Bilde 1 av Hans Nielsen Hauges gate 23Bilde 2 av Hans Nielsen Hauges gate 23
Digital salgsoppgave
Hans Nielsen Hauges gate 23

0481 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 8 750 000

Fellesgjeld: kr 199 553Omkostninger: kr 1 500Totalpris: kr 8 951 053
Flott og gjennomgående familiebolig over 2 plan | Peisovn | Klassisk bygård | Bad fra 2019 | Kjeller ble bygd ut i 2016
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
3 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
106 m²
Bruksareal (BRA)
116 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
10 m²
Fellesutgifter
kr 6 907 / Mnd
Prisantydning
kr 8 750 000
Omkostninger
kr 1 500
Fellesgjeld
kr 199 553
Totalpris
kr 8 951 053
Fellesformue
kr 62 494
Byggeår
1929
Tomt
Festet tomt 312 m²
Oppdragsnummer
92240120
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
card-default

Kjersti N. Bråthen

Daglig leder
Les om Kjersti
Visninger
Søndag 25. aug.
12:00 - 13:00
Mandag 26. aug.
16:30 - 17:15
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 8 750 000,-
Fellesgjeldkr 199 553,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 8 951 053
Eiendom
Hans Nielsen Hauges gate 23, 0481 OSLO, Etasje: 1

Matrikkel
Andelsnr. 84 Orgnr. 852442832 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 116 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 106 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 10 kvm

Areal
Primærrom: 106 kvm, Bruksareal: 116 kvm, BRA-i: 106 kvm , BRA-e: 10 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1929

Tomt
Festet tomt 312 kvm

Prisantydning
8 750 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 28.05.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 199 553,- pr.
Andel fellesformue: kr. 62 494,- pr.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 8 750 000,- (Prisantydning)
kr 199 553,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 949 553,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 951 053,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 6 907,- pr. mnd.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Rune Busch Iselin Stalheim Møller

Parkering
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år

Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Eiendommen har en flott beliggenhet på Torshov med Torshovparken og Torshovdalen i kort avstand fra boligen. Området byr på gode kollektivmuligheter med både t-bane, buss, trikk og flybuss. Fantastiske tur- og rekreasjonsmuligheter med store parker, fotballbaner og turstier langs Akerselva m.m.

Gode butikk- og servicetilbud med flere dagligvareforretninger i nærheten, samt kaféer, restauranter og andre servicetilbud i gangavstand fra boligen. Utvidet tilbud av kaféer, restauranter og servicetilbud finner man videre nedover mot Grünerløkka og på Nydalen, herunder Storo Storsenter, som ligger en kort spasertur fra leiligheten.

Nydalen er godt utviklet i nyere tid med flere boliger og tilhørende butikker og tilbud til beboere. I Nydalen finner du flere restauranter og kaféer, Handelshøyskolen BI og sportsforretninger m.m. Her ligger også Odeon kino med 14 saler, inkludert egen IMAX-kinosal.

Dagligvarehandelen kan gjøres ved blant annet Kiwi. Det er også søndagsåpen Joker i kort avstand fra leiligheten. Rema 1000 ligger få minutters gange fra boligen og forøvrig har man et godt utvalg dagligvareforretninger i nærområdet. Ikke langt fra leiligheten vil du også finne Meny Lillo Gård med ferskvaredisker med stort utvalg av varm ferdigmat, kjøtt, fersk fisk og skalldyr og håndskåret ost m.m.

Tomt
Festet tomt, 312 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Hans Nielsen Hauges gate 23 sogner til Nordpolen skole (1.-10 trinn). Det er flere barnehager i området, som Ragnas hage, Thor Olsen barnehage og Åsenhagen barnehage.

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

Totale arealer
BRA 106 m²
- BRA-i 106 m²:
- BRA-e 10 m²: (En loftsbod på 10 m2 (nr. 2))

Fordeling areal 1-etasje og kjeller
1-etasje:
BRA 59 m²
- BRA-i 59 m²: (Entré/gang, bad, kjøkken, stue og spisestue)

Kjeller:
BRA 47 m²
- BRA-i 47 m²: (Trapperom, wc/vaskerom og 3 soverom)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23.

Byggemåte
Hovedbærekonstruksjon i teglstein, pusset og malt. Saltak i treverk. Renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer med isolerglass og trekarmer. Felles trappegang med betongtrapp.

Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport. 

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Rom under terreng - Oppsummering
Hulltaking ble utført i påforede vegger mot terreng i 2 rom. Måling med fuktindikator påviste ingen unormale verdier i bunnsvill på befaringsdagen (13,7 og 14,5%/tørt). Påforede vegger mot terreng er å betegne som risikokonstruksjon. Skjulte feil/mangler er derfor påregnelig. Måling med fuktindikator påviste forhøyede verdier ved murvegger. Fundamenter er med bakgrunn i byggeår og byggemetode på oppføringstidspunktet etablert direkte mot grunnmasser uten isolasjon og grunnmursplast. Det vil derfor være påregnelig at murkonstruksjoner trekker fukt. Ventilasjon av kjelleretasjen er mangelfull. Bortsett fra 1 vindu som har luftespalte, er det kun ventilering ved åpning av øvrige vinduer.
Risikokonstruksjon og forhøyede fuktverdier tilknyttet grunnmur gis TG-2. Avvik tilknyttet ventilasjon gis TG-3 (ref. NS3600).

Anbefalte tiltak:
Bedring av ventilasjon.

Utbedringskostnader:
10 000 - 50 000.

Ildsted/Skorstein innvendig i boligen - Oppsummering
Ildsted og pipe er formelt ikke vurdert eller røykprøvd, og det forutsettes at de branntekniske krav er kontrollert og godkjent av det stedlige brann- og feievesen vedrørende funksjonalitet/kvalitet.
Pipeløpet i kjeller er kledd igjen med gipsplater på alle sider. Oppgitt avvik gis TG-3.
Teglsteinspiper kan pusses, males eller kles med flis, dekorstein, naturstein eller papirtapet. (Der det er papirtapet må avstandskravene til ildsted, sotluke og røykrør opprettholdes). Disse materialene må limes direkte på skorsteinens ytterflate uten plater eller lignende under (heller ikke gips). For våtroms vedkommende kan membran påføres (NB! Ikke membranplater). Det er ikke tillatt å spikre eller skru skruer inn i skorsteinen.

Anbefalte tiltak:
Pipeløpet må gjøres tilgjengelig for kontroll på 4 sider.

Utbedringskostnader:
10 000 - 50 000.

Våtrom: Wc/Vaskerom
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Plastsluk med manglende klemt membranløsning. Gulvet er derfor utsatt for lekkasjer.
Manglende tettesjikt i sluk gis TG-3.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Rehabilitering.

Utbedringskostnader membran, tettesjikt og sluk:
50 000 - 150 000

Oppsummering av ventilasjon:
Rommet mangler ventilasjon.
Oppgitt avvik gis TG-3.

Anbefalte tiltak ventilasjon:
Etablere ventilasjon.
Utbedringskostnader ventilasjon:
10 000 - 50 000

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:

Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduene er datert 1997, 2008 og 2021. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
Vinduer fra 1997 gis TG-2 grunnet alder. Vinduer fra 2008 og 2021 gis TG-1.

Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Dekke og etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Noe "knirk" i entré/gang og kjøkken.
Kjeller: lokalt avvik er målt opp til 8 mm. Totalt avvik er målt opp til 12 mm.
1. etg.: lokalt avvik er målt opp til 10 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm.
Oppgitte skjevheter i kjeller gis TG-1. "Knirk" og oppgitte skjevheter i 1. etg. gis TG-2.

Anbefalte tiltak:
Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget, må tiltak påregnes.

Kjøkken - Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).

Våtrom: Wc/Vaskerom - Oppsummering av overflater
Deler av gulv med dårlig og manglende fall til sluk. Høydeforskjell fra topp sluk til innerdør er mindre enn 25 mm med risiko for at vann renner ut gjennom døråpning. 12 mm er målt.
Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater:
Etablere opphøyd kant ved dørterskel.
Øvrig: Himlinger - Oppsummering
Overflater med normal elde og slitasje. Riss på kjøkken gis TG-2.
Himlinger gis TG-1 og TG-2.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.

Øvrig: Entredør - Oppsummering
Entredør gis TG-2 grunnet elde og slitasje.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Fremlagt dokument opplyser at Elvia utførte kontroll av det elektriske anlegget 20.01.2022. Ved kontrollen ble det ikke funnet avvik. Dette er likevel ingen garanti for at anlegget er feilfritt.
Utførte arbeider med dokumentasjon/kvittering:
2019: arbeider i forbindelse med rehabilitering av baderom. Montering av stikk i kjeller for radonavsug.
Opplegg stikk og lamper. Bytte dimmere.
2024: skifte dimmer på soverom i kjeller. Montere sikkerhetsbryter for varmtvannsbereder. Montert stikkontakt for vannstopper.

Varmtvannsbereder - Oppsummering
Innkasset varmtvannsbereder i trapperom i kjeller er ikke tilgjengelig for kontroll. TG-IU. Waterguard med lekkasjestopp er montert.
For fullverdi kontroll av varmtvannsbereder, må dette utføres av en autorisert rørlegger. Normalt vil fabrikkår indikere tilstanden og samtidig forventet levetid ut ifra en gjennomsnittsbetraktning.

Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Oslo bad og renovering.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Badet ble totalrenovert september 2019. Nytt toalett på vaskerom i kjeller. Lekkasjestopper installert på varmtvannstank.
 2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Oslo bad og renovering.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Ifm totalrenovering av bad i første etasje.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Ligger på boligmappa.no.

2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Nei. Ikke nødvendig.

4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Gravco.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Kontroll av rør/avløp i hele borettslaget i regi av borettslaget, september 2019.

6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Ja. Litt svakt trekk.

10. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?
Ja. Ble identifisert og fjernet i 2019, arbeid gjort av Anticimex. Ikke observert siden.

11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Ikke i vår oppgang, men mindre lekkasje fra taket i andre oppganger. Takutbedring er igangsatt i regi av borettslaget.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: BK Blikk.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Arbeid for å tette taket. Ferdigstilles sommer 2024.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Haugen el-installasjon og Oslo bad og renovering.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Alt el-arbeid i perioden 2018-2024 har blitt utført av fagfolk i Haugen el-installasjon og Oslo bad og renovering.
Dette har blitt gjort:
1. Alt elektrisk på bad 1. etasje i forbindelse med renovering, inkludert ekstra kurs i sikringsskap (Oslo bad og renovering).
2. Installert sikkerhetsbryter (Haugen el-installasjon) og lekkasjestopper varmtvannstank (Oslo bad og renovering).
3. Installert lekkasjestopper oppvaskmaskin kjøkken (Oslo bad og renovering).
4. Lagt opp nye ledninger til lamper og montert nye stikkontakter i både 1. etasje og underetasjen (Haugen el-installasjon).
5. Installert nye dimmebrytere (Haugen el-installasjon).

13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæringer er lastet opp i Boligmappa.

14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. El-tilsyn utført av Elvia 2022. Ingen avvik. Rapport lastet opp i Boligmappa.

21. Kjenner du til om det er innredet/bruksendret/bygget ut kjeller eller loft eller andre deler av boligen? Hvis nei, gå til punkt 22.
Ja. Kjeller utbygd og bruksendret av forrige eier, 2016-2018.

21.1Er innredningen/utbyggingen godkjent hos bygningsmyndighetene?
Ja. Ferdigattest datert 11.01.2018 fra Plan- og bygningsetaten foreligger.

23. Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Ja. Radon målt mars 2019. Radonsug installert 2019. Svært lave radonverdier siden.
Radonmåling utført 2022 bekrefter dette, rapporten er lastet opp i boligmappa

28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Har vært tilfelle av mus i rør i kjeller i en annen oppgang, dette er håndtert og løst av fagfolk hyret inn av borettslaget. Ingen funn av mus eller rotter i fangere som står utplassert siste årene

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 2018 som omhandler Bruksendring kjeller til oppholdsrom.
Det foreligger uattestert ekspedisjonsdokument som omhandler våningshus.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk. Gulvvarme (elektrisk) i flere rom. Vedovn.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Beregnet Eiendomsskatt for 2024 er kr 3595,- ifølge forretningsfører.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 6 907,- pr.mnd.
Betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, kabel-tv, bredbånd, felles bygningforsikring, drift, m.m.

Tillegg TV/bredbånd: 531,-
Renter og avdrag: 1444,-
Felleskostnader: 4932,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser om at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 83987175004, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 28.06.2024: 5.99% pa.
Antall terminer til innfrielse: 76
Saldo per 28.06.2024: 13 350 875
Andel av saldo: 199 553
Første termin/første avdrag: 25.02.2018 ( siste termin 25.05.2043 )

Sum andel fellesgjeld kr. 199.553,- følger andelen ved salg.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 727 565.

Kostnadsutvikling 2024:
Styret har satt opp en oversikt over beregnede inntekter og kostnader i budsjett for 2024.
Tallene er vist som egen kolonne ved siden av driftsoversikten i årsregnskapet. Oppsettet gir et forventet årsresultat på kr 214 778, og endringer i disponible midler på kr -174 945.

Driften er basert på en økning i felleskostnadene. For øvrig vises det til de enkelte tallene i inntekt og kostnadsoverslaget, som er utarbeidet på grunn av de planer som foreligger.

Styreleder opplyser at ovennevnte økning av felleskostnader har vært, og at det pt. ikke foreligger noen ytterligere konkrete planer om økning i felleskostnadene.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring NUF Polisenummer: SP1342445.8.1

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 2 137 234,- Som sekundærbolig Kr. 8 121 487,-

Borettslag
Borettslag: BORETTSLAGET SØNDRE ÅSEN KVARTAL I,

Borettslaget søndre Åsen Kvartal 1 er en del av den tradisjonelle Torshov-bebyggelsen som ble tegnet som en helhetlig plan av daværende byplansjef og arkitekt Harald Hals. Borettslaget består av 102 andeler.

-Kun fysiske personer kan være andelseiere.
-Borettslaget har egen portner. Portneren ivaretar oppgavene knyttet til uteområdene.
-Borettslaget har avtale om rengjøringstjeneste med Absolutt Rent AS.
-Nøkler til inngangsdør, kjeller, vaskeri, kan bestilles hos Rudi Wulff, e-post rudiowulff@gmail.com
-Skilt til ringeklokke/postkasse bestilles fra Datacall på e-post firmapost@datacall.no
-Tilgang på fellesvaskeri
-Borettslaget har egen hjemmeside med informasjon https://www.sondreaasen1.no/
-Facebook: løpende informasjon legges inn på vår facebook-side: https://www.facebook.com/groups/sondreasen

Kabel-tv, bredbånd:
Borettslaget har avtale med Telia som leverer kabel-tv tjenester, med muligheter for bredbånd, telefoni og digital-tv.

Dugnadsplikt:
Andelshavere og fremleietagere skal delta på minst to dugnader hvert kalenderår. Dugnadsplikten gjelder ikke for andelshavere som har fylt 67 år.
 
Styret ber om at alle nye eiere melder inn areal på sin andel til OBF på firmapost@obf.no uavhengig av om denne er utvidet tidligere eller ikke. Innhenting av tall på areal gjøres for å bedre kunne analysere fordelingsnøkkelen i borettslaget.

Vedlikehold.:
Styret skal kontaktes dersom eiere har tenkt til å skifte ut soilrør, da kostnader ved å bruke fast leverandør dekkes av borettslaget. Særskilte gebyrer fra Plan- og bygningsetaten dekkes av andelseier. Det vises for øvrig til retningslinjer for oppussing av bad og kjøkken.

Styrets arbeid 2023:
Ventilasjon og inneklima:
Det har i løpet av året vært en del henvendelser relatert til dårlig inneklima. Dette skyldes i all hovedsak endringer som er gjort i de enkelte leiligheter. Stengte tilluftsventiler, blokkerte ventiler i leiligheten og tettende dører vil hindre luftbevegelsen og forringe inneklimaet. Selv om det ikke er tillatt, er det i noen leiligheter montert kjøkken- og baderomsvifter som er tilsluttet ventilasjonskanalene. Dette medfører undertrykk og dermed dårlig luft og lukt i leiligheten og kan likeledes påvirke naboleilighetene således at disse også opplever dårlig inneklima. Styret har fulgt opp henvendelser, henvist til etablerte retningslinjer og rådgitt om forbedringstiltak.

Sykkelparkering:
Kapasiteten har blitt noe forbedret ved utbygging av barnevognskuret, ca 15-20 plasser.
Retningslinjer for bruk av sykkelskuret ligger på nettsiden. Styret vurdere fortløpende behovet for å utvide kapasiteten.

Rørlegger:
Styret har valgt Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS som borettslagets faste rørlegger.

Portner:
Borettslagets portner er Marianne Brekke.

Vaskeri:
Borettslaget har to fellesvaskerier i hhv. Kyrre Grepps gt. og Nordkappgata. Begge vaskeriene har en gammel maskinpark som i perioder krever vedlikehold. Vaskeriet i Nordkappgate fikk i 2023 ny vaskemaskin. Da de fleste maskiner er over 30 år gamle, vurderes vedlikehold kontra utskifting løpende. 

Hagegruppa:
Det ble laget en rammeavtale med styret for noen år tilbake om at Hagegruppa kunne levere kvitteringer på innkjøp for inntil kr 10 000,- pr år, ev. utvide dette beløpet hvis nødvendig.
Alt arbeid som legges ned av hagegruppa er basert på engasjement og frivillighet. Alle som har lyst kan bli med i hagegruppa og være med å så, plante, sette poteter, sette ned blomsterløk.

Hobbyrom i Hans Nielsen Hauges gate 23:
Vi informerer om at vi for noen år siden etablerte sykkel- og snekkerverksted i Hans Nielsen Hauges gate 23 og alle som vil, er hjertelig velkommen til å bruke dette.

Utleie av gjesterom i Roveruds gate 10:
Gjesterommet/styrerommet har i 2023 blitt brukt av styret til styremøter, av beboere til overnattingsgjester og til konsertscene for Torshovbyens julekalender.
Det er registrert 77 overnattinger, med en inntjening på ca. 15 000 kr. Mer info og kalenderoversikt over ledige dager finner man på: https://www.sondreaasen1.no/Leie-av-gjesterom.php

Større vedlikehold som har blitt gjennomført de siste årene:
2024: Takutbedring
2021: Montering av regnhatter på pipeløp
2020: Alle vinduer og dører er malt utvendig.
2019: Skiftet til lavenergilamper i fellesarealer. Utbedring av brannvarslingsanlegget til fibernettverk. Vedlikeholdsspyling av avløpsrørene (NRC Gravco AS). Impregnering av pipetopper over tak (Feiermester Solbakken & Co AS)
2018: Bakgård, hagemøbler
2017: Oppussing av «styrerommet». Male- og gulvarbeid av trapperom/oppganger
2016: Trapperom/oppganger. Etablert nedgravd løsning for søppel/renovasjon
2015: Etablering av barnevognskur
2014: Branntekniske arbeider med heldekkende alarmanlegg/branntetting mv.
2013: Maling av innvendige trapper. Utarbeidet vedlikeholdsplan. Piperehabilitering
2011: Oppgradering av lekeplass. Brannslukningsapparat og røykvarslere

Forretningsfører
OSLO OG OMEGN BOLIGFORVALTNING AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger ikke forkjøpsrett for borettslaget.

Dyrehold
Husdyrhold er tillatt etter godkjennelse fra styret. Slik søknad må fremsettes skriftlig forut for anskaffelse av dyret. Ved gjentatte brudd på reglene kan styret trekke godkjenningen tilbake.
Husdyrhold skal ikke være til sjenanse eller ulempe for øvrige andelshavere og beboere.
Hunder skal ikke luftes i gårdsrommet. Hunder skal ikke gå løse og må holdes i kort bånd på borettslagets eiendom. Imidlertid er det tillatt å ha med hund ved bordene øst for flaggstangen, begrenset til ett bord og maksimalt to hunder. Hundene skal luftes før opphold i gårdsrommet. Det er ikke tillatt med hund på plenen eller lekeplassen.
Reglene kommer ikke til anvendelse for førerhund for blinde og svaksynte

Diverse
Selger opplyser at det originale tregulvet er bevart under gulvet de har lagt i spisestue/stue.

Oslo bad og renovering som renoverte baderommet i 2019 har 10 års garanti på lekkasjer og skader, ifølge selger.

BRANNSIKRING
I henhold til forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn skal eier av bolig sørge for at boligen er utstyrt med minst en godkjent røykvarsler, plassert slik at den høres tydelig på alle soverommene når dører er lukket. Eier skal også sørge for at boligen er utstyrt med manuelt slokkeutstyr som kan benyttes i alle rom.

Som manuelt slokkeutstyr nevnes pulverapparat eller husbrannslange. Styret oppfordrer alle til å montere komfyrvakt på kjøkkenet.

Det er eier av bygget, representert ved styret, som er ansvarlig for å anskaffe, montere og kontrollere utstyret i leilighetene og i fellesområder. Styret oppfordrer likevel alle andelseiere til å påse at varsle- og slokkeutstyr er i orden til enhver tid.

Bygningsarbeider:
Andelseieren plikter å la alt arbeid i leiligheten som krever autorisasjon, herunder VVs-arbeid, elektrisk arbeid og bygningsmessige endringer som kan svekke bærekonstruksjonene, bli utført av autoriserte håndverkere med adekvat ansvarsforsikring. Hvis bygningsmessig skade oppstår som følge av at firmaer eller enkeltpersoner uten autorisasjon har utført slikt arbeid, forbeholder borettslaget seg retten til å kreve alle sine utlegg i forbindelse med skaden dekket av andelseieren.
Andelseier/beboer plikter å kontakte Midt-Telemark brannservice (MTB) i forkant av eventuell frakobling av alarmanlegget i egen leilighet i forbindelse med oppussing e.l. MTB kontaktes på telefon 35 95 19 33 eller sverre@mt-brannservice.no Andelseier betaler selv kostnader som eventuell påløper ved nødvendig oppmøte/bistand fra MTB. Dersom andelseier ikke melder fra om frakobling i forkant til MTB, er denne erstatningsansvarlig for alle utgifter som påløper ved eventuell utrykning fra vaktselskap, MTB mv.

Oppussing av rom med soil:
Ved oppussing av kjøkken og bad, eller andre rom som har soilrør, skal dette skiftes ut så fremt dette ikke tidligere er gjort. Utgiften, avgrenset til selve soilskiftet, dekkes av borettslaget. Styret skal kontaktes før arbeidet påbegynnes. Styret har rett til å innhente prisoverslag over kostnaden. Utgiftsdekning ut over anbud fra borettslagets samarbeidende rørlegger kan ikke ventes. Soilrøret skal skiftes i den aktuelle enheten og med koblingspunkt i underliggende enhet.

Annet
Løsøre:
Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger: stekeovn, oppvaskmaskin og kjøleskap/frys.

To hyller på vindusvegg i stue medfølger ikke.
To plafonder i trapperom kjeller medfølger ikke.
Stelelbord på wc/vaskerom medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Festeavtale
Areal: 312 kvm, Eierform: Festet tomt

Oslo kommune er bortfester.

Festeavgift fra 1. november 2021:
Festeavgiften, kr 123 854, er oppregulert med 26,4 % fra 1. november 2021. Dette tilsvarer konsumprisindeksens økning i perioden fra desember 2011 til november 2021. Den nye årlige festeavgiften blir dermed kr 156 608.

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul Liste fra Byantikvaren i Oslo).

Pågående saker i området:

Saksnummer 202214970: Hans Nielsen Hauges gate - Sykkeltilrettelegging - Detaljregulering.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og Nordkappgata fra kjørevei, fortau og annen veigrunn til kjørevei, sykkelfelt, fortau og annen veigrunn.

Saksnummer 202458083: Amtmann Meinichs gate 19 A og B - Utskifting av vinduer og balkongdører.

Saksnummer 202016694: Kyrre Grepps gate - Haarklous plass - park - politisk behandling.
Oslo kommune ved Bymiljøetaten foreslår å omregulere Kyrre Grepps gate ved Haarklous plass fra veg til friområde og gatetun. Planen medfører permanent stenging av veien for biltrafikk, og tilrettelegging for myke trafikanter gjennom etablering av gangvei og regnbed. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.

Saksnummer 202212601: Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 - Detaljergulering.
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt byrom og et effektivt trafikknutepunkt.

Saksnummer 201312165: Hans Nielsen Hauges gate 43 - Detaljregulering - Byggemarked.
Løvenskiold Eiendom AS foreslår å regulere et område på 9,8 daa til forretning for plasskrevende varer, for å reguleringsmessig sikre dagens bruk og tillatelser for byggevareforretningen Maxbo. Planområdet er hovedsakelig regulert gjennom Kommuneplan 2015, avsatt til transformasjonsområde i indre by, dvs. område der det kan vurderes høy tetthet og sikres bymessig/arkitektonisk valitet . Det foreslås å regulere området til forretning for plasskrevende varer, kombinert formål gang -og sykkelvei/annen veggrunn -grøntareal, gang -og sykkelveg, annen veggrunn -grøntareal, samt trasé for jernbane. Bygget foreslås med inntil 2 etasjer og maks BRA = 4270 m². Dette tilsvarer dagens bygg, supplert med en ny mesaninetasje. I tillegg foreslås det 657 m² til utvendig lagring og 1260 m² til parkering (ca. 70 p - plasser).

Saksnummer 202453951: Hans Nielsen Hauges gate 29 C - Bruksendring, ombygging og etablering av parkeringsplasser.

Saksnummer 202453023: Vossegata 31 B med flere - stoppet planinitiativ.
Hensikten med planen er å utvikle eiendommene til et nytt grønt, aktivt og trygt nabolag med torg og møteplasser.
Eksisterende og nye bebyggelse skal få et sammensatt program for handel, tjenester, næring, kultur og boliger. Planen skal legge til rette for en bymessig utvikling tilpasset den omkringliggende Torshovbyen.
Boligene skal være spesielt tilrettelagt for unge voksne som er nye på boligmarkedet. Dette betyr mindre enheter, eller utleieboliger med høy kvalitet i fellesarealer ute og inne. Boligene skal også være tilpasset de eldre, som
ønsker å fl ytte fra en større familiebolig inn til sentrum der urbane aktiviteter gir livskvalitet. Eksisterende bebyggelse på tomten skal i størst mulig omfang gjenbrukes. Ny bebyggelse skal tilføre stedet kvaliteter som
bygger opp under stedsidentiteten og samtidig tilfører nabolaget nye kvaliteter og tilbud.

Området og Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 8 750 000,- (Prisantydning)
kr 199 553,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 949 553,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 951 053,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.71 975)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0120

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no

Kjersti N. Bråthen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 98 49 59 18
[/ E-post: kjno@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Hans Nielsen Hauges gate 23
For mer om objektet
Hans Nielsen Hauges gate 23

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: