Bilde 1 av Harald Sohlbergs vei 18Bilde 2 av Harald Sohlbergs vei 18
Digital salgsoppgave
Harald Sohlbergs vei 18

1064 Oslo • Oslo kommune

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 3 600 000

Fellesgjeld: kr 214 000Omkostninger: kr 17 731Totalpris: kr 3 831 731
Lys og attraktiv 3-r med nytt kjøkken fra 2024 | Innglasset balkong | Garasjeplass | Tv / Int inkl. | Nærhet til marka!
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
72 m²
Bruksareal (BRA)
89 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
8 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
9 m²
Fellesutgifter
kr 4 506 / Mnd
Prisantydning
kr 3 600 000
Omkostninger
kr 17 731
Fellesgjeld
kr 214 000
Totalpris
kr 3 831 731
Fellesformue
kr 14 732
Byggeår
1973
Tomt
Eiet tomt 19488 m²
Oppdragsnummer
92240135
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
card-default

Vincent Mabuza

Eiendomsmegler / Partner
Les om Vincent
Visninger
Søndag 21. jul.
13:45 - 14:45
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 3 600 000,-
Fellesgjeldkr 214 000,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Gebyr utlysing forkjøpsrettkr 7 981,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 3 831 731
Eiendom
Harald Sohlbergs vei 18, 1064 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 119 Orgnr. 948617196 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 89 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 72 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 9 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):

Areal
Primærrom: 72 kvm, Bruksareal: 89 kvm, BRA-i: 72 kvm , BRA-e: 8 kvm , BRA-b: 9 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1973

Tomt
Eiet tomt 19488 kvm

Prisantydning
3 600 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 18.06.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 214 000,- pr.
Andel fellesformue: kr. 14 732,- pr.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 214 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 814 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 823 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 831 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 506,- pr. mnd.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Madalina Lupu Marian-Georginel Visoiu

Beskrivelse
Lys og attraktiv 3-roms leilighet beliggende skjermet og tilbaketrukket på Karihaugen / Ellingsrud. I umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m

Leiligheten ligger i 2. etg. og har en god og gjennomgående planløsning med store vindusflater, som i kombinasjon med moderne og tidsriktige farger, gir en luftig og hyggelig atmosfære.
  • Flytt rett inn!
  • Nytt og moderne kjøkken fra 2024
  • To gode soverom
  • Bad og separat toalettrom
  • TV/Bredbånd inkludert i felleskostnadene
  • Innglasset balkong med gode solforhold og fint utsyn
  • Meget populær og barnevennlig boligområde
  • Flotte turområder i nærområdet
  • Garasjeplass i fellesanlegg m/ mulighet for elbil-lader
  • Kort vei til offentlig kommunikasjon, skole og barnehage
  • Våtromsrehabilitering er under planlegging i borettslaget

Parkering
Alle andeler har en disponibel garasjeplass som følger med leiligheten.

Karihaugen borettslag har gjeste-/beboer parkering på taket av garasjehusene i LK 2 og HS11.
Det er innført betaling for parkering ved disse plassene. Det er også satt opp parkeringsautomater, med en gitt gratis parkeringstid mot å trekke billett. Billetten skal være synlig plassert i kjøretøyet for kontroll. Takstene for parkering er det opplyst om på automatene.

Beliggenhet
Leiligheten har en fin og attraktiv beliggenhet i et veletablert og populært boligområde på Karihaugen i Oslo kommune. Dette er et rolig og naturskjønt område tilbaketrukket fra vei og biltrafikk samtidig som du har buss og T-bane i umiddelbar nærhet samt det meste innen daglige fasiliteter og servicetilbud innen kort rekkevidde. Boligen grenser mot Østmarka med et rikt mangfold flotte rekreasjonsmuligheter.

Boligen sokner til Ellingsrudåsen skole (1.-7. klasse) og Ellingsrud skole (8.-10. klasse), og begge skolene ligger i gangavstand fra boligen. De nærmeste videregående skolene er Natur, Bjerke og Stovner videregående skole. Det finnes også et godt utvalg av både private og kommunale barnehager i området.

Like i nærheten av leiligheten ligger det en Joker butikk som er åpen syv dager i uken. Ellingsrud Senter ligger også like i nærheten og inneholder bl.a. matbutikker, post i butikk, Narvesen, frisør, café, solstudio og tannlege. Det er i tillegg kun fem minutters gange til en døgnåpen bensinstasjon

Ønsker man større shoppingmuligheter finnes det flere store kjøpesenter i området. Stovner, Triaden og Metro senter ligger alle i kort avstand til boligen, samt Elkjøp Megastore og IKEA på Furuset. Ønsker man å gå på kino, finnes dette på Lørenskog hus ved siden av Metro senter, kun fem minutter med bil fra leiligheten. Her finner du også et bredt utvalg av spisesteder og diverse forretninger.

Området grenser til marka som inviterer med en rekke flotte turstier, badesteder, fiskemuligheter og skiløyper. Ellingsrud ridesenter ligger kun et steinkast unna og skaper en landlig følelse. Her tilbys det diverse aktiviteter for unge og eldre. Ønsker man å se flere dyr, er 4H gården på Lindeberg et nært og meget populært alternativ. Ellers kan nevnes fotballbane tilhørende Ellingsrud idrettslag, Hockeyhall på Furuset, treningssenter på Metro senter og Furuset senter, samt en nyre fleridrettshall på Ellingsrudåsen/Karihaugen.

I gangavstand for leiligheten finner du t-banen på Ellingsrudåsen. Her kan man benytte seg av T-banen til Oslo Sentrum. Det finnes også bussforbindelser i Karihaugveien.

Bebyggelse
Området består i hovedsak av blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 19488 kvm
Pent opparbeidet fellesareal med blant annet lekeplasser, plen, trær, prydbusker og asfalterte internveier.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 89 m²
- BRA-i 72 m²: (Entré/gang, wc, bad, 2 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 8 m²: (En kjellerbod på 6,6 m2, samt en bod i mellometasje på 1,1 m2)
- BRA-b 9 m²: (Innglasset balkong)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Fundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Betongkonstruksjon forblendet med teglstein. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo. Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduer og heve/skyvedør er datert 1996. Entredør med ukjent alder. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.

Kjøkken
Oppsummering av overflater og innredning:
Kjøkkeninnredning med finerte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, belysning under overskap, oppvaskmaskin, integrert kjøl/fryseskap, stekeovn og induksjon platetopp.
Eier opplyser at kjøkkeninnredningen er oppgradert i mai 2024 med nye benkeplater, oppvaskkum, blandebatteri, oppvaskmaskin, stekeovn og platetopp. Kjøl/fryseskap er fra 2023.
Kjøkkeninnredning med bruksslitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Kjøkkeninnredning gis TG-1 og TG-2.

Oppsummering av avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).

Toalettrom - Oppsummering
Separat wc med veggmontert toalett, baderomsinnredning med høyglans front og heldekkende servant.
TG-2 er satt pga. manglende drensåpning fra innebygget sisterne for synliggjøring av eventuelle lekkasjer.

Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
Avløpsrør gis TG-2 grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av wc/våtrom vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.

Vannledninger Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør er fra byggeåret og har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av wc/våtrom.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Overflater med normal elde og slitasje. Fall på gulv til sluk under kabinett er ikke kontrollert grunnet manglende adkomst. Flislegging fremstår som ufagmessig. Oppgitt avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater:
Fortsatt dusjing i lukket kabinett. Baderommet er modent for rehabilitering.

Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Eventuelt tettesjikt er antatt fra byggeår. Oppbygning er ukjent da dette ligger skjult i konstruksjonen. TG-2 er satt med bakgrunn i alder på tettesjikt og derav økt risiko for lekkasjer. Manglende mulighet for kontroll av sluk/membran gis TG-2.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Fortsatt dusjing i lukket kabinett. Baderommet er modent for rehabilitering.

Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje. 1 baderomsfront gis TG-2 grunnet svelleskader.

Øvrig: Radon - Oppsummering
Det er ikke utført radonmålinger i boligen.
Oppgitt avvik gis TG-2 (ref. NS3600).

Anbefalte tiltak:
Det anbefales å utføre målinger for å kartlegge radonkonsentrasjon i boligen.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Automatsikringer.
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Eier opplyser at det er utført el-kontroll i mai 2024. Feil/mangler skal utbedres før overtagelse.

Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.

Varmtvannsbereder - Oppsummering
For fullverdig kontroll av varmtvannsbereder, må dette utføres av en autorisert rørlegger. Normalt vil fabrikkår indikere tilstanden og samtidig forventet levetid ut ifra en gjennomsnittsbetraktning.
Varmtvannsbereder fra 2006.

Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja

Bruksareal
Bruksareal: 89 kvm

Standard
Leiligheten har følgende standard:
Vegger:  Malte flater og fliser.
Himling: Malte flater.
Gulvflater: Laminat og fliser.

Entré:
Lys og innbydende entré med god plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Finert entredør (B30/40db) med dørcalling med automatisk åpner.

Stue:
Romslig stue med god plass til salong og  tv-løsning. God takhøyde og store vindusflater som slipper inn behagelig og naturlig lys. Utgang til innglasset balkong på ca. 9.4 m² med fint utsikt og gode solforhold. Balkongen har plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme sommerdager.

Kjøkken:
Moderne og tidsriktig kjøkkeninnredning med gode arbeidsflater og rikelig med skuff- og skapløsninger. Kjøkkeninnredningen er utført med  finerte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, belysning under overskap, oppvaskmaskin, integrert kjøl/fryseskap, stekeovn og induksjon platetopp. Kjøkkeninnredningen er oppgradert i mai 2024 med nye benkeplater, oppvaskkum, blandebatteri, oppvaskmaskin, stekeovn og platetopp. Kjøl/fryseskap er fra 2023. Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger.

Bad:
Pent bad fra 2015 som er innredet med dusjkabinett med dusjbatteri og dusjutstyr (skiftet i 2020), servant med underskap og ettgreps blandebatteri nedfelt i laminert plate, speil, lysarmatur, veggskap samt at det er installert vannopplegg for vaskemaskin. Baderomsinnredningen er fra 2020.

Toalettrom:
Separat og praktisk toalettrom, innredet med veggmontert toalett, speil og servant med underskap og ettgreps blandebatteri. Avtrekk er montert i vegg. Det er etablert en luftespalte under døren til wc. Servant med underskap er fra 2020.

Hovedsoverom:
Boligens hovedsoverom er holdt i moderne farger som står i stil med resten av leiligheten. Det er god plass til dobbeltseng og oppbevaringsmuligheter i medfølgende skyvedørsgarderobe.

Soverom II
Soverom II er også av god størrelse, med plass til dobbeltseng og medfølgende garderobeløsning. Rommene egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 1975 som omhandler nybygg punkthus, Harald Sohlbergs vei 18.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 506,- pr.mnd.
Trappevask, betjening andel fellesgjeld, internett, drift, forretningsførsel, lån garasje, felles bygningsforsikring, m.m.

Herav:
Felleskostnader: 4.064,-
Lån garasje: 140,-
Trappevask: 102,-
Internett: 200,-

Energiavregning: Individuelle målere.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.

Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Borettslaget har 1 lån med avdragsfrihet. Estimert økning i felleskostnader etter avdragsfrihet som løper til 01.11.2025 er kr. 600,-
Estimatet forutsetter at avdrag og rentebetingelsene pr. 31.12 beholdes uendret. Det presiseres at dette kun er et estimat, da fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre endringer.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: HABA01-83987186731
Type: A
Restgjeld: 59.518.370,-
Restløpetid: 20 år 4 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,50%

Lånenr.: HABA02-83987218366
Type: A
Restgjeld: 15.000.000,-
Restløpetid: 4 år 11 md.
Term pr. år: 12
Avdragsfrihet til og med: 01.11.2025
Type rente: Flytende
Rente: 5,50%

Estimert endring/økning i felleskostnader etter avdragsfrihet på ovennevnte lån er kr. 600,- for andelens felleskostnader.

Lånenr.: 2HAND4-83987162662
Type: A
Restgjeld: 47.450.891,-
Restløpetid: 11 år 11 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,50%

Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 214.000,- pr. 01.06.2024, følger andelen ved salg. 

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et negativt årsresultat for 2023 på kr. -3 021 528

Driftsinntektene for 2023 er på til sammen kr 29 834 093.
Driftskostnadene for 2023 er på til sammen kr 27 604 489.

Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.

Forsikring med polisenummer
Protector AS Polisenummer: 1466106

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 096 107,- Som sekundærbolig Kr. 4 165 205,-

Borettslag
Borettslag: Karihaugen borettslag, Orgnr: 948617196

Borettslaget består av 545 andelsleiligheter.
Første innflytting skjedde i 1971. Tomten ble kjøpt i 1986.

-Styret har e-post: karihaugen@styrerommet.no. Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no.

-Internett leveres fra Ellingsrudåsen Kabelnett AS (EKN), hvor borettslaget er en medeier.

-Alle beboere skal ha godkjente skilt på ringetablå og postkasse. Det er enhver beboers plikt å besørge godkjent navneskilt på postkasser og utvendige ringetablåer. Disse skal bestilles via Ellingsrudåsen Vaktmestersentral. Bestillingsskjema med gjeldende priser, er lagt inn på siste side i Husordensreglene.

-Røykvarsler og brannslukkingsapparat blir kontrollert hvert år. Kontrollør skal slippes inn i leiligheten. Alle leiligheter er tilknyttet brannsentralen i blokka og det er forbudt å løsne brannmelder eller koblingsboksen i entre.

-Fellesvaskeriene; beboerne betaler for bruken.

Rehabilitering/låneopptak, informasjon gitt av forretningsfører:
Styret har informert om at en våtromsrehabilitering er forestående, men dette må behandles i generalforsamling og tidspunkt for dette er ikke avklart. Styret holder på med utskiftinger av heiser i løpet av 2022-2024, med oppstart i Ludvig Karstens vei 4 og deretter videre oppover. Dette innebærer i utgangspunktet ca. 15 millioner i økt låneopptak i løpet av 2022-2023, som innebærer
økning fellesgjeld med ca.13%.
Det vil også være behov for låneopptak i 2024 på rundt 10 millioner, men det er litt tidlig å si noe endelig. Låneopptak vil kunne medføre økning i fellesgjeld og felleskostnader, når lån tas opp.

Styreleder opplyser at om at det pt. ikke er planer om økning i fellesgjeld og felleskostnader. Styreleder opplyser videre at en våtromsrehabilitering har vært en sak i flere år, og at det foreløpig ikke er noen fastsatte planer om en slik rehabilitering. Det vil bli holdt informsjons møte ila høsten 2024, hvor beboere vil få mer informsjon rundt dette. Tidspunkt er ikke avklart pp.

Det skal før en slik rehabilitering behandles og vedtas i generalforsamling. Foreløpig er ingen planer rundt dette klare. Dersom det skulle bli vedtatt en slik rehabilitering vil dette medføre økte felleskostnader og fellesgjeld.


Styrets arbeid:
Styret har arbeidet med å innhente tilbud på kameraovervåkning, fått oppdatert vedlikeholdsplan, fulgt opp heisprosjektet, hatt møter med Obos Prosjekt ang. rørrehabilitering og undersøkt vedlikehold av garasjeanleggene. Disse prosjektene er av stor betydning for borettslaget, og krever videre oppfølging som vil fortsette i kommende periode.

Selv om vi ikke klarte å forbedre el-bil ladeavtalen, fikk vi økt ladestasjonenes kapasitet. Den foreslåtte avtalen ville ha pålagt alle beboere, inkludert de uten el-bil, å bidra til kostnadene for el-bil lading, noe som ikke ville vært gunstig og vi valgte derfor å videreføre dagens avtale.

Fremtidige planer: Forestående vedlikehold for kommende perioder 2024 - 2028:
2024:
-Sanitæranlegg:
Kartlegging av tilstand på røranlegg og våtrom, og planlegge for rehabilitering i denne vedlikeholdsperiode.
Estimer kostnad kr. 250.000,-

-Sanitæranlegg:
Kontroll av bunn- og uttrekksledinger. Rørinspeksjon med kamera.
Estimert kostnad kr. 180.000,-

-Elektrisk anlegg:
Internkontroll elektro med termografering av tavler.
Estimert kostnad kr. 90.000,-

-Fasader:
Etablere rutine for løpende kontroll og utbedring.
Estimert kostnad kr. 200.000,-

-Garasjeanlegg:
Avsetning til fremtidig garasjevedlikehold, grunnet begynnende betongskader på bærende konstruksjoner
Estimert kostnad kr. 500.000,-

-Brann:
Brannteknisk tilstandsvurdering av bygningsmassen.  Estimert kostnad kr. 150 000,-

Sum kostnader i 2024: 1.370.000,-

2025
-Brann:
Utbedring/utskifting av branndører i fellesarealer.
Estimert kostnad kr. 500.000,-

2026
-Garasjeanlegg:
Utbedring av skadet toppbelegg. 
Estimert kostnad kr. 1 000 000,-

-Elektrisk anlegg:
Utskifting av eldre komponenter og utbedringer etter første kontroll.
Estimert kostnad kr. 1.000.000,-

Sum kostnader i 2026: 2.000.000,-

2027
-Yttertak:
Utbedring av spiker som løsner under tekking. Kontroll av tak.
Estimert kostnad kr. 250.000,-

-Ventilasjon:
Rengjøring av ventiler og kanaler.
Estimert kostnader kr. 90.000,-

-Ytterdører:
Utskifting av eller hovedinngangspartier.
Estimert kostnad kr. 2.560.000,-

Sum kostnader i 2027: 2.900.000,-

2028
Oppganger:
Lokale reparasjoner av skader og overflatebehandling.
Estimert kostnad kr. 1.400.000,-

-Sykkelrom, etc.:
Utbedring av skader og overflatebehandling.
Estimert kostnad kr. 800.000,-

Sum kostnader i 2028: 2.200.000,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene og fellesgjeld, eller kapitalinnkreving av andelseierne.

Større vedlikehold og rehabilitering utført i borettslaget:
2022 - 2023:
Heisfornying

2020 - 2021:
Diverse utomhus tiltak

2018 - 2019:
Nedgravde avfallsbrønner

2018 - 2019 :
Calling anlegg

2017 - 2019:
Fasaderehabilitering

2017 - 2017:
Gatebelysning LED-lys

2012 - 2013:
Utvidelse av garasje

2012 - 2013:
Ny vaktmestersentral Innflyttet 26.08.2013

2009 - 2011:
Rehabilitering - garasjeanlegg

2002 - 2005:
Innstøpte avløpsledninger Styret undertegnet kontrakt for rehabilitering av alle innstøpte avløpsledninger i 2002. Avsluttet 2005.

2000 - 2001:
Alle heisene i borettslaget ble byttet

For fullstendig oversikt over utførte vedlikehold og rehabiliteringer i borettslaget, så årsberetning vedlagt.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for OBOS medlemmer og borettslaget. Forhåndsavklaring er igangsatt med meldefrist: 15.07.2024 kl. 23:59 Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Det er ikke tillatt å ha mer enn ett dyr (hund, katt, eller annet) pr. leilighet.
Hund, katt eller tilsvarende dyr skal ikke anskaffes av beboere uten styrets skriftlige tillatelse (ref. generalforsamlingen av 12. oktober 1976). Skriftlig søknad skal leveres til styret på mail. Søknader vil normalt bli behandlet av styret innen 14 dager fra styret har mottatt korrekt og komplett utfylt søknad. Dersom noen passer hunder midlertidig (for en kortere periode på inntil 30 dager), krever dette ikke vanlig registrering med godkjenning, men styret skal styret varsles skriftlig senest den dagen hunden ankommer for oppholdet. Katter behøver ikke å registreres dersom de skal oppholde seg for en kortere periode enn 30 dager.

Ved å fylle ut, signere og forelegge en dyreholds-erklæring for styret i KBRL for godkjennelse forplikter beboer seg for å følge de punktene i husordensreglene som gjelder dyrehold.

Det vil ikke bli gitt tillatelse til å anskaffe raser som er ulovlig i Norge i henhold til Landbruksdepartementets regler. Hvis det er tvil om rase er det hundeeiers ansvar å dokumentere at hunden er lovlig i Norge. Uregistrerte blandingshunder godkjennes dersom raseblandingen er akseptabel.

Ulovlige hunder skal fjernes innen 1-en-uke etter varsel er mottatt. Dersom et varsel om fjerning av hund ikke følges, kan styret pålegge andelseier å selge sin leilighet.

Hund på besøk/pass inntil to-2-måneder skal dette skriftlig meldes styret til styret.

Besøk ut over to-2-måneder behandles som fastboende og må søkes på lik linje som andre hundeeiere. Andelseier er ansvarlig for at dyreholds erklæringen blir fulgt i besøksperioden og at rasen er godkjent.

Diverse
Det er ikke tillatt dusje rett på flisgulv/-vegger uten at disse er forbedret med membran. Eventuelt kan man benytte dusjkabinett.

Lufting, ihht. borettslagets husordensregler:
A. Leiligheten luftes best ved å sette opp vinduet helt, gjerne med gjennomtrekk en kort tid om gangen og ved ellers å bruke friskluftventilene. Alle rom må holdes såpass oppvarmet at vannet i ledningene ikke fryser. Hvis dette skjer er dette beboernes ansvar.

B. I hver boligblokk er det et mekanisk ventilasjonsanlegg som trekker luft ut av leilighetene.
Det er 3 avtrekk med regulerbare ventiler i hver leilighet (disse skal ikke tettes), på kjøkken, bad og wc. Over hvert vindu i leiligheten er det en spalteventil for inntak av frisk luft.
Spalteventilene over vinduene skal være åpne det meste av året for å unngå undertrykk og kondens i leiligheten. Dørene til bad -wc må være åpne en del av døgnets timer.
Den enkelte beboer må selv finne fram til den riktige balanse mellom luft som trekkes ut av leiligheten og frisk luft som kommer inn - samtidig som en må unngå for stort varmetap. Ellers kan en rask gjennomtrekk ved at flere vinduer åpnes samtidig, være en god måte å lufte på.

Der hvor slik uriktig bruk av avtrekk og til luft skjer, vil luftfuktigheten i leiligheten overstige de anbefalte normer. Det må ikke være en luftfuktighet i en leilighet som overstiger 40 % (normalt anbefalt område er 20-40% luftfuktighet i leiligheten). Når fuktigheten ligger over anbefalt nivå, vil det være fare for at det blir fuktskader på vegger og det kan også bli muggproblemer. Fukt i vegger og muggproblemer som er et resultat av for høy luftfuktighet er den enkelte andelseiers ansvar, og må rettes omgående for beboers regning (før det skjer en forringelse av boligen).

C. Kjellerne må luftes godt ut i sommertiden, men om vinteren luftes det bare når det er mildt.

D. Alle balkonger er innglasset.
Vaskeåpningen på skyvefeltene skal bare åpnes ved pussing, og må ikke benyttes som luftestilling. Ved sterk vind og nedbør, skal vinduene holdes lukket og parkeres i riktig stilling i sine stoppespor.
Følgeskader ved å ha skyvelukene åpne er beboers ansvar.
Alle balkongene er utstyrt med solavskjerming og denne er ikke lov å fjerne.
Det er heller ikke lov å henge opp gardiner etc. i vindusflatene.

Annet
Løsøre:
Hvitevarer medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn en andel.

Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Innmelding obos kr. 500,-
Det er borettslaget som betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via felleskostnadene i borettslaget. Medlemskontingent faktureres hvert år.

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:

Saksnummer 202019844: Harald Sohlbergs vei 17 - Dialogfase før politisk behandling - Ellingsrudåsen skole.
Oslobygg KF foreslår å omregulere Harald Sohlbergs vei 17 for å rive eksisterende skole og erstatte den med nybygg. Skolen videreføres som 3-parallell barneskole med inntil 630 elever. Spesialavdelingen, Arken, skal utvides til 16 elevplasser. Det foreslås nybygg i 4 etasjer fordelt på to volum som forbindes med en passasje. Skolegården skal oppgraderes og tilrettelegges for de ulike aldersgruppene ved skolen. Spesialavdelingen vil også få et eget uteområde som er skjermet fra resten av skolegården.

Saksnummer 202020090: Harald Sohlbergs vei 7 og 9 - Offentlig ettersyn - Oppføring av boliger.
Mehargruppen AS foreslår å omregulere Harald Sohlbergs vei 7-9 fra parkeringsplasser, dagligvarebutikk og fritidsklubb, til boliger med underjordisk parkering, fritidsklubb, forretning og annen utadrettet virksomhet, samt et offentlig torg, en felles møteplass og oppgradering av eksisterende snarvei i nordvest med belysning.
Planforslaget sikrer omtrent 31 nye leiligheter i varierte størrelser, fra 35 kvadratmeter til over 110 kvadratmeter. All ny bebyggelse innenfor planområdet blir på en etasje, med unntak av ny boligblokk som har åtte etasjer over bakken. PBE mener i utgangspunktet at åtte etasjer er for høyt, men mener samtidig at ved å bygge i høyden i denne saken, frigjøres det plass til nye funksjoner og økt kvalitet på bakkeplan. Planforslaget ivaretar eksisterende fritidsklubb, sikrer nytt offentlig torg og en lokal møteplass. Dette mener PBE at kan gi gode kvaliteter tilbake til nabolaget. PBE anbefaler derfor planforslaget.

Saksnummer 202455650: Harald Sohlbergs vei 10 - Innvendig rehabilitering og fasadeendringer - Karihaugen barnehage.

Saksnummer 202316100: Edvard Munchs vei 59 - 61 - Rehabilitering av fasader.

Saksnummer 202302012: Gamle Strømsvei 110 - Planinitiativ i avklaringsfase før offentlig ettersyn - boliger - Ellingsrud gård.
Eierne av Ellingsrud gård ser ingen mulighet til å drive lønnsomt ridesenter på eiendommen. Flerbrukshall søkes regulert til "Offentlig eller privat tjenesteyting - flerbrukshall". Øvrig areal søkes regulert til "konsentrert småhusbebyggelse" og "nærmiljøanlegg".
Planområdet ligger i et område omgitt av boligområder og områder regulert til idrettsformål med nærhet til Østmarka.
En kombinasjon av gode boliger, nærhet til marka og fritidsaktiviteter i en tilliggende flerbrukshall vil tilføre byen og bydelen et nytt attraktivt
boligfelt. Deler av planområdet tenkes benyttet til felles fritidsaktiviteter utendørs som et nærmiljøanlegg spesielt beregnet på barn og unge i området.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 600 000,- (Prisantydning)
kr 214 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 814 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 823 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 831 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 000)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 981)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.85 841)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0135

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no

Vincent Mabuza
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95
[/ E-post: vima@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Harald Sohlbergs vei 18
For mer om objektet
Harald Sohlbergs vei 18

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: