1064 OSLO • OSLO kommune
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
kr 3 090 000
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Eierseksjon
- Antall soverom
- 1 soverom
- Etasje
- 4
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 43 m²
- Bruksareal (BRA)
- 46 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 3 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 5 m²
- Fellesutgifter
- kr 3 837 / Mnd
- Prisantydning
- kr 3 090 000
- Omkostninger
- kr 89 590
- Fellesgjeld
- kr 46 033
- Totalpris
- kr 3 225 623
- Fellesformue
- kr 11 422
- Byggeår
- 1973
- Tomt
- Eiet tomt 1679 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 107, bnr. 1197, snr. 30
- Oppdragsnummer
- 75240503
Prisantydning | kr 3 090 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 46 033,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr pantedokument | kr 500,- |
Tingl.gebyr skjøte | kr 500,- |
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) | kr 9 950,- |
2,5% dokumentavgift | kr 78 400,- |
Totalpris | kr 3 225 623 |
Sandra Nilssen ved din lokale eiendomsmegler EIE har gleden av å presentere Harald Sohlbergs vei 5B, en praktisk og romslig 2-roms selveierleilighet, beliggende i et veletablert boligområde på Karihaugen/Ellingsrud. Nærområdet byr på "alt" du trenger i en travel hverdag som dagligvarebutikk, god kollektiv tilknytning, enkel adkomst til større bilveier og nærhet til marka med flotte turmuligheter sommer som vinter! Her er det godt å bo, og lett og trives!
Leiligheten ligger i 4.etasje og inneholder:
Gang
Gangen er innredet med garderobeskap som har god plass til klær, sko og tilbehør. Flislagte gulvflater, tapetserte veggoverflater og malte himlingsflater.
Bad
Flislagt gulv med gulvvarme og flislagte vegger. Himlingsflate med malt flate. Vegghengt servantinnredning med skuffer og ovenpåliggende servant med ett-greps armatur. Speil, overlys og stikkontakt på vegg over servant. Dusjkabinett med dusjarmatur. Gulvstående toalett. Vannrør av kobber. Avløpsrør av plast. Opplegg for vaskemaskin. Avtrekksventil plassert på vegg. Baderom fra ukjent årstall.
Soverom
Lyst og nøytralt soverom med plass til dobbeltseng og garderobeskap. Laminatgulv, tapetserte veggoverflater og malte himlingsflater.
Kjøkken
Pent kjøkken fra 2023. Åpen kjøkkenløsning mot stue med slette fronter. Benkeplate av laminat med nedfelt oppvaskkum. Fliser på vegg mellom benkeplate og overskap. Benkeskapsbelysning og stikkontakter under overskap. Integrerte hvitevarer. Kjøleskap med frysedel, komfyr og oppvaskmaskin i benk og nedfelt platetopp. Ventilator i overskap. Vannrør av kobber. Avløpsrør av plast. Laminatgulv, tapetserte/flislagte veggoverflater og malte himlingsflater.
Stue
Lys stue med store vinder som slipper inn godt med naturlig lys. Plass til sofa og spisebord i stuen. Laminatgulv, tapetserte veggoverflater og malte himlingsflater.
Balkong
Fra stuen er det utgang til balkong på 5 kvm med plass til bord og stoler - her kan sommeren nytes. Balkong i betongkonstruksjoner med rekkverk av metall. Rekkverkshøyde er målt til 98 cm. Gulvoverflate belagt med terrasseheller.
Dører og vinduer
Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass fra ukjent årstall. Vinduer med karmer av tre, og to-lags glass ukjent årstall.
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Anticimex, datert 13.11.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Boligblokk over fire etasjer. Bygningen er oppført med støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende konstruksjoner av mur/betongkonstruksjoner. Skillende dekker av betongkonstruksjoner. Yttervegger av mur og trekonstruksjoner utvendig kledd med murverk, fasadeplater og stående trekledning. Flat takkonstruksjon tekket med takpapp/membran (taket er ikke besiktiget). Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass fra ukjent årstall. Vinduer med karmer av tre, og to-lags glass ukjent årstall. Mekanisk ventilasjon. Oppvarming med elektrisitet.
Følgende bygningsdeler har fått TG2 (vesentlig avvik) i tilstandsrapporten:
Våtrom - Bad:
- Overflater vegger: Misfarging/svertesopp påvist på flisfuger. Fuger bør rengjøres/fornyes. Moderat fuktskade påvist ved dør, samt slitte flater på dørlister. Utbedring bør påregnes.
- Fallforhold (gulv): Det er ikke mulig å måle fallet i sluksonen grunnet plassering av dusjkabinett. Det er ikke kjent om fallforholdet fører til tilfredsstillende avrenning av bruksvannet hvis kabinettet fjernes. Ytterligere undersøkelser anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk.: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
- Vannrør: Vannrør i våtrom er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Slukets tilkomstmulighet for rengjøring: Tilkomst til sluket under dusjkabinett er utilfredsstillende.
- Ventilasjon: Tilluftsspalte er ikke etablert. Forholdet fører til redusert ventilering av rommet når døren er lukket. Tilluftsspalte bør etableres.
- Sanitærutstyr / innredning: Servantskap heller utover. Servantskapet sitter godt men heller utover. Servant har sprekk/riss i porselen. Servant bør skiftes ut.
Kjøkken:
- Vannrør: Vannrør i kjøkken er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
Øvrige rom:
- Overflater gulv: Gulvoverflater bærer preg av slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Etasjeskiller - 4.etasje:
- Skjevhetsmåling: Det er noe merkbare skjevheter i boligen. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt på 2,0 meter er målt til 16mm i stue og 9 mm på soverom.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
- Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): Vannrør i boligen er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Hovedstoppekran: Stoppekran er ikke lokalisert. Stoppekran må lokaliseres og tilkomst etableres. Det er ikke observert lekkasjer, men kan ikke utelukkes. TG2 er valgt for å belyse skaderisiko/behov for tiltak.
Følgende bygningsdeler har fått TG3 (store eller alvorlige avvik) i tilstandsrapporten:
Det ble ikke funnet noen punkter med denne tilstandsgraden i rapporten.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 46,0 m²
- BRA-i: 43,0 m²
- BRA-e: 3,0 m²
- BRA-b: m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 46 m²
- BRA-i 43 m²: Entré, stue med åpen kjøkkenløsning, bad og soverom.
- BRA-e 3 m²: Bod i 1.etasje
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Det er foretatt en forenklet vurdering av deler av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakkyndige ikke er el-fagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og selgers informasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Forenklet vurdering: Er det synlig tegn til merker på plugg til varmtvannsbereder: Ikke relevant
Er det synlig tegn på termiske skader: Nei
Er det synlig tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei
Selgers opplysninger:
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Ukjent
Foreligger det el-tilsynrapport fra de siste fem år: Ja
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Ja
Fungerer hvitevarer som følger boligen: Ja
Sikringsskap med automatsikringer er plassert i felles trappegang.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Rød F er vedlagt salgsoppgaven.
Tekniske installasjoner og VVS
Vannrør av kobber.
Vanninntaksrør i kobber.
Synlige avløpsrør i plast.
Stakeluke er ikke lokalisert.
Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann.
Mekanisk avtrekk.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
1679,00 m² eiet
Parkering
Alle leilighetene har fått et parkeringsbevis for parkering på Coop i henhold til avtale.
Seksjon 1 (næringsseksjon) har 3 stk. parkeringsbevis.
Coop merker parkeringsplassene som Karihaugen kan benytte. Coop drifter parkeringsplassen med brøyting, strøing, renhold og vaktmester. Karihaugen betaler sin del av felleskostnadene i forbindelse med dette. Dette vil bli fordelt flatt på felleskostnadene.
Diverse
Hund og katt må ikke holdes uten sameiets samtykke. Hund og katt må holdes i bånd på eiendommen, spesielt må det påses at dyret ikke luftes på lekeområder for barn.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Kombinasjonen av fredelige og meget barnevennlige omgivelser samt nærhet til skoler, barnehager, kollektivtransport, marka og diverse servicetilbud gjør Ellingsrud til et ettertraktet og populært sted å bosette seg!
Fra boligen er det umiddelbar nærhet til Østmarka med flotte tur- og friluftsområder som gir svært gode rekreasjonsmuligheter sommer som vinter. Løypenettet i Østmarka og Lillomarka er flott preparert på vinterstid med belyste løyper. Mariholtet er et flott turmål, med servering som gjør det til et yndet mål for turen for både store og små. Marka har også mange fine bade- og fiskevann. Det er gode sykkeltraseer til Oslo sentrum eller andre veien ut av byen. I tillegg finnes det utallige aktivitetstilbud i nærheten som bl.a. Verdensparken. Ellingsrud IL har et godt idrettstilbud for barn og unge innenfor flere idretter som fotball, håndball, allidrett, bandy og tennis. Flere treningssentre i nærheten, f.eks. Actic Furuset, Sats på Metro, Fresh Fitness Lørenskog Condis Lørenskog og Triaden. Losby golfklubb på Losby i Lørenskog er en av Norges største golfbaner med to baner: Østmork med 18 hull og Vestmork med 9 hull. Det er ikke langt til SNØ som gir vinterglede hver dag, året rundt. Enten du er nybegynner, mosjonist, eller småbarnsfamilie - her kan du trene, leke, lære og mestre. SNØ forener alt under samme tak, om du liker langrenn, snowboard, alpint, freeski eller noe imellom, er SNØ for deg.
Det er få minutters gange til Joker, Rema1000 på Karihaugen og til Ellingsrud Torg blant annet Kiwi-butikk, frisørsalong, kafé og tannlegekontor. Dagligvarehandelen kan enkelt gjøres ved søndagsåpen Joker, Kiwi eller Rema 1000. Ønsker du ytterligere servicetilbud er det kort vei til bl.a. Alnabru, Furuset Senter, Stovner Senter eller Lørenskog med både Metro og Triaden. Strømmen storsenter med over 200 butikker og Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde med bil eller offentlig kommunikasjon.
Området har gode muligheter for offentlig kommunikasjon både via T-bane, buss og flybuss. Det er kort vei til Ellingsrud T-bane, hvor linje 2 Østerås tar deg raskt til sentrum med avganger opp til 8 ganger i timen. T-banen bruker kun 22 min til Jernbanetorget. T-banen starter på Ellingsrud, så her er det alltid ledig sitteplass. Det går en rekke busser i området, både fra Ellingsrudåsen og Karihaugveien, her stopper blant annet bussnr. 100/110 Kjeller/Oslo bussterminal som også går på nattestid. Nærmeste togstasjon er Lørenskog stasjon.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i eierseksjonssameiet.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 3 837,- pr. mnd. og inkluderer: Betjening av lån, trappevask, måking av gård- og parkeringsplass, rutinemessige skadedyrskontroller, sentrale brannvarslere, Internett, generell vedlikehold av fellesarealene.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter. Det er bestemt at fellesutgiftene skal øke med ca. 15% fra årsskifte.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Andre løpende kostnader
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter som strøm, innboforsikring mm. Listen er ikke uttømmende.
Fibernett via OpenNet. Priser kan sjekkes på tilbyders websider. Tv-tuner/dekoder medfølger ikke.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer: 77473463
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:
Som primærbolig kr. 756 484,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 874 637,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Sameiet
Karihaugen Boligsameie, Orgnr: 988 306 029
Forretningsfører: OBOS
Sameiet består av 32 seksjoner og har felles tomteareal. Felles tomt er opparbeidet med blant annet asfaltert vei, plenarealer og diverse beplantning.
Dyrehold er tillatt / ikke tillatt.
Styrets arbeid
Styret har siden forrige årsmøtet gjennomført tre styremøter. Her er de større sakene styret har behandlet:
• Styret har vedtatt å øke felleskostnadene med ca. 15% for å møte en dyrere økonomi. Dette vil gi oss mer trygghet og handlerom for vedlikeholdet som må gjøres på bygget i årene som kommer.
• Kameraovervåking: På grunn av mindre tilfeller av hærverk i fellesarealene, samt røyking har styret vurdert nødvendigheten av innføre kameraovervåking på nytt. Dette er fortsatt ikke helt i mål, men styret har kommet fram til at det virker til å være en støtte for gjeninnføring av kameraovervåking. Styret vil fremme et forslag til dette på årsmøtet.
• HMS-plan: Styret har opprettet en HMS-plan om rutinemessige undersøkelser av bolig og brannsikkerhet. Aktiviteter
• Vinduene i branntrappen har blitt byttet ut. De gamle vinduene ble regnes som en potensiell helserisiko da de ikke fylte sikkerhetskrav. Blant annet var de gamle vinduene for lave, og de kunne åpnes helt, som økte risiko for fall. De nye vinduene er låste, men kan låses opp om det er grunn til det. • Fellesområder har blitt vasket for hærverk og skitt. • Vi har fått utført en tilstandsanalyse av balkongene. Balkongenes tilstand er i utgangspunktet OK, men det ble anbefalt å foreta en utskiftning av det øverste belegget.
• Bestilt takskifte på tak over lasterampe da det har blitt påvist lekkasje. Planer videre
• Ventilasjonsanlegget er anbefalt luftet. Dette er noe styret ønsker å utføre neste år.
• Det har vært tilløp til noe forvirring rundt måking av veien opp til sameiet, samt parkeringsplassene. Styret ønsker å få på plass en avtale mellom Karihaugen Borettslag, Karihaugen Boligsameie og Joker som fjerner slik tvil, og sørger for konsekvent strøing og måking i vinterhalvåret. Styret ønsker å utføre mer vedlikehold på bygget i året som kommer. Særlig vil styret vurdere tiltak på balkongene etter anbefaling fra tilstandsvurdering.
Styreleder/selger informerer om at det skal tas opp et lån i forbindelse med vedlikehold og utbedringer av balkongene.
Det medfører en total gjeldsøkning på ca. 1.6 millioner, som tilsvarer en økning på i underkant av 50 000 kroner for denne leiligheten. I tillegg er det vedtatt å øke fellesutgifter med ca. 15% ved årsskiftet.
Det ble utført en tilstandsvurdering av balkongene i 2023. Fra denne tilstandsvurderingen ble det funnet forhøyede verdier av klorider i balkongen som kan føre til korrosjon av balkongene på sikt. Rapporten konkluderer med at dette antageligvis er som følge av en konstruksjonfeil. Kostnader på vedlikehold og utbedring av balkongene ble estimert til omtrent 900 000,- Rapporten understrekte at mengden skade så langt er lav, og det er derfor ikke en sak som er kritisk å reparere umiddelbart. Styret mener allikevel at det vil være fornuftig å utbedre dette nå, da kostnaden for å utbedre skader som kan oppstå som følge av feilen vil bli større senere. For å få råd til utbedringene er styret nødt til å gjøre økonomiske grep. Dete vil enten innebære en kapitalinnhenting fra beboerene, å ta opp et lån for beløpet, eller en kombinasjon av disse. Selv om styret har et mandat til å gjøre økonomiske grep for å gjøre utbedringer uten et eksplisitt flertallsstøtte fra beboere, ønsker vi å ha boligsameiets enighet for å gjøre dette.
Større vedlikehold og rehabilitering
2021 - 2026 Vedlikeholdsplan
Avtale om forenklet vedlikeholdsplan med OBOS Prosjekt - 5 årsplan med tilstandsvurdering.
2020 - Tilstandvurdering vinduer/termografering Tilstandsvurdering av vinduer og termografering, utført av OBOS Prosjekt AS. Rapport datert 09.03 med vurdering og anbefalte tiltak.
2019 - App til parkeringssystem
Oppgradert parkeringssystemet med app.
2018 - Vedlikehold av varmtvannsrør
Reparasjon / vedlikehold av varmtvannsrør
2018 - Låssylindere inngangsdør
Reparasjon/bytte av nye låssylindere inngangsdør
2015 - Maling av bygg innvendig
2015 - Overvåkningskamera anlegg er installert
2014 - Takvifter 2013 Oppgradering til høyhastighets fibernett 2013 - 2014 - Rehabilitering tak, fasader og balkonger
2011 - Nye søppelskur
Fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207361747
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,90%
Restsaldo 624 529,00,-
Innfrielsesdato: 30.01.2034
Type rente: Flytende rente
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207388912
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,90%
Restsaldo 838 805,00
Innfrielsesdato: 30.01.2029
Type rente: Flytende rente
Fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet.
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98207361747
Restsaldo: 21 634,69
Kapitalkostnader: 277,13
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98207388912
Restsaldo: 24 398,52
Kapitalkostnader: 566,30
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 46 033,21,-, pr. dags dato.
All låneinformasjon over er beregnet ut fra dagens kjente lånebetingelser. De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne leiligheten. Eventuelt avvik mellom kapitalkostnader og lånekostnader under punktet ”Økonomiske opplysninger om leiligheten”, kan skyldes renteendringer, periodisering eller andre årsaker.
Sameie har tilrettelagt for individuell nedbetaling av fellesgjeld. Det kan ofte være knyttet betingelser til bruk av gjennom IN-ordningen, som f.eks. minimumsbeløp eller bestemte datoer for innfrielse. Kontakt megler for ytterligere informasjon rundt dette.
Årsregnskap
KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024
Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet.
Større vedlikehold
I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 164 000 til vedlikehold.
Kommunale avgifter i Oslo kommune
Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon, 20,3 % for vann- og avløp og 145 % for feiegebyret. Eiendomsskatten følger egne satser.
Energikostnader
Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg høye også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til energiforbruk og energisparing. Vi antar dermed at energikostnadene vil ligge på omtrent samme kostnadsnivå som i 2023.
Forsikring
Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Karihaugen Boligsameie.
Lån
Karihaugen Boligsameie har lån i OBOS-banken. For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til note i regnskapet.
Felleskostnader
I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester sameiet anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024.
Budsjettet er basert på 15 % økning av felleskostnadene fra 01.01.24.
For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Det kreves ikke styregodkjennelse av kjøper. Seksjonen er heller ikke beheftet med forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Harald Sohlbergs vei 5 – Boligblokk- ferdigattest - 1977
Harald Sohlbergs veu 5 – Boligblokk – Plan 3 og 4 - 1974
Harald Sohlbergs vei 5 – Bruksendring forretninger til nye boenheter – Ferdigattest 2009
Regulering
Eiendommen er regulert til ... iht. reguleringsplan x, datert ... For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til ... i kommuneplanens arealdel, datert X.
Kommunen er for tiden ikke kjent med reguleringsmessige forhold som tilsier at det kan bli vesentlige endringer for området og eiendommens eksisterende kvaliteter.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Rettigheter og heftelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler og vedtekter på lik linje som eier. Utleie skal meldes styret.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 3 090 000,-
Andel fellesgjeld kr 46 033,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Dokumentavgift kr 78 400,00,-
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr pantedokument kr 500,00,-
Tingl.gebyr skjøte kr 500,00,-
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 225 623,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,400 % av salgssummen inkl. mva (minimum 45 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: 15 900,00
Kostnad for utsatt betaling (Factoring): 4 900,00
Visningshonorar per stk/overtagelseshonorar: 2 900,00
Grunnpakke Sameie: 16 900,00
Foto: 4 150,00
Oppgjørsgebyr: 6 000,00
Markedspakke Premium: 21 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 75240503
Ansvarlig megler: Sandra Nilssen
EIE Stovner
Novum Eiendomsmegling AS
NO 990 224 463 MVA
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Gå til budgivning
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.