0374 OSLO • OSLO kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
Objektet er solgt!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Eierseksjon
- Antall soverom
- 2 soverom
- Etasje
- 1
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 79 m²
- Bruksareal (BRA)
- 86 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 7 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 10 m²
- Fellesutgifter
- kr 3 720 / Mnd
- Prisantydning
- kr 8 250 000
- Omkostninger
- kr 231 210
- Fellesgjeld
- kr 1 166
- Totalpris
- kr 8 482 376
- Fellesformue
- kr 71 982
- Byggeår
- 1999
- Tomt
- Eiet tomt 2988 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 40, bnr. 39, snr. 2
- Oppdragsnummer
- 31241008
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 8 250 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 1 166,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr pantedokument | kr 500,- |
Tingl.gebyr skjøte | kr 500,- |
Tryg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) | kr 9 950,- |
2,5% dokumentavgift | kr 220 020,- |
Totalpris | kr 8 482 376 |
Byggemåte:
Bolig- og næringsbygg over 4 etasjer, samt underetasje og kjeller.
Grunn og fundamenter: Støpt såle mot grunn. Grunnmur, bærende vegger og skillende dekker av betong og murkonstruksjoner, med utfyllende bindingsverk av trekonstruksjoner.
Yttervegger: Forblendet med teglstein og liggende kledning.
Takkonstruksjon: Tilnærmet flat takkonstuksjon. Tekket med papp/membran.
Dører og vinduer: Entredør har brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer og balkongdør har to-lags glass.
Sammendrag av TG2 og TG3 (tilstandsgrad 2 og tilstandsgrad 3), beskrevet av takstmann:
TG3:
Ingen
TG2:
Våtrom:
- Vannrør og avløpsrør: TG2 er satt pga. alder.
- Slukets plassering i dusjsonen.
- Overflater vegger: Registrert tegn til bomlyd under enkelte veggfliser i dusjsone.
- Overflater gulv: Regisrert bomlyd under enkelte gulvfliser.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk: TG2 er satt pga. alder.
- Fallforhold: Lokalfall er vurdert til å være utilfredsstillende.
Kjøkken:
- Varmtvannsbereder, vannrør og avløpsrør: TG2 er satt pga. alder.
- Overflater gulv og innredning: TG2 er satt pga. slitasje.
Øvrige rom:
- Overflater gulv: Stedvis slitasje og delvis manglende gulvfliser i entré.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
- Ventilasjon: Ukjent når det sist ble foretatt service.
- Vannrør: TG2 er satt pga. alder.
Elektrisk anlegg:
- TG2 er satt pga. manglende dokumentasjon på hele anlegget fra byggeår.
Dører:
- Balkongdør trenger utvendig overflatebehandling.
Balkong:
- Slitasje på tre-heller og rekkverk. Kalkutslag på tegnsteinsvegg. Rekkverkshøyden er for lav i henhold til dagens byggteknisk forskrift.
For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader og konsekvens, se tilstandsrapport som ligger vedlagt.
Oppsummering av selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- "Ja, kun faglært. 2024. Høytrykksspyling etter bruk av tørkerull i toalettet. Utført av 24T Rørservice AS."
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- "Ja. Faktura på spyling ble foretatt."
Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
- "Ja. Vi hadde tett sluk etter at min gamle mor i flere dager hadde brukt tørkerull i stedet for toalettpapir. Dette ble ordnet og det har fungert som før etter det."
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
- "Ja, kun faglært. Vedlikeholdsspyling av alle leiligheter i sameiet i 2021. Leiligheten funnet OK. Utført av NRC Gravco AS."
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
- "Ja. Sameiet har hatt vann inn inngangsparti ifm. store nedbørsmengder. Dette har ikke påvirker hverken denne leiligheten, bodene eller garasjeplassen. Sameiet har tatt seg av dette i fellesområdet."
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
- "Ja, kun faglært. Hun hadde en brann på terrassen i (vi tror) 2017. Terrassen ble satt i stand av profesjonelle håndverkere etterpå. Ukjent hvem det er utført av."
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner?
- "Ja, kun faglært. Vi bestilte dem ifbm. salget av leiligheten for at de skulle gå gjennom det elektriske før vi selger. Vi så at det var arbeid som burde kontrolleres og dette er nå gjort. De kommer med en samsvarserklæring til oss når arbeidet er utført. Utført av Vinderen Elektro AS."
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget?
- "ja. Elektriker kommer med dette nå i desember 2024."
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner?
- "Ja. Alle leiligheter hadde el-kontroll i 2024. Ingen pålegg etter den."
Arealer
Totalt bruksareal: 86,0 m²
- BRA-i: 79,0 m²
- BRA-e: 7,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 10,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
BRA 79 m²
- BRA-i 79 m²: Entré, bad, stue/kjøkken og to soverom.
Kjeller:
BRA 7 m²
- BRA-e 7 m²: To boder
Utgang fra stue til balkong på 10 m².
Leiligheten disponerer en parkeringsplass i felles garasjeanlegg samt to boder i kjeller, på 3 m² og en bod på 4 m².
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Oppvarming med elektrisitet i kombinasjon med vedfyring. Gulvvarme på bad.
Energiattest med energimerke Oransje E er vedlagt salgsoppgaven.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
2988,40 m² eiet
Parkering
Leiligheten har biloppstillingsplass i felles parkeringskjeller. Utover dette gjelder gateparkering etter områdets bestemmelser.
Diverse
Planer:
- Det er planlagt omlegging av tak med takpapp, nye takrenner og nedløp innen 2026.
Innbetaling til vedlikeholdsfondet vil fortsette til taket er lagt om. - Pågående sak vedrørende defekte varmekabler ved inngangsparti.
Saker i 2024:
- Ettersyn av taket
- Kurs for hjertestarter
- Beise og male gjerder og port
- Oversvømmelse
- Varmekabler og asfaltering ved inngangen
- Kontroll av brannslukkere
- Asfaltert inngangen til garasjen
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Holmenveien 2 ligger meget sentralt og attraktivt til på Vinderen. Et veletablert område, som ligger tilbaketrukket men likevel sentralt. Leiligheten ligger ved Vinderen sentrum, og her finner du det meste du måtte trenge av fasiliteter som matbutikker, restauranter, klesforretninger, bakeri, treningssentre, fiskebutikk, vinmonopol, leger, tannleger og søndagsåpen grønnsaksbutikk.
Området byr på flotte turmuligheter. Fra Gaustadskogen har du videre tilgang til Nordmarka med flotte løypenett med både bade-, tur-, sykkel- og skimuligheter. Kort avstand til fotball/løpebane på Ris skole og Heming idrettsanlegg med ulike aktiviteter. Videre er det kort vei til Vinderen barneskole, Ris ungdomsskole og ulike videregående skoler. Det er godt utvalg av både private og kommunale barnehager i nærområdet.
Det er god tilgang på offentlig kommunikasjon. Fra Vinderen T-banestasjon tar linje 1 deg raskt til sentrum eller opp til Frognerseteren. Bussens linje nr. 46 går fra Holmenveien rett utenfor leiligheten. Flybussen stopper i Risalléen (på Ring 3), her går også linje nr. 23, 24 og 40.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i eierseksjonssameiet.
Fellesutgifter
Fellesutgifter utgjør kr. 3 720,- pr. mnd. og inkluderer:
- Kommunale avgifter
- Kabel-TV (Viken Fiber, Altibox)
- Drift og vedlikehold
- Felles bygningsforsikring
- Ekstrainnbetaling vedlikeholdsfond: kr. 710,- pr. mnd.
Felleskostnader faktureres pr. kvartal.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Felleskostnader: kr. 3 010,-
Vedlikeholdsfond: kr. 710,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Andre løpende kostnader
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:
Et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca 14 428 kwh. pr. år.
Eiendommen er p.t. forsikret i Storebrand Forsikring AS som koster kr. per år.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Storebrand Forsikring AS med polisenummer: 9482807
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2023:
Som primærbolig kr. 1 701 936,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 6 807 745,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Sameiet
Sameiet Vinderenlunden, Orgnr: 981 043 200
Forretningsfører: Det Lille AS
Sameiet består av 24 leiligheter og 1 næringseksjon, og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk
Dyrehold er tillatt.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.
Fellesgjeld
Ingen fellesgjeld i sameiet. Pr. 31.12.2023 hadde seksjonen andel fellesgjeld på kr. 1 166,- som er kortsiktig leverandørgjeld.
Årsregnskap
Sameiet hadde regnskapsåret 2023 et årsresultat på kr. 447 093,-. Regnskapet og øvrige dokumenter for sameiet kan fås ved henvendelse hos megler.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Det kreves ikke styregodkjennelse av kjøper. Seksjonen er heller ikke beheftet med forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger ferdigattest datert 16.05.2000 som omhandler oppføring av blokk/bygård/terrassehus.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen.
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig, forretning og kontor etter reguleringsplan S-3603.
Ingen pågående byggesaker av betydning i nærområdet.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Rettigheter og heftelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Seksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler og vedtekter på lik linje som eier. Utleie skal meldes styret.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 8 250 000,-
Andel fellesgjeld kr 1 166,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Dokumentavgift kr 206 270,-
Pantattest kjøper kr 240,-
Tingl.gebyr pantedokument kr 500,-
Tingl.gebyr skjøte kr 500,-
Tryg Boligkjøperpakke - eierseksjon (valgfri) kr 9 950,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 8 468 626,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 0,850 % av salgssummen inkl. mva (minimum 47 000 inkl. mva)
Tilrettelegging: 10 000,00
Grunnpakke selveier: 7 000,00
Visningspakke : 3 750,00
Overtakelseshonorar: 3 750,00
Oppgjørsgebyr: 7 900,00
Eierskiftegebyr: 6 115,00
Markedspakke Premium: 25 000,00
2 visninger: 7 500,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 31241008
Ansvarlig megler: Cecilie Beckmann
EIE Vinderen
Vinderen Eiendomsmegling AS
NO 889 665 742 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.