Bilde 1 av Kalbakkstubben 3Bilde 2 av Kalbakkstubben 3
Digital salgsoppgave
Kalbakkstubben 3

0951 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys og pen 3-roms leilighet m/ innglasset balkong | Fyring/TV/internett inkl. | Populær og sentral beliggenhet!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
64 m²
Bruksareal (BRA)
81 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
10 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
7 m²
Fellesutgifter
kr 4 931 / Mnd
Prisantydning
kr 3 890 000
Omkostninger
kr 16 331
Fellesgjeld
kr 99 000
Totalpris
kr 4 005 331
Fellesformue
kr 18 404
Byggeår
1956
Tomt
Eiet tomt 39680 m²
Oppdragsnummer
75240326
card-default

Houssam Ben Zrelli

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Houssam
Prisantydningkr 3 890 000,-
Fellesgjeldkr 99 000,-
Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrettkr 7 981,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 7 150,-
  
Totalpris kr 4 005 331
Eiendom
Kalbakkstubben 3, 0951 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 130 Orgnr. 950271639 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 81 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 64 kvm
Følgende rom er inkludert: Entré, bad/vaskerom, kjøkken, to soverom og stue.
- BRA-b (innglasset balkong): 7 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 10 kvm
Følgende rom er inkludert: Kjeller- og loftbod.

Areal
Primærrom: 63 kvm, Bruksareal: 81 kvm, BRA-i: 64 kvm , BRA-e: 10 kvm , BRA-b: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1956

Tomt
Eiet tomt 39680 kvm
Pent opparbeidet tomt, med gress og beplantning.

Prisantydning
3 890 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Kevin Nielsen Takstdato: 14.08.24 10:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Innvendig:
- Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Det bør gjennomføres radonmålinger.

Bad/vaskerom:
- Overflater gulv: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Konsekvens/tiltak: Våtrommet fungerer med dette avviket.
- Ventilasjon: Badet har naturlig avtrekk til luftesjakt med luftespalte i dør. Det anbefales å montere elektrisk vifte. Det er vanlig at det er vedtak mot avtrekksvifter i borettslaget.

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak):
Tekniske installasjoner:
- Vannledninger: Det mangler tettemuffer i enden av varerør på rør-i-rør-system. Konsekvens/tiltak: Det må monteres tettemuffer i enden av varerørene. Gjelder vannrør i kjøkkenskap.
- Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Rørleggeren Oslo As. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Byttet ut baderomsinnredning.

Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Det foreligger informasjon.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 99 000,- pr. 01.07.24
Andel fellesformue: kr. 18 404,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 890 000,- (Prisantydning)
kr 99 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 989 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 998 181,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 005 331,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 931,- pr. mnd.

Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Felleskostnadene økte sist 01. januar 2024 med 9%. Forretningsfører opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Herav:
Felleskostnader: kr. 3.372,-
Oppvarming: kr. 805,-
Kabel-tv: kr. 80,-
Kapitalkost. lån 2 HUS602: kr. 674,-

TV- og Internett leveres av Telenor Norge AS.

Felleskostnadene inkluderer: Sentralfyring, kabel-tv med internett, nedbetaling av avdrag og renter for andel fellesgjeld, vaktmestertjenester, trappevask, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, drift og vedlikehold m.m. Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån): Ja, men man kan ikke nedbetales så lenge det er fastrente. Dersom kjøper ønsker å nedbetale sin andel fellesgjeld (eventuelt deler av gjelden), bes selskapets rådgiver kontaktes for nærmere opplysninger.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Anna Ratei

Beskrivelse
Houssam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere Kalbakkstubben 3!

Dette er en gjennomgående og lekker 3-roms med innglasset balkong, beliggende sentralt til på Kalbakken. I umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, skoler m.m.

Leiligheten holder en gjennomgående god standard, ingen TG3!
  • Flytt rett inn!
  • Pent helflislagt bad med opplegg for vaskemaskin
  • Tidløs kjøkkeninnredning fra 2021 med god skap- og benkeplass
  • Innglasset balkong på 7 m²
  • Vinduer og balkongdør fra 2016
  • Loftsbod og kjellerbod
  • Mulighet for leie av p-plass etter venteliste
  • Fra boligen er det "tøffelavstand" til det meste
  • Veldrevet borettslag med god vedlikeholdshistorikk
  • Fellesvaskeri og sykkelbod

Velkommen til visning!

Parkering
Borettslaget har 200 parkeringsplasser til utleie fordelt på 454 andeler. Det er venteliste. Se borettslagets hjemmeside for mer info: www.engsletta.no.

Borettslaget har 200 parkeringsplasser for utleie. Disse er organisert i 4 områder hvor den lengste ventetiden er i området rundt Akerlia. Det var 0 ledige plasser ved årsskiftet, men 21 søkere på venteliste. Ledige parkeringsplasser kunngjøres ikke.
Tildeling foretas i henhold til venteliste hvor søknadsdato er avgjørende.

Borettslaget eier nå de 20 garasjene som finnes i borettslaget. Tildeling foretas også her i henhold til venteliste hvor søknadsdato er avgjørende. Garasjene er trange og etter hvert som bilene blir større og større er det vedtatt å bytte ut garasjeportene med nye
vippeporter i stål. Som følge av denne oppgraderingen har styret vedtatt å øke leien for garasjene.

Det er forberedt for etablering av elbillading på 136 p-plasser samt i alle 20 garasjene. Ladeboks kan bestilles av, og all drift, fakturering og vedlikehold av dette utstyret utføres av Elaway AS. Link for informasjon og bestilling finnes på Vibbo Man må ha en p-plass eller garasje for å kunne bestille ladeboks.

De som har parkeringsplasser fra nr. 48 til 77+200 og 160 til 193, må ta kontakt med driftskontoret. Disse plassene kan det ikke etableres ladestasjoner på, og man må derfor søke om å få byttet p-plass før man kan bestille.

Beliggenhet
Kalbakken er et område for deg som ønsker å flytte litt utenfor selve bykjernen, men som fortsatt vil bo med kort vei til det meste man trenger i hverdagen. Her bor du i et fredelig, inkluderende og sosialt bomiljø, hvor du kan få unnagjort dagligvarehandelen i en fei, samtidig som marka med fine turmuligheter ikke er langt unna.

Fra leiligheten er det kort vei til en rekke butikker og servicetilbud. Nærmeste dagligvareforretninger er Rema 1000, Joker, og Meny - alt innen gangavstand. Ønsker du ytterligere servicetilbud er det kort vei til Linderud senter, Grorud nærsenter, Stovner storsenter og Alna senter. Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde, med alt det innebærer av shoppingmuligheter.

Med kun få minutters gange er det et rikt utvalg av kollektivtransport. Nærmeste bussholdeplasser er Kalbakkstubben og Flaen, mens Kalbakken og Rødtvet er nærmeste t-banestopp. Her går det hyppige avganger, og det tar ca. 19 minutter til Jernbanetorget/Oslo sentrum. Fra Trondheimsveien går flybussen til Gardemoen, og det går også buss til Nittedal, Lillestrøm og flere steder nordover. Nyland togstasjon ligger ca. et kvarters gange fra boligen, og derfra tar det ca. 10 minutter til Oslo S.

Det er fine turmuligheter i nærområdet med blant annet turveier langs Grorudelva som strekker seg langs naturskjønne områder i Lillomarka, hvor det er skiløyper og lysløyper med flotte turområder sommer som vinter. Like i nærheten finner du den flotte Grorudparken, som starter ved Groruddammen og fortsetter nedover langs Alnaelva. Grorudparken er like stor som Frognerparken og har sildrende vann med lys, nye broer og bålplasser med benker. Prestegårdshagen og hageanlegget som tidligere var gjengrodd og utilgjengelig, er innlemmet i parken. Parken tilbyr rom for idrett, lek, rekreasjon, sosialt samvær og kulturelle aktiviteter for en sammensatt befolkningsgruppe.

Fra boligen har du kort vei til treningssenter/gym/bad som Fresh Fitness og SATS, samt Nordtvet bad, som ligger rett i nærheten. Sportsforeningen Grei har for øvrig kunstgressbane, ballbinge og klubbhus på Rødtvet, rett ved markagrensa. Grei er et fleridrettslag med ca. 900 medlemmer fordelt på fotball (700) og innebandy (200). I tillegg har de en liten, men aktiv turngruppe for seniorer.

På sommerstid er det mulighet for å benytte badevann som Vesletjern, Badedammen og Steinbruvann. På vinteren er det merkede lysløyper og flotte ski- og akemuligheter. Videre er Nordtvet gård en populær besøksgård i nærområdet og blir besøkt av både barnehager og skoler, og er ellers et fint innslag i nærområdet.

Det er flere barnehager og skoler i nærområdet, med kort gange fra eiendommen, og med kort vei til kollektivtransport, er det enkelt for skoleelever på videregående trinn å manøvrere seg til skolen.

Bebyggelse
Omkringliggende bebyggelse består i all hovedsak av blokk- og småhusbebyggelse

Tomt
Eiet tomt, 39680 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Barnehager
  • Nordtvet barnehage (3-5 år), ca. 5 minutters gange
  • Nordtvet Gård barnehage (1-5 år), ca. 7 minutters gange
  • Utforskeren barnehage Hus A (1-5 år), ca. 9 minutters gange

Skoler
  • Nordtvet skole (1-7 kl.), ca. 10 minutters gange
  • Rødtvet skole (1-7 kl.), ca. 15 minutters gange
  • Veitvet skole (1-10 kl.), ca. 15 minutters gange
  • Groruddalen skole (8-10 kl.), ca. 20 minutters gange

Offentlig kommunikasjon
Buss
Kalbakkstubben, ca. 4 minutters gange
Linje 25, 68, 126

Kalbakkveien, ca.7 minutters gange
Linje 25, 26, 31

T-bane
Rødtvet, ca. 10 minutters gange
Linje 4, 5

Tog
Nyland stasjon, ca. 12 minutters gange
Linje L1

Inneholder
Entré | Velkommen hjem!
Velkommen til en lys og innbydende entré! Entreen er det første som møter deg når du kommer inn døren. Entreen er romslig med god plass til diverse møblement og innredning slik som speil, garderobeskap og knagger. Entreen har god plass til oppbevaring og innredning. Her er det enkelt å pynte og gjøre entreen til et hyggelig sted å komme inn. Gangen er et naturlig knutepunkt i leiligheten til de øvrige rommene i leiligheten.

Stue | Hjemmets samlingspunkt
I denne trivelige stuen får du en følelse av ro og komfort! I stuen er det nyere vinduer fra 2016. Vinduene slipper inn rikelig med naturlig lys, og stuen har en romslig planløsning som gir plass til både sofagruppe og spiseområde. Her finner du det perfekte stedet for både avslapning og hyggelige sammenkomster. Gulv er belagt med klikkvinyl, mens veggene er malt i en nøytral farge.

Balkong | Din private utendørs oase
På varme sommerdager blir det naturlig å åpne opp balkongdøren! Fra stuen har du utgang til en innglassert balkong på ca. 7 m².  Balkongen oppleves som en forlengelse av stuen og kan brukes både sommer og vinter. Her har du god plass til en sittegruppe, elektrisk grill og dekorativ beplantning. Innglasseringen på balkongen kan enkelt åpnes, skyves og lukkes etter værforhold og behov.

Kjøkken | Stilfullt og funksjonelt
Et lekkert og moderne kjøkken fra 2021 som kombinerer stil og funksjonalitet! Kjøkkenet har malte glatte fronter og en solid laminat benkeplate. Alle hvitevarer er fullintegrerte, inkludert stekeovn i høyskap, platetopp, og oppvaskmaskin. Det er også avsatt plass med opplegg for kjøleskap. Her kan du glede deg over å tilberede måltider i et stilrent og velutstyrt rom med god arbeidsplass.

Soverom | Nok med plass
Leiligheten byr på to romslige soverom med plass til dobbeltseng og tilhørende møblement. De store vinduene slipper inn rikelig med lys og gir rommene en luftig atmosfære. Her er gulvflatene belagt med klikkvinyl, mens veggene er malt i tidsriktige farger. Med to soverom kan man enten benytte et av rommene som gjesterom, barnerom eller kontor - alt etter eget behov!

Bad | Praktisk bad/vaskerom
Nyt et moderne bad/vaskerom som er renovert i nyere tid! Her er det lagt fliser på gulv med varmekabler, samt flislagte vegger som skaper et rent og stilfullt uttrykk. Badet er utstyrt med et dusjhjørne med glassdører, nedsenket servant med skap og speil, samt gulvmontert toalett. I tillegg er det opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Badet er designet med fokus på funksjonalitet og estetikk, og gir deg alt du trenger i ett og samme rom.

Byggemåte
Innvendig
Gulv har overflater av laminat. Vegger har overflater av malte plater/mur. Himlinger har overflater av malt betong. Etasjeskille/gulv av betongdekke. Radonmåling foreligger ikke, boligen er bygget før det fantes krav om tiltak mot radon. Boligen ligger i område som er klassifisert som gult nivå med middels fare for forhøyede radonforekomster. Malte glatte dører.

Utvendig
Malte vinduer av tré med innsatt isolérglass og utvendige beslag av lakkert aluminium. Vinduene er produsert 2016. Malt hovedytterdør av tré med lyd og brannklasse. Balkongdør av tré med innsatt isolérglass og utvendig beslag av aluminium.
Innglasset/overbygget balkong med gulv av flislagt betong. vegger av aluminium, mur og glass.

Boder
Boligen disponerer to boder på 5 kvm hver, en i kjeller og en på loft.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 24.04.1961 som omhandler nybygg og større arbeider.
Det foreligger approbasjon datert 28.08.1984 som omhandler kledning av gavler.
Det foreligger ferdigattest datert 17.09.1997 som omhandler rehabilitering av nye balkonger + innglassering.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 03.04.1995. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen. Likevel fremstår størrelsene på rommene mindre i originale tegninger kontra hvordan det er i dag. Gang var heller ikke tegnet inn.

Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.

Videre foreligger det diverse dokumentasjon i boligmappa:
Diverse elarbeider utført av Stolt Elektro ASA, datert 14.04.2021.
Sluttdokumentasjon utført av VB Rørleggertjenesten AS, datert 27.07.2023.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert
elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Elektrisk anlegg fra byggeåret men stedvis oppgradert i nyere tid.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.

2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig
utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Ukjent.

Spørsmål til eier
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.
Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja.

Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.

8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei.

Generelt om anlegget
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei

10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne
kapslinger?
Nei.

Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja. På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten elkontroll de siste 5 årene. bør hele anlegget sjekkes av fagfolk.
Eier har gjennomgått spørsmål vedr elektrisk anlegg. Varmekabler er ikke funksjon testet.

Oppvarming
Boligen har sentral oppvarming av varmtvann. Elektrisk gulvvarme på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter D

Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er beregnet til: 0 kr.-
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 931,- pr.mnd.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: HUS602-114946528
Restgjeld: 11.675.831,-
Restløpetid:3 år 5 md.
Rentekostnader: 2,48%

Lånenr.: OBOS01-98208204882
Restgjeld: 33.213.351,-
Restløpetid: 11 år 8 md.
Rentekostnader: 5,68%

Spesifikasjon av andel fellesgjeld og kapitalkostnader:
Lånenr.: HUS602-114946528
Restgjeld: 25.696,-
Kapitalkostnader: 674,-

Lånenr.: OBOS01-98208204882
Restgjeld: 72.681,-
Kapitalkostnader: 707,-

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Inntekter
I 2023 var det budsjettert med kr. 21 609 000,- mens faktiske inntekter ble kr. 21 726 472,- Vesentlig avvik skyldes av andre inntekter.

Kostnader
I 2023 var det budsjettert kr. 15 748 700,-, mens faktiske kostnader ble kr. 13 421 062,- Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak reduserte kostnader til drift- og vedlikehold, og lavere kostnader til energi og fyring. Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak økte renter.

Resultat
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 8 305 410,-.. Årsrapport og årsregnskap godkjennes. Årets resultat overføres til egenkapital.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6651792
Borettslagets eiendommer er forsikret i TRYG FORSIKRING med polisenummer 6651792. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte
bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS på telefon 22868398, eller e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om borettslagets forsikring brukes, vil andelseier bli belastet hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar. Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 029 596,- Som sekundærbolig Kr. 3 912 464,-

Borettslag
Borettslag: Engsletta borettslag, Orgnr: 950271639
Borettslaget består av 454 andelsleiligheter.

Hjemmeside
Borettslagets hjemmeside har adresse: vibbo.no/engsletta. Her distribueres generell informasjon, historikk og aktuelle meldinger fra styret til beboerne.

Driftskontor
Adresse: Kalbakkstubben 11, 0951 Oslo
Kontortid: Mandag til Fredag: 08.00-15.30
Telefon: 909 21 835
E-post: kontor@engsletta.no
Hjemmeside: vibbo.no/engsletta

Nøkler, skilt og brikker til hovedinngangsdøren
Nøkler og brikker fås kjøpt på driftskontoret som også produserer skilter til både ringeanlegg og postkasse. Permanent bruk av klistrelapper tillates ikke. Sørg for at det alltid finnes minst 2 nøkler tilgjengelig til postkassen, det er rimeligere å file nye enn å bytte lås.

Bruk av balkong
Lufting og tørking av tøy kan skje på balkong så fremt det ikke henges høyere enn balkongkanten. Det er ikke tillatt å banke, riste eller lufte tøy utover balkongkanten. Ved balkongrengjøring må man påse at det ikke oppstår vannsøl til nabo(ene) under.
Blomsterkasser skal av sikkerhetshensyn henge på innsiden av balkongen. Det er tillatt å bruke elektrisk grill eller gassgrill, men ikke kullgrill. Som solavskjerming kan kun persienner eller rullegardiner i en lys, nøytral farge benyttes. Gulvbelegg danner membran og må ikke perforeres. Innvendig vedlikehold av balkongen besørges og bekostes av andelseier, dog må det
ikke benyttes materialer som bidrar til at vekten av balkongen økes vesentlig (f.eks. fliser). Oppbevaring av farlig gods (f.eks. bensin eller andre brennbare midler) er ikke tillatt. Balkongene skal ikke benyttes til oppbevaring av søppel. Ved maling av
balkonger skal fargekoder innhentes fra borettslaget på forhånd (ligger på nettsiden)

Balkonginnglassing.
Balkonginnglassingene ble montert i forbindelse med fasaderehabiliteringen og utvidelse av balkonger i 1994-96
De siste årene er det gjennomført mange kostbare reparasjoner, om-liming av løse glass og justeringer, for å opprettholde funksjonene på systemet så godt det har latt seg gjøre. Nå er balkongglassene over 25 år gamle, og det er ikke lenger økonomisk forsvarlig for borettslaget å utføre større reparasjoner på disse. Dersom det ikke lenger lar seg justere så man får betjent glasslukene, er alternativet enten å la glassene være helt lukket, eller fjerne dem helt. Borettslaget har ingen planer om å gjøre en felles utskifting av balkonginnglassingene, da dette vil bli et veldig kostbart prosjekt. Det er andre vedlikeholdsprosjekter som må
gå foran i køen på den tilårskomne boligmassen vår. Dersom noen allikevel ønsker å bytte innglassing for egen regning, har vi fått tilbud fra Romerike Balkongmontasje AS. Det er firmaet vi bruker på service av de eksisterende glassene. Systemet de leverer er tilnærmet identisk med det som er montert, slik at det ikke blir noen endring på fasaden. Mer informasjon om dette tilbudet finnes på Vibbo.

Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som ruter, dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, innvendige flater, entredør, låser, ringeanlegg frem til fellesføring og radiatorer med termostatventiler samt innglassing på balkong. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker, innvendige dører med karmer, ruter, entredør, låser, ringeanlegg frem til fellesføring og radiatorer med termostatventiler.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr.
Ved mistanke om innsekter og skadedyr plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.

Bad
På badet er rørfordeling og stoppekran plassert over luke i himling. Forhøyet vannføring ved utette kraner/klosett fører lett til kondens på uisolerte rør ved stoppekranen. Øket kondens kan føre til fuktskader i badetaket. Jevnlig kontroll ved å føle på rørene
kan hindre at skader oppstår. Fukt i våtrom oppstår naturlig ved bruk og damp må gis anledning til å evakuere. Ventil på bad må holdes åpen og luftespalte mellom badedør og terskel opprettholdes, dette vil bidra til luftsirkulasjon i baderommet. Opphoping av
fukt evakueres raskest ved å sette badedøren åpen. Unngå overdreven bruk av toalettpapir da det kan forårsake tetting og problemer med å skylle ned. Badene i borettslaget ble rehabilitert i 2006 og garantien er for lengst utgått. Engsletta borettslag kan tilby mulighet å betale beløpet over 12 måneder via husleien for de som måtte ønske det. Her vil det tilkomme et etableringsgebyr til Obos på ca. kr. 500,- Tilbud om avbetaling gjelder inntil videre, da styret må vurdere om hvor mange som kan få denne ordningen sett opp mot likviditeten i borettslaget.

Følgende saker ble vedtatt ved ekstraordinær generalforsamling 2020:
Forslag fra Styret vedr. vedtektsendring om korttidsutleie.
Styret foreslår at følgende nye setning tas inn i våre vedtekter under bestemmelsen om overlating av bruk (3) andre setning.
«I tillegg kan andelseieren overlate bruken av hele boligen til andre i opptil 30 døgn i løpet av året uten godkjenning.»
Vedtak: Forslag til vedtak enstemmig vedtatt.

Forslag fra Styret vedr. etablering av ladeplasser for EL-bil.
Generalforsamlingen gir styret fullmakt til å jobbe videre med dette og med sikte på etablering av et visst antall ladeplasser for el-bil, men uten vesentlige kostnader for borettslaget. Generalforsamlingen gir eventuelle utbygger(e) tillatelse til å utføre
nødvendige anleggsarbeider på borettslagets eiendom for å få etablerte slike ladeplasser.
Vedtak: Forslag til vedtak enstemmig vedtatt.

Vedlikeholdshistorikk:
2022-2023: Rensing av tak- og takrenner Samtlige tak og takrenner grundig renset for mose og gress sommeren.
2022: Dette ble gjort manuelt av et firma som har spesialisert seg på slike oppdrag. I tillegg ble det renset luftekanaler og satt på hønsenetting rundt pipene i Kalbakkveien 1A-C. Arbeidene med rensing av tak- og takrenner sluttført våren 2023.
2021: Utbedret taklekkasjer Borettslaget har utbedret taklekkasjer på følgende adresser i
2021: Kalbakkstubben 13 - 15, og Akerlia 22 - 24.
2018: Sluttført drenering, rehab lekeplass Ferdigstillelse av drenering og rehabilitering av området til lekeplassen i Akerlia. Foreløpig sluttføring av prosjekt takarbeider på utvalgte blokker i borettslaget.
2017: Rehab bunnledninger alle bygninger. Rehabilitert bunnledninger i alle bygninger. Omfatter spillvannsledninger fra kjeller til
kommunal tilknytning i gaten. Overvannsledningene kontrollert og er i god stand, derfor ikke omfattet av rehabiliteringen.
2016 - 2016: Bytte av alle vinduer og verandadører
2016: Rehabilitering bunnledninger
2016: 7 nye nedgravde søppelstasjoner
2015: Pumpekum. Etablering av pumpekum nedenfor Akerlia 33. Opprettelse av lokale m/toalett for entreprenører/innleid bistand i
Chrf. Hellumsvei 10. 2014 Drenering, bunnledning, Radonmåling. Rehabilitert drenering rundt Akerlia 20-28, samt 33-37, fornyet
beplanting. Rehabilitert bunnledning i Chrf. Hellumsvei 18 mot innvendig stakeluke. Gjennomført Radon-måling.
2013: Elektrisk anlegg Hafslund Nett foretatt kontroll av elektrisk anlegg i eiendommen.
2012 Driftsgarasje + kjellerbod + kjellergulv. Utvidelse av driftsgarasjen i Kalbakkstubben 1. Oppføring av
ekstra kjellerboder. Maling av kjellergulv
2011: Radonkontr.,overv.sluk, avvikl fryseboks. Kontroll radonforekomster, utplassert sporfilm i kjellere. Etablering av overvannsluk innenfor fortau i stikkvei mot Akerlia 20. Avviklet ordningen med felles fryseboksanlegg i kjeller. Siste 3 anlegg skrotet. Oppgradering av lekeplassen i Kalbakkveien, utskifting av leketårn.
2010: Dørautomatikk, utvendig anlegg Investering i dørautomatikk. Opparbeiding av utvendig anlegg/grøntområdet.
2009: Utbedring innglassing av balkonger Innglassing balkonger: limt om glass som har løsnet fra beslagene. Siden 2004 er glass på 152 balkonger omlimt.
2009 Oppganger, postkasser, lekeplass Fullført oppussing av oppganger. Utskiftning av postkasser i 22
oppganger. Utvidelse av lekeplass i Akerlia og utskiftning av lekeutstyr. Utskiftning av defekte taknedløp. Rehabilitering av drenering i Kalbakkveien 1 A og ! B.
2008 - 2009: Oppussing oppganger
2007: Ferdigstilt våtromsrehabilitering Ferdigstilt våtromsrehabilitering i resterende 224 leiligheter. Dette innebærer komplett utskiftning av sluk og alle rør for vanninnlegg og avløpsrør fra kjeller til øverste bebodde etasje. Varmtvannsberedere byttet og
brannslange montert i alle leiligheter. Utskiftning av radiatorventiler og innregulering av varmeanlegg. Stoppekran montert innenfor egen luke i badetank. Utskiftning av røykvarsel i alle leiligheter. Innføring av Komplett som innebærer digital dekoder, modem og utvidet programtilbud til alle leiligheter. Etablering av stolpebelysning i Nedre Kalbakkvei samt fra Chrf. Hellumsvei 11 forbi lekeplass i Akerlia og mot Chrf. Hellumsvei 31.
2006: Våtromsrehabilitering mm. Våtromsrehabilitering - ferdigstilt 230 leiligheter. Flytting av driftskontor i Kalbakkstubben 11 og oppussing av det nye lokalet. Verksted Chrf. Hellumsvei 8: Utvidet til å inkludere hele bomberommet. Etablert verksted i kjeller
Kalbakkveien 3C. 2005 Våtromsrehabilitering mm. Dørpumper hovedinngangsdører skiftet. Våtromsrehabilitering - ferdigstilt 128
leiligheter. Utvendige sykkelrom - oppussing dører.
2004: Generelt vedlikehold Byttet ut alle papirkurver. Trappeneser i oppganger, utbedret sår. Parkeringsplasser merket opp på ny.
Hovedtavler, etablert stikkontakter og isolering av gulv. Pusset opp garasje/ og verksted. Hovedinngangsdører: Dørpumper
flyttet til innside dør. 2003 Brannsikring +utomhus Fornyet brannsikringsutstyr i leilighetene, dvs. nytt røykvarsel og
brannslokkingsapparater. Uteanlegget: Opprydding/felling og nyplantning av trær. Lekeplasser: Opprustning av plassene, fornyelse av lekeapparater. Utskiftning av gjerdet i Kalbakkveien 5 C mot skole/idrettsfelt.
2002: Modernisering el-anlegg Modernisering av elektrisk anlegg i alle leiligheter, kjeller og belysning av oppganger.
2002: Utskiftning av gjerdet Utskiftning av gjerdet mot idrettsfeltet fra Nedre Kalbakkvei 10 til Chrf. Hellumsvei 10. 2001 Nye beslag på balkongene mm. Nye beslag på balkongene - vannavvisning rundt nederste glassrekke. Påbegynt modernisering av elektrisk
anlegg i alle leiligheter samt kjeller og belysning oppganger. Oppganger, skiftet plastlister på håndløpere. Modernisering av TV-anlegget til bredbåndsstandard.
2000: Rehabilitering av torg Rehabilitering av torg utenfor forretningsdelen av Kalbakken Fyrhus. Arbeidet er utført samtidig med drenering av grunnmur og etablering av ny støttemur. Etablering av utegrill på lekeplass i Akerlia.
1999: Oppussing driftskontoret + utomhus. Oppussing av driftskontoret. Innkjøp av nye kontormøbler og PC. Innkjøp av nye lekeapparater til lekeplassene i Akerlia og Kalbakkveien. Omlegging av renovasjonsrutiner - stenging av sjakter i oppgangene og
etablering av utvendige avfallshus.
1998: Utomhus Nye gjerder som avgrensning mot veier og gangarealer. Nye papirkurver og søppeldunker.
1996 - 1997: Uteanlegg Rehabilitering av uteanlegget - montering av kantstein, nyasfaltering, oppmerking av parkeringsplasser. Etablering av 102 motorvarmere. Nyplantning og opprustning av uteplasser ihht. myndighetenes forskrifter. Permanent fot for juletrær. Separate hellelagte sitteplasser tilknyttet oppgangene/blokkene. Nye tørkestativer/bankestativer.
1995: Utskiftning av entredører, 34 stk. i mai
1995 - 1996: Innglassing balkong Innglassing av balkonger, det ble benyttet Cover-innglassing. Blokk 31, 32, 32B, 42, 40, 38, 37 og 34 ble ferdigstilt i 1995. Øvrige blokker er ferdigstilt i 1996.
1994: Utskiftning postkasse Utendørs postkasseanlegg erstattet
med nye som er montert inne i
oppgang.
1994 - 1995: Totalrehabilitering samtlige blokker Totalrehabilitering. Omfatter samtlige blokker. Etablering av ny
grunnmur i Leca som er slemmet, isolasjon av grunnmur mot 1.etg., isolasjon og kledning av fasader/gavler, montering av nye
balkonger, veggfelt i balkong er isolert, panelt og beiset, stuer som ikke tidligere hadde ventil har nå fått dette. Ett soverom i hver leilighet i blokk 44 er utstyrt med lydventil, det samme er tilfelle for barnerommene i blokk 46. Isolasjon av loftsgulv. Lagt om tak, ny
papp/sløyfer/lekter/takstein. For blokk 31, 32 og 32B er det benyttet dobbelt-falsede, lakkerte
stålplater. Nye takrenner og nedløp, nye avløp til overvann. Piper, ommuring og reparasjon. Nye tak- og soilhatter, nye beslag. Nye inngangspartier. Ny utendørs belysning. Reparert utvendige trapper, erstattet ødelagte heller. VVS, utvendige stikkontakter (uttrekk)
rehabilitert til kommunal tilknytning. Gjelder alle blokker unntatt blokk 40 som var utført i 1990. Nye utvendige stoppekraner på vanninnlegg m/teleskop varerør.
1993 - 1995: Kjeller - oppussing av fellesrom. Sparklet og malt vegger, tak, vindusrammer, dører, gulv og rør.
1993: Lekeplass Kalbakkveien - plassen opprustet, nye lekeapparater montert, sandavgrensning satt opp.
1992: Parkeringsplasser; alle plasser merket opp på ny.
1992: Stoppekraner mm. Stoppekraner kaldtvann byttet til nye, tilgjengelige stoppekraner for hvert opplegg til leilighetene. Stengekraner til hagevann skiftet.
1991: Brannsikring Nye brannforskrifter - innkjøp av røykvarslere og brannslukkingsapparater til alle leiligheter og utleielokaler.
1990: Uteanlegget mm. Uteanlegget, rehabilitering - kantstikkein, gjødsling og ugrasbekjempelse. Barklegging og nyplanting. Omlegg av plen i forhager utenfor blokk 46, 47, 48, samt gavlareal ved blokk 46. Asfaltering. Opparbeidet sitteplass ved blokk 24. Gjerder og tørkebåser i standsatt. Lekeplasser oppusset, nye lekeapparater montert og ny sand i kassene. Nye papirkurver og søppelkasser satt ut/montert. Utskiftning av entredører - 30 stk.
1990 - 1991: Oppganger mm. Oppganger - reparasjon av veggflater og trapper, maling. Oppussing av postkasser, også
utvendige. Nye oppslagstavler montert i alle oppganger.
1989: Renovasjon, omlegging av system mm. Renovasjon, omlegging av system. Demontering av gammelt utstyr i søppelrommene, installasjon. Utskiftning av utvendige søppelromsdører til Toten-dører i teak. Installasjon av vanntilførsel og sluk i
kjellersjakter samt el.kraft i alle rom. Oppussing av rommene. Installasjon av transportluker i grunnmur med tilhørende transportbånd i kjeller. Opparbeidelse av trilleveier (kjellersjakter) og innkjøp av containere med gaffelvogn. Oppføring av vinterisolert driftsgarasje i Kalbakkstubben 1.
1988: Utskiftning entredører mm. Utskiftning av entredører - 54 stk. Utskiftning stigeledninger/gårdslys i alle blokker. Ny innmat i alle apparattavler og leilighetene. Utskiftning/montering av alle hovedtavler. Nye armaturer i søppelrom. Ytterdører utskiftet til Toten-dører i teak. Nytt låssystem. Dette omfatter også søppelromsdører i blokk 31, 32, 32B. Porttelefon, installasjon og omtrekk i
alle oppganger. Chrf. Hellumsvei 15 og Akerlia 33 hadde installert tidligere. Det er benyttet Siedle system.
1987: Bomberomssluker reparert og smurt. Bomberomssluker reparert og smurt. Nye håndtak påsatt. Driftskontor opprettet i Kalbakkstubben 11 (fyrhusbygningen).
1986: Kjøp av festetomt
1984 - 1985: Kabel-tv Installasjon av kabel-tv anlegg til samtlige leiligheter.
1984 - 1985: Utskiftning vinduer og verandadører Utskiftning av vinduer og verandadører, gjelder alle leiligheter. samt oppgangsvinduer, 3-lags glass i leilighet og 2-lags glass i oppganger. Det er beholdt 6 stk. Strømmen heve/skyvedører i hhv. blokk 40 og blokk 31/32/32B.
1977 - 1980: Gavlvegger: Isolasjon/kledning av helgavler i blokk 25, 27, 28, 40, 42 og 34 (mot fyrhus)

Forretningsfører
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Vannrør av plast.
- Samlestok er plassert i himling i bad.
- Det er montert vannstoppsystem i kjøkkenbenk.
- Avløpsrør av plast og stål.
- Bygningens ventilasjonssystem er basert på naturlig ventilasjon via trekk i ventiler og sjakter.
- Radiatorer i leiligheten med vannbåren varme.
- Varmekilde er plassert utenfor enheten og er ikke vurdert.
- Enheten har sentral oppvarming av varmtvann.
- Det er konstatert at det er varmtvann i boligen, varmtvannsbereder er plassert utenfor enheten og er ikke undersøkt.
- Elektrisk anlegg fra byggeåret men stedvis oppgradert i nyere tid.
- Brannvarsling, brannslukking og brannsikkerhet.

Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr (hund/utekatt) etter registrering. For dyreholdet tar til skal signert dyreholdserklæring som lastes ned fra Vibbo, leveres/sendes til driftskontoret.
Dyreholdserklæringen er et tillegg til borettslagets husordensregler og eventuelle brudd på denne er å anse som mislighold. Det understrekes at dyreeier må være innforstått med at dersom dyreholdet medfører sjenanse for naboer, kan styret kreve at dyreholdet opphører. Dyreholdserklæringen lyder som følger:
1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold, og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder og utekatter skal føres i bånd innenfor borettslagets område. Dyret skal holdes unna lekeplasser og sandkasser.
2. Eier av dyret må straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen.
3. Eier av dyret er ansvarlig, og er erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller eiendom.
4. Om styret mottar skriftlige berettigede klager over at dyreholdet sjenerer naboer med lukt og bråk, eller på annen måte er til ulempe, kan styret kreve dyret fjernet. I tvilstilfeller avgjør styret, etter forhandling med partene, hvorvidt en klage er berettiget.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.

Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1986/42951-1/105  Hjemmel til eiendomsrett  
16.07.1986 
Vederlag: NOK 1.499.774
KJØPER:Engsletta Borettslag  
Org.nr: 950271639
Gjelder denne registerenheten med flere
 
Heftelser
1959/12340-2/105  Erklæring/avtale  
12.10.1959 
i anl. benyttelse av tilfluktsrom
 
1961/16034-1/105  Erklæring/avtale  
05.12.1961 
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Overført fra gnr 92 bnr 69
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
 
1974/20522-1/105  Fellesobl. for bor.innsk.  
21.10.1974 
BELØP: NOK 2.365.000
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
UTEN OPPTRINNSRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1974/20522-3/105   ** Prioritetsbestemmelse  
21.10.1974 
Prioritet etter obligasjon til Husbanken, som til enhver tid hviler på eiendommen
 
1976/26650-1/105   ** Forhøyelse  
01.12.1976 
FORHØYET TIL NOK 2,366,400

1984/10203-1/105   ** Forhøyelse  
01.03.1984 
FORHØYET TIL NOK 2,371,600
1985/70446-1/105   ** Nedkvittering  
13.11.1985 
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 2.369.100
 
1995/24799-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
15.05.1995 
veket for: OBLIGASJON 1995/23302-1/105
 
2002/48080-1/105   ** Forhøyelse  
23.07.2002 
FORHØYET TIL NOK 2,374,300
 
2003/85348-1/105   ** Forhøyelse  
18.12.2003 
FORHØYET TIL NOK 2,384,100
 
2004/17287-1/105   ** Nedkvittering  
11.03.2004 
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 2.376.600
 
1986/42951-2/105  Best. om vann/kloakkledn.  
16.07.1986 
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2000/5141-1/105  Erklæring/avtale  
27.01.2000 
Midlertidig dispensasjon fra Vegloven vedr. nybygg -
8 avfallsboder
Kan ikke slettes uten samtykke fra direktøren i
Samferdselsetaten i Oslo
 
2005/10209-1/105  Pantedokument  
14.02.2005 
BELØP: NOK 73.100.000
Panthaver:HUSBANKEN  
Org.nr: 942114184
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2015/968312-1/200  Pantedokument  
20.10.2015 
BELØP: NOK 50.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2023/1184023-1/200   ** Transport  
24.10.2023 21:00 
Fra:EIKA BOLIGKREDITT AS  
Org.nr: 885621252
Til:OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
 
Grunndata
1957/12779-1/105  Registrering av grunn  
21.10.1957 
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:91 Bnr:2
 
1962/930861-1/105  Sammenslått med denne matrikkelenhet:  
28.02.1962 
gnr.92,bnr.69
 
1974/12221-1/105  Registrering av grunn  
21.06.1974 
Utskilt fra denne matrikkelenhet:Knr:0301 Gnr:91 Bnr:102
 
1987/86022-1/105  Registrering av grunn  
22.12.1987 
Utskilt fra denne matrikkelenhet:Knr:0301 Gnr:91 Bnr:132
 
Rettigheter på andre eiendommer
Rettigheter på 0301-91/46
Rettigheter i eiendomsrett

2016/387527-1/200  Erklæring/avtale  
02.05.2016 
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:91 Bnr:38  
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:91 Bnr:53  
Bestemmelser om serveringsstedets åpningstider, benyttelse, servering m.m.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig (S-435) i reguleringsplan.

Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune): https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref

Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.

Byggesaker:
Kalbakkstubben 14 A - Oppføring av bolig- og næringsbygg
Saksnummer: 202105274 - Byggesak             
Mottatt sak: 25.03.2021
Status: Igangsettingstillatelse gitt
For mer informasjon, se link: Kalbakkstubben 14 A - Oppføring av bolig- og næringsbygg

Kalbakkstubben 14 B - Riving av bebyggelse
Saksnummer: 202310944 - Byggesak             
Mottatt sak: 06.07.2023
Status: Tillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202310944

Kalbakken kunstgress - Oppføring av servicebygg
Saksnummer: 202206064 - Byggesak             
Mottatt sak: 20.04.2022
Status: Igangsettingstillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202206064

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 890 000,- (Prisantydning)
kr 99 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 989 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 998 181,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 005 331,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

2 visninger (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.63 810)
Tilrettelegging (Kr.19 900)
Overtagelse (Kr.2 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.10 719,90)
Veiledningstime stylist (Kr.1 950)
Fotografering (Kr.3 600)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.163 479,90)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
75-24-0326

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Novum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli

Saksbehandlere
Houssam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Kalbakkstubben 3
For mer om objektet
Kalbakkstubben 3

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: