Bilde 1 av Lillogata 3CBilde 2 av Lillogata 3C
Digital salgsoppgave
Lillogata 3C

0484 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Gjennomgående og pen 3(4)-roms - To terrasser på hhv. 10 m² og 16 m² - Garasjeplass med el-mulighet - IN-ordning - Rolig
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
79 m²
Bruksareal (BRA)
92 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
13 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
26 m²
Fellesutgifter
kr 14 299 / Mnd
Prisantydning
kr 5 800 000
Omkostninger
kr 17 731
Fellesgjeld
kr 2 005 000
Totalpris
kr 7 822 731
Fellesformue
kr 14 562
Byggeår
2009
Tomt
Eiet tomt 4337 m²
Oppdragsnummer
15240011
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
card-default

Linnea Markussen

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Linnea
Prisantydningkr 5 800 000,-
Fellesgjeldkr 2 005 000,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 981,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 7 822 731
Eiendom
Lillogata 3C, 0484 Oslo, Etasje: 1

Matrikkel
Andelsnr. 1105 Orgnr. 993900419 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 92 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 79 kvm.

Følgende rom inngår i innvendig areal: Entré, baderom, stue, to soverom og kjøkken.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 13 kvm . Kjelleboder.

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 26 kvm Terrasse fra stue på 10 m² og terrasse fra kjøkken på 16 m².

Areal
Primærrom: 79 kvm, Bruksareal: 92 kvm, BRA-i: 79 kvm , BRA-e: 13 kvm , TBA: 26 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
2009

Tomt
Eiet tomt 4337 kvm

Fellestomt opparbeidet med bl.a. busker, asfalt, plen, trær m.m.


Prisantydning
5 800 000

Tilstandsrapport
Taksert av Anders J. Bryhn den 15.02.2024.


Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 2 005 000,- pr.. 01.02.2024.
Andel fellesformue: kr. 14 562,- pr.. 31.12.2023.

Det er mulighet til å betale inn fellesgjelden for denne leiligheten (IN-ordning). Kapitalkostnad på fellesgjelden utgjør kr. 10 908 ,-/mnd. Nedbetales fellesgjelden i sin helhet, vil leiligheten ha månedlige utgifter på ca. kr. 3 589,-.

Fellesgjelden kan innbetales to ganger i året, ved låneforfall 28. februar og 30. august. Andelseier må i så tilfelle gi beskjed 1 måned før dersom man ønsker å nedbetale fellesgjeld.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 5 800 000,- (Prisantydning)
kr 2 005 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 805 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 814 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 822 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 14 299,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
A-konto energi (varmtvann og fyring), nedbetaling av fellesgjeld, kabel-TV/ bredbånd, garasje, kommunale avgifter, bygningsforsikring, styrehonorar, forretningsførsel, drift og vedlikehold.

Totale felleskostnader pr. mnd. er på kr 14.299,- og fordelt på følgende måte:
- Kapitalkost. lån 1 OBBK01: kr. 10.710,-
- Felleskostnader: kr. 3.012,-
- Kabel tv/Bredbånd: kr. 412,-
- Garasje: kr. 165,-

Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 14.497,-. Dette er i forbindelse med regulering av renten. Kapitalkostnaden vil gå fra kr. 10 710 til kr. 10 908.

Borettslaget har avtale med Techem om leveranse av energiservicetjenester. Avtalen innebærer måling og avlesing av fjernvarme og vannforbruk. Avregning og eventuelt justering av a-kontobeløp skjer årlig, normalt i juli.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.


Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Annette Lindman Marlene Folkestad

Beskrivelse
Velkommen til denne fine leiligheten!

Dette er en gjennomgående og lekker 3-roms med en skjermet, rolig og tilbaketrukket beliggenhet ved Akerselva. Fra stuen er det utgang til en herlig sydvendt terrasse på 10 m², og fra kjøkkenet er det utgang til en enda større terrasse på 16 m². Her bor du i et attraktivt nabolag med elva som nærmeste nabo, samt nærhet til kafeer og restauranter på Sagene og i Nydalen.

Leiligheten holder en gjennomgående god standard med oppgradert kjøkken i 2022 og ny innredning på bad i 2022. Overflater er malt i fine fargetoner og det ble lagt nytt gulv i 2023 i alle rom.

Kort fortalt:
- IN-ordning: Mulig å redusere månedlige felleskostnader til ca. 3 589,-
- Tilbaketrukket beliggenhet
- Mulighet for 3 soverom
- To solrike uteplasser
- Garasjeplass
- Flott grøntområde
- V.vann, fyring og TV/internett

Velkommen til en hyggelig visning, og husk at det bare er å ta kontakt dersom det er noe du lurer på!

Parkering
Med leiligheten medfølger det 1 parkeringsplass i garasjeanlegget. Det er mulighet å etablere lader.

Borettslaget har 72 parkeringsplasser hvor én plass er knyttet til borettslagsandelen. Bruksretten til plassen følger leiligheten. Eventuelle eierskifter kan kun foretas til en av de øvrige andelseierne i borettslaget. Slikt eierskifte kan kun gjennomføres med styrets samtykke. Endringer i bruksretten til parkeringsplasser skal også oppdateres i borettslagets vedtekter. Borettslaget har avtale med Oslo Kranbilservice AS om borttauing av feilparkerte kjøretøy.

Beliggenhet
Leiligheten ligger fint til på Lillo, kort vei til Lillo gård. Her er det en ny, stor Meny-butikk samt flere andre butikker, restauranter og ikke minst den beste butikken av de alle: En Smak av Italia. Ikke gå inn her mens du er sulten sier nå vi. Lillo Gård har også flere restauranter, som for eksempel Kompis og fantastiske Lille O.

Området rundt har vært i stor utvikling de siste årene, og begynner nå virkelig å vise seg frem i tenkt form. Det har poppet opp massevis av restauranter og butikker, foruten alle de vanlige tilbudene vi er vant med på Storo Storsenter. Av restauranter og kafeer nevner vi spesielt Xeast, Sumo, Godt Brød og ikke minst BIT inne på Storo Storsenter. Rett ved finner du også ODEON Kino, som gir en helt spesiell kinoopplevelse.

Kort avstand til Grünerløkka og Sagene med hyggelige kafeer, restauranter og yrende uteliv. Sandaker Senter med tilbud som apotek, vinmonopol, matbutikk og andre butikker ligger noen minutter unna. Kort gangvei til Handelshøyskolen BI i Nydalen og Storo Storsenter (Oslos største kjøpesenter). Et kvartal unna ligger to matbutikker og apotek. Kort vei til flotte Torshovparken og veldig fine friområder ved Akerselva. Nærhet også til Maridalen og Lillomarka.

En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka, Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner, skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg vinterstid.

Treningsmuligheter har du innen kort distanse med SATS både på Storo og Nydalen. Det er også en Fresh Fitness rett over veien for leiligheten. En rask tur med det gode kollektivtilbudet i området frakter deg til flotte turområder i Oslomarka. Lett adkomst til Marka ved hjelp av trikk nr. 11 til Kjelsås.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.


Tomt
Eiet tomt, 4337 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Området har et utmerket tilbud av offentlig kommunikasjon. Her har du T-bane fra Storo få minutter unna, trikk nr. 11, 12 og 18 fra trikkeholdeplassen Grefsenveien. Buss nr. 30 og nr. 58 fra Sandaker holdeplass. Buss nr. 11,12, 23, 24 og 56 går også fra Storo. Og flybussen, la oss ikke glemme den. Her kommer du deg altså dit du vil - når du vil!

Inneholder
Entré:
Den fargerike entreen gir et godt førsteinntrykk av leiligheten. Her er det god plass til oppbevaring av yttertøyet i innebygd skyvedørsgarderobe. Det er også en "fellesgang" mellom leiligheten og oppgangen, hvor dagens eier pleier å ha skoene. I tillegg til innvendige arealer, disponerer leiligheten to boder i felles kjeller: én på ca. 9 m² og én på 4 m².

Stue:
Den store stuen er det naturlige oppholdsrommet i leiligheten. Stuerommet er enkelt å møblere, og her bør du få plass til større sofa- og sittegruppe. Rommet er malt etter en lys og tidløs fargepalett, og de store vindusflatene slipper inn rikelig med dagslys inn i rommet. Vegger i stue, på kjøkkenet og hovedsoverommet er malt, og det ble lagt nytt laminatgulv i 2023. Fra stuen finner vi den minste av to private terrasser. Denne er på 10 m² og er vendt mot syd.

Kjøkken:
Fra stuen finner vi leilighetens innbydende og delikate kjøkken, som praktisk talt er en spisestue. Det er plass til et større spisebord på kjøkkenet, så her kan du invitere både venner og familie til en bedre middag. I 2022 ble kjøkkenet oppgradert med ny coating og nye håndtak. Innredningen byr på mengder av skap- og benkeplass, perfekt for den matglade. Mellom kjøkken og stue er det skyvedør, som gjør at du kan velge om du vil ha en åpen løsning ut mot stuen. Frittstående kjøleskap med fryser, oppvaskmaskin, stekeovn og koketopp medfølger leiligheten. Fra kjøkkenet finner vi den største terrassen, som er målt til 16 m².

Soverom 1:
Leiligheten har to jevnstore soverom, og vi starter med det som benyttes som hovedsoverom. Her er det plass til både stor dobbeltseng, tilhørende nattbord og garderobeskap. Den romslige garderoben følger med på kjøpet. 

Soverom 2:
Det andre soverommet er også av god størrelse, og kan fint benyttes som barnerom, gjesterom eller kontor.

Bad:
Leilighetens pent flislagte baderom ligger praktisk til med inngang fra entreen. Badet er innredet med dusjhjørne, vegghengt toalett, servant med underskap, speil over vask og et ekstra veggskap til oppbevaring. Innredning og dusjdører var nye i 2022. Her har du også opplegg til vaskemaskin og tørketrommel.

Byggemåte
Se vedlagt tilstandsrapport for mer informasjon og teknisk beskrivelse av eiendommen.

Primærrom
Primærrom: 79 kvm


Bruksareal
Bruksareal: 92 kvm

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- 2 bod på ca. 9m² og 4 m² i felles kjeller.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak:

TG2 Overflater gulv - Baderom
Flislagt gulv. Noe slitte sementfuger etter ordinær bruk.  Fall rundt sluk på rom: BADEROM. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort i rommet: Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 30 mm, tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser. Det er lokalt fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder. Det er lokalt fall på gulv ved dørterskel i retning sluk. Det er lokalt fall på gulvet for øvrig (noen steder null fall) målt på noen tilfeldig valgte steder. Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser.
Vurdering av avvik:
- Sementfuger mellom gulvfliser i dusjhjørnet er noe slitt bort.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men det kan bli behov for å legge nye sementfuger i det aktuelle området. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sanitærutstyr og innredning
Veggmontert toalett, ikke synlig drensspalte under toalettet. Servantskap med blandebatteri. Opplegg til vaskemaskin. Dusjhjørne med dusjarmatur.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Tiltak:
- Takstmann vet ikke hvor evt. lekkasjevann fra toalettsisternen blir ledet i så tilfelle. For nærmere vurdering vises det til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er benyttet som lekkasjedeteksjon. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det er utstedt ferdigattest på eiendommen datert 9. April 2010.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Selges informerer om følgende 12.02.24: Lovpålagt el-kontroll ble gjennomført Januar 2024. Det ble ikke oppdaget noen feil, utover at den ene stikkonktakten på kjøkkenet manglet jording. Denne er nå fikset. Venter på rapport.

Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet med vannbåren radiatorer, og varmekabler på baderom.

Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 3 700 kWh (2023).

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter C

Eiendomsskatt
Det betales i tillegg eiendomskatt på kr 3 248 fordelt utover fire ganger i året (for 2023). Eiendomsskatt kreves inn via felleskostnader i månedene: mai, juni, september og november. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.


Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 14 299,- pr.mnd.

Faste løpende kostnader
Innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har følgende lån:

Lånenr.: OBBK01-98207357707
Restgjeld: 43.096.890,-
Restløpetid: 35 år og 5 mnd
Rente pr 09.02.2024: 5,64%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 6 012 714,- og driftskostnader på kr 4 087 108,-. Dette da et driftsresultat på kr 3 343 976,- og årsresultat på kr 2 146 993,-.


Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 82024593

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 913 523,- Som sekundærbolig Kr. 7 271 386,-

Borettslag
Borettslag: Elvesiden Borettslag, Orgnr: 993900419

Borettslaget består av 100 andelsleiligheter. Elvesiden Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 993900419, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune

STYRET
Styret kan nås på epost elvesiden@styrerommet.no eller Vibbo.

HJEMMESIDE
Du kan finne informasjon om boligselskapet på sameiets/borettslagets hjemmeside: http://www.elvesiden.no/

VAKTMESTER
Elvesiden Borettslag har avtale med Driftshjelp AS, som kan kontaktes av beboere ved behov.

VEKTERTJENESTE
Borettslaget har avtale med Avarn Security AS om vakthold.

RØRLEGGERTJENESTER
Borettslaget har avtale med Andenæs VVS AS om rørleggertjenester.

RENHOLD
Borettslaget har avtale med 4service Renhold AS for renhold av fellesarealene.

GRESSKLIPP/SNØMÅKING
Borettslaget avtale for gressklipping og snømåking/strøing med Skandinavisk utemiljø.

SYKKEL OG BARNEVOGNSKUR
Vi har sykkelskur og barnevognskur i bakgården, dette er til fri disposisjon for alle beboere.

NØKLER
Nøkler kan bestilles ved å sende en epost/melding til styret. Pris pr nøkkel er satt til kr 900,- og faktureres direkte fra borettslaget. Gå inn på vibbo.no/elvesiden for mer informasjon.

BARNEHAGE
Som en del av borettslaget har beboerne fortrinnsrett til barnehageplass på FUS Idun avd. Sandakerveien.

AVTALE OM ENERGISERVICE
Boligselskapet har avtale med Ecoguard AS. Dette innebærer måling og avlesing av strøm, varme og vannforbruk m.m. i den enkelte boenhet. Dette utføres hvert kvartal. Målet er etter hvert at dette utføres ca. hver måned. OBOS og Ecoguard AS har avtale om innkreving av energikostnader. OBOS fakturerer den enkelte beboer á konto på vegne av Ecoguard AS sammen med ordinær innkreving av felleskostnader. Energikostnadene er en del av de totale felleskostnadene til beboer. A konto beløpet er fastsatt av Ecoguard i samarbeid med styret, etter en teoretisk beregning av energiforbruket for den enkelte boenhet. Det er ingen endring på á konto beløpet i overgangen fra Techem og til Ecoguard. Ecoguard avregner faktisk energiforbruk per kvartal mot innkrevd á konto beløp. Ecoguard AS sender avregningen med oversikt over forbruket direkte til beboer. Beløpet beboeren har til gode eller er skyldig, vil bli avregnet på fakturaene for felleskostnader. Når vi får avregnet faktisk forbruk per måned så går vi vekk fra á konto.

VEDLIKEHOLD FREMOVER
På bakgrunn av 10-årskontroll av bygningsmassen gjennomført av OPAK AS i 2019 og andre observasjoner er planen for vedlikehold den nærmeste tiden følgende:
- Ventilasjonsrens:
Ventilasjonsrens i alle leiligheter: skulle vært gjort i januar 2022, ble utsatt pga covid19. Dette må innhentes tilbud på igjen. Prøve å gjennomføres i 2023. Styret anbefaler alle beboere om å jevnlig rense sluk på eget bad for tettheter, samt passe på å unngå å helle ting i avløpet som ikke skal være der. Totalt er tiltakene for de neste 10 årene fra OPAK- rapporten estimert til å koste rundt kr 2 500 000, i tillegg til moderniseringstiltak som ligger på rundt kr 1 200 000. Noe av dette er anbefalinger:
- 1-3 år:
*Vurdere og utbedre eksisterende brannalarmanlegg
*Utbedre isolasjon i grunnmur enkelte steder rundt bygget
- 3-5 år:
*Male og skrape vinduer
*Overflatebehandle skilleveggene på markterrassene
*Olje/beise sykkelskuret
I tillegg kommer andre ting underveis som kan ha kostnader som har betydning for regnestykket. Styret bør så langt det lar seg gjøre se på mulighetene for å budsjettere utbedringene over tid så vi utsetter behovet for å ta opp ytterligere lån.

UTDRAG FRA ÅRSMØTET 2023
Oppgradering av elbil ladeanlegg i garasjen
I 2015 ble det installert mulighet for elbillading i garasjen, men nåværende løsning begynner å bli utdatert, og det er behov for en oppgradering. Dagens løsning krever at hver enkelt beboer leier inn en elektriker for å montere strømkabel til sin parkeringsplass med lader. Styret har ingen krav til hvilken type lader som blir montert, og avregningen blir sendt til et avregningsselskap en gang rundt nyttår. Avregningen er basert på en gjennomsnittspris over hele året og kommer på månedlige fakturaer fra OBOS på nyåret. Det er flere og flere beboere som har elbil, og det går en grense for hvor mange som kan lade samtidig med dagens begrensede ladekapasitet. Borettslaget vil få høye effektavgifter hvis mange lader samtidig. Dessuten har vi ikke kontroll på kapasiteten som forbrukes, og vi vil få utfordringer hvis alle 70 parkeringsplassene har elbilladere og mange av dem lader samtidig. Effektavgift vil bli fordelt på de som har ladere. Styret anbefaler derfor en ny løsning fra Ecoguard, samme leverandør som vann- og energisystemet. Ecoguard var på besøk i vinter, der de forklarte løsningen og tok imot spørsmål. Den nye løsningen vil innebære at alle parkeringsplassene får oppkobling og ny kabling. Hver enkelt må bestille en ny lader fra Ecoguard, og de gamle laderne vil ikke fungere lenger. Laderne "snakker" sammen og sørger for at alle som lader får riktig ladehastighet. De nye laderne vil også minimere effektavgiften siden de nye laderne balanserer lasten på ladere som er i bruk istedenfor å belage seg på en fast last på alle plassene. Styret innstilling er å gå frem med tilbudet til Ecoguard. Forslag til vedtak: Oppgradere el bil anlegget med tilbudet som er foreslått av Ecoguard. Øke parkeringsplass utgiftene med 50kr per måned inntil installasjonsutgiftene er nedbetalt. Forslaget ble vedtatt. For mer informasjon, kontakt megler for kopi av protokollen.

Tyverisikker sykkelparkering
Sykkelparkeringen vår er ubeskyttet og utsatt for tyveri. Lite brukbart. De fleste ser ut til å ta syklene innom hus.
Styrets innstilling: Styret og beboere har observert flere tyverier fra sykkelparkeringen det siste året. Vi vurderte ifjor å montere porter på eksisterende anlegg og gjerde inn. Men vi vurderer å få Suveren Rørmodellfabrikk AS på befaring for å få en helhetlig løsning med tak/vegger og porter. Vårt forslag er å ta halvparten eller deler av sykkelområdet å få sykkelparkeing med vegger og tak og beholde restende som det er. Kontigent høres vanskelig å håndheve, vedlikeholde og veldig administrativt. Isolert sett så behøver det ikke å koste mye for oppgradering av eksisterende anlegg. Det er mulig å få 20% av dette dekket av Oslo kommune. Styret er positivt til dette forslaget. Forslag til vedtak: Styret utreder løsninger. Medfører det store kostnader, er det aktuelt at de som benytter sykkelparkeringen betaler en kontingent. Målet er å få sikkert system på plass i løpet av sommeren. Forslaget ble vedtatt.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Borettslaget har en avtale med Telenor som er leverandør av internett (1000mb/s).


Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Følgende medfølger ikke:
- Taklampe stue
- Taklampe over kjøkkenbord

Følgende medfølger:
- Oppvaskmaskin
- Stekeovn
- Induksjonstopp

Annet
Leiligheten har blitt oppgradert de siste årene:
2023:
- Nytt laminatgulv
- Terrasse på kjøkkensiden ble beiset sommeren.
- Vegger på alle erom, bortsett fra soverom ble malt.

2022:
- Det ble byttet innredning og dusjdører på baderommet.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1960/509226-1/105 27.05.1960
ERKLÆRING/AVTALE
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen.

1960/515092-1/105 13.09.1960
ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk.

1961/519859-1/105 22.12.1961
 BEST OM GARASJE/PARKERING
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet.

1962/502564-1/105 15.02.1962
BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Ang lagerskur. Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet.

1967/506425-1/105 11.04.1967
ERKLÆRING/AVTALE
Vedtak av visse vilkår vedr. utskillelse/bebyggelse av denne eiendom.

1972/509889-1/105 06.07.1972
BEST OM GARASJE/PARKERING
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet. Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven.

1988/60986-2/105 09.09.1988
ERKLÆRING/AVTALE
Med flere bestemmelser. Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Bestemmelse om trafostasjon/kiosk

2007/284804-1/200 26.03.2007
ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om bruk av gangvei fra Oslo kommune, plan- og bygningsetaten. Kan ikke slettes uten samtykke. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE.

2007/284818-1/200 26.03.2007
ERKLÆRING/AVTALE
Rettighetshaver: BARNEHAGE SOM ETABLERES PÅ GNR. 223
BNR. 42.
LØPENR: 7503400
Bestemmelse om bruksrett fra Oslo kommune, plan- og bygningsetaten. Bestemmelse om gjerde med flere bestemmelser. Kan ikke slettes uten samtykke. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE.

2007/442484-1/200 04.06.2007
ERKLÆRING/AVTALE
Rettighetshaver: Vinderen Rens AS ORG.NR: 938 165 238. Gjelder rivningstillatelse m. fl.best.

1946/403909-2/105 19.09.1946
REGISTRERING AV GRUNN
Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 0301 GNR: 223 BNR: 37.

Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger, barnehage og friområde. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-5142 og S-4325 kan sees hos megler.

Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett (S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.

Pågående saker:
*Langs Akerselva - Utbedring av tursti. Saksnr. 202452032.

*Sandakerveien 64 - Forhåndskonferanse - Bruksendring fra kontor til undervisning, tilbygg og påbygg. Saksnr. 202316840. Søknad mottatt den 22.11.2023. Det planlegges en bruksendring av 1. – 4. etasje i eksisterende bygg. Det skal endres fra kontor til undervisningsformål. Skolen skal romme 405 elever på grunnskolenivå, og 108 elever på videregående skole.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 5 800 000,- (Prisantydning)
kr 2 005 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 805 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 814 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 822 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Tilrettelegging (Kr.14 900)
Visninger 2 stk. (Kr.6 500)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Provisjon (Kr.67 650)
Område- og terrassebilder (Kr.1 300)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.16 420,50)
Søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.1 750)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 315)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 900)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.159 920,50)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0011

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no

Linnea Markussen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 45 46 41 95
[/ E-post: lm@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Lillogata 3C
For mer om objektet
Lillogata 3C

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: