EiendomLindebergåsen 50E, 1068 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 124 Orgnr. 950739037 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 115 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 101 kvm
Følgende rom er inkludert: Entre, bod, tre soverom, stue, kjøkken, bad/vaskerom og bad.
- BRA-b (innglasset balkong): 12 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
Følgende rom er inkludert: Kjellerbod
ArealPrimærrom: 98 kvm, Bruksareal: 115 kvm, BRA-i: 101 kvm , BRA-e: 2 kvm , BRA-b: 12 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1977
TomtEiet tomt 16478 kvm
Prisantydning4 750 000
TilstandsrapportTakstmann: Kevin Nielsen
Takstdato: 11.09.24 10:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak)
Bad/vaskerom
- Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Det anbefales å montere elektrisk vifte. Det er vanlig at
det er vedtak mot avtrekksvifter i borettslaget.
Tekniske installasjoner:
- Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Dette
gjelder deler av røranlegget som er fra byggeår (kobber). Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for
utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre
anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.
- Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder
kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være
naturlig med utskiftning av rør.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak)
Innvendig:
- Innvendige dører: Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Det er ikke satt
inn propper i skruehull til dørkarmer. Konsekvens/tiltak: Enkelte dører må justeres. Det anbefales å sette
inn propper i dørkarmer.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 3 (store eller alvorlige avvik)
Bad:
- Generelt: Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Konsekvens/tiltak: Det
anbefales å planlegge utbedringer. Rommet fungerer og oppfyller sin funksjon i dag.
Selger har kommentert følgende punkt i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare,
tinglyste forhold eller private avtaler)?
Ja. Ulovlig montert toalett på badet.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 540 386,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 27 772,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 540 386,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 290 386,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Forhåndsavklaring forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 299 468,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 7 577,- pr. mnd.
Felleskostnadene betales hver måned. Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning,
vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i
felleskostnadene. Se gjerne mer om borettslagets planer under punktet om borettslaget om hva styret
planlegger å gjøre som kan påvirke felleskostnadene. Det er også dog normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererFelleskostnader: kr. 4 476,-
Avdrag felleslån: kr. 140,-
Renter balkonglån: kr. 1 925,-
Renter felleslån: kr. 570,-
Avdrag balkonglån: kr. 366,-
Trappevask: kr. 110,-
Brensel: kr. 356,
Felleskostnadene inkluderer varmtvann, TV/bredbånd, kommunale avgifter, balkongtillegg, trappevask,
felles forsikringer, drift og vedlikehold.
Felleskostnader totalt etter avdragsfri periodeLånenummer: 83987185506, Handelsbanken er avdragsfritt til 30.07.2026. Ut i fra dagens
lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.07.2026 utgjøre ca. kr 392,00 per måned for
denne boligen.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende
bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å
betale sine felleskostnader.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierJohn Møyholm
Hanne Caren Møyholm
BeskrivelseHoussam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere denne familievennlige
4-roms leiligheten i Lindebergåsen 50E! Dette er en gjennomgående og lekker 4-roms leilighet
beliggende i et barnevennlig og veletablert boligområde med kort vei til kollektiv, barnehager/skoler og
dagligvarebutikker. Her bor man i fredelige omgivelser på grensen til Østmarka!
Boligen byr på en gjennomgående planløsning med stor stue, adskilt kjøkken, 3 romslige soverom, 2
bad og en flott innglassert balkong.
Kvaliteter:
- Stor 4-roms med 115 kvm BRA
- 2 bad
- Store vindusflater som slipper mye naturlig lys inn
- Innglassert balkong på 12 kvm
- 4. etasje med heisadkomst
- Nytt elanlegg fra 2022
- V.vann, TV og internett inkl.
- Innvendig bod + kjellerbod
- Mulighet for å leie p-plass/garasje via brl.
Velkommen til visning!
ParkeringParkering må leies i parkeringshus eller ute. Garasjeplass kan leies i Ospa Brl. v/ Erik Fleime, tlf 918 83
838. For uteplasser kontaktes Bygårdsservice. Plasser tildeles etter venteliste.
BeliggenhetLindebergåsen 50E ligger i et fredelig og barnevennlig boligområde på Nedre Lindeberg i Oslo. Der er
det nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av gode fasiliteter og
servicetilbud. Leiligheten ligger i et bilfriområde på Lindeberg tilhørende bydel Alna. Boligen ligger grønt
og sentralt til med nærhet til både sentrum og Østmarka. Kun ca. 200 meter fra gjesteparkeringen ligger
Jerikobakken slalåmbakke. Her er det løype både for nybegynnere og for de som ønsker en ekstra
utfordring. Bebyggelsen i området er en blanding av boligblokker og rekkehus. Her finner du alt fra
Verdensparken på Furuset til idrettsanlegg m.m.
Boligen har kort avstand til dagligvarebutikker og kjøpesentre. Dagligvarehandelen kan gjøres med kort
gangavstand til Kiwi og Coop Prix. Ønsker du ytterligere servicetilbud er Alnasenteret landets største
faghandelssenter med store varehus og serviceenheter. Det er kort vei til IKEA og Tveita Senter hvor du
kan finne alt av interiør og møbler for den nye boligen din. Lindeberg nærsenter ligger også rett i
nærheten med et stort utvalg av klesbutikker, spisesteder og velværebutikker.
Leiligheten har gangavstand til både barne- og ungdomsskole. Det finnes flere videregående skoler i
nærliggende områder, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager.
BebyggelseOmrådet består for det meste av blokk og småhusbebyggelse.
TomtEiet tomt, 16478 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageBarnehager
- Ospa barnehage (0-5 år), 2 minutters gange
- Lindebergstua Kanvas-barnehage, 6 minutters gange
- Havnehagen barnehage (1-5 år), 7 minutters gange
Skoler
- Lindeberg skole (1-10 kl.), 7 minutters gange
- Jeriko skole (1-7 kl.), 8 minutters gange
- Skjønnhaug skole (1-7 kl.), 8 minutters gange
- Lutvann skole (1-7 kl.), 18 minutters gange
Offentlig kommunikasjonT-bane
Stasjon: Lindeberg. 6 minutters gange.
Linje 2
Buss
Lindeberg T. 8 minutters gange.
Linje 2N, 79
InneholderEntre | Velkommen hjem!
Boligen ønsker deg velkommen inn med en lys og innbydende entre. Her er det laminat på gulv,
garderobeskap med speil og spotter i taket som gir et moderne preg. Rommet fungerer som et naturlig
knutepunkt til boligens øvrige rom, og det er også plass til en sittepuff for ekstra komfort. Med stilfull
innredning kan entreen bli et praktisk og lekkert rom som setter tonen for resten av boligen.
Stue | Lys og innbydende
Stuen byr på en behagelig atmosfære hvor det store vinduet slipper inn rikelig med naturlig lys, som gir
rommet en åpen og luftig følelse. Med naturlige møbleringssoner har du god plass til både sofa og
medievegg. En kontrastvegg med et mønstrete tapet tilfører et stilig element til rommet, mens de øvrige
lysmalte veggene skaper et rent og rolig uttrykk. Spotter i taket og en lampe sørger for optimal belysning
og fremhever stuen som et perfekt sted for både avslapning og sosiale sammenkomster.
Kjøkken | Adskilt og romslig
Kjøkkenet er både funksjonelt og innbydende, med god benkeplass som gjør matlaging til en enkel
glede. De glatte frontene, de stilige flisene på vegg og benkeplaten i laminat gir rommet et moderne preg.
Her finner du integrerte hvitevarer, inkludert kjøleskap/fryser, stekeovn, mikrobølgeovn i høyskap,
oppvaskmaskin og platetopp - alt du trenger for en effektiv hverdag. Dette kjøkkenet har alt som skal til for
å lage måltider med stil og komfort, i et adskilt rom hvor du kan fokusere på kreativ matlaging.
Innglasset balkong | Ekstra rom for nytelse
Fra kjøkkenet har du utgang til en romslig, innglasset balkong på 12 kvm, et perfekt sted for å nyte kaffen
eller måltidet ditt med utsikt over nærområdet. Den innglassede balkongen gir deg muligheten til å bruke
uterommet året rundt, enten du vil slappe av i et lunt hjørne eller trekke inn frisk luft. Dette er et flott
forlengelse av boligen, der du kan skape en koselig oase tilpasset dine behov.
Bad 1 | Moderne komfort med romslig dusjsone
Dette moderne badet kombinerer funksjonalitet og stil, med fliser på både gulv og vegger som skaper en
elegant atmosfære. Den store dusjsonen med dobbel dusjnisje og glassdører gir god plass og gjør det
enkelt å dusje småbarn eller nyte en avslappende dusj for to. Badet er innredet med veggmontert klosett,
nedsenket vask med speil og innredning, samt opplegg for både vaskemaskin og tørketrommel. Med
gulvvarme er det alltid komfortabelt på kalde morgener.
Bad 2 | Eldre og funksjonelt
Det andre badet har en enklere, men funksjonell stil, med gulvbelegg og malte plater på veggene.
Rommet er utstyrt med dusjkabinett, håndvask med underskap og speil, samt et gulvmontert klosett. Det
gjøres oppmerksom at på borettslaget vedtok på ordinær generalforsamling i 2023 et forbud mot
montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter. Som konsekvens av dette kan ikke toalettet brukes.
Soverom | Perfekt for den store familien
Boligen byr på tre romslige soverom, ideelt for større familier. Hovedsoverommet er stort og har et
praktisk garderobeskap som gir godt med oppbevaringsplass. Soverom to er også sjenerøst og utstyrt
med garderobeskap, perfekt for barn eller gjester. Soverom tre har god størrelse og kan tilpasses etter
behov - enten som barnerom, gjesterom eller kontor. Dette er soverom som gir god plass til å skape et
personlig og funksjonelt hjemmemiljø for hele familien.
ByggemåteUtvendig
Malte trevinduer med to lags isolérglass. Vinduene er hovedsakelig fra byggeår noen vinduer/glass er
skiftet.
Vinduene har normal bruksslitasje. Hovedytterdør av tré med lyd og brannkasse. Balkongdør av tré med
innsatt isolérglass. Innglasset/overbygget balkong med gulv av betong. vegger av aluminium og glass.
Innvendig
Gulv har overlater av laminat og belegg. Vegger har overflater av malte plater og betong. Himlinger har
overflater av malt betong. Etasjeskille/gulv av betongdekke. Innvendige malte dører av finér. Innvendige
profilerte, formpressede og malte dører av tré. Dørene har normal bruksslitasje.
BoderBoligen har god lagringsplass med en innvendig bod og en kjellerbod på 2 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 25.01.1980 som omhandler nybygg og større arbeider.
Det foreligger ferdigattest datert 26.06.2012 som omhandler endring/reparasjon av bygningstekniske
installasjoner, utskiftning av personheiser.
Det foreligger ferdigattest datert 15.12.2020 som omhandler fasadeendring, oppføring av balkonger.
Det foreligger ferdigattest datert 23.07.2019 som omhandler oppføring av bygningstekniske
installasjoner, etablering av varmetekniske installasjoner og energibrønner.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen, foruten om
at det ene badet var tidligere kun et toalettrom. Her er det i dag dusjkabinett slik at det fremstår som et
komplett bad. På det originale badet var det et badekar, det er i dag fjernet og toalettet er flyttet på slik at
det er etablert en større dusjsone på badet. Det gjøres oppmerksom at på borettslaget vedtok på ordinær
generalforsamling i 2023 et forbud mot montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter. Som
konsekvens av dette kan ikke toalettet brukes. Årsaken har vært at avløpsrørene opprinnelig var på 90 mm
og etter strømpetrekkingen er den redusert - til 80mm. Dersom det monteres toalett over disse
nedløpsrørene, er faren stor for fortetninger. Det vil få som konsekvens at borettslaget kan får store
kostnader i forbindelse med reparasjoner.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til
avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll
utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Undersøkelse av elektrisk anlegg.
Anlegget er renovert i 2022.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2022.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Nei.
Generell kommentar
El anlegget er nylig renovert. Samsvar/sluttkontroll og kursoversikt ligger i sikringsskapet.
OppvarmingOppvarming: Elektrisk. Varmtvann er inkludert i husleie for blokkene.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Eiendomsskatt faktureres fra myndighetene til borettslaget. Dette inngår ikke i felleskostnadene og blir
normalt viderefakturert eier i mai og oktober.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 7 577,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderForuten om felleskostnadene må ny kjøper beregne kostnader til strøm, innboforsikring, mm. Denne
listen er ikke uttømmende.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: 83987185506, Handelsbanken
Restgjeld: 87 500 000
Andel restgjeld: 416 667
Antall terminer til innfrielse: 418
Rentekostnader: 5,6%
Første termin: 30.04.2020. Neste avdrag: 30.07.2026 ( siste termin 30.06.2059). Ingen avtale om
individuell nedbetaling av fellesgjeld på dette lånet. Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som
forfaller til betaling 30.07.2026 utgjør ca. kr 392,00 per måned for denne boligen
Lånenr.: 83987238405, Handelsbanken
Restgjeld: 25 205 444
Andel restgjeld: 123 720
Antall terminer til innfrielse: 356
Rentekostnader: 5,6%
Første termin/første avdrag: 30.05.2024 ( siste termin 30.04.2054 )
Andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken.
Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapInntekter
Borettslaget hadde 12 768 07 kr i driftsinntekter for 2023. Inntektene er opparbeidet av innkrevde
felleskostnader og diverse inntekter.
Kostnader
I 2023 var det budsjettert med kr. 8 658 001 i kostnader, mens faktiske kostnader endte på kr. 9 461 160.
Vesentlig avvik skyldes av reparasjon og vedlikehold samt TV/bredbånd.
Resultat
Borettslaget har et negativt årsresultat for 2023 på kr. 1 750 692. Årsregnskapet for 2023 godkjennes og
foreslås ført mot egenkapital.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring Asa
Polisenummer: 1441752
Ved skadesaker skal henvendelse gjøres til styret. Privat innbo/eiendeler må forsikres ved egen polise.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 327 880,-
Som sekundærbolig Kr. 5 045 944,-
BorettslagBorettslag: Furua Borettslag, Orgnr: 950739037
Vaktmester
Borettslaget benytter vaktmesterselskap Bygårdsservice.
Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i
forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som vinduer, rør, sikringsskap fra og med første
hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett og
vask, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjoner og utskifting av slikt som rør, sikringsskap fra
og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive
slik som vannklosett og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg-, gulv- og himlingsplater, skillevegger,
listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendig kloakkledning både til og fra
egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle
sluk på verandaer, balkonger ol.
(4) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Andelseier plikter uten ugrunnet opphold
å melde eventuelle angrep av skadedyr til styret.
(5) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og
uvær.
(6) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter
andelseieren straks å sende melding til borettslaget.
(7) Borettslaget og andre andelseiere kan kreve erstatning for tap som følger av at andelseieren ikke
oppfyller pliktene sine, jfr borettslagslovens §§ 5-13 og 5-15.
(8) Andelseiere med hageparsell plikter å holde hageparsellen i normalt god stand, samt vedlikehold og
nødvendig reparasjon av denne. Hagegjerde i front omfattes av vedlikeholdsplikten.
(9) Ved oppussing / rehabilitering av våtrom plikter andelseier å opplyse styret om hvem som skal utføre
arbeidet og hva som skal gjøres. Dette må skje før arbeidet begynner og styret forbeholder seg retten til å
godkjenne utøvende håndverker.
Følgende saker ble vedtatt på ordinær generalforsamling 2023:
- Aldersgrense for bruk av vaskeriene. Det foreslås at aldersgrensen for bruk av vaskeriene settes til 18
år.
- Forbud mot montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter
- Bytte alle tak i borettslaget. Styret ber om fullmakt til å gjennomføre et forprosjekt for alle tak i
borettslaget, der formålet er å kartlegge situasjonen og se på mulighetene for ulike tiltak.
Følgende saker ble vedtatt på ordinær generalforsamling 2024:
- Kameraovervåking. Det foreslås kameraovervåking av søppelbrønnene og bommene.
Generalforsamlingen vedtar at styret kan bestille installasjon av kameraovervåkning av
søppelbrønnene og bommene
- Vaktmestertjeneste. Med godkjenning av generalforsamlingen ble følgende endring i styrets forslag
vedtatt: Styret skal hente tilbud fra andre leverandører og etterstrebe samarbeidet med nærliggende
borettslag.
Gangvask
Trapper og gelendere vaskes minst 1 gang pr. uke. Inngangspartiet (fellesareal) og dør med vinduer
vaskes minst 1 gang pr. uke av den som har tur. Så ofte som det er nødvendig rengjøres utedør,
mellomdør, trapperomsvegger, heisvegger og vinduer innvendig og utvendig i vaskeriet. Borettslaget
bestemmer selv om arbeidet med annet renhold skal fordeles mellom beboerne eller utføres for
borettslagets regning.
Vaskeriene
Vaskerienes maskiner brukes etter styrets bestemmelser og det er kun tillatt å vaske tøy for lagets
beboere. Kun 1 godkjent lås utlevert av vaktmester kan benyttes i det vaskeriet beboer er tilknyttet. Tøy
vaskes og tørkes der hvor det er gjort i stand plass til dette. Dog kan tørking finne sted på balkonger og
terrasser forutsatt at det ikke foregår slik at det sjenerer naboene. Dog ikke over rekkverkshøyde.
Vaskeriet skal holdes stengt på søndager, nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, påskedag, 2. påskedag,
1. mai, Kristi Himmelfartsdag, 17. mai, pinsedag, 2. pinsedag, juledag, 2. juledag og alle øvrige offentlige
fridager.
Aldersgrensen for bruk av vaskeriene er 18 år. Ved å bryte reglene kan beboere nektes adgang til
vaskeriene.
Vasketider:
Vaskeriet er tillatt brukt i tidsrommet fra kl. 0800 - kl. 2200 på hverdager, fra kl. 0800 - kl. 1600 på lørdager.
Vaskeriet er ikke tillatt brukt på søndager og helligdager
Markiser, parabolantenner, etc.
Anskaffes markiser, blomsterkasser, parabolantenne og lignende, er leilighetens beboer ansvarlig for
at det monteres etter styrets anvisninger, slik at det ikke oppstår fare for andre eller sjenerer naboene.
Blomsterkasser skal henge innvendig. Parabolantenner plasseres/monteres på balkong og på
terrassegulv eller hagegjerdet uten at det på noen av stedene stiger over rekkverket eller gjerdet.
Andelshaver/beboer må økonomisk selv stå til ansvar for demontering/remontering av alt ettermontert
utstyr, hvis dette kommer i konflikt med nødvendig vedlikehold og/eller fornyelse av bygningsmasse i regi
av borettslaget. Det er ikke tillatt å fastmonterte og skru fast gjenstander på vindusrammene utvendig.
Reparasjoner
Det er strengt forbudt å foreta installasjoner eller endringer i det elektriske anlegget, antenneanlegget,
utøve rørleggerarbeider og andre bygningsmessige endringer uten at styret er kontaktet og arbeidet
utføres av godkjent håndverker. Overtredelse av denne regel vil kunne medføre erstatningsansvar.
Forbud mot montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter.
Det er ikke tillatt å montere toalett på badene i høyblokkene. Dette gjelder 3- og 4- romsleilighetene.
Styrets arbeid i perioden
Terrasser bak 50 blokka er blitt ferdigstilt dette året. Alle beboere som har terrasse på bakkeplan, fikk
tilbud om utskifting av sine gamle til nye. Tilbakemeldingen/ ønskene styret fikk av beboere resulterte i
utskifting av 4 terrassen i sin helhet, 2 terrasser skiftet kun halvparten, 3 uendret. Maling av alle
oppganger, vaskerier og fliserlegging av inngangspartier. 50-52 Blokka. Styret fikk tilbud fra forskjellige
leverandører, etter grundig vurdering besluttet vi å tildele kontrakten til Alfa Malermester, maling av
inngangsdører på høy og lavblokka er også en del av arbeidet. Arbeidet startet og blir ferdigstilt til
sommeren.
Kast av stor avfall
Borettslaget hadde en høy frekvens på kast av stor avfall med 1g/ mnd. Med tanke på miljø og store
kostnader for borettslaget, ble vedtatt å redusere frekvensen til kun 4g/ år.
Parkering for El biler
Gjennom hele perioden hadde borettslaget kun et tilfelle med strømbrudd. Alle EL bil brukere fikk tilbud
fra Aneo å lade bilene sine på ekstern hurtiglading, og regningen ble refundert. Frem til i dag har styret
ikke mottatt klager på ladeanlegget. Det ble også montert braketter på gjerdet mot hovedveien.
Bommene
Etter mye jobb for å skaffe borettslaget nye betalingsbommer, ble borettslaget dessverre rammet av
hærverk som resulterte i at begge bommene ble ødelagt. Bommene ble reparert, men borettslaget har
valgt å ikke sette det i drift før vi har kameraovervåking på plass.
Renhold og matter
Borettslaget har byttet til Renhold senter AS som ny renholds leverandør. Renholds frekvens er 1g/ uke.
Fellesarealer og kjellere.
Styret har gjentatte ganger gitt tydelige beskjeder om at fellesarealene skal holdes frie for sko,
barnevogner, og andre gjenstander. På borettslaget månedlig turer gjennom alle oppgangene, ser de
dessverre fortsatt at noen ikke respekterer dette. Noen oppbevarer bygge materiell i oppganger mens de
pusser opp leiligheten sin, noen håndverkere skjærer fliser og parkett også i gangene, noen har hengt
skohorn i gangen, mens andre samler på søppel i kjelleren. Dette kommer styret til å bli strengere på.
Alle må respektere husordensregler og HMS krav.
Heiskostnader
Det koster borettslaget årlig en god del penger, kostnaden er delt mellom vedlikehold og feil bruk. Det er
veldig viktig at enhver husstand bør ta problemet opp med sine familiemedlemmer, håndverkere og ikke
minst de som leverer store pakker / varer som møbler og andre store ting. Styret har lagt merke til hvordan
de behandler borettslaget heiser og inngangsdører.
Vaskeriene
På generalforsamlingen i fjor ble det vedtatt at kun voksene beboere som får tilgang til vaskeriene. Det
har blitt mye bedre, men ser fortsatt en del unger som tar seg av vasken. Borettslaget hadde og har
fortsatt store kostnader på drift og vedlikehold av de 7 vaskeriene de har. I siste perioden borettslaget to
nye vaskemaskiner til en verdi over kr 120 000.
Takrehabilitering
Etter forslag fra styret og fullmakt fra generalforsamlingen for å finne den beste løsningen for
takrehabilitering, har styret vært i kontakt med noen kjente leverandører:
- Protan (er leverandøren som har rehabilitert takene av borettsalget i 2000)
- A Hansen (kjent leverandør innen takrehabilitering)
- Oslo Entreprenørbedrift as (leverandøren Bjørka og Pilen brukt på takrehabilitering) Etter befaringer har
alle tre kommet med forslag til løsning og pris. Styret har allerede vært i flere møter og drøftet disse
løsningene. Prisene variere mellom 4,5millioner og ca. 25 millioner Kroner, avhengig av hvilken løsning
de velger. Med tanke på de vannlekkasjene borettslaget hadde sist, er presset fra forsikringen for stort.
Forsikringen krever tiltak etter hvert tilfelle. Det styret har funnet av hull ble tettet, men noen av de har
dessverre kommet tilbake og borettslaget fikk nye tilfeller i år også. Disse tilfellene har kommet på
følgende steder:
Ett tilfelle på 52 blokka, ett på 44 rekke, tre tilfeller på 42 rekke og 4 tilfeller på 48 rekke. Ellers er tak
tilstanden på 50 og 52blokka i god stand og kan leve lengere enn 25 år. Styrets innstilling er å prioritere
kun de takene som har vist en form for svakhet og bli reparert, resterende tak som er friske kan repareres
senere når borettslaget har opparbeidet egen kapital. To av tre leverandørene var også enige i styrets
innstilling. Dersom generalforsamlingen velger den dyreste løsningen vil dette medføre nytt låneopptak,
og
økte fellesutgifter. Uavhengig av hvilken løsning som blir valgt, er styrets ønske å gjennomføre dette
prosjektet helst i 2024.
Ballbingen
Styret fikk et tilbud fra Lindebergsportsklubb om ønskelig total rehabilitering av ballbingen som ligger i
skogen mellom Furua, Ospa, Bjørka og Asken til en pris over kr 182.810,-. Furua søkte om bistand fra
USBL og borettslaget fikk kr 40000 og kr 100000 fra Groruddalsatsingen, resterende beløp har
borettslaget spleiset på og delt på oss 5 inkludert LSK. Arbeidet blir gjennomført i 2024. Dette vil bli et
veldig fint samlingssted og skape et godt miljø.
Søppelbrønner
Borettslaget har dessverre opplevd en del skader som tyder på lite hensyn søppelbil sjåførene tar når de
løfter/ setter ned disse beholdere. Skadene er rapportert til Renovasjonsetaten, men det var krevende
prosess for å få renovasjonsetaten til å anerkjenne deres skyld. Styret legger et forslag til
generalforsamlingen om installering av kameraovervåking.
Hjemmesiden
Hjemmesiden har blitt utdatert og vil bli fornyet i 2024.
Vannlekkasjer
Furua sliter dessverre fortsatt med vannlekkasjer, borettslaget hadde en del av saker i denne perioden.
Vannlekkasjer fører til store skader, I tillegg til store kostnader borettslaget må bære, i form av økt
forsikringspremie. Alle må ta ansvar for å hindre slike hendelser. Styret har vært på befaring på mange
leiligheter og sett på innvendig vedlikehold. Mange har store forbedringspotensialet. Styret har også lagt
merke til at beboere oppbevarer ting tett til vann og avløpsrør, både i boden og under kjøkkenvasken. Slike
oppbevaring gjør at rør kan skli fra hverandre og vann renner ut i veggen og på gulvet. Forsikringen lager
en detaljert skaderapport med skade årsak ved hver skade. Egenandelen og andre kostnader vurderes
ved hvert tilfelle.
Miljø og bærekraft
Pr dags dato går mye av informasjoner til beboere enten levert i postkassene eller henges på infotavlene.
Når hjemmesiden er modernisert, vil mye av informasjonen bli publisert der. Mens Informasjon fra USBL
vil primært sendes pr mail eksempelvis (Innkalling til Generalforsamlingen, årsmeldingen, protokoll fra
generalforsmalingen, endring av fellesutgifter, osv. ) Det er veldig viktig at alle logger seg på BONABO
USBL og under Profil og samtykker kan du oppdatere dine kontakt opplysninger (navn, tlf. nr. ,
mailadresse). Borettslaget har noen få eldre beboere som ikke har tilgang til PC. Disse kan bare kontakte
styret for å få informasjonen levet i postkassene sine.
Kommende planer/ kontrakter og prosjekter
Utvendig trappehus og ute boder
Maling av uteboder, utvendig trappehus og reparasjon av flassete betong blir også utført i
løpet av 2025.
Utbedring av grønt areal.
Borettslaget hadde en plan for utbedringa av grøntarealet, men den ble dessverre skygget av andre
prosjekter.
Forsikring
Noen av borettslaget kontrakter har gått betydelig opp i pris, forsikringen er en av disse. Styret har hentet
pris fra to aktører, begge er rimeligere enn dagens leverandør. Men pga noen hengende saker,
eksempelvis (sak mot Olimb) ønsker styret først å avslutte disse sakene.
Telia
Her også er styret i dialog med en annen leverandør som tilbyr fibernett og til konkurransedyktig pris.
Borettslaget har en årskostnad over en million for TV og brebånd. Styret ønsker å redusere denne
kostnaden ved å finne riktig leverandør.
Vaktmestertjeneste
Bygårdsservice har levert sine tjenester til Furua siden 2015. Gjennom disse årene har BS hatt store
utskifting av personal. Disse endringene har gitt styret store oppfølgings utfordringen. Styret tar kontakt
med andre leverandører og sjekker muligheter for å bytte.
Langsiktige prosjekter
Carport/ åpen garasje.
Oppgradering av dagens parkering til åpen garasje.
Fasadene
Maling av fasadene.
Borettslagets økonomi
Borettslaget har i dag økonomiske utfordringer på grunn av høye kostnader knyttet til rentehevinger på
borettslagets felleslån, kommunale avgifter, strøm, Telia og forsikring. Det ble sendt ut et varsel om
økning av felleskostnader den 15.11.2023, hvor en del av økningen trådte i kraft den 01.01.2024. I varselet
stod det følgende: I tillegg vil betjening av ett av borettslagets 3 lån bli fordelt på alle andelseiere etter brøk
i henhold til bankens nedbetalingsplan fra 1. januar 2024. Dette fordi dagens inntekter ikke er tilstrekkelig
for å dekke innbetaling av renter og avdrag på de store lånene etter de kraftige renteøkningene i løpet av
2023. Den nye løsningen vil vises som "Renter felleslån" og "Avdrag felleslån" på faktura fra 1. januar
2024. Innkrevingen vil følge de reelle lånekostnadene for renter og avdrag fremover, og bli justert iht.
bankens nedbetalingsplan. Usbl foreslo den gang en kostnadsfordeling fra begge lånene allerede fra
01.01.2024, men styret bestemte å gjøre dette på kun ett av de to lånene og vente til året etter med å
vurdere dersom kostnadene også skal fordeles på det andre lånet. Men pga. borettslags lave likviditet ser
vi oss dessverre nødt å vurdere å iverksette denne planen fra 01.06.2024. Mer informasjon og eventuelt
varsel om økning i felleskostnader vil bli sendt ut senest 1 måned i forkant.
ForretningsførerBorettslaget er tilknyttet Boligbyggelaget Usbl som er forretningsfører.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjoner- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Vannrør av plast, rør i rør system av nyere dato.
- Vannledninger av kobber fra byggeår.
- Stoppekran er utenfor boenheten.
- Avløpsrør av plast.
- Leiligheten har ventilasjon av naturlig bevegelse av luftmasser. Det er ventil til luftesjakt og ventiler i
vegg
- Enheten har sentral oppvarming av varmtvann.
- Det er konstatert at det er varmtvann i boligen, varmtvannsbereder er plassert utenfor enheten og er
ikke undersøkt.
- Undersøkelse av elektrisk anlegg. Anlegget er renovert i 2022.
- Brannvarsling, brannslukking og brannsikkerhet. Boligen er utstyrt med brannvarslere og
brannslukkere.
DyreholdHusdyrhold er tillatt. Hunde- og katteeiere plikter å følge borettslagets regler for orden og renhold. Se
borettslagets husordensregler for nærmere bestemmelser vedrørende dyrehold.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagforholdet har laget panterett i andelen foran
alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens
grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.
Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1986/84296-1/105 Hjemmel til eiendomsrett
22.12.1986
Vederlag: NOK 651.133
KJØPER:Furua Borettslag
Org.nr: 950739037
Gjelder denne registerenheten med flere
Heftelser
1975/23439-1/105 Erklæring/avtale
26.11.1975
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
1980/2000-1/105 Obligasjon
24.01.1980
BELØP: NOK 11.032.700
Panthaver:Bbl Ungdommens Selvbyggerlag
Lnr: 1094092
Gjelder denne registerenheten med flere
1986/61980-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
06.10.1986
PRIORITET VEKET ETTER NÅV. OG FREMTIDLIGE LÅN TIL HUSBANKEN OG EVENT. ANDRE LÅN.
1986/61980-2/105 ** Forhøyelse
06.10.1986
FORHØYET TIL NOK 11,303,000
1986/84296-2/105 Erklæring/avtale
22.12.1986
Bestemmelse om benyttelse
Gjelder denne registerenheten med flere
1999/41916-1/105 Erklæring/avtale
05.08.1999
best.om samme rettigheter og plikter til fellesareal bnr.76.
Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan-og bygningsetaten.
Gjelder denne registerenheten med flere
2014/8187-1/200 Pantedokument
06.01.2014
BELØP: NOK 18.500.000
Panthaver:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/990846-1/200 Pantedokument
28.10.2016
BELØP: NOK 10.100.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2020/3047416-1/200 ** Massetransport
18.09.2020 13:34
Fra:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Til:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
2018/1677041-1/200 Pantedokument
12.12.2018 09:59
BELØP: NOK 5.000.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2020/3047742-1/200 ** Massetransport
18.09.2020 13:56
Fra:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Til:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
2019/743525-1/200 Pantedokument
28.06.2019 10:05
BELØP: NOK 87.500.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2020/3047416-1/200 ** Massetransport
18.09.2020 13:34
Fra:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Til:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
Grunndata
1975/18941-1/105 Registrering av grunn
03.10.1975
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:113 Bnr:12
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig (S-1990) i reguleringsplan.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer
informasjon se link (Oslo kommune):
https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere
opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker
under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Reguleringsak i området:
Jerikoveien 1 - 9 - Detaljregulering - Utvikling av Lindeberg nærsenter og boliger - Del 2 - Fortsettelse av
sak 201302338
Saksnummer: 201817956 - Reguleringssak
Mottatt sak: 17.12.2018
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 540 386,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 290 386,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Forhåndsavklaring forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 299 468,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
2 visninger (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.52 903,86)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Overtagelse (Kr.2 900)
Fotografering (Kr.4 200)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.12 255)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.149 758,86)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0368
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli
SaksbehandlereHoussam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no