Bilde 1 av Lindebergåsen 50EBilde 2 av Lindebergåsen 50E
Digital salgsoppgave
Lindebergåsen 50E

1068 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Delikat og gjennomgående 4-R | Innglasset balkong på 12 kvm | 2 bad | V.vann og TV/internett inkl. | Kort vei til alt!
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
3 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
101 m²
Bruksareal (BRA)
115 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
12 m²
Fellesutgifter
kr 7 577 / Mnd
Prisantydning
kr 4 750 000
Omkostninger
kr 9 082
Fellesgjeld
kr 540 386
Totalpris
kr 5 299 468
Fellesformue
kr 27 772
Byggeår
1977
Tomt
Eiet tomt 16478 m²
Oppdragsnummer
75240368
card-default

Houssam Ben Zrelli

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Houssam
Prisantydningkr 4 750 000,-
Fellesgjeldkr 540 386,-
Forhåndsavklaring forkjøpsrettkr 7 882,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 5 299 468
Eiendom
Lindebergåsen 50E, 1068 OSLO, Etasje: 4

Matrikkel
Andelsnr. 124 Orgnr. 950739037 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 115 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 101 kvm
Følgende rom er inkludert: Entre, bod, tre soverom, stue, kjøkken, bad/vaskerom og bad.
- BRA-b (innglasset balkong): 12 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
Følgende rom er inkludert: Kjellerbod

Areal
Primærrom: 98 kvm, Bruksareal: 115 kvm, BRA-i: 101 kvm , BRA-e: 2 kvm , BRA-b: 12 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1977

Tomt
Eiet tomt 16478 kvm

Prisantydning
4 750 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Kevin Nielsen Takstdato: 11.09.24 10:00
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak)
Bad/vaskerom
- Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Det anbefales å montere elektrisk vifte. Det er vanlig at det er vedtak mot avtrekksvifter i borettslaget.

Tekniske installasjoner:
- Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Dette gjelder deler av røranlegget som er fra byggeår (kobber). Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.
- Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 (avvik som kan kreve tiltak)
Innvendig:
- Innvendige dører: Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Det er ikke satt inn propper i skruehull til dørkarmer. Konsekvens/tiltak: Enkelte dører må justeres. Det anbefales å sette inn propper i dørkarmer.

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 3 (store eller alvorlige avvik)
Bad:
- Generelt: Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Konsekvens/tiltak: Det anbefales å planlegge utbedringer. Rommet fungerer og oppfyller sin funksjon i dag.

Selger har kommentert følgende punkt i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare,
tinglyste forhold eller private avtaler)?
Ja. Ulovlig montert toalett på badet.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 540 386,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 27 772,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 540 386,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 290 386,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Forhåndsavklaring forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 299 468,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 7 577,- pr. mnd.

Felleskostnadene betales hver måned. Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Se gjerne mer om borettslagets planer under punktet om borettslaget om hva styret planlegger å gjøre som kan påvirke felleskostnadene. Det er også dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Felleskostnader: kr. 4 476,-
Avdrag felleslån: kr. 140,-
Renter balkonglån: kr. 1 925,-
Renter felleslån: kr. 570,-
Avdrag balkonglån: kr. 366,-
Trappevask: kr. 110,-
Brensel: kr. 356,

Felleskostnadene inkluderer varmtvann, TV/bredbånd, kommunale avgifter, balkongtillegg, trappevask, felles forsikringer, drift og vedlikehold.

Felleskostnader totalt etter avdragsfri periode
Lånenummer: 83987185506, Handelsbanken er avdragsfritt til 30.07.2026. Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.07.2026 utgjøre ca. kr 392,00 per måned for denne boligen.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
John Møyholm Hanne Caren Møyholm

Beskrivelse
Houssam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere denne familievennlige 4-roms leiligheten i Lindebergåsen 50E! Dette er en gjennomgående og lekker 4-roms leilighet beliggende i et barnevennlig og veletablert boligområde med kort vei til kollektiv, barnehager/skoler og dagligvarebutikker. Her bor man i fredelige omgivelser på grensen til Østmarka!

Boligen byr på en gjennomgående planløsning med stor stue, adskilt kjøkken, 3 romslige soverom, 2 bad og en flott innglassert balkong.

Kvaliteter:
  
  • Stor 4-roms med 115 kvm BRA
  • 2 bad
  • Store vindusflater som slipper mye naturlig lys inn
  • Innglassert balkong på 12 kvm
  • 4. etasje med heisadkomst
  • Nytt elanlegg fra 2022
  • V.vann, TV og internett inkl.
  • Innvendig bod + kjellerbod
  • Mulighet for å leie p-plass/garasje via brl.

Velkommen til visning!

Parkering
Parkering må leies i parkeringshus eller ute. Garasjeplass kan leies i Ospa Brl. v/ Erik Fleime, tlf 918 83 838. For uteplasser kontaktes Bygårdsservice. Plasser tildeles etter venteliste.

Beliggenhet
Lindebergåsen 50E ligger i et fredelig og barnevennlig boligområde på Nedre Lindeberg i Oslo. Der er det nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av gode fasiliteter og servicetilbud. Leiligheten ligger i et bilfriområde på Lindeberg tilhørende bydel Alna. Boligen ligger grønt og sentralt til med nærhet til både sentrum og Østmarka. Kun ca. 200 meter fra gjesteparkeringen ligger Jerikobakken slalåmbakke. Her er det løype både for nybegynnere og for de som ønsker en ekstra utfordring. Bebyggelsen i området er en blanding av boligblokker og rekkehus. Her finner du alt fra Verdensparken på Furuset til idrettsanlegg m.m.

Boligen har kort avstand til dagligvarebutikker og kjøpesentre. Dagligvarehandelen kan gjøres med kort gangavstand til Kiwi og Coop Prix. Ønsker du ytterligere servicetilbud er Alnasenteret landets største faghandelssenter med store varehus og serviceenheter. Det er kort vei til IKEA og Tveita Senter hvor du kan finne alt av interiør og møbler for den nye boligen din. Lindeberg nærsenter ligger også rett i nærheten med et stort utvalg av klesbutikker, spisesteder og velværebutikker.

Leiligheten har gangavstand til både barne- og ungdomsskole. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager.

Bebyggelse
Området består for det meste av blokk og småhusbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 16478 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Barnehager
  • Ospa barnehage (0-5 år), 2 minutters gange
  • Lindebergstua Kanvas-barnehage, 6 minutters gange
  • Havnehagen barnehage (1-5 år), 7 minutters gange

Skoler
  • Lindeberg skole (1-10 kl.), 7 minutters gange
  • Jeriko skole (1-7 kl.), 8 minutters gange
  • Skjønnhaug skole (1-7 kl.), 8 minutters gange
  • Lutvann skole (1-7 kl.), 18 minutters gange

Offentlig kommunikasjon
T-bane
Stasjon: Lindeberg. 6 minutters gange.
Linje 2

Buss
Lindeberg T. 8 minutters gange.
Linje 2N, 79

Inneholder
Entre | Velkommen hjem!
Boligen ønsker deg velkommen inn med en lys og innbydende entre. Her er det laminat på gulv, garderobeskap med speil og spotter i taket som gir et moderne preg. Rommet fungerer som et naturlig knutepunkt til boligens øvrige rom, og det er også plass til en sittepuff for ekstra komfort. Med stilfull innredning kan entreen bli et praktisk og lekkert rom som setter tonen for resten av boligen.

Stue | Lys og innbydende
Stuen byr på en behagelig atmosfære hvor det store vinduet slipper inn rikelig med naturlig lys, som gir rommet en åpen og luftig følelse. Med naturlige møbleringssoner har du god plass til både sofa og medievegg. En kontrastvegg med et mønstrete tapet tilfører et stilig element til rommet, mens de øvrige lysmalte veggene skaper et rent og rolig uttrykk. Spotter i taket og en lampe sørger for optimal belysning og fremhever stuen som et perfekt sted for både avslapning og sosiale sammenkomster.

Kjøkken | Adskilt og romslig
Kjøkkenet er både funksjonelt og innbydende, med god benkeplass som gjør matlaging til en enkel glede. De glatte frontene, de stilige flisene på vegg og benkeplaten i laminat gir rommet et moderne preg. Her finner du integrerte hvitevarer, inkludert kjøleskap/fryser, stekeovn, mikrobølgeovn i høyskap, oppvaskmaskin og platetopp - alt du trenger for en effektiv hverdag. Dette kjøkkenet har alt som skal til for å lage måltider med stil og komfort, i et adskilt rom hvor du kan fokusere på kreativ matlaging.

Innglasset balkong | Ekstra rom for nytelse
Fra kjøkkenet har du utgang til en romslig, innglasset balkong på 12 kvm, et perfekt sted for å nyte kaffen eller måltidet ditt med utsikt over nærområdet. Den innglassede balkongen gir deg muligheten til å bruke uterommet året rundt, enten du vil slappe av i et lunt hjørne eller trekke inn frisk luft. Dette er et flott forlengelse av boligen, der du kan skape en koselig oase tilpasset dine behov.

Bad 1 | Moderne komfort med romslig dusjsone
Dette moderne badet kombinerer funksjonalitet og stil, med fliser på både gulv og vegger som skaper en elegant atmosfære. Den store dusjsonen med dobbel dusjnisje og glassdører gir god plass og gjør det enkelt å dusje småbarn eller nyte en avslappende dusj for to. Badet er innredet med veggmontert klosett, nedsenket vask med speil og innredning, samt opplegg for både vaskemaskin og tørketrommel. Med gulvvarme er det alltid komfortabelt på kalde morgener.

Bad 2 | Eldre og funksjonelt
Det andre badet har en enklere, men funksjonell stil, med gulvbelegg og malte plater på veggene. Rommet er utstyrt med dusjkabinett, håndvask med underskap og speil, samt et gulvmontert klosett. Det gjøres oppmerksom at på borettslaget vedtok på ordinær generalforsamling i 2023 et forbud mot montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter. Som konsekvens av dette kan ikke toalettet brukes.

Soverom | Perfekt for den store familien
Boligen byr på tre romslige soverom, ideelt for større familier. Hovedsoverommet er stort og har et praktisk garderobeskap som gir godt med oppbevaringsplass. Soverom to er også sjenerøst og utstyrt med garderobeskap, perfekt for barn eller gjester. Soverom tre har god størrelse og kan tilpasses etter behov - enten som barnerom, gjesterom eller kontor. Dette er soverom som gir god plass til å skape et personlig og funksjonelt hjemmemiljø for hele familien.

Byggemåte
Utvendig
Malte trevinduer med to lags isolérglass. Vinduene er hovedsakelig fra byggeår noen vinduer/glass er skiftet.
Vinduene har normal bruksslitasje. Hovedytterdør av tré med lyd og brannkasse. Balkongdør av tré med innsatt isolérglass. Innglasset/overbygget balkong med gulv av betong. vegger av aluminium og glass.

Innvendig
Gulv har overlater av laminat og belegg. Vegger har overflater av malte plater og betong. Himlinger har overflater av malt betong. Etasjeskille/gulv av betongdekke. Innvendige malte dører av finér. Innvendige profilerte, formpressede og malte dører av tré. Dørene har normal bruksslitasje.

Boder
Boligen har god lagringsplass med en innvendig bod og en kjellerbod på 2 kvm.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 25.01.1980 som omhandler nybygg og større arbeider.
Det foreligger ferdigattest datert 26.06.2012 som omhandler endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner, utskiftning av personheiser.
Det foreligger ferdigattest datert 15.12.2020 som omhandler fasadeendring, oppføring av balkonger.
Det foreligger ferdigattest datert 23.07.2019 som omhandler oppføring av bygningstekniske installasjoner, etablering av varmetekniske installasjoner og energibrønner.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen, foruten om at det ene badet var tidligere kun et toalettrom. Her er det i dag dusjkabinett slik at det fremstår som et komplett bad. På det originale badet var det et badekar, det er i dag fjernet og toalettet er flyttet på slik at det er etablert en større dusjsone på badet. Det gjøres oppmerksom at på borettslaget vedtok på ordinær generalforsamling i 2023 et forbud mot montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter. Som konsekvens av dette kan ikke toalettet brukes. Årsaken har vært at avløpsrørene opprinnelig var på 90 mm og etter strømpetrekkingen er den redusert - til 80mm. Dersom det monteres toalett over disse nedløpsrørene, er faren stor for fortetninger. Det vil få som konsekvens at borettslaget kan får store kostnader i forbindelse med reparasjoner.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Undersøkelse av elektrisk anlegg.
Anlegget er renovert i 2022.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2022.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei.

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Nei.

Generell kommentar
El anlegget er nylig renovert. Samsvar/sluttkontroll og kursoversikt ligger i sikringsskapet.


Oppvarming
Oppvarming: Elektrisk. Varmtvann er inkludert i husleie for blokkene.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Eiendomsskatt faktureres fra myndighetene til borettslaget. Dette inngår ikke i felleskostnadene og blir normalt viderefakturert eier i mai og oktober.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 7 577,- pr.mnd.

Faste løpende kostnader
Foruten om felleskostnadene må ny kjøper beregne kostnader til strøm, innboforsikring, mm. Denne listen er ikke uttømmende.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: 83987185506, Handelsbanken
Restgjeld: 87 500 000
Andel restgjeld: 416 667
Antall terminer til innfrielse: 418
Rentekostnader: 5,6%

Første termin: 30.04.2020. Neste avdrag: 30.07.2026 ( siste termin 30.06.2059). Ingen avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld på dette lånet. Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.07.2026 utgjør ca. kr 392,00 per måned for denne boligen

Lånenr.: 83987238405, Handelsbanken
Restgjeld: 25 205 444
Andel restgjeld: 123 720
Antall terminer til innfrielse: 356
Rentekostnader: 5,6%

Første termin/første avdrag: 30.05.2024 ( siste termin 30.04.2054 )

Andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken.
Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Inntekter
Borettslaget hadde 12 768 07 kr i driftsinntekter for 2023. Inntektene er opparbeidet av innkrevde felleskostnader og diverse inntekter.

Kostnader
I 2023 var det budsjettert med kr. 8 658 001 i kostnader, mens faktiske kostnader endte på kr. 9 461 160. Vesentlig avvik skyldes av reparasjon og vedlikehold samt TV/bredbånd.

Resultat
Borettslaget har et negativt årsresultat for 2023 på kr. 1 750 692. Årsregnskapet for 2023 godkjennes og foreslås ført mot egenkapital.

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring Asa Polisenummer: 1441752
Ved skadesaker skal henvendelse gjøres til styret. Privat innbo/eiendeler må forsikres ved egen polise.

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 327 880,- Som sekundærbolig Kr. 5 045 944,-

Borettslag
Borettslag: Furua Borettslag, Orgnr: 950739037
Vaktmester
Borettslaget benytter vaktmesterselskap Bygårdsservice.

Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som vinduer, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett og vask, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjoner og utskifting av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slik som vannklosett og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg-, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendig kloakkledning både til og fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle sluk på verandaer, balkonger ol.
(4) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Andelseier plikter uten ugrunnet opphold å melde eventuelle angrep av skadedyr til styret.
(5) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og uvær.
(6) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter andelseieren straks å sende melding til borettslaget.
(7) Borettslaget og andre andelseiere kan kreve erstatning for tap som følger av at andelseieren ikke oppfyller pliktene sine, jfr borettslagslovens §§ 5-13 og 5-15.
(8) Andelseiere med hageparsell plikter å holde hageparsellen i normalt god stand, samt vedlikehold og nødvendig reparasjon av denne. Hagegjerde i front omfattes av vedlikeholdsplikten.
(9) Ved oppussing / rehabilitering av våtrom plikter andelseier å opplyse styret om hvem som skal utføre arbeidet og hva som skal gjøres. Dette må skje før arbeidet begynner og styret forbeholder seg retten til å godkjenne utøvende håndverker.

Følgende saker ble vedtatt på ordinær generalforsamling 2023:
- Aldersgrense for bruk av vaskeriene. Det foreslås at aldersgrensen for bruk av vaskeriene settes til 18 år.
- Forbud mot montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter
- Bytte alle tak i borettslaget. Styret ber om fullmakt til å gjennomføre et forprosjekt for alle tak i borettslaget, der formålet er å kartlegge situasjonen og se på mulighetene for ulike tiltak.

Følgende saker ble vedtatt på ordinær generalforsamling 2024:
- Kameraovervåking. Det foreslås kameraovervåking av søppelbrønnene og bommene. Generalforsamlingen vedtar at styret kan bestille installasjon av kameraovervåkning av
søppelbrønnene og bommene
- Vaktmestertjeneste. Med godkjenning av generalforsamlingen ble følgende endring i styrets forslag vedtatt: Styret skal hente tilbud fra andre leverandører og etterstrebe samarbeidet med nærliggende borettslag.

Gangvask
Trapper og gelendere vaskes minst 1 gang pr. uke. Inngangspartiet (fellesareal) og dør med vinduer vaskes minst 1 gang pr. uke av den som har tur. Så ofte som det er nødvendig rengjøres utedør,
mellomdør, trapperomsvegger, heisvegger og vinduer innvendig og utvendig i vaskeriet. Borettslaget bestemmer selv om arbeidet med annet renhold skal fordeles mellom beboerne eller utføres for borettslagets regning.

Vaskeriene
Vaskerienes maskiner brukes etter styrets bestemmelser og det er kun tillatt å vaske tøy for lagets beboere. Kun 1 godkjent lås utlevert av vaktmester kan benyttes i det vaskeriet beboer er tilknyttet. Tøy vaskes og tørkes der hvor det er gjort i stand plass til dette. Dog kan tørking finne sted på balkonger og terrasser forutsatt at det ikke foregår slik at det sjenerer naboene. Dog ikke over rekkverkshøyde. Vaskeriet skal holdes stengt på søndager, nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, påskedag, 2. påskedag, 1. mai, Kristi Himmelfartsdag, 17. mai, pinsedag, 2. pinsedag, juledag, 2. juledag og alle øvrige offentlige fridager.
Aldersgrensen for bruk av vaskeriene er 18 år. Ved å bryte reglene kan beboere nektes adgang til vaskeriene.
Vasketider:
Vaskeriet er tillatt brukt i tidsrommet fra kl. 0800 - kl. 2200 på hverdager, fra kl. 0800 - kl. 1600 på lørdager. Vaskeriet er ikke tillatt brukt på søndager og helligdager

Markiser, parabolantenner, etc.
Anskaffes markiser, blomsterkasser, parabolantenne og lignende, er leilighetens beboer ansvarlig for
at det monteres etter styrets anvisninger, slik at det ikke oppstår fare for andre eller sjenerer naboene. Blomsterkasser skal henge innvendig. Parabolantenner plasseres/monteres på balkong og på terrassegulv eller hagegjerdet uten at det på noen av stedene stiger over rekkverket eller gjerdet. Andelshaver/beboer må økonomisk selv stå til ansvar for demontering/remontering av alt ettermontert utstyr, hvis dette kommer i konflikt med nødvendig vedlikehold og/eller fornyelse av bygningsmasse i regi av borettslaget. Det er ikke tillatt å fastmonterte og skru fast gjenstander på vindusrammene utvendig.

Reparasjoner
Det er strengt forbudt å foreta installasjoner eller endringer i det elektriske anlegget, antenneanlegget, utøve rørleggerarbeider og andre bygningsmessige endringer uten at styret er kontaktet og arbeidet utføres av godkjent håndverker. Overtredelse av denne regel vil kunne medføre erstatningsansvar.

Forbud mot montering av toaletter på 3- og 4-romsleiligheter.
Det er ikke tillatt å montere toalett på badene i høyblokkene. Dette gjelder 3- og 4- romsleilighetene.

Styrets arbeid i perioden
Terrasser bak 50 blokka er blitt ferdigstilt dette året. Alle beboere som har terrasse på bakkeplan, fikk tilbud om utskifting av sine gamle til nye. Tilbakemeldingen/ ønskene styret fikk av beboere resulterte i utskifting av 4 terrassen i sin helhet, 2 terrasser skiftet kun halvparten, 3 uendret. Maling av alle oppganger, vaskerier og fliserlegging av inngangspartier. 50-52 Blokka. Styret fikk tilbud fra forskjellige leverandører, etter grundig vurdering besluttet vi å tildele kontrakten til Alfa Malermester, maling av inngangsdører på høy og lavblokka er også en del av arbeidet. Arbeidet startet og blir ferdigstilt til sommeren.

Kast av stor avfall
Borettslaget hadde en høy frekvens på kast av stor avfall med 1g/ mnd. Med tanke på miljø og store kostnader for borettslaget, ble vedtatt å redusere frekvensen til kun 4g/ år.

Parkering for El biler
Gjennom hele perioden hadde borettslaget kun et tilfelle med strømbrudd. Alle EL bil brukere fikk tilbud fra Aneo å lade bilene sine på ekstern hurtiglading, og regningen ble refundert. Frem til i dag har styret ikke mottatt klager på ladeanlegget. Det ble også montert braketter på gjerdet mot hovedveien.

Bommene
Etter mye jobb for å skaffe borettslaget nye betalingsbommer, ble borettslaget dessverre rammet av hærverk som resulterte i at begge bommene ble ødelagt. Bommene ble reparert, men borettslaget har valgt å ikke sette det i drift før vi har kameraovervåking på plass.

Renhold og matter
Borettslaget har byttet til Renhold senter AS som ny renholds leverandør. Renholds frekvens er 1g/ uke.

Fellesarealer og kjellere.
Styret har gjentatte ganger gitt tydelige beskjeder om at fellesarealene skal holdes frie for sko, barnevogner, og andre gjenstander. På borettslaget månedlig turer gjennom alle oppgangene, ser de dessverre fortsatt at noen ikke respekterer dette. Noen oppbevarer bygge materiell i oppganger mens de pusser opp leiligheten sin, noen håndverkere skjærer fliser og parkett også i gangene, noen har hengt skohorn i gangen, mens andre samler på søppel i kjelleren. Dette kommer styret til å bli strengere på. Alle må respektere husordensregler og HMS krav.

Heiskostnader
Det koster borettslaget årlig en god del penger, kostnaden er delt mellom vedlikehold og feil bruk. Det er veldig viktig at enhver husstand bør ta problemet opp med sine familiemedlemmer, håndverkere og ikke minst de som leverer store pakker / varer som møbler og andre store ting. Styret har lagt merke til hvordan de behandler borettslaget heiser og inngangsdører.

Vaskeriene
På generalforsamlingen i fjor ble det vedtatt at kun voksene beboere som får tilgang til vaskeriene. Det har blitt mye bedre, men ser fortsatt en del unger som tar seg av vasken. Borettslaget hadde og har fortsatt store kostnader på drift og vedlikehold av de 7 vaskeriene de har. I siste perioden borettslaget to nye vaskemaskiner til en verdi over kr 120 000.

Takrehabilitering
Etter forslag fra styret og fullmakt fra generalforsamlingen for å finne den beste løsningen for takrehabilitering, har styret vært i kontakt med noen kjente leverandører:
- Protan (er leverandøren som har rehabilitert takene av borettsalget i 2000)
- A Hansen (kjent leverandør innen takrehabilitering)
- Oslo Entreprenørbedrift as (leverandøren Bjørka og Pilen brukt på takrehabilitering) Etter befaringer har alle tre kommet med forslag til løsning og pris. Styret har allerede vært i flere møter og drøftet disse løsningene. Prisene variere mellom 4,5millioner og ca. 25 millioner Kroner, avhengig av hvilken løsning de velger. Med tanke på de vannlekkasjene borettslaget hadde sist, er presset fra forsikringen for stort. Forsikringen krever tiltak etter hvert tilfelle. Det styret har funnet av hull ble tettet, men noen av de har dessverre kommet tilbake og borettslaget fikk nye tilfeller i år også. Disse tilfellene har kommet på følgende steder:
Ett tilfelle på 52 blokka, ett på 44 rekke, tre tilfeller på 42 rekke og 4 tilfeller på 48 rekke. Ellers er tak tilstanden på 50 og 52blokka i god stand og kan leve lengere enn 25 år. Styrets innstilling er å prioritere kun de takene som har vist en form for svakhet og bli reparert, resterende tak som er friske kan repareres senere når borettslaget har opparbeidet egen kapital. To av tre leverandørene var også enige i styrets innstilling. Dersom generalforsamlingen velger den dyreste løsningen vil dette medføre nytt låneopptak, og
økte fellesutgifter. Uavhengig av hvilken løsning som blir valgt, er styrets ønske å gjennomføre dette prosjektet helst i 2024.

Ballbingen
Styret fikk et tilbud fra Lindebergsportsklubb om ønskelig total rehabilitering av ballbingen som ligger i skogen mellom Furua, Ospa, Bjørka og Asken til en pris over kr 182.810,-. Furua søkte om bistand fra USBL og borettslaget fikk kr 40000 og kr 100000 fra Groruddalsatsingen, resterende beløp har borettslaget spleiset på og delt på oss 5 inkludert LSK. Arbeidet blir gjennomført i 2024. Dette vil bli et veldig fint samlingssted og skape et godt miljø.

Søppelbrønner
Borettslaget har dessverre opplevd en del skader som tyder på lite hensyn søppelbil sjåførene tar når de løfter/ setter ned disse beholdere. Skadene er rapportert til Renovasjonsetaten, men det var krevende prosess for å få renovasjonsetaten til å anerkjenne deres skyld. Styret legger et forslag til generalforsamlingen om installering av kameraovervåking.

Hjemmesiden
Hjemmesiden har blitt utdatert og vil bli fornyet i 2024.

Vannlekkasjer
Furua sliter dessverre fortsatt med vannlekkasjer, borettslaget hadde en del av saker i denne perioden. Vannlekkasjer fører til store skader, I tillegg til store kostnader borettslaget må bære, i form av økt forsikringspremie. Alle må ta ansvar for å hindre slike hendelser. Styret har vært på befaring på mange leiligheter og sett på innvendig vedlikehold. Mange har store forbedringspotensialet. Styret har også lagt merke til at beboere oppbevarer ting tett til vann og avløpsrør, både i boden og under kjøkkenvasken. Slike oppbevaring gjør at rør kan skli fra hverandre og vann renner ut i veggen og på gulvet. Forsikringen lager en detaljert skaderapport med skade årsak ved hver skade. Egenandelen og andre kostnader vurderes ved hvert tilfelle.

Miljø og bærekraft
Pr dags dato går mye av informasjoner til beboere enten levert i postkassene eller henges på infotavlene. Når hjemmesiden er modernisert, vil mye av informasjonen bli publisert der. Mens Informasjon fra USBL vil primært sendes pr mail eksempelvis (Innkalling til Generalforsamlingen, årsmeldingen, protokoll fra generalforsmalingen, endring av fellesutgifter, osv. ) Det er veldig viktig at alle logger seg på BONABO USBL og under Profil og samtykker kan du oppdatere dine kontakt opplysninger (navn, tlf. nr. , mailadresse). Borettslaget har noen få eldre beboere som ikke har tilgang til PC. Disse kan bare kontakte styret for å få informasjonen levet i postkassene sine.

Kommende planer/ kontrakter og prosjekter

Utvendig trappehus og ute boder
Maling av uteboder, utvendig trappehus og reparasjon av flassete betong blir også utført i
løpet av 2025.

Utbedring av grønt areal.
Borettslaget hadde en plan for utbedringa av grøntarealet, men den ble dessverre skygget av andre
prosjekter.

Forsikring
Noen av borettslaget kontrakter har gått betydelig opp i pris, forsikringen er en av disse. Styret har hentet pris fra to aktører, begge er rimeligere enn dagens leverandør. Men pga noen hengende saker, eksempelvis (sak mot Olimb) ønsker styret først å avslutte disse sakene.

Telia
Her også er styret i dialog med en annen leverandør som tilbyr fibernett og til konkurransedyktig pris. Borettslaget har en årskostnad over en million for TV og brebånd. Styret ønsker å redusere denne kostnaden ved å finne riktig leverandør.

Vaktmestertjeneste
Bygårdsservice har levert sine tjenester til Furua siden 2015. Gjennom disse årene har BS hatt store utskifting av personal. Disse endringene har gitt styret store oppfølgings utfordringen. Styret tar kontakt med andre leverandører og sjekker muligheter for å bytte.

Langsiktige prosjekter
Carport/ åpen garasje.
Oppgradering av dagens parkering til åpen garasje.

Fasadene
Maling av fasadene.

Borettslagets økonomi
Borettslaget har i dag økonomiske utfordringer på grunn av høye kostnader knyttet til rentehevinger på borettslagets felleslån, kommunale avgifter, strøm, Telia og forsikring. Det ble sendt ut et varsel om økning av felleskostnader den 15.11.2023, hvor en del av økningen trådte i kraft den 01.01.2024. I varselet stod det følgende: I tillegg vil betjening av ett av borettslagets 3 lån bli fordelt på alle andelseiere etter brøk i henhold til bankens nedbetalingsplan fra 1. januar 2024. Dette fordi dagens inntekter ikke er tilstrekkelig for å dekke innbetaling av renter og avdrag på de store lånene etter de kraftige renteøkningene i løpet av 2023. Den nye løsningen vil vises som "Renter felleslån" og "Avdrag felleslån" på faktura fra 1. januar 2024. Innkrevingen vil følge de reelle lånekostnadene for renter og avdrag fremover, og bli justert iht. bankens nedbetalingsplan. Usbl foreslo den gang en kostnadsfordeling fra begge lånene allerede fra 01.01.2024, men styret bestemte å gjøre dette på kun ett av de to lånene og vente til året etter med å vurdere dersom kostnadene også skal fordeles på det andre lånet. Men pga. borettslags lave likviditet ser vi oss dessverre nødt å vurdere å iverksette denne planen fra 01.06.2024. Mer informasjon og eventuelt varsel om økning i felleskostnader vil bli sendt ut senest 1 måned i forkant.

Forretningsfører
Borettslaget er tilknyttet Boligbyggelaget Usbl som er forretningsfører.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
  • TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
  • Vannrør av plast, rør i rør system av nyere dato.
  • Vannledninger av kobber fra byggeår.
  • Stoppekran er utenfor boenheten.
  • Avløpsrør av plast.
  • Leiligheten har ventilasjon av naturlig bevegelse av luftmasser. Det er ventil til luftesjakt og ventiler i vegg
  • Enheten har sentral oppvarming av varmtvann.
  • Det er konstatert at det er varmtvann i boligen, varmtvannsbereder er plassert utenfor enheten og er ikke undersøkt.
  • Undersøkelse av elektrisk anlegg. Anlegget er renovert i 2022.
  • Brannvarsling, brannslukking og brannsikkerhet. Boligen er utstyrt med brannvarslere og brannslukkere.

Dyrehold
Husdyrhold er tillatt. Hunde- og katteeiere plikter å følge borettslagets regler for orden og renhold. Se borettslagets husordensregler for nærmere bestemmelser vedrørende dyrehold.

Diverse
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagforholdet har laget panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført.

Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1986/84296-1/105  Hjemmel til eiendomsrett  
22.12.1986 
Vederlag: NOK 651.133
KJØPER:Furua Borettslag  
Org.nr: 950739037
Gjelder denne registerenheten med flere
 
Heftelser
1975/23439-1/105  Erklæring/avtale  
26.11.1975 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
 
1980/2000-1/105  Obligasjon  
24.01.1980 
BELØP: NOK 11.032.700
Panthaver:Bbl Ungdommens Selvbyggerlag  
Lnr: 1094092
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1986/61980-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
06.10.1986 
PRIORITET VEKET ETTER NÅV. OG FREMTIDLIGE LÅN TIL HUSBANKEN OG EVENT. ANDRE LÅN.
 
1986/61980-2/105   ** Forhøyelse  
06.10.1986 
FORHØYET TIL NOK 11,303,000
 
1986/84296-2/105  Erklæring/avtale  
22.12.1986 
Bestemmelse om benyttelse
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1999/41916-1/105  Erklæring/avtale  
05.08.1999 
best.om samme rettigheter og plikter til fellesareal bnr.76.
Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan-og bygningsetaten.
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2014/8187-1/200  Pantedokument  
06.01.2014 
BELØP: NOK 18.500.000
Panthaver:HANDELSBANKEN  
Org.nr: 971171324
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2016/990846-1/200  Pantedokument  
28.10.2016 
BELØP: NOK 10.100.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2020/3047416-1/200   ** Massetransport  
18.09.2020 13:34 
Fra:HANDELSBANKEN  
Org.nr: 971171324
Til:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
 
2018/1677041-1/200  Pantedokument  
12.12.2018 09:59 
BELØP: NOK 5.000.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2020/3047742-1/200   ** Massetransport  
18.09.2020 13:56 
Fra:HANDELSBANKEN  
Org.nr: 971171324
Til:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
 
2019/743525-1/200  Pantedokument  
28.06.2019 10:05 
BELØP: NOK 87.500.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2020/3047416-1/200   ** Massetransport  
18.09.2020 13:34 
Fra:HANDELSBANKEN  
Org.nr: 971171324
Til:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
 
Grunndata
1975/18941-1/105  Registrering av grunn  
03.10.1975 
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:113 Bnr:12
 
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig (S-1990) i reguleringsplan.

Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune): https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref

Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.

Reguleringsak i området:
Jerikoveien 1 - 9 - Detaljregulering - Utvikling av Lindeberg nærsenter og boliger - Del 2 - Fortsettelse av sak 201302338
Saksnummer: 201817956 - Reguleringssak                 
Mottatt sak: 17.12.2018

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 540 386,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 290 386,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Forhåndsavklaring forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 299 468,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

2 visninger (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.52 903,86)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Overtagelse (Kr.2 900)
Fotografering (Kr.4 200)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.12 255)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.149 758,86)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
75-24-0368

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Novum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli

Saksbehandlere
Houssam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Lindebergåsen 50E
For mer om objektet
Lindebergåsen 50E

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: