0670 OSLO • OSLO kommune
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
kr 4 250 000
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Andel
- Andelsnummer
- 134
- Antall soverom
- 2 soverom
- Etasje
- 3
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 66 m²
- Bruksareal (BRA)
- 69 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 3 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 7 m²
- Fellesutgifter
- kr 6 259 / Mnd
- Prisantydning
- kr 4 250 000
- Omkostninger
- kr 19 492
- Fellesgjeld
- kr 446 000
- Totalpris
- kr 4 715 492
- Fellesformue
- kr 1 954
- Byggeår
- 1967
- Tomt
- Eiet tomt 34951 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 140, bnr. 36
- Oppdragsnummer
- 75240553
Prisantydning | kr 4 250 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 446 000,- |
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) | kr 8 212,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr BRL-skjøte | kr 545,- |
Tingl.gebyr pantedokument BRL | kr 545,- |
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) | kr 9 950,- |
Totalpris | kr 4 715 492 |
Entré | Velkommen hjem!
Velkommen inn i en romslig og stilfull entré med grå vegger og moderne laminatgulv. Skyvedørsgarderoben med speil gir både praktisk oppbevaring og et luftig preg. Spotter i taket sørger for et moderne preg og funksjonell belysning.
Stue | Hjertet av boligen
Sjekk ut denne lyse stuen! Stuen er stor og luftig med grå vegger, laminatgulv og store vinduer som slipper inn rikelig med naturlig lys. Spotter i taket gir en moderne og behagelig belysning. Her er det god plass til både sofa og medievegg, og rommet fungerer som hjertet av boligen. Fra stuen er det utgang til en hyggelig balkong – perfekt for å nyte rolige stunder utendørs.
Balkong | For solrike dager
Fra stuen kommer du ut til en nordvestvendt balkong på ca. 7 kvm med flott utsikt! Balkongen er utstyrt med både elektrisk og manuell markise for fleksible løsninger. Balkongen er perfekt plassert for å nyte ettermiddags- og kveldssolen. I tillegg har blokken en felles takterrasse – et flott tillegg som gir ekstra muligheter for å nyte en fantastisk panoramautsikt.
Kjøkken | Lekkert kjøkken
Moderne og stilfult kjøkken fra 2016! Kjøkkenet består av hvite, glatte fronter og en laminatbenkeplate. Kjøkkenet er godt utstyrt med komfyr, platetopp, oppvaskmaskin, kjøl-/fryseskap og ventilator over kokesonen. Som en endeleilighet har kjøkkenet ekstra vinduer som slipper inn enda mer naturlig lys og gir rommet en lys og luftig atmosfære. Her har du alt du trenger for å lage gode måltider, og det er plass til en mindre spisegruppe for hyggelige måltider.
Planløsningen byr på et delvis adskilt kjøkken som kombinerer det beste av begge verdener – åpent nok til å være sosial med gjester, men samtidig praktisk avskjermet. En funksjonell og moderne løsning som legger til rette for matlaging og sosialt samvær.
Bad | Pent bad utført i regi av brl.
Pent helflislagt bad fra 2010 utført i regi av borettslaget. Innredningen på badet består av dusjsone med innfellbare glassdører, vegghengt WC, servantskap, speil på vegg og opplegg for vaskemaskin. Badet ble oppgradert i 2021 med ny servant og blandebatteri, samt opplegget for vaskemaskin. Dette gir et moderne og funksjonelt bad med gode løsninger for hverdagen.
Soverom | To gode soveorm
Leiligheten byr på to soverom av gode størrelser - et litt mindre og et større. Det mindre rommet kan fint brukes som barnerom, gjesterom eller hjemmekontor, mens det større soverommet gir god plass til en stor seng og oppbevaring. Begge rommene gir muligheter for tilpasning etter behov, enten for avslapning eller arbeid hjemmefra.
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Haraldsen Taksering, datert 17.12.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Boligen har fått følgende TG2 (avvik som kan kreve tiltak):
Utvendig:
- Vinduer: Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. Grunnet alder og at over halvparten av forventet brukstid er over settes TG2. Det bemerkes at eldre vinduer har begrenset isolasjonsevne, mindre varmetap kan oppnås ved bytte av vinduer. Det må påregnes noe vedlikehold og at enkelte vinduer må skiftes ut. Eldre vinduer som med tiden må skiftes ut. Noe slitasje sees, påregnelig med overflatebehandling og lokale utbedringer.
- Dører: Normalt bruk observert på dører og karmer. Det kan forekomme enkelte merker / hakk på dørblader og karm i en brukt bolig. Grunnet alder og at over halvparten av forventet brukstid er over settes TG2. Boligen fungerer med dette avviket. Videre presiseres det at dørene innehar noe alder slik at vedlikehold og utbedringer med tiden må påregnes.
- Balkong: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på tettesjikt/membran. Overflater med normal slitasje etter alder. Vinduet på innglasset del av balkongen har en defekt lukkemekanisme.
Innvendig:
- Overflater: Det er påvist skader på overflater. Overflater fremstår i all hovedsak hele med normal slitasje. Enkelte merker eller riper er normalt i en brukt bolig. TG2 grunnet skader / svelling i gulvflater. Det er ikke behov for utbedringstiltak. Boligen kan brukes med disse avvikene. Påregnelig med utbedringer.
- Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Kjøkken over 10mm innenfor lengden 2 meter gir avvik etter NS3600. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Fungerer etter tiltenkt funksjon.
Våtrom:
- Overflater gulv: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. Mindre enn 25mm fra terskel ved dør til sluk påvist. TG2 settes grunnet forskriftens krav til forbrukeropplysninger om relevante opplysninger. I dette tilfelle: mindre fall enn anbefaling/ krav etter Teknisk forskift på det aktuelle tidspunkt. Noe motfall ved dør. Overflater med normal bruksslitasje alder tatt i betrakning.
- Sluk, membran og tettesjikt: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Ingen dokumentasjon i form av bilder eller dokumenter. Ukjent tilstand på underliggende konstruksjoner og alder. Avløp til vaskemaskin er ført ned i støp ved dusjsonen som er noe uheldig / ufagmessig løsning. Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. Virker å fungere etter tiltenkt funksjon intill videre. Dusjkabinett kan benyttes for en ekstra sikkerhet i våtrom med tanke på utettheter.
Kjøkken:
- Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Systemet fungerer, dog settes avvik basert på dagens krav til avsug i kjøkken-rom. Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Ventilatoren fungerer til sitt bruk. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.
Tekniske installasjoner
- Elektrisk anlegg: Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Ja. Det har vært observert pelsbille i sameiets fellesareal.
Byggemåte
Utvendig
Boligblokk med heis, fundamentert med betong til antatte faste masser. Konstruksjoner i betong/mur. Malte yttervegger. Flatt yttertak antatt tekket med papp/folie. Utvendige forhold er ikke vurdert av takstkonsulenten da disse tilhører en fellesanliggende konstruksjon for sameiet/laget. Ovenstående tekst er ment til orientering.
Innvendig
Overflater består av gulv med laminat, malte vegg og himlinger.
Etasjeskiller er av betongdekke. Kontroll av skjevheter i stuen (ca 5mm) og kjøkken (10mm). Boligen ligger minimum tre etasjer over bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant.
Innvendig har boligen malte fyllingsdører. Det kan forekomme enkelte merker / hakk på dørblader og karm i en brukt bolig.
Arealer
Totalt bruksareal: 69,0 m²
- BRA-i: 66,0 m²
Følgende rom er inkludert: Entré, bad, stue/kjøkken og to soverom. - BRA-e: 3,0 m²
Skap i kjølerom på samme plan, merket 3011. Bod på inngangsplan, merket 3011 på cirka 2,5m2
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7,0 m²
Fransk balkong fra kjøkken og soverom, ikke målbar.
Arealbeskrivelse
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Elektrisk anlegg
Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Sikringsskap med automatsikringer, plassert i felles oppgang.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Nei.
Det sees nyere sikringer i skap, ingen papirer på dette arbeidet er forelagt som medfører en TG2. Innhent papirer om mulig. Krav til samsvarserklæring gjelder fra 1.1.1999.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei .
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Nei.
Generell kommentar
Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. Det anbefales generelt EL-takst av godkjent foretak da det ikke foreligger eltilsynsrapport fra de siste 5 år. Det er ikke demontert utstyr som spotter / kontakter eller brytere for å kontrollere avvik.
Oppvarming og energimerking
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Lys grønn B er vedlagt salgsoppgaven.
Oppvarming fra felles varmesentral.
Tekniske installasjoner og VVS
- Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Skap plassert på bad. Dren antatt ført under wc. Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
- Avløpsrør av plast/jern. Rør i fellesarealer er ikke vurdert. Det antas at lufte- og stakemulighetene på anlegget er funksjonelt, dog er dette vanskelig å kontrollere i en blokk med flere boliger. Det antas at funksjonen på rør og koblinger er i god stand, slike rørdeler er ikke alltid lett å besiktige da disse ofte er skjult i kanaler og kasser. Det kreves spesialutstyr og kompetanse for å vurdere dette ytterligere. Levetid | Avløpsrør i plast over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
- Naturlig ventilasjon. Normalt med denne type ventilasjon i eldre bygg. Dagens krav er strengere i forhold til ventilasjon.
- Oppvarming fra felles varmesentral. Ingen opplysninger om sentralen gitt. Bygningsdelen tilhører en fellesanliggende konstruksjon for sameiet/laget. Ovenstående tekst er ment til orientering.
- Oppvarming fra felles sentral via radiatorer på vegg. Eldre radiator på kjøkken.
- Sikringsskap med automatsikringer, plassert i felles oppgang.
- Brannvarsler og slukkeutstyr er montert/observert.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
34951,00 m² eiet
Parkering
Leiligheten disponerer en parkeringsplass i felles anlegg merket 3011.
Gjesteparkering
Gjester skal registrere kjøretøyet for gyldig parkering på skjerm i inngangspartiene. Det er mulig å registrere kjøretøyet for 3 forskjellige tidshorisonter.
a. 5 timer og ingen karenstid
b. 1 døgn med 24 timers karenstid
c. 3 døgn med 48 timers karenstid
Karenstid vil si at kjøretøyet har karantene for parkering på borettslaget sin eiendom. Har man gjester utover tre dager, skal disse registrere kjøretøyet på driftskontoret for forlenget parkering.
Skole og barnehage
Barnehager
- Smalvollskogen barnehage (1-5 år), 7 minutters gange.
- Vassenga Fus barnehage (0-5 år), 8 minutters gange.
- Haugerudhagan barnehage (1-5 år), 10 minutters gange.
Skoler
- Tveita skole (1-7 kl.) ,10 minutters gange.
- Trosterud skole (1-7 kl.), 21 minutters gange.
- Godlia skole (1-7 kl.), 21 minutters gange.
- Trasop skole (1-7 kl.), 24 minutters gange.
- Haugerud skole (8-10 kl.), 21minutters gange.
- Hellerud videregående skole, 8 minutters gange.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Buss
Stasjon: Nåkkves vei, 6 minutters gange.
Linje 58
T-bane
Stasjon: Tveita, 6 minutters gange.
Linje 2 0.5 km
Områdebeskrivelse
Leiligheten har en rolig beliggenhet i et veletablert boligområde på Tveita i Oslo. Området er grønt og sentralt, nært både sentrum og marka. Tveitaparken ligger like foran bygget og ble anlagt i 2011 som en del av Groruddalssatsningen. Dette er et hyggelig oppholdssted på sommerstid med benker, felles grill og diverse beplanting, inkludert vakre rosebed. I parken ligger også Tveita parsellhager.
Tveita IL er det lokale idrettslaget, og har tilbud innen fotball. For den treningsglade er det i tillegg få minutters gange til flere treningssentre. For mer fartsfylte aktiviteter byr nærområdet på gokartsenter. Er du av den rolige typen kan du ta deg en tur langs Alnaelva i bunnen av dalen - Oslos lengste elv som går gjennom urskog på vei til sentrum. Her arrangeres det også lysvandring hvert år.
Fra boligen er det kort gange til et omfattende løypenett som tar deg innover i Østmarka. Her finner du flere fine bade- og fiskevann, sykkelveier og turstier sommerstid, samt oppkjørte skiløyper på vinteren. Ellers ligger Tveten gård i nabolaget - en liten oase med bygningsmasse helt tilbake fra 1700-tallet. Her er det både søndagskafé, konserter og et omfangsrikt kulturliv, noe som gjør gården til et fint møtested for alle.
Dagligvarehandelen kan gjøres på blant annet Extra, Meny og Rema 1000. Tveita Senter huser de to førstnevnte og ligger få minutters gange fra boligen. Senteret har over 70 butikker, 500 parkeringsplasser og tre timer gratis parkering. Alna senter, Bryn Senter og Manglerud Senter ligger godt innen rekkevidde via offentlig kommunikasjon og bil.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 6 259,- pr. mnd. og inkluderer:
Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med én måneds skriftlig varsel.
Felleskostnadene inkluderer fyring, varmtvann, kapitalkostnader, digital TV tjenester, felles forsikring, fellesvaskeri, vaktmestertjenester og trappevask.
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene. Felleskostnadene økte sist med 3,7% 01. januar 2025.
Andre løpende kostnader
Foruten om felleskostnader må kjøper beregne kostnader til strøm, innboforsikring, TV-/internettpakke, osv. Denne listen er ikke fullstendig.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring med polisenummer: 1713727
Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til driftskontoret på T: 22 26 91 46, eller E: post@tveitaborettslag.no. Driftskontoret melder skaden til forsikringsselskapet og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseieren belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar. Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2023:
Som primærbolig kr. 1 043 510,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 921 828,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Borettslaget
Tveita Borettslag, Orgnr: 950 266 376
Forretningsfører: Obos Eiendomsforvaltning AS
Tveita Borettslag er et andelslag hvor 819 andelseiere sammen eier eiendommen. Borettslaget leier ut tre næringslokaler til en barnehage og to helseforetak.
Dyrehold
Det er ikke tillatt å holde hund eller utekatt. For innekatt gjelder følgende regler:
- Innekatten skal være innenfor andelseiers område, og ikke være til sjenanse for andre beboere.
- Innekatten fraktes til/fra andelseiers område i bånd/bur.
Andelseiere som ved særskilt grunn har fått dispensasjon til å ha hund, skal benytte ekskrementpose, hunden skal alltid være i bånd på borettslaget sin eiendom og det er forbudt å lufte hunden på øvre plen mellom og rundt blokkene.
TV/bredbånd
Telenor er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Har du spørsmål kontakt Telenors kundetjeneste på T: 915 09 000, eller besøk deres hjemmeside www.telenor.no
Postkasser
Disse har elektronisk lås med egen nøkkel/låsetagg og digitalt navneskilt. For å rette opp navn på postkasse sendes melding til driftskontoret i Tveita borettslag.
Vaskerier
Det er fellesvaskeri i hver etasje. Regler for bruk av vaskeriene og instruks for bruk av maskiner må følges. Vasketidene er kl. 07.00 - 21.00 på de fem første dagene i uken, lørdag kl. 08.00 - 18.00. Det er ikke tillatt å vaske eller tørke tøy som tilhører andre enn andelseierne. Vasketid reserveres med vaskerilås. Gå ikke inn i vaskemaskin- eller tørkerommet når dette er i bruk. Vaskerilåsene skal være på tavlen under hele vaskeperioden. Fjern vaskerilås hvis reservert vasketid ikke skal benyttes.
Brukerne av vaskeriene plikter å utføre renhold etter følgende plan: kl. 07.00 - 10.00 rengjør vaskerommet, kl. 10.00 - 13.00 rengjør rullerommet, kl. 13.00 - 17.00 rengjør gulv i gangen, kl. 17.00 - 21.00 rengjør gulv i tørkerom. Lørdager kl. 08.00 - 11.00 tørk støv av overflater vaskerom, kl. 11.00 - 14.00 tørk støv av overflater rullerom og kl. 14.00 - 18.00 tørk støv av overflater gang og tørkerom. Tørkerommet skal rengjøres etter hver vasketid. Ved gjentatte brudd på vaskerireglene fra beboer har styret anledning til å vedta utestengelse i 3 måneder ved 3 mottatte klager. Ny klage gir fullstendig utestengelse
Navneskilt
Alle beboere plikter til enhver tid å ha navneskilt på/ved entredørene
Takterrasse
Takterrassen er for alle – vis hensyn. Takterrassene er åpne i tidsrommet 07:00 til 23:00. Se husordensreglene for orendsregler.
Vedlikehold
Alle andelseiere plikter å holde boligen, inkludert balkongen, godt vedlikeholdt. Ved manglende vedlikehold kan andelseier bli gjort erstatningspliktig for skader. Dette er spesielt viktig i våtrom.
Beis og maling til bruk på balkongen er gratis og kan hentes på driftskontoret i åpningstiden. Dører, vinduer med rammer og balkongrekkverk som ønskes skiftet, må erstattes med en type som styret har godkjent, og for andelseiers egen regning
Vedlikeholdsplikt
Andelseier skal holde hele boligen med balkong i forsvarlig stand, og utføre det normale vedlikehold:
(1) Utvendig beising av vinduer, dør og trepanel, maling av utvendige betongflater i tak og vegger ved behov. Maling av gulv på balkong. Bare farger godkjent av borettslaget må brukes utendørs. Andelseier er ansvarlig for at avløp på balkong er åpent.
(2) Vedlikehold av gulvbelegg og tapet, maling av tak og vinduer, utskifting av kjøkken og ytterdør. Andelseier som har reservert seg mot vindusutskiftning, pålegges kostnaden for fremtidig utskiftning, dersom den må utføres før neste totale utskiftning.
(3) Vedlikeholdet omfatter nødvendig og forebyggende kontroll (internkontroll/el -sjekk av boligen). Vedlikehold, reparasjon og utskiftning av sikringsskapets lås, dør og installasjoner fra og med hovedsikring med ledninger fram til og med stikkontakter og tilkoblingspunkter i leiligheten, herunder utstyr som tilknyttes disse punkter, skal foretas av faglig autorisert personell. Vedlikeholdet omfatter også varmekabler og utskifting/fornyelse av disse. (4) Vann- og avløpsledninger fra rørstamme til kran og sluk med alt tilkoblet utstyr. Herunder også ansvar for oppstaking av avløpsrør dersom grenrør går tett. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(5) Telefonledning, antennekabel og porttelefon inne i boligen.
(6) Holde boligens avtrekksventiler og ventilasjonskanaler rene.
(7)Andelseier er ansvarlig for at røkvarsler er i orden. Andelseier er ansvarlig for å kontrollere at den er i stand og fungerer. Andelseier er ansvarlig for å oppbevare brann og eksplosjonsfarlige stoffer i henhold til forskrift fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
(8) Andelseier har plikt til å lære seg bruk av husbrannslange.
(9) Andelseier skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om insekt og skadedyr plikter andelseier straks å gi melding til Driftskontoret, og uten ugrunnet opphold starte sanering. Borettslaget bekoster sanering av veggedyr.
(10) Andelseier skal melde fra om alle skader og lekkasjer på radiator med kran og pakkboks. Andelseier er ansvarlig for skader andelseier forvolder ved inngrep i sentralfyringssystemet, hærverk eller uforsvarlig bruk av radiatorene.
Styrets arbeid
Prosjektet med maling av innvendige flater ble videreført med ferdigstillelse av Nåkkves vei 5 og oppstart i Nåkkves vei 1. Inngangspartiene i alle blokkene ble pusset opp og det ble montert nye digitale skjermer for søk på beboere. Det ble skiftet lys i heissjaktene og montert nye heisalarmer. Dekket utenfor nåkkves vei 5 ble tatt opp og det ble lagt ny membran under da den forrige løsningen ikke holdt tett. Ventilasjonsrørene tilknyttet barnehagen ble isolert i krypkjeller.
Større vedlikehold og rehabilitering
2023: Ferdigstillelse maling innvendige flater i Nåkkves vei 5. Oppussing av alle hovedinngangspartier og montert nye, digitale ringetavler. Skiftet lys i heissjaktene og montert nye heisalarmer. Lagt ny membran under dekket utenfor Nåkkves vei 5. Isolert ventilasjonsrør i krypkjeller tilknyttet barnehagen. De frittstående garasjene ble utsmykket med malerier.
2022: Skiftet tekking på tak i Nåkkves vei 3 og 1. Skiftet terrassegulv på takterrasser i Nåkkves vei 3 og 1. Skiftet ut glassfasader i alle inngangspartier til 3-lags energiglass. Skiftet ut varmepumper for tappevann. Skiftet ut dører på tak.
2021: Etablering av nytt garasjeanlegg, og nytt gangfelt med belysning ved parkering for barnehage.
2020: Rehabilitert kjøkken, garderobe og lager driftskontor. Rehabilitert felles inngang og toalett i næringslokaler Nåkkves vei 9.
2019: Taktekking NV5, etablering av ventilasjon i næringslokalene og driftskontor, etablering av 400 V infrastruktur for el-billading, rehabilitering av fortau og -belysning.
2018: Skiftet ut alle horisontale soilrør (ikke utleielokaler) og tettet taket i varmesentralen.
2017: Etablering av nytt høyhastighets fibernett for TV og internett, og rehabilitering av takterrasse.
2016-2017: Rehabilitert skorstein, skiftet til LED-belysning i fellesområder. Etablert bedre gjenvinning av avkastluft og flere varmepumper for oppvarming.
2015-2016: Skiftet dørtelefonene i Nåkkves vei 1, 3 og 5. 2015 Skiftet inngangsdører i Nåkkves vei 1, 3 og 5. Skiftet dekke foran blokkene i Nåkkves vei 1, 3 og 5
2014: Skiftet postkasser i Nåkkves vei 1, 3 og 5. 2011-2013 Utskiftning av heiser i Nåkkves vei 1, 3 og 5
2011-2012: Beplantning av uteområdene, støttet med midler fra Husbanken og Oslo kommune.
2010-2013: Oppstart ENØK-prosjekt i 2010. Skiftet radiatorer, bygget om undersentraler varmeanlegg, montert varmepumper for oppvarming og skiftet ut alle oljekjeler til nye høyeffektive kjeler som kan fyre med bio-olje 2012/2013.
2010-2012: Lagt membran på garasjetakene og tilbakestilt uteområdene på disse.
2010-2011: Pusset opp driftskontoret og styrerommet.
2008-2013: Rehabilitering av fasader og resterende bad. Skiftet soil- og tilførselsrør.
2005-2006: Omtekking av taket over barnehagen utenfor Nåkkves vei 5.
2005: Utskifting av aggregater til kjøleanleggene.
2004: Fortsatt rehabilitering av bad (26 stk).
2003: Etterisolering av gulv til leilighetene med store balkonger (6 stk).
2002: Omtekking av takene på tregarasjene.
2001-2009: Rehabilitert 10 bad per år etter våtromsnormen.
2000: Lagt støpeasfalt i "inngangspartiene" på baksiden av blokkene. Skiftet stoppekraner til brannslangene i korridorene. 42
1999-2000: Oppgradering av kabelnettet til TV — stjernenett installert. Oppussing av korridorer, trappesjakter, heisrepoer.
1998: Takomtekking i Nåkkves vei 1 og 3, samt brannseksjonering.
1997: Montering av ekspansjonstanker.
1996: Utskifting av oppleggskraner på varmeanlegget. Utskifting av fordampere i kjølerommene.
1995: Utskifting av varmtvannsberedere + montering av vekslere.
1994: Utskifting av fordelingssentraler, 6 stk.
1992-1995: Rehabilitering av fasadene.
1992: Hovedtavlene utskiftet, 3 stk.
1991: El-kjele montert. Lavvolt lyspunkter montert i fellesarealene.
1990: Vaskeriene pusset opp, taket i Nåkkves vei 5 tekket om, garasjeanlegget asfaltert.
Følgende forslagg ble vedtatt på generalforsamlingen:
Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Styrets vurdering: Det er i dag få beboere som ikke betaler sine felleskostnader til forfall og det er dermed ingen store fordringer sett opp mot den månedlige omsetning. Tveita borettslag er av en slik størrelse at manglende innbetaling av husleie fra noen beboere over en kort periode ikke vil gi en trussel for borettslagets likviditet.
Forslag til vedtak: Styret mener at borettslaget ikke trenger en slik sikringsordning da det allerede foreligger legalpant som sikrer at borettslaget ikke vil tape fordringene som misligholdet utgjør
Styret ber generalforsamlingen støtte styrets forslag og stemme for å si opp avtalen om garantert betaling av felleskostnader med Obos Factoring. Vedtak: Styrets innstilling enstemmig vedtatt.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Sikringsordning
Borettslaget har tidligere vært sikret mot tap av felleskostnader i OBOS, men på generalforsamlingen 2024 ble det vedtatt å si opp avtalen. Når borettslaget ikke har sikringsordning for ubetalte fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseierne.
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 338 273 556,- pr. 30.12.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 446 000,- pr. 01.12.2024.
Andel fellesformue er kr. 1 954,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Fellesgjelden har følgende betingelser:
Lånenr.: 2HANDE-83987154724
Restgjeld: 319.821.275,-
Restløpetid: 28 år
Rentekostnader: 5,45%
Lånenr.: 2HAND2-83987156794
Restgjeld: 18.452.281,-
Restløpetid: 15 år 11 md.
Rentekostnader: 5,45%
Spesifikasjon av andel fellesgjeld:
Lånenr.: 2HANDE-83987154724
Restgjeld: 420.927,-
Kapitalkostnader: 2.446,-
Lånenr.: 2HAND2-83987156794
Restgjeld: 24.296,-
Kapitalkostnader: 191,-
Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån): Nei
Årsregnskap
Inntekter
Driftsinntektene er kr 461 194 høyere enn budsjettert som skyldes i hovedsak inntekter fra lading samt andre inntekter, der andre inntekter er tildelte midler på kr 395 173 til Miljøfond fra OBOS.
Kostnader
Driftskostnadene er kr 6 184 352 høyere enn budsjettert som skyldes i hovedsak avvik på energi/fyring med kr 3 670 607 og avvik på drift og vedlikehold med kr 2 187 063. Merforbruk på drift og vedlikehold skyldes i hovedsak kostnader tilknyttet utbedring av membran utenfor inngangspartiet til Nåkkves vei 5 (tak til rom for oljetankene) – kr 1 145 000, pålegg for utbedring lys i heissjakter og utskiftning av heisalarmer kr 477 500, og mer skader på betong i inngangspartiene enn først antatt ved utbedring – kr 228 000.
Finanskostnader er kr 1 294 303 høyere enn budsjettert som skyldes renteøkninger innenfor det siste året.
Resultat
Årets resultat var på kr. 1 091 354 og vises i resultatregnskapet.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets og OBOS sine medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et gebyr til den som benytter forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger ferdigattest datert 05.10.1977 som omhandler nybygg og større arbeider.
Det foreligger ferdigattest datert 22.09.1986 som omhandler mindre arbeider (ominnredning i u.etg).
Det foreligger et sluttnotat datert 02.12.2008 som omhandler henleggelse pga tilltatelse i ett trinn eldre enn 3 år (rehabilitering av våtrom).
Det foreligger et sluttnotat datert 03.12.2008 som omhandler henleggelse pga. igangsettingstillatelse eldre enn 3 år (innglassing av oppholdsdel på balkong).
Det foreligger ferdigattest datert 07.11.2011 som omhandler vesentlig endring/reparasjon (modernisering av bad).
Det foreligger ferdigattest datert 04.02.2014 som omhandler endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner (installasjon av tre nye wireheiser).
Det foreligger ferdigattest datert 24.11.2023 som omhandler fasadeendring.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen.
Byggetegninger fra kommunen datert 02.09.1977, viser at det er avvik fra dagens plantegning. Kjøkken er åpnet mot stuen. Bad er utvidet da det tidligere var egen vaskedel.
Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning.
Regulering
Eiendommen er regulert til bolig (S-951) med tilhørende anlegg.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune): https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenken over eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Reguleringssak
Gunnulvs vei 38 - Bestilling av oppstartsmøte – Barnehage
Saksnummer: 202105657 - Reguleringssak
Mottatt sak: 04.04.2021
OBY ønsker å samle 2 eldre barnehager til en større enhet med mer rasjonell drift og oppdatert bygningsstruktur og mer miljøvennlig drift og utforming. Trosterud senter barnehage vurderes også innlemmet i prosjektet. Prosjektet vi gi området en oppdatert barnehage med visuell og miljømessig forbedrede forhold og driftsmessige fordeler. Prosjektet tilbakefører i tillegg øket areal til friområdet ved rivning av Lohøgda barnehage.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202105657
Byggesaker
Smalvollveien 32 - Tilbygg lagerhall med kontorer
Saksnummer: 202463044 - Byggesak
Mottatt sak: 18.12.2024
Status: Mottatt søknad
Saken omhandler endring av bygg, tilbygg med samlet areal større en 50 kvm med kontorfunksjoner for lagerhall med spiseplass og garderober.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202463044
Tvetenveien 150 - Etablering av et inntakstårn for ventilasjon - Tveita senter
Saksnummer: 202314778 - Byggesak
Mottatt sak: 05.10.2023
Status: Tillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202314778
Wilhelm Stenersens vei 4 - Rehabilitering av verkstedhall - Hellerud vgs
Saksnummer: 202454758 - Byggesak
Mottatt sak: 10.04.2024
Status: Rammetillatelse gitt
Saken omhandler endring av bygg. Etablering av verkstedhall for undervisning i tømrer- og murerfag som del av Hellerud VGs.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454758
Wilhelm Stenersens vei 4 - Oppføring av trafobygg - Tveita skole
Saksnummer: 202455246 - Byggesak
Mottatt sak: 19.04.2024
Status: Igangsettingstillatelse gitt
Saken omhandler oppføring av nytt trafobygg.
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202455246
Vei, vann og kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1986/43000-1/105 16.07.1986
HJEMMEL TIL EIENDOMSRETT VEDERLAG: NOK 1 021 999
Omsetningstype: Uoppgitt
Tveita Borettslag ORG.NR: 950 266 376
Pengeheftelser
1974/6555-1/105 01.04.1974
FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
Beløp: NOK 14 508 400
Panthaver: ANDELSEIERNE I BORETTSLAGET
LØPENR: 7279780
2000/18818-1/105 03.04.2000 **
PRIORITETSBESTEMMELSE VEKET FOR: OBLIGASJON 2000/18817-1
2002/82894-1/105 17.12.2002 **
FORHØYELSE FORHØYET TIL NOK 14,531,300
2007/401948-1/200 16.05.2007
FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
Beløp: NOK 22 900
Panthaver: ANDELSEIERNE I BORETTSLAGET
LØPENR: 7279780
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse av
FELLESOBL. FOR BOR.INNSK. 6555/1974
2014/1016242-1/200 20.11.2014
PANTEDOKUMENT
Beløp: NOK 391 650 000
Panthaver: SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF
ORG.NR: 971 171 324
2015/508979-1/200 08.06.2015
PANTEDOKUMENT
Beløp: NOK 26 000 000
Panthaver: SVENSKA HANDELSBANKEN AB NUF
ORG.NR: 971 171 324
2021/1175481-1/200 22.09.2021 21:00
FELLES PANTEDOK BOR.INNSK
Beløp: NOK 14 577 100
Panthaver: Fellesskapet av innskytere, jf. borettslagsloven § 2-11, første ledd
LØPENR: 14721816
Servitutter
1967/3647-1/105 13.03.1967
BESTEMMELSE OM VEG
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Overført fra gnr 140 bnr 58
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
1986/43000-2/105 16.07.1986
BESTEMMELSE OM VEG
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
2021/216916-1/200 22.02.2021 21:00
BESTEMMELSE OM VANNLEDNING
Rettighetshaver: OSLO KOMMUNE
ORG.NR: 958 935 420
Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler
Bestemmelse om bebyggelse i nærheten av anlegg/ledninger/kabler
Bestemmelse om kummer
Bestemmelse om endring i terrenget i nærheten av anlegg/ledninger/kabler
Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ledninger
Grunndata
1965/13451-1/105 30.09.1965 REGISTRERING AV GRUNN Denne matrikkelenhet utskilt fra: KNR: 0301 GNR: 140 BNR: 8 1977/923589-1/105 09.03.1977 SAMMENSLÅTT MED DENNE MATRIKKELENHET: GNR. 140, BNR. 58
Eiendommens rettigheter
Ingen rettigheter registrert.
Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 4 250 000,-
Andel fellesgjeld kr 446 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 8 212,00,-
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 545,00,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 545,00,-
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 4 715 492,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 446 000,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 39 000 inkl. mva)
Tilrettelegging Borettslag/Sameie: 15 900,00
Grunnpakke Borettslag/Sameie: 19 900,00
Visningshonorar per stk/overtagelseshonora: 2 900,00
Oppgjørsgebyr: 6 000,00
Markedspakke Premium: 21 900,00
Rabatt meglerprovisjon : -5 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 75240553
Ansvarlig megler: Houssam Ben Zrelli
EIE Stovner
Novum Eiendomsmegling AS
NO 990 224 463 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Gå til budgivning
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.