Bilde 1 av Ole Brumms vei 24Bilde 2 av Ole Brumms vei 24
Digital salgsoppgave
Ole Brumms vei 24

0979 OSLO • OSLO kommune

Prisantydning

kr 3 250 000

Fellesgjeld: kr 267 780Omkostninger: kr 17 471Totalpris: kr 3 535 251
Lys & tiltalende 3-roms toppleilighet. Solrik, innglasset balkong med utsikt. Bad fra 2019. Fyring/V.v inkl.
icon

Unngå doble renteutgifter

Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Andel
Andelsnummer
780
Antall soverom
2 soverom
Etasje
7
Internt bruksareal (BRA-i)
74 m²
Bruksareal (BRA)
84 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
8 m²
Fellesutgifter
kr 6 065 / Mnd
Prisantydning
kr 3 250 000
Omkostninger
kr 17 471
Fellesgjeld
kr 267 780
Totalpris
kr 3 535 251
Fellesformue
kr 16 675
Byggeår
1968
Tomt
Eiet tomt 72635 m²
Matrikkel
knr. 0301, gnr. 102, bnr. 651
Oppdragsnummer
71240154
card-default

Daniel Berggren

Eiendomsmegler | Partner
Les om Daniel
Visninger

Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.

Meld din interesse til megler her

Meld interesse for visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 3 250 000,-
Andel av fellesgjeldkr 267 780,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Tingl.gebyr BRL-skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRLkr 500,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 981,-
Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 3 535 251
Standard

Entré

Velkommen inn til det som kan bli deres nye hjem! Her bor du fint og luftig til i byggets toppetasje (7.etasje) med heisadkomst. Entréen er romslig og pen med adkomst til alle rommene i boligen. Her er det laminat på gulv og malte overflater, noe som er gjennomgående for hele boligen med unntak av bad. Entréen har god plass til knaggrekker, speil, kommode og lignende. I tilknytning til entréen er det en praktisk innvendig bod på 4 kvm som gir godt med ytterligere plass til klær og annet. Av ekstern lagring medfølger en bod i underetasjen på 2 kvm.


Stue og kjøkken

Ta til venstre fra entréen og du kommer til den åpne stue- og kjøkkenløsningen. Stuen er av god størrelse med plass til sofagruppe og tilhørende møblement. Store vindusflater bidrar til godt med lysinnslipp, og den gjennomgående planløsningen gir en luftig romfølelse. Rommet har også plass til spisebord med plass til venner og familie. Fra stuen er det utgang til boligens balkong.


Boligens kjøkkenhjørne er i en åpen løsning mot stuen. Kjøkkenet er godt utnyttet med mye skap- og benkeplass. Innredningen består av lyse profilerte fronter, benkeplate av laminat og nedsenket oppvaskkum med ett-greps armatur. Over benk er det lagt fliser mens det under overskapene er montert stikkontakter og belysning. Oppvaskmaskin medfølger. Kullfiltervifte.


Balkong

Fra stuen har man utgang til en innglasset balkong på 8 kvm. Her er det fin utsikt over nærområdet og gode solforhold hele dagen! På balkongen vil det være fin plass til ønsket utemøblement og planter. Balkongen har skyvedør som kan skyves opp og gir en forlengelse av stuen. Her vil du trives!


Bad og separat toalettrom

Lyst, flislagt baderom med gulvvarme og downlightsbelysning i taket. Badet ble pusset opp i regi av borettslaget i 2019 og fremstår moderne. Baderomsinnredningen består av servant på underskuffer, speilskap og dusjhjørne med innfellbare glassdører. Baderommet har opplegg for vaskemaskin. Mekanisk avtrekk.


Leiligheten har i tillegg eget separat toalettrom fra 2019 med fliser på gulv og vegger. Gulvvarme også her. Innredningen består av servant samt vegghengt toalett. Naturlig avtrekk.


To soverom

Leiligheten har to gode soverom. Hovedsoverommet har god plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord og godt med lagringsplass i garderobeskap. Det andre soverommet har fin plass til seng, nattbord, garderobeskap og annet ønskelig møblement. Rommet er perfekt som barnerom, gjesterom og/eller kontor. Garderobeskapene medfølger.


Overflater:

- Gulvflater er belagt med laminat.

- Vegger og himlinger med malte flater.


Sammendrag fra selgers egenerklæringsskjema:


Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?

Ja, kun faglært.

Firmanavn: Firma v/ Borettslaget

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Gjennomført rehabilitering av bad i alle leiligheter av borettslaget i 2018/2019.


Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?

Ja.

Kommentar: Borettslaget har dokumentasjon.


Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?

Vet ikke.

Kommentar: Ikke aktuelt.


Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?

Ja, kun faglært.

Firmanavn: Lumon.

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Innglassing av veranda.


Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?

Ja, kun faglært.

Firmanavn: Borettslaget.

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Borettslaget endret fra skru-sikring til automatsikringer.


Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?

Vet ikke.

Kommentar: Borettslaget er ansvarlig.


Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?

Ja.

Kommentar: Borettslaget har ladeplasser som kan leies.


Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?

Vet ikke.

Kommentar: Leiligheten ligger i 7. etasje.


Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?

Ja.

Kommentar: Fasaderehabilitering.



Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Anticimex, datert 11.05.24. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:  

 

Boligbygg over 7 etasjer og underetasje. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende vegger av betong/murkonstruksjoner. Etasjeskillere av betongkonstruksjoner. Yttervegger utvendig forblendet med murkonstruksjoner. Tilnærmet flat takkonstruksjon tekket med membran/takpapp (taket er ikke besiktiget). Leiligheten har glatt entrédør fra ukjent årstall med brannklasse B-30 og lydklasse 40dB, samt kikkehull. Balkongskyvedør og vinduer med karmer av tre utvendig kledd med metall og 2-lags glass fra 1991. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Sentralvarme til radiatorer. Baderom oppvarmet med elektrisitet.

 

Boligen har fått følgende TG2: 


Bad:

Overflater vegger - Det registreres bomlyd i enkelte veggfliser i dusjsonen, noe som indikerer redusert vedheft mellom flis og underlag.

Overflater gulv - Elastiske flisfuger har stedvis manglende vedheft. Fuger bør fornyes.

Membran, tettesjikt og overgang til sluk - Det er hull etter tidligere innfestinger i våtsone ved servant. Det er ukjent om hvorvidt hullene er tilfredsstillende tettet. Hullene bør tettes med egnet tettemasse.


Kjøkken:

Innredning - Kjøkkeninnredningen bærer preg av alder/slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.


Toalettrom:

Ventilasjon - Ingen luftespalte over/under innerdører, som fører til redusert ventilasjon når dørene lukkes. Tiltak bør iverksettes ved behov.


Øvrige rom:

Helhetsvurdering - Innvendige flater bærer preg av alder/slitasje. Tiltak kan iverksettes ved behov.


Etasjeskiller:

Skjevhetsmåling - Det er registrert noe skjevheter i leiligheten. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt på 2,0 meter er målt til 15mm. Målingene er utført i en eldre bygning og bør ses i den sammenheng. Det er mer påregnelig med skjevheter i eldre boliger enn i nye. Årsaken til skjevhetene er ikke vurdert.


Tekniske anlegg, VVS anlegg:

Vannbåren varme - Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.


Dører og vinduer:

Vinduer - Vinduer er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på enkelte vinduer, hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.

Dører - Ytterdører er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse dørene sammenlignet med dører fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på dører hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.


Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 84,0 m²

- BRA-i: 74,0 m²

- BRA-e: 2,0 m²


I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):  m²



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:


7. etasje:

BRA 84 m²

- BRA-i 74 m²: Entré, bad, toalettrom, to soverom, stue med åpen kjøkkenløsning og innvendig bod.

- BRA-e 2 m²: Bod i underetasje.

- BRA-b 8 m²: Innglasset balkong.



Leiligheten inneholder 70m² P-ROM og 12m² S-ROM. S-rom består av innvendig bod på 4m², og innglasset balkong på 8m², inkludert yttervegg mellom leiligheten og balkongen.


Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.


Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

Sikringsskap med automatsikringer, hovedsikring og strømmåler er plassert i felles trappegang. Leiligheten har delvis skjult og delvis åpent elektrisk anlegg.


Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.


Det fremgår av den bygningskyndiges tilstandsrapport at det ikke er fremlagt samsvarserklæringer for hele det elektriske anlegget.



Oppvarming og energimerking

Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Sentralvarme til radiatorer. Baderom oppvarmet med elektrisitet. Selger opplyser at leiligheten er god og varm uten behov for å bruk av strøm til oppvarming. 


Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn F er vedlagt salgsoppgaven.



Tekniske installasjoner og VVS

Vannrør av typen rør-i-rør og forkrommet kobber. Avløpsrør av plast. Fordelerskap for rør-i-rør og hovedstoppekraner er plassert på bad.



Løsøre og tilbehør

Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.


Tilbehør:

- Oppvaskmaskinen medfølger.

- Alle garderobeløsninger medfølger.

- Alle taklamper og vegghyller medfølger.


Medfølger ikke:

- Kjøleskap, komfyr og vaskemaskin.



Tomten

72635,00 m² eiet. Fellesområdet er opparbeidet med blant annet internstier, sittebenker, sykkelstativer, lekeapparater, plenarealer og diverse beplantning.




Parkering

Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm for utleie. Priser for parkering og garasjeplasser er ulike for inneparkering, uteparkering, HC plasser og MC plasser.


Alle el-bileiere betaler strøm etter eget forbruk. Ved alle leiekontrakter tilkommer et registreringsgebyr fra Obos. 


Det er også gjesteparkering i borettslaget. Alle beboere skal registrere sine gjester elektronisk via smarttelefon, nettbrett eller pc.



Skole og barnehage

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.


Megler oppfordrer interessenter til å kjøre forsiktig til eiendommen da det bor og ferdes mange barn her.



Områdebeskrivelse

Leiligheten er sentralt beliggende på Haugenstua øverst i Groruddalen, nord i Oslo. Få minutters gange til togstasjon samt diverse forretninger. Borettslaget har grønne lunger i flotte opparbeidede fellesarealer. Ellers er det gode tur- og rekreasjonsmuligheter i umiddelbar nærhet.


Diverse aktivitetstilbud som friidrettsbane, golfbane, kunstgressbane, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter og treningssenter finnes også i nærområdet og boligen ligger tett mot marka. Kort vei til Lillomarka, Østmarka og Gjelleråsmarka med sine mange skogsveier, fiskevann og lysløyper åpner for gode turmuligheter sommer som vinter. Byggeren aktivitetspark ligger i nærheten, her kan man betrakte vannet, grille og slappe av mens barna klatrer og svinger seg i lekeapparatene. Etableringen av Byggeren er samordnet med Statens vegvesens nye regionale gang- og sykkelvei, som går gjennom hele området.


Det er i underkant av 400 meter til Haugenstua torg med Kiwi og nærsenteret med Rema 1000 med post i butikk, apotek, tannlege, Fitness 24Seven treningssenter, frisør, Holdbart og Chili asiatisk dagligvare, samt til Esso som er døgnåpen/søndagsåpen, ca. 15minutters spasertur til Coop Obs og Coop bygg.


Kollektivtilbudet er meget godt med hyppige avganger med både buss og tog. Få minutters gange til togstasjon. Det tar ca. 14 minutter med tog til Oslo sentrum og ca. 15 minutter til Lillestrøm. Det er i underkant av 400 meter til Smedstua busstopp med ulike bussavganger blant annet til Stovner Senter, og med overgang til 2 T-baner, kun med 6 stopp dit, med 4 stopp til Grorud stasjon med overgang til flere andre bussforbindelser i ulike retninger, samt stopp for Flybussen, også stopp for nattbussen som går fra Oslo sentrum natt til lørdag og natt til søndag.



Eiendomsskatt

Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.


Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.


I månedene mai, juni, september og november påløper det eiendomsskatt for enkelte leiligheter i borettslaget. Dette fremkommer som egen spesifikasjon på felleskostnadene i disse månedene.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 6 065,- pr. mnd. og inkluderer:

Fyring, varmtvann, vaktmestertjenester, forsikring (bygg) TV og bredbånd, honorarer, nedbetaling av fellesgjeld, drift og vedlikehold av eiendommen, vask av fellesarealer, trapp, inngangspartiet, vaskeriet, heis m.m.


Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:

- Felleskostnader 5.945,-

- Trappevask 120,-


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.


Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med èn måneds skriftlig varsel uten generalforsamlings samtykke. Felleskostnadene økte sist med 17% fra 01.01.2024.


Det ble avholdt ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 der det ble vedtatt en 94% økning av felleskostnadene over en periode på 5 år. Forslaget som ble vedtatt omfatter rehabilitering og oppgraderinger av inngangsdører med callingsystem, økt støydemping vinduer, ny taktekking og etterisolering av himlinger i inngangspartier. Beboerne har engasjert seg og samlet underskrifter for å reversere vedtaket. Styret vil ta kontakt med en jurist som skal uttale seg i saken.


Forslaget som ble vedtatt innebærer prosjektstart andre halvår 2024 med et låneopptak med 40 års løpetid. Dette forutsetter at det blir delbetalt 01.07.2024 og halvårlig deretter. Lån er lagt inn med avdragsfrihet i prosjektperioden, tilsvarende 5 år. Dette er de anbefalte økningene for felleskostnadene;


- 01.07.2024: 25% økning

- 01.07.2025: 10% økning

- 01.07.2026: 10% økning

- 01.07.2027:10% økning

- 01.07.2028: 8% økning

- 01.07.2029: 8% økning

Totalt anbefalt økning i felleskostnader = 94%


Se gjerne vedlegget fra ekstraordinær generalforsamling for likvidetsanalyse.


Her er hendelsesforeløpet:

Oppdatering 29.04.2024

Styret publiserte følgende melding på Vibbo til beboerne vedrørende fasaderehabiliteringen:

Styret har mottatt over 200 underskrifter som krever en ny avstemming av fasadeprosjektet. Det er mer enn de 10% underskrifter som kreves for å kreve en ny ekstraordinær generalforsamling. Styret plikter derfor å legge til rette for en ny avstemming over fasadeprosjektet.

Styret vil komme tilbake til om det vil arrangeres en ny egen ekstraordinær generalforsamling for fasadeprosjektet, eller om avstemmingen over fasadeprosjektet blir en av sakene under den ordinære generalforsamlingen som foreløpig er berammet til 23. mai, men mulig vil bli flyttet.

Status nå er uansett at vedtaket om alternativ 2 fra den ekstarordinære generalforsamlingen onsdag 24. april er opphevet, og generalforsamlingen må behandle saken på nytt. Styret vil ved neste avstemming over fasadeprosjektet legge til rette for at avstemmingen foregår skriftlig, slik at det ikke blir noen tvil om resultatet av avstemmingen. Videre framdrift av prosjektet er nå satt på pause fram til et nytt vedtak fra generalforsamlingen er klart. I mellomtiden jobber styret for fullt med å kunne svare på spørsmål fra beboere og jobbe videre med å kartlegge om det finnes andre alternativer som kan få totalkostnaden ned. Vi er i kontakt med juridisk avdeling i OBOS for å se på hvilke alternativer vi som borettslag har i den situasjonen vi står i. Vi har også kontaktet media for å sette økt fokus på de fordyrende kravene Byantikvaren har pålagt oss.

Kilde: Vibbo


Oppdatering 05/05/2024

Styret ønsker å informere om status i fasadeprosjektet og veien videre. Vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 er inntil videre satt på vent. Styret er i kommunikasjon med flere instanser innen offentlige etater, media, politikere og ledelsen i OBOS for å sjekke muligheter for endring i kravene som Byantikvaren har satt for Haugenstua Borettslag. Styret takker engasjerte ildsjeler/beboere i borettslaget for sitt bidrag til styret, ettersom deres bidrag har vært med på å skape et stort engasjement i media og blant politikere.


Veien videre

Det jobbes tverrpolitisk med å finne en løsning for å begrense eller eventuelt fjerne samtlige krav som er satt av Byantikvaren. Dette er ingen enkel sak ettersom Haugenstua mest sannsynlig er det første borettslaget som kjemper mot Byantikvaren og deres urimelige krav på dette nivået. Styret kommer ikke til å gi seg før det forhandles frem en løsning som beboerne kan godta og leve med uten like store konsekvenser for privatøkonomien. Når styret har kommet frem til en overkommelig løsning vil det bli kalt inn til nye informasjonsmøter hvor beboerne får informasjon om status og fremdrift i saken og kostnadene knyttet til det nye løsningsforslaget. Løsningsforslaget vil da nøye gjennomgås slik at alle er tilstrekkelig informert. På informasjonsmøtet vil

også avstemmingsprosessen nøye forklares slik at alle er forberedt for en fremtidig ekstraordinær generalforsamling. Styret har fått mange gode tilbakemeldinger med forbedringspunkter for fremtidige generalforsamlinger. Disse tas til etterretning, og

styret vil etterstrebe å imøtekomme forbedringsforslagene i fremtiden. Den ordinære generalforsamlingen i mai vil IKKE inneholde noen sak om fasadeprosjektet. Den ordinære generalforsamlingen vil gjennomføres på vanlig måte med vedtak

rundt regnskap og budsjett, valg av styremedlemmer og eventuelt andre forslag til saker som ble meldt før 1. mars med mer.

Styret kommer til å informere beboerne fortløpende om fremdrift og eventuell ny informasjon rundt fasadeprosjektet.

Kilde: Vibbo


Oppdatering 08/05/2024

Vedtaket fra siste generalforsamling ble annullert og vi er fortsatt i dialog med Byantikvaren om diverse avklaringer. vi har foreløpig ingen konkret tall å gå ut med.

Kilde: Mailtråd med styret



Andre løpende kostnader

Felleskostnader, strøm og innboforsikring. Denne listen er ikke uttømmende.


Et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca 2 840 kwh. pr. år.

Eiendommen er p.t. forsikret i Protector AS 


Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.



Forsikring

Eiendommen er forsikret i Protector AS med polisenummer:



Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:


Som primærbolig kr. 986 125,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 3 747 274,00,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Borettslaget

Haugenstua borettslag, Orgnr: 948 515 571

Forretningsfører: OBOS forkjøp


- Fellesvaskeri i kjeller.


Dyrehold:

Det er kun tillatt med opptil 2 hunder/katter pr. leilighet i borettslaget.

- Husdyr må registreres hos styret/driftskoordinator.

- Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året.

- Det er ikke lov å holde ulovlige dyr.

- For øvrig gjelder de regler om dyrehold som fremgår av borettslagslovens § 5-11(4)



Sikringsordning

Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.



Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 210 560 555,- pr. 01.05.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 267 780,- pr. 01.05.2024.

Andel fellesformue er kr. 16 675,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Borettslaget har fire lån. Se spesifikasjon av lånene nedenfor.


Lånenr.: OBBK01-98207546526

Restgjeld: 160.000.000,-

Restløpetid: 32 år 4 md.

Terminer per år: 12

Type, rente: Flyt 5,40%

Andelens restsaldo: 203,488,-


Lånenr.: OBOS01-98208126016

Restgjeld: 33.235.332,-

Restløpetid: 20 år.

Terminer per år: 12

Type, rente: Flyt 5,40%

Andelens restsaldo: 42.261,-


Lånenr.: OBOS02-98208125990

Restgjeld: 5.912.921,-

Restløpetid: 29 år 1 md

Terminer per år: 12

Type, rente: Flyt 5,40%

Andelens restsaldo: 7.521,-


Lånenr.: OBOS03-98208126008

Restgjeld: 11.412.302,-

Restløpetid: 6 år 2 md

Terminer per år: 12

Type, rente: Flyt 5,40%

Andelens restsaldo: 14.510,-


Total restsaldo for andelen: 267 780,-


Det er avdragsfrihet på lån OBBK01-98207546526 til og med 01.09.26. Estimert økning etter avdragsfrihet er pt. kr. 209,-. Etter avdragsfrihet vil felleskostnadene komme på kr. 6.275,-/mnd.


Estimatet forutsetter at avdrag- og rentebetingelsene beholdes uendret. Det gjøres oppmerksom på at dette kun er et estimat og at fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre endringer i oppgitt estimert kostnad.



Årsregnskap

Borettslaget har totalt inntekter på kr 49 350 051 mot et budsjett på kr 50 208 420. Avviket er på kr -858 369 og skyldes hovedsakelig manglende budsjettert tilskudd som nevnt under Andre inntekter.


Borettslaget hadde i 2022 driftskostnader på kr 41 920 534 mot et budsjett på kr 47 204 900. Det gir et avvik på kr 5 284 366 kroner. Grunnlaget for at avviket er såpass stort er sammensatt, men som tabellen over viser så er det en lavere kostnad for Drift og vedlikehold på kr 6 706 575 samt en lavere kostnad for Konsulent og forvaltningstjenester på kr 1 296 667, mens posten for energi/fyring har et avvik på kr -2 629 026. Styret redegjør for de ulike postene i årsrapporten.


Årets resultat på kr 7 429 517 fremkommer i resultatregnskapet og ble overført til egenkapital i januar 2023. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.




Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.


Det er forkjøpsrett for borettslagets medlemmer samt Obos. Parallellavklaring er igangsatt, konferer megler. Interesse for forkjøpsrett må meldes boligbyggelaget direkte.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Det foreligger ferdigattest datert 9.4.73 som omhandler oppføring av boligblokk.

Det foreligger ferdigattest datert 19.09.16 som omhandler utskifting av 4 heiser.

Det foreligger ferdigattest 09.01.20 datert som omhandler bad.


Komplette tegninger finnes ikke i kommunens byggesaksarkiv. Meglerforetaket har derfor ikke hatt mulighet for å kontrollere hvorvidt dagens bruk er byggesøkt, samsvarer med det som er byggesøkt, eller er godkjent. Kjøper overtar ansvaret for nevnte forhold.



Regulering

Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger iht. reguleringsplan S-1352.


Borettslaget er klassifisert som et kulturminne grunnet dets alder og arkitektoniske utrykk, og står på Oslo Byantikvar sin gule liste.


Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.



Rettigheter og heftelser

Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Dnr. 2240, tgl. 31.01.1974 - Obligasjon

Beløp: 17 605 100
Panthaver: OSLO BOLIG OG SPARELAG AL
Orgnr: 7 279 778


Dnr. 813675, tgl. 21.10.2010 - Obligasjon

Beløp: 27 400
Panthaver: OSLO BOLIG OG SPARELAG AL
Orgnr: 7 279 778


Dnr. 175642, tgl. 03.03.2014 - Obligasjon

Beløp: 23 900
Panthaver: OSLO BOLIG OG SPARELAG AL
Orgnr: 7 279 778


Dnr. 833794, tgl. 14.09.2016 - Pantedokument

Beløp: 180 000 000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
Orgnr: 911 986 884


Dnr. 5478, tgl. 10.04.1969 - Erklæring/avtale

Bestemmelse om vann/kloakkledning
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk


Dnr. 210, tgl. 06.01.1975 - Erklæring/avtale

Bestemmelse om tilfluktsrom
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 42968, tgl. 16.07.1986 - Best. om vann/kloakkledn.

Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


Dnr. 923341, tgl. 05.10.1968 - Sammenslått med denne matrikkelenhet:

GNR 105 BNR 364
GNR 106 BNR 171


Dnr. 10831, tgl. 23.07.1968 - Registrering av grunn

Registrering av grunn


Dnr. 1036545, tgl. 12.12.2011 - Registrering av grunn

Registrering av grunn


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Utleie

Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.



Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 3 250 000,-

Andel fellesgjeld kr 267 780,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-

Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 981,00,-

Tryg Boligkjøperpakke Leilighet (valgfri) kr 8 250,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 535 251,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 267 780,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,290 % av salgssummen inkl. mva (minimum 43 500 inkl. mva)


Tilrettelegging: 15 600,00

Grunnpakke borettslag: 16 300,00

Visningshonorar: 3 450,00

Oppgjørsgebyr: 8 300,00

Gebyr for utsatt betaling: 3 500,00

Markedspakke: 18 500,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 71240154

Ansvarlig megler: Daniel Berggren


EIE Løren & Økern

Løren & Økern Eiendomsmegling AS

NO 916 510 845 MVA



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Ole Brumms vei 24
0979 OSLO
Ole Brumms vei 24

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: