EiendomRoveruds gate 2, 0481 Oslo,
Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 49 i Borettslaget Søndre Åsen kv. II
med orgnr. 952880853 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 74 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 56 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 18 kvm
ArealPrimærrom: 56 kvm, BRA-i: 56 kvm , BRA-e: 18 kvm
Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk,
uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1929
TomtFestet tomt, 290 kvm
Pent opparbeidet bakgård med steinbelagte arealer, gressplen, beplantning, trær, sittegrupper m.m.
Fellesarealene utvendig er opparbeidet med asfalterte adkomstveier/ plasser m.m.
Oslo kommune er grunneier av eiendommen og har bortfestet denne til Borettslaget Søndre Åsen kv. II.
I følge tomtefestelovens § 15 kan festeavgiften reguleres i samsvar med endringen i
konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå. Festeavgiften ble sist regulert den 01.12.2021, samtidig
med at festeavtalen ble fornyet
Prisantydning5 585 000
TilstandsrapportTakstmann: Anticimex
Takstdato: 30.10.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 401 626,- pr. 23.10.24 14:44
Andel fellesformue: kr. 10 220,- pr. 23.10.24 14:44
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 585 000,- (Prisantydning)
kr 401 626,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 986 626,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 987 826,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 997 776,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 885,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererBredbånd, kabel-tv, kommunale avgifter, forretnings- og regnskapsførsel, drift og vedlikehold, vaktmester,
forsikring, fellesvaskeri, festeavgift m-.m.
Felleskostnadene har følgende fordeling:
Renter og avdrag kr 2 127,-
Felleskostnader kr 2 758,-
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierFrederik Rolfsen
ParkeringOmrådet er en del av ordningen "beboerparkering".
Det vil si at man med beboerkort kan parkere døgnet rundt.
Ellers gateparkering etter gjeldene bestemmelser.
BeliggenhetTorshov er et levende strøk velegnet for den som tiltrekkes av Oslos pulserende byliv, og samtidig
behøver nærhet til gode rekreasjonsmuligheter. Leiligheten har en attraktiv, urban og sentral beliggenhet,
men ligger samtidig tilbaketrukket. Som strøk har Torshov et historisk sus over seg. De klassiske
Torshovgårdene ble bygget på 1920-tallet med tanke på å øke bokvaliteten til Oslos befolkning. Dette er
noe den glade Torshovbeboer fortsatt nyter godt av.
Området er preget av vide gater med god avstand mellom kvartalene. Bydelens gårdsrom er noe som ble
ilagt ekstra oppmerksomhet når gårdene ble bygget, de er romslige og har flotte fasiliteter. Utbyggerne
hadde også et fokus på at beboerne skulle ha nok friområder å boltre seg på. I dag ser vi dette i flotte
rekreasjonsområder som Torshovparken og aktivitetsparken. Området har meget god tilgang til
kollektivtrafikk, restauranter og forretninger. Torshovparken og andre friområder ligger også i umiddelbar
nærhet. Dette gir mange muligheter for herlige søndagsturer eller en sykkeltur langs Akerselva.
For den mer aktive finner man fotballbane, volleyballbaner, lekeplass og treningssentre i nærheten. Baker
Hansen, Soria Moria, Kaffebrenneriet, Grisen og Trikkestallen er populære cafeer og spisesteder. Det er
kort vei til Sats og Studentidretten i Nydalen, Sats Sagene, og Myrens Sportssenter og populære
klatreverket. Nærmeste matbutikk er Kiwi Torshov som kun ligger to minutters gange fra leiligheten!
I tillegg er Grünerløkka med sine mange spisesteder kun en kort tur min unna med trikk. Gode
handlemuligheter med butikker som Sultan Frukt og grønt marked, Rema 1000, Meny, Kiwi og populære
slakter Strøm-Larsen, samt døgnåpne Deli de Luca og 7-Eleven. Det er kort vei til Storo Storsenter med
butikker og serveringssteder mens Sandaker senter ligger rett rundt hjørnet. Flere parker i nærmiljøet
med flotte tur- og rekreasjonsmuligheter som Torshovparken, Torshovdalen, samt Myraløkka. I tillegg er
det kort vei til Akerselva med omkringliggende grøntområder.
Gode offentlige kommunikasjonsmuligheter i umiddelbar nærhet via T-bane, buss og trikk. Få minutters
gange til Flybussen, Sinsen T-bane, 11-,12-, og 13-trikken samt 30-bussen som går fra Nydalen til
Bygdøy. Like rundt hjørnet finner man populære Åpent Bakeri som leverer ferske bakevarer og som på
kvelden gjøres om til den nydelige pizzarestauranten Lofthus Samvirkelag.
BebyggelseBorettslaget Søndre Åsen kv. II består av en stedstypisk bygning med ti oppganger som hver har tre
etasjer i hver oppgang, samt kjeller og loft.
Gården ligger i krans rundt et indre gårdsrom som også tilhører Borettslaget.
TomtFestet tomt, 290 kvm
Pent opparbeidet bakgård med steinbelagte arealer, gressplen, beplantning, trær, sittegrupper m.m.
Fellesarealene utvendig er opparbeidet med asfalterte adkomstveier/ plasser m.m.
Oslo kommune er grunneier av eiendommen og har bortfestet denne til Borettslaget Søndre Åsen kv. II.
I følge tomtefestelovens § 15 kan festeavgiften reguleres i samsvar med endringen i
konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå. Festeavgiften ble sist regulert den 01.12.2021, samtidig
med at festeavtalen ble fornyet
Skole/barnehageNærmeste ungdomsskole er Nordpolen skole og ligger 3 minutter unna i gangavstand. Nærmeste
barneskole er Lilleborg skole og ligger 11 minutter unna i gangavstand.
Offentlig kommunikasjonSvært gode offentlige kommunikasjonsmuligheter med umiddelbar nærhet til trikkestopp for trikk 11, 12
og 13. Det er holdeplass for buss nr. 30 og 58 rett rundt svingen i Hans Nielsen Hauges gate.
T-banestasjon finner du på Storo. Flybussen kan du ta, både fra Grefsen stasjon og fra Storo.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 2. etasje.
Adkomst via felles hyggelig indre gårdsrom og trappegang med callinganlegg.
Leiligheten består av entre, stue, kjøkken, 2 soverom og bad.
Leiligheten disponerer en loftsbod ( 6 kvm) og en meget stor kjellerbod ( 12 kvm)
ByggemåteBoligbygg over 3 etasjer samt kjeller og loft.
Grunnmur, skillende dekker og bærende konstruksjoner i hovedsak av mur/betong konstruksjoner.
Utvendig fasade forblendet med pusset mur. Yttertak av saltaksform som er utvendig tekket med
takstein/takplater (ikke besiktiget). Leiligheten har profilert entredør med brannklasse B30. Vinduer med
rammer/karmer av tre, og to-lags glass fra 2016. Takhøyder er på tilfeldige plasser oppmålt til: 2,37 meter
på bad. 2,80 meter til 2,82 meter i resten av boligen.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
BoderLeiligheten disponerer en loftsbod ( 6 kvm) og en meget stor kjellerbod ( 12 kvm)
StandardBoligen ble gjennomgående modernisert og oppgradert i 2019/2020 med nye gulv, nytt bad og kjøkken,
ny peisovn, fornyet elektrisk anlegg og røropplegg for bad/ kjøkken, overflatebehandlet alle flater, m.v.
Leiligheten fremstår i dag meget pen, med ubetydelig bruksslitasje. For den utfyllende tekniske standard
for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Våtrom - Bad
Bad fra 2019.
Flislagt gulv med gulvvarme og flislagte vegger.
Nedsenket himling med downlights.
Vegghengt servantinnredning med skuffer.
Ovenpåliggende servant med ett-greps armatur.
Speil med sidelys.
Dusjhjørne med dører.
Vegghengt dusjarmatur (hånddusj og regndusj).
Vegghengt toalett.
Vannrør av typen rør-i-rør system.
Synlige avløpsrør av plast.
Mekanisk avtrekksvifte i himling.
Opplegg for vaskemaskin.
Kjøkken
Åpen kjøkkenløsning med slette fronter.
Benkeplate av laminat.
Nedfelt oppvaskkum med ett-greps kjøkkenarmatur.
Benkeskapsbelysning og stikkontakter over kjøkkenbenk.
Integrert stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap med fryser.
Vegghengt ventilator.
Vannrør av typen rør-i-rør.
Synlige avløpsrør av plast.
Øvrige rom
Gulvflater belagt med laminat.
Vegg- og himlingsflater i malte flater.
Profilerte innerdører.
Stor garderobeløsning på Soverom 1
Elektrisk avtrekk fra bad
Naturlig ventilasjon via ventiler.
Peisovn i stue.
I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport for boligen som viser boligens tilstandsgrad
fra TG1-TG3
Oppsummering av avvik med tilstandsgrad 2 (TG2) og tilstandsgrad 3 (TG3) fra vedlagt tilstandsrapport:
TG 1 i orden - 91 %
TG 2 Alder, slitasje, skader mv. - 6 %
TG 3 Strakstiltak nødvendig - 0 %
TGIU Ikke undersøkt - 3 %
Følgende bygningsdeler har fått TG2 i tilstandsrapporten:
Kjøkken:
- Ventilasjon: Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt fuktbelastning
i boligen. TG2 i henhold til NS 3600. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.
Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Som følger av manglende samssvarerklæring på deler av
det elektriske anlegget som er montert etter år 1999 er TG2 satt i henhold til NS3600. Med bakgrunn i de
registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
( Kommentar; El-sjekk utført 05.11.2024, etter avholdt tilstandsrapport - anlegget funnet ok )
Følgende bygningsdeler har fått TG3 i tilstandsrapporten:
Ingen
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument (uattestert) for vaaningshus, datert 07.08.1928.
Et ekspedisjonsdokument er forløperen til ferdigattest og kan være (ferdig)attestert, mens det i noen
tilfeller bare er registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at tiltaket er lovlig.
Ekspedisjonsdokument finnes stort sett for bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
Dokumentet i seg selv er ingen ferdigattest, men noen dokumenter som er stemplet ferdigattestert kan
anses som en slags ferdigattest.
Det er ikke mottatt byggetegninger fra kommunen. Meglerforetaket har derfor ikke hatt mulighet for å
kontrollere hvorvidt dagens bruk er byggesøkt, og eller samsvarer med det som er byggesøkt, eller er
godkjent. Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold.
Elektrisk anleggDet elektriske anlegget ble fornyet i forbindelse med oppussing i 2019/20. Sikringsskap med
automatsikringer er plassert i entre. Leiligheten har delvis skjult og delvis åpent elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Forenklet vurdering:
Er det synlig tegn til merker på plugg til varmtvannsbereder: Nei
Er det synlig tegn på termiske skader: Nei
Er det synlig tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei
Selgers opplysninger:
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: 2019
Foreligger det eltilsynrapport fra de siste fem år: Nei
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei
Fungerer hvitevarer som følger boligen: Ja
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 18.10.2024, arbeidene gjelder endring.
- Omgjøre installasjon kjøkken, soverom, gang og stue
- Omgjøring av sikringsskap og inntak til leiligheten
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 03.08.2020, arbeidene gjelder endring.
- Arbeid i hht tilbud PB19042, PB 19043 og PB19068
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 20.10.2019, arbeidene gjelder utvidelse.
- Gjelder bad
Øivind Hviding Elektro har 05.11.2024 utført en gjennomgang av anlegget, tatt målinger og test av
jordfeilbrytere, stikk og elektriske pungter, m.v.Gjenomgangen avdekket ingen feil ved anlegget, i tillegg
ble varsling og slukkerutstyr sjekket og funnet i orden.
OppvarmingVarmekabler på bad/wc
Vedovn i stuen. ( Norpeis Odense - Energiklasse A )
Eier har benyttet flyttbare oljefylte radiatorer som tilleggsvarme - 2 stk medfølger.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 885,-
pr.mnd.
Renter og avdrag fellesgjeld kr. 2 127,-
Felleskostnader kr. 2 758,-
Faste løpende kostnaderNåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 4776 kwh pr. år ( 2023) . Utgiftene er basert på
nåværende eiers forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 83987213267, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 23.10.2024: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 392
Saldo per 23.10.2024: 34 099 975
Andel av saldo: 401 626
Første termin/første avdrag: 30.11.2022 ( siste termin 31.05.2057 )
Dette lånet har ingen IN-ordning.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt resresultat for 2023 på kr. 1 816 289
Balansen i årsregnskapet viser negativ egenkapital, dvs at eiendelenes balanseførte verdi er lavere enn
balanseført verdi av gjelden. Dette skyldes at regnskapsloven forutsetter at verdiene skal fastsettes på
basis av historisk kost. Konsekvensen av dette er at den balanseførte verdien i dette borettslaget ikke
gjenspeiler den reelle verdi av eiendelene. Erfaring med omsetning av enkeltleiligheter gir informasjon
om at den totale verdien av borettslagets eiendommer er høyere enn den balanseførte verdi. Styret
vurderer dermed den reelle egenkapitalen som positiv.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP1598041
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 350 475,-
Som sekundærbolig Kr. 5 131 805,-
BorettslagBorettslag: Søndre åsen kv 2 borettslaget, Orgnr: 952880853
Borettslaget Søndre Åsen kv. II, med orgnummer 952 880 853, består av 71 andeler.
Hver andel gir enerett til bruk av en bolig i laget og rett til å bruke fellesarealer på vanlig måte.
E-post: borettslagetsakv2@gmail.com
Webside: https://www.sondreaasenkv2.com
Generell informasjon
Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul Liste fra Byantikvaren i Oslo).
Det foreligger ikke forkjøpsrett.
Bredbånd
Borettslaget har kollektiv avtale med Telia for leveranse av bredbånd. Andelseier som ønsker privat avtale
med Telia for abonnement
TV pakke kan bestille dette via linken: https://www.telia.no/minside/login/login
Nøkler, skilt
Oversikt over hvem som har ansvar for nøkler og skifte av navn på callinganlegg finnes på oppslag i
oppgangene og i oversikt på våre
nettsider: https://www.sondreaasenkv2.com/. Beboerne ordner selv med nøkler til egen leilighet samt nye
skilt til postkasse.
Ekstra nøkler bestilles via forretningsfører OBF. Bestillingen må merkers med navn andelseier,
gateadresse og nøkkel stempel.
Følgende e-postadresse kan benyttes: firmapost@obf.no med kopi til borettslagets styremail.
Vaktmestertjeneste/ portner
Borettslaget har avtale om vaktmestertjeneste med Viken Renhold AS. Vaktmester ivaretar oppgavene
knyttet til rydding, plenklipping, snømåking, daglig drift og løpende vedlikehold. Renhold av trapper utføres
av firma Absolutt Rent AS. Frekvensen av trappevask er en gang per uke i vinterhalvåret, og annenhver uke
i sommerhalvåret.
Arealutvidelse
Borettslaget har egne retningslinjer for utbygging av kjeller og loft. Det vises til gjeldende retningslinjer for
oppdatert informasjon om pris
og fremgangsmåte.
Utleie
En andelseier som selv bor i boligen, kan overlate bruken av deler av boligen til andre utensamtykke fra
borettslaget.
Med godkjenning fra styret kan en andelseier overlate bruken av hele boligen til andre for inntil tre år
Vedlikehold
Det vises til årsmeldingen for info om rehabilitering/større vedlikehold utført de siste årene.
Lån
Borettslaget har pt ett lånnr 83987213267 i Handelsbanken (mars 2024). Dette lånet har ingen
IN-ordning.
Rehabilitering og vedligehold siste år
2023:
Etter årskontroll brannvarsling har styret utbedret avvik ifølge rapport
Det er skiftet soilrør i andeler
2022:
Det er gjennomført skifte av yttertak, herunder skifte av alle takvinduer og rehabilitering av piper (murer).
Nye varmekabler i takrenner og nedløp. Arbeidene er utført som totalentreprise av firma SH Bygg.
2021:
Tre andelseiere har meldt inn lekkasjer via yttertak. Styret har fulgt opp dette med
reparasjon som omfatter fjerning av gammel tekking og ny tekking med takpapp.
2020
Rens av avløpsrør
Skifte av vertikale rør vann og avløp.
2019
Skifte av vertikale rør vann og avløp. Utført av Rørleggersentralen AS. Styret har i
samarbeid med Rørleggersentralen etablert egen oversikt over utførte tiltak
2016
Ferdigstilling av fasadeprosjektet v/Malermester Thorendahl og FORME Prosjekt.
Søkt om nedgravd søppelsystem fra Plan- og Bygningsetaten og EBY.
Indre gård har fått ny gressplen, det er lagt fliser mellom plen og sandkasse, og det er lagt brostein over
der det ble gravet opp pga lekk avløp.
ENOVA tilskudd på kr 350 000 i forbindelse med fasadeprosjektet (etterisolering).
2015
Igangsetting av fasadeprosjekt med isolering av fasaden og utskifting av alle vinduene i gården.
Sikringslister på alle oppgangsdører
Etablering av 5 stk radonavsug i kjeller
Igangsatt nytt callinganlegg på hovedportene mot gate.
Gravd opp og byttet defekt avløp i bakgården.
2014
El-anlegg, skifte av hovedskap, sikringer og kabler, samt termografering
Installasjon av nye lamper i alle fellesarealer
Vedlikeholdsspyling av alle rør
Tømming av sluk i bakgård
2013
Vedlikehold av tak, montering og utbedring av snø- og isfangere
Brannsikring, installasjon av nytt brannalarmanlegg i leiligheter og fellesarealer
2012
Vedlikehold av oppganger, gulv, vegger og tak
Installasjon av nytt callinganlegg
Brannsikring
2011
Vedlikehold av piper
Vedlikehold av dører
Styrets arbeid i 2023
Siden forrige ordinær generalforsamling har styret avholdt 8møter og behandlet 53 styresaker.
- Styret har sammenlignet pris på vår forsikring med tilbud fra Protector. Styret har valgt å fortsette med IF
som reduserte sin premie på styrets oppfordring.
- Styret har behandlet og godkjente to søknader om fremleie (andelene 57 og 71)
- Styret har gjennomgått gamle kjøpsavtaler for tilleggsarealer.
- I forbindelse med skifte soilrør (andel 33) ble det også skiftet soilrør i underliggende andel. Det oppstod
dessverre skade på himling, vegger og trapp i andel 30. Dette ble fulgt opp og etter hvert avsluttet med at
det ble utbetalt erstatning til andelseierne.
- I forbindelse med utbygging kjeller (andel 20) ble borettslagets soilrør og hovedvannledning gravd frem.
Styret vedtok å skifte deler av rør som var gravd frem for utbyggers regning.
- Styret har godkjent søknad om skifte av soilrør (andel 14) Arbeidene ble utført av Rørleggersentralen.
- Styret har sammenlignet tilbud fra Telia og GlobalConnect bredbånd. Vi har gjortavtale med Telia om
oppgradering nettverk og utstyr slik at husstandene nå har 200 Mbps hastighet på sitt bredbånd. Tilbudet
fra GlobalConnect var ikke konkurransedyktig.
- Styret har planlagt etterkontroll utførte arbeider på tak våren 2024. OPAK vil bli engasjert for å bistå
Borettslaget.
- Styret har fulgt opp avtale med vaktmester med formål å få best mulig vaktmestertjeneste til enhver tid.
ForretningsførerOslo og Omegn Boligforvaltning AS
E-post firmapost@obf.no
elefon 22 12 23 40
StyregodkjenningKjøper skal dog godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt.
Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerHovedstoppekran er plassert i fordelerskap på bad. Vannrør av typen rør-i-rør, avløpsrør av plast.
Ventilasjon med tilluftsventiler i vinduer samt avtrekk på bad. Oppvarming med elektrisitet.
Varmtvannsbereder på 101 liter fra 2017 plassert i kjøkkeninnredning. Leiligheten har røykvarsler og
brannslukningsutstyr. Sentralt anlegg for brannvarsling
DyreholdDyrehold er ikke tillatt iht. husordensreglene uten etter skriftlig samtykke fra styret i Borettslaget.
DiverseDet gjøres oppmerksom på at eiendomsmegler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes
pålegg fra E-Verk eller brann/feiervesen på eiendommen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Det er ikke fremlagt dokumentasjon fra eier/borettslag på sikring av boligen mot radon, eller målinger. Det
er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Boligen ligger i et område
som i NVE Radon aksomhetskart er definert til "moderat til lav" aktsomhetsgrad.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
301/224/326:
23.09.1954 - Dokumentnr: 417308 - Festekontrakt - vilkår
Gjelder feste
Festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 772
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
MED FLERE BESTEMMELSER
11.09.1930 - Dokumentnr: 902570 - Best. om vann/kloakkledn.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
23.09.1954 - Dokumentnr: 417308 - Festekontrakt - vilkår
Festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 772
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
MED FLERE BESTEMMELSER
Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Borettslaget har legalpant for forfalte felleskostnader. Pantet er begrenset oppad til 2G (G er
Folketrygdens Grunnbeløp).
FesteavtaleAreal: 290 kvm, Eierform: Festet tomt
Oslo kommune er grunneier av eiendommen og har bortfestet denne til Borettslaget Sondre Asen kv. II.
Festeavgiften ble regulert til kr 91 734,. den 01.11.2021, samtidig som festekontrakten ble fornyet. I folge
tomtefestelovens § 15 kan festeavgiften reguleres i samsvar med endringen i konsumprisindeksen fra
Statistisk sentralbyra. Festeavgiften ble sist regulert den 01.12.2021.
UtleieAndelseier kan uten å søke godkjenning leie ut boligen i opptil 30 døgn i året.
Dersom andelseier har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene, kan boligen leies ut i inntil tre år
med styrets samtykke. Se brl. §5-5.
Boligen kan også leies ut med styrets samtykke i en del spesielle tilfeller. Dette gjelder blant annet utleie
til ektefelle, slektninger i rett opp- og nedadgående linje og fosterbarn. Det samme gjelder dersom
andelseier av ulike årsaker har midlertidig fravær fra boligen. Godkjenning av slik utleie kan heller ikke
nektes uten at det foreligger en saklig grunn. Se brl. §5-6.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Overtagelse kan tidligst skje etter at styrets godkjennelse er avklart.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 585 000,- (Prisantydning)
kr 401 626,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 986 626,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 987 826,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 997 776,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Grunn og forsikringshonorar (Kr. 13 750)
Visningshonorar (Kr.2 500)
Grunnpakke borettslag (Kr. 13 424)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke 1 (Kr. 21 938)
Oppgjør (Kr.5 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 986 626,-) (Kr.59 866,26)
Totalt kr. (Kr.112 258,26)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer9-24-0019
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingStabekk Eiendomsmegling AS
EIE Stabekk
Org. nr: 990997861
Gml. Drammens vei 45
1321 Stabekk
Tlf: 67 53 23 10
Ansvarlig meglerDaglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner Lars Faale
SaksbehandlereLars Faale
EIE Stabekk
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 90 61 90 00 / E-post: lf@eie.no