EiendomUelands gate 61G (Beliggende i sin helhet mot indre gård), 0460 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 219 Bnr. 232 Snr. 79 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 42 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 33 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 9 kvm
ArealPrimærrom: 33 kvm, Bruksareal: 42 kvm, BRA-i: 33 kvm , BRA-e: 9 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene. Tegninger datert 02.07.1931 er gjennomgått og det er avvik fra dagens bruk. Det
er opprinnelig kjøkken der hvor kjøkken og soverom er i dag. Opprinnelig kjøkken er delt opp og etablert
soverom.
Antall soverom1
Byggeår1931/1933 1933
TomtFestet tomt 2645 kvm
Prisantydning4 000 000
TilstandsrapportTakstmann: Heiki Nygård
Takstdato: 18.04.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 18 575,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 4 591,- pr. 31.12.23
Festetomt utgjør kr. 8.687,- pr ligningsposter 31.12.2023 var total fellesgjeld (lån + festetomt kr. 27.482,-)
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 000 000,- (Prisantydning)
kr 18 575,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 018 575,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 100 450,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 018 575,-))
--------------------------------------------------------
kr 101 650,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 120 225,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 129 475,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 1 980,- pr. mnd.
Herav:
Felleskostnader 1.450,-
Vaskeri 300,-
Homenet Internett 230,-
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene er summen av sameiets driftsutgifter, samt renter og avdrag på sameiets lån. Alle
seksjonseiere må betale sin andel av felleskostnadene hver måned.
Felleskostnadene er inkl. det overnevnte samt. fibernett fra Homenet og trappevask.
Kommunale avgifterInkludert i felleskostnadene.
EierJuliane E K Pihl Jordan
BeskrivelseLeilighet over 1-plan beliggende bygningens 2. etasje. Tilhørende bod beliggende i sameiets fellesareal i
kjelleretasje og loftsetasje. Leiligheten er blitt oppgradert og oppusset i ca. 2008 med bad og kjøkken i
2018. Innvendige overflater behandlet over tid. Leiligheten har standard med varierende alder. Noe
oppgradering/moderniseringsbehov for å tilfredsstille dagens krav til standard må påregnes mtp. alder
og som en naturlig del av en bygnings aldringsprosess.
ParkeringBydelen er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet
rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr.
For mer info se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering//
BeliggenhetMeget sentral beliggenhet i et attraktivt og etablert boligområde i Sagene bydel. Leiligheten ligger i et
populært område mellom Sagene og St. Hanshaugen. Det er kort vei til alle ønskelige fasiliteter som
offentlig kommunikasjon, skole, barnehager, butikker, flere matbutikker (også kvelds- og søndagsåpne),
restauranter og trivelige kafeer som blant annet populære Sagene lunsjbar, Kaffebrenneriet, Tranen og
Colonel Mustard.
Gangavstand til Alexander Kiellands plass og Kiellands hus med bl.a. matbutikk, apotek og vinmonopol.
Orange Minisenter finner man i samme bygg med hyggelig og hjelpsomt personell og diverse matvarer
og husholdningsartikler. Kort vei også til St.Hanshaugen samt Grünerløkka med sitt yrende folkeliv og
populære Mathallen ved Vulkan.
Fine tur- og rekreasjonsområder i nærheten med Iladalen Park, Akerselva miljøpark, Myraløkka,
Sageneparken, Bjølsenparken, Geitmyra skolehage og Voldsløkka. Voldsløkka er et aktivt friområde med
kunstgressbane, ballbinge, sandvolleyball-baner, turstier, lekeapparater m.m.
Utdanningsinstitusjoner som Universitetet på Blindern, BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen,
Veterinærhøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg. Sykehusene Lovisenberg og Ullevål er kort vei
unna.
For den aktive har man et godt utvalg med flere treningssentere. SATS både på Ila, Sagene og Ringnes
park samt Myrens Sportssenter på Torshov er et flott senter i lyse og luftige lokaler i Myrens Verksted. Her
har man tilgang til treningssenteret, Oslo Squash, Klatreverket og Crossfit Sagene. Vulkan flerbrukshall er
også kort vei unna med bl.a. klatrehall, squash hall og Vulkan Athletica.
Meget godt tilbud på offentlig kommunikasjon. Bussholdeplass i umiddelbar nærhet med bussruter i alle
byens retninger med bl.a. linje 28, 34 og 54, samt linje 20 og 37 (24 timer) fra Sagene kort vei unna. Svært
ideell for pendlere og den reiseglade med holdeplass også for flybussekspressen like ved.
BebyggelseDet er primært bygårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 2645 kvm
AdkomstSe kart i annonsen for eiendommens beliggenhet.
ByggemåteBygningen er fundamentert med grunnmur i betong antatt til sprengsteinsfylling og fast byggegrunn.
Yttervegger er oppført i grunnmur og i tradisjonell murverk utvendig pusset og malt. Takkonstruksjon er av
type saltak tekket med papp. Adkomst til boligene via innv. trapperom. Ytre fasader ble sist behandlet
utvendig 2015-2019 utført av XK entreprenør /malercompaniet Oslo AS i regi av sameiet.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Tegninger datert
02.07.1931 er gjennomgått og det er avvik fra dagens bruk. Det er opprinnelig kjøkken der hvor kjøkken og
soverom er i dag. Opprinnelig kjøkken er delt opp og etablert soverom. Oppdelingen av rommet er ikke
søkt om.
PrimærromPrimærrom: 33 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: entré, soverom, bad, kjøkken og stue.
Takhøyde ble målt til ca.2,65m i stuen.
BruksarealBruksareal: 42 kvm
BoderØvrige arealer (Nb! Beliggende i sameiets fellesareal)
Bod i kjeller på ca. 4m².
Loftsbod på ca. 5m².
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK - TG2
- Utvendig > Vinduer
- Innvendig > Overflater
- Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
- Innvendig > Radon
- Våtrom > Overflater Gulv Gå til side
- Våtrom > Sluk, membran og tettesjikt
- Våtrom > Sanitærutstyr og innredning
- Våtrom > Ventilasjon Gå til side
- Tekniske installasjoner > Vannledninger
- Tekniske installasjoner > Avløpsrør
- Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
- Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger expedisjonsdokument på oppføring av bygget / Våningshus. Saksnummer: 193100795 -
Byggesak. Mottatt sak: 01.01.1931. Søknad (om enkelt tiltak rehabilitering av bad 2008) datert 22.10.2008.
Saksnummer: 200812847 - Byggesak. Det ble ikke sendt søknad om å få ferdigattesten/bekreftelse på at
arbeidet faktisk er utført). Saken ble derfor arkivert hos kommunen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming. Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over
løsøre og tilbehør. Selger har benyttet gulvstående ovn.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Energimerket
Består av en energikarakter og en oppvarmingskarakter.
Energikarakteren
Går fra A (best) til G (svakest). Karakteren gir en samlet vurdering av bygningens energibehov, det vil si
antall kilowatt-timer som bygningen eller boligen er beregnet å trenge per kvadratmeter for normal bruk.
Energikarakteren er basert på en beregning av levert energi, uavhengig av faktisk målt energibruk.
Oppvarmingskarakteren
Gir informasjon om energibehovet til oppvarming av rom og tappevann kan dekkes av andre energikilder
enn strøm og olje. Oppvarmingskarakteren sier ingenting om hvor mye energi bygningen eller boligen
bruker, kun i hvilken form denne energien kan brukes ut fra det oppvarmingsutstyret som er oppgitt.
Kommunale avgifterInkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt for 2024: 2,8 promille for boliger og fritidsboliger. Boliger og fritidsboliger får et
bunnfradrag på inntil 4,7 millioner kroner for selvstendige boenheter som ikke brukes til
næringsvirksomhet. Eiendomsskatten beregnes ut fra eiendomsskattegrunnlaget.
For boliger med boligverdi fra Skatteetaten er eiendomsskattegrunnlaget 70 prosent av boligverdien
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 1 980,-
pr.mnd.
Felleskostnader: kr. 1450,-
Vaskeri: kr. 300,-
Homenet internett: kr. 230,-
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm, innboforsikring og lånekostnader. Listen er nødvendigvis ikke fullverdig for alle.
Spesifikasjon av fellesgjeldOvernevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrsregnskapet ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 87733265
Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr,
bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten,
skal seksjonseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til
skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398,
eller e-post forsikring@obos.no.
Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for
reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet.
Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom
forholdet ligger innenfor seksjonseiers ansvar. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha
hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 933 229,-
Som sekundærbolig Kr. 3 732 917,-
SameieSameie: Uelands Gate 61 Sameie, Orgnr: 971277955
Uelandsgate 61 er en bygård som ligger på Sagene i Oslo. Det er 98 leiligheter og tre næringslokaler i
bygningen, som er organisert som et eierseksjonssameie.
I følge lokalhistoriewiki.no ble bygården oppført fra 1931. Arkitekt var Gunnar Schultz. Bildet nedenfor er et
historisk postkort-bilde.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier, men forretningsfører skal motta eierskiftemelding.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
Alle seksjonseiere har tilgang til ytterdøren i oppgangen sin via. OBOS digital nøkkel på mobil. Les mer
om hvordan dette fungerer via. appen "Unloc" i PDF i lenken og ta gjerne kontakt med styret dersom du
har problemer eller spørsmål. https://vibbo.no/uelandsgate-61/tema/obos-nokkel-veiledning
DyreholdDet er ikke tillatt å holde eller passe hund og andre dyr som kan sjenere øvrige beboere uten styrets
skriftlige tillatelse. Ved fremleie gjelder samme bestemmelser, tilsvarende for samboere. Unntak fra
denne regelen kan kun gis når beboeren av rent spesielle årsaker må ha hund, som f. eks. førerhund for
blinde, tjenestehunder for politi og tollvesen, samt dersom gode grunner tilsier det. Tillatelse må i hvert
tilfelle godkjennes av styret på forhånd. Styret kan gi tillatelse dersom søknad, erklæring, og nabovarsel er
sendt styret., og dyreholdet ikke er til sjenanse for naboene.
Diverse- Sameiet Uelandsgate 61 krever at alle beboere har godkjent skilt til sin postkasse for at det skal se pent
og ryddig ut i oppgangene. Påklistrede lapper kan bli fjernet uten forvarsel. Fremgangsmåte for bestilling
av postkasseskilt:
Bestilles gjennom:
https://www.skiltservice.com/products/standard-postkasseskilt-sandbergkassen-hvit-plate-med-svart-skrift2
Postkasseskilt bestilles og dekkes av den enkelte seksjonseier/beboer.
- Innedør mellom soverom og stue lar seg tidvis ikke lukke (Mulig tempratur avhengig)
- Kulden i kjøleskapet er ikke ideel. Det blir kald, men ikke iskald (Selger er usikker på om dette er riktig)
Vedlikeholdshistorikk
2002 Utskiftning av avløpsstamme+ kaldtvann stigere kjøkken(fase 1)
2003 Utskiftning av avløpsstamme+ kaldtvann stigere kjøkken(fase 2)
2005 Utskiftning av avløpsstamme+ kaldtvann stigere kjøkken(fase 3)
2007 Utskiftning av baderomsstamme+ kaldtvann stigere oppgang E
2007 Maling av vinduer, støping av nye utendørs trapper
2008 Organisert tømming av alle sotluker ( inkl. i private kjellerboder)
2009 Utskiftning av alle leilighetsdører
2010/16 Utskiftning utvalgte leilighetsvinduer+ balkongdører
2011 Nye utelamper hovedinnganger (11 stk)
2012 Utskiftning av alle hovedinngangs,ytterdører bakgård, kjellerdører
2012 Nye låsesylindere fellesdører
2012 Nye porttelefonanlegg Aiphone GT-1D i alle leiligheter-innganger
2013 Utskiftning av alle ytterdører (11 stk) 0
2015 Oppussing fasade A-oppgang (prøveprosjekt)
2016 Oppussing av trappehus ( 11 stk), nye postkasser
2018 Utskiftning alle kjellervinduer (alle fasader)
2019 Rørfornying bunnledninger-hovedstrekk
2019 Oppussing rest.gatefasader,portrom, rehab.trapp+nytt tak F-inngang
2021 Riving tørkstativ bakgård
AnnetStyrets arbeid siste året
Styret har avholdt ett digitalt møte og tre fysiske møter i 2023 hvorav det digitale møtet var budsjettmøte og
de fysiske møtene var ordinære styremøter. Ett av de fysiske møtene innebar en runde på alle kjellere/loft i
sameiet for å sjekke tilstand og vise rundt fellesområder til de to nye styremedlemmene.
Det ble også utført opprydding og bort kjøring av gamle sykler i bakgård høsten 2023. Ellers har styret hatt
løpende kommunikasjon på Messenger og e-post for hurtige avklaringer knyttet til den løpende driften.
Det har vært ett stort og noen mindre vedlikeholdsprosjekter i 2023. Styret igangsatte felles utskiftning av
vinduer/balkongdører for seksjonseiere våren 2023. Prosjektet var vellykket foruten av det ble noen
forsinkelser som følge av tyveri av vinduer i bakgården.
Det var også løpende kontakt med flere seksjonseiere som meldte seg underveis i prosjektet som
ønsket utskiftning. Følgelig er det prosjektert en ny runde med felles utskiftning av vinduer/balkongdører i
2024. Det ble utført mureoppdrag fra Christiania Bygg AS i bakgård i forbindelse med økt forekomst av
rotter og mus sameiet. Noen av trappenedgangene var i dårlig stand og
hadde behov for rehabilitering.
Bakgrunn: Det var åpning i sluk/trapper i bakgård og økt forekomst av forsøpling som førte til observasjon
av mus/rotter som også hadde spist av giftig åte. Tilbakmelding fra Renttokil (samarbeidspartner for
skadedyr) var å utbedre sluk i bakgård. Det har blitt utført gjentatte reparasjoner av vaskemaskin nr. 3 +
tørketrommel nr. 4 på fellesvaskeriet. Styret vurderer videre tiltak. Problemer med vaskeridør til de som
benytter seg av fellesvaskeriet er fortsatt under utbedring da man ikke har funnet en god løsning. En god
løsning ville vært en digital løsning slik som OBOS-nøkkel på mobil, men som følge av manglede
nettverk/strømtilkobling i kjeller har ikke en slik løsning vært mulig.
To vannlekkasjer er håndtert. Naboklager på dyrehold har også blitt behandlet hvor det følges opp med
videre tiltak. Eldre brannslokkingsapparater har blitt fjernet fra fellesområder. Styret har ved to anledninger
leid container slik at sameiere kan kvitte seg med avfall. Det har i tillegg blitt utført opprydding av
fellesarealer. Dessverre er det mye av fellesskapets penger som går til opprydding av fellesarealer. Vi
håper at 2024 blir bedre ved at seksjonseiere og leietakere venter til våren med å kaste gjenstander i
containere. Møbler/gjenstander kan ikke kastes i restavfallet i bakgården eller settes der, da det ikke blir
tatt med av gjenvinningsetaten. Styret må da bestille fjerning av gjenstander på sameiets regning.
Prioriteringsliste vedlikeholdsprosjekter de neste 1-3-5 år;
2023: Murearbeid trappenedganger og sluk i bakgård. Nye slukrister der det trengs.
2025-2028: Drenering av bakgård
2025-2028: Rehabilitering fasade bakgård
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Hjemmelsopplysninger
Rettighetshavere til eiendomsrett
1987/33044-205/105 Hjemmel til eiendomsrett
27.05.1987
Vederlag: NOK 0
KJØPER:OSLO KOMMUNE
Org.nr: 958935420
Gjelder denne registerenheten med flere
Rettighetshavere til festerett
2020/2565566-1/200 Hjemmel til festerett
09.06.2020 21:00
Vederlag: NOK 3.300.000
KJØPER:Jordan Juliane E K Pihl
KJØPER:OSLO KOMMUNE
Pengeheftelser i eiendomsrett
1932/990844-1/105 Erklæring/avtale
24.05.1932
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
1932/990845-1/105 Erklæring/avtale
24.05.1932
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
1932/900798-2/105 Festekontrakt - vilkår
09.06.1932
festetid: 50 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 12,762
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA
HJEMMELSHAVER/UTLEIER
MED FLERE BESTEMMELSER
1982/8610-80/105 ** Nye vilkår
27.08.1982
2014/1090522-1/200 ** Diverse påtegning
10.12.2014 gjelder: NYE VILKÅR 1982/8610-80/105
Festetid 40 år fra 01.10.1981
Bestemmelse om regulering av festeavgiften
Bestemmelse om forlengelse
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om parkering
Bestemmelse om ubebygd areal
Pliktig medlemskap i fellesorgan
Kan ikke framleies uten samtykke fra grunneier
Bestemmelse om forkjøpsrett for fester
Bestemmelse om overdragelse av ubebygd tomt
Bestemmelsene var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter
tinglysingsloven § 18, 09.12.2014, US
2015/574837-1/200 ** Diverse påtegning
25.06.2015
gjelder: NYE VILKÅR 1982/8610-80/105
Vilkår tinglyst 09.06.1932 med dokumentnummer 900720 utgår i sin helhet. Bestemmelsen var uteglemt
registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter tinglysingsloven § 18, 25.06.2015 US
1932/990846-1/105 Best. om adkomstrett
21.06.1932
Best. om felles gårdsplass m.v.
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/503741-1/105 Erklæring/avtale
24.02.1969
Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven
Bestemmelser om tak-/veggreklame
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-219/232
Gjelder denne registerenheten med flere
Pengeheftelser i festerett
1932/900798-2/105 Festekontrakt - vilkår
09.06.1932
festetid: 50 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 12,762
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA
HJEMMELSHAVER/UTLEIER
MED FLERE BESTEMMELSER
Gjelder feste
1982/8610-80/105 ** Nye vilkår
27.08.1982
2014/1090522-1/200 ** Diverse påtegning
10.12.2014
gjelder: NYE VILKÅR 1982/8610-80/105
Festetid 40 år fra 01.10.1981
Bestemmelse om regulering av festeavgiften
Bestemmelse om forlengelse
Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om parkering
Bestemmelse om ubebygd areal
Pliktig medlemskap i fellesorgan
Kan ikke framleies uten samtykke fra grunneier
Bestemmelse om forkjøpsrett for fester
Bestemmelse om overdragelse av ubebygd tomt
Bestemmelsene var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter
tinglysingsloven § 18, 09.12.2014, US
2015/574837-1/200 ** Diverse påtegning
25.06.2015
gjelder: NYE VILKÅR 1982/8610-80/105
Vilkår tinglyst 09.06.1932 med dokumentnummer 900720 utgår i sin helhet. Bestemmelsen var uteglemt
registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter tinglysingsloven § 18, 25.06.2015 US
1987/33044-3/105 Erklæring/avtale
27.05.1987
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 20,000
MED PRIORITET ETTER 80% AV LÅNETAKST
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2014/1090522-2/200 Bestemmelse om gjerde
10.12.2014
Bestemmelsen var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter
tinglysingsloven § 18, 09.12.2014, US
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2014/1090522-3/200 Best. iflg. festekontrakt
10.12.2014
Bestemmelse om avståelse av ubebygd grunn
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2014/1090522-4/200 Best. iflg. festekontrakt
10.12.2014
Bestemmelse om ledninger av enhver art og kummer hvor Oslo kommune er rettighetshaver
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold
Bestemmelse om adkomstrett
Med flere bestemmelser
Bestemmelsene var uteglemt registrert i dokumentnummer 8610 tinglyst 27.08.1982. Innført etter
tinglysingsloven § 18, 09.12.2014, US
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2020/2565578-1/200 Pantedokument
09.06.2020 21:00
BELØP: NOK 2.000.000
Panthaver:DNB BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 985621551
Gjelder feste
Grunndata
1987/33044-2/105 Seksjonering
27.05.1987
opprettet seksjoner:
snr: 79
formål: Bolig
sameiebrøk: 340/55215
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 101 SEKSJONER
Registert feil formål for snr. 73
Rettet etter tingl. §18
30.11.2020. Arkivref. 17/31957-7
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet
Den enkelte sameier har full rettslig ra.derett over sin seksjon, herunder rett til salg og pantsettelse. Salg
og utleie skal meddeles styret og forretningsforer til registrering.
Sameiet forbeholdes panterett i hver seksjon med kr. 20.000,- til dekning av sameiets fellesutgifter.
Denne panterett er uten opptrinnsrett og skal ha prioritet etter 90 % av la.netakst avholdt etter
Forsikringsra.dets regel. Panteretten er tinglyst som heftelse pa. seksjonen.
Innehaver av den enkelte seksjon er ansvarlig for at ubetalt andel av driftsutgifter, eventuelt andre utgifter
som sameiet har fastsatt, blir betalt og hefter ogsa. for tidligere seksjonseiers forpliktelser.
FesteavtaleAreal: 2 645 kvm, Eierform: Festet tomt, Utløpsår feste: 2061, Festeavgift: 140962, Avtale av 01.10.1981. Avgiften reguleres hvert 10 pr. Sist regulert 01.10.2021 for nye 40 år.
UtleieDersom man leier ut leiligheten sin så er det svært viktig at leietaker blir registrert på vibbo.no
https://vibbo.no/uelandsgate-61/ Dette for at de mottar viktig informasjon om sameiet direkte fra Styret, kan
lese seg opp på husordensregler/vedtekter og da slipper du også å tenke på å videresende
eposter/meldinger. Det er også viktig i tilfelle man trenger å komme i kontakt med leietaker, f.eks. ved
vannlekkasje eller annet som haster.
Vei/vann/kloakkKommunalt vann. Privat felles stikkledning antatt fra byggeåret.
ReguleringRegulert område for Spesialområde bevaring bolig. Plannavn/ID: S-4179. Pr. 26.10.2005 iht. planinnsyn
Oslo kommune. Det anbefales å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser og plan for
nærmere opplysninger om reguleringsbegrensningene m.v.
Pågående plansak i nærmeste nabolaget (Reguleringssak)
- Saksnr: 201711927
Saken gjelder: Lovisenberggata 15 med flere. Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere.
Sakstype: Detaljregulering
- Reguleringsplan for ny vannforsyvning Oslo - Huseby vannbehandlingsanlegg. Legge til rette for nytt
vannbehandlingsanlegg og overføringstunneler for vannforsyvning. S-5058
Vedtaksdato: 13.11.2019
Vedtatt av: Bystyret, egengodkjenning
Vedtaksdokumenter: 201708944
Pågående byggesaker i nærmeste nabolaget (Byggesaker)
- Uelands gate 61 G - Rehabilitering bad - H0301
Saksnummer 201307933
Siste bevegelse: Siste dok. 31.03.2023
- Uelands gate 61 J - Rehabilitering av bad - H0302
Saksnummer 202317141
Siste bevegelse: Siste dok. 19.12.2023
- Uelands gate 61 - Oppgradering av eksisterende basestasjon
Saksnummer 202115146
Siste bevegelse: Siste dok. 17.10.2023
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 000 000,- (Prisantydning)
kr 18 575,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 018 575,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 100 450,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 018 575,-))
--------------------------------------------------------
kr 101 650,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 120 225,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 129 475,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilrettelegging kr. 14.900,-
Markedspakke kr. 23.900,-
Meglervederlag %
Visning/overtagelse kr. 2.950 pr stk.
Oppgjørsgebyr kr. 7.250,-
Factoring kr. 3.500,-
Det skal dekkes utlegg iht. avtale.
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer40-24-0001
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Torshov & Nydalen
Org. nr: 931569082
Sandakerveien 56 H
0477 Oslo
Tlf: 21 01 68 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF | Partner Eline Tilley
SaksbehandlereEline Tilley
EIE Torshov & Nydalen
Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 48 19 00 93 / E-post: et@eie.no