EiendomStåle Kyllingstads vei 5, 4317 Sandnes, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 47 Orgnr. 946597155 i Sandnes kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 118 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 84 kvm
Gang, bad/vaskerom, tre soverom, stue og kjøkken.
- BRA-b (innglasset balkong): 29 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
Bod
Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk,
uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1972
TomtFellestomt 12923 kvm
TilstandsrapportTakstmann: Bernt Petter Andersen
Takstdato: 30.10.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 443 143,- pr. 10.09.24
Andel fellesformue: kr. 32 602,- pr. 31.12.2023.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 900 000,- (Prisantydning)
kr 443 143,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 343 143,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 352 324,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 360 574,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadFelleskostnader: kr 7 431,- pr.mnd.
Felleskostnadene fordeler seg på følgende måte:
Lån fasade: Kr. 1 402,-
TV og internett: Kr. 348,-
Garasje: Kr. 180,-.
Fellesutgifter: Kr. 5 501,-
Fellesutgiftene inkluderer renter og avdrag på fellesgjeld, felles forsikring av bygget, kommunale avgifter,
styrehonorar, forretningsførerhonorar, revisjonshonorar, vaktmestertjenester, diverse drift og vedlikehold,
energi/strøm fellesarealer, kontingent boligbyggelag og administrasjonskostnader m.m.
Hvert år i februar kommer medlemskontingent til BATE i tillegg til felleskostnadene. For 2024 var denne
på kr 300,-.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Klare Finans
AS.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierJulie Bilstad Kelly
Jimmy Gulliksen Pedersen
BeskrivelseVi i Eie Eiendomsmegling har nå fått gleden av å kunne presentere denne flotte leiligheten i Ståle
Kyllingstads vei 5 for salg. Leiligheten har gjennomgått betydelig modernisering og fremstår som
moderne med god kvalitet, stilrent og med flere flotte detaljer. Dette er virkelig en leilighet som bør ses!
Det første som slår deg når du kommer inn i leiligheten er den nydelige utsikt mot Gandsfjorden og
fjellene.
Leiligheten ligger fint plassert i tredje etasje. Den har en meget god planløsning med 3 soverom, romslig
stue og en stor innglasset balkong. Løsningen fungerer godt for folk i alle aldre.
Entré/gang med nyere gulv, garderobeplass og nymalte vegger.
Soverom 1: Teppefliser, nymalte vegger, rullegardin og garderobeskap.
Soverom 2: Teppefliser, nymalte vegger, rullegardin og stedbygget garderobeskap.
Soverom 3: Romslig og god størrelse og nymalte vegger.
Lekkert baderom med varme i gulvet. Badet er modernisert med mikrosement i 2021. Det var Zenzorma
som utførte jobben med mikrosement. Badet er inneholder ellers vegghengt wc, dusj, VVB,
baderomsseksjon med servant, speil, LED-belysning og opplegg for vaskemaskin. Et innbydende og
pent baderom.
Åpen, lys stue med ny enstavet gulv og nymalte overflater. God plass til både spisebord og sofagruppe.
Ikea kjøkkeninnredning med integrerte hvitevarer som kombiskap, platetopp, mikro, stekeovn og
oppvaskmaskin. Fliser over benkeplate. Kjøkkenet ble renovert av tidligere eier. Stue og kjøkken er i åpen
løsning.
Utgang til innglasset balkong med nydelig utsikt. Rommet brukes som en ekstra stue stort sett hele året.
Både store og små har gleden av dette rommet. Det er lagt teppefliser på gulvet for å gjøre det lunere.
Diverse:
Bod og skap nr. 47 i underetasjen med lagringsplass.
Garasje med port medfølger i garasjebygget nede ved blokk 9. Les info fra borettslaget under pkt.
Parkering.
Borettslaget har satt opp opplegg for el-bil lader på parkeringsplass nr. 47 som tilhører leiligheten.
Gode gjesteparkeringsmuligheter på borettslagets tomt.
Felles sykkelrom i underetasjen.
Velkommen til en meget innholdsrik og moderne 4-roms leilighet. Velkommen til Ståle Kyllingstads vei 5 -
et trivelig og godt bomiljø!
ParkeringDet medfølger garasje i garasjebygget ved blokk 9 og biloppstillingsplass nr. 47 med mulighet for
el-billader. Styret informerer at beboer må selv skaffe ladeboks og etablere abonnement via Elaway. Se
også vedlagt informasjonsskriv for mer informasjon.
Gode parkeringsmuligheter for gjester.
Enkelte andeler har parkeringsplass og/eller garasjeplass, mens noen andeler ikke har
parkeringsrettigheter. Garasjene tilhører de andeler som har kjøpt garasjer, men plasseringen av hvor de
har garasjen fordeles etter ansiennitet. Borettslaget har 2 garasjer i tillegg som leies ut etter ansiennitet.
Kontakt styret for avklaring for den enkelte andel.
BeliggenhetMed sin sentrale beliggenhet midt mellom Forus og Sandnes sentrum har Varatun blitt ett populært
boligområde for såvel førstegangskjøpere som barnefamilier og eldre. Denne gode blandingen gjør
Varatun til ett trivelig sted å bo.
Her får man både en tilbaketrukket og rolig beliggenhet, samtidig som den også er sentral. Man har kort
vei til Sandnes sentrum og alle dens fasiliteter, samt nærhet til fritidsaktiviteter og flotte turområder rundt
Gisketjernet, Ormaskogen og Sandnes-stadion området.
Kvadrat og Lurabyen er heller ikke langt unna. Her finner du det du trenger av butikker, både shopping,
detalj- og dagligvarebutikker. Rema 1000 ligger få minutter unna.
Fra leiligheten er det enkel adkomst til E39 og arbeidsplassene på Forus, Sola og Stavanger
BebyggelseBebyggelsen i området består hovedsakelig av leiligheter og eneboliger.
TomtFellestomt, 12923 kvm
AdkomstEnkel tilkomst fra Postveien. Fra Sandnes sentrum følger du Postveien og tar andre til venstre etter du har
passert Rema 1000 Varatun. Du vil da få Ståle Kyllingstads vei på din høyre side etter noen meter. Det vil
bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger. Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å
trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDen nærmeste barnehagen er Varatun barnehage som ligger ca. 500 meter fra leiligheten. Det er ca. 1,1
km til nærmeste barneskole og ca. 1 km til nærmeste ungdomsskole, som er Lura skole og Giske
ungdomsskole.
Offentlig kommunikasjonGode bussforbindelser fra Ståle Kyllingstads vei og Postveien. Nærmeste bussholdeplass er i gåavstand
fra leiligheten.
InneholderVelkommen til Ståle Kyllingstads vei 5. Leiligheten har en fin beliggenhet i 3.etasje og inneholder:
Gang, bad/vaskerom, tre soverom, stue og kjøkken.
Fra stuen er det utgang til stor innglasset balkong
Parkering i garasje og på biloppstillingsplass.
ByggemåteBoligen er oppført i betong og trekonstruksjoner. Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere informasjon.
StandardFølgende TG2 er hentet fra tilstandsrapport, datert 25.09.2024.
Vinduer:
Vindu mot balkong fra kjøkken er fra byggeåret.
Vindu ut mot balkong blir oppgradert i år av sameiet.
Mer enn 50% av normal levetid som er 20- 40 år er oversteget. Byggforskserien 700.320.
Ventilasjon:
Mekanisk avtrekk fra kjøkken og bad/vaskerom.
Ventilasjonsanlegget har høy alder.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest, datert 01.02.1973.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse på endring av bygg- utvendig fasade, datert 02.04.2012.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
Fordeling felleskostnaderFelleskostnader: kr 7 431,- pr.mnd.
Felleskostnadene fordeler seg på følgende måte:
Lån fasade: Kr. 1 402,-
TV og internett: Kr. 348,-
Garasje: Kr. 180,-.
Fellesutgifter: Kr. 5 501,-
Fellesutgiftene inkluderer renter og avdrag på fellesgjeld, felles forsikring av bygget, kommunale avgifter,
styrehonorar, forretningsførerhonorar, revisjonshonorar, vaktmestertjenester, diverse drift og vedlikehold,
energi/strøm fellesarealer, kontingent boligbyggelag og administrasjonskostnader m.m.
Hvert år i februar kommer medlemskontingent til BATE i tillegg på fakturaen for felleskostnadene. For
2024 var denne på kr 300,-.
Faste løpende kostnaderInnbo forsikring, strøm, tv og internett, kommunale avgifter og fellesutgifter fastsatt av styret i borettslaget.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 96887166908, Handelsbanken Sandnes
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 10.09.2024: 5.59% pa.
Antall terminer til innfrielse: 69
Saldo per 10.09.2024: 11 408 443
Andel av saldo: 138 968
Første termin/første avdrag: 30.12.2013 ( siste termin 30.09.2041 )
Lånenummer: 96887171383, Handelsbanken Sandnes
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 10.09.2024: 5.59% pa.
Antall terminer til innfrielse: 113
Saldo per 10.09.2024: 19 517 638
Andel av saldo: 216 863
Første termin/første avdrag: 30.12.2013 ( siste termin 30.09.2052 )
Lån balkonger.
Lånenummer: 96887177969, Handelsbanken Sandnes
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 10.09.2024: 5.59% pa.
Antall terminer til innfrielse: 72
Saldo per 10.09.2024: 7 167 818
Andel av saldo: 87 312
Første termin/første avdrag: 30.06.2014 ( siste termin 30.06.2042)
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
- Styret jobber pt. med et prosjekt for bytting av balkongdører, vindu og fasade mellom kjøkken og
innglasset balkong, dette vil medføre et låneopptak. Styreleder i borettslaget informerer at
felleskostnadene vil øke fra 01.01.2025. Hvor mye er ikke fastsatt enda, men ut fra dagens rentenivå vil
økningen være mellom kr. 800 - 1000 pr. mnd.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 1 322 833,-.
Forsikring med polisenummerIF Skadeforsikring
Polisenummer: SP562451
Styret skal kontaktes i alle forsikringssaker.
Beboer må selv sørge for å ha innboforsikring.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 759 260,-
Som sekundærbolig Kr. 2 885 189,-
BorettslagStåle Kyllingstadvei borettslag, Orgnr: 946597155.
Fasiliteter og andre enhetsopplysninger:
- Borettslaget består av 90 andeler fordelt på fem blokker
- Beboermappe og brannslukkingsapparat skal følge leilighet
- Medlem av sikringsordning i Klare Finans AS
- Borettslagets styre vil ikke godkjenne kjøpere som har til hensikt å drive boligspekulasjon.
- Boligselskapet har kollektiv avtale med Telia.
- Styret jobber med et prosjekt for bytte av dører balkonger, dette vil medføre et låneopptak.
Styrets arbeid i perioden:
Det har i denne perioden vært avholdt 10 styremøter hvor i alt 46 protokollerte saker har vært behandlet. I
tillegg har styret hatt 2 interne arbeidsmøter utenom med 5 protokollerte saker.
Styreleder har deltatt på:
- Bates Generalforsamling
Styret har arbeidet med følgende viktige saker i perioden:
- Gjennomgang forsikring og møter med andre selskap for å sjekke pris samt reforhandling nåværende
forsikring.
- 4 befaringer med Eltel (Prosjekterer for Telenor) ang. utbygging av Fibernett
- 2 befaringer med Nimbus (Utfører for Eltel/ Telenor) ang. utbygging av Fibernett
- 1 befaring med gravefirma for Fibernett
- Vært med under oppstart av installering Fibernett
- 2 møter med Elaway (Elbil lading)
- 5 befaringer Balco (Fundamenter balkonger)
- Være med under oppstart med Takstmann (vurdering balkong dører og vindu)
- Befaring Villavent for motor i blokk 5.
- Befaring for Trykkregulert ventilasjon.
- 2 Befaringer med CEI angående lys i fellesareal.
- Møte og befaring med AEV angående varmepumpe.
- Befaring med rørlegger ang. stoppekran blokk 9.
Drift og vedlikehold:
- 5 årlig - Ventilasjonsrens med befaring og oppstartsmøte.
- Fullført innstallering av Fibernett.
- Reparasjon av taket blokk 1.
- Bytte av 2 stk. garasjeporter.
- Anbudsrunde for Takstmann (balkong dører og vinduer).
- Gjennomføre kartlegging (balkong dører og vinduer).
- Anbudsrunde for prosjektleder (balkong dører og vinduer).
- Utbedringer av Tilfluktsrom (Blokk 1 & 7). (Pågående)
- Befaringer og arbeid med fundamenter for balkongene.
- Service på brannslokkere til beboere (bytte skum).
- Skifte dørsentral blokk 9.
- Skifte 1 stk. motor/vifte i blokk 5.
- Skifte til LED lys i fellesareal.
HMS-arbeid:
- Gjennomført brannvernsrunde.
- 5-årig vedlikehold av brannslukkere.
- Kontinuerlig forbedringsarbeid.
Styrets planer fremover:
- Utbedring av fundamenter til balkonger på sørsiden av blokkene har blitt utsatt da vi ville ha en uttalelse
fra Balco om hva de eventuelt anbefalte og deres synspunkter. Balco har vært veldig vanskelige å få i tale
og de har indirekte gitt uttrykk for at de ikke ønsker å ta noe standpunkt. Siden vi likevel må grave ut
rømmings trasé fra tilfluktsrommene i blokk 1 og 7 ønsker vi å utbedre disse først for så å ta en vurdering
angående resten av blokkene.
- Vi jobber videre med prosjektet for utskifting av terrasse dør og vinduer. Tilstandsrapporten fra
takstmannen viser at ett stort flertall av dører og vinduer er klare for utskifting. Styret har derfor bestemt
seg for å bytte samtlige. Denne jobben er teknisk krevende og krever fagkompetanse. Styret har dermed
besluttet å få hjelp til prosjektering og gjennomføring av en ekstern prosjektleder. Tilbudsunderlaget er
ferdigstilt og er sendt ut til flere aktuelle tilbydere. Jobben har vært vanskelig å få tilbud på, da det er
mange forskjellige utførelser i borettslaget vårt som gjør jobben utfordrende å ta på seg. Flere
byggefirmaer har derfor avslått forespørslene våre da de anser det som en høy risiko for å prise feil. Dette
har igjen forsinket prosjektet. Vi ser nå på muligheten ved at jobben tas "på regning" etter avtalt rate og
påslag for å få inn tilbud. Vi vil komme med mer informasjon så snart vi har en løsning klar.
- Vi ønsker å kartlegge om det er noen beboere som ønsker å være med på å plante blomster/busker ved
inngangsdørene til blokkene.
- Fortsette utbedringen av tilfluktsrom.
- Fortsette kontinuerlig vedlikehold av bygningsmassen.
ForretningsførerBate Boligbyggelag
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
DyreholdIfølge ordensreglene til borettslaget så er det er ikke tillatt å anskaffe hund, katt og lignende uten først å
innhente tillatelse fra styret.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterEiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og
eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket /
avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Ingen servitutter registrert i andelens grunnbok.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
Styrets til enhver tid gjeldende vedtekter og husordensregler.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private
stikkledninger. Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til boligformål ifølge reguleringsendring for kvartal 3B, Varatun øst med planID
6804-01. Disse ligger vedlagt i salgsoppgaven.
OvertagelseOvertakelse etter avtale med selger. Angi ønsket overtakelse i ditt bud.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 900 000,- (Prisantydning)
kr 443 143,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 343 143,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 352 324,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 360 574,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Innhenting av informasjon fra forretningsfører og eierskiftegebyr (Kr.10 735)
Grunnpakke (Kr.5 900)
Tilrettelegging (Kr.11 900)
Provisjon (Kr.63 519,72)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.7 482)
Digital Markedspakke Premium (Kr.16 900)
Utlegg fotograf (Kr.5 000)
Oppgjør (Kr.6 900)
Totalt kr. (Kr.128 336,72)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer62-24-0063
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSandnes Eiendomsmegling AS
EIE Sandnes
Org. nr: 915667406
Eidsvollgata 47
4307 Sandnes
Tlf: 93 04 49 02
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF Rune Larsen