Bilde 1 av Havnehagen 70Bilde 2 av Havnehagen 70
Digital salgsoppgave
Havnehagen 70

1465 STRØMMEN • Lillestrøm kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 4 500 000

Omkostninger: kr 123 780Totalpris: kr 4 623 780
Stilfull og moderne 3-R fra 2022 | Sydvendt terrasse på 10 kvm | A-konto oppvarming og TV/internett inkl. | Nybyggaranti
Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Antall soverom
2 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
69 m²
Bruksareal (BRA)
69 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
10 m²
Fellesutgifter
kr 4 315 / Mnd
Kommunale avgifter
kr 6 877 / År
Prisantydning
kr 4 500 000
Omkostninger
kr 123 780
Totalpris
kr 4 623 780
Fellesformue
kr 1 684
Byggeår
2022
Tomt
Eiet tomt 17800 m²
Matrikkel
knr. 3205, gnr. 78, bnr. 1681
Oppdragsnummer
75250007
card-default

Houssam Ben Zrelli

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Houssam
Visninger
Søndag 19. jan.
12:00 - 13:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 4 500 000,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 545,-
Tingl.gebyr skjøtekr 545,-
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri)kr 9 950,-
2,5% dokumentavgiftkr 112 500,-
  
Totalpris kr 4 623 780
Standard

Entré | Velkommen hjem!

Velkommen inn til en romslig entré som ønsker deg velkommen hjem! Her er det plass til praktisk oppbevaring og entreemøbler. Her får du følelsen av å komme hjem til en gjennomtenkt og komfortabel bolig, hvor du enkelt kan tilpasse innredningen etter dine behov.


Stue | Lys, luft og komfort

Sjekk ut denne lyse og romslige stuen! Stuen er boligens hjerte med store vindusflater som gjør rommet naturlig lyst fra de tre-lags glassvinduene (2021). Her det plass til både sofa, medievegg og spisebord, noe som gjør dette til et fleksibelt oppholdsrom for både avslapning og sosiale sammenkomster. Det er balansert ventilasjon i boligen som sørger for friskt luft og et behagelig inneklima året rundt - en perfekt kombinasjon av komfort og moderne løsninger. A-konto varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene. I tillegg er også TV/bredbånd inkludert i felleskostnadene.


Fra stuen har du utgang til en stor, sydvendt terrasse som strekker seg ut mot grønn plen - perfekt for solrike dager! Her kan du nyte varme sommerkvelder eller morgenkaffen i fredelige omgivelser.


Terrasse | Et utendørs pusterom

Sydvendt terrasse med impregnert treplatting og utsikt mot grønne områder. Som hjørneleilighet får du ekstra mye lys og tilgang til gressplen, noe som gjør dette til en perfekt uteplass for både avslapning og sosialt samvær. Omgivelsene er grønne og rolige, og med enkel tilgang til plenen kan du virkelig nyte uterommet. Dette er et ideelt sted for lange måltider ute, barnelek, eller avslapning i solen.


Kjøkken | Moderne og praktisk

Et delikat og moderne kjøkken med åpen løsning mot stuen - perfekt for å varte opp gjester! De glatte, malte frontene og benkeplaten i laminat skaper en stilren atmosfære. Kjøkkenet er godt utstyrt med integrerte hvitevarer - oppvaskmaskin, stekeovn, mikro og platetopp - samt en praktisk nisje for kjøleskapet. Med vindu som gir utsyn til de grønne omgivelsene og plass til et lite spisebord, blir kjøkkenet et naturlig samlingspunkt.


Bad | Stilrent og funksjonelt

Dette badet er moderne og funksjonelt med flislagte overflater, vegghengt toalett, nedsenket servant med praktisk innredning og speil, samt en romslig dusjnisje med glassdører. Gulvvarme sørger for ekstra komfort på kalde dager. Opplegg for vaskemaskin gjør dette til et praktisk bad.


Soverom | Rolig og avslappende

Leiligheten byr på to romslige soverom som kan tilpasses etter ditt behov. Hovedsoverommet er lyst og luftig, med store vinduer som vender mot rolige og grønne omgivelser - perfekt for å starte dagen friskt. Det andre soverommet er like romslig og kan benyttes som gjesterom, barnerom eller et hjemmekontor, alt etter behov. Det er laminat på gulv i begge rom, og det er også vannbåren varme i hvert rom som reguleres med termostat.




Tilstandsrapport og byggemåte

I 2023 ble det utført en befaring av leiligheten av utbygger i september. Utbygger: Mestergruppen AS v/Bråtejordet Tomteselskap AS. Da ble følgende avvik oppdaget:

- Mørke flekker

- Sprekk i v-fug (stue, ved kjøkken)


Boligen har kun TG0 (ingen avvik), se tilstandsrapport for nærmere info.


Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:

Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?

Nei. Det er ladeanlegg på garasjen. Men vi eier ikke parkeringsplassen. Derfor får vi ikke brukt ladeboksen.


Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?

Ja. Det skal bygges boliger ved nabo tomta til borettslaget.


Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?

Nei. Vet ikke. Det er nybygd borettslag. Og tror det foreligger radonmåling.




Arealer

Totalt bruksareal: 69,0 m²

BRA-i: 69,0 m²

Følgende rom er inkludert: Entré, stue/kjøkken, bad/vaskerom, bod og to soverom.


I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 10,0 m² 



Elektrisk anlegg

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.


Det er utført en forenklet vurdering som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18

inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.


Undersøkelse av elektrisk anlegg.

Anlegget er originalt fra byggeår.

1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretattarbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?

Nei.


Spørsmål til eier

2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.

2022.


3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?

Ja.


4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?

Ja.

Eksisterer det samsvarserklæring?

Ja.


5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?

Nei.


6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?

Nei.


7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?

Nei.


Generelt om anlegget

8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på

kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank

Nei.


9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?

Nei.


Inntak og sikringsskap

10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?

Nei.


11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?

Ja.


12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?

Nei.



Oppvarming og energimerking

Det er vannbåren varme


Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn D er vedlagt salgsoppgaven.



Tekniske installasjoner og VVS
  • Vannrør av plast/metall med samlestokk i rørskap i bod med rørfordelingsskap i himling i bad.
  • Stoppekran til varmt og kaldt vann er plassert i skap i bod.
  • Avløpsrør i plast, avløpsrør er kun inspisert inne i boligen.
  • Balansert ventilasjonsanlegg med aggregat plassert i teknisk rom/bod.
  • Anlegget består i tillegg av forsyning av friskluft og avtrekk via ventiler i himling, det er spalter for luftsirkulasjon i terskler i dørene.
  • Enheten har sentral oppvarming av varmtvann. Det er konstatert at det er varmtvann i boligen, varmtvannsbereder er plassert utenfor enheten og er ikke undersøkt.
  • Boligen varmes opp med oppvarmet vann til varmeslynger i gulv.
  • Det er termostater for justering av varme for hvert rom. Kursene betjenes fra skap for kurser i bod.
  • Undersøkelse av elektrisk anlegg. Anlegget er originalt fra byggeår.
  • Brannvarsling, brannslukking og brannsikkerhet. Boligen er utstyrt med sentralt brannvarslingssystem og sprinkleranlegg.



Løsøre og tilbehør

Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.



Tomten

17800,00 m² eiet





Parkering

Det medfølger ikke parkeringsplass til leiligheten, men det er gateparkering tilgjengelig langs veien ved innkjøringen til Havnehagen




Skole og barnehage

Barnehage

  • Løvehjerte Fus barnehage (1-5 år), 6 minutters gange
  • Bråtejordet barnehage (1-5 år), 10 minutters gange
  • Breidablikk kommunale barnehage, ca. 15 minutters gange

Skole

  • Skjetten skole (1-7 kl.), 8 minutters gang
  • Bråtejordet skole (8-10 kl.), 7 minutters gange
  • Stav skole (8-10 kl.), 17 minutters gange



Adkomst

Buss

Stasjon: Bråtejordet, 7 minutters gange

Linje 385


Tog

Stasjon: Strømmen stasjon 17 min

Linje L1


Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.



Områdebeskrivelse

Havnehagen 70 har en attraktiv beliggenhet i et populært boligområde midt mellom Strømmen og Skjetten. Rolig og tilbaketrukket uten gjennomgangstrafikk.


Dine daglige innkjøp kan gjøres ved blant annet Meny Skjetten, Joker Sagdalen eller Coop Extra Strømmen. Videre er det kun noen få minutter med bil til en rekke matbutikker i Strømmen sentrum. Her finner du også Strømmen Storsenter, som er et av Norges største kjøpesentre med over 200 butikker og tilknyttede virksomheter. Det er også div. forretninger og servicetilbud ellers i Strømmen sentrum.


I motsatt retning kommer du til Lillestrøm, som byr på et rikelig mangfold av bymessige fasiliteter. Her finner du blant annet Lillestrøm Torv kjøpesenter, øvrige handlegater med en rekke forretninger og servicetilbud, stort kultursenter med varierte forestillinger og konserter, Odeon kino m.m. Deler av Storgata i Lillestrøm er bilfri og har et rikt tilbud av serverings - og spisesteder, som Casa Mia, Meribel, Olivia, Lillestrøm bar og Fuser.


Leiligheten har attraktiv beliggenhet når du ønsker nærhet til noe av det beste Nedre Romerike kan by på av forretninger, i kombinasjon med et utvalg gode restauranter og andre tilbud. I området finner man også Bråteskogen som er ca. 500 meter unna boligen. Her finner man ski-/lysløype om vinteren og flotte turstier sommerstid. Turstier langs Sagaliva. Kort kjøre- eller sykkeldistanse til Østmarka (flere innfartsporter bl.a. fra Sandbekken og Sørlihavna).




Eiendomsskatt

Eiendomsskatt for 2024 er beregnet til: 2804 kr.

Det er eiendomsskatt på boliger/fritidsboliger/eiendommer i lillestrøm kommune. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.




Kommunale avgifter

Kommunale avgifter utgjør 6 877 pr. år. I dette inngår gebyr for vann, avløp, renovasjon og feiing/tilsyn. Det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.


Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement og enkeltgebyrer fakturert etter levert tjeneste. Vi kjenner ikke samlet gebyr for en eiendom for et år før året er omme. Denne rapporten sammenstiller dette for fjoråret, med summer fordelt per fagområde. Tjenestene vil normalt ha en prisøkning hvert år, samt at forbruk på ulike tjenester kan variere fra år til år.


Seksjon 64 - 185, blokker, har 5 felles kommunale vannmålere hvor a-konto forbruk vann- og avløp faktureres Sameiet. Fordeles på seksjon 64-185 av sameiet. Seksjon 64-185 fakturers hver for seg, direkte fra kommunen, med disse gebyrene:

• Renovasjon

• Fastgebyr vann

• Fastgebyr avløp


Her er fakturert beløp for 2023 inkl. mva:

Avfallsbrønn4 251

Fast gebyr vann bolig: 761,-

Fast gebyr avløp bolig: 1 100,-

A-konto vanngebyr: -860,-

A-konto avløpsgebyr: -1 330,-

Prisavslag etter vannkokevarsel: -25,-

Sum fakturerte beløp 3 897


Her er prognose beløp for 2024 inkl. mva:

Avfallsbrønn: 4 264,-

Fast gebyr vann bolig: 1 124,-

Fast gebyr avløp bolig: 1 489,-

Sum prognose 6 877,-


Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.




Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 4 315,- pr. mnd.

Herav:

Fjernvarme akonto 1.242,-

Felleskostnader 2.133,-

TV/Bredbånd 500,-

Akonto vann/avløp 440,-


Techem AS avregner faktisk energiforbruk mot innkrevd akontobeløp, halvårlig, i juli og januar påfølgende år. Avregning vann og avløp for blokkleiligheter skjer årlig, i januar påfølgende år. Ved salg av boligen må kjøper/selger lese av måler og selv sende inn avlesningsskjema til Techem AS.


TV/internett er inkludert med kollektiv avtale fra Telia. Man kan velge mellom 3 alternativer: 1. TV & Strømming 50 poeng + internett 100 mbps, 2. Kun internett 750 mbps, 3. Kun TV 110 poeng.


Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.


Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.


Den enkelte seksjonseier skal forskuddsvis betale et akontobeløp som fastsettes på årsmøtet, eller av styret, for å dekke sin andel av felleskostnadene. Akontobeløpet kan også dekke avsetning av midler til framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen dersom årsmøtet har vedtatt slik avsetning. Midlene skal settes på egen bankkonto. Avsetning til vedlikehold er en felleskostnad og innbetalingene skal følge sameiebrøk.




Andre løpende kostnader

Foruten om felleskostnader må kjøper beregne kostnader til strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring etc. Denne listen er ikke fullkommen .




Forsikring

Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer: 93033605


Sameiet består av 185 eierseksjoner og sameiets bygninger er fullverdiforsikret i Gjensidige. Eventuell skade skal meldes til styret som tar kontakt med forsikringen på vegne av beboer.


Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal seksjonseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398, eller e-post forsikring@obos.no og styret. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor seksjonseiers ansvar. Den enkelte seksjonseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.




Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2022:


Som primærbolig kr. 1 286 749,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 4 889 647,00,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Sameiet

Bråtejordet B7 Boligsamie, Orgnr: 928 797 821

Forretningsfører: OBOS


Sameie: Bråtejordet B7 Boligsameie, Orgnr: 928797821

Sameiet består av 185 seksjoner, 122 blokkleiligheter og 63 rekkehus.


Kontaktinformasjon til styret

Styret kan kontaktes på e-post bratejordet-b7@styrerommet.no. Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no.


Vibbo

Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.


Styrets arbeid

- Styret jobbet mye med å få orden på Techem-avregningene (varme og varmtvann). Dette tok svært lang tid, krevde mye oppfølging, noe som medførte stor frustrasjon for både styret og beboere. Styret har fortløpende sendt ut informasjon på Vibbo, og dette arbeidet ble ferdigstilt januar 2024. I tillegg til dette så hadde rekkehuseierne i trinn 1 fått feil type måler på varmtvann som også ble byttet.

- Vi inngikk en ny avtale for snømåking. Styret viser til eget nyhetsoppslag om dette på Vibbo.

- Nytt vaskefirma for blokkene ble startet opp og styret er fornøyde med jobben som er gjort til nå.

- Styret så på hvilke energisparingstiltak som kunne gjennomføres for å spare penger og strøm. I den anledning ble radiatorene i blokkene og sykkelbudene (fellesarealer) låst, og styrt av styret. Temperaturen i garasjen ble også satt ned til ca. 7 grader. Styret har også sett på uisolerte rør i fjernvarmesentralen da disse utgjorde betydelig varmetap. Disse er nå isolert.

- Styret har hentet inn pris på automatikk for styring av garasjeventilasjon. Hvis vi kan redusere luften i garasjen, så blir det ikke så mye luft som må varmes opp.

- Det er gjennomført garasjevask fra firmaet Garasjevask AS. Styret er veldig fornøyde med jobben og vil vurdere disse neste gang også.

- Det har blitt gjennomført rensing av avfallscontainerne som er plassert ved Havnehagen 42, slik at den sterke lukten nå er borte.

- Det ble avholdt dugnad for alle beboerne med et godt oppmøte og mange blide og arbeidsomme naboer! Hovedfokus for dugnaden var å rydde opp området ved siden av inngangen til garasjen og å gjøre grusveien bedre fremkommelig for barnevogner, sykler og rullestoler.

- Styret har leid container for blandet avfall, EE og batteri avfall.

- Styret har byttet bommen mellom Havnehagen 1 og 2 grunnet en påkjøring.

- Det knuste vinduet i blokk nr. 70 er blitt byttet.

- Det er oppmontert nytt speil innerst i garasjen.

- Det er innhentet pris/avtale på dørautomatikken.


Ellers er det en rekke løpende/faste oppgaver, for eksempel:

- Styret svarer jevnlig på henvendelser på Vibbo, og så langt har styret besvart 1855 henvendelser.

- Styret har sendt 574 mail i 2023, dette gjelder hovedsakelig dialog med leverandører.

- Styret har sendt inn 72 reklamasjoner i 2023, og dette gjelder mange forskjellige saker i sameiet.

- Styret har bistått nyinnflyttede og beboere med forklaring på det tekniske anlegget.

- Styret jobber kontinuerlig med reklamasjoner mot AF.

- Styret jobber kontinuerlig opp mot Obos for å holde oversikt over og sikre et korrekt regnskap.


Andre påbegynte saker og fokus fremover:

- Styret har gått gjennom vaktmesteravtalen og holder på med å se på hva som bør være en del av avtalen. Det kan være aktuelt å bytte firma.

- Styret skal gå gjennom skjøtselsavtalen med gartnerfirmaet, og vi kommer til å bytte leverandør da vi ikke er fornøyde med Akershusgartneren. Vi jobber med å få plass en ny avtale.

- Styret har sett på forsikringsavtalen for å se om det er mulig å få et bedre tilbud hos en annen forsikringsleverandør. Foreløpig ser det ut til at vi kan få en besparelse på rundt 100 000 kr ved å bytte forsikringsleverandør. Styret har derfor byttet forsikring fra Tryg til Gjensidige.

- Styret oppgraderer teknisk nett i garasjen og tekniske rom.

- Styret skal i gang med arbeidet knyttet til fartsdumper i garasjen etter jul.

- Det har vært en vannlekkasje i hovedtale rommet som er veldig kritisk, AF kunne ikke si noe om hvor vannet kom fra da det ikke er noen vannrør i dette rommet. Styret har installert en vannvakt for overvåkning i tilfelle dette skjer igjen.


Rett til bruk

Seksjonseier har ikke rett til å foreta arbeider som påvirker/berører sameiets fellesarealer, fellesanlegg og utvendig tilleggsareal uten forhåndsgodkjenning fra styret/årsmøtet.

Dette gjelder tiltak som:

Alle installasjoner, herunder oppsetting/montering av antenner, varmepumper, sol/vindavskjerming, skillevegger/gjerder, plattinger, flislegging eller annet fast belegg på balkonger/terrasser, innglassing, boblebad/badestamp, fastmontert belysning og lignende.


Endring av utomhusplanen som anleggelse/utvidelse av plattinger, heller, flytting av eksisterende beplanting, nyplanting og lignende skal på forhånd godkjennes av styret/årsmøtet. Dette gjelder også innenfor tilleggsdel eller privat hageareal til den enkelte seksjon.


Styret kan gi bestemmelser om høyde på hekker og annen beplantning også innenfor tilleggsdel.

Kostnader til de- og remontering av installasjoner/utstyr som nåværende eller tidligere seksjonseier har montert, slik som nevnt i (5) 2. avsnitt, må ved rehabilitering og andre felles tiltak på eiendommen, belastes den seksjon installasjonen tilhører. Styret/årsmøtet avgjør om remontering skal tillates


Balkonger og fasader

Vis hensyn til naboene under opphold på balkongen. Kullgrill er ikke tillatt. Balkongene skal ikke benyttes til lagringsplass eller til hensetting av pappemballasje eller lignende. Parabolantenner, markiser, persienner, skilt og andre gjenstander må ikke monteres utvendig på bygningen/balkongen uten tillatelse fra styret.


Dyrehold

Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.


Seksjonseierens plikt til å vedlikeholde bruksenheten

(1) Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten.

(2) Seksjonseierens vedlikeholdsplikt omfatter slikt som

a) inventar

b) utstyr, som vannklosett, varmtvannsbereder, badekar og vasker

c) apparater, for eksempel brannslukkingsapparat

d) skap, benker, innvendige dører med karmer

e) listverk, skillevegger, tapet

f) gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk

g) vegg-, gulv- og himlingsplater

h) rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring

i) innsiden av vinduer, veranda- og ytterdører til boligen

(3) Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås.

(4) Vedlikeholdet omfatter også nødvendig reparasjon og utskifting av det som er nevnt ovenfor, men ikke utskifting av sluk, vinduer, veranda- og ytterdører til bolig. Seksjonseier er likevel ansvarlig for utskifting av ødelagte vindusruter (f.eks. punkterte), dersom dette er et teknisk og økonomisk forsvarlig alternativ til å skifte ut hele vinduet.

(5) Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også sluk på balkong eller lignende, som ligger til bruksenheten.

(6) Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner.

(7) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk.

(8) Oppdager seksjonseieren skade i bruksenheten som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter seksjonseieren straks å sende skriftlig varsel til styret.

(9) Seksjonseieren skal holde bruksenheten fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om innsekter og skadedyr plikter seksjonseier straks å sende skriftlig varsel til styret.

(10) Ny eier av seksjonen har plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskifting i seksjonen, selv om vedlikeholdet skulle vært utført av den tidligere seksjonseier.

(11) En seksjonseier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten, skal erstatte tap dette påfører sameiet eller andre seksjonseiere, jf. eierseksjonsloven § 34.


Følgende forslag ble vedtatt på årsmøte 2024:

- Kameraovervåkning i garasjeanlegget. Styret får fullmakt til å implementere kameraovervåkning i garasjen for å øke sikkerheten og redusere risikoen for uønskede hendelser.

- Dobbel parkering på HC- parkeringsplass. Den er eller de som benytter HC parkeringsplass i garasjen til å parkere to biler, må beboer betale leie til sameie på kr. 1000 i måneden.

- Retningslinjer for private uteområder - rekkehus. Retningslinjer for private uteområder for rekkehus vedtas. Maksimal høyde på hekk forblir 200 cm.

- Endring av vedtektene. Oppdaterte vedtekter for Bråtejorde B7 boligsameie vedtas.



Fellesgjeld

Det er ingen lån registrert for selskapet.


Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.




Årsregnskap

Inntekter

For 2023 var driftsinntekter til sammen kr 4 973 000.


Kostnader

For 2023 var driftskostnadene til sammen kr 4 431 677. Dette er noe høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere kostnader til drift og vedlikehold og økte strømpriser.


Resultat

Årets overskudd ble på kr 541 323 kommer frem i resultatregnskapet og foreslås overført til egenkapital.




Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Det kreves ikke styregodkjennelse av kjøper. Seksjonen er heller ikke beheftet med forkjøpsrett.



Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Det foreligger midlertidig brukstillatelse for deler av nybygg datert 30.06.2022, deretter foreligger det ferdigattest datert 25.05.2023 som omhandler nybygg. Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.


Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 02.03.2021. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.




Regulering

Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan. For nærmere bestemmelser for detaljert reguleringsplan for Bråtejordet B7, ta kontakt med megler.


Det er for tiden ingen reguleringssaker under behandling som berører denne eiendommen. Hvilke planer som er under behandling vil endre seg over tid.


Hvilke planer som er til offentlig ettersyn finner du her:

https://www.lillestrom.kommune.no/samfunnsutvikling/kunngjoringer-av-planer-og-horinger/offentlig-ettersyn-av-arealplaner/


Varsler om oppstart av planarbeid finner du her:

https://www.lillestrom.kommune.no/samfunnsutvikling/kunngjoringer-av-planer-og-horinger/varsel-om-oppstart-av-planarbeid




Vei, vann og kloakk

Eiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning via private stikkledninger.

Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikkledninger.




Rettigheter og heftelser

Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


De andre seksjonseierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet, jf. eierseksjonslovens § 31. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført. Panteretten omfatter også krav som skulle ha vært betalt etter at det er kommet inn en begjæring til namsmyndighetene om tvangsdekning.


Heftelser

2021/1270565-1/200 Bestemmelse om adkomstrett

12.10.2021 21:00

Kan ikke slettes uten samtykke fra:LILLESTRØM KOMMUNE

Org.nr: 820710592

Rettighetshaver allmennheten

Overført fra: 3205-78/1681

Gjelder denne registerenheten med flere


2024/1916619-1/200 Pantedokument

06.09.2024 10:42

BELØP: NOK 4.037.500

Panthaver:JBF SPAREBANK

Org.nr: 982719445

Elektronisk innsendt


Grunndata

2024/190743-1/200 Omnummerering ved kommuneendring

01.01.2024 00:00


2022/50290-1/200 Seksjonering

13.01.2022 21:00

opprettet seksjoner:

snr: 166

formål: Bolig

tillegsdel: Bygning

sameiebrøk: 69/16936

For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.


Rettigheter på andre eiendommer

Ingen rettigheter funnet.


Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.





Utleie

Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.


Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.




Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 4 500 000,-

Andel fellesgjeld kr 0,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Dokumentavgift kr 112 500,00,-

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Tingl.gebyr pantedokument kr 545,00,-

Tingl.gebyr skjøte kr 545,00,-

Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 4 623 780,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring

Det er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,200 % av salgssummen inkl. mva (minimum 49 000 inkl. mva)


Tilrettelegging Borettslag/Sameie: 16 900,00

Grunnpakke Borettslag/Sameie: 19 900,00

Visningshonorar per stk/overtagelseshonora: 2 900,00

Oppgjørsgebyr: 6 000,00

Markedspakke Premium: 21 900,00

Løfting av finn-annonse: 2 500,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 75250007

Ansvarlig megler: Houssam Ben Zrelli


EIE Stovner

Novum Eiendomsmegling AS

NO 990 224 463 MVA



EIE vekst

EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Havnehagen 70
1465 STRØMMEN
Havnehagen 70

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: