EiendomHegermanns gate 5B, 0478 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 69 Orgnr. 953144069 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 47 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 39 kvm
Følgende rom inngår i innvendig bruksareal: Entré, baderom, soverom, kjøkken og stue.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 39 kvm, Bruksareal: 47 kvm, BRA-i: 39 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1919
TomtFestet tomt 483 kvm
Eiendommen er på festet tomt. Bortfester er Oslo Kommune. Festekontrakten mellom Borettslaget
Torshov Kv 2 og Oslo kommune for gnr./bnr. 225/15 m.fl. i Oslo kommune ble inngått med virkning fra den
01.11.1951 med 70 års festetid. Festekontrakten ble forlenget i 2021. Årlig festeavgift per 30.09.2024 er
på kr. 83 690. Neste avgiftsgrunnlag reguleres den 01.11.2031.
Prisantydning4 200 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 10.10.24.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 254 808,- pr. 30.09.2024.
Andel fellesformue kr. 0,-
Hjemmelshaver mottar ikke ligningsoppgave, dvs. opplysning om andel av gjeld, formue, inntekter og
kostnader. Dette er fordi boligselskapet har næringsinntekter som overstiger 15 % av de totale inntektene,
og boligselskapet blir da skattemessig å regne som et selvstendig skatteobjekt som skal levere egen
selvangivelse og eventuelt skatte av overskudd.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 200 000,- (Prisantydning)
kr 254 808,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 454 808,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 455 808,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 442,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTrappevask, internett, vaktmestertjenester, betjening av andels fellesgjeld, dugnadsbidrag, drift og
vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 442 og fordelt på følgende måte:
- Renter og avdrag: kr. 1 962
- Felleskostnader: kr. 1 405
- Dugnadsbidrag: kr. 75
Borrettslaget har inngått kollektiv avtale med GlobalConnect om levering av internett til alle enheter i
borettslaget. Denne avtalen vil først tre i kraft etter nyttår og beboerne vil få mer informasjon om dette i
løpet av høsten. Kostnaden for hver boenhet er 219,- pr. mnd, og vil belastes beboerne gjennom
felleskostnadene. Andelseiere som allerede hadde en avtale med levering av internett gjennom Global
Connect fikk en reduksjon i pris allerede fra juni 2024.
Sikringsordning fellesgjeldLaget har lovbestemt panterett på beste mulige prioritet i andelen for krav om felleskostnader og andre
krav som følger av lagsforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som svarer til to ganger
folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført. Pantekravet
foreldes to år etter at det skulle vært betalt, og dersom dekningen ikke blir gjennomført uten unødig
opphold.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierTom-Ruben Myklebust
BeskrivelseVelkommen til balkong og bakgårdsliv på Torshov!
Dette er en gjennomgående og lys 2-roms leilighet, fint beliggende i byggets 2. etasje. Leiligheten har
både en praktisk og god planløsning, og rommene er svært enkle å møblere. Noe av det som skiller
leiligheten fra mengden er de massive vindusflatene. I stuen fyller de hele endeveggen. Mengder av lys
og luft, med andre ord.
Høydepunkter:
- Store oppholdsrom som inviterer til besøk
- Store vindusflater, nye i 2014
- Solrik balkong mot frodig bakgård
- Nydelig én-stavs parkett
- Varm og pen vedkamin i stuen
- Klassiske detaljer, som generøs takhøyde, store vindusflater og dype vinduskarmer
- Loft- og kjellerbod
- Frodig og fin bakgård
- Supersentral beliggenhet
- Bredt kollektivtilbud rett utenfor
- Alt av butikker, servicetilbud og parkanlegg i nærheten
Velkommen til visning!
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt og spennende strøk med et rikt tilbud innen kafeer og restauranter. Populære
Grisen ligger midt på Torshov hvor du finner noe for enhver smak, du finner også Tyren som er kjent for
sin gode tapas og avslappende atmosfære. Trikkestallen ligger også på Torshov, her kan du bl.a. gå på
teaterforestilling og nyte uteservering om sommeren. Espresso House, Kaffebrenneriet og Sagene
Lunsjbar er perfekt for avtaler med venner og familie, her er det alltid hyggelig atmosfære.
Dagligvarehandelen får man gjort unna i en fei, på Rema 1000 eller Kiwi rett i nærheten. Om man ikke
finner alt til ukeshandelen i disse butikkene, finner du Meny i Ringnes Park med et større utvalg. Torshov
torg ligger ca. 300m fra leiligheten og her finner du både Rema 1000, apotek, posten, Panduro og
sushirestauranten Mr. Fish.
Nieu ligger på kulturslottet Soria Moria med humorshow, spisested, utested og quiz. Dett er er et perfekt
samlingssted for matglade, musikkelskere, kulturentusiaster- og produsenter. Torshov oppleves som et
rolig og godt sted å bo, hvor man har det beste av bylivet rundt seg. Cosmopolite har massevis av
konserter, mens Torshovteatret har store og små oppsettinger. En liten sidekick på Teater er Det andre
Teatret, kanskje Norges beste impro-scene. På Albatross kan man nyte både de gode drinker og god vin,
og sistnevnte kan du også til det fulle på Lasarett vinbar. Bruun Larsen borti Torshovgata kan skilte med
bar og biljard.
Treningsmuligheter har du innen kort distanse med treningssentre som Myrens Sportssenter på Torshov,
Fitness24seven på Storo, Sandaker treningssenter eller SATS både på Storo, Sagene og Ringnes Park.
En rask tur med det gode kollektivtilbudet i området frakter deg til flotte turområder i Oslomarka. Lett
adkomst til Marka ved hjelp av trikk nr. 11 til Kjelsås.
Torshovparken ligger ca. 87 meter over havet og dekker om lag 40 mål. Det er en nydelig utsikt over byen
og fjorden fra musikkpaviljongen. Her arrangeres det på sommerstid konserter av bl.a. lokale skolekorps,
musikkfest Oslo og filmfremvisning. Parken er perfekt for grilling, piknik, ballspill og lek. Her kan man nyte
varme sommerdager i gresset med familie og venner.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 483 kvm
AdkomstSe vedlagt kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonOmrådet har et utmerket tilbud av offentlig kommunikasjon. Her har du både 11-trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12- trikken (Kjelsås - Jernbanetorget) og 18-trikken (Rikshospitalet- Storo- Grefsen stasjon) i
umiddelbar nærhet.
Rett utenfor døra går 20-bussen (Galgeberg-Skøyen) med jevnlige avganger. I tillegg går Flybussen til
Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og Torshovparken.
Torshov kan by på flere tur- og rekreasjonsmuligheter, vi finner bl.a. Torshovparken, Torshovdalen og
Akerselva som tar deg helt opp til Maridalsvannet.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- Loftsbod (ikke måleverdig, men har et gulvareal på ca. 6,5m2)
- Kjellerbod på ca. 8 m2
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG3 og TG2:
TG 3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Etasjeskille
Originalt trebjelkelag som etasjeskillere.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG KJØKKEN
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 10 mm på 2m avstand
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 35 mm
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over skjevheter. Kostnadsestimat: 10 000 -
50 000.
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater vegger og himling
Flislagte vegger. Malte plater i himling. Årstall: 2000.
Vurdering av avvik:
- Elde og slitasje. Enkelte skruehull. Enkelte riss. Slitte sementfuger. Ujevne flisarbeider.
Tiltak:
- Oppussing/rehabilitering bør påregnes innen kort tid. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Overflater Gulv
Flislagt gulv.
Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: Ikke tilfredstillende da dørterskel ligger langt lavere enn slukrist.
Årstall: 2000.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm. Det er påvist sprekker i fliser.
Tiltak:
- Fliser må skiftes. Det må foretas utbedring av fallforhold. Oppussing/rehabilitering bør påregnes innen
kort tid. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk antas være eldre enn fra år 2000.
Type membran: Ingen tilfredstillende membranløsninger i rommet.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2000.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen.
Tiltak:
- Oppussing/rehabilitering bør påregnes innen kort tid. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Ventilasjon
Naturlig oppdriftsventilasjon.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
- Det mangler luftespalte under dørbladet.
Kostnadsestimat: Under 10 000.
Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det allerede er påvist andre avvik i våtsonen.
Vurdering av avvik:
- Protimeter fuktapparat gjorde utslag langs sokkel i dusjhjørnet.
Tiltak:
- Ved evt. videre bruk av dusj må det monteres et tett dusjkabinett som minste og midlertidig tiltak.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Avtrekk
Ventilator med kullfilter gis automatisk TG2 pga. ventilasjonsprinsippet. Årstall: 2014.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Under 10 000.
Varmtvannstank
Bereder er plassert i underskap på kjøkken.
År: 2014
Volum: 50 liter
Stømtilførsel: 1,95kW
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank.
- Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
Tiltak:
- Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank.
- Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Balkong
Balkong med adkomst fra stuen. Bygget med støpt dekke og smijernsrekkvekr. Ved nedbør er det naturlig
avrenning. Rekkverk høyde: Under 100cm.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Åpninger i rekkverk er ikke i henhold til krav i dagens forskrifter Rekkverket er for lavt i forhold til dagens
krav til rekkverkshøyder. Original balkongkonstruksjon med den elde, slitasje og utidsmessighet det
medfører.
Tiltak:
- Vær klar over avvikene mht. sikkerhet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater
Gulvflater består av: Parkett og fliser på bad.
Veggflater består av: Malt mur, malte plater og fliser på bad.
Himlinger består av: Malte plater, originale og nyere.
Vurdering av avvik:
- Stedvis knirk i parkett.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Pipe og ildsted
Ildsted: Original kamin. Type pipeløp: Murt. Det har vært piperehabilitering i regi av borettslaget i 2012.
Ikke brennbar plate på gulv: Ja.
Synlige sider av pipeløp: 2 av 2.
Avstand til brennbart materiale: Tilfredstillende.
Vurdering av avvik:
- Original kamin med den elde, slitasje og utidsmessighet det medfører. Noe bompuss i pipeløpet på
kjøkkensiden.
Tiltak:
- Det anbefales på generelt grunnlag en kontroll av pipeløp og ildsted utført av Brann- og Redningsetaten i
Oslo kommune mht. sikkerhet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Original dør til baderommet. Nyere skyvedør til soverom.
Vurdering av avvik:
- Original innerdør gis TG2 pga. alder og generell slitasje. Noe skjevheter i skyvedøren.
Tiltak:
- Det er ikke umiddelbart behov for hverken utskifting eller justering men det kan bli aktuelt.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Det er både originale og nyere kobberrør.
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller
tilsvarende løsning.
Røranvisning: Nei
Hovedstoppekran for leiligheten: I felles kjeller, dette gis automatisk TG2.
Lekkasjestopper: Nei, anbefales å montere på baderom og kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
- Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
- Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Evt. dokumentasjon på
utførte rørarbeider (både nyere og eldre) i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
- I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Det anbefales en
kontroll av røropplegget utført av en rørlegger. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avløpsrør
Originalt soilrør i bygget, synlig over luke i himling på baderommet.
Levetidsbetraktning:
- Levetid | Avløpsrør i plast over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
- Levetid | Støpejernsrør. Dominerende rørmateriale mellom 1950 og 1970 = TG 2/3.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
- Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1917.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på installasjon av brannalarmanlegg, datert 2017.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Opprinnelig
planløsning er ombygget og dagens planløsning avviker dermed fra original arkitekttegning.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med panelovner og varmekabler på baderom og entré.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 6700 kWh i 2023.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 442,-
pr.mnd.
Trappevask, kabel-tv, vaktmestertjenester, betjening av andels fellesgjeld, dugnadsbidrag, drift og vedlikehold, kommunale avgifter og felles bygningsforsikring.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende gjeld:
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 94927024572
Type lån: Annuitetslån
Antall terminer pr. år: 12
Rentesats per 30.09.2024: 5.75%
Saldo per 30.09.2024: kr. 10 975 670
Siste termin: 20.03.2041
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 94927045596
Type lån: Annuitetslån
Antall terminer pr. år: 12
Rentesats per 30.09.2024: 5.75%
Saldo per 30.09.2024: kr. 14 404 584
Siste termin: 20.08.2047
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 4 544 369,- og driftskostnader på kr. 4
193 995,-. Årsresultat for 2023 ble med underskudd på kr. 753 129,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 76959692
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 032 533,-
Som sekundærbolig Kr. ,-
Hjemmelshaver mottar ikke ligningsoppgave, dvs. opplysning om andel av gjeld, formue, inntekter og
kostnader. Dette er fordi boligselskapet har næringsinntekter som overstiger 15 % av de totale inntektene,
og boligselskapet blir da skattemessig å regne som et selvstendig skatteobjekt som skal levere egen
selvangivelse og eventuelt skatte av overskudd.
BorettslagBorettslag: Torshov kv 2 borettslaget, Orgnr: 953144069
Borettslaget Torshov KV II er er registrert i Enhetsregisteret og /eller Foretaksregisteret med
organisasjonsnummer 953144069. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune og har 70 boligenheter. I
tillegg har borettslaget et næringslokale som leies ut til Espresso House.
KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes på følgende mailadresse: torshov2@hotmail.com
FELLESVASKERI
I følge hjemmesidene har Borettslaget har 2 egne fellesvaskeri som er lokalisert i henholdsvis
Bentsebrugata 3 og Hegermannsgate 3. Disse kan benyttes i henhold til oppsatte regler. Vasketid
reserveres på nøkkeltavle med spesialnøkkel. Søndager kan ikke tid reserveres.
SYKKELPARKERING
Borettslaget har egen sykkelbod i bakgården. Dørene åpnes ved bruk av kodelås.
VAKTMESTER & RENHOLD
Borettslaget har avtale om vaktmestertjeneste med Petter Uthberg. Vaktmester kan nås på tlf. 906 23 930
og e-post: uttis@online.no.
Borettslaget har avtale om rengjøringstjeneste med Absolutt Rent AS. Rengjøringen skjer en gang per
uke i oppganger. Trappeoppgang opp til loft samt tørke støv i vinduskarmer etc. skal skje en gang pr.
måned. Kjellere, herunder fellesvaskerier, og annet fellesareal ryddes og holdes rent av beboere ved
dugnad, samt ved vaktmester.
DUGNAD
Det praktiseres dugnad to ganger i året. En på høsten og en på våren.
NØKLER & SKILT
Nøkler til fellesareal i borettslaget kan bestilles på borettslagets e-postadresse: torshov2@hotmail.com.
Skilt til postkasse bestilles av beboere direkte fra Servicegruppen AS. Bestilling kan gjøres på en av
følgende måter:
• Bestilling via e-post: skilt@servicegruppen.no
• Telefon: 64 80 26 48
Postkasseskilt: Alle skal bruke standard skilt. Postkasseskiltet har målene 53 x 94 mm og skal være i
hvitt med sort skrift. Det er plass til fem linjer på hvert skilt og hver linje kan inneholde maksimalt 19 tegn
inkludert mellomrom. Beboere bærer kostnad ved utskifting/fornying av skilt. Av andre typer skilt er kun
postens postkasseskilt av type hvit bakgrunn med sort skrift godkjent.
SOPPKONTROLL
Borettslaget har avtale med Mycoteam AS om årlig soppkontroll av alle boder og fellesaraler i kjellerne.
Boder som ikke er gjort tilgjengelige vil bli brutt opp slik at inspeksjon kan gjennomføres. Det vil bli
montert ny lås og den enkelte bodeier vil bli fakturert for ny lås, arbeid og gebyr.
STYRETS ARBEID I 2023/2024
Siden forrige ordinær generalforsamling har styret avholdt 11 møter. Styret har i perioden hatt fokus på
generelt vedlikehold. For å kunne gjennomføre nødvendig vedlikehold av borettslaget innenfor ordinære
budsjettrammer, har styret laget en vedlikeholdsplan. Av vedlagte vedlikeholdsplan framgår det også
hvilke tiltak som er gjort i 2023. Ellers er det dugnader og løpende oppgaver og henvendelser fra
andelshavere som har fokus.
Fra årsmøte avholdt den 23.04.2024 informerer styret til beboerne følgende: Styret har spesielt i
forbindelse med siste låneopptak mottatt en del reaksjoner på det som oppfattes som urimelige eller
uforståelige forskjeller i husleie mellom de ulike leilighetene. Styret vil derfor i neste styreperiode gå
gjennom og vurdere om det er behov og mulighet for endring av fordelingsnøkkel.
Følgende forslag ble vedtatt under årsmøte avholdt den 23.04.2024:
- Forslag fra styret om oppsigelse av avtale med Telia om levering av kabel-TV
Borettslaget har i dag en kollektiv avtale med Telia om levering av kabel-TV. Avtalen ble underskrevet 8.
februar 2016 og synes ikke å være reforhandlet siden. Avtalen løper med avtaleperiode på ett år av
gangen og fornyes automatisk hvis den ikke sies opp senest tre måneder før utløp av avtaleperioden.
Avtaleperioden 01.01.24 til 31.12.24 er betalt. Kostnaden for 2024 er kr. 310.756,68, og belastes
beboerne gjennom felleskostnadene.
Styret foreslår å si opp avtalen med Telia om levering av kabel-TV, med virkning fra 01.01.2025. Årsaken
er at felleskostnadene de siste årene har økt betydelig, og styret ønsker å ha fokus på å kutte kostnader
der det er mulig. Oppsigelse av avtalen vil i seg selv medføre en betydelig besparelse og bidra til å holde
felleskostnadene på et akseptabelt nivå. Styret erfarer videre at det er mange andelseiere som ikke
benytter seg av kabel-TV tilbudet, og at den nåværende avtalen med Telia er kostbar i forhold til hva den
inkluderer.
Forslag til vedtak: Borettslaget sier opp avtalen med Telia om levering av kabel-TV, med virkning fra
01.01.2025.
- Forslag fra styret om inngåelse av avtale med Global Connect om levering av internett
Styret foreslår å inngå kollektiv avtale med GlobalConnect om levering av fibernett til alle enheter i
borettslaget. Flere enheter i borettslaget har allerede fibernett og privat internettavtale fra GlobalConnect
(tidligere Lynet). En kollektiv avtale vil medføre en betydelig besparelse for den enkelte beboer, særlig i
forhold til at GlobalConnect har varslet betydelig prisøkning fra mai. En kollektiv internettavtale vil erstatte
den kollektive TV-avtalen som foreslås sagt opp. Styret foreslår å vedta aksept av tilbud 3 fra
GlobalConnect. Dette innebærer 1000/1000mbps som er den raskeste internetthastigheten. Kostnaden
for hver boenhet er 219,- pr. mnd, og belastes beboerne gjennom felleskostnadene.
Tilbudet fordrer 60 måneder bindingstid. Dette er i utgangspunktet lang bindingstid, men GlobalConnect
tilbyr full prisfrys i hele avtaleperioden og fritak fra KPI-regulering. Dette gir betryggende forutsigbarhet til å
godta en lenger avtaleperiode. Inkludert i tilbudet er gratis etablering av fibernett i de boenhetene som
ikke allerede har dette etablert. De to første månedene etter oppstart er kostnadsfrie. Som det fremgår av
tilbudet kan det tegnes individuelt RiksTV abonnement fra kr. 249 for de som også ønsker TV-pakke.
Styret foreslår ikke kollektiv TV-avtale. For å unngå økning av felleskostnadene inneværende år, foreslår
styret oppstart av avtalen med GlobalConnect 01.01.2025. GlobalConnect aksepterer dette, og vil i settes
alle dagens kunder ned i pris tilsvarende tilbudet, frem til avtalens oppstart.
Forslag til vedtak: Borettslaget inngår kollektiv avtale med GlobalConnect om levering av internett med
hastighet 1000/1000mbps for kr. 219 pr. mnd/per boenhet for fem år.
VEDLIKEHOLDSPLAN (Per januar 2024)
2024: Kjeller/loft: Utbedre elektrisk anlegg i fellesområder kjeller/loft fortsettelse. Utbedring av
TG2-markerte områder som fremkommer av befaring og rapport på el-anlegg i borettslagets fellesarealer
i 2023.
- Uteområde: Beskjære trær. Planlagt beskjæring 3 av 6 trær etter anbefaling og befaring av arborist.
- Kjeller: Utbedring av kjellerområder mtp. fukt. Arbeidet sees startet i kjeller tilhørende Hegermanns gate
1 og 3, samt Bentsebrugata 9.
2025: Kjeller: Fortsettelse av utbedring av kjellerområder mtp. fukt. Sees i sammenheng med erfaringer
fra arbeidet i 2024.
2026: Rør: Vedlikeholdsspyling av rør. Anbefalt vedlikeholdsspyling av rør hvert 5.år.
VEDLIKEHOLDHISTORIKK
- 2023/ 22: Renovering av tak med mer. Ny takstein og bytte av eldre vinduer, samt rehabilitering av
balkonger. Tak på alle bygg med unntak av Vogts gt. 46 som ble gjennomført i 2021.
- 2023: Kjeller/loft. Utbedre elektrisk anlegg i fellesområder kjeller/loft fortsettelse. Utbedring av
TG2-markerte områder som fremkommer av befaring og rapport på el-anlegg i borettslagets fellesarealer
i 2023.
- 2022: Kjeller. Befaringsnotat OBF teknisk.
- 2021. Renovering av tak med mer. Ny takstein og bytte av eldre vinduer, samt rehabilitering av balkonger
i vogts gate 46.
- 2021: Spyling av soilrør og grenrør.
- 2020: Male oppganger. Maling av trapp, trapperom, gelender, vinduer og dører. Byttet ut lysarmatur.
- 2019: Tilstandsrapport av alle loftsvinduer
- 2018: Gjennomført brannsikringsarbeider i kjellere, oppganger og loft.
- 2017: Nye maskiner i fellesvaskeriet,
- 2016: Installert nedgravd søppeltømmingsanlegg.
- 2016: Installert nytt brannalarmsystem i alle leiligheter og oppganger.
- 2015: Branndører + brannsikring
ForretningsførerOslo og Omegn Boligforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerBorettslaget Torshov Kv II har avtale med Telia for leveranse av kabel-TV. Kostnaden for denne er
inkludert i felleskostnadene.
Fiberbredbånd er installert i borettslaget. Den enkelte andelseier kan tegne abonnement hos Lynet
Internett.
Borrettslaget har inngått kollektiv avtale med GlobalConnect om levering av internett til alle enheter i
borettslaget. Denne avtalen vil først tre i kraft etter nyttår og beboerne vil få mer informasjon om dette i
løpet av høsten. Kostnaden for hver boenhet er 219,- pr. mnd, og vil belastes beboerne gjennom
felleskostnadene.
DyreholdStyret kan gi tillatelse til dyrehold. Godkjenning er avhengig av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe
for andre brukere av eiendommen.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger:
- Taklamper
- Hvitevarer
- Garderobeskap på soverom
- Knaggrekke i gang og på bad
- Solskjerming/plissegardiner i stue
AnnetFølgende moderniseringer er gjort i leiligheten:
- Kjøkken er fra 2014. Ny platetopp i 2021 og nytt kjøleskap i 2023.
- Veggene på stuen er sparklet og malt i 2023, samt er lister og tak malt.
- Nytt listefritt tak med dimmere i 2022 på kjøkken og soverom.
- Vegger malt i 2022 på kjøkken og soverom.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1955/401318-30/105 Festekontrakt - vilkår
Festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 1 035.-
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
KONTRAKTEN KAN PANTSETTES
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
Gjelder feste
1999/52148-5/105 Erklæring/avtale
Plikt til utbedring etter komm. krav (30 år)
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Kommune
v/direktør for Bolig- og eiendomsetaten
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2011/835342-1/200 Pantedokument
BELØP: NOK 7.800.000
Panthaver:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2013/707483-1/200 Pantedokument
BELØP: NOK 9.200.000
Panthaver:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2022/926782-1/200 Pantedokument
BELØP: NOK 12.500.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2023/971015-1/200 Pantedokument
BELØP: NOK 332.750
Panthaver:Fellesskapet Av Innskytterne I Borettslaget V/Styret , Jf. Brl §2-11
Lnr: 20038289
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
FesteavtaleAreal: 483 kvm, Eierform: Festet tomt, Festeavgift: 83690
Eiendommen er på festet tomt. Bortfester er Oslo Kommune. Festekontrakten mellom Borettslaget
Torshov Kv 2 og Oslo kommune for gnr./bnr. 225/15 m.fl. i Oslo kommune ble inngått med virkning fra den
01.11.1951 med 70 års festetid. Festekontrakten ble forlenget i 2021. Årlig festeavgift per 30.09.2024 er
på kr. 83 690. Neste avgiftsgrunnlag reguleres den 01.11.2031.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-178GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Vernestatus for Hegermanns gate 5B: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Vogts gate 50 - Rehabilitering av skorstein. Saksnummer: 202460219. Det er sendt en søknad om
tillatelse i ett trinn, datert 24.09.2024.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202460219
* Vogts gate 52 - Utskifting av takvinduer. Saksnummer: 202213278. Søknaden omfatter innsetting av to
takvinduer mot bakgård i Vogts gate 52 A-B, i bydel Sagene. Plan- og bygningsetaten godkjenner
søknaden om innsetting av to takvinduer mot bakgård, den 11.11.2022.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202213278
* Hegermanns gate 6 B - Bruksendring og innlemming av boder på loft - Tiltak i bærekonstruksjon.
Saksnummer 202110499. Tillatelse til tiltaket ble gitt den 06.12.2021 med tillatelse til endring datert
25.06.2024. Endringssøknaden omfatter bruksendring av bod til bad, etablering av hems med
rømningsvei og tiltak i bærekonstruksjon. Bod på 3,7 m2 på loft bruksendres til bad. Det etableres hems
over eksisterende loft med rømningsvei. I 4. etasje etableres ny døråpning i bærevegg.
* Sandakerveien 35 - 37 - Oppføring boligblokk - Tidligere eiendomsadresse: Sandakerveien 33 C.
Saksnummer: 202011292. Søknaden gjelder oppføring av boligblokk med parkeringskjeller, samt
opparbeidelse av tilhørende utearealer. Tiltaket er lokalisert på Torshov i Bydel Sagene. Det foreligger
brukstillatelse datert 20.09.2024. Fra Soria Hage sine nettsider, informere USBL at leilighetene er
innflyttningsklare. For nærmere informasjon, se plan- og bygg og Usbl sine hjemmesider:
- https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202011292
- https://www.usbl.no/bolig/nye-boliger/soria-hage
* Sandakerveien 52 - Bruksendring av bygg til hotell og bevertning, samt riving av garasje og oppføring av
en paviljong. Saksnummer: 202300649.
Søknaden omfatter en bruksendring av bygg B fra bolig og kontor til hotell og bygg C fra fabrikk til hotell.
Eksisterende garasje søkes revet og erstattet av en paviljong som skal benyttes til uteservering.
Bruksarealet endres ikke med tiltaket. Det skal etableres 8 hotellrom i hovedbygningen og 13 hotellrom i
Vekefabrikken. Det skal være bevertning i 1.etasje i hovedbygningen, det skal også etableres et kjøkken i
1.etasje i Vekefabrikken. Det er gitt rammetillatelse på tiltaket:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202300649
* Treschows gate 16 - Oppføring av ungdomsskole - Bentsebrua skole. Saksnummer: 202102425.
På den nærliggende tomten i Treschows gate 16, tomten mellom Lilleborg og Bentsebrua (GNR. 222,
BNR. 193), bygges det ny ungdomsskole. Skolen planlegges ferdigstilt i 2024. I forbindelse med bygging
av skolen, pågår det veiarbeid av Oslo kommune i krysset Bentsebrugata/Arendalsgata nederst i
Treschows gate. Selve veien som utbedres går fra Bentsebrugata til Ålesundgata. Det blir utbedret vei
med opphøyd sykkelfelt, fortau, grøntrabatter og gatelys. Selve veien planlegges ferdigstilt i 2024. Se
saksnummer 201310047, 202017220, 202000671 og 202102425 på plan og bygg sine hjemmesider,
eller kontakt megler ved spørsmål.
Reguleringssak- 202212601: Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 -
Bestilling av oppstartsmøte - Detaljregulering
Løsningen innebærer en ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av gaten. Den strekker seg
sammenhengende fra Åsengata til Vitaminveien, og er tilpasset ensidig løsning i Storokrysset. Det vil gi
ca. 1250 meter med ensidig løsning på hovedsykkelveistrekningen mellom Åsengata og Engveien. Det er
flere systemskifter Åsengata, Hans Nielsen Hauges gate med kryssende tosidig sykkelfelt, Vitaminveien
og Engveien. Dagens plassering av trikkesporene beholdes. Sportraseen er justert i forbindelse med
etablering av tiltak for nye trikker (TNT-prosjektet til Sporveien) og fremstår med riktig teknisk kvalitet.
Løsningsforslaget medfører ikke ombyggingsbehov av trikkeplate og spor, men det må gjøres tiltak i
veioverbygningen mellom sporene samt tilrettelegging for bilkjøring på deler av strekningen. På
strekningen fra Åsengata til krysset Hans Nielsens Hauges gate må det etableres kjøresterkt dekke der
det i dag er «grønn sportrasè». For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601
Reguleringssak- 202217080: Sandakerveien 56 - Bolig - Offentlig ettersyn
Det legges til rette for et nybygg med 12 leiligheter i ny strøkstilpasset boligblokk i nord samt at
eksisterende Laboremus som også er et bevaringsverdig bygg bygges om til bolig. I Laboremus-bygget
skal det etableres 9 leiligheter. Administrasjonsbygget, Laboremus og Sagene Brannstasjon som ligger i
umiddelbar nærhet til det planlagte nybygget gir føringer til byggets utforming og detaljeringsgrad, høyde,
takform og fasadematerialitet. Utforming til den nye bebyggelsen på 3 etasjer tar i tillegg hensyn til den
nye gjenåpnede gangveien, Gamle Sandakervei, og snuhammeren. For nærmere informasjon, se plan-
og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202217080
Reguleringssak- 201414656: Sandakerveien 58 C, Bolig og næring, politisk behandling
Heimstaden AS foreslår å omregulere Sandakerveien 58 C fra spesialområde bevaring bolig til
bebyggelse- og anleggsformål- bolig/forretning/offentlig eller privat tjenesteyting (bevertning og kultur).
Hensikten med planen er en fortetting av Sandakerveien 58 C med et nytt boligbygg og utadrettede
funksjoner i 1. etasje, byggehøyder på maks 26,5 meter og tomteutnyttelse på 254% BRA over terreng.
Gamle Sandakerveien skal gis en tydelig og trafikksikker forbindelse for gående og syklende. For
nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202217080
Reguleringssak- 202315257: Vogts gate - Toftes gate - Bestilling av oppstartsmøte -
Fremkommelighetstiltak for trikk
Hovedhensikten med tiltaket er fremkommelighetstiltak for trikk i Vogts gate-Toftes gate, på en ca. 1,2 km
lang strekning. Vogts gate og Toftes gate er en tung kollektivtrasè for tre trikkelinjer og en viktig gangtrasè
mellom Torshov og Grünerløkka. Det er behov for i større grad å legge til rette for gående samt sikre
fremkommelighet for kollektivtrafikken. Fjerning av parkering i Vogts gate på delstrekningen mellom
Biermanns gate og Torshovgata er oppfølging av et tiltak i tiltakspakke 6 i prosjektet «Kraftfulle
fremkommelighetstiltak» (KFT), som er et samarbeid mellom Ruter og Bymiljøetaten. Utilstrekkelig
avstand mellom trikkespor og parkeringsplasser skaper tidvis fremkommelighetsproblemer for trikken,
særlig vinterstid. Vinteren 2020 var det som et prøveprosjekt forbud mot parkering i Vogts gate. En
evaluering fra Ruter, av dette og flere andre prøveprosjekt, viste positive effekter på både kjøretid og
pålitelighet for kollektivtrafikken. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmediser:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202315257
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 200 000,- (Prisantydning)
kr 254 808,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 454 808,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 455 808,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.54 600)
Visninger 2 stk. (Kr.6 000)
Innhenting av grunnbok (Kr.164)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.480)
Kart og reguleringsplan, Ferdigattest (Kr.1 267)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.11 739)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 100)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 750)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.4 750)
Totalt kr. (Kr.131 535)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0186
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no