EiendomGrefsenveien 51, 0485 Oslo, Etasje: 8
MatrikkelAndelsnr. 15 Orgnr. 948609541 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 25 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 23 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
ArealPrimærrom: 23 kvm, Bruksareal: 25 kvm, BRA-i: 23 kvm , BRA-e: 2 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1961
TomtFellestomt 1603 kvm
Prisantydning3 100 000
TilstandsrapportTakstmann: Kenneth Lesteberg
Takstdato: 30.10.24 12:00
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 154 312,- pr. 23.10.24
Andel fellesformue: kr. 66 818,- pr. 23.10.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 154 312,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 254 312,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett USBL (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 882,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 263 194,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 719,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFellesutgifter:
Felleskostnader: 2 328,-
Avdrag felleslån: 117,-
Renter felleslån 2: 8,-
Renter felleslån 3: 449,-
Avdrag felleslån 3: 400,-
Renter felleslån: 261,-
Avdrag felleslån 2: 156,-
Selve felleskostnadene inkluderer bl.a. oppvarming via radiator og varmtvann.
Styret opplyser at det er planlagt en KPI-økning på felleskostnadene i 2025. Dette skyldes økte kostnader i
markedet for drift og utgifter generelt. Det gjøres også oppmerksom på at f.eks renteendringer, og
vedlikeholdsprosjekter også kan påvirke felleskostnader og andel fellesgjeld.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er sikret mot tap av felleskostnader. Tilbyder er i Klare Finans AS og vilkårene er åpent
tilgjengelig på deres hjemmesider. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av
finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine
felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1.
desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte. Merk at dersom borettslaget har lån med IN
ordning, kan ikke avtalen sies opp før lånet er nedbetalt.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierMaria Stormarken Morillo
BeskrivelseVelkommen opp til 8. etasje, med masse lys og en utsikt man aldri blir mett på.
Denne studioleiligheten er arealeffektiv, med godt utnyttet plass. Entréen er ustyrt med smart og praktisk
garderobeløsning, for oppbevaring av yttertøy og sko. Her kan du gjerne gjemme bort moppen og
støvsugeren også. Til info disponerer du også en loftsbod på cirka 2 kvadratmeter.
Stuen har delvis åpen løsning mot kjøkkenet. Her tør vi påstå at du får mye kjøkken til å være en så nett
leilighet. Selve kjøkkenet er fra IKEA, og ble montert i 2016. Innredningen består av glatte fronter og
laminert benkeplate, nedfelt oppvaskkum i rustfritt stål med ett-greps armatur. Stikkontakter og belysning
over benkeplaten. Du slipper å vaske opp for hånd, for her følger det med integrert oppvaskmaskin. Videre
er også stekeovn med nedfelt induksjonstopp, og kjøleskap med fryser integrert i innredningen. Disse
følger derfor med salget. Det er montert komfyrvakt og automatisk lekkasjestopper.
Planløsningen er fleksibel. Man kan innrede med stor og sosial sittegruppe, eller dele inn stuen med
sofa og mediemøblement, og gjerne et spisebord ved vinduet. Innerst i rommet er alkoven, med
medfølgende sengeramme.
Baderommet ble pusset opp i 2013, da borettslaget gjennomførte fellesprosjekt. Her har du flislagt gulv
med elektrisk gulvvarme, og flislagte vegger i tidløs farge. Himlingen har dimbare downlights. Videre har
badet vegghengt innredning med heldekkende servant og ett-greps armatur. Toalettsakene dine har sin
faste plass i speilskapet over servanten. Dusjnisjen har glassdør og ett-greps dusjarmatur. Vegghengt
toalett med innebygget sisterne. Legg merke til lagringsplassen like over.
ParkeringDet er parkeringsplasser i borettslaget som kan leies etter ansiennitetsprinsippet. Styret opplyser om at
det pr. 28.10.2024 er ledige parkeringsplasser til leie. Pris på leie av garasjeplass: kr. 1100,- pr. mnd.
Parkeringsplass ute koster pt. kr. 500,- pr. mnd. Borettslaget leier også ut plass til eksterne, for å tjene inn
penger til borettslaget.
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka
og Sagene (2024):
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5700 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2850 kroner for ett år
- El-bil : 1920 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 960 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/ beboerparkering/.
BeliggenhetGrefsenveien 51 ligger på Storo i bydel Sagene. Her er det kort avstand til blant annet Nydalen, Sandaker,
Torshov og Disen. Områdene byr på hvert sitt rike utvalg av restauranter, barer og kaféer, utesteder og
shoppingmuligheter. Du bor supersentralt til, samtidig som det ikke er langt til fine områder for løping,
skiturer eller en dukkert på Frysja. T-banen stopper like utenfor blokka, og tar deg til Majorstuen på ca. 11
minutter og til Oslo S på 16 minutter. Du kan være på Grünerløkka på 8 minutter med trikk eller sykkel.
Området kan friste med flere populære spisesteder og kafeer som Lille Ó, Åpent Bakeri og Kompis ved
Lillo Gård. Det er flere matvarebutikker i nærheten, slik som Kiwi, Rema 1000, Meny og Coop Mega i kort
gangavstand. I tillegg finnes søndagsåpne butikker som Bunnpris, Storo International Food og
Nærbutikken Storo like ved.
Er man spesielt interessert i italiensk, finnes det nisjebutikker som Smak av Italia, Felloni og Piersante
på Sandaker. Det er Vinmonopol både på Storo Storsenter, Sandaker senter og i Torgbygget i Nydalen.
Storo Storsenter ligger bare 400 meter unna. Her finnes vinmonopolet med konseptbutikk for øl. Senteret
er kjent for sitt brede utvalg av butikker, bakeriet Bit, treningssenteret SATS og den moderne IMAX Odeon
Oslo. Med andre ord, her finnes noe for alle. Her er også flere kafeer og spisesteder som blant annet Red
Sun, Sumo, Kaffebrenneriet og den hyggelige cocktailbaren Three Little Birds.
Det er mangfoldig og spennende kulturtilbud i området med blant annet "Nieu Scene" og Soria Moria på
Torshov med store oppsetninger, og "Det Andre Teatret" på Lilleborg med førsteklasses improteater og
Villa Paradiso med elvutsikt ved siden av. På Torshov er "gullrekka" med stamstedet Bruun-Larsen,
vinbaren Lasarett, og vin- og cocktailbaren Albatross.
For den treningsglade er det gode trenings- og rekreasjonsmuligheter i området. Det er blant annet flere
turstier langs Akerselva. Akerselva tar deg ned til Oslo sentrum eller opp til marka og Maridalen.
Gangavstand til populære badeplasser i Akerselva, som for eksempel Nydalsdammen, samt kort avstand
til Brekkedammen ved Frysja og Maridalsvannet. Det er flere parkområder i nærområdet, som blant annet
benyttes til grilling, sommerleker, soling, piknik og aking om vinteren. Voldsløkka Idrettspark tilbyr blant
annet flere volleyballbaner, fotballbaner og skiløype og skøytebane om vinteren. Er du et friluftsmenneske
og vil ta turen til marka, ligger Solemskogen og Maridalsvannet en liten busstur unna.
Dersom man ønsker å trekke innendørs for å trene, er det kort vei til flere treningssentre som SATS Storo
og Nydalen, Evo, Fresh Fitness, Athletica på BI og CrossFit-senter i Nydalen. Rett ved siden av blokka
ligger Fitness 24/7, de har også et eget jenterom for de som foretrekker det.
Utdanningsinstitusjonen BI ligger bare noen minutter unna, og Universitetet i Oslo på Blindern, Oslo Met,
Tannlegehøyskolen på Lindern, Sykepleierskolen på Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten
og lett å komme seg til med kollektivtransport.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse samt næring i området.
TomtFellestomt, 1603 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en
liten spasertur unna. Det er også nærhet til busslinjer som nr. 23, 24, 30, 31, samt Flybussen. Sinsen og
Storo T-banestasjoner er kun noen minutter unna med linje 4 og 5.
InneholderEntré, stue med alkove og kjøkken. Bad.
ByggemåteHøyblokk over ti etasjer samt loft og u.etasje.
- Støpt plate.
- Grunnmur, bærende konstruksjoner og skillende dekker av betong-/murkonstruksjoner.
- Fasader utført i pussede flater.
- Tilnærmet flat takkonstruksjon utvendig tekket med papp/takfolie(ikke besiktiget).
TAKHØYDE:
Takhøyden er på tilfeldige plasser målt til ca: 2,16 meter på bad og 2,48 meter i øvrige rom.
OPPVARMING:
Leiligheten er oppvarmet med radiatorer ved vannbåren varme via varmeanlegg, samt tilknyttet felles
varmtvann for bygningen.
VINDUER OG DØRER:
- Glatt entrédør av tre med brannklasse B30 og lydklasse 35dB.
- Vinduer med karmer av tre og to-lags glass samt enkelt lydglass fra 2021.
- Leiligheten er oppvarmet med radiatorer ved vannbåren varme via varmeanlegg, samt tilknyttet felles
varmtvann for bygningen.
OVERFLATER
- Gulv belagt med laminat. På bad er gulvet flislagt.
- Vegg- og himlingsflater i malte flater. På bad er veggene flislagt.
VENTILASJON
- Naturlig ventilasjon.
BRANNSLUKNINGSUTSTYRT
- Leiligheten har røykvarsler og brannslukningsutstyr
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderDet følger med 1 stk loftsbod på ca. 2 kvm
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Under følger forhold som
har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (IU), og tilstandsgrad to (TG2 - Kan kreve tiltak. Alder, slitasje, skader
mv.). Forhold har fått tilstandsgrad tre (TG3, hvor strakstiltak er nødvendig):
TG IU
Våtrom - Bad
* Fukt i tilliggende konstruksjoner
Våtrommet har vegger av mur/betong og det er derfor ikke utført hulltaking/fuktmåling. Det er derfor utført et
overflatesøk med fuktindikasjonsinstrument. Det ble ikke oppdaget forhold som kan tolkes til fuktskade.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (sjekkpunkt utover det som er inkludert i andre rom)
* Stakeluke
Avløpsrørene er skjult og eventuell stakeluke er ikke lokalisert.
TG3
Kjøkken
* Ventilasjon
Det er ikke etablert ventilator. Ventilator bør etableres.
Sjablongmessig prisanslag: Kr. 0 - 10.000,-
TG2
Våtrom - Bad
* Vannrør
Fordelerstammer for rør-i-rør systemet er passert i himling uten mulighet for sikker avrenning til sluk
(hensikten er å unngå følgeskade ved en eventuell lekkasje fra systemet). Avrenningsmulighet anbefales
etablert.
* Sanitærutstyr / Innredning
Mindre skade på servantskap mot dusj. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Kjøkken
* Innredning
Mindre skade på hjørne på benkeplate ved oppvaskkum. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Øvrige rom
* Overflater gulv
Stedvis noe sprekker mellom gulvbord.
Det registreres stedvise riper/hakk/merker i gulvets overflatemateriale.
Tiltak kan iverksettes ved behov.
* Innerdører
Innerdører har skader/slitasje. Utskiftning/utbedring kan iverksettes ved behov.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (sjekkpunkt utover det som er inkludert i andre rom)
* Vannbåren varme
Radiatorer med tilhørende vannrør er vurdert til å ha en alder som tilsier begrenset/usikker restlevetid.
Risiko/konsekvens: Svekkelse/lekkasje med behov for vedlikehold/utskiftning. Anbefales holdes under
oppsikt slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
Elektrisk anlegg
* Forenklet vurdering av det elektriske anlegget
Som følger av manglende samsvarerklæring på deler av det elektriske anlegget som er montert etter år
1999 er TG2 satt i henhold til NS3600.
Med bakgrunn i de registrerte avvik/manglende dokumentasjon bør det gjennomføres en utvidet
el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
UTDRAG AV SELGERS EGENERKLÆRINGSSKEJMA
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun av faglært.
- Henviser til Styret ang vask av fasaden.
- Vinduene ble byttet ut av Palmgren AS.
- Henviser til Styret for mer utfyllende info.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Rengjort forside av fasade hovedinngang, over og rundt. Fjernet gammelt skilt fra Storo Frisør på forsiden
av bygningen. Det ble skiftet ut vinduer i 2021 til mer lydisolerende vinduer. Det ble bygd ny pergola ved
inngang i K etasje og plantet 40 tujahekker i hage/utearealet ferdigstillt i 2022.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun av faglært.
Firmanavn:
- Sensorlys ble installert av NB Elektro AS.
- I fyrrommet ble det brukt Rørleggerhuset.
- Baderomstermostat i hybelen montert av Elcon
- Bredbåndsuttak via Telia.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Det har blitt installert sensorlys i alle fellesarealer i hele blokka i 2024. Det har også blitt skiftet
vannpumpe og sirkulasjonspumpe i fyrrommet. Utskift av 3 varmtvannsberedere. Og det har blitt inngjort
serviceavtale på EL-kjelen som varmer opp varmtvannet og radiatorene.
Inne i hybelen har det blitt byttet ut termostat til varmekablene på badet via firmaet ElCon.
Det har også blitt montert et ekstra bredbåndsuttak i stua av en montør sendt via Telia. Jeg har prøvd å
spore montøren da Telia ikke kan gi ut samsvarserklæring. Jeg har snakket med Transtema Connect,
men de klarer ikke spore opp ordren. Så jeg har kun bekreftelsen fra Telia sin side.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Service avtale på EL-kjele i fyrrom. Service avtale på heiser ved Motum. Og service avtale med Norsk
brannvern.
25. Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare,
tinglyste forhold eller private avtaler)?
Ja. Heisene kommer mest sannsynlig til å byttes ut/renoveres i 2025, da de trenger å fornyes. Men venter
på tilbud fra forskjellige firmaer og det må deretter stemmes over på generalforsamling.
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. Utskifte av heisene som nevnt tidligere er et forslag som styret kommer til å stemme over på
generalforsamling i 2025.
28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som
f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Det var funn av veggedyr hos en beboer i 4 etasje. Vedkommende hadde tatt med seg en brukt seng
som tilsynelatende var kilden. Anticimex ble hyret inn for å ta seg av sanering og håndtering av den
situasjonen. Og den ansees nå for å være i orden.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest på boligblokken/ høyhus, datert 07.10.1963
Det foreligger ferdigattest på baderom, datert 23.06.2014.
Elektrisk anleggDet er foretatt en forenklet vurdering av deler av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakkyndige ikke er
elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og selgers informasjon. På generelt
grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Forenklet vurdering:
Er det synlig tegn til merker på plugg til varmtvannsbereder: Ikke relevant.
Er det synlig tegn på termiske skader: Nei.
Er det synlig tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei.
Selgers opplysninger:
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Ukjent.
Foreligger det eltilsynrapport fra de siste fem år: Nei.
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei.
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei.
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja.
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei.
Fungerer hvitevarer som følger boligen: Ja.
Beskrivelse av El-anlegg:
Sikringsskap med automatsikringer, måler og kursoversikt er plassert felles korridor.
OppvarmingLeiligheten er oppvarmet med radiatorer ved vannbåren varme via varmeanlegg, samt tilknyttet felles
varmtvann for bygningen.
Selger kan informere om et strømforbruk på 1468 kWh så langt i år. Betalte mest i januar (420,-),
strømregningen inkludert nettleie har ligget på ca 250,- til max 450,- Forbruk vil variere fra husholdning til
husholdning.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E
Det er utarbeidet energiattest. Den er vedlagt salgsoppgaven. Megler og selger tar forbehold om feil i
energiattesten.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 719,-
pr.mnd.
Bl.a. oppvarming (radiator) og varmtvann, felles bygningsforsikring, vaktmestertjenester og renhold i fellesarealer, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, avdrag og renter på felles lån.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring, strøm, internett- og TV-tjenester (om aktuelt), og eventuelt
parkeringsleie.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: 12125999628, DNB Boligkreditt AS v/DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån, 4. terminer pr. år
Rentesats: 5.64% pa.
Terminer til innfrielse: 55
Restgjeld: 8.619.370,-
Siste termin: 30.05.2038
Lånenr.: 16363309953, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån, 4. terminer pr. år
Rentesats: 5.64% pa.
Terminer til innfrielse: 4
Restgjeld: 1.888,-
Siste termin: 30.09.2025
Lånenr.: 16363816383, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån, 4. terminer pr. år
Rentesats: 5.64% pa.
Terminer til innfrielse: 86
Restgjeld: 4.994.953,-
Siste termin: 31.03.2046
Alle opplysninger er datert pr. 23.10.2024.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapGREFSENVEIEN 51 BORETTSLAG
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 4.643.980,-, driftskostnader på kr.
1.770.846,- og finansinntekter på kr. 2.757.576,-. Dette gir et årsresultat på kr. 1.886.404,-.
Forsikring med polisenummerIF Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP586884
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 711 963,-
Som sekundærbolig Kr. 2 705 460,-
BorettslagBorettslag: Grefsenv 51 Borettslag, Orgnr: 948609541
Borettslaget består av 76 andeler. Borettslaget eier 1 leilighet og to næringslokaler, som kan bidra til
inntjening for borettslaget.
KONTAKTINFO STYRET
E-post: grefsenveien51@outlook.com
STYRETS ARBEID
Styret ser på mulighetene for oppgradering av heiser. Det er pr. 28.10.2024 verken hentet inn tilbud eller
tatt opp i generalforsamlingen, og det ser heller ikke ut til at dette er noe som vil bli aktuelt før 2025.
Kjøper må regne med økt andel fellesgjeld og felleskostnader, dersom dette heisprosjektet vedtas og
gjennomføres.
2024 - Skadedyr i to leiligheter.
I mars 2024 ble det avdekket skadedyr i to leiligheter. Styret kontaktet Anticimex, som satte ut feller i de to
berørte leilighetene. I tillegg ble tilstøtende leiligheter kontaktet og sjekket for skadedyr av Anticimex. Det
har ikke blitt rapportert om funn av skadedyr siden.
Fyrrommet har behov for vedlikehold i årene fremover, hvilket pt. prioriteres over å bl.a bytte radiatorer og
rør, samt rense anlegget, ifølge styrets årsberetning fra 2023. Se årsberetning i årsmøteinnkalling for
2023 og 2024 for ytterligere informasjon om styrets arbeid.
2024 - Bravida AS har foretatt service på maskineri i fyrrommet
2024- Bravida AS har foretatt service på ventilasjonssystemet i 2024
2024 Ny kontroll av brannannlegg utføres etter SA-Bygg AS og If Skadeforsikring har fått rehabilitert
tannklinikken som brant ned, samt installert ny røykvarsler. Lokalet er ferdig pusset opp.
2023/2024 - Oppgraderinger i fellesvaskeri med ny industriell tørketrommel
2023/2024 - Oppgradering og service av heis
2023 - Varmeteknikk AS har gjort service på el-kjelen og byttet ut gamle elementer
2023 - Riving av matbodene
2022 - Ny pergola
2022 - Renovert utleieleiligheten og reforhandlet leiepris for næringslokalene
2022 - Nye vannpumper og bytte av varmtvannsberedere
- Kontroll av elektrisk annlegg utført 11.10.2022 av Omexom Elsikkerhet AS
- Årskontroll brannalarmanlegg og nødlys 11. april 2022
2021 - Nye vinduer
2020 - Skiftet hovedinngangsdør og nye postkasser
2013 - Rør og baderom ble rehabilitert
FELLESVASKERI
Det er to vaskerom i kjelleren som kan benyttes av andelseiere. Vaskemaskinene og tørketromlene kan
brukes fritt til alle døgnets tider, men kun av andelseiere. Alle har plikt til å holde vaskeriet ryddig og rent.
Rengjør lofilter på tørketromler, tørk av søl på toppen av vaskemaskinene. Ikke la vinduene i vaskeriet stå
oppe når det er kuldegrader ute.
PARKERINGSPLASSER
Borettslaget tilbyr 18 uteparkeringsplasser og 7 garasjeplasser til leie. Ledige plasser annonseres i
borettslagets Facebook-gruppe for beboere. Borettslaget har også 2 gjesteparkeringsplasser ved trafoen.
Gjester må vise gyldig parkeringskort i bilvinduet for å unngå bot (1 gjesteparkeringskort følger
leiligheten). Parkeringstillatelse kan hentes fra styrelederen eller et annet styremedlem.
SYKLER
Det finnes en sykkelgarasje i borettslaget hvor andelseiere kan oppbevare sin sykkel. Det er ikke tillatt å
parkere sykler i området ved inngangspartiene, bortsett fra i sykkelstativet.
VAKTMESTER
Vaktmestertjenesten utføres av Bygårdservice AS. Vaktmestertjenesten er en deltidstjeneste med
fremmøte ca. 1-2 ganger pr uke. Alle henvendelser angående vaktmestertjenesten skal gå via styret.
SKILT TIL POSTKASSER OG CALLINGANLGG
Navneskilt til callinganlegg bestilles via styrets e-post: grefsenveien51@outlook.com.
BRANN-/FLUKTVEIER
Det er et skap med brannslange i hver korridor. I tilfelle brann skal heiser ikke benyttes. Baktrappen kan
benyttes ved en brannevakuering. Det er ikke tillatt å sette fra seg søppel eller skrot i baktrappen eller i
fellesoppgangene. Dørene til baktrappen skal alltid holdes lukket.
RØYKING I FELLESAREALER
Det er ikke tillatt å røyke i verken fellesoppgangene eller inne i fellesarealene til borettslaget. Det skal
heller ikke luftes røyklukt ut i fellesarealene.
SØPPELAVFALL OG RENHOLD
Det er eget søppelrom for avfallshåndtering i borettslaget.
KONFLIKTHÅNDTERING
Dersom du opplever problemer med naboen din, som for eksempel støy, røyklukt eller annen sjenerende
adferd, bør du først forsøke å løse konflikten direkte med naboen. Dette kan gjøres enten ved å snakke
personlig med vedkommende eller ved å skrive til dem. Dersom en vennlig tilnærming ikke fører til en
løsning, kan du kontakte styret ved å sende en skriftlig klage til: grefsenveien51@outlook.com.
SAKER FRA ÅRSMØTET 2023:
- Orienteringssak om videoovervåking av inngangene. Styret har montert et videokamera ved
hovedinngangen på 1. etasje, og en annet videokamera ved hovinngangen på etasje K.
- Styret får tillatelse av borettslaget til å leie ut lokalet (tidligere rom med matboder) til inntekt for
borettslaget, uansett
om det blir leie av ekstra boder internt/eksternt, eller leie av oppholdsrom til næringsvirksomhet.
FOR MER INFORMASJON, SE VEDLAGT ÅRSMØTEDOKMENT, HUSORDENSREGLER OG VEDTEKTER
ForretningsførerUSBL
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets og boligbyggelaget (USBL) medlemmer. Forhåndsavklaring
ble igangsatt, og meldefristen var satt til tirsdag 05.11.2024 kl 23:59. Ingen meldte sin interesse innen
utløpet av fristen, og forkjøpsretten anses derfor som avklart. Avklaringen er gyldig i 3 måneder.
Det er vedtektene for det enkelte boligselskap som bestemmer hvilken forkjøpsrett som kan benyttes.
Reglene for hvem som kan kreve forkjøpsrett på denne boligen er listet opp under i prioritert rekkefølge.
1. Andelseier i borettslaget
2. Medlem i Usbl
2. Storbyfellesskap (Bate, BOB, Vestbo, TOBB, Nobl og Bonord iht. ansiennitet.)
Usbl har et samarbeid med andre boligbyggelag i landet om felles ansiennitet. Se usbl.no for utfyllende
informasjon.
DyreholdSøknad om dyrehold sendes til styret per e-post, og godkjennes før dere har dyret. I de fleste tilfeller
godkjenner de dette, så langt det ikke er til sjenanse for andre andelseiere. Hva som menes med
sjenanse er f.eks. mye bjeffing (bare for å ta et eksempel).
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Det er en madrass som ligger på hemsen som aldri har blitt sovet rett på. Neste kjøper må gjerne
beholde den om det er ønskelig. Det står også en skuffeinnsats med trådhyller i gangen som kjøper kan
beholde.
Gardiner medfølger ikke ved salg.
Det ble gjennomført utvask i leiligheten og av vinduer i forkant av fotografering. Kjøper gjøres
oppmerksom på at det ikke vil bli gjennomført ny vask av leilighet og vinduer til overtakelse.
Boligen vil først kunne bli registrert på kjøper(e) etter at medlemskap er betalt. Iht. borettslagsloven av
6.6.2003 § 5-2, (4) skal alle som er medeiere i en andelsbolig ha egne medlemskap i boligbyggelaget.
Innmelding koster pt. kr. 300,-.
AnnetDet er uttak til bredbånd 2 steder i stua. Blokka har avtale med Telia, så man får noe avslag i pris på
bredbånd og TV-tjenester.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Rettighetshavere til eiendomsrett
1960/11939-1/105 HJEMMEL TIL EIENDOMSRETT 28.09.1960
Vederlag: NOK 0
KJØPER:Grefsenv 51 Borettslag
Org.nr: 948609541
1916/900737-1/105 ERKLÆRING/AVTALE 07.07.1916
Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn
1936/7887-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN. 04.07.1936
Med flere bestemmelser
1943/7289-1/105 ERKLÆRING/AVTALE 27.09.1943
Bestemmelse om kloakkledning
1960/6782-1/105 ERKLÆRING/AVTALE 08.06.1960
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
1960/9816-1/105 ERKLÆRING/AVTALE 18.08.1960
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglementet
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
1960/11875-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN. 28.09.1960
1963/16390-1/105 OBLIGASJON 10.12.1963
BELØP: NOK 630.900
PANTHAVER:Bbl Ungdommens Selvbyggerlag
Lnr: 1114247
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ
EIENDOMMEN
1989/73802-1/105 FORHØYELSE 26.10.1989
FORHØYET TIL NOK 645,900
1985/19624-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
11.04.1985
Byggeforbud på nærmere angitt avstand
2002/42912-1/105 PANTEDOKUMENT 01.07.2002
BELØP: NOK 6.300.000
PANTHAVER:DNB BANK ASA
Org.nr: 984851006
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2004/17986-1/105 PRIORITETSBESTEMMELSE 15.03.2004
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT 2003/51494-1/105
2004/33829-2/105 NEDKVITTERING 19.05.2004
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 1.860.000
2003/51494-1/105 PANTEDOKUMENT 20.08.2003
BELØP: NOK 4.600.000
PANTHAVER:HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2013/272858-1/200 JORDSKIFTE 08.04.2013
Jordskiftesak 0200-2010-006 Grefsen Stasjonsby
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2013/641861-1/200 PANTEDOKUMENT 01.08.2013
BELØP: NOK 12.000.000
PANTHAVER:DNB BANK ASA
Org.nr: 984851006
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2020/3373963-1/200 BESTEMMELSE OM VANN/KLOAKK 23.11.2020 21:00
KAN IKKE SLETTES UTEN SAMTYKKE FRA:OSLO KOMMUNE
Org.nr: 958935420
:Knr:0301 Gnr:76 Bnr:109 Snr:1 - 18
Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler
Bestemmelse om (begrensning av) endring i terrenget i nærheten av anlegg
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2021/518073-1/200 PANTEDOKUMENT 03.05.2021 15:10
BELØP: NOK 5.500.000
PANTHAVER:DNB BANK ASA
Org.nr: 984851006
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
GRUNNDATA
1915/900369-1/105 REGISTRERING AV GRUNN 06.08.1915
DENNE MATRIKKELENHET OPPRETTET FRA:Knr:0301 Gnr:76 Bnr:2
1940/8771-1/105 REGISTRERING AV GRUNN 19.10.1940
UTSKILT FRA DENNE MATRIKKELENHET:Knr:0301 Gnr:76 Bnr:171
UtleieMed styrets godkjenning kan en andelseier overlate bruken av hele boligen til andre for opptil tre år,
dersom andelseieren selv har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene. Er vilkåret om botid
oppfylt, kan godkjenning kun nektes hvis det foreligger saklig grunn. Det vises til borettslagsloven § 5-5.
Bruken av hele boligen kan på nærmere vilkår overlates til andre uten begrensningene som følger av
borettslagsloven § 5-5. Vilkårene følger av borettslagsloven § 5-6.
Dersom andelseieren selv bor i boligen, kan bruken av deler av boligen overlates til andre, jf.
borettslagsloven § 5-4.
Vedtektene kan inneholde bestemmelser som har betydning for andelseiers rett til å leie ut boligen. Dette
kan også omfatte bestemmelser som avviker fra lovens ordning. Interessenter oppfordres derfor til å
sette seg inn i vedtektene.
Husordensreglene sier følgende om bruksoverlating:
Dersom du ønsker å leie ut leiligheten skal dette søkes om å godkjennes av styret først.
Søknad sendes på følgende lenke: https://www.usbl.no/beboer/utleie-av-bolig Husk at du ifølge
borettslagsloven må ha bodd i boligen din i minst ett år før du får lov å leie ut, og du får som regel kun leie
ut for tre år om gangen. Som eier av boligen er det også ditt ansvar å påse at felleskostnadene blir betalt
hver måned, og at leietaker ikke bryter borettslagets ordensregler eller forårsaker skader eller annet
mislighold overfor borettslaget.
Vei/vann/kloakkBorettslaget er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Nabotomta, Grefsenveien 49, er under utvikling.
* Grefsenveien 49 - Riving av boligblokk - Saksnummer 201715037.
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om riving av eksisterende bebyggelse i Grefsenveien 49,
og har utsendt rammetillatelse til dette 08.01.2019
* Grefsenveien 49 - Oppføring av boligblokk - Saksnummer: 201715042
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om oppføring av boligblokk, og har utsendt
rammetillatelse.
Grefsenveien 49 ligger på Storo i bydel Sagene, og er i dagens situasjon bebygget med et boligbygg på 2
etasjer samt underetasje og loft. Den eksisterende bygningen utgjør et sammensatt volum, med ulike
deler bygget til ulike tider. Den eldste delen ble byggemeldt i 1917, og denne ble endret og tilført nye
volumer i løpet av perioden 1921 – 1960. Hele anlegget ble vesentlig ombygget enda en gang i 1986, før
senere bruksendringer i 2011 og 2013.
Omsøkt tiltak omfatter oppføring av en ny boligblokk på eiendommen, som i sin helhet erstatter den
eksisterende bebyggelsen. Nybygget har 8 etasjer, og et fotavtrykk på 412,6 m². Samlet bruksareal (BRA)
er opplyst å være 3304,8 m².
Søker har oppgitt følgende opplysninger i søknaden
Tomtens areal: 1003,1 m²
Tiltakets bebygde areal (BYA): 412,6 m²
Tiltakets bruksareal (BRA): 3304,8 m²
Tiltakets høyde (teknisk høyde): Gesims: 25,00 meter (kote +137,00), takoppbygg: 28,30 meter (kote
+140,30)
Antall boenheter: 32 boenheter omsøkt og totalt på eiendommen
Antall parkeringsplasser: 4 biloppstillingsplasser
Antall sykkelplasser: 57 sykkelplasser
Antall HC-plasser: 1 HC-plass
Uteoppholdsareal: 243 m² på terreng, 206 m² på tak
For mer informasjon på saken se:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201715042
* Grefsen stasjon - Etablering av gang og sykkelvei. Saksnummer: 2024457007.
Siste bevegelse
Siste dok. 09.10.2024
Pågående byggesaker i området:
* Grefsenveien 35 - Oppføring av støyvoll - Saksnummer 200713261
Siste bevegelse
Siste dok. 30.09.2024
Storo er nå i en vesentlig områdeutvikling med høy byggeaktivitet.
Pågående plansaker:
Planarbeidet vil deles i 3 ulike delstrekninger med hver sitt plannummer:
* Saksnummer: 202205180 - Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen – gateoppgradering.
* Saksnummer: 202212601 - Grefsenveien fra Akersgata til Grefsenveien 48 - gateoppgradering
* Saksnummer: 202214970 - Hans Nielsen Hauges gate – gateoppgradering
Bakgrunnen for planarbeidet er at Grefsenveien – Sandakerveien og Hans Nielsen Hauges gate er noen
av strekningene i Oslo med høyest potensiell sykkeltrafikk dersom det tilrettelegges godt for sykling. I
Oslo kommunes Plan for sykkelveinettet i Oslo (vedtatt i 2018) er disse strekningene definert som gater
som skal inngå i det fremtidige sykkelveinettet med eget anlegg for syklende.
Hensikten med ny reguleringsplan er først og fremst å tilrettelegge for bedre fremkommelighet og
trafikksikkerhet for syklister og gående, i tillegg skal kollektivtrafikkens fremkommelighet ivaretas.
Planforslaget for Storokrysset og Grefsenveien innebærer en ensidig toveis sykkelvei på vestsiden av
gateløpet fra Åsengata til og med Storokrysset. På oversiden av Storokrysset blir det overgang til tosidig
sykkelfelt. Løsning med toveis sykkelvei med fortau er vanligvis ikke anbefalt i bygater, men vil i trikkegater
som Grefsenveien medføre færre kryssinger og konfliktpunkter med både trikk og bil. I Hans Nielsen
Hauges gate planlegges det tosidig sykkelfelt.
De viktigste punktene tas opp igjen i dette referatet:
PBE støtter konklusjonene fra dokumentet «Beslutningsnotat sykkeltilrettelegging i Storokrysset» og
foreslått plangrep for strekningen Vitaminveien-Storokrysset-Disen. PBE mener at oppgradering av
Storokrysset er et viktig tiltak av hensyn til å øke trafikksikkerheten for syklister i et konfliktfylt område. Det
videre planarbeidet bør se på tiltak for å prioritere framkommeligheten for kollektivtrafikk gjennom
planområdene i størst mulig grad, med særlig fokus på trikk.
PBE er negativ til konklusjonene fra dokumentet «Løsningsvurdering, Grefsenveien gateopprustning fra
Åsengata til Grefsenveien 51» og fraråder det foreslåtte planinitiativet (bestående av et gatetversnitt med
ensidig toveisrettet sykkelvei med fortau) for strekningen fra Åsengata til Grefsenveien 48. PBE
argumenterer at de foreslåtte løsningene har negative konsekvenser for gående, vegetasjon/trær og
kulturminner og er lite tilpasset omgivelsene og Oslos indre by.
Det vil utarbeides tre separate planforslag som omfatter de tre strekningene.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202205180
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601
* Vitaminveien - Opparbeidelse av gate - Detaljregulering. Saksnummer: 201816207.
Planforslag:
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Vitaminveien og deler av Nydalen allé, Gunnar Schjelderups vei og
Sandakerveien fra offentlige og fellesprivate samferdselsformål og forretning/kontor/industri til offentlige
samferdselsformål (bl.a. kjøreveg, fortau sykkelanlegg, torg) og annen veigrunn (grøntareal). Plan- og
bygningsetaten anbefaler planforslaget.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201816207
* Nycoveien 1 og 1 B - Kontorbygg. Saksnummer: 202209898.
Det foreslås å utvide dagens bebyggelse med en ekstra fløy mot Vitaminveien. Dette vil bidra til å
stramme opp situasjonen mot veien og krysset i nordvest, samtidig som skissert bygningsliv vil
harmonere med den planlagte boligbebyggelsen innenfor Vitaminveien 6. Det foreslås videre å øke
utnyttelsen og regulert høyde innenfor den skisserte planavgrensningen, med den hensikt å legge til rette
for en utvidelse av den eksisterende bygningsmassen. Maks tillatt gesims foreslås satt til 30 meter, i
samsvar med øvrig etablert og planlagt bebyggelse i området.
Sett i et større perspektiv anses det positivt å tilrettelegge for at denne typen virksomheter skal kunne
bevare sin drift i sentrum, ved å tilrettelegge for nødvendig tilpasning av eiendommene og en
fremtidsrettet drift. Som tidligere nevnt har virksomheten en lang og betydelig historisk forankring i
området, samtidig som det å beholde driften vil kunne styrke det funksjonelle mangfoldet.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202209898
* Vitaminveien 1 B - Planforslag i avklaringsfase - Kontorbygg
Detaljregulering med konsekvensutredning. Fastsatt planprogram.
Ferd AS v. Vitaminveien 1B AS ønsker å omregulere Vitaminveien 1B fra industri til kontor, forretning og
bevertning. Intensjonen er å realisere et kontorbygg som skiller seg ut i mengden med gjennomgående
høye ambisjoner om miljømessige, sosiale og økonomiske bærekraftige løsninger. Prosjektet skal sikre
en høy bymessig kvalitet, bygge opp under Vitaminveien som fremtidig strøksgate og tilrettelegge for et
aktivt bygulv med publikumsrettet virksomhet på bakkenivå.
202017294 er saksnummeret, og det er planlagt beslutning om offentlig ettersyn 19.11.2024. Følg saken
her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202017294&wfl=N&Dateparam=10/31/2024&sti=
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 154 312,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 254 312,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett USBL (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 882,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 263 194,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører USBL (Kr.6 385)
Fotograf Trond Walsø (Kr.6 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedsføringspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.56 314,68)
Visningshonorar pr. stk 3400,- (Kr.6 800)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Deltakelse overtakelse (Kr.1 700)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.16 684)
Grunnpakke Borettslag (Kr.9 975)
Direkteutlegg for selger (Kr.166,70)
Totalt kr. (Kr.153 725,38)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0273
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Partner Alice Brandwijk
SaksbehandlereAlice Brandwijk
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 92 30 18 87 / E-post: alb@eie.no