EiendomBåhusveien 14, 0573 OSLO, Etasje: 3
MatrikkelGnr. 83 Bnr. 155 Snr. 39 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 45 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 42 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
Antall soverom1
Byggeår1935
TomtEiet tomt 3599 kvm
Prisantydning4 200 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 17.10.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 250 028,- pr. 08.10.24
Andel fellesformue: kr. 36 737,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 200 000,- (Prisantydning)
kr 250 028,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 450 028,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 111 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 112 750,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 562 778,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 572 728,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 176,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFyring, varmtvann, bredbånd, kommunale avgifter, trappevask, vaktmestertjenester, renovasjon, drift og
vedlikehold, styrehonorar, forretningsførsel, forsikring, m.m.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes av felleskostnadene i sameiet.
EierHåkon Westbye
BeskrivelseVelkommen til Båhusveien 14 - Presentert av Aida Rajic i EIE eiendomsmegling.
Fresh og romslig 2-roms i et tilbaketrukket område på Rosenhoff/Sinsen.
Leiligheten har store vindusflater og fin størrelse på rommene, noe som gjør at du får en lys og luftig
atmosfære.
Her bor du i rolige omgivelser, hvor du har kort gåavstand til trikk, T- bane og buss, samt flere butikk- og
servicetilbud.
•Lekkert bad fra 2018
•Vinduer 2022
•Med både oppvarming og varmtvann inkl. i felleskostnadene bidrar det til å holde strømkostnadene nede
•Innendørs sykkelbod
•*Mulighet for å leie parkering etter venteliste
•Kort gåavstand til Torshovdalen
•Umiddelbar nærhet til kollektivtransport
Leiligheten passer perfekt for deg som skal inn på boligmarkedet og ønsker en leilighet med god
standard og kort vei til alt Oslo har å by på.
ParkeringSameiet har parkeringsplasser som leies ut etter venteliste og gjeldende priser.
Styreleder opplyser at leie av parkeringsplass er kr. 500,- pr. mnd.
Ved inngåelse av leieavtale for parkeringsplass påløper det kr. 550,- for etablering av avtale.
Parkeringsplasser tildeles løpende av styret.
Ved ønske om å bli satt på venteliste, ta kontakt på sameiets mail; styret@bahusveien.com.
Styret opplyser pr. 09.10.24 at de har en ledig parkeringsplass.
Ellers beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetBåhusveien 14 ligger svært sentralt til på Sinsen/Rosenhoff med kort vei til det meste av servicefasiliteter,
kollektivtransport og flotte grøntområder.
Fra boligen er det ca. 15 minutters gange ned til urbane og sjarmerende Sofienbergparken og
Grünerløkka. Her ligger noen av Oslos mest populære spise- og serveringssteder, samt flere spennende
nisjeforretninger. Videre mot Akerselva finner man Vulkan og Mathallen med matprodukter og en rekke
caféer og spisesteder av høy kvalitet.
For den utelivsglade er det en rekke utvalg av nattklubber, puber og loungebarer i nærområdet. Ca. 10
min gange unna ligger nyåpnede Carls, en to etasjes bar med blant annet shuffleboard.
Like i nærområdet ligger Torshovdalen og Torshovparken, begge byr på store grøntområder, stier og
sittebenker. Her er det nydelig å sole seg og grille på varme sommerdager. Ellers er det anbefalt å ta en
spasertur i Rodeløkkens kolonihager.
Treningssenter som Sats, Fresh Fitness og Fitness24seven finner du i noen få minutters gangavstand
fra boligen mot Carl Berners plass. Tøyenbadet er under renovering og skal bli et av Oslos beste bad,
både på sommer og vinterstid. Er du glad i å sparke ball er det opparbeidet fotballbane i Tøyenparken og
på Dælenenga ved Grünerhallen.
Dagligvarehandelen kan gjøres hos Kiwi som ligger i umiddelbar nærhet, eller Rema 1000 noen
minutters gange unna. Eventuelt finner du Coop Mega og søndagsåpne Joker på Carl Berners plass ca.
10 min gange unna.
Meget god dekning av kollektivtransport med buss og trikk i umiddelbar nærhet, og gangavstand til
T-bane. Rosenhoff trikk- og busstopp ligger like ved boligen og har hyppige avganger. Flybussen kjører
også forbi her. Om lag 10 min gange til både Carl Berner T-banestopp og Sinsen T-banestopp. Carl
Berners plass er et knutepunkt for kollektivtransport.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderBRA-i ( 42 kvm) består av: Entré/gang, bad/vaskerom, soverom og stue/kjøkken.
Utover overnevnte areal er det en kjellerbod på 2,8kvm (BRA-e).
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteGenerelt
Fundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Hovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i
teglstein. Flatt tak tekket med papp/membran. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo.
Vinduer og dører
Vinduer med 3-lags glass og trekarmer.
Vinduene er datert 2022 (montert i januar 2023 iflg. eier).
Overflater
Flislagt gulv på bad. Laminat og parkett for øvrig.
Flislagte vegger på bad. Malte flater for øvrig.
Malte flater i himling.
Kjøkken
IKEA kjøkkeninnredning med malte fronter, eik benkeplater, oppvaskkum, hetteventilator, fliser over
benk, kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, stekeovn og platetopp. 5 fronter med glass. Waterguard med
lekkasjestopp er montert.
Bad
Bad/vaskerom med vaskemaskin (40 cm), veggmontert toalett, dusjnisje med dusjdører i herdet
glass, speilskap med overliggende belysning, baderomsinnredning med finerte fronter og
heldekkende servant.
Baderommene i sameiet ble pusset opp i 2018.
Ventilasjon
Kullfiltervifte på kjøkken.
Mekanisk avtrekk på bad.
Naturlig ventilasjon for øvrig.
VVS
Vannrør med rør-i-rør system i kobber. Adkomst til koblingsstokker for rør-i-rør system via luke i rørkasse
på bad/vaskerom.
Avløpsrør i plast.
Sluk i plast.
Oppvarming
Vannbåren varme fra fjernvarmeanlegg med radiatorer.
Gulvvarme på bad.
Elektrisk
Automatsikringer.
INGEN TG3
Bygningsdeler med TG2:
Etasjeskille og gulv på grunn:
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 10 mm. Totalt avvik er målt opp til 15 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget,
må tiltak påregnes.
Kjøkken - Avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Vannledninger:
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Undertegnede har
ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Adkomst til
koblingsstokker for rør-i-rør system via luke i rørkasse på bad/vaskerom. Ingen lekkasjer ble avdekket på
befaringsdagen. Kondens ble observert/registrert ved en koblingsstokk. Stoppekraner fungerer som
tiltenkt.
Vannrør fra 2018 gis TG-1 grunnet alder. Avdekket kondens i rørkasse gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Utbedre avvik tilknyttet kondens i rørkasse.
Elektrisk:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
2018: elektro arbeider i forbindelse med renovering av baderom. -Varmekabel, effektregulator,
downlights,
dimmer, stikkontakter og kursopplegg. Dokumentasjon foreligger.
Eier opplyser om dårlig kapasitet tilknyttet kjøkken.
TG-2 gis grunnet oppgitt avvik, manglende dokumentasjon på deler av el-anlegget, samt manglende
elkontroll
de siste 5 år.
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll. Utbedre overnevnt avvik tilknyttet kjøkken.
Vannbåren varme:
Installasjonene er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse.
Radiator på soverom og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Gulv:
Bruksslitasje i flere rom. Gulv er noe skadet i stue/kjøkken.
Oppgitte avvik gis TG-2. Gulv gis TG-1 og TG-2.
Innerdører:
Eldre innerdører med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Entredør:
Entredør med bruksslitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Sammendrag selgers egenerklæring:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Svar: Ja
Kommentar: Forrige eier opplyste om at en flislegger fra Sans bygg i ettertid av bad-rehabilitering rettet
opp i noen ufullstendigheter i fugemasse ved enkelte fliser på bad.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: Sans Bygg AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Oppussing og utvidelse av bad i 2018 i regi av sameiet.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Svar: Ja
Firmanavn: Sans Bygg AS
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Badet ble pusset opp av Sans Bygg i 2018. Tettesjikt/membran/sluk ble oppgradert/fornyet
ifølge tidligere eier og forrige prospekt.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Svar: Ja
Kommentar: Antar at sameiet har tilgang til dette.
Er arbeidet byggemeldt?
Svar: Ja
Kommentar: Entreprenør i regi av sameiet hadde ansvaret.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Svar: Ja, kun faglært
Firmanavn: VD Montasje
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Alle vinduer i leiligheten ble byttet ut av VD Montasje i januar 2023. Arbeidet ble utført i regi
av sameiet.
Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks.
rotter, mus, maur eller lignende?
Svar: Ja
Kommentar: Tidligere eier hadde sett et oppslag på tavle i oppgang, men hadde ikke selv erfart dette
eller hørt noe om det de senere år.
Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Svar: Ja
Kommentar: Tidligere eier hadde sett et oppslag på tavle i oppgang, men hadde ikke selv erfart dette
eller hørt noe om det de senere år.
StandardFor utfyllende teknisk standard, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFerdigattest for våningshus datert 11.03.1939.
Ferdigattest for modernisering av bad datert 13.09.2018.
Ferdigattest for installasjon av røykvarslere datert 05.12.2022.
Ferdigattest for utskifting av vinduer datert 17.01.2024.
Dagens bruk av boligen er ikke i samsvar med byggegodkjente tegninger.
Deler av leiligheten er ombygd fra opprinnelig planløsning. Opprinnelig kott er innlemmet som del
av bad/vaskerom. Kjøkkeninnredning er flyttet inn til stuedel. Opprinnelig kjøkken er innredet som
soverom.
Rommet som i dag er innlemmet som del av bad er opprinnelig byggemeldt som bod/kott. Bod er ikke
godkjent som rom for varig opphold. Det fremgår i redegjørelsen oversendt til plan og bygningsetaten, ved
oppstart av rehabiliteringen, at eksisterende planløsninger beholdes. Planløsningen er endret, da bod er
innlemmet som del av badet, da badet ble renovert i regi av sameiet i 2018. Det er utstedt ferdigattest på
arbeidene.
Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold med risiko og eventuelle pålegg fra kommunen og kostnader
forbundet med dette.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderTotale felleskostnader pr. mnd: kr 4 176,-
Herav:
Vedlikeholdstillegg: kr 114,-
Felleskostnader: kr 2 215,-
Tillegg bredbånd: kr 149,-
Avdrag IN-lån: kr 265,-
Renter IN-lån: kr 1 433,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Styreleder har opplyst tidligere i år at sameiet vurderer en mindre økning av felleskostnadene fra nyttår.
Dette er som følge av at sameiet ikke har justert felleskostnadene på flere år. Hva økninger eventuelt vil
være er foreløpig ikke klart, da dette pt. er under vurdering.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderMye dekkes av felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring, etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 83987209847, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 08.10.2024: 7% pa.
Antall terminer til innfrielse: 109
Saldo per 08.10.2024: kr 21 124 643,-
Andel av saldo: kr 250 028,-
Kapitalkostnader: kr 1 698,-
Første termin/første avdrag: 01.03.2022 ( siste termin 01.12.2051 )
Mulighet for individuell nedbetaling av lån: Ja.
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 250 028,- pr. 08.10.24.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Det er mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld. Ta kontakt med forretningsfører for ytterligere
informasjon.
ÅrsregnskapDriftsinntekter for 2023 var på kr 4 282 501,-
Driftskostnader for 2023 var på kr -10 351 572,-
Driftsresultatet var på kr -5 994 316,-
Årsresultat for 2023 var på kr -7 056 879,-
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP1930870.1.7
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 038 380,-
Som sekundærbolig Kr. 3 945 842,-
SameieSameiet Båhusveien 10-18 er registrert i Enhetsregisteret og /eller Foretaksregisteret
med organisasjonsnummer 983490697. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune
kommune og har 88 boligenheter og 2 næringslokaler.
-Sameiet har parkeringsplasser. Disse leies ut etter regler vedtatt av sameiermøtet/styret.
-Sameiet har eget fellesvaskeri som er lokalisert i Båhusveien 14.
-Styret fakturerer seksjonseiere som leier ut sin leilighet med kr. 2.000,- pr. kalenderår. Dette faktureres
årlig via OBF.
-Vaktmester Service AS ivaretar oppgavene knyttet til rydding, plenklipping, snømåking,
daglig drift.
-Sameiet har avtale med Telia for leveranse av bredbånd med hastighet på 100MB.
Her føres opp en kronologisk oversikt over større vedlikehold som har blitt gjennomført de siste årene:
2023: Utskifting av samtlige vinduer og balkongdører i nr-12-14-16-18. Utbedring/vedlikehold av
fyringsanlegg.
2022: Søknadsprosess for nye vinduer, Oslo Kommune og Byantikvar. Utskifting av vinduer i nr 10. Div
utbedringer av fyringsanlegget. Byttet ut deler av rørstammene for fyringsanlegget i underetasje /bod
gangene i nr 10 pga rust/lekkasje.
2021: Avtale inngått med VD Montasje AS for utskifting av vinduer i samtlige seksjoner, gjennomføres
Q2-2022.
2021: Reforhandlet lån hos Handelsbanken for finansiering av nye vinduer.
2021: Balkonger endeseksjonene ferdig rehabilitert.
2021: Brannbalkongene på langsidene rehabilitert (noe finpuss gjenstår).
2021: Byttet brannslukkere i samtlige seksjoner og fellesområder (de gamle utgått på dato).
2021: Nye lamper med bevegelsessensor i alle oppganger / fellesområder.
2021: Diverse utbedringer av elektrisk anlegg etter funn gjort under El kontroll. (HMS rutine/krav).
2021: Omkopling stigerør varmeanlegg grunnet feilkobling «tur/retur».
2020: Installert nye seriekoblete brann/røykvarslere med automatisk varsling i hele Sameiet og overføring
til alarmsentral..
2020: Vedlikehold av brannbalkongene. (Arbeidet ikke helt ferdig, noe utsatt til våren).
2020: Automatisert vaskeriet.
2020: Skifting knust/lekk trådglass takvinduer oppganger.
2020: El-kontroll samtlige fellesarealer.
2020: Termofotografering av El tavler.
2020: Vedlikehold varmeanlegg/radiatorer.
2020: Byttet defekt callinganlegg i nr 14.
2019: Ny hekk å nytt gjerde mot gangvei mellom hjørnet nr 18 og Båhusveien
2019 Bjørketrær foran nr 10 kappet ned da de var begynt å råtne, erstattet med nye.
2018: Totalrenovert vann og avløp, nye stigeledninger til kjøkken og bad, nye bunnstrekk.
2018: Totalrenovert alle bad i Sameiet.
2018: Aquastopp installert i alle kjøkken.
2018: Nye avtrekksvifter på tak for samtlige luftekanaler.
2018: Utbedret mindre skade fasade 5 etg hjørnet nr. 18.
2018: Vaskerom renovert/alle overflater malt.
2018: Fjernet/sanert gammel fyrkjele.
2018: Etterisolert deler av fjernvarmerør i fyrrom.
2017: Nye postkasser til alle oppganger (12-14-16-18 montert i januar 2018)
2017: Inngått avtale med OPAK AS for oppfølging i byggeperioden inkl uavhengig kontroll / prosjekt og
byggeledelse.
2017: Inngått avtale med Sans Bygg AS for rehabilitering rør & bad.
2017: Forespurt og forhandlet finansiering for rehabiliteringsprosjektet, avtale signert med
Handelsbanken.
2017: Mindre asfaltreparasjon i innkjørsel.
2016: Utskifting knust/lekk trådglass takvinduer oppganger.
2016: Lagt om taket, ny papp.
2016: Byttet enkelte beslag på taket.
2016: 2 nye vaskemaskiner til vaskerommet.
2016: 2 nye tørketromler til vaskerommet.
2016: Nytt rekkverk ved nr.18.
2015: Maling av oppganger.
2015: Rehabilitering av bunnledning avløp.
2014: Reparasjon 2 sluk på tak (over nr. 16).
2014: Reparasjon skader betong oppganger.
ForretningsførerOBF
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
DyreholdDet er tillatt å ha husdyr i sameiet så lenge ordensreglene og båndtvangsreglene overholdes.
Husdyr skal ikke oppholde seg på brannbalkongene.
DiverseSelger opplyser om følgende:
-Det er kun ett av to lys i avtrekksviften som virker.
-Springen bør festes bedre.
-Sokkel mangler under oppvaskmaskinen.
-Sprekk i benkeplaten på kjøkkenet.
AnnetVaskemaskin medfølger.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Følgende er registrert på eiendommens grunnboksblad:
1936/1389-1/105 Bestemmelse om veg
04.02.1936
1936/3071-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
10.03.1936
1985/36888-81/105 Erklæring/avtale
21.06.1985
1985/36888-80/105 Seksjonering
21.06.1985
opprettet seksjoner:
snr: 39
formål: Bolig
sameiebrøk: 42/3812
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 92 SEKSJONER
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieStyret fakturerer seksjonseiere som leier ut sin leilighet med kr. 2.000,- pr. kalenderår. Dette faktureres
årlig via OBF.
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Saksnummer 201813816: Vedtak om midl. forbud mot tiltak: Plan- og bygningsetaten vedtar midlertidig
forbud mot tiltak i påvente av regulering/omregulering, jf. plan- og bygningsloven§ 13-1. Plan- og
bygningsetaten har etter anmodning fra Byantikvaren besluttet at hele området nedlegges midlertidig
forbud mot tiltak på bakgrunn av en stadig økende takt av endringstiltak i området. Forbudet har ikke som
hensikt å motsette seg rehabiliteringer og mindre tiltak som er i tråd med byantikvarens føringer. Se Plan-
og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201813816
Bygningen har vernestatus "kommunalt listeført" (Gul liste: Byantikvarens oversikt over registrerte
kulturminner i Oslo).
Alle eiendommer som er oppført på Gul liste, har kulturminneverdi. Hvis en eiendom står oppført på Gul
liste, skal Byantikvaren uttale seg i alle byggesaker som berører eiendommen. Det betyr at man må søke
Plan- og bygningsetaten før man setter i gang arbeider som medfører endringer. Kommunalt listeførte
kulturminner har ikke juridisk vedtatte bestemmelser. Man må likevel søke til Plan- og bygningsetaten
hvis man vil gjøre utvendige endringer.
202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring
kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et
helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål
Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte
utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø
med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring
kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt
grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768
Saksnr 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr
201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og
bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca 185 kontorplasser og
bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere "Sorgenfri" -bygningen for fremtidig
bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368
Saksnummer 201812025: Sinsenterrassen 11 - 21 - Utskifting av vinduer.
Saksnummer 202316366: Knut Alvssons vei 23 - 31 - Oppføring av balkonger.
Saksnummer 201716949: Sinsenterrassen 23, 25, 27 - Utvidelse og oppføring av balkonger.
Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles
oppholdsområde og fasadeendringer.
Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av
sak 202113718.
Hensikten med reguleringsplanen er å muliggjøre en transformasjon av dagens lukkede næringsbygg til
et åpent og levende bygg med bolig, næring, kultur og servicefunksjoner.
Saksnummer 202018759: Trondheimsveien 119-125, Sinsenveien 1 og Hasleveien 4-8 - Bestilling av
oppstartsmøte - Boligbebyggelse.
Muligheter for bolig og næring på en stor, sentral og ubebygget tomt. Ligger nær knutepunktet Carl
Berners plass. Prosjektet er planlagt med overvekt av boliger.
Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 200 000,- (Prisantydning)
kr 250 028,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 450 028,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 111 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 112 750,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 562 778,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 572 728,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visnings-/overtagelse: Kr 2 900,-
Provisjon: 1% av salgssum
Tilrettelegging: Kr 4 900,-
Grunnpakke Borettslag/Sameie: Kr 17 890,-
Markedspakke: Kr 18 900,-
Oppgjør: Kr 9 000,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0225
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Aida Rajic
SaksbehandlereAida Rajic
EIE Sinsen
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 93 02 56 90 / E-post: ara@eie.no
Aurora Helgesen Johansen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 90 24 11 33
[/ E-post: ahj@eie.no