Bilde 1 av Lilleruts vei 71Bilde 2 av Lilleruts vei 71
Digital salgsoppgave
Lilleruts vei 71

1364 Fornebu • Bærum kommune

Prisantydning

kr 24 500 000

Omkostninger: kr 626 250Totalpris: kr 25 126 250
Unik 4-roms toppleilighet på 189m² over en flate. Privat vestvendt terrasse på 50m² med sjøutsikt. 2 garasjeplasser m/el
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
20
Antall soverom
3 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
189 m²
Bruksareal (BRA)
195 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
6 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
50 m²
Fellesutgifter
kr 9 388 / Mnd
Prisantydning
kr 24 500 000
Omkostninger
kr 626 250
Totalpris
kr 25 126 250
Fellesformue
kr 42 072
Byggeår
2011
Tomt
Eiet tomt 7117 m²
Oppdragsnummer
125240154
Visninger
Søndag 12. mai
16:30 - 17:30
Mandag 13. mai
17:00 - 18:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 24 500 000,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 24 500 000,-)kr 612 500,-
Adm. kostnader forretningsfører garasjeplasserkr 3 300,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 25 126 250
Eiendom
Lilleruts vei 71, 1364 Fornebu, Etasje: 4

Matrikkel
Gnr. 41 Bnr. 924 Snr. 20 i Bærum kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 195 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 189 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
Boden i kjeller stor 6 kvm som er angitt som BRA-e ligger på/i fellesareal

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 50 kvm

Areal
Primærrom: 189 kvm, Bruksareal: 195 kvm, BRA-i: 189 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 50 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
2011

Tomt
Eiet tomt 7117 kvm

Prisantydning
24 500 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Heiki Nygård Takstdato:

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Sameiet har ingen lån pt.
Andel fellesformue: kr. 42 072,- pr. pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. omkostninger
kr 24 500 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 3 300,- (Adm. kostnader forretningsfører garasjeplasser)
kr 612 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 24 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 617 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 25 117 000,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 25 126 250,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 9 388,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Drift og vedlikehold av sameiet, felles forsikringer, kommunale avgifter, styrehonorar, revisjonshonorar, bredbånd, trappevask og div andre driftskostnader. Månedlig avregning for varmtvann og oppvarming kommer i tillegg.

Eier
Sissel Knudtzen

Parkering
Med boligen følger 2 garasjeplasser med EL-billader i sameiets felles garasjeanlegg, hvor én av plassene er ekstra stor.

Mnd. felleskostnader for garasjeplass utgjør kr. 112,- pr. mnd. for begge plassene pt. og strøm EL-billader kr. 600,- pr. mnd. pt. Dette kreves inn som endel av sameiets mnd. felleskostnader.
Strøm el-bil avregnes etterskuddsvis av styret.

Forr.fører opplyser: Garasjeplasser som er solgt av utbygger er tillagt den enkelte seksjon som tinglyst tilleggsdel.

Plassen er ikke ansett på HC-plass av seksjonsbegjæringen på tross av størrelsen.

Gateparkering etter områdets bestemmelser.

Sameiet har gjesteplasser ute langs Lilleruts vei og i garasjeanlegg. Seksjonen disponerer 2 gjesteparkeringskort.

Beliggenhet
Leiligheten ligger i et sentralt og hyggelig boligområde på Fornebu. Fra leiligheten er det kort gange til et rikt utvalg av områdets flotte fasiliteter og servicetilbud.  Det er kort avstand til Hundsund Grendesenter, spekket av aktivitetstilbud med blant annet svømmehall og idrettshall, her ligger også Hundsund ungdomsskole samt Snarøya sportsklubb med fotballbaner og kunstisbaner, curlingbane og tennisbaner. Storøya Grendesenter er innen kort gange med barneskole, barnehage, idrettsbaner innvendig og utvendig samt helsestasjon/familiesenter.

Leiligheten er omgitt av grøntarealer og ligger i gangavstand fra sandstrand i Koksabukta - Herfra fører turstier deg ut til Storøyas park- og baderområder, og videre rundt Fornebulandets fantastiske landskap. Storøya badestrand er en kommunal badeplass og blir beskrevet som en av Norges flotteste strender, med rene og trygge omgivelser. Det er egne stier for sykkel og rulleski, utallige småstier for fotturer og kyststien er merket rundt hele Fornebulandet. Storøya er blitt et yndet sted å være om sommeren, med fine badestrender, kiosk, wc og dusj, rullestol-adkomst til vannet, sandvolleyballbaner og fine turstier. Om vinteren er det ideelt å skøyte, pilke eller ta seg en ski- eller spasertur på fjordisen inn til Sandvika eller en av de nærliggende øyene. I hjertet av Fornebu ligger Nansenparken. Her er det fint å ferdes både sommer som vinter. Området består av flotte grøntområder, vannspeil og festplass, sandvolleyballbaner og flere lekeområder. Øverst i parken ligger det gamle flytårnet fra 1939 som et landemerke og en påminnelse om det som en gang var. Fra flytårnet risler vann fra en arkitektonisk, vakker kanal av stål, glass og naturstein, gjennom hele parken og ned til Sentraldammen. Området har god tilknytning til offentlig kommunikasjon.

Det  er planlagt en intern buss som skal kjøre runden rundt forneburingen kontinuerlig. Det er noen få minutters gange til 31-bussen som tar deg effektivt bort til Lysaker eller byen og 28-bussen som tar deg til Økern. Nærheten til Lysaker sikrer også god tilgang til Flytoget og togforbindelser til hele Østlandet. Det er også påbegynt utbygging av T-bane som skal være klar i 2027. Kjører du bil, tar det 10-15 min fra Fornebulandet til Oslo sentrum. Godt opparbeidede sykkelstier gjør sykkelen til et godt alternativt fremkomstmiddel, både til Oslo sentrum, Sandvika eller andre bynære områder. Gangavstand til Aker Solutions, Telenor Arena og IT-Fornebu.

Bebyggelse
Hovedsakelig nyere blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 7117 kvm
Sameiet har felles tomteareal opparbeidet med blandt annet asfalterte og betonglagte internveier, sittebenker, plenarealer og diverse beplantning.

Adkomst
Enkel adkomst fra Lilleruts vei. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved annonserte visninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Entré, mellomgang, stue, kjøkken, bad ved hovedsoverom, bad 2, toalettrom, vaskerom, 3 soverom, 2 boder og garderobe ved entré. Fra stue og soverom er det utgang til takterrasse på ca. 50 kvm.

Tilhørende 2 biloppstillingsplasser i kjeller på ca. 12 og 17m², elbillader på begge plassene. Det følger også to låsbare stativ for dekkoppbevaring. Parkeringsplassene ligger av de aller nærmeste til døren opp til oppgangen/heisen.

I tillegg disponerer boligen bod som ligger bak den store garasjeplassen på ca. 5.5kvm.

Byggemåte
Bygningen sto ferdig i 2011 og er fundamentert med grunnmur i betong antatt til sprengsteinsfylling og fast byggegrunn. Yttervegger er oppført i grunnmur og i tradisjonell innfelt bindingsverk utvendig pusset og kledd med plater. Takkonstruksjon er av type flatt tak tekket med takpapp el.. Adkomst til boligene via innv. trapperom med heis.
- Ytre fasader ble sist behandlet utvendig 2011.
- Taktekking på bygningen trolig fra byggeåret.
- Drenering rundt bygningen er trolig fra byggeåret.
- Bygningen er trolig isolert etter byggeårets gjeldende krav til isolasjon. Dette kan følgelig ikke med sikkerhet stadfestes da dette ligger skjult i byggkonstruksjonen.

Dører:
Ytterdør i fabrikkmalt utførelse fra byggeåret. Kikkehull. Brann- og lydklassifisert. Kodelås Terrassedører i tre med isolerglass fra byggeåret. Terrassedører er utvendig helbeslått. Normal brukstid på 30 år er lagt til grunn for vurderingen.

Vinduer:
Vinduer i tre med isolerglass hovedsakelig fra byggeåret. Det bemerkes at et vindu i stuen er litt tregt. Vinduer er helbeslått utvendig.
Normal brukstid på 40 år er lagt til grunn for vurderingen.

Balkong:
Utgang fra stue og soverom til treterrasse i rekkverk i glass og plater.
Terrasse fra byggeåret

Primærrom
Primærrom: 189 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, Kjøkken, bad ved hovedsoverom, bad 2, stue, toalettrom, vaskerom, 3 soverom og gang.

Bruksareal
Bruksareal: 195 kvm

Boder
Boligen har to innvendige boder (en fra vaskerom og en beliggende i soveromsfløyen).
I tillegg disponerer boligen bod i kjeller på ca. 5,5 kvm.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Standard
Kjøkken:
Pent og praktisk separat kjøkken med sliren takhøy kjøkkeninnredning fra HTH med glatte hvite fronter. Lekker benkeplate i stein og utslagsvask med ett-greps blandebatteri. Slimline kjøkkenventilator. Integrerte hvitevarer er stekeovn fra Simens, induksjonsplatetopp, mikrobølgeovn fra Siemens og oppvaskmaskin. Medfølgende Side-by-side kjøl/frys med isbitmaskin. Lys under overskap og fliser over benk. Stedvise overskapfronter med glass. Rikelig med skap- og benkeplass. Kjøkkeninnredning fra HTH med hvitevarer fra 2011.

Baderom ved hovedsoverom:
Stort baderom med flislagte gulv og vegger. Gulvvarme. Malt himling med downlights. Pen baderomsinnredning i hvit glatt utførelse med heldekkende servant med to servanter og ett-greps bl. batteri. Speil med integrert belysning. To vegghengte skap for ytterligere oppbevaring. Romslig dusjhjørne med glassbyggerstein og glassdører. Dusjgarnityr på vegg. Slukrenne. Vegghengt toalett. Mekanisk avtrekk. Innredning og sanitærutstyr fra byggeåret. Vannrør er av type plast rør i rør system. Fordelerskap for vannrør plassert i himling på hovedbad. Stoppekran og vannmåler plassert i fordelerskap.

Bad 2:
Bad 2 har flislagte gulv og vegger. Gulvvarme. Malt himling med downlights. Baderomsinnredning med heldekkende servant og ett-greps bl. batteri, speilskap med integrert belysning. Dusjhjørne med innfellbare rette dusjdører i glass. Vegghengt dusjgarnityr og slukrenne i dusjsone. Vegghengt toalett. Mekanisk avtrekk.

Toalettrom:
Svært praktisk toalettrom/Wc-rom med flislagte gulv og vegger beliggende i mellomgang mellom stue og entré.  Gulvvarme. Rommet har heldekkende servant med ett-greps bl. batteri og vegghengt speil med integrert belysning. Vegghengt toalett med skjult sisterne.

Vaskerom:
Vaskerom av god størrelse med flislagt gulv med gulvvarme. Vaskerommet er utstyrt med utslagsvask med ett-greps bl. batteri, opplegg for vaskemaskin, tørkeskap og overskap. Mekanisk avtrekk. Godt med oppbevaringsplass og benkeplass. Medfølgende tørkeskap. Praktisk bod innenfor vaskerommet hvor det er et stort hjørnekjøleskap som medfølger og beholder for sentralstøvsugeren.

Innvendige dører:
Innvendige dører i profilert utførelse fra byggeåret. Tofløyet dør med glassfelt fra entre til stuen.

Innvendige overflater:
Innvendige gulv er hovedsakeling overflatebehandlet med parkett. Fliser på gulv på bad. Innvendige vegger er hovedsakelig overflatebehandlet med malte flater. Malt sist i 2023. Fliser på vegger.
Innvendige tak er hovedsakelig overflatebehandlet med malte flater. Stedvis downlights. Overflater hovedsakelig fra byggeåret.

Følgende registrerte avvik ihht. tilstandsrapporten:

TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak:
Innvendig > Overflater:
Det er enkelte hakk og riper i gulv samt enkelte svellinger i skjøter i stuen.

Bad ved hovedsoverom > Overflater vegger og himling:
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
Det er enkelte riss i fuger i dusjsone.

Bad ved hovedsoverom >Overflater Gulv:
Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk.
Det bemerkes at det kun er sluk i dusjsonen uten avrenningsmulighet forbi oppkant for dusj. Ved en event. lekkasje vil ikke lekkasjevann nå frem til sluk da
dusjsonen er tett. Dette er i strid med forskriften og tiltak anbefales, som å etablere åpning under dusjvegg/dør.

Bad ved hovedsoverom > Sluk,membran og tettesjikt:
Det er ikke mulig å verifisere løsningen rundt klemring og slukmansjett.
Det bemerkes at membran/tettesjikt nærmer seg halvparten av forventet brukstid.

Bad ved hovedsoverom >Sanitærutstyr og innredning:
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.

Bad ved hovedsoverom >Ventilasjon:
Ventilasjonsaggregatet har passert mer enn halvparten av forventet brukstid og skader kan oppstå.

Bad 2 > Overflater Gulv:
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm.
Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk.
Det bemerkes at det kun er sluk i dusjsonen uten avrenningsmulighet forbi oppkant for dusj. Ved en event. lekkasje vil ikke lekkasjevann nå frem til sluk da
dusjsonen er tett. Dette er i strid med forskriften og tiltak anbefales, som å etablere åpning under dusjvegg

Bad 2 > Sluk, membran og tettesjikt:
Det er ikke mulig å verifisere løsningen rundt klemring og slukmansjett.
Det bemerkes at membran/tettesjikt nærmer seg halvparten av forventet brukstid.

Bad 2 > Sanitærutstyr og innredning:
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne

Bad 2 > Ventilasjon:
Ventilasjonsaggregatet har passert mer enn halvparten av forventet brukstid og skader kan oppstå.

Vaskerom > Overflater Gulv:
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm.

Vaskerom > Sluk, membran og tettesjikt:
Det er ikke mulig å verifisere løsningen rundt klemring og slukmansjett.
Det bemerkes at membran/tettesjikt nærmer seg halvparten av forventet brukstid.

Vaskerom > Ventilasjon:
Ventilasjonsaggregatet har passert mer enn halvparten av forventet brukstid og skader kan oppstå.

Toalettrom > overflater og konstruksjon:
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.

Teknisk > vannledninger:
Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket.

Tekniske installasjoner > Varmesentral:
(Selger har hatt service på varmepumpen i etterkant av at takstmann var på befaring)
• Mer enn halvparten av forventet brukstid på varmesentral er oppbrukt.
• Varmepumper har forskjellig levetid og garantiperiode basert på type, merke og modell. Garantien dekker ofte produksjonsfeil, og det er anbefalt å bruke
samme selskap for både kjøp og installasjon for å unngå komplikasjoner med garantikrav.
• Luft-til-luft varmepumper har en levetid på omtrent 12-15 år med riktig vedlikehold, uavhengig av om de er toppmodeller eller rimelige modeller.
• Luft-til-vann varmepumper kan vare opptil 15 år, gitt at de er riktig installert og vedlikeholdt, mens væske-til-vann varmepumper kan vare opptil 20-30 år, noe
som gjør dem til de mest varige, men også de dyreste varmepumpene på markedet.
• For å forlenge levetiden på varmepumpen, er det viktig med riktig vedlikehold, inkludert regelmessige sjekker av systemtrykk og kuldebærervæske for væske til-
vann varmepumper.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Det er ladeanlegg for el-bil på begge garasjene.

Kjenner du til om sameie/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag?
Ja. Styret er i dialog med Lyse Energi i forbindelse med avdekking av energimålere som har sluttet å virke.
- Kommentar: Selger har fått bekreftelse av styret at avregningen nå vil bli sendt ut til beboere. Selger står for regningen.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 10.04.2012 omhandler: Lilleruts vei 71 og 73 - boligblokk B1.

Elektrisk anlegg
Sikringsskap plassert i boden ved vaskerom, utstyrt med automatsikringer, automatisk måler og innholdsfortegnelse.
Innmat sikringsskap fra byggeåret
El-anlegg i boligen er hovedsakelig fra byggeåret
Strømtilførsel til boligen via nedgravd kabel.

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Vannbåren gulvvarme fra byggeåret. Fordeleskap er plassert i bod. Det er bytte av vann og energimåler 17.12.2020.

Luft/luft-varmepumpe plassert i stue og hovedsoverom fra 2013.

Sameiet har fjernavlesning for fjernvarme ved Smartly som faktureres etter forbruk.

Gassnett AS har administrasjon av gassanlegget og avregning av forbruk med den enkelte seksjonseier fra og med 01.07.14. Flytteskjema kan lastes ned på selskapets hjemmeside www.norskgassnett.no og oversendes til Norsk Gassnett AS.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det betales ikke eiendomsskatt i Bærum kommune pt.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 9 388,- pr.mnd.
Drift og vedlikehold av sameiet, felles forsikringer, kommunale avgifter, styrehonorar, revisjonshonorar, bredbånd, trappevask og div andre driftskostnader. Månedlig avregning for varmtvann og oppvarming kommer i tillegg.

Herav:
Felleskostnader BL kr. 8.477,-
Strøm El-bil kr. 600,-
Garasje kr. 112,-
Bredbånd blokk kr.199,-

Strøm el-bil avregnes etterskuddsvis av styret.

Sameiet har fjernvarme for oppvarming og varmt tappevann med måler i hver leilighet. Faktureres etter forbruk. Fra august 2022 til 31.2.2024 har totalkostnaden for varmtvann og oppvarming vært på ca. 14.000,-

Boligselskapet har avtale med Smartly ( /www.smartly.no/energiservice) om leveranse av energiservicetjenester. Smartly fakturerer den enkelte beboer for fjernvarme og faktisk energifiorbruk/ varmt vann basert på målt forbruk samt fast avgift/ andel energiservice.

Vi gjør oppmerksom på at ny eier selv må bestille abonnement ved å fylle ut skjema som innflytter, på www.support.smartly.no

Faste løpende kostnader
Mye dekkes av felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm etter forbruk, innboforsikring og kabel-tv.

- Selger betaler kr. 599,- + fakturagebyr i måneden for "tv-premium" gjennom Allente.
- Forbruk fra fortum for strøm for november 2023 tilsvarte ca. 900 kwh som da utgjorde kr. 1519,- (2024: Januar kr. 1508, februar kr. 1520,-, mars kr. 1292,-, april kr. 1260,-) Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk hvor det har bodd 2 personer i boligen.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har ingen langsiktig gjeld pt.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Ligger vedlagt i salgsoppgaven.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 86456177

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2023:
Som primærbolig: kr 4 007 583
Som sekundærbolig: kr 12 153 690

Sameie
Sameie: Hundsund 4 Sameie, Orgnr: 996922952
Sameiet består av 60 seksjoner.
Sameiet er et kombinert sameie og består av 59 boligseksjoner og 1 næringsseksjon på eiendommen gnr. 41 bnr. 924 i Bærum kommune. Seksjon 1 til og med seksjonsnummer nr. 20 består av en boligblokk, seksjon nr. 21 til og med seksjonsnummer nr. 53 samt seksjon nr. 60 består av kjedehus og seksjonsnummer nr. 54 til og med seksjonsnummer nr. 59 består av villahus.
Sameiet benytter Vibbo.no

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjennelse.

Tekniske installasjoner
Bredbånd er inkludert i felleskostnadene. Sameiet har avtale med Global connect.
Eier må selv tegne TV-abonnement.

Vannbåren varme med fordeleskap er plassert i bod. Det er bytte av vann og energimåler 17.12.2020.

Diverse
Beboer må selv bestille postkasseskilt gjennom Postverket (kan gjøres i forbindelse med flyttemelding). Seksjonseiere plikter å merke postkasse, inngangsdør og ringetablå, se husordensreglene §6.

Styrets arbeid 2023/2024:
Ved forrige årsmøte redegjorde styret for flere utfordrende saker som var i prosess.
Det var gasståken som på det tidspunktet fortsatt var uavklart i forhold til å finne en god plan videre, og i forhold til teknisk og økonomisk ansvar. Styret har jobbet mye med denne saken det siste året for å overføre dette ansvaret til Obos på en smidig måte, og utenfor stor økonomisk ulempe for Sameiet. Styret fikk overført ansvaret med å løse saken teknisk og økonomisk til Obos. Styret forstår frustrasjonen hos sameiere som ikke har kunnet
benytte peisvarme det siste året. Styret mener at det er lite trolig at det ville vært mulig å løse denne saken på en bedre måte for Sameiet praktisk og økonomisk om vi hadde valgt en annen strategi.

Styret redegjorde også for utfordringer med å få ferdigstilt en akseptabel løsning fra Lefdal Installasjon på vårt Elbil-ladeanlegg. Lefdal hadde lovet oss en oppgradering til et smartere anlegg med automatisk måleravlesning ved hjelp av Defa sine systemer.
Bakgrunnen for dette var at Styret mente vi ikke hadde mottatt en løsning som sto i samsvar med prisen vi hadde betalt. Styret har det siste året vært i kontinuerlig dialog og møter med Lefdal for å komme videre i saken. Lefdal har de siste 6 måneder lovet ferdigstillelse ved flere anledninger, men med begrenset progresjon. Saken ble enda vanskeligere som følge av alvorlige helsekomplikasjoner for vår ene kontaktperson. I tillegg sluttet hans partner hos Lefdal i september 2023. Det har ikke vært enkelt å finne tilgjengelige ressurser hos Lefdal de siste 6 måneder og dette har også medført forsinkelser på andre elektriske installasjonsarbeider.
For et år siden var Styret også i ferd med rulle opp en tredje stor og komplisert sak. Vi hadde på dette tidspunktet sterke mistanker om at det var betydelige feil med måleravlesningene på fjernvarme-vannmålere som følge av merkelig fakturering fra Lyse.

Sameiet er godt kjent med denne saken som Styret har gitt inn mye informasjon om på Vibbo.

I tillegg til disse tre sakene har Styret de siste månedene hatt et økende fokus på utfordringene med magnetitt i vårt varmeanlegg. Det dukket opp flere nye saker med tette ventiler i radiatorer i enkelte boliger som ikke ble løst gjennom lufting, men som krevde bl.a. skifting av ventiler. Assemblin er vår leverandør på vedlikehold av varmeanlegget og

Styret er ikke tilfreds med de resultatene Assemblin melder tilbake.
Det er svært vanskelig å konkludere på hvilke årsaker som har bidratt til at våre problemer med magnetitt er større enn normalt. Styret har nettopp gjennomført en teknisk befaring på anlegget sammen med kvalifisert og transparent servicepersonell. Vi venter også på en vannprøve som er bestilt i samråd med Lyse for å vurdere vannkvaliteten i anlegget. Det vil være en viktig prioritering for Styret å utbedre disse problemene fordi det er kritisk for anleggets funksjon og levetid. Styret har meddelt Assemblin at vi stiller oss undrende til at Assemblin ikke har påpekt disse problemene med dårlig vannkvalitet i servicerapporter eller på noen annen måte slik vi ville forventet.

Sameiet overlot vedlikehold og serviceansvaret for magnetittfilter og luftkompresjonsfilter (luftutskilling fra anlegget) til Assemblin i 2020. Det er en veldig uheldig ansvarsmodell. I ytterste konsekvens har de ikke nok incentiver for å utføre godt vedlikehold av filtrene fordi det gir flere oppdrag. Og hvis anlegget får nedsatt funksjon har de ikke gode nok incentiver for å rapportere at dette skyldes dårlig vedlikehold. Styret jobber med å se på løsninger for å kvalitetssikre anlegget. Pr i dag er det svært trolig at det må tas inn en profesjonell tredjepart for å gjøre en uavhengig kvalitetskontroll.

Disse fire sakene har vært svært ressurskrevende for styret fordi sakene hver for seg er:
komplekse og krever innsikt, de er utmattende med lang responstid og periodevis trenering av fremdriften. Spesielt har Lyse vært destruktive med å løse problemene som Styret har avdekket, og samtidig har det vært manglende evne og vilje til å innrømme feil.
Fra Lefdal har det i stor grad vært et spørsmål om mangel på ressurser i selskapet grunnet mye sykefravær og nøkkelpersoner som har sluttet. Alle sakene har krevd svært mye oppfølging og koordinering samtidig som Styret opplever at det ikke er innarbeidet gode nok ansvarsforhold og kontaktpunkter mot mange av våre leverandører.

Styret har fått på plass nye kontaktpersoner med betydelig kompetanse og erfaring hos følgende leverandører.
Assemblin: John Shaw Berry
Lefdal Installasjon: Ken Kalmar Haga (Servicesjef)

Styret har i de to årene jobbet bevisst med å ivareta økonomien i Sameiet på en god måte. Det var et mål å unngå å måtte øke husleien på tross av at vi har hatt betydelig inflasjon og kostnadsøkning på veldig mange områder.

Styret har ikke øket husleien og samtidig klart å sette av betydelige midler på sparekonto.

Styret har også hatt regelmessig dialog med våre andre leverandører og er per i dag godt fornøyd med de fleste leveransene.

Styret har startet en prosess med å hente inn tilbud på nye utelamper. Utelampene på verandaer og fasader er gamle og lysstoffpærene er ikke lengre i salg. Utskifting av lamper i en stor operasjon vil gi en betydelig besparelse per enhet. Det forventes også lavere strømforbruk og lavere pærekostnader.

Styret har avholdt 9 styremøter i perioden inkludert årsmøte.
Styret har hatt møter og befaring med følgende leverandører:
Agaia (grøntplan og måking), Coor (vask og vaktmester), Lefdal Installasjon (Elektriske innstallasjoner), Holst Ventilasjon (Ventilasjonsanlegg), Ren Service (vindusvask/garasjevask), Lyse energi (varmtvannsmålere), Alfa Olis og Returgass (begge innen gasservice), Assemblin (varmeanlegg), Fagerhult (Lysarmaturer).

Planer kommende år:
Styret planlegger å fortsatt jobbe med å finne løsninger på gassproblemene.
Styret planlegger å ta opp igjen arbeidet med å vurdere vedlikehold av trefasader.
Styret planlegger å komme i dialog med Hundsund 5 vedrørende beskjæring av trær på tunet.
Styret planlegger å fortsette å jobbe med leverandører for å effektivisere drift og vedlikehold.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Kommunalt vann. Privat felles stikkledning antatt fra byggeåret.

Regulering
Regulert område for Blokkbebyggelse. Plannavn: FORNEBU, OMRÅDE 5.2 - NORDRE DEL, HUNDSUND. ID: 2006013. Pr.18.06.2008 iht.
kommunekart.com

Byggesak - under behandling:
Lilleruts vei 85 B - erstatte pergola med tett tak
Saksnummer: 2023/27332
Saksdato: 7.11.2023 (160 dager siden)

Langoddveien 1 - parkeringsplasser
Saksnummer: 2016/15907
Saksdato: 27.5.2016 (2880 dager siden)

Snarøyveien 81 - innvendig ombygging Hundsund skole
Saksnummer: 2023/27529
Saksdato: 9.11.2023 (158 dager siden)

Tittel: Langoddveien 8 - tilbygg/underbygg - fasadeendring
Saksnummer: 2022/16136
Saksdato: 22.8.2022 (602 dager siden)

Detaljregulering reguleringsplan:
3201 2020008 - FORNEBU - FORNEBU SØR - FELLES PLAN - Metrotrasè Fornebu - Lysaker
Planlegging igangsatt
Delområde Fornebu - Lysaker i Bærum. Gjeldende kommunedelplan er KDP3 Fornebu og er avsatt til sentrumsformål. I området tillates boliger, forretning, bevertning, kontor, administrasjon, offentlig og privat tjenesteyting, kulturtilbud, hotell/overnatting, forsamlingslokaler, utdanningsinstitusjoner og barnehager

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 24 500 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 3 300,- (Adm. kostnader forretningsfører garasjeplasser)
kr 612 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 24 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 617 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 25 117 000,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 25 126 250,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.19 700)
Visning/overtagelse kr. 3500 pr. stk. (Kr.3 500)
Oppgjør (Kr.7 250)
Foto (Kr.10 100)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.4 316)
Tilstandsrapport (Kr.14 250)
Finansavisen (Kr.8 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Innhenting av informasjon fra OBOS (Kr.4 560)
Provisjon (Kr.159 500)
Markedspakke (Kr.38 000)
Totalt kr. (Kr.285 946)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
125-24-0154

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Hegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF | Partner Eline Tilley

Saksbehandlere
Eline Tilley
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 48 19 00 93 / E-post: et@eie.no

Anders Wekre
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 99 57 38 70
[/ E-post: wekre@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Lilleruts vei 71
For mer om objektet
Lilleruts vei 71

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: