Bilde 1 av Wistings vei 38Bilde 2 av Wistings vei 38
Digital salgsoppgave
Wistings vei 38

3182 Horten • Horten kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Nyoppusset toppetasje leilighet med fantastisk utsikt over Oslofjorden!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Etasje
10
Internt bruksareal (BRA-i)
43 m²
Bruksareal (BRA)
43 m²
Bruttoareal (BTA)
43 m²
Fellesutgifter
kr 4 273 / Mnd
Prisantydning
kr 1 500 000
Omkostninger
kr 9 452
Fellesgjeld
kr 417 793
Totalpris
kr 1 927 245
Fellesformue
kr 52 879
Byggeår
1966
Tomt
Fellestomt 4000 m²
Oppdragsnummer
67240138
card-default

Tuva Omberg Melsom

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Tuva
Prisantydningkr 1 500 000,-
Fellesgjeldkr 417 793,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Pantattest kjøperkr 202,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 1 927 245
Eiendom
Wistings vei 38, 3182 Horten, Etasje: 10

Matrikkel
Andelsnr. 10 Orgnr. 950303816 i Horten kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 43 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 43 kvm

Areal
Primærrom: 43 kvm, Bruksareal: 43 kvm, Bruttoareal: 43 kvm, BRA-i: 43 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1966

Tomt
Fellestomt 4000 kvm

Prisantydning
1 500 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Even Kjølner Takstdato: 28.05.24

Det er angitt 1 stk.  tilstandsgrad Ikke undersøkt (TGIU) - Ikke undersøkt/ikke tilgjengelig for undersøkelse- herunder:
Våtrom > 10. Etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Dushjørne ligger mot tiliggende boenheter og murvegg.

Vesentlige avvik og mindre avvik som etter NS 3600 gir TG 2:
Det er angitt 10 stk.  tilstandsgrad 2 - (TG2) -avvik som kan kreve tiltak- herunder:

Innvendig > Overflater
Innvendig er det gulv av laminat. Veggene har malte plater og malt betong. Det er malt betong i himling. Innvendige vegger og himlinger er malt i 2020. Gulv av laminat ble lagt 2020. Det er også satt inn nye innerdører i denne perioden.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist skader på overflater.
Det er knirk i gulv. Det er tegn etter støvkondens i himling mot yttervegger, samt registrert noe oppsprekking av overflatebehandling i himlinger.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak.

Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Etasjeskiller er av betongdekke.
Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Det er målt skjevheter på soverom på opp mot 20 mm gjennom rommet på tilgjengelige steder for måling. Det er målt opp mot 12 mm skjevheter på gulv i stue gjennom hele rommet.
Konsekvens/tiltak
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.

Innvendig > Innvendige dører
Innvendig har boligen malte glatte dører hovedsaklig fra 2020. Skyvedør til kjøkken av eldre dato.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Skyvedør til kjøkken har en del slitasje og går ujevnt.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det må påregnes justering og overflatebehandling, eventuelt utskifting av dør til kjøkken.

Våtrom > 10. Etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Veggene har våtromstapet/belegg. Taket er malt.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det er utett rundt rørgjennomføring i vegg under servant. Dette kan føre til at vann kommer inn i konstruksjonen ved mye vannsøl ved bruk av servanten.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det må gjøres tiltak for å tette rundt rørgjennomføringer. Det bør fuges i overkant av servant mot vegg, samt monteres en mansjett rundt rørgjennomføring.

Våtrom > 10. Etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning
Rommet har innredning med nedfelt servant, veggmontert toalett og dusjvegger/hjørne.
Vurdering av avvik:
• Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Konsekvens/tiltak
• Det må gjennomføres ytterligere undersøkelser.
• Det må gjøres tiltak for å lukke avviket.

Våtrom > 10. Etasje > Bad > Ventilasjon
Det er mekanisk avtrekk tilkoblet felles avtrekkskanal.
Vurdering av avvik:
• Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Konsekvens/tiltak
• Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved
dør e.l.

Kjøkken > 10. Etasje > Kjøkken > Overflater og innredning
Kjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av laminat. Det er kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, komfyr, induksjonstopp, micro, vannstoppsystem, komfyrvakt og opplegg for vaskemaskin.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det er registrert åpninger mellom skjøter på flisimiterte plater over kjøkkenbenk og ufagmessig fuging mellom benkeplate og vegg. Eier opplyser om tidvise feilmeldinger på platetopp og micro.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak, men utskifting av platetopp og micro kan ikke utelukkes.

Kjøkken > 10. Etasje > Kjøkken > Avtrekk
Det er kjøkkenventilator med kullfilter.
Vurdering av avvik:
• Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Konsekvens/tiltak
• Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.

Tekniske installasjoner > Varmesentral
Det er felles vannoppvarming til forbruksvann og radiatorer.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid på varmesentral er oppbrukt.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden varmesentralen fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Generell kommentar
Det er kun dokumentasjon på deler av el- anlegget, samt at deler av anlegget er over 30 år. Kursfortegnelse i sikringsskap stemmer ikke overens med antall sikringer. Det anbefales derfor å gjennomføre en utvidet el- kontroll av hele anlegget for å stadfeste faktisk tilstand.

Det er angitt 8 stk. tilstandsgrad 1- ( TG1) - mindre eller moderate avvik

Det er angitt 1 stk. tilstandsgrad 0 - (TG0) -  Ingen avvik.

Se tilstandsrapporten for nærmere og komplett beskrivelse av avvikene, konsekvenser, tiltak og kostnadsestimater.

For ytterligere informasjon om eiendommens standard og tilstand se Tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Rapporten er basert på innholdskrav i Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel). Formålet er å gi en tilstandsanalyse til bruk for den som bestiller og/eller i et salg til forbruker, og ikke for andre tredjeparter. Rapportens omfang, struktur, metode og begrepsbruk følger i hovedsak Norsk Standard NS 3600:2018 (Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig), samt Takstbransjens retningslinjer ved tilstandsrapportering for boliger og Takstbransjens retningslinjer for arealmåling

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 417 793,- pr. 01.05.24
Andel fellesformue: kr. 52 879,- pr. 01.05.24

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 1 500 000,- (Prisantydning)
kr 417 793,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 917 793,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 202,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 918 995,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 927 245,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 273,- pr. mnd.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Kommunale avgifter, renter og avdrag andel fellesgjeld, tv- og internett (grunnpakke), forretningsførerhonorar, styrehonorar, revisjonshonorar, medlemskontingent usbl (1 pr. andel), drift- og vedlikehold, felles forsikring, og energi/fyring fellesarealer.

Felleskostnadene er fordelt som følger:
Avdrag felleslån kr. 1 102,-
Felleskostnader drift kr. 1 970,-
Varme kr. 594,-
Renter felleslån kr. 607,-

Dette ifølge informasjon hentet fra borettslagets årsregnskap. Det tas forbehold om feil.

Sikringsordning fellesgjeld
Dersom noen av andelseierne ikke betaler sine felleskostnader må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseierne. For å forhindre dette er borettslaget tilknyttet en sikringsordning, som dekker borettslagets tap dersom noen andelseiere ikke betaler sine felleskostnader. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte. Sikringsordningen er levert av Klare Finans AS.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Audun Lonar Barth

Parkering
Pr. 24.11.2023 er det 9 garasjer som er eid av andelseiere og 6 utleiegarasjer. Det medfølger ikke garasjeplass til denne andelen. Forøvrig gjesteparkeringsplasser og gateparkering etter gatens bestemmelser. Garasjeplass og gateparkering tildeles etter søknad etter hvert som plasser blir ledige. For å leie garasjeplass koster det kr. 300,- pr. måned.

Beliggenhet
Leiligheten ligger i et barnevennlig og etablert boligområde i Åsen. Stedet ligger i umiddelbar nærhet til flott turområde - Brårudåsen batteri, som byr på rekreasjon sommer som vinter.

Området har nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon og nærbutikker. For den spreke er det blant annet ca. 3 minutter med sykkel inn til Horten sentrum, hvor du finner alle sentrums fasiliteter og skysstasjon som tar deg med buss til Holmestrand, Åsgårdstrand og Tønsberg. Ca. 8 minutter med sykkel kommer du til populære Rørestrand, perfekt til å ta et avkjølende bad en varm sommerdag.

Nysgjerrig på Horten? Sjekk ut mer på denne linken https://www.hortenlove.no/

Tomt
Fellestomt, 4000 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

(BYGNING)
10'ende etasje:
BRA 43 m²
- BRA-i 43 m²: Bad, gang, soverom, stue, kjøkken

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Rapporten omhandler en leilighet i høyblokk opphørt i 1966. Bygget er oppført med konstruksjoner i armert betong. Leiligheten ligger i 10 etasje. Det er heis adkomst opp til 9. etasje med trapp fra 9. - 10 etasje. Byggets fasade ble pusset opp av borettslaget i 2019-2020. Det ble da etterisolert utvendig og lagt nye fasader. Eier har i sin eierperiode fra 2018 pusset opp innvendige overflater med noe endring av planløsning, malt overflater, lagt nye gulv, byttet flere innvendige dører, montert ny garderobe og montert nytt kjøkken. Boligen fremstår generelt som godt vedlikeholdt. Men som følge av alder på enkelte bygningsdeler er det påregnelig med noe utskiftninger og oppgraderinger innen rimelig tid.

For ytterligere informasjon om byggemåte og tilstand se Tilstandsrapport og Selgers Egenerklæringsskjema  som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Primærrom
Primærrom: 43 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 43 kvm

Standard
Leiligheten ligger i 10'ende etasje med heis opp til 9'ende etasje og trapper siste etasjen.
I leiligheten blir du møtt av en hyggelig og lys entré med plass til å henge fra seg yttertøy. Fra entréen er det tilgang til leilighetens bad. Badet ble i 2016 modernisert i regi av borettslaget og har vinylbelegg på gulv og våtroms belegg på vegger. Badet er innredet med hvit servantinnredning, vegghengt toalett og dusjhjørne med innfeldbare dusjvegger.
Stuen er lys og med store vinduer ut mot Oslo fjorden. I 2020 ble gulvene byttet og flater ble malt. Stuen kan møbleres med både sofagruppe og spisegruppe. Fra stua kommer vi inn til kjøkkenet. Det ble satt inn et nytt lekkert kjøkken i 2018. Kjøkkenet har god benk- og skapplass og med en hyggelig spisesone med flott utsikt. Kjøkkenet har i tillegg til hvitevarer som komfyr, kjøleskap og oppvaksmaskin, opplegg for vaskemaskin.
Soverommet er romslig og inneholder et stort og lekkert garderobeskap, det er god plass til dobbeltseng.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 06.10.1966 som omhandler høyhus (kjeller, underetasje + 10 boligetasjer) i armert betong.

Det foreligger ferdigattest datert 31.10.2019 som omhandler renovering av bad.

Det er ikke mottatt byggetegninger fra kommunen. Meglerforetaket har derfor ikke hatt mulighet for å kontrollere hvorvidt dagens bruk er byggesøkt, og eller samsvarer med det som er byggesøkt, eller er godkjent. Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Oppvarming med radiatorer. Varmekabler på badet.

Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter E

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 273,- pr.mnd.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslagets samlede fellesgjeld:

Bank: Sparebank 1
Lånenr: 24807651613
Type lån: Annuitetslån
Restgjeld: kr. 30 336 682,-
Pr: 01.05.2024
Restløpetid:  25 år og 3 måneder.
Rente: 1,75 % p.a. fast rente
Avdragsfrihet:  Nei
Mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning)? :  Nei

Boligens andel av dette: kr. 417 793,-
Kapitalkostnad pr.mnd:  kr. 1 709,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 849 722.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring NUF Polisenummer: SP561930

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 467 845,- Som sekundærbolig Kr. 1 777 809,-

Borettslag
Borettslag: Høybo borettslag, Orgnr: 950303816

Generelt om borettslaget
Borettslaget består av 42 andelsleiligheter.
Borettslaget er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett), og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette.

Styrets arbeid i 2022:

- Etablering av ladestasjon med to ladepunkter for el-bil. Her kan beboere som registrerer seg, lade til redusert pris, mens utenforstående betaler høyere pris.
- Borettslaget har kjøpt to garasjer av beboere og har nå fem garasjer til utleie. Alle er utleid. Styret vedtok 35.000 kroner som ny fastpris ved kjøp av garasje fra en andelseier.
- Styret vedtok i August å overføre 3.000.000 av borettslagets midler til sparekonto. Ved årsskifte ga det oss en rentefortjeneste på ca. 20.000 kroner.
- Styret vedtok å gjennomføre vedlikehold av garasjene.

Forretningsfører
USBL

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det er forkjøpsrett for borettslagets medlemmer samt medlemmer av boligbyggelaget USBL. Gebyr for å bruke forkjøpsretten utgjør p.t. kr.7.728,-.. Det fastsettes en egen meldefrist for hver enkelt bolig.
Ta kontakt med megler eller USBL for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Man må være medlem av USBL for å kunne kjøpe boligen. Innmelding kr.300,- p.t. Alle som skal være eiere må være medlem før overtagelse.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger med objektet, borettslaget har avtale med Altibox og abonementet vil bli satt over på ny eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt iht. husordensreglene. I husordensreglene § 3 står følgende om dyrehold: Dyrehold er tillatt etter følgende regler: det tillates å holde husdyr som hund og katt såfremt de ikke er til vesentlig sjenanse for naboer. Dyrehold skal varsles styreleder skriftlig. På Høybos område er det båndtvang hele året og dyreeier er ansvarlig for umiddelbart å fjerne dyrets etterlatenskaper.

Diverse
Kjøleskap, oppvaskmaskin og vaskemaskin medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren.

Som eier av andel i borettslag vil man få tinglyst hjemmel til andelen i borettslaget som gir bruksrett til boligen man har kjøpt. Dette registreres i borettslagsregisteret. Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren.

1965/311-2/28 Best. om vann/kloakkledning.
09.02.1965
Elektriske kraftlinjer
Med flere bestemmelser

1992/2558-1/28 Best. om adkomstrett
21.05.1992
Rettighetshaver: Knr: 3801 Gnr: 128 Bnr: 496

Kopi av dokumentene kan fåes ved henvendelse til megler.

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.

Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Eiendommen er tilknyttet kommunalt vannledningsnett og har privat septiktanktank.

Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Det foreligger pålegg om separering av overvann og spillvann.

Regulering
Eiendommen er regulert til boliger i reguleringsplan "Bikkjenmyra - Wistings vei" med planID 3901 H0030 (vedtatt 09.06.1951).

Relaterte planer:
PlanID 00273 med navnet Wistings vei 38 ble vedtatt 18.03.2002
PlanID 00276 med navnet Horten sykehus ble vedtatt 27.05.2002
PlanID H0118 med navnet Nordre Baggerød ble vedtatt 11.09.1978

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 1 500 000,- (Prisantydning)
kr 417 793,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 917 793,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 202,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 918 995,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 927 245,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Visnings- og overtagelseshonorar kr 3 000,- pr stk. (Kr.3 000)
Look (Kr.4 750)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.4 800)
Grunnpakke borettslag (Kr.13 650)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 750)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 990)
Markedspakke 1 (Kr.14 900)
Oppgjør (Kr.7 900)
Provisjon (Kr.30 000)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Totalt kr. (Kr.106 025)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
67-24-0138

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Vestfold Eiendomsmegling AS
EIE Tønsberg
Org. nr: 955607171
Nedre Langgate 19
3126 Tønsberg
Tlf: 33 30 70 00

Ansvarlig megler
Daglig leder / Eiendomsmegler Matias Wahl Rostad

Saksbehandlere
Tuva Omberg Melsom
EIE Tønsberg
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 41 62 57 57 / E-post: to@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Wistings vei 38
For mer om objektet
Wistings vei 38

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: