8626 MO I RANA • RANA kommune
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
kr 2 500 000
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Andel
- Andelsnummer
- 16
- Antall soverom
- 3 soverom
- Etasje
- 2
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 66 m²
- Bruksareal (BRA)
- 94 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 28 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 9 m²
- Fellesutgifter
- kr 6 000 / Mnd
- Prisantydning
- kr 2 500 000
- Omkostninger
- kr 11 190
- Fellesgjeld
- kr 126 518
- Totalpris
- kr 2 637 708
- Fellesformue
- kr 14 326
- Byggeår
- 1955
- Tomt
- Leid tomt 869 m²
- Matrikkel
- knr. 1833, gnr. 20, bnr. 18, fnr. 813
- Oppdragsnummer
- 5241004
Prisantydning | kr 2 500 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 126 518,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr BRL-skjøte | kr 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument BRL | kr 500,- |
Tryg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) | kr 9 950,- |
Totalpris | kr 2 637 708 |
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Motakst AS, datert 10.01.2025. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Boligen har fått følgende TG3:
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Målt avvik i leiligheten (stue):
Høydeforskjell i etasjeskille innenfor 2 meter på ca. 25 mm.
Høydeforskjell i etasjeskille gjennom hele rommet på ca. 25 mm.
Innvendig > Pipe og ildsted: Pipevanger er ikke synlige.
Pipen er kledd mot gangen.
Våtrom > 2. etasje > Bad/vaskerom > Generell: Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Flere av flisene mangler fuger og det mangler fliser i området rundt sluket.
Tettesjiktet under servanten er ikke tilfredsstillende utført, og det er synlig gips og trevirke i området. Tidligere tettesjikt er også delvis synlig.
Det er noe fuktsvell i innredningen, og laminaten på frontene er løs.
Det er utette rørgjennomføringer i gulv og vegg under servant.
Det er misfarging i fuger i dusjsonen.
Belegget i våtsonen er lagt utenpå tidligere fliser, dette øker faren for vannlekkasjer bak belegget.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: Det er utette kabelgjennomføringer i sikringsskapet.
Det foreligger ikke samsvarserklæringer for arbeider utført på det elektriske anlegget. Arbeidene er ikke gjort i selgers eiertid og selger har ikke
informasjon om hvem som har utført arbeidene. En kan derfor ikke vite om arbeidene på el-anlegget er utført i henhold til de regler som
gjelder for el-anlegg eller om det kan foreligge feil ved anlegget. Det anbefales derfor at det innhentes en el-kontroll utført av en registrert
elektroinstallasjons-virksomhet.
Boligen har fått følgende TG2:
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Balkonger/terrasse er snødekt og derfor ikke nærmere vurdert.
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Innvendig > Overflater:
Det er noe svelling i laminaten i entré.
Boden på loftet mangler himling og lister.
Innvendig > Radon: Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Innvendig > Innvendige dører: Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører.
Enkelte dører har noe slitasje/bruksmerker.
Kjøkken > 2. etasje > Kjøkken > Overflater og innredning:
Det mangler laminering i endene på benkeplaten mot stekeovn.
Avskaling på servant.
Tekniske installasjoner > Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Tekniske installasjoner > Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank: Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Utdrag fra selgers egenerklæring:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Det er utbedret.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Utbedret i sluker og lagt våtromsbelegg under dusjen. Det ble utført i 2022.
Mo rørservice og malemestere.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Mebraen, slukinnsats og våtromsbelegg. Det ble gjort i 2022.
Mo rørservice.
Arealer
Totalt bruksareal: 94,0 m²
- BRA-i: 66,0 m²
- BRA-e: 28,0 m²
- BRA-b: m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 9,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Andre etasje:
BRA 66m²
- BRA-i 66m²: (Entré , Soverom 1, Soverom 2, Bad/vaskerom , Stue , Kjøkken)
Loftsetasje
BRA 9m²:
- BRA-e 9m: (Bod)
Kjelleretasje
BRA 19m²:
- BRA-e 19m: (Bod 1 og bod 2)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Oransje F er vedlagt salgsoppgaven.
Boligen blir varmet opp med vedfyring og elektrisitet.
Tekniske installasjoner og VVS
Vannledninger av kobber.
Hovedstoppekran plassert i kjelleretasjen.
Tilfredsstillende vannmengde/trykk ved samtidig tapping i kraner.
Avløpsrør av plast og soil.
Boligen har naturlig ventilasjon via ventiler i vinduer og periodisk avtrekk fra kjøkken og bad.
Varmtvannstanken er på ca. 200 liter fra 2012. Tanken er plassert i kjelleretasjen.
El-skap med automatsikringer og måler plassert i felles trappegang.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
869,00 m² festet
Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere. Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av dagens praksis og kan ikke dokumenteres.
Parkering
Parkering på felles gårdsplass. Ingen merkede parkeringsplasser.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Kort vei til barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående skole.
Adkomst
Adkomst via offentlig vei.
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Eiendommen ligger sentrumsnært, om lag 2,3 km fra sentrum av Mo i Rana. Eiendommen ligger på Sagbakken ca. 550 meter fra dagligvare
butikk og andre fortetninger i Ranenget. Sentrum av Mo i rana tilbyr flere kjøpesenter, parker, restauranter og andre kultur/fritidstilbud.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatt betales gjennom fellesutgifter.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 6 000,- pr. mnd. og inkluderer:
Kommunale avgifter, kabel-tv/internett, felles forsikring, festeavgift, diverse honorarer m. m.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Fellesutgifter: kr 6 000,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i IF Skadeforsikring med polisenummer: SP563254
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2023:
Som primærbolig kr. 735 155,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 940 619,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Borettslaget
JERNVERKSAREIDERNES SELVBYGGERLAG, Orgnr: 971 553 421
Forretningsfører: Helbo
Det er ikke tillatt med dyr i borettslaget, med mindre man har fått skriftlig samtykke fra alle i huset. Om man får skriftlig samtykke er det spesielt viktig at man tar hensyn og deltar med renhold av fellesareal. Ref husordensregler vedlagt i salgsoppgave.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Sikringsordning
Borettslaget har ikke sikringsordning for ubetalte fellesutgifter, som betyr at dersom en av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseierne.
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 2 024 295,- pr. 03.01.2025.
Andel fellesgjeld er kr. 126 518,- pr. 03.01.2025.
Andel fellesformue er kr. 14 326,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 12300110167, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 03.01.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 13
Saldo per 03.01.2025: 342 572
Andel av saldo: 21 411
Første termin/første avdrag: 30.12.2006 ( siste termin 30.06.2031 )
Flytende rente
Vedlikehold
Lånenummer: 12125368008, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 03.01.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 26
Saldo per 03.01.2025: 1 520 865
Andel av saldo: 95 054
Første termin/første avdrag: 30.06.2013 ( siste termin 31.12.2037 )
Flytende rente
Ferdigstillelse uteområde/innfridd lån
Lånenummer: 12138362203, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 03.01.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 8
Saldo per 03.01.2025: 160 858
Andel av saldo: 10 054
Første termin/første avdrag: 30.12.2019 ( siste termin 30.12.2028 )
Flytende rente
Reparasjon altaner, flytende rente
Årsregnskap
Borettslaget hadde regnskapsåret 2023 inntekter på kr. 936 000, utgifter på kr. 805 006 og et årsresultat på kr. 130 994. Etter renter og skatt er resultatet på 24 076. Regnskapet og øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse hos megler.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer, (intern forkjøpsrett) og denne utlyses etter budaksept. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et gebyr til den som benytter forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Eiendommen er oppført før 1998 og har ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse. Iht. plan- og bygningsloven § 21-10, utstedes ikke ferdigattest for bygg/endringer som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Det foreligger dog en ferdigbesiktelse fra 26.02.1955.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk
Det foreligger godkjente bygningstegninger datert 15.02.1952 og 06.09.1994.
I ettertid er det blitt gjort noen bruksendringer, og disse er som følger:
- Rommet i leiligheten som er markert med "kott" inngår i dagens bad.
På loftet i bygget er det et rom som er innredet. I dialog med kommunen er det tatt følgende konklusjon rundt lovligheten av rommet på loft:
På tegningene som Rana kommune har for firemannsboligen er det vist at loftarealet ble godkjent som hybel/beboelsesrom i 1952. Dette betyr at arealet kan brukes til overnatting.
Etter 1952 har ikke kommunen mer informasjon om hvordan loftarealet har blitt utformet.
Det kan derfor være andre forhold som tilsier at arealet likevel ikke burde brukes til overnatting, for eksempel på grunn av brannsikkerhet eller manglende isolering.
Søknad og tillatelse fra 1952 i tillegg til to ulike plantegninger av loftet er lagt ved dette brevet. Den ene plantegningen viser loftet som boder og den andre plantegningen viser loftet som hybler i tillegg til boder og ett WC. Det er den andre plantegningen, med loftet med hybler m.m., som er den siste som ble godkjent.
Kommunen har ikke videre informasjon for om loftarealet faktisk ble bygget slik det ble søkt om 26. mars 1952. Dette er muligens informasjon som borettslaget har. Til informasjon er det ikke slik at selv om loftarealet omtales som «hybel» at de er godkjent til utleie.
Regulering
Området er regulert til boliger iht. reguleringsplan for "Mo (Preben Kragh)", plan-ID 2005. Ikrafttredelse 16.05.1950.
Kommuneplan for Mo og omegn (KDP2013). Ikrafttredelse 16.06.2014.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet offentlig vannverk, med privat stikkledning mellom boligen og det offentlige nettet.
Eiendommen er tilknyttet offentlig avløp, med privat stikkledning mellom boligen og det offentlige nettet.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Festeavtale
Festeavgift: Bortfester:
Regulering av festeavgiften skjer etter KPI hvert xx år, og neste regulering er i xx. Grunneier har lovbestemt legalpant i eiendommen som sikkerhet for betaling av festeavgift. Det kreves samtykke fra grunneier til overdragelse.
Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 2 500 000,-
Andel fellesgjeld kr 126 518,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-
Tryg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 2 637 708,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 126 518,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Provisjon 1,500 % av salgssummen inkl. mva (minimum 37 500 inkl. mva)
Tilrettelegging: 9 900,00
Grunnpakke borettslag: 6 000,00
Eierskiftegebyr til forretningsfører: 5 995,00
Visningshonorar, per visning: 1 500,00
Oppgjørsgebyr: 6 900,00
Gebyr for utsatt betaling: 2 900,00
Markedspakke: 20 000,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 5241004
Ansvarlig megler: Herman Nerdal Fagernes
EIE Mo i Rana
Polarsirkelen Eiendomsmegling AS
NO 931 568 787 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Protokoll generalforsamling 2024.pdf
Økning felleskostnader fra 1.januar 2025.pdf
20156574.pdf
054016_3.pdf
Vedtekter Jernverksarbeidernes Selvbyggerlag 2 Brl.pdf
Erklæring byggetillatelse.pdf
Egenerklæringsskjema (Anticimex, fra Buysure).pdf
Husordensregler Jernverksarb. SBL 2 Brl.2021.pdf
Forkjøpsrett.pdf
Ansvarlig byggeherre erklæring.pdf
Tilstandsrapport_20914-3303_1.pdf
Generalforsamling 2023.pdf
Ferdigbesiktelse.pdf
byggeanmeldelse.pdf
Svar kommune.pdf
Byggetegning fasade 52.pdf
byggetegning loft.pdf
Godkjenning innredning av loft.pdf
byggetegning loft 2.pdf
Byggetegninger leilighet.pdf
Godkjenning balkong.pdf
Godkjenning firemannsbolig.pdf
tegning fasade 2.pdf
godkjenning nye balkonger.pdf
Energimerking.pdf
Nabolagsprofil-4054875.pdf
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Gå til budgivning
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.