Bilde 1 av Bjerregaards gate 49Bilde 2 av Bjerregaards gate 49
Digital salgsoppgave
Bjerregaards gate 49

0174 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 4 490 000

Fellesgjeld: kr 27 516Omkostninger: kr 124 160Totalpris: kr 4 641 676
Lys, attraktiv og moderne 2-roms selveier m/balkong. Sentral beliggenhet. Oppvarming, varmtvann & internett inkl.
Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
20
Antall soverom
1 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
37 m²
Bruksareal (BRA)
40 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
3 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
1 m²
Fellesutgifter
kr 3 275 / Mnd
Prisantydning
kr 4 490 000
Omkostninger
kr 124 160
Fellesgjeld
kr 27 516
Totalpris
kr 4 641 676
Fellesformue
kr 59 323
Byggeår
1937
Tomt
Eiet tomt 338 m²
Oppdragsnummer
125240691
Visninger
Søndag 19. jan.
15:00 - 15:45
Torsdag 16. jan.
17:30 - 18:15
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 4 490 000,-
Fellesgjeldkr 27 516,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 545,-
Tingl.gebyr skjøtekr 545,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 517 516,-)kr 112 920,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 4 641 676
Eiendom
Bjerregaards gate 49, 0174 Oslo, Etasje: 4

Leiligheten ligger i 4. boligetasje i oppgangen og 4.5 etasje opp fra hovedinngangen da det er næringslokale i 1.etg. Leilighetsnummeret er 404. Leiligheten der derfor omtalt som 4. etasje i markedsføringen, men kan omtales som både 4. og 5. etasje med riktighet avhengig av om næringslokalet omtales som 1. etasje eller underetasje.

Matrikkel
Gnr. 218 Bnr. 76 Snr. 20 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 40 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 37 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 1 kvm

Areal
Primærrom: 36 kvm, Bruksareal: 40 kvm, BRA-i: 37 kvm , BRA-e: 3 kvm , TBA: 1 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1937

Tomt
Eiet tomt 338 kvm

Prisantydning
4 490 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Anticimex Takstdato: 09.01.25

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 27 516,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 59 323,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 27 516,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 517 516,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 920,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 517 516,-))
--------------------------------------------------------
kr 114 210,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 631 726,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 641 676,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 275,- pr. mnd.

Herav:
Fellesutgifter pr. mnd. med fjernvarme: Kr. 2.692,-
Fellesutgifter - nedbetaling lån (soil-prosjektet): Kr. 583,-

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften, men at det kan komme ila. 1-3 år.

Felleskostnad inkluderer
Varmtvann, fjernvarme(radiatorer), bredbånd, kommunale avgifter, forretningsførsel, revisjon, felles bygningsforsikringer, vaktmestertjenester- og renhold av fellesarealer, nedbetaling lån(soil-prosjekt), avsetning til drift og mindre vedlikehold etc.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom sameiets felleskostnader.

Eier
Marie Rusti

Beskrivelse
Svært delikat og stilren 2-roms selveier med god planløsning beliggende innerst i en blindvei på St. Hanshaugen. Leiligheten er oppusset de senere årene og fremkommer moderne og meget velholdt, med bl.a. ny 1-stavs parkett, tidsriktige fargevalg, lekkert bad fra 2017 og stilrent kjøkken.

Perfekt beliggenhet i et populært og sentralt område på St. Hanshaugen, med kort vei til Alexander Kiellands plass som er et viktig knutepunkt for offentlig kommunikasjon.

• Nordvestvendt balkong med kveldssol
• Nyere, lys 1-stavs parkett
• Stilrent kjøkken med integrerte hvitevarer
• Lekkert bad fra 2017 med marmorfliser
• Oppvarming, v.vann og internett inkl.
• Vinduer fra 2006
• Innvendig bod og kjellerbod
• Selveier - utleie tillatt
• Effektiv og god planløsning
• Parker og grøntområder i nærheten
• Veldrevet sameie
• Ingen fellesgjeld
• Gode kollektivforbindelser

Parkering
Parkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.

Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
El-bil : 2000 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år

Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Her bor du i et sentralt og populært område midt mellom ST. Hanshaugen og Alexander Kiellands plass, med kort vei til servicetilbud og off. kommunikasjon. Leiligheten ligger stille og rolig til i en lite trafikkertgate.

Leiligheten har en sentral beliggenhet i naturskjønne omgivelser på nedsiden av den idylliske St. Hanshaugparken med store grøntområder, rekreasjonsmuligheter og kafé/servering på sommerstid. Ellers er det også kort vei til fine turmuligheter langs Akerselva.

Ved leiligheten finner man alt av servicetilbud i umiddelbar nærhet, og man har det urbane bylivet innen rekkevidde. Åpent bakeri, Tranen, Gutta på Haugen, Espresso house, Baker Hansen, Hønse-Lovisas hus og Vinmonopolet er noe av det som er i kort avstand fra leiligheten. Kort og flott tur langs Akerselva ned til Vulkan og Smaken av Italia. Gangavstand til sentrum, Majorstuen med Hegdehaugsveien/Bogstadveien, Grünerløkka, Sagene, Bislett og Alexander Kiellands plass med alt du trenger til hverdagen. På Alexander Kiellands plass finnes blant annet Coop, Ark, Nille, Apotek1 og Vinmonopolet.

Treningsfasilitetene er ikke langt unna leiligheten med Sats Ila og Sats Ringenes Park som er bare en gåtur unna boligen. Ellers ligger Fresh Fitness under St. Hanshaugen senter. Av dagligvarehandel har man flere muligheter i området som blant annet Rema 1000 (St. Hanshaugen senter), Coop Mega (A.Kiellands hus) eller Meny (Ringnes park) en kort spasertur unna. I tillegg søndagsåpen matbutikk på Alexander Kiellands Plass.

Fra Alexander Kiellandsplass har man suveren tilgang på offentlig transport. Nærmeste busstopp ligger kun 2 min nedenfor gården med nr. 34 og 54 bussene. Ellers er det  få minutters gange til  busstoppene hvor 37- og 21-bussen går. 54-bussen har også nattbusser natt til lørdag og søndag. I tillegg går også Oslos lufthavn-, Gardemoen (FB5) sin buss på den samme holdeplassen noe som gjør at du enkelt kommer deg til flyplassen.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 338 kvm.

Adkomst
Adkomst via felles trappegang. Oppgangen har calling anlegg.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Boligen ligger i byggets 4. etasje og inneholder: Entré, bod, bad/vaskerom, soverom, kjøkken og stue. Fra stue er det utgang til nordvest-vendt balkong.

I tillegg disponerer leiligheten bod i kjeller på ca. 3 kvm. samt at seksjonen disponerer fellesvaskeri og utearealer.

Byggemåte
Fasade:
Boligbygg over 6 etasjer, samt kjeller. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur av betong. Bærende vegger og etasjeskillere i hovedsak av betong. Yttervegger består av teglstein. Taket er tilnærmet flatt og er tekket med membran/takpapp (Taket er ikke besiktiget).

Vinduer:
Vinduer med karmer av tre, og to-lags glass (fra 2006).

Dører:
Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35.
Balkongdør med karmer av tre og 2-lags glass fra ukjent årstall.

Balkong:
Balkong i betongkonstruksjoner med rekkverk av betong.
Gulvoverflater er belagt med treheller.
Rekkverkshøyde er målt til 0,90 meter.

Boder
Seksjonen disponerer bod i kjeller på ca. 3 kvm. merket nr. 49.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Standard
Entré:
Praktisk entré med både innvendig bod og innebygd skap for oppbevaring av yttertøy og sko. Leiligheten disponerer i tillegg en ekstern kjellerbod. Det er montert dørcalling.

Kjøkken:
Stilren kjøkkeninnredning fra 2012 med glatte fronter og benkeplate av laminat. Nedfelt oppvaskkum med ett-greps armatur. Benkeskapsbelysning og stikkontakter under overskap. Integrert stekeovn, platetopp og oppvaskmaskin. Frittstående kjøleskap. Ventilator med mekanisk avtrekk plassert over platetopp. Det er montert komfyrvakt.

Stue:
Stue av en fin størrelse i åpen løsning mot kjøkken. Det er god plass til en sofagruppe med tilhørende møblement samt spisebord.  Rommet er enkelt å møblere med flere møbleringsmuligheter. Store vinduer fra 2006. Overflatene er malt i behagelige, tidsriktige farger og på gulv er det lagt nytt 1-stavs parkett. Fra stuen er det utgang til en nordvestvendt balkong på 1kvm.

Baderom:
Lekkert baderom oppusset i 2017. Badet har store marmorfliser på gulv med varmekabler. Vegger lagt med mikrosement. Himling er malt med downlights. Moderne plassbygd innredning av heltreplater med nisje for vaskemaskin og diverse hyller for oppbevaring. Ovenpåliggende servant med ett-greps armatur. Stort speil over servant som sikrer en god romfølelse. Dusjhjørne med innfellbare glassdører for plassbesparelse. Dusjarmatur tilkoblet regnfallsdusj og hånddusj. Vegghengt toalett. Vannrør av typen rør-i-rør. Synlige avløpsrør av plast. Avtrekksventil i himling. Opplegg for vaskemaskin.

Soverom:
Soverom av fin størrelse med plass til dobbeltseng. Det følger med stort garderobeskap med praktisk innredning. Gulvet er lagt med samme, lyse 1-stavs parkett som på stue/kjøkken.


Innvendige overflater:
Gulvflater belagt med parkett og heltre gulv.
Vegg- og himlingsflater i malte flater.
Oppgradert parkettgulv i 2020 i entré, stue/kjøkken og soverom.

Innvendige dører:
Glatte innerdører.

Følgende registrerte avvik ihht. tilstandsrapporten:
TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak:
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom) > Vannbåren varme:
Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.

Balkonger, terrasser, veranda etc. :
Rekkverkshøyden er under 1,2 meter. Avvik fra dagens byggeteknisk forskrift, grunnet balkonghøyde over 10 m. Rekkverkshøyde er bygget etter krav fra byggets byggeår.

Utvendige dører: Balkongdør er av eldre dato, og det må forventes høyere varmetap fra denne døren sammenlignet med dører fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på dør hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.

Elektrisk anlegg > Forenklet vurdering av det
elektriske anlegget:
Det er kun fremlagt samsvarserklæring på deler av det elektriske anlegget (tilstandsgrad settes i henhold til NS3600). Deler av anlegget er av eldre dato og
mangler dokumentasjon.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. Firmanavn: RK Rørfornying AS
Redegjør:
Utbedring av soilrør: sprøyte rørene rene og etablere en strømpeløsning innvendig i rørene. Uke 47- 48 2023.

Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: RK Rørfornying AS
Redegjør:
Utbedring av soilrør: sprøyte rørene rene og etablere en strømpeløsning innvendig i rørene. Uke 47- 48 2023.

Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Styret sitter på dokumentasjon.

Dersom arbeidet er søknadspliktig (f.eks. bruksendring fra bod til bad, brudd på brannskille), er arbeidet
byggemeldt?
Kjenner ikke til dette

Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Kjenner ikke til dette.

Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: RK Rørfornying AS.
redegjør: utbedring av soilrør: sprøyte rørene rene og etablere en strømpeløsning innvendig i rørene.
Uke 47- 48 2023.

Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt felles gjeld?
Ja. Utbedring av balkonger, var vedtatt da jeg kjøpte boligen i 2018, men ikke enda gjennomført. Usikker på hvordan dette påvirker felleskonstander.

Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks.
rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Det var observert rotter i bakgården i 2023, men vi er blitt informert om at problemet er løst.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest på nye inngangsdører datert 2023.

Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 1937 vedrørende våningshus.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer i hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.

Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningsloven. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998.

Byggetegninger:
Megler har innhentet byggetegninger, men de har ikke latt seg tolke på grunn av dårlig oppløsning. Tegningene ligger vedlagt i salgsoppgaven og finnes på oslo kommune sin saksinnsyn under Saksnummer: 193600057 - "Bjerregaards gate 41-51, våningshus" datert tilbake til 1936.

Elektrisk anlegg
Sikringsskap med automatsikringer er plassert i felles trappegang.

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann.

Oppvarming med radiatorer tilkoblet felles varmesentral med vannbåren varme.
Elektrisk gulvvarme på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er beregnet til kr. 0 pr. 2024.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 275,- pr.mnd.
Varmtvann, fjernvarme(radiatorer), bredbånd, kommunale avgifter, forretningsførsel, revisjon, felles bygningsforsikringer, vaktmestertjenester- og renhold av fellesarealer, nedbetaling lån(soil-prosjekt), avsetning til drift og mindre vedlikehold etc.

Herav:
Fellesutgifter pr. mnd. med fjernvarme: Kr. 2.692,-
Fellesutgifter - nedbetaling lån (soil-prosjektet): Kr. 583,-

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften, men at det kan komme ila. 1-3 år.

Faste løpende kostnader
Mye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, evt. tv-abonnement, innboforsikring etc.

Nåværende eier har et strømforbruk på 1068 kWh forbruk i 2024. Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk og vil derfor variere fra husstand til husstand.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har ingen lån pt.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Ifølge regnskap pr. 31.12.2023 hadde sameiet følgende tall:
Underskudd: kr. - 4.434.410,-.
Underskuddet skyldes i hovedsak som et resultat av påløpte kostnader ifb. sameiets rørfornyingsprosjekt (soil).

2023-regnskapet for øvrig er i tråd med budsjett, der Akonto felleskostnader fra og med 01.07.2023 ble økt med ca. 34% sammenlignet med tidligere år for å dekke inn sameiets formidable kostnadsøkning de senere årene. Det er især fjernvarme, kommunale avgifter og vedlikeholdsetterslep som utgjør kostnadsøkning.

For 2024 budsjetteres det med fortsatt økte kostnader, selv om sameiet synes å ha lagt den største relative kostnadsøkningen bak seg.

For ytterligere informasjon se årsberetning og regnskap som følger i salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å sette seg grundig inn i disse.

Forsikring med polisenummer
Fremtind Forsikring AS Polisenummer: 19985850

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2023:
Som primærbolig: kr 1 092 498
Som sekundærbolig: kr 4 369 991

Sameie
Sameie: Gamle Aker Boligsameie I og II, Orgnr: 978713556
Sameiet ble besluttet sammenslått av eiendommene på Gnr. 218. Bnr. 72, 73, 74, 75, 76, 77, 152, 154, 155, 156, 157, 158, 159 og 160 ved årsmøtet 10. april 2024 i medhold av eierseksjonsloven § 22 A og B.

- Sameiet består av 339 seksjoner hvorav 17 er næringsseksjoner.
- Forretningsførsel blir utført av PS Eiendom AS i henhold til kontrakt.
- Sameiets revisor er BHL DA ved statsautorisert revisor Ann-Kristin Røv Stenbo.
- Sameiet har ansatt én vaktmester for fellesarealer.
- Sameiet har 11 fellesvaskeri, ett for hver oppgang, bortsett fra Bjerregaards
gate 41 og 45, samt Uelands gate 22. Disse tre oppgangene deler med andre.
- Sameiet er opptatt av obligatorisk kildesortering i Oslo kommune. Returpunkter for glass og metall i umiddelbar nærhet, samt Fretex deponi.
- Ordning for retur av hvite- og brunevarer er etablert i bakgården. Returordning
for særskilt farlig avfall kan avtales med vaktmester.
- Sykkelparkering: Parkering på anviste plasser i bakgård

Internett:
Fra 1.12.2024 har sameiet skiftet leverandør til Global Connect. Kollektivavtalen inkluderer nå 500/500 internett. Lineær-tv må bestilles separat av den enkelte.

Gjennomførte og planlagte vedlikehold:
Styret fokuserer på å gjennomføre tiltak for å redusere vedlikeholdsetterslep over år. Etter utskifting av ytterdører med nytt lås-/brikkesystem er det igangsatt innvending polstring av soilrør. Tiltaket er omfattende og økonomisk av en viss betydning ved økte fellesutgifter. Fortsatt står en del tiltak igjen og det må påregnes økte fellesutgifter i årene fremover. Styret besluttet å øke fellesutgiftene ytterligere fra 1.7.2024 med 10%.

Planlagte tiltak:
- Utbedring soilrør (under gjennomføring/sluttfasen)
- Nytt calling system for alle oppganger (utført)
- (utført)
- Nye dører i alle oppganger (delvis utført)

I tillegg til alminnelig løpende vedlikehold og driftsoppgaver, slik som;
- Årlig maling av fuglebasseng i bakgård, samt ukentlig vask av basseng en gang i uken
- Fjerne snø foran søppelskur
- Bestille sand og sandstrøing vinterstid
- Fjerne løv fra grøntområder
- Løpende vask av benker og påføre tre olje på benker ved behov
- Gressklipp av grøntområder ved behov
- Rutinemessig søppelrunde i bakgård, samt gebyrlegge brukere som henlegger søppel utenfor anvist område
- Løpende vedlikehold av bygningsmasse med tilgrensende areal
- Løpende vedlikehold felles teknisk anlegg
- Løpende utskiftning av vinduer
- Løpende vedlikehold av felles vaskemaskiner

Taket ble tekket på 90-tallet og punktfornyet ved behov.
Vinduer ble byttet på 90-tallet, med sporadisk utskiftning ved behov (fortløpende)
Stigeledninger er fra slutten av 90-tallet etter omlegging til automatsikringer

Soil-utbedring:
Sameiet er i sluttfasen av utbedring av soilrør, som har gått svært enkelt og smertefritt. Soli-utbedring med såkalt strømpeløsning eller innvendig rørfornying av vertikale rørstammer med glassarmert polyester fra Jotun og fra lufting og ned til kjeller l renseluker i kjeller.
I tillegg til innvending rørfornying av bunnledningsnet med grener og sluk fra stake/renseluker i kjeller ut til kum med glassarmert polyester fra Jotun. Fordelene med denne løsningen er at løsningen er tids- og kostnadseffektiv, leilighetene kan brukes underveis (bortsett fra den dagen det tar for å gjøre jobben i hver leilighet), overflatene berøres ikke og ikke minst er tiltaket en miljøvennlig løsning. Entreprenør: RK Rørfornying AS / www.rkrab.se

Budsjettet er totalt på 15M og entreprisen på 13M. Styret har tatt høyde for ekstrakostnader som kan forekomme på slutten av prosjektet. Nå ser det ut som om det også blir slik at flere av de vertikale soilrørene i kjeller må skiftes ut, men sammen med hus-rørlegger vil de gå grundig over og kvalitetssikre dette i forkant. Antatt kostnad for utskifting av de fleste rørene er anslagsvis kr 800.000,- og godt innenfor budsjett. Styret håper naturligvis totalkostnaden blir så lav som mulig.

Sammenslåing/Reseksjonering
Sameiet ble besluttet sammenslått av eiendommene på Gnr. 218. Bnr. 72, 73, 74, 75, 76, 77, 152, 154, 155, 156, 157, 158, 159 og 160 ved årsmøtet 10. april 2024 i medhold av eierseksjonsloven § 22 a og b. Sameiet har til sammen 14 gnr/bnr som hver for seg utgjør et eierseksjons-sameie. I realiteten forvaltes og driftes de 14  eierseksjonssameierne som ett samlet sameie, med ett styre og ett sett vedtekter. Både internt og ved salg fremstår dette som utidsmessig organisering, der lovens ordning er ett gnr/bnr - ett sameie.
Det er klare driftsfordeler ved en sammenslåing i samsvar med den reelle situasjonen i dag. Ved sammenslåing får man ett gnr/bnr og ett samlet eierseksjonssameie, som igjen medfører bedre, enklere og dermed billigere drift og forretningsførsel. Formell sammenslåing vil også skape ryddige former i tråd med dagens lovgivning.

Styret har derfor i gang med opprydding av de 14 eierseksjonssameierne, slik at de sammenslås ved en reseksjonering. Alle beholder naturligvis sin seksjon, men kan ved reseksjoneringen bli tildelt nytt seksjonsnummer. Eierbrøken beholdes forholdsmessig, og det skjer således ingen verdiforskyvning eierne imellom. Styret har engasjert advokat for juridisk bistand som er eksperter på seksjonering (Ræder Bing advokatfirma).

Vedlikeholds historikk:
2024:
- Fortsetter med utbedring av soilrør
- Fortsetter med siste rest av bytte av shuntventiler
- Utbedring av en balkong mot Casparis gate som er gitt bruksforbud
- Planlagt økt fokus på brannvern ved utskifting av inngangsdører til enkeltseksjoner som ikke allerede er utskiftet
- Skiftet vaskemaskin i U8

2023:
- Utskifting av samtlige ytterdører calling system mot gate
- Nytt brikkesystem for hovedinngangsdører mot gate
- Tiltak med soilrør legges er vedtatt på ekstraordinært Årsmøte 23.10.2023.
Totalkostnad på mNOK15 som fordeles etter brøk med tilsvarende økning av felleskostnaden eller valgfri IN-ordning.
- Fortsetter oppgang for oppgang med utskiftning av lys i felles trappeløp
- Fortsette rensing av balkonger i Bjerregaards gate
- Vurderer å bytte felles bakdører mot bakgård
- Skifte av shuntventiler

2022:
- Prøveprosjekt, bytte lys oppgang Uelands gate 10
- Renset balkonger i deler av Bjerregaards gate

2021:
- Tiltak med soilrør legges frem for ekstraordinært Årsmøte i løpet av sommer høst 2021 (Covid-forsinket)
- Pandemi

2020:
- Trappeoppganger vaskes og males
- Intensivert arbeid mot skadedyr
- Taket/lyssjakt i Uelands gate 10 er utbedret med isolasjonstak som slipper inn lys
- Fortsetter arbeid med utskiftning av balkonger

2019:
- Fortsettelse av utredning behov for soilrør
- Utbedret store deler av bakgård med grøntarealer og planter
- Igangsatt arbeid med utskiftning av lekestativ
- Utbedring av kjøreport etter innbruddsforsøk Uelands gate 22
- Utbedring av balkonger
- Lyssjakt/overlys i Uelands gate 10 er byttet og renovert
- Asfaltering av nedre del av bakgård
- Gjennomgang og revidering av HMS perm for vaktmester
- Revidert branninnstruks er plassert i alle oppganger
- Maling og flekkmaling av Bjerregaards gate 47
- Maling og flekkmaling av Uelands gate 20

2018:
- Startet arbeid med utredelse av behov for nye soilrør
- Utskiftning av glass i lyssjakt i Uelands gate 10
- Planlegge for asfaltering i bakgård
- Maling av oppgang i Uelands gate 10
- Rydding av hensatte gjenstander i kjeller
- Utbedring av vannlekkasje over butikklokale i Bjerregaards gate 51
- Byttet kjøreport i Uelands gate 8
- Oppussing av kjøreport/tunell i Uelands gate 8
- Fortsetter arbeid med oppussing av balkonger
- Fortsetter arbeid med utskiftning av vinduer i ulike seksjoner
- Malt flater i enkelte oppganger

2017:
- Oppussing av balkonger
- Utskiftning av vinduer i ulike seksjoner Anno 2016:
- Igangsetter oppussing av enkelte balkonger
- Utskiftning av postkasser i Bjerregaardsgate 51 Anno 2015:
- Enkel oppussing av alle oppganger i Uelands gate
- Utskifting av mekaniske vifter på tak

2014: - Radonmåling gjennomført med verdier innenfor grenseverdier
- Utskifting av mekaniske vifter på tak
- Sporadisk bytte av vinduer i ulike seksjoner Anno 2013:
- Utskifting av mekaniske vifter på tak
- Sporadisk bytte av vinduer i ulike seksjoner Anno 2012:
- Skiftet begge personbefordringsheisene (oppgang Bjerregaards gate 51 og Uelands gate 8)
- Sporadisk bytte av vinduer i ulike seksjoner Anno 2011:
- Ny montert to heiser i hhv. Uelands gate 8 og Bjerregaards gate 51 Anno 2010:
- Skiftet ut Protan-belegg (membran) på deler av taket over Bjerregaards gate 51 og Uelands gate 49

- 2009:
Enkel oppussing av fellesvaskeri

Det foreligger vedtekter, husordensregler og årsberetning for sameiet. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Forretningsfører
P.S. Eiendom AS

Styregodkjenning
Eierskifte trenger ikke styrets etterfølgende godkjennelse. En seksjonseier kan ikke eie mer enn to seksjoner i sameieloven (jfr. eierseksjonsloven)

Tekniske installasjoner
Fra 01.12.2024 ble det etablert ny løsning hvor kun bredbånd og streaming er inkludert i felleskostnadene. Avtalen er tegnet med Global Connect. Kollektivavtalen inkluderer nå 500/500 internett. Kabel-TV kan bestilles separat for hver enkelt beboer.

- Vannrør med rør-i-rør system.
- Vanninntaksrør i plast.
- Leilighetens stoppekran er plassert i fordelerskap.
- Fordelerskap for rør-i-rør system er plassert på bad.
- Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann.
- Leiligheten er oppvarmet med radiatorer tilkoblet varmesentral.
- Leiligheten har ventilasjon med naturlig tilluft via vegg-/vindusventiler kombinert med mekanisk avtrekk via bad og kjøkken.

Dyrehold
Dyr må ikke holdes i leiligheten uten styrets skriftlige samtykke. Det må ikke legges ut mat til fugler.

Annet
Rislampen på soverommet demonteres hvis ikke kjøper vil at den skal medfølge.

Radonmåling
I regi av forretningsfører fikk styret utført radonmåling i 2014. Resultatet ble positivt og alle målinger foretatt på riktig tid av året visste nivåer under kritisk grense. Ta kontakt med forretningsfører om det er interesse for målingene.

Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

1937/305635-1/105  Erklæring/avtale  
 18.12.1937 
best om felles sentralvarmeanlegg
Overført fra: 0301-218/76
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1939/303293-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
 20.06.1939 
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-218/76
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1976/508427-3/105  Erklæring/avtale  
 30.04.1976 
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 5,000
MED PRIORITET ETTER FØRSTE TGL ERVERVSSUM
Gjelder denne registerenheten med flere
Kopi av servitutt er bestilt, men er enda ikke mottat fra Kartverket.
 
1977/502940-3/105  Erklæring/avtale  
 15.02.1977 
Bestemmelser om bruksrett til felles gårdsplass på bnr 153
Bestemmelser om parkering, vedlikeh. m.v.
Overført fra: 0301-218/76
Gjelder denne registerenheten med flere
Kopi av servitutt er bestilt, men er enda ikke mottatt fra Kartverket.
 
Grunndata
1976/508427-2/105  Seksjonering  
 30.04.1976 
opprettet seksjoner:
snr: 20
formål: Bolig
sameiebrøk: 50/1525
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 26 SEKSJONER
Seksjoneringen er bestilt, men pt. ikke mottatt megler.
 
 For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.

Utleie
Utleie og AirBnb
Det kan hende det er ønskelig å leie ut seksjonen. I utgangspunktet er det ikke begrensninger i eierseksjonsloven. Imidlertid er det viktig for styret at ved ethvert utleietilfelle må styret informeres om utleieforholdet slik at vi får kontaktinformasjon. Bakgrunnen er hensynet til akutte forhold som kan inntre.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Området er regulert til bolig tilhørende anlegg jf. reguleringsplan S-2255 ifølge Oslo kommune.

Pågående byggesaker i nærområdet:
Bjerregaards gate 64A - Nytt taktekke - etterisolering
Saksnummer: 202458403 - Byggesak             
Status: Tillatelse gitt
Siste bevegelse: desember 2024

Casparis gate 9 - Bruksendring fra kontor til bolig (H0101)
Saksnummer: 202459176 - Byggesak             
Status: Rammetillatelse gitt november 2024

Waldemar Thranes gate 51 D - Bruksendring av lager/garasje til enebolig og fasadeendringer
Saksnummer:202216828 - Byggesak              
Status: Igangsettingstillatelse gitt, mars 2023


Akersbakken 12 - Tilbygg, påbygg og fasadeendring.
Saksnummer: 202454618
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
Siste bevegelse: 19.12.2024
Saken gjelder oppføring av nytt tilbygg og påbygg mot Maridalsveien 30 og Akersbakken 10. (Gnr./Bnr.: 218/114).

Waldemar Thranes gate 55 A - Oppdeling av eksisterende boliger og bruksendring fra næring til bolig.
Saksnummer: 202314886
Status: Rammetillatelse gitt februar 2024.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 27 516,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 517 516,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 545,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 920,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 517 516,-))
--------------------------------------------------------
kr 114 210,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 631 726,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 641 676,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (P.S.Eiendom AS) ca. (Kr.6 385)
Digital komm. (Kr.490)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Provisjon 1% (Kr.44 900)
Stylingveiledning (Kr.1 200)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (P.S.Eiendom AS) ca. (Kr.4 000)
Foto (Kr.6 400)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring kr. 3500,-) (Kr.1)
Markedspakke (Kr.21 900)
Oppgjør - EIE økonomi AS (Kr.7 500)
Tilstandsrapport - Anticimex (Kr.9 700)
Visning/overtagelse kr. 3290,- pr stk. - Kostnadsfrie privatvisninger (Kr.3 290)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Totalt kr. (Kr.121 974)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
125-24-0691

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer

Avdeling
Hegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF | Partner Eline Tilley

Saksbehandlere
Eline Tilley
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 48 19 00 93 / E-post: et@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Bjerregaards gate 49
For mer om objektet
Bjerregaards gate 49

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: