Bilde 1 av Breigata 3Bilde 2 av Breigata 3
Digital salgsoppgave
Breigata 3

0187 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Innbydende 4-roms leilighet med sydvestvendt balkong på 6 kvm. 4. etg m/ heis. Gulv og overflater 2024. Lave felleskost.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
36
Antall soverom
3 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
80 m²
Bruksareal (BRA)
85 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
6 m²
Fellesutgifter
kr 3 234 / Mnd
Prisantydning
kr 6 190 000
Omkostninger
kr 160 450
Fellesgjeld
kr 163
Totalpris
kr 6 350 613
Fellesformue
kr 78 770
Byggeår
1983
Tomt
Eiet tomt 1426 m²
Oppdragsnummer
125240050
Prisantydningkr 6 190 000,-
Fellesgjeldkr 163,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 150 000,-
  
Totalpris kr 6 350 613
Eiendom
Breigata 3, 0187 Oslo, Etasje: 4

Matrikkel
Gnr. 230 Bnr. 401 Snr. 36 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 85 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 80 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

Boder totalt 5 kvm angitt som BRA-e ligger på/i fellesareal.

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6 kvm

Areal
Primærrom: 80 kvm, Bruksareal: 85 kvm, BRA-i: 80 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1983

Tomt
Eiet tomt 1426 kvm

Prisantydning
6 190 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Nils Fosberg Takstdato: 07.02.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 163,- pr. 01.03.24
Andel fellesformue: kr. 78 770,- pr. 01.03.24

Totalpris inkl. omkostninger
kr 6 190 000,- (Prisantydning)
kr 163,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 190 163,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 150 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 151 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 341 363,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 350 613,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 234,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Internett, kommunale avgifter, felles forsikringer, forretningsførsel, styrehonorar, revisjon, strøm til fellesarealer, drift og mindre vedlikehold.

Eier
Marcus Fredrik N Kallinen Tobias Ingemar Johansson

Beskrivelse
Lys og lekker 4-roms leilighet med god internbeliggenhet i byggets 4. etasje med heisadkomst.

Planløsningen er gjennomtenkt, med gode oppbevaringsmuligheter, åpne oppholdsrom og meget godt utnyttet areal.

Rikelig med lysinnslipp fra store vindusflater som underbygger den gode romfølelsen.

Direkte adkomst fra stue til solrik, sydvestvendt balkong på hele 6 kvm. Høy og fri beliggenhet med frodig utsyn mot parkmessig opparbeidede fellesarealer.

Supersentral beliggenhet med gangavstand til "alt" du måtte trenge i hverdagen.

-5 min til Bjørvika, Akerselva, Karl Johan, t-bane og buss
-Nytt gukv i stue og kjøkken (2024)
-Lyse, lekre overflater malt i 2024
-3 gode soverom med fine lysforhold
-Lave felleskostnader som inkluderer internett
-Romslig bod på loft

Parkering
Mulighet for leie av garasjeplass fra privatpersoner til avtalt periode og pris. Ellers gateparkering etter gjeldende regler for området.

Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Parker og rekreasjonsområder
Botanisk hage ligger en liten rusletur fra leiligheten, og er perfekt for hyggelige søndagspikniker. Her finner du også bysykkelstativ. Tøyenparken hvor den populære Øyafestivalen arrangeres ligger like opp i gata og kun en kort rusletur unna. Videre er Ola Narr/Tøyenparken et sted med fine løpemuligheter. På kollen har man utsikt utover hele Oslo og bratte bakker som brukes til skihopp og aking på vinterstid. I tillegg er det store grøntområder langs Akerselva med flotte turmuligheter. Sørenga har det seneste året blitt en populær badeplass under sommerhalvåret. Hvis man heller foretrekker basseng så er det Tøyenbadet som gjelder som tilbyr innen- og utendørsbasseng.

Bydelens restaurant- og uteliv
Beliggenheten er attraktiv med gangavstand til "alt". Kun 5 minutter unna kan du bl.a nyte dagens første kaffekopp på Kaffebrenneriet i den sjarmerende gamle Brannstasjonen.

Like ved finner du Teaterplassen som er Grønlands nye "piazza" hvor folk møtes. Teaterplassen har kaffebar, restauranter og populære barer/puber som blant annet Oslo Mekaniske Verksted, et av byens beste "vannhull". Her kan du møte venner til øl, spille sjakk, feire bursdager eller nyte et glass rødvin foran peisen. Du kan til og med ta med deg hvilken som helst mat fra de nærliggende takeaway-restaurantene, som leverer maten til deg kostnadsfritt, enten det er sushi, indisk eller pizza. Det er også lagt opp til en utescene for artister o.l. på torget om sommeren, og om vinteren tennes julegranen midt på plassen.

På Tøyen Torg åpnes stadig nye utesteder og spisesteder. De har fersk bakst og brød på gode, gamle Søstrene Nordby 7 dager i uken. Ellers kan populære Postkontoret by på prisvinnende pizza, et bredt ølutvalg, shuffleboard og en intim scene hvor det stadig spilles konserter.

Foruten et voksende servicetilbud i nærområdet er det kun ca. 10 minutters gange over til Grünerløkka med alt den bydelen har å tilby.

Kollektivtilbud
Det er ellers kort vei til alle servicefasiliteter og offentlig kommunikasjon. T-banen på Tøyen eller Grønland ligger ca. fem minutters gange fra leiligheten og nærmeste bussholdeplass kun ett minutt unna. Det er kort gangavstand til Oslo Bussterminal og til Oslo S og Karl Johans gate. Med andre ord: Herfra når man alt, raskt.

Servicetilbud
I nærområdet ligger flere store matbutikker (Bunnpris, Meny, Rema 1000, Coop), Grønland Bazar (med Vinmonopolet, bokhandler, slakter, apotek, café og restauranter), en rekke frukt- og grønt butikker, spisesteder og barer. Det tar under 15 min. å gå til Jernbanetorget.

Bebyggelse
Hovedsakelig leilighet- og blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 1426 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Inneholder
Entré , Bad/vaskerom , Stue/kjøkken , 3 Soverom , Bod

Byggemåte
Boliggård over 7 etasjer samt kjeller og loft, oppført i 1983 i kvartalsbebyggelse. Grunnmur i betong. Yttervegger i betong, fasader er forblendet med teglstein. Saltak i trekonstruksjon tekket med plater. Det er malte trevinduer med 3-lags glass. Leiligheten har malt brann- og lydklassifisert entrédør. Kikkehull og sikkerhetslås. Malt balkongdør i tre med glassfelt Overbygget balkong på ca 6m2 med utgang fra stue. Støpt dekke med tremmer og murt brystning. Det er bod i enden.

Bruksareal
Bruksareal: 85 kvm

Boder
Med seksjonen følger bod på loft, henholdsvis 4 kvm.

Standard
Følgende har fått TG3:
Bad/vaskerom > Generell
Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Bad fra før 1997 får automatisk TG3 da våtromskonstruksjoner fra denne tiden ikke oppfyller dagens krav til tetthet og fuktsikring. Badet er i daglig bruk men det er vanskelig å forutse hvor lenge det er til hendelser som følge av alder og slitasje.

Følgende har fått TG2:
Utvendig > Vinduer
Vinduene på 2 av soverommene har begrenset åpningsfunksjon. Det er kun vippefunksjonen som fungerer. Generelt har vinduer fra denne tiden nedsatt isoleringsevne og tetthet i forhold til dagens krav.

Stue/kjøkken > Avtrekk
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.

Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
El-tilkoblingen av varmtvannstanken er koblet med stikkontakt Varmtvannsbereder skal iht dagens forskrift være fast tilkoblet og ikke med stikkontakt.

Utvendig > Balkonger
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.

Innvendig > Overflater
Det er bom under et par fliser i entré. Det er sprekk i en flis i entreén. Andre overflater er pene og det er malt i 2024. Det ble lagt nytt gulv i stuen i 2024.

Stue/kjøkken > Overflater og innredning
Innredningen har litt overfladisk bruksslitasje. Det er slått av en liten bit av toppen i hjørnet ved oppvaskmaskinen. Kran drypper.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for Breigata 3-5-7. Arbeidets art: Nybygg, datert 02.07.1986.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovner i oppholdsrom og varmekabler på bad.

Energimerking
Det foreligger ikke noe energimerking/energiattest for boligen i forbindelse med salget.
Det følger av energimerkeforskriften § 5 at kjøper kan få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått dersom eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått.

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 234,- pr.mnd.
Herav: Felleskostnader 3.035,- Internett 199,-

Faste løpende kostnader
Ny eier må påregne kostnader for innboforsikring, felleskostnader, strøm, fremtidig eiendomsskatt m.m.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: OBOS01-98207620122
Restgjeld: 11.750,-
Restløpetid: 14 år 1 md.
Rentekostnader per 20.03.2024: 7,85%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årsresultat 2023: kr. -38 519.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 89975423

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 717 020,- Som sekundærbolig Kr. 6 524 677,-

Sameie
Sameie: Breigata 3-5-7 Boligsameie, Orgnr: 971277041

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier. Innvendige vannledninger er av plast. Badet har skjult rørføring. Boligen har mekanisk ventilasjon med avtrekk fra bad og tidligere kjøkken, som nå er soverom. Varmtvannstanken er på ca 120 liter plassert i garderobenisje på soverom. Elektrisk oppvarming med panelovner i oppholdsrom og varmekabler på bad. Felles sikringsskap i gang. Hovedsikring på 63 amperé
8 kurser sikret med jordfeilautomater. Kursfortegnelse. Røykvarsler montert og håndslukker tilgjengelig.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt såfremt det ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Lufting må skje under kontroll, utenfor bommen og hundeekskrementer må fjernes.

Diverse
Foretatte påkostninger de senere år
2022 - 2022 Nye låser (elektroniske nøkkelbrikker) til dører, loft, sykkelbod
2021 - 2021 Totalrenovasjon og fornying av bakgård med nye porter
2020 - 2020 Fornying av avtaler: Internett/TV, renhold, vaktmester, forsikring
2019 - 2019 Installasjon av el-ladere i garasjen, samt nye inngangsdører
2018 - 2018 Utskifting av garasjeport
2017 - 2018 Nye heiser i alle oppganger
2015 - 2015 Nye postkasser
2015 - 2015 Nytt callinganlegg
2014 - 2014 Malt/pusset opp oppganger
2004 - 2004 Maling av alle inngangsdører

Det har vært et utfordrende, men produktivt ar for styret. Vi har mattet prioritere hardt og dele vårt fokus mellom å rydde opp i saker fra forrige år, forbedre rutiner og implementere bærekraftige arbeidsprosesser.
Arbeid og Fokusområder:
Bærekraftig tilnarming til styrearbeid:
-Prioritering av oppgaver for å unngå utbrenthet i styret.
-Tydelig ansvarsfordeling og roller i styret, samt arbeid med rollebeskrivelser.
-Etablering av videresending fra gammel e-postadresse.
Forbedring av okonomisk kontroll og likviditet:
-Tiltak ble iverksatt for å bedre likviditeten, inkludert nedbetaling av kortsiktig lån og opprettelse av kassekreditt.
-Økning i felleskostnader og endring i TV/internett-avtale bidro til forbedring.
-Overgang til kvartalsvis fakturering av forsikring og TV-avtaler.
Prioritering og oversikt over nodvendige oppgaver:
-Implementering av bedre søppelhandtering og vedlikeholdsrutiner.
-Anskaffelse av en vedlikeholdsplan fra OBOS.
-Gjennomføring av reparasjoner og vedlikehold, inkludert ventilasjonssystemet.
-Taklekkasjer.

Styret får fullmakt av årsmøtet til å gjennomføre oppussing av trappeoppgangene i løpet av 2024 for å sikre et godt og sikkert bomiljø.

Annet
Kjøleskap medfølger ikke handelen.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Lakkegata 15 - Fasadeendring og rehabilitering av bygård
Saksnummer
202211119
Siste bevegelse
Siste dok. 06.01.2023

Lakkegata ved nr. 15 A - 21 - Oppføring av lommepark og trapp mellom Lakkegata og Nylandsveien
Saksnummer
202111528
Siste bevegelse
Siste dok. 11.09.2023

Grønland 12 - Bruksendring av del av 3. etasje fra kontor til appartementshotell
Saksnummer
201903807
Siste bevegelse
Siste dok. 01.03.2024

Grønland 16 - Bruksendring av kontorbygg til hotell
Saksnummer
201803492
Siste bevegelse
Siste dok. 20.03.2024

Grønland 16 - Utstilling av fotokunst på fasade
Saksnummer
200910567
Siste bevegelse
Siste dok. 16.01.2024

Grønland 12 og 12 B - Bruksendring av 2.-4. etasje til hotell
Saksnummer
201613898
Siste bevegelse
Siste dok. 20.06.2022

Grønland 8 - Etablering av en midlertidig pergola på gategrunn
Saksnummer
202314193
Siste bevegelse
Siste dok. 14.11.2023

Grønland 4 - Oppføring av ventilasjonsaggregat - Etablering av kanalanlegg
Saksnummer
200912434
Siste bevegelse
Siste dok. 18.01.2024

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 6 190 000,- (Prisantydning)
kr 163,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 190 163,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 150 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 151 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 341 363,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 350 613,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon 1%

Markedspakke 21 900

Tilrettelegging 14 900

Visning 2 990 per stk

Oppgjør 7 500




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
125-24-0050

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Hegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Edvard Ingebrigtsen

Saksbehandlere
Edvard Ingebrigtsen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 95 21 19 22 / E-post: ei@eie.no

Marthe Valerie
Salgskoordinator
Mob: 41 28 50 98
[/ E-post: mo@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Breigata 3
For mer om objektet
Breigata 3

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: