EiendomGustav Jensens gate 5, 0461 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 173 Orgnr. 952922173 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 55 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 48 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 48 kvm, Bruksareal: 55 kvm, BRA-i: 48 kvm , BRA-e: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1919
TomtFestet tomt 9311 kvm
Prisantydning4 300 000
TilstandsrapportTakstmann: Truls Herman Tofteng
Takstdato: 21.10.24 10:00
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 152 147,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 27 539,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 300 000,- (Prisantydning)
kr 152 147,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 452 147,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 1 500,- (Flyttegebyr til borettslaget)
--------------------------------------------------------
kr 3 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 455 147,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 465 097,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 088,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererBetjene andel fellesgjeld, kommunale avgifter, vaktmestertjenester og trappevask i fellesarealer,
forretningsførsel og løpende drift, grunnpakke med TV/internettjenester (Telia) og dugnadsgebyr
(refunderes ved oppmøte på dugnad) m.m.
Sikringsordning fellesgjeldBoligselskap er ikke tilknyttet sikringsordning mot tap av felleskostnader.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierBernhard Aaboe Jensen
BeskrivelseEntré, kjøkken, baderom, stue og soverom.
2 disponible boder.
ParkeringBorettslaget disponerer 11 parkeringsplasser. Disse tildeles for ett år om gangen, og tildelingen skjer
ved loddtrekning basert på søknader fra beboerne hver vår. Det kommer informasjon på oppslagstavlene
og på hjemmesiden under Praktisk info i forkant. Det er ett års karantene når en har hatt plass.
Styremedlemmer har fortrinnsrett og har ikke karantene. Parkering i bakgårdene er ikke tillatt, og vil kunne
medføre borttauing på eiers risiko og regning.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser (2024) for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5700 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2850 kroner for ett år
- El-bil : 1920 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 960 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/
BeliggenhetMed Sagene som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige butikker,
restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange! Bjølsen, Torshov,
Grünerløkka og St.Hanshaugen/Alexander Kiellands plass er like i nærheten. Her har du nærhet til flere
av høydepunktene i flere bydeler.
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av
lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, OsloMet - Storbyuniversitetet,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 9311 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Torshov går det trikk, samt T-bane fra Nydalen eller
Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata.
Se ruter.no for avganger og rutetilbud.
InneholderEntré, kjøkken, baderom, stue, og soverom.
Velkommen inn! Entreen er akkurat så stor som man gjerne vil ha det. Her er det god plass til å henge fra
seg yttertøy og sette fra seg sko, i ønsket garderobeløsning.
Rett frem finner du baderommet. Badet har vindu, og herlig naturlig lysinnslipp. Overflatene er utført med
flislagte vegger, og malt himling med innfelte downlights. Gulvet er også flislagt og har elektriske
varmekabler. Innredningen består av gulvfestet toalett, servantinnredning, servant med ettgreps
blandebatteri, og speil med integrert belysning. Belysningen i speilet kan tilpasses i både lysstyrke og
varme, alt etter behov. Dusjhjørnet har innfellbare dører og dusjarmatur. Baderommet har opplegg og
plass til vaskemaskin. Som en fin bonus, nevner vi at det finnes fellesvaskeri i kjelleren, og tørkestativer i
gårdsrommet. Baderommet er rehabilitert i 2004.
Leiligheten har to sosiale soner. Kjøkkenet er funksjonelt og arbeidsvennlig - i tillegg er dette en hyggelig
plass å invitere gjester. Foran vinduet er det plass til spisebord. Kjøkkenfrontene og gulvet, samt
varmtvannsbereder, ble skiftet i 2023. Det ble også montert waterguard og oppvaskmaskinen ble skiftet.
Oppvaskmaskin kan følge etter avtale. I 2024 ble det montert ny benkeplate.
Stuen har plass til romslig sittegruppe og mediemøblement. Det store vinduet slipper inn rikelig med
dagslys. Overflater er nylig malt i en dus fargepalett, som underbygger lun og hyggelig atmosfære.
Fra stuen kommer du inn til soverommet. Soverommet er i likhet med resten av leiligheten, malt opp i lyse
og behagelige farger. Her er det god plass til stor dobbeltseng med tilhørende nattbord og medfølgende
garderobeløsning.
ByggemåteBygning fra 1919.
Utvendig:
- Grunnmur i mur/natursteinkonstruksjoner.
- Yttervegger i mur med pusset og malt fasade.
- Yttertak med ukjent tekking.
- Tilknyttet offentlig vann og avløp.
- Adkomstvei via offentlig vei.
Innvendig:
- Trapper.
- Etasjeskiller i bjelkelagskonstruksjon.
- Dørcalling.
- Oppvarming gjennom varmekabler og elektriske ovner.
Felles bakgård opparbeidet med gressplen, beplantning, trær, benker og interne stikkveier til innganger.
Vinduer:
- Vinduer med karm og rammer i treverk utstyrt med 2-lags isolerglass fra 2010.
Dører:
- Inngangsdør i treverk med sikkerhetslås og kikkehull.
- Innvendige dører bestående av malte profilerte dører.
Overflater:
- Gulv med parkett og laminat.
- Vegger med malt tapet, plater og glatte flater.
- Himling med glatt malt utførelse og himlingsplater.
Ventilator:
- Kjøkkenventilator med kullfilter
Ventilasjon:
Leilighetens ventilasjonsløsning gjennom:
- Kullfilterventilator på kjøkken. Oppdriftsventil på kjøkken og bad.
- Tilluft gjennom spalteventiler på vinduer.
Varmtvannsbereder:
- Varmtvannstank innebygget i kjøkkenskap. Byttet i 2023.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
1 kjellerbod på ca. 5 m² og 1 loftbod på ca. 1,9 m² måleverdig areal.
Begge bodene er markert med nr. 173.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG2.
Forhold som har fått TG2, avvik som kan kreve tiltak:
* OVERFLATER
Gulv med parkett og laminat.
Vegger med malt tapet, plater og glatte flater.
Himling med glatt malt utførelse og himlingsplater.
Det må påregnes at det forekommer bruksmerker etter normal bruk, merker fra oppheng etc.
Det er observert noe ujevnheter på veggflate i stue.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det er påvist stedvis knirk i gulv.
Det er påvist sprekk i tak ved lampepunkt.
Det er observert stedvis svelling mellom gulvbord enkelte steder.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det vil sjelden være økonomisk rasjonelt å bytte gulv som et enkeltstående tiltak mot knirk.
Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Gulv og vegg fungerer med dagens
tilstand, vær uansett klar over påvist avvik.
* ETASJESKILLE/GULV MOT GRUNN
Etasjeskille i treverk:
Målinger er utført i stue og soverom.
Det er ikke uvanlig at det forekommer skjevheter i eldre bygg.
Totalt avvik i rommet er gjort punktvis i hvert hjørne og midt på gulvet. Lokalt avvik er målt med 5 punkter
innenfor 2 meter. Opp/nedbøyinger og ujevnheter utover målte punkter kan forekomme. Andre rom kan
også ha skjevheter i konstruksjoner uten at det er nevnt i rapporten. Det er gjort målinger med krysslaser i
to rom i hver etasje.
Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
• Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig
som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ytterligere undersøkelser må foretas for å
få kartlagt omfanget for utbedring.
* 2. ETASJE > BAD
OVERFLATER VEGGER OG HIMLING
Overflater er utført med flislagte vegger og malt himling med innfelte downlights.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
• Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen
eller byggematerialet er uegnet.
Konsekvens/tiltak
• Uegnede materialer må fuktbeskyttes/utskiftes.
• Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig
for å vurdere utvikling.
* OVERFLATER GULV
Flislagt gulv med elektriske varmekabler.
Fall/høydeforskjell:
Fra topp gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 10 mm. Det er målt fall til sluk i dusjsonen. Det er målt fall
på gulv fra dørterskel mot sluk.
Lokalt fall på valgte steder er målt med håndholdt vater/digitalt vater. Høydeforskjell sluk til gulvflis er målt
med krysslaser.
Varmekabler er ikke funksjonstestet under befaring. Ifølge eier er det ikke problemer med varmekabler.
Vurdering av avvik:
• Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
Svakt fall mot sluk.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
Våtrommet fungerer med dagens fallforhold. Vær klar over avviket.
* SLUK, MEMBRAN OG TETTESJIKT
Plastsluk i dusjsone med synlig klemt mansjett under klemring. Antatt smøremembran som tettesjikt.
Fuktindikasjon med overflatemåler: Ikke påvist unormale forhold.
Levetidsbetraktning:
Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Konsekvens/tiltak
• Installering av tett dusjkabinett anbefales.
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
* SANITÆRUSTSTYR OG INNREDNING
Innredning med frittstående klosett, servantinnredning, servant med ettgreps blandebatteri, dusjdører,
dusjarmatur, opplegg og plass til vaskemaskin.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det er påvist sprekker/krakelering i servant.
Det er påvist svelling på servantinnredning.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Servant fungerer i dag, det må forventes utskifting på sikt.
Svelling må fuktbeskyttes for å forhindre videre utvikling.
* VENTILASJON
Ventilasjon gjennom oppdriftsventil.
Vurdering av avvik:
• Rommet har kun naturlig ventilasjon.
• Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Spalteventil på vindu anses ikke som tilstrekkelig tilluftsløsning.
Konsekvens/tiltak
• Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.
• Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l.
Borettslag/sameier tillater vanligvis ikke tilkobling av elektrisk vifte til felles anlegg ved oppdriftsløsning. Ta
kontakt med styret for ytterligere informasjon.
Men i henhold til NS3600 gis det uansett tilstandsgrad 2 på naturlig ventilasjon.
* TILLIGGENDE KONSTRUKSJONER VÅTROM
Det ble foretatt hulltaking og måling av vektprosent fra tilstøtende rom mot dusjsonen. Det er også visuelt
observert i borehullet og luktet etter mugglukt.
Det er ikke noe garanti for at det ikke kan være fukt andre steder ved badet. Hulltaking er en
stikkprøvekontroll.
Ved hulltaking ble det målt 9,9 vektprosent i bunnsvill.
Treverk skal ha fuktinnhold lavere enn 15 vektprosent. I treverk med fuktighet over 17 vektprosent øker
faren for råte og muggsoppvekst dramatisk.
Årstall: 2024
Vurdering av avvik:
• Hulltaking er foretatt og det er påvist avvik i konstruksjonen.
Det ble påvist noe fuktskjolder på treverk gjennom borehullet. Det er ikke konstatert fuktskader.
Konsekvens/tiltak
• Andre tiltak:
Det må utføres jevnlige undersøkelser gjennom borehullet. Det kan ikke utelukkes tiltak på sikt. Årsak til
fuktskjolder kan ikke konstateres.
* 2. ETASJE > KJØKKEN
AVTREKK
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir.
Eier opplyser:
En lyspære på ventilator må skiftes.
Vurdering av avvik:
• Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak
• Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
Borettslag/sameier tillater vanligvis ikke tilkobling til felles anlegg eller kanal ut i yttervegg. Men i henhold
til NS3600 gis det uansett tilstandsgrad 2 på kjøkkenventilator med kun kullfilter.
* TEKNISKE INSTALLASJONER
VANNLEDNINGER
Vannrør utført med en kombinasjon av plast og kobberrør.
Stoppeventiler på bad. Stoppekran i luke på kjøkken.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det er ikke intern hovedstoppekran.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Vær klar over avviket. Dersom boligen en gang skal renoveres kan tiltak vurderes.
* ELEKTRISK ANLEGG
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Elektrisk anlegg:
Sikringsskap med automatsikringer plassert: I oppgang
Forbruksmåler plassert: I sikringsskap
Hovedsikring: 40 amp
Kursoversikt: Ja
Antall kurser: 6 med hovedsikring
SPØRSMÅL TIL EIER:
Hvor er det varmekabler? Fungerer disse?
Det er kabler i badegulvet. Disse fungerer.
Varmekabler blir ikke funksjonstestet ved befaring av takstingeniøren.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
SPØRSMÅL TIL EIER:
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
Vet ikke. Men badet og kjøkkenet er fra 2004.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja, i min tid som eier av leiligheten.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
I hvert fall har det foregått oppussing i leiligheten hvor også det ble utført arbeid på det elektriske anlegget:
i 2011 ble stikkontakter byttet og strammet opp, i 2023 ble det utført arbeid i kjøkken og bad som påvirket
elektrisk anlegg i disse rommene. Det foreligger samsvarserklæring fra 2011-arbeidet,
samsvarserklæring fra 2023-arbeidet i kjøkkenet samt dokumentasjon fra arbeid med kjøkken og bad.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Ja - det foreligger avsluttet tilsynssak fra Elvia, datert 24.05.2022.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Det har hendt en gang eller to jeg har brukt mange bluss og ovn samtidig på komfyren, men det er veldig
sjelden – antall ganger det har skjedd i alle årene jeg har bodd der, kan telles på én hånd. Tror det har
skjedd tre-fire ganger.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
GENERELT OM ANLEGGET
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
INNTAK OG SIKRINGSSKAP
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Ja.
Tilstandsgrad 2:
Det foreligger ikke samsvarserklæringer for anlegget/deler eller rapporter for hele det innvendige
elektriske anlegget leiligheten og tilstandsgrad settes grunnet NS 3600 krav til dette.
Det er ukjent hva tidligere eiere har gjort og det er ukjent om arbeider er utført i tråd med regler.
Det anbefales derfor en utvidet el-kontroll. El-kontrollen kan påvise feil/mangler på anlegget
takstingeniøren ikke kan ha funnet ved visuell besiktigelse.
Brannceller
Er det påvist synlige tegn på avvik i branncelleinndeling ut ifra dagens byggteknisk forskrift?
Ja. Kommentar: Inngangsdør er ikke merket med sertifisering for brannmotstand.
* Selgers kommentar: Selger har spurt styret, og styret hevder at inngangsdøra er B30.
Nyere håndverkstjenester
Er det ifølge eier utført håndverkstjenester på boligen siste 5 år? Ja.
Kommentar: Totalrehabilitering av fasade på bygningen våren 2021. Styret bør ha opplysninger.
Rehabilitering av kjøkken etter vannlekkasje mars-april 2023: Skaderapport er alt jeg har fått fra styret.
Bytte av speil og deler i toalettet november 2023: Dokumentasjon foreligger.
Reparasjon av dryppende vannrør under kjøkkenvasken i november 2023: Skaderapport og
dokumentasjon foreligger.
* * *
UTDRAG FRA SELGERS EGENERKLÆRINGSSKJEMA
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
- Ingen direkte feil, men to situasjoner har oppstått i tiden jeg har bodd i leiligheten:
I september 2018 pusset naboen i leiligheten over opp sitt bad. Da måtte man inn i mitt bad og bore i
taket for å komme til et rør som skulle flyttes. I den forbindelse demonterte de taklistene, og kom til å
sprekke opp tre fliser helt øverst under taket fordi disse ikke var tilstrekkelig limt fast. Membranen bak var
imidlertid uskadet, og etter avtale ble flisene limt på igjen og dekket over med den taklisten som er der nå.
Og så lenge jeg har bodd i leiligheten, har det i perioder kommet lukt fra dusjsluket på badet - og brått
forsvunnet igjen. I november 2023 rådet en rørlegger meg til å skifte en trakt i vannlåsen i dette sluket. Nå
etter flyttevask i oktober 2024 har det likevel kommet noe lukt igjen. Rørlegger har studert sluket og klemt
trakten tettere på plass uten at det hjalp. Min hypotese er at det er en liten ujevnhet i sluket som trakten
sitter nedi, slik at trakten ikke alltid slutter 100 % tett. Ved fremtidig renovering av badet kan dette utbedres.
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært.
Firmanavn: Oslo Bad AS (September 2018), Ringside Rørleggerbedrift AS (2023 og 2024)
Kommentar: September 2018: tak og taklister demontert pga. oppussing av badet i leiligheten over. Tre
fliser øverst sprakk. De ble limt fast igjen og dekket over med bredere takliste.
November 2023: deler i toalett og speil over vask byttet ut. Deler i toalettet etterjustert i september 2024.
2.1. Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Ringside Rørleggerbedrift AS
En veldig enkel oppgradering mot lukt fra dusjsluket i november 2023: Byttet på råd fra Ringside vannlås i
dusjsluket - bare en enkel plasttrakt. Etterjustert av Rørleggersentralen i oktober 2024.
2.2. Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Dokumentasjon på arbeid med speil og toalett i 2023. Dokumentasjon på arbeid med toalett i 2024.
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Ja. Ingen direkte feil, men to ganger, i april 2015 og juni 2022, har det oppstått en propp i avløpsrøret fra
toalettet under gulvet. Da kom avløpsvann opp i dusjsluket, og litt opp fra "roten" til toalettet (der
avløpsrøret fra toalettet går ned i gulvet). Begge ganger ble problemet løst av et kloakkfirma som pumpet
røret. Andre gang det skjedde, fikk jeg forklart at avløpsrøret fra dusjen er koblet på avløpsrøret fra
toalettet, før dette går på soilrøret - en svakhet når det en sjelden gang oppstår propp. Dette kan kanskje
utbedres ved å legge to separate rør ved fremtidig renovering av badet. Det kom også litt vann opp ved
"roten" til toalettet fordi en vannlås der ikke er helt forseglet. Ved fremtidig renovering av badet kan dette
løses. I mellomtiden kan flere propper unngås ved å skylle ned regelmessig mens man sitter på toalettet
- begge gangene proppene oppstod, hadde jeg brukt mye papir og var altfor gjerrig med å skylle ned!
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun av faglært. Firmanavn: Power Clean AS
November 2016: Inspeksjon og spyling av alle avløpsrør i borettslaget. Rørene i leiligheten var i
tilfredsstillende stand.
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
Ja. Før jeg flyttet inn skal det ifølge forrige eiers egenerklæring ha vært noe fuktproblematikk i kjelleren.
Styret iverksatte tiltak.
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Ja. Pipeløpene som er i bruk ble totalrehabilitert vinteren 2012, og inspisert i 2019. Leiligheten ble ikke
direkte berørt: den har to pipeløp, men det er ikke boret hull til disse da de er i soverommet og i entreen.
Så det er sagt: Så lenge jeg har bodd i leiligheten, har jeg opplevd at det ved mye regn ute kommer en
dump dryppende lyd inne i pipeløpet i entreen. Dette er et løp som ikke er i bruk og dermed ikke ble
rehabilitert. Jeg har for ordens skyld gjort styret oppmerksom på dette. Men jeg har aldri opplevd noen
form for fukt rundt dette pipeløpet, og noen ganger har jeg hørt en lignende lyd fra det rehabiliterte
pipeløpet på soverommet, så jeg ville tro det er harmløst.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Ja. Litt ujevne gulv, litt sprekker i murpuss i taket - må vel forventes i en bygning fra 1919.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: OBOS Prosjekt og Malerkompagniet
Vår 2021: Totalrehabilitering av fasadene på bygningen. Alle fasadene i hele borettslaget, inkludert i
bakgårdene, ble rehabilitert i tur og orden i perioden 2020-2023.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Hafslund nett AS
Bytte til automatisk strømmåler i oppgangen, mars 2017.
13.1. Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæring fra oppgradering av elanlegg, september 2011.
Samsvarserklæring fra installasjon av ny varmtvannsbereder etter vannlekkasje i kjøkken mars 2023.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. El-anlegget nevnt over. Høsten 2017 ble ventilasjonskanalene inspisert og renset av Power Clean AS.
23. Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Ja. Foretatt i 2014, og det ble funnet for høye verdier i enkelte av oppgangene. Tiltak ble iverksatt. Verdiene
i min oppgang var tilfredsstillende, så ingen tiltak ble iverksatt her. Det ble foretatt ny måling i 2023, og
også denne viste akseptable verdier i min oppgang. Uansett ligger leiligheten min i andre etasje, og er
derfor ikke berørt av evt. radongass. Den har dermed ikke vært involvert i målingene.
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
målinger?
Ja. Skaderapport fra vannlekkasjen i mars 2023. Skaderapport fra mindre dryppende rør under
kjøkkenvasken i november 2023.
25. Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare,
tinglyste forhold eller private avtaler)?
Nei. Lignende fasaderehabilitering foregår nå i borettslaget på den andre siden av gaten. Kan bli litt støy
fra dette. Men det går jo over.
SPØRSMÅL FOR LEILIGHETER I SAMEIER/BORETTSLAG/BOLIGASKJESELSKAP
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. Det har vært snakk om å skifte dørtelefonanlegg.
29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre
boliger)?
Nei. Ikke skjeggkre, men en nabo fikk noen maur med hjem fra ferie i India for flere år siden (tror det var i
2019). Men han fikk bekjempet dem, og jeg har aldri sett noen sånne hos meg.
I tillegg opplyser selger om følgende:
Når leiligheten står ubrukt over tid, hender det at det dukker opp noen bittesmå fluer (muligens hærmygg),
som legger seg i vinduskarmen og dør. Jeg så dette allerede dagen jeg tok over leiligheten i 2011. De har
aldri vært til sjenanse utover dette.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument for våningshus, datert 18.01.1917.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble
lovlig satt opp. Det foreligger godkjente byggetegninger, dog uten påtegning for bruk av rommene. Det er
avvik fra tegningene: Badet er utvidet.
Det foreligger ferdigattest for modernisering av brannalarmanlegg for andelsleiligheter i borettslaget
Vøyenvollen, datert: 04.01.2023.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det foreligger avsluttet tilsynssak fra Elvia, datert 24.05.2022. Kontrollen ble gjennomført som en
stikkprøvekontroll etter føringer fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Ved kontrollen ble
det ikke funnet avvik. Dette er likevel ingen garanti for at anlegget er feilfritt.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingSelger oppgir at årlig strømforbruk ligger på ca. 8500-9000 kWh. Faktisk forbruk vil variere fra husholdning
til husholdning.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 088,-
pr.mnd.
Felleskostnader er fordelt:
Renter og avdrag: 584,-
Tillegg bredbånd og TV fleks: 465,-
Renter og avdrag: 141,-
Renter og avdrag: 350,-
Dugnadsbidrag - refunderes ved oppmøte på dugnad: 50,-
Felleskostnader: 2 399,-
Trappevasktillegg: 99,-
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring. Eventuelt tilleggstjenester hos Telia.
Spesifikasjon av fellesgjeld83987196427, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 03.10.2024: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 126
Saldo per 03.10.2024: 6 295 253
Andel av saldo: 33 440
Første termin/første avdrag: 30.12.2020 (siste termin 30.03.2035
83987196435, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 03.10.2024: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 51
Saldo per 03.10.2024: 1 203 145
Andel av saldo: 6 391
Første termin/første avdrag: 30.12.2020 ( siste termin 30.12.2028 )
83987221367, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 03.10.2024: 5.9% pa.
Antall terminer til innfrielse: 342
Saldo per 03.10.2024: 18 912 680
Andel av saldo: 100 463
Første termin/første avdrag: 30.04.2023 ( siste termin 31.03.2053 )
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 8.971.424,-, driftskostnader på kr
9.971.099,- og finanskostnader på -932.172,-. Dette gir da et negativt årsresultat på kr. -1.931.847,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 82868960
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 208 714,-
Som sekundærbolig Kr. 4 593 111,-
BorettslagBorettslag: Vøyenvollen Borettslag, Orgnr: 952922173
BORETTSLAGET VØYENVOLLEN er registrert i Enhetsregisteret og/eller Foretaksregisteret med
organisasjonsnummer 952 922 173. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune, bydel Sagene og har
adresser:
Fjørtofts gate 1, 3, 5, 7, 9, 11, 15, 17, 19, 21 og 23
Stockfleths gate 35, 41, 45, 45B, 45B2, 47, 49, 49B + inngang 41 og 45 fra portal
Gustav Jensens gate 3, 5 og 7
Borettslaget består av 183 andelsleiligheter fordelt på 22 oppganger. I tillegg leies vaktmesterleilighet ut
til inntekt for borettslaget, dvs. totalt 184 leiligheter
VAKTMESTER OG RENHOLDSTJENESTER
Karlsens Vaktmestertjeneste AS (KVT) ivaretar oppgavene knyttet til låser/dører, skilt/nøkkelbestilling,
rydding, plenklipping, snømåking, akutte problemer, daglig drift og inspeksjon med mer. Henvendelser til
vaktmester sendes inn via kontaktskjema på www.voyenvollen.no.
VASKERI
Borettslaget har 3 fellesvaskerier som er lokalisert i Fjørtofts gate 7, 19 og Gustav Jensens gate 5. Disse
kan benyttes i henhold til gjeldende regler. Vaskepolletter kan bestilles hos styret via kontaktskjema på
www.voyenvollen.no.
Det er også tørkeloft i oppgangen.
POSTKASSESKILT
Postkasseskilt kan andelseier bestille direkte hos posten via link:
https://skiltbutikken.posten.no/postkasseskilt/pk-stort-hvit-7004
RINGEKLOKKE
Gi beskjed til styret via kontaktskjema for endring av skilt på ringeklokken. Send inn adresse, gammelt og
nytt navn.
FLYTTEGEBYR
Styret har innført innflytningsgebyr kr. 1500,- ved overdragelser.
Gebyret skal dekke kostander for ringeklokkeskilt og kompensere slitasje ved flytting. Gebyret belastes
kjøper, og faktureres megler ved eierskifter.
VEDLIKEHOLD
Det vises til årsmeldinger for rehabilitering/større vedlikehold utført de siste årene.
GRØNTKOMITÉ
Borettslaget har en grønt komité som gjør en hederlig innsats for et hyggeligere og penere uteområde i
borettslaget om sommeren. Flere er velkomne i grøntkomitéen, ta gjerne kontakt med styret ved
interesse.
BARNEVOGNGARASJER
Det er forbudt å parkere barnevogner i oppgangene pga. brannsikkerhet. Styret har 15 barnevogngarasjer
til utleie, til 800kr/år. Ta kontakt med styret ved behov for dette.
STYRET
Generalforsamlingen velger styreleder og fire styremedlemmer. Disse velges for to år om gangen.
Varamedlemmer velges årlig. Styret kan kontaktes via kontaktskjemaet her på hjemmesiden. Felles
SMSer som blir sendt ut kan ikke besvares, ta kontakt via kontaktskjema på hjemmesiden om du har
spørsmål etc.
REHABILITERING OG STØRRE VEDLIKEHOLD
2024
- Bytte av alle sikringer med innebygd jordfeilbryter (hovedfordeler i Stockfleths gate 45/45B og i
underfordeler ved brannsentral), (elektriker via Karlsen Vaktmestertjenester AS)
- Installering av radonbrønn i Fjørtofts gate 3, (UNIRAD AS)
- Montert ny dørfunksjon til sykkelbodene, (Vrio Lås & Nøkkel AS)
- Installert gjerde mellom fortau og Borettslagets parkeringsplasser ved Stockfleths gate 45, (leverandør
til Karlsen Vaktmestertjenester AS)
2023
- Fasaderehabilitering av garasjen i øvre gård samt søppelhuset og huset ved Stockfleths gate 41
- Bytte av stikkledning ved Stockfleths gate 49
- Asfaltering ved Fjørtofts gate 23 og inn til Stockfleths gate 35
- Rens og sjekk av alle takrenner og nedløp
- Rehabilitering av balkonger i Stockfleths gate 45 B2
- Montert sinkbeslag til alle blomsterbed
- Ny vaskemaskin til fellesvaskeri i Gustav Jensen gate 5
- Gjennomført radonmåling i alle 1. etasjer
2022
- Fasaderehabilitering Del 3 utført
(Fjørtofts gate 1-7, Gustav Jensens gate 3-7 og Stockfleths gate 45-49B mot bakgård, Stockfleths gate
45B, 45, 41, 35 og Fjørtofts gate 11 mot gate samt begge portalene) Maling av ytterdører Del 3
- Maling av vinduer og nye utelamper, Del 3
- Oppgradering av uteområde i nedre gård med ny platting og hagemøbler
- Rehabilitering av yttertrapper (Fjørtofts gate 15 og 23 mot bakgård, Stockfleths gate 45 mot gate og trapp
i øvre bakgård) samt nye skiferplater til mange trapper rundt om i hele borettslaget
2021
- Fasaderehabilitering Del 2 utført
(Gustav Jensens gate 3-7, Stockfleths gate 49B-45B mot gate, Stockfleths gate 45B-41 og Fjørtofts gate
9-11, 15-23 og Stockfleths gate 35 mot bakgård)
- Maling av ytterdører Del 1 og 2
- Maling av vinduer og nye utelamper, Del 2
- Oppgradering av brannvarslingsanlegg (nye meldere i leiligheter og fellesareal, brannsentraler og
manuelle meldere)
- Drenering Stockfleths gate 49 og Fjørtofts gate 17 mot gate
- Maling av lekestue (utført av beboere i borettslaget)
2020
- Fasaderehabilitering Del 1 utført
(Fjørtofts gate 1-23 og enden av Gustav Jensens gate 3 mot gate). Maling av vinduer og nye utelamper,
Del 1
- Etterkontroll av piper
- Planlegging av oppgradering av brannvarslingsanlegg
2019
- Utbedring av bunnledningsnett fullført for nedre gård
- Maling av ytterdører
- Planlegging av fasaderehabilitering
2018
- Utbedring av bunnledningsnett fullført for øvre gård
- Rehabilitering av sluk og stakeluker
- Utbedring av overvanns-ledninger
- Oppussing av fellesbad/toaletter i kjeller, Fjørtofts gate 17 og Gustav Jensens gate 5 Utarbeidelse av
tilstandsrapport for fasader
2017
- Videre planlegging av rørarbeid basert på kartleggingsrapporter
- Vedlikeholdsrens av ventilasjonskanaler
2016
- Fasade-rehabilitering og radontiltak fullført
- Vedlikeholdsspyling av soilrør og kartlegging av bunnledninger
2015
- Installert radonbrønner og gjennomført tettetiltak i kjellere
- Igangsatt rehabilitering av fasade i Fjørtofts gate 9 og brannbalkonger i Gustav Jensens gate og
Stockfleths gate
2014
- Oppgradering av trappeoppgangene
- Oppgradert branntetting mellom kjeller og første etasje i øvre gård
- Oppgradert yttertrapper
- Skiftet ut og merket alle hovedstoppekraner
- Gjennomført radonmåling
- Utskiftning av alle beboers brannslokkingsapparater
- Rehabilitert deler av fasade i Stockfleths gate 49
2013
- Oppgradert branntetting mellom kjeller og første etasje i nedre gård
- Oppgradering og utskiftning av branndører til kjeller og loft
- Forprosjektering av oppgradering av yttertrapper
2012
- Rehabilitering av piper gjennomført
- Fått laget tilstandsrapport med forslag til vedlikeholdsplan
- Asfaltert i øvre gård
2011
- Igangsatt piperehabiliteringen
- Oppgradering av søppelhus innvendig og utvendig
- Reparert 4 stk utvendige trapper
- Reparert nedløpsrør/drenering i øvre gård
- Reparert 8 boder i Fjørtofts gate 9 og 5 boder i Stockfleths gate 49
2010
- Utskifting av vinduer i hele gården
- Fullføring avfukting og reparasjon av kjellergulv
- Montering av nye utelamper og porter inn til øvre gård
For mer informasjon, se borettslagets vedtekter/husordensregler vedlagt i salgsoppgaven.
ForretningsførerOBF.
StyregodkjenningStyret skal godkjenne nye andelseiere. Godkjenning kan bare nektes når det foreligger saklig grunn til
det. Er ikke en melding om nektelse kommet frem til erververen senest tjue dager etter at søknad kom
frem til laget, skal godkjenning regnes for å være gitt.
ForkjøpsrettDet praktiseres ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerTelia leverer både TV og internett. Grunnpakke er inkludert i fellesutgiftene. Oppgradering av f.eks internett
kan betales for i tillegg - ta kontakt med Telia.
Du kan velge mellom følgende inkluderte tjenester:
1. TV og internett
TV & Strømming med 50 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold
1 stk. Telia box
Bredbåndshastighet 100Mbps
Trådløst bredbåndsmodem
2. Kun internett
Bredbåndshastighet 750 Mbps
Trådløst bredbåndsmodem
3. Kun TV
TV med 110 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold
1 stk. TV box Mikro (Telia box kan ikke velges, da denne krever internett)
For ytterligere informasjon, se https://www.telia.no/minside/tv.
Utfasing og stenging av eldre TV-bokser - 2024/2025
Til VØYENVOLLEN BORETTSLAG med Telia TV-avtale.
I løpet av høsten 2024 og frem til våren 2025 starter utfasingen av eldre TV-bokser som har en utgått
programvare som gjør at de ikke tar imot oppdateringer. Boksene det gjelder er HD PVR, HDi, Get Box
Mikro og Get box II. Enkelte beboere i Borettslaget Vøyenvollen har en slik boks, og blir dermed berørt.
Telia varsler berørte via e-post, SMS og brev en måned før boksen mister signal.
Dersom beboer ønsker å erstatte boksen, kan ny Telia box bestilles uten ekstra kostnad på Min Side eller
ved å besøke en av våre butikker. Dette kan gjøres allerede nå hvis beboerene ønsker det. Mer detaljert
informasjon om hvilken boks som utfases finner beboeren på Min Side.
Trenger derimot ikke beboeren en fysisk boks, kan de se TV og Telia Play ved å ta i bruk Telia Play-appen
eller gå til teliaplay.no i nettleser.
DyreholdDet er ikke tillatt å holde husdyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Godkjenning er avhengig
av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre brukere av eiendommen. Styret fastsetter vanlige
ordensregler. Ordensreglene sier: Det skal søkes styret om dyrehold. Hunder skal ikke luftes/gjøre fra
seg i bakgården da dette er til sjenanse fra andre som benytter utearealet. Hundeposer skal ikke settes
ved inngangsdørene eller fellesarealer, beboere bes om å bruk søppelhuset.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvitevarene følger leiligheten ved salg, utenom oppvaskmaskinen. Den er ganske ny, og en dyr modell.
Den kan erverves av kjøper for 10 000 kr.
Gardiner medfølger ikke leiligheten ved salg.
Leiligheten ble vasket ut i forbindelse med styling og fotografering, og leiligheten vil ikke bli rengjort
ytterligere til overtakelse.
Søknadsplikt til styret
Ved endringer i leiligheten som installasjon eller endring av bad og kjøkken, endring av planløsning,
fjerning av vegger eller andre tiltak som berører felles rør- og avløpssytemer, skal skriftlig søknad sendes
til styret. Arbeid kan ikke starte før godkjennelse foreligger. Se borettslagets hjemmesider for ytterligere
informasjon:
https://voyenvollen.lettstyrt.no/info_pages/8020
AnnetMODERNISERINGER GJORT AV NÅVÆRENDE OG TIDLIGERE EIER
2004: nytt kjøkken og bad.
2011: oppstramming av stikkontakter.
2013: montering av taklampe i stuen.
2015: bytte av taklampe i kjøkken.
2016: kontroll og skylling av avløpsrør – fant at mine rør var i tilfredsstillende stand.
2017: kontroll og rengjøring av luftekanaler.
2021: totalrehabilitering av bygningens fasade.
2022: inspeksjon av elanlegget.
2023: mars: stor vannlekkasje i kjøkkenet fordi en gammel varmtvannsbereder sprang lekk, gulvet ble
brutt opp og tørket, nytt gulv ble lagt, ny varmtvannsbereder ble installert, skapfronter ble byttet, waterguard
ble installert. November: speil og deler i toalettet ble byttet på badet, dryppende vannrør ble oppdaget
under kjøkkenvasken, dette ble reparert.
2024: juli: etterjustering av skapfronter og montering av ny benkeplate på kjøkkenet. September:
etterjustering av deler i toalettet. Oktober: sparkling, maling og bytte av taklamper i forbindelse med salg
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1923/993725-1/105Bestemmelse om gjerde
30.01.1923
1924/993632-1/105Erklæring/avtale
25.03.1924
Bestemmelser om brannvegg/-dør
1951/303071-42/105
Festekontrakt - vilkår
07.11.1951
festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,814
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
MED FLERE BESTEMMELSER
1962/517821-24/105Nye vilkår
16.11.1962
1956/302100-1/105Erklæring/avtale
08.03.1956
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere
FesteavtaleAreal: 9 311 kvm, Eierform: Festet tomt, Festeavgift: 154274, Tomten er festet av Oslo Kommune. Festekontrakt regnes fra 1.11.1951, og festetiden skal være 70 år. Avtalen ble forlenget i 2021 med 70 år. Festeavgiften reguleres hvert 10. år, neste gang 2031.
Tomten er festet av Oslo Kommune. Festekontrakt regnes fra 1.11.1951, og festetiden skal være 70 år.
Avtalen ble forlenget i 2021 med 70 år. Festeavgiften reguleres hvert 10. år, neste gang i 2031.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene. Ved utleie tar
OBF et gebyr.
Andelseier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjenning. I tillegg
kan andelseieren overlate bruken av hele boligen til andre i opptil 30 døgn i løpet av året. Styret skal bli
orientert i forkant ved overlating av bruken av hele boligen, med angivelse av hvem som leier og for hvilken
periode.
Med godkjenning fra styret kan en andelseier overlate bruken av hele boligen til andre for inntil tre år,
dersom andelseieren selv, ektefellen eller slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av
andelseieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste
to årene. Godkjenning kan bare nektes dersom forhold hos den som bruken ønskes overlatt til gir saklig
grunn til det, eller dersom vedkommende ikke fyller kravene til å være andelseier.
En andelseier kan ellers med styrets godkjenning overlate bruken av hele boligen til andre dersom
- andelseieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdannelse,
militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner
- et medlem av brukerhusstanden er andelseierens ektefelle, eller slektninger i rett oppeller nedstigende
linje eller fosterbarn av andelseieren eller ektefellen
- det gjelder bruksrett som noen har krav på etter ekteskapsloven § 68 eller
husstandsfelleskapsloven § 3 annet ledd.
Godkjenning kan bare nektes dersom forhold hos den som bruken ønskes overlatt til gir saklig
grunn til det.
Har laget ikke svart på søknad om godkjenning av bruken innen en måned etter at søknaden er kommet
frem til laget, er brukeren å anse som godkjent. Andelseier som har overlatt bruken av boligen til andre, er
fremdeles ansvarlig for bruken av
boligen overfor laget, og plikter å gi styret melding om hvor man er å få tak i.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-173GO kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Vernestatus for Gustav Jensens Gate 5 : Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående byggesaker:
* Stockfleths gate 47 - Bruksendring av loft til bolig. Saksnummer: 202453322
Søknaden gjelder innlemmelse av areal på loft til bolig og bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel i
leilighet H0402 i Stockfleths gate 47, i bydel Sagene. Det etableres ny takterrasse og to takvinduer i
forbindelse med tiltaket.
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om innlemmelse og bruksendring av loft
fra tilleggsdel til hoveddel den 11.07.2024.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202453322
* Stockfleths gate 46: Borettslaget har mottatt nabovarsel om at leilighet i 3. etasje ønsker å bygge ut, og
innlemme loftsareal over. Megler kan ikke finne byggesak på Plan- og bygg sine sider, pt.
* Fjørtofts gate 5 - Utvidelse og bruksendring av loft til bolig og fasadeendring - H0303. Saksnummer:
202315667
Søknaden omfatter utvidelse av bolig på loft. Det er allerede godkjent en utvidelse av boenhet i 3.etasje
opp på loftet, det søkes nå om å innlemme et bodareal til boarealet på loftet, og bruksendre det til
soverom på 9m2 BRA. Det søkes også om å sette inn et takvindu og en takglugge på fasade nord.
Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene.
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om utvidelse av boenhet og fasadeendring den
04.01.2024.
Les mer:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=202315667
* Thurmanns gate 13 B - Bruksendring del av loft i femte etasje til boareal for underliggende leilighet,
endring av brannskille og fasadeendring. Saksnummer: 201920655
Omsøkt tiltak omfatter bruksendring av deler av loftet til boligformål, som utvidelse av underliggende
leilighet i 4. etasje. Resterende loftsareal omorganiseres for å sikre øvrige beboeres bodarealer. Arealet
som bruksendres fra bod til rom for varig opphold utgjør 37,3 m² BRA.
Det etableres interntrapp til loft, som innredes til stue og et soverom, samt at det etableres hems.
Fasadeendringene utgjør:
- 2 takvinduer â BxH 78x140cm og 2 glugger â BxH 55x78cm mot Gustav Jensens gate(sør)
- 1 takvindu â BxH 78x140cm og 2 glugger â BxH 55x78cm mot gårdsrommet (nord)
Rammetillatelse er gitt den 19.03.2020.
Igangsettingstillatelse er gitt den 16.12.2022
31.03.2023 er det sendt melding om endring av tiltakshaver. Saken er ikke ferdigbehandlet.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201920655
* Stockfleths gate 47 - Bruksendring av loft til bolig. Saksnummer 202453322. Tillatelse til tiltaket ble gitt
den 11.07.2024. Søknaden gjelder innlemmelse av areal på loft til bolig og bruksendring fra tilleggsdel til
hoveddel i leilighet H0402 i Stockfleths gate 47, i bydel Sagene. Det etableres ny takterrasse og to
takvinduer i forbindelse med tiltaket.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 300 000,- (Prisantydning)
kr 152 147,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 452 147,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 1 500,- (Flyttegebyr til borettslaget)
--------------------------------------------------------
kr 3 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 455 147,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 465 097,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Oppgjør (Kr.6 500)
Visning/ev. deltagelse på overtagelse, per stk 3 400 x3 - resten av privatvisninger kr 0,- (Kr.10 200)
Provisjon (Kr.63 515,48)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Deltakelse overtakelse - lørdag 4. januar 2025 kl12:00 (Kr.3 400)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Fotograf Trond Walsø (Kr.6 500)
Informasjons-grunnpakke Borettslag (Kr.9 940)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke med utvidet synlighet i sosiale medier (Kr.22 900)
Totalt kr. (Kr.149 140,48)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0259
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Partner Alice Brandwijk
SaksbehandlereAlice Brandwijk
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 92 30 18 87 / E-post: alb@eie.no
Ane Line Plassen Nordbak
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 99 23 16 30
[/ E-post: aln@eie.no