Bilde 1 av Harbitzalléen 16ABilde 2 av Harbitzalléen 16A
Digital salgsoppgave
Harbitzalléen 16A

0275 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Unik og påkostet 4-roms toppleilighet (3.etg.) Betydelig oppusset i 2022/23. Balkong & terrasse. (20 kvm). Garasjeplass
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
37
Antall soverom
3 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
92 m²
Bruksareal (BRA)
98 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
6 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
20 m²
Fellesutgifter
kr 4 724 / Mnd
Prisantydning
kr 9 500 000
Omkostninger
kr 270 220
Fellesgjeld
kr 79 616
Totalpris
kr 9 849 836
Fellesformue
kr 26 809
Byggeår
1979
Tomt
Eiet tomt 8943 m²
Oppdragsnummer
92240093
card-default

Liv Else Mikkelsen

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Liv
Prisantydningkr 9 500 000,-
Fellesgjeldkr 79 616,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Dokumentavgiftkr 259 470,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
  
Totalpris kr 9 849 836
Eiendom
Harbitzalléen 16A, 0275 Oslo, Etasje: 3

Matrikkel
Gnr. 30 Bnr. 42 Snr. 37 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 98 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 92 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 20 kvm

Areal
Primærrom: 92 kvm, Bruksareal: 98 kvm, BRA-i: 92 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 20 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1979

Tomt
Eiet tomt 8943 kvm
Felles tomtegrunn er pent opparbeidet med asfaltert adkomst og gårdsplass med gjesteparkering, asfalterte gangveier, plenarealer, beplantning og lekeplass.

Prisantydning
9 500 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Tony André Andersen Takstdato: 23.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 79 616,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 26 809,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 9 500 000,- (Prisantydning)
kr 79 616,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 579 616,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 259 470,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 260 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 840 586,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 9 849 836,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 724,- pr. mnd.

Eier
Anders Joakim Ejdefjord Rebecca Arntsen

Beskrivelse
Rålekker 4- roms toppleilighet (3. etg.) Betydelig oppusset i 2022/23 med utsøkte detaljer og materialvalg av høy kvalitet. Dette er en gjennomgående, og lys leilighet med mange gjennomtenkte og spesialtilpassede løsninger.

Høydepunkt:
•Eksklusive hvitevarer fra Siemens StudioLine
•Google Home via Sonos play 1. Man kan styre "alt" med stemme eller app
•Felleskost. inkl. bl.a. varmtvann. kabel-tv/internett
•Lave strømkostnader
•Garasjeplass med lademulighet
•Det er opplegg for høytalere i flere rom, samt på terrassen
•Dokumentasjon på arbeidene foreligger
•Nytt, skjult el-anlegg/sikringsskap
•Utgang til terrasse fra stue (ca. 11 kvm.)
•Fra hovedsoverom er det utgang balkong (ca. 9.5 kvm.)
•Umiddelbar nærhet til alt man behøver i hverdagen
•Her vil dere trives!

Parkering
Garasjeplass følger seksjonen. Det er klargjort for el-lading.

Det er 3 stk. gjesteparkeringer ute, samt 5 plasser i garasjeanlegget.

Utleie av parkeringsplass(er) i parkeringsanlegget til andre enn seksjonseiere/beboere i sameiet, er ikke tillatt uten skriftlig forhåndssamtykke fra styret.

Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Det er p.t. ingen beboerparkering for denne gateadressen.

For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Eiendommen ligger i et attraktivt og sentralt boligområde på Abbediengen/Hoff/Skøyen. Det gangavstand til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av servicetilbud. Nærområdet byr på fine grøntområder.

Få minutters gange unna finner man Harbitz Torg med delikatessebutikker, supermarked, restauranter som Laboratoriet og Alma, treningssenter med svømmebasseng, frisør, apotek med mer.
Kiwi, Rema (med post ibutikk) og Møllhausen Torg (apotek, Coop Mega, frisør og kafé). Kort vei til Karenslyst allé med et rikt utvalg av butikker, restauranter, Maschmanns matmarked m.m.
Området byr på fine turområder, med blant annet turveier langs Hoffselven og opp Mærradalen, Frognerparken og Bygdøy.

Fra leiligheten er det nærhet til trikk nr. 13, samt gangavstand til Skøyen med hyppige avganger med trikk, buss og tog/flytog.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

Første etasje:
BRA 98 m²
- BRA-i 92 m²: (Entré, bad, 3 Soverom, stue/kjøkken)
- BRA-e 6 m²: (En bod på terrassen og en bod i kjeller)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Terrassert boligblokk i betong-, mur- og trekonstruksjoner. Ytterveggene med utfyllende bindingsverksvegger som utvendig er kledd med liggende kledning. Støpte dekker som etasjeskillere. Flatt tak i trekonstruksjon tekket med papp/folie.

Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport (store eller alvorlige avvik):
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Ved nivellering av gulv ble det størte avviket målt gjennom stue/kjøkkenet.

Konsekvens/tiltak:
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
Rommene fungerer med dette avviket selv om det ikke tilfredsstiller kravet i forskriften.

Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport (avvik som ikke krever umiddelbare tiltak):
Utvendig > Vinduer
Vindusglass er hele og det ble ikke observert punkteringer.
Ved befaringen ble det ikke foretatt kontroll på åpne- og ukkemekanismer av alle vinduer.

Det påpekes at de fleste vinduer er over 20 år gamle og har oversteget halvparten av forventet levetid.
Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon.
TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye vinduer.

Konsekvens/tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak.
Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.

Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.

Utvendig > Dører
Det påpekes at dørene er over 20 år gammel og har oversteget halvparten av forventet levetid.
Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon.
TG 2 er gitt som en påpekelse da døren har høy alder med høyere sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens/nye dører.

Konsekvens/tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak.
Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.

Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.

Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.

Konsekvens/tiltak:
Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav.
Balkonger, terrasser, tribuner, passasjer og lignende skal ha rekkverk med høyde
A) minimum 1,2 m der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m
B) minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 m.

Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad

Kjøkken >  Stue/Kjøkken > Avtrekk
Rommet har kun naturlig avtrekk.

Konsekvens/tiltak:
Det er ikke behov for utbedringstiltak.
For å oppnå tilstandsgrad 1 på ventilasjon må det installers mekanisk avtreksventil på kjøkkenet i tillegg til kullfilterventilatoren.
Det er kun mekanisk avtrekk fra baderommene i dag.
Tilstandsgrad er satt ut ifra dagens løsning og fungerer.

Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Våtrom >  Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da våtrommet er under 5år og det foreligger dokumentasjon på utført arbeid.
Det er i henhold til forskriften.
Det ble rutinemessig søkt etter fukt i dusjsonens vegger med fuktindikator (Protimeter SM) på befaringen, og det var ingen indikasjoner på fukt.
Fuktsøk gir kun en indikasjon og må ikke oppfattes som en garanti for baderommet. Gulv måles ikke.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Total VVS, BBM, Torshov electro.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Total VVS har lagt allt av rør samt nytt rør i rør skap. BBM har lagt membran å flis. Torshov electro Har lagt gulvärme.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: BBM.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Lagt ny membran å fliser.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Allt av dokument ligger på boligmappa.no.

3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
Nei. Allt er nytt i hela leiligheten.

4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Total VVS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Allt av vann, rør er nytt.

12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Malermester Samuelson.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Fasadene ble malt i 2023 i hela sameiet, renovering av leavegger ble å gjort.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Torshov electro.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Alla EL i leiligheten er ny samt nye sikringer.

13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja.

14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. samsvarserklæring.

15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. Mulighet før ladeboks.

Bruksareal
Bruksareal: 98 kvm

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 18.04.1980 som omhandler boligblokk HARBITZALLEEN 16A-B, Boligblokk nr. 3.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen. Disse samsvarer ikke med dagens planløsning.
Tidligere et soverom er åpnet opp og innlemmet som del av stue for åpen stue/kjøkken løsning. Kjøkken flyttet til del av stue/kjøkken som tidligere var soverom.
Det er i dag tre soverom på rad. Tidligere var det her et soverom og kjøkken. Etablert totalt 3 soverom.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming. Gulvvarme (kabler) på bad.
Varmvann er inkl. i felleskostnadene.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F

Det foreligger ikke noe energimerking/energiattest for boligen i forbindelse med salget.
Det følger av energimerkeforskriften § 5 at kjøper kan få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått dersom eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått.

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 724,- pr.mnd.
Inkl. bl.a.Varmtvann, Kabel-tv/internett (Telia), garasje,andel fellesgjeld, trappevask, m.m.

Herav:
Garasje 153,-
Felleskostnader 3.960,-
Lån 611,-

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene/fellesgjeld/kapitalinnkreving. Styrelder opplyser at det ikke er lagt opp til økning i felleskostnadene i 2024. Hva som vil gjelde for påfølgende år vil avhenge av vedlikeholdsplan, og de oppgraderinger som sameiet stemmer over skal gjennomføres.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: HANBAN-83987170649
Type: A
Restsaldo: 3.392.862,-
Restløpetid: 18 år 2 md
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 7,70%

Sum andel fellesgjeld kr 78.000,- pr. 01.03.2024, følger seksjonen ved salg.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 220 226,-

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 82658531

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 987 246,- Som sekundærbolig Kr. 7 551 535,-

Sameie
Sameie: Abbediengen Boligsameie,

-Sameiet består av 43 boligseksjoner i Harbitzalléen 16, 18, 20 og 26.
-Det er kun tillatt å benytte gass- og elektrisk grill på terrassene.
-Skilt til dørcalling og postkasse skal være ensartet.
-Dugnader avholdes vår og høst.

Planer i sameiet:
Styret er midt i et pågående arbeid for å utarbeide en vedlikeholdsplan for de nærmeste årene. Denne vil legges frem for beboeren under årsmøtet. Det er ikke kalkulert med større vedlikeholdsarbeid inneværende år. Blant annet skal det av brannhensyn vurderes bytte av innvendige dører.

Her legger styret opp til en egen vedlikeholdskonto, som vil bli spesifikt knyttet til dette prosjektet - dette for å bygge startkapital. Hvordan prosjektene utover dette skal finansiers vil blir lagt frem og stemt over av beboerne. Utover dette vil vedlikeholdsplanene beskriver, "need to og "nice to" oppgaver/vedlikehold over de neste årene. Årsmøtet avholdes 06.06.2024

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene og fellesgjeld, eller kapitalinnkreving. 

Styrets arbeid:
2023:
Styrelder opplyser at det i 2023 ble gjort betydelig vedlikehold av utvendig fasade som inkl. blant annet maling og utskifting av treverk der det var nødvendig, eksempelvis på enkelte balkonger.

2022:
Styret har jobbet med skadedyrfirma grunnet problemer med rotter inne på søppelrommet. Søppelbeholdere har blitt byttet ut til beholdere med lokk både for restavfall- og for papirsøppel. Det måtte bestilles vask av søppelrom to ganger fordi det ikke så ut der inne. Det ser ut til at problemet er løst.

Det har vært vannlekkasje i 20B grunnet fjerning av en vask. Vasken måtte fjernes på grunn av fuktskader og mugg. Tilsvarende vask ble også fjernet fra 16A, men ingen lekkasje her. Ingen av disse ble brukt.

Styret har hatt befaring og innhentet tilbud for oppgradering av oppgang.
Det har vært store problemer med el-billadere. EvBox har vært veldig vanskelige å komme i kontakt med siden de har flyttet til Nederland. Det er Nopek Elektro som utfører utbedring og reparasjon av disse, men ikke uten at de får beskjed fra EvBox.

Dugnad ble avholdt hvor sameie fikk blant annet revet gjerdet som var ødelagt, satt opp nye benker, malt og fikset kumlokk i garasjeanlegg.

Det har vært mye tid som har gått til dialog med Ajour for å få de til å utføre de vaktmestertjenestene det foreligger avtale om. I perioder har de vært umulig å komme i kontakt med. Det må purres for snømåking, gressklipping og lignende. Alle seksjonseiere skal ha oppgradert boksene sine fra Telia.

Ventilasjonsanlegget skal renses. Det er veldig mange år siden dette ble gjort, og det er på tide nå da det anbefales med en rens hvert 4. år for optimal virkning.

Styret har prøvd å innhente tilbud til prosjektet med stigerør via Norconsult, men det foreligger ingen tilbud enda.

Ellers henviser styret til styreprotokoller for resterende forefallende arbeid.

Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Det er tillatt å holde husdyr som hund og katt i leilighetene.
Forutsetningen er at dyrene skjøttes på en forsvarlig måte og ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Ved klager avgjør styret om husdyrholdet må opphøre.

Hunder skal alltid føres i bånd på eiendommen. Eier må fjerne eventuell avføring fra husdyr umiddelbart. Eieren står ansvarlig for å utbedre skader som husdyret måtte påføre sameiets eiendom.

Se punkt om dyrehold i sameiets husordensregler.

Annet
-Hvitevarer på kjøkken medfølger.
-Nattbord, ipad, panelovner, terrassevarmere og tv-benk medfølger.
-Lampen over spisebordet, knagg på stuevegg og høyttalere medfølger ikke

Høytalere kan kjøpes

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

1918/71-1/105  Bestemmelse om bebyggelse  
19.04.1918 
Bestemmelse om generende virksomhet
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1938/7576-1/105  Bestemmelse om gjerde  
25.06.1938 
Bestemmelse om veg
REGULERING AV AREAL I FORBINDELSE MED VEGGRUNN/JERNBANEGRUNN
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1957/10069-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
28.08.1957 
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1957/15641-1/105  Bestemmelse om vannledn.  
16.12.1957 
Overført fra gnr 30 bnr 59
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1958/6993-1/105  Bestemmelse om vannledn.  
23.06.1958 
Bestemmelse om vannledning
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1974/20346-1/105  Bestemmelse om bebyggelse  
18.10.1974 
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1979/1567-1/105  Erklæring/avtale  
18.01.1979 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Overført fra: 0301-30/42
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1979/14508-40/105  Erklæring/avtale  
06.06.1979 
RETT TIL GARASJE NR.53

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Utleie av seksjonene skal først godkjennes av styret før utleie rettslig gjennomføres.
Styret kan ikke nekte uten saklig grunn. Som saklig grunn for nektelse ansees enhver påtenkt bruk av seksjonen i strid med vedtektene. Hvis det er strid om fortolkningen av vedtektene i forbindelse med denne påtenkte bruk, avgjøres fortolkningen av årsmøtet med simpelt flertall.

Seksjonseier forplikter seg ved utleie å gjøre leietaker oppmerksom på vedtekter, husordensregler og øvrige bestemmelser som gjelder for sameiet. Ved utleie skal utleier underskrive at husordensreglene er lest og akseptert.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen ligger på en tomt som er regulert til byggeområde for boliger ihht. reguleringsbestemmelse S-2283. Oslo kommune vedtok 23.september 2015 en ny kommuneplan. Dette vil få betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Reguleringskart ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med ansvarlig megler for nærmere informasjon.

Oslo er under stor utvikling og byggeprosjekter må påregnes. For informasjon om eventuelle arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin sakinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/

Pågående plansaker:
Abbediengveien 23 - Oppføring av Enebolig Saksnr.: 202000090.
Abbediengveien 21 - Oppføring av enebolig Saksnr.: 202000088.
Adventveien 15 - Riving av garasje og anneks, og oppføring av to eneboliger. Saksnr.: 201911387.
Ved Sigurd Iversens vei - Oppføring av basestasjon for mobil kommunikasjon - Telia Norge Saksnr.: 201609089.

Saksnr.: 200713038
Saken gjelder: BEKKEFARET 7. GNR. 28 BNR. 135. UTARBEIDE EGNE REGULERINGSPLANER MED FORMÅL SIKRING AV NATURTYPER OG BIOLOGISK MANGFOLD. Bekkefaret (Mærradalen) Vedtatt plan Detaljregulering.

Saksnr.: 201601319
Saken gjelder: ABBEDIENGENVEIEN 2-8 OG HARBITZALLEE 9-11. GNR. 30 BNR. 101 M.FL. Tilrettelegge for en fortetting og en økt utnyttelse med hensikt å bygge boliger. 6 - 8 etasjer. Sakstype: Foreløpig plan.

Saksnr.: 201414412
Saken gjelder: Områderegulering for Skøyen. Sakstype: Foreløpig plan.

Saksnr.: 201710251
Saken gjelder: Harbitzalléen 2-12. Boliger. Sakstype: Foreløpig plan.

Saksnr.: 201517140
Saken gjelder: TINGSTUVEIEN 31. GNR. 5 BNR. 9 Ønske omregulere og tilrettelegge for (Bolig)/Kontor/Forretning/ Bevertning/Tjenesteyting T-bane. 12 - 16 etasjer.

Planprogram for Fornebubanen (Fastsatt 10.07.2014). Planprogrammet er første fase i arbeidet med reguleringsplaner for Fornebubanen og tilknyttet byutvikling fra Lysaker til og med Skøyen, som kan ses på som en utvidelse av Fjordbyen. Planprogrammet redegjør for videre planarbeid og planprosess..

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.Oppgi ønsket overtagelsesdato i budskjema

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 9 500 000,- (Prisantydning)
kr 79 616,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 9 579 616,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 259 470,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 260 970,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 9 840 586,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 9 849 836,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Oppgjør (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.82 400)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.585)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 2.950,- pr. stk. (Kr.5 900)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.849)
Tilstandsrapport (Kr.9 550)
Innhenting av grunnbok (Kr.500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører x 2 (Kr.2 650)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Minstepakke - kun megleropplysninger (Kr.2 650)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.155 769)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0093

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen

Saksbehandlere
Liv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Harbitzalléen 16A
For mer om objektet
Harbitzalléen 16A

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: