EiendomKrumgata 5 - Andel 67, 0170 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 67 Orgnr. 931411470 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealBRA-i:23 kvm , BRA-e: 2 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
TBA: 1,3 m.
Det gjøres oppmerksom på at bod stor 2 kvm, medtatt som BRA-e, ligger på/i fellesareal.
Antall soverom/Sovealkove1 sovealkove.
Byggeår1962
TomtEiet tomt 1321 kvm
Prisantydning3 990 000
TilstandsrapportTilstandsrapport utformet av Geir Csisar 05.03.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueStipulert andel fellesgjeld: kr. 82 500,- pr. 01.06.23.
Borettslaget er nyopprettet og andel fellesgjeld er stipulert etter oppsatt budsjett. Avvik kan derfor
forekomme dersom budsjettert skulle avvike.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 82 500,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 072 500,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 073 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadStipulerte felleskostnader Kr. 2 145,- pr.
mnd.
Felleskostnad inkludererA konto oppvarming og varmtvann, kommunale avgifter, forretningsførsel, andel renter fellesgjeld, strøm
fellesarealer, felles forsikring, avsetning til drift og mindre vedlikehold.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierHaakon Folkenborg Vodal
BeskrivelseStrøken leilighet med sjeldent høy standard på en av St. Hanshaugens mest ettertraktede adresser.
Hele leiligheten er bygget opp på nytt igjen innvendig i 2024. Samtlige gulv er avrettet og lagt med lekker
énstavs parkett. Helt nytt flislagt baderom med tiltalende materialvalg og innebygget sisterne. Nytt
elektrisk- og rør anlegg i hele leiligheten.
Leiligheten kan i tillegg skilte med en fantastisk sydvest-vendt balkong med sol hele dagen!
Lave felleskostnader som inkluderer oppvarming og varmtvann.
-Innebygget garderobe i entré med flott innredning
-Helt nytt bad med varmekabler og opplegg for vaskemaskin
-Helt nytt kjøkken med benkeplate i naturstein. Integrert kjøl/frys, oppvaskmaskin, komfyr og platetopp
-Sovealkove med flott garderobeinnredning og egen ladekontakt
-Ingen forkjøpsrett eller dok.avg
ParkeringMulig å leie garasjeplass i bygget fra kr 1.875 per mnd. Konferer megler for mer info.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis
døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info
se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetSentral beliggenhet på Bislett / St.Hanshaugen med nærhet til det meste byen har å by på. Flere
hyggelige kafeer, restauranter og nisjebutikker som f.eks. populære Gutta på Haugen Sofies mat og
vinhus eller Kolonialen. Nærmeste matbutikker er Bunnpris som for øvrig er søndagsåpen. Coop Mega
ligger i Dalsbergstien med et rikt utvalg.
Oslo Met ligger kun 5-6 minutters gangavstand fra boligen.
Flotte rekreasjonsområdet i området med Bislett, St.Hanshaugen og Stensparken like ved, og Akerselva
en spasertur unna. Flere treningssentre i området med Sats Bislett og Fresh Fitness St. Hanshaugen
senter som gode alternativer.
Gode kollektivforbindelser i nærområdet med både buss og trikk. Kort vei til Nationaltheatret med T-bane,
tog, buss, trikk og flytog.
BebyggelseHovedsakelig kvartalsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 1321 kvm
AdkomstEnkel adkomst fra Sofies gate.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderEntré, Bad/WC, Sovealkove og Stue med åpen kjøkkenløsning og utgang til balkong.
Kjellerbod på ca. 2 m²
ByggemåteBærende konstruksjoner i betong. Fasader i teglstein og betong. Flatt tak antatt tekket med
takpapp/membran. Vinduer med 3-lags isolerglass og trekarmer. Balkongdør med isolerglass. Finért
entrédør. Brann- og lydklassifisert. Utgang fra stue til sør/vest-vendt balkong på ca. 1,3 m². Betongdekke
belagt med trefliser. Kjellerbod på ca. 2 m²
BruksarealBruksareal: 24 kvm
BoderKjellerbod på ca. 2 m².
StandardFølgende har fått TG2:
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Sikringsskap med automatsikringer plassert i entré. Strømmåler og hovedsikring plassert i fellesgang
rett utenfor leiligheten. 25 A hovedsikring med noe begrenset kapasitet.
I tillegg til utarbeidet tilstandsrapport for leiligheten, foreligger det tilstandsrapport for eiendommens
fellesareal. Det er viktig å være klar over at tilstandsrapporten for fellesareal også omfatter Krumgata 7
som pr. i dag har en annen eier enn Sofies gate 7 og Krumgata 5. Videre omfatter også rapporten
garasjeanlegget og dagligvarebutikken som er snr. 82 og 83 i sameiet, ref. redegjørelse for borettslagets
organisering. Flere av de forhold som er omtalt i rapporten er såldes ikke relevante for borettslagets
eiendom som utgjør snr. 1-81 i Sofies gate 7/Krumgata 5.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger Ferdigattest - Krumgata 5 A-C datert 12.09.2016, omhandler søknaden om ferdigattest for
bruksendring av kjeller og underetasje fra næring til bolig mottatt 10.08.2016.
Det foreligger ferdigattest omhandler Sofies gate 7 datert 03.07.1968 omhandler ventilasjonsanlegg.
Det foreligger diverse ekspedisjondoksumenter, pipeattester, gateattester og rørleggerattestert fra
byggeår.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.).
Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for
byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller
uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingSentralfyring tilkoblet fjernvarmeanlegg. Oppvarming via radiatorer.
Varmekabler på bad.
EnergimerkingDet foreligger ikke noe energimerking/energiattest for boligen i forbindelse med salget.
Det følger av energimerkeforskriften § 5 at kjøper kan få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for
selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått dersom eier etter skriftlig anmodning fra
kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderStipulerte fellesutgifter: kr 2 145,-
pr.mnd.
A konto oppvarming og varmtvann, kommunale avgifter, forretningsførsel, andel renter fellesgjeld, strøm fellesarealer, felles forsikring, avsetning til drift og mindre vedlikehold.
Herav:
Fjernvarme/varmtvann: kr. 691,-
Renter fellesgjeld: kr. 309,-
Øvrige felleskostnader: kr. 1145,-
Angivelsen av felleskostnader er beregnet uten avdrag idet borettslagets lån vil omsøkes med
avdragsfrihet de første 5 årene og deretter 15 års nedbetalingstid. Beregnet som serielån, dvs. like
avdrag hele nedbetalingsperioden vil avdrag på fellesgjelden utgjøre NOK (FG/15/12) (med f.eks. 82 500 i
FG blir det 82500/15/12= 458,33 pr. mnd.).
Faste løpende kostnaderMye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har felles lån på totalt kr 8 362 500,-
Stipulert andel fellesgjeld pr. 31.05.2023 kr. 82 500,-
Borettslaget er i ferd med å søke om 5 års avdragsfrihet på lånet.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget er nyopprettet.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 77384779
FormuesverdiFormuesverdi er ikke fastsatt. Tall er hentet fra formuesverdikalkulator på skatteetaten.
Primærbolig Kr. 841 063,-
Sekundærbolig Kr. 3 196 040,-
BorettslagBorettslag: Krumgata brl, Orgnr: 931411470
Krumgata Brl. er nyopprettet og er et selvstendig borettslag der styret består av minst 3 medlemmer og
maksimalt 4. Borettslaget har vedtektsfestet adgang til utleie.
Borettslagets eiendom består av 81 boligseksjoner i Sofies gate 7/Krumgata 5 sameiet. I tillegg til de 81
boligseksjonene borettslaget er eier av, har sameiet 2 næringsseksjoner som utgjør
dagligvareforretningen i Sofies gate 7, samt parkeringsanlegget i Sofies gate 7. Borettslaget er således
ikke eier av disse to seksjonene, men har flertall i sameiet gjennom at borettslaget har 81 av 83 stemmer
i sameiet. De to næringsseksjonene er imidlertid beskyttet av vedtektsfestede minoritetsrettigheter som
ikke kan endres uten næringsseksjonenes tilslutning. Vedtektene for sameiet er vedlagt prospektet. Det
normale er at styreleder i borettslaget, alternativt borettslagets styre, stiller i sameiermøter og stemmer for
borettslagets 81 stemmer i sameiermøter.
ForretningsførerAgio Forvaltning er forretningsfører.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet praktiseres ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerRør-i-rør system med samlestokk og stoppekraner i sovealkove. Automatisk vannstopp-system på
kjøkken (kun til kaldtvann). Avløpsrør antatt av plast. Avløpsrør i boligen er fornyet ifbm. oppussing i 2024.
Eldre avløpsrør i boligblokken. Tilstandsgrad gjelder kun boligens avløpsrør. Mekanisk ventilasjon. Tilluft
via vindusventiler. Felles varmtvann. Sentralfyring tilkoblet fjernvarmeanlegg. Oppvarming via radiatorer.
Sikringsskap med automatsikringer plassert i entré. Strømmåler og hovedsikring plassert i fellesgang
rett utenfor leiligheten. 25 A hovedsikring med noe begrenset kapasitet. Røykvarslere/brannvarslere.
Brannslukkingsapparat.
DyreholdDet er ingen bestemmelser rundt dyrehold i borettslaget pt.
DiverseByggeteknisk
Bygningsmassen er oppført på begynnelsen av 1960-tallet etter de tekniske krav som den gang var
gjeldende. Som det fremkommer av utarbeidet tilstandsrapport for andelen, samt av teknisk rapport for
fellesarealer m.v., oppfyller ikke bygningsmassen kravene etter någjeldende forskrifter, veiledere m.v.
Dette innebærer at eiendommen ikke oppfyller dagens tekniske krav til ventilasjon, VVS-installasjoner,
elektro m.v. Samme gjelder tekniske krav knyttet til lydgjennomgang, isolasjonsverdier, brannforskrifter
m.v. som alle er skjerpet gjennom bl.a. Teknisk forskrift TEK10 og TEK17.
Som det fremgår av de tekniske rapporter vil det for en bygningsmasse med en alder på mer enn 60 år
være et større vedlikeholdsbehov, herunder utskifting og forbedring av tekniske installasjoner, herunder,
men ikke begrenset til VVS, elektro m.v., enn hva tilfellet vil være for nyere bebyggelse. Det må derfor
påberegnes høyre vedlikeholdskostnader for en eldre bygningsmasse som den foreliggende enn for
nyere bygningsmasse. Samtidig slår de tekniske vurderinger fast at byggene generelt fremstår å være
solid konstruksjonsmessig bygget og at byggene primært er oppført med konstruksjoner i plasstøpt
betong uten synlig konstruksjonsmessige avvik. Byggene er således mer solide enn hva tilfellet er for den
1890-bebyggelse området for øvrig er preget av.
Følgende ble vedtatt på eks. generalforsamling mai 2023 i borettslaget:
Bytting av vinduer:
Borettslagets andeler har vinduer av svært varierende kvalitet fra helt nye til fra bygningen ble oppført
første halvdel på 1960-tallet. Idet vinduenes kvalitet variere så vidt mye, er det foreslått at bytting av vinduer
er den enkelte andelseiers ansvar. Vinduer som byttes må være så lik dagens vinduer som mulig og det
må bestilles samme type vindu og farge.
Styret har innhentet flere tilbud på vinduer og man benytter det beste tilbudet som er vinduer fra H-vinduet
Fjerdingstad. Vinduer til en standard leilighet koster ca. NOK 25 000 pr. mai 2023.
Oppussing av bad:
Borettslagets andeler har baderom av svært varierende kvalitet fra helt nyoppussede til fra bygningene ble
oppført første halvdel på 1960 taller. Idet baderommenes kvalitet variere så vidt mye, er det foreslått at
oppussing av baderom er den enkelte seksjonseier ansvar.
For å lette prosessen knyttet til oppussing av baderom, engasjerer Krumgata Brl. en ansvarlig søker som
søker plan- og bygningsetaten for nødvendig tillatelse for utbedring av samtlige baderom i form av
rehabilitering av gårdens røropplegg. Ansvarlig utførende for bytting av rør bli Uni Rørservice AS. Den
enkelte andelseier kan også selv søke om egen byggetillatelse for rehabilitering av sitt bad om man ikke
ønsker å benytte Uni Rørservice AS til jobben eller man kommer til en enighet med Uni Rørservice AS
som ivaretar ansvaret knyttet til ansvarsretten.
Dersom en seksjon skal få nytt bad hvor rørene skiftets slik at man berører underliggende seksjon, skal
den som rehabiliterer sitt bad etablere himling i underliggende bad før arbeidet starter. Himlingen skal
monteres slik at takhøyden i underliggende bad reduseres minst mulig og bekostes av den som
rehabiliterer sitt baderom. Arbeidene i taket i underliggende leilighet kan etter etableringen av himlingen
skje uten store ulemper og bruk av underliggende bad.
AnnetBoligen vil ikke bli ytterligere vasket til overtakelse.
Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens
tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med
bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieBorettslaget har vedtektsfestet adgang til utleie.
Utleie må meldes til styret for orientering.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringGlückstads gate 5 - Oppføring av balkonger
Saksnummer: 202218493
Siste bevegelse: 26.04.2023
Sofies gate 15 - Utskifting av vinduer
Saksnummer: 202301803
Siste bevegelse: 16.03.2023
Sofies gate 6 C og D - Oppføring av fire balkonger
Saksnummer: 202213001
Siste bevegelse: 19.05.2023
Falbes gate 9 - Oppføring av balkonger mot indre gård
Saksnummer: 201014432
Siste bevegelse: 11.05.2023
Sofies gate 16 A - Bruksendring fra forretning til servering og utvidelse av restaurant
Saksnummer: 202300278
Siste bevegelse: 21.04.2023
Sofies gate 16 - Bruksendring - Breakfast at Tiffanys
Saksnummer: 201714368
Siste bevegelse: 03.05.2023
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 990 000,- (Prisantydning)
kr 82 500,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 072 500,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 073 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før
bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetDersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer74-24-0017
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingTorshov Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr:982409101
Torshovgata 5H
0476 Oslo
Tlf: 21 01 68 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Edvard Ingebrigtsen
SaksbehandlereEdvard Ingebrigtsen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 95 21 19 22 / E-post: ei@eie.no
Marthe Valerie
Salgskoordinator
Mob: 41 28 50 98
[/ E-post: mo@eie.no