Bilde 1 av Øvrefoss 8DBilde 2 av Øvrefoss 8D
Digital salgsoppgave
Øvrefoss 8D

0555 Oslo • Oslo kommune

Prisantydning

kr 4 000 000

Fellesgjeld: kr 323 000Omkostninger: kr 13 688Totalpris: kr 4 336 688
Pen og innbydende 2-roms med solrik vestvendt balkong på 8 m². Nyere vinduer. V.v, fyring og nett inkl. Ingen forkjøp
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Aksje
Antall soverom
1 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
32 m²
Bruksareal (BRA)
36 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
8 m²
Fellesutgifter
kr 5 203 / Mnd
Prisantydning
kr 4 000 000
Omkostninger
kr 13 688
Fellesgjeld
kr 323 000
Totalpris
kr 4 336 688
Byggeår
1939
Tomt
Eiet tomt 777 m²
Oppdragsnummer
92240071
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Visninger
Tirsdag 07. mai
16:30 - 17:30
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 4 000 000,-
Fellesgjeldkr 323 000,-
Transportgebyrkr 9 688,-
Noteringsgebyr forretningsførerkr 4 000,-
  
Totalpris kr 4 336 688
Eiendom
Øvrefoss 8D, 0555 OSLO, Etasje: 4

Matrikkel
Aksjebrevnr. 15 Orgnr. 933100529 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Aksje

Arealer
Totalt BRA 36 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 32 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm

Areal
Primærrom: 32 kvm, Bruksareal: 36 kvm, BRA-i: 32 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1939

Tomt
Eiet tomt 777 kvm

Prisantydning
4 000 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 04.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 323 000,- pr.
Andel fellesformue kr. 0,-

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 000 000,- (Prisantydning)
kr 323 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 323 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 4 000,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 9 688,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 688,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 336 688,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 203,- pr. mnd.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Christian Mowinckel

Parkering
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Boligen har en sentral og attraktiv beliggenhet på Øvre Grünerløkka med "alt" av byens fasiliteter i umiddelbar nærhet. Fra boligen er det kort gangavstand til gode service- og kollektivtilbud. Det er også kort vei til Akerselva med fine tur- og rekreasjonsmuligheter.

I nærheten av boligen er det et godt utvalg av dagligvarebutikker og servicetjenester som Meny Ringnes Park og Kiellands Hus med Coop Mega, post, apotek og vinmonopol m.m. På Ringnes Park er det Ringen Kino, dagligvarebutikk, apotek, SATS, jernvarehandel og blomsterbutikk. Det er også kort avstand til flere hyggelige caféer og restauranter i nærområdet.

Beliggenheten til boligen byr på gode rekreasjonsmuligheter som Akerselva, Mølleparken, Birkelunden og Kubaparken. Det er også flere treningssentre i nærheten av boligen som SATS Ringnes Park og SATS Ila.

Området gir flotte muligheter for offentlig kommunikasjon med buss. Nærmeste holdeplass er Sannergata som ligger like ved leiligheten. Det er også kort vei til trikkestoppet Birkelunden. Nærmeste T-banestasjon er Carl Berner.

Tomt
Eiet tomt, 777 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 36 m²
- BRA-i 32 m²: (Entré/gang, bad, soverom og stue/kjøkken.)
- BRA-e 4 m²: (Kjellerbod Nr. 15)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i teglstein med pussede og malte flater. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med 3-lags glass og trekarmer. Felles trapp utført i støpt betong. Trinn belagt med skiferstein.

Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 15 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.

Kjøkken - avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).

Avløpsrør
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Ingen negative avvik ble observert på befaringsdagen. Baderommet ble pusset opp i regi av aksjelaget i 2008. Avløpsrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom.

Vannledninger
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Adkomst til fordelerstokker for rør-i-rør system via luke i himling på bad/vaskerom. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. Baderommet ble pusset opp i regi av aksjelaget i 2008. Vannrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom.

Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble observert/registrert på befaringsdagen. Ny radiator i stue/kjøkken er montert i senere år. Radiator tilknyttet soverom er fjernet.
Røropplegg gis TG-2 grunnet alder.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Synlig klemt membranløsning i sluk. Ingen avvik registreres på befaringsdagen.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret (ref. NS3600).

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. Firmanavn: Espen Hellerud/Badena AS og Højer Rør
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Badena fjernet vannrør, plugget avløp mot gammelt kjøkken, og la opp rør til avløpspumpe. Højer Rør leverte og monterte avløpspumpe, lekkasjesikringer, kjøkkenkran og ny radiator. Servant på bad er byttet selv fra åpne føringer.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Balkongbygg.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Montert balkonger og rehabilitert fasade i regi av sameiet 2017-2018.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Hamming Elektro AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Nye føringer, stikk og brytere, byttet sikring.

27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Nei. Det har blitt nevnt at man på sikt kan tenke seg å renovere badet i regi av sameiet, men ingen konkrete planer foreligger. Det vil uansett bli stemt over på en generalforsamling.
29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Nei. Det har blitt satt ut feller i et av oppgangene i sameiet.

Bruksareal
Bruksareal: 36 kvm

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 2018 som omhandler Øvrefoss 8 - riving og oppføring av balkonger.
Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 1942 som omhandler Øvrefoss 8 D-E-F - Sannergata 5 A-C (Hus 1-2) - Vaaningshus.

Det gjøres oppmerksom på at dagens planløsning ikke er i samsvar med byggegodkjente tegninger: Kjøkkeninnredning er flyttet inn til stuedel. Opprinnelig kjøkken er innredet som soverom.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Fjernvarmeanlegg med radiator i stue/kjøkken. Gulvvarme på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 203,- pr.mnd.
Betjening andel fellesgjeld, drift, internett, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles bygningsforsikring m.m.

Herav:
Balkonglån 781,-
Internett 272,-
Felleskostnader 4.150,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av aksjelaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke er planlagt noen rehabiliteringer/vedlikeholdsarbeid i aksjelaget. Styreleder opplyser videre at det ikke foreligger konkrete planer om økning i kostnadene, men gjør oppmerksom på følgende:
Det foreligger et forslag om å montere markiser på balkongene ut mot Markveien, dette skal diskuteres på generalforsamlingen. Finansiering av dette er også noe som kommer at tas opp i generalforsamling, men vi påvirke beboer med balkong mot Markveien, dersom forslaget stemmes for. (Gjelder ikke de med takterrasse, eller de med balkong mot innergård). Årsmøte skal avholdes 15 mai 2024.

Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår: Lånenr.: OBOS01-98207943835
Type: A
Restsaldo: 1.524.854,-
Restløpetid: 17 år 2 md
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,20%

Lånenr.: OBOS03-98207793574
Type: A
Restsaldo: 5.493.264,-
Restløpetid: 25 år 2 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,20%

Lånenr.: OBOS04-98207793582
Type: A
Restsaldo: 5.739.661,-
Restløpetid: 25 år 2 md
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,20%

Lånenr.: 1OB928-98207366870
Type: A
Restsaldo: 5.331.699,-
Restløpetid: 14 år 8 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 6,20%

Sum andel fellesgjeld kr 323.000,- pr. 01.03.2024 følger boligen.

Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån). 
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 421 064.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 57198346

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 888 252,- Som sekundærbolig Kr. 3 375 356,-

Aksjelag
Aksjelag: Øvre Foss 8 AS, Orgnr: 933100529

Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken. Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.

Aksjeselskapet består av 60 leiligheter knyttet til aksjer. Øvre Foss 8 AS er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 933100529, og ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune.

-Selskapet har avtale med OBOS Nøkkel om levering av digitale nøkler.
-Henvendelser til styret foretas skriftlig via e-post dersom det ikke dreier seg om akutte hendelser. Henvendelser til styret skal sendes på e-post til ovrefoss8@styrerommet.no eller via Vibbo.no.
-Styret oppfordrer alle aksjonærer og beboere til å bli medlem av Facebookgruppen «Øvrefoss 8», der informasjon og oppdateringer i aksjelaget blir kommunisert løpende.
-Grilling på balkong/terrasse er tillatt, under forutsetning av at det er gass- eller elektrisk grill.

Styrets beretning 2022/2023
Styret har under perioden ikke hatt like store prosjekter som foregående perioder, men det har vært flere lange og tidkrevende prosesser. Styret opplever å ha brukt mye tid på leverandørdialog/oppfølging, utredning av vaskekjeller, og generell dialog med beboerne.
Det har også blitt brukt tid på å kartlegge beboere og få oversikt over leieforhold i henhold til vedtektene. Som det også fremgår av regnskapet har det vært noe økte utgifter til VVS/rørleggertjenester enn tidligere, blant annet fordi styret har fått utredet og løst mangeårige utfordringer ifm. disponering av varmtvann fra fyrrommet i Sannergata 5. Styret er svært fornøyd med å ha funnet en løsning på situasjonen.

Styret ønsker å trekke frem noen av periodens prosjekter og saker;

Rehabiliteringsprosjektet:
Rehabiliteringen som ble igangsatt i 2020, og som i hovedsak tok for seg vedlikeholdsetterslep av takmembran og takterrasser, oppganger og trappesatser er ferdigstilt. Det ble i januar gjennomført ett års-befaring med entreprenør, men kun mindre arbeider gjenstår før prosjektet avsluttes. Prosjektet har blitt gjennomført iht. budsjett, med opsjoner. Det vil i 2025 bli gjennomført treårsbefaring/sluttbefaring. Foreløpig ser styret seg veldig fornøyd med arbeidene gjort.

Fasade- og balkongprosjektet:
Siden 2018 og frem til dags dato har prosjektet ifm. fasaderenovering og balkongetablering vært svært krevende for styret. Det har vært en lang og krevende prosess, der styret opplever at utførende entreprenør trenerer dialogen. Det ble i mars (over et år på etterskudd) gjennomført sluttbefaring etter prosjektet. Det ble avdekket flere feil og mangler på branndørene mellom de sammenhengende balkongene. Det er konkludert med at gjeldende løsninger ift. lås og hengsler ikke er bærekraftig og tilstrekkelig, da de både løsner fra fester og heller ikke er galvanisert. Flere skillevegger har løs folie. Det nevnte skal og vil bli utbedret. Styret kommer tilbake til løsninger når dette foreligger.

Økonomi:
Styret har hele tiden, og bør hele tiden, har kostnadseffektivitet som et mål. Riktig nok har kostnadene blitt så store at styret ikke så andre løsninger enn å øke inntektene, altså fellesutgiftene til boligselskapet, i januar. Det er tidligere gjort tiltak for å bedre økonomien og holde nødvendige utgifter så lave som mulig. Låneforhold, leverandøravtaler og forsikringsavtaler er/blir gjennomgått i forsøk på å holde alle kostnader nede. Dette har også blitt gjort tidligere, det har derfor ikke vært mange mulige gjenstående grep for styret i ta i denne omgang, annet enn å øke inntektene. Boligselskapet har allerede en forholdsvis god rente via Obos, allerede forhandlede leverandøravtaler (vaktmester, rørlegger, elektriker osv). Styret jobber i skrivende stund med gjennomgang av forsikringer.

Solskjerming:
Det ble i 2019 gjort vedtak på generalforsamling at styret skulle igangsette utredning ifm. solskjerming av bygget. Dette arbeidet ble påbegynt i 2021, etter nødvendig prioritering av andre prosjekter. Rammetillatelsen fra Oslo Kommune plan- og bygningsetaten (PBE) for solskjerming har ligget til behandling hos styret en stund, da styret ikke har vært fornøyd med PBE sitt svar, og som har medført forsøkt på enda bedre løsninger. Saken blir et punkt (for vedtak) på årets generalforsamling.

Følgende ble vedtatt på generalforsamling; Forsamlingen gir styret fullmakt til å undersøke muligheten hos Plan- og bygningsetaten til å kun få solskjerming på vestsiden, for så å kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling å legge frem saken på nytt for en ny avstemning.

Uteområder:
Fellesstyret (bestående av Sannergata 5, Øvrefoss 6, 8 og 10), med Øvrefoss 8 som pådriver, har de siste årene jobbet med å lage en samlet plan for uteområdene. Grunnet fravær av langtidsplanlegging, ikke muligheter for dugnad grunnet pandemien og (store) uforutsette behov for fasaderenovering blant samtlige gårder, har det vært og er et stort vedlikeholdsetterslep av bakgården. Det ble gjennomført en stor og svært vellykket dugnad med godt oppmøte fra alle boligselskapene før sommeren, noe som utgjorde en stor forbedring. Her ble det blant annet plantet ny hekk foran Øvrefoss 6 og 8, ryddet og barket i alle bedd, samt etablert et større sykkelparkeringsområdet innerst i gården.
Fellesstyret så det også som nødvendig å gjennomføre en beskjæring av de største hekkene i høst, ettersom veksten hadde kommet for langt for kun beskjæring. Styret håper på godt oppmøte under årets dugnad/er og at bakgården vil oppnå sitt potensial, med tiden. Fellesstyret deltok i vinter i en konkurranse via Obos om å vinne midler til oppgraderinger uten hell. Fellesstyret og styret vil fortsette å se etter muligheter for økonomiske bistand og tilskudd.

Vaskekjeller:
Boligselskapets vaskeri lokalisert i Sannergata 5 ble stengt i 2018 etter oppdagelse av setningsskader i bygningsmassen. I mellomtiden har vi disponert Sannergata 5 sitt eget vaskeri i påvente av utbedringer. Etter omstendelig dialog har styret fått fremdrift på utredning av skadene i Sannergata 5. Da Sannergata 5 og styret ikke har kommet til en minnelig løsning, ligger saken per i dag hos Obos juridisk for vurdering. Styret må komme tilbake til saken når det foreligger forslag til løsning. Dette vil trolig bli en sak til vurdering på ekstraordinær generalforsamling, styret vil komme tilbake til dette når mer informasjon foreligger.

VVS/rørleggertjenester:
Styret jobber i god og tett dialog med rørlegger Dan Højer om utbedringer og løpende vedlikehold. I år har endelig utfordringene med treg fordeling av varmtvann fra fyrrommet til leilighetene blitt løst. Mangel på sirkulasjonsrør har vært en særlig utfordring for de som har hatt behov for varmtvann tidlig om morgenen, og som har måttet vente lenge før dette har nådd leilighetene. Situasjonen har vært tidkrevende å utrede, men til fordel for borettslaget ikke uforventet kostnadskrevende. Det er fortsatt stort potensial for forbedring ift. varmtvann og kostnadseffektivitet, men dette anbefaler styret at legges i fremdriftsplanen for vedlikehold og oppgraderinger. På denne måten kan helt nødvendige utbedringer og kostnader kan bli prioritert i første omgang. Det ble i mars i sendt ut en undersøkelse blant beboerne slik at styret kan kartlegge behovet i den forbindelse.
Flere beboere har benyttet seg av tilbudet fra rørlegger Dan Højer om utskiftning av radiator. Styret vil i den forbindelse gjerne gjenta oppfordringen om å bytte ut gamle radiatorer for å unngå større vannlekkasjer i tide, og effektivisere forbruket til fordel for alle.

Dokumentasjon og brannplan:
Som en del av sin HMS-plikt har styret gjennom det siste året jobbet frem en plan og oversikt over branntiltak. Planen inneholder tiltak for og krav til den enkelte beboer, samt en evakueringsplan ved branntilløp. Styret ønsker at boligselskapet har de beste forutsetninger ved eventuelt brann eller behov for evakuering. Styret oppfordrer samtlige beboere til å sette seg inn i sine plikter og ansvar, og hva den enkelte skal gjøre ved behov for evakuering av bygget. Det er samtidig jobbet med kartlegging av leilighetsnummer, slik at styret har korrekt oversikt over byggets leiligheter ifm. HMS. Dette har vært et enormt arbeid som ennå ikke er ferdigstilt. Styret har gjennom perioden ferdigstilt en forenkling av FDV-dokumentasjon til både terrasser og balkonger. På den måten kan beboerne enklere bli bevisst sin vedlikeholdsplikt, og hvordan dette skal utøves.

Større vedlikehold og rehabilitering i aksjelaget
2021:
Oppussing av oppganger - Oppmaling av trappeoppganger, herunder tak, vegger og rekkverk. Nedpussing og oppmaling av postkasser.

2021:
Rehabilitering av trappesatser utenfor hovedinnganger - Total rehabilitering av trappesats utenfor 8D og 8E. Utskiftning av skifer på alle trappesatser, inkludert 8F.

2021
Rehabilitering av takterrasser - Utskiftning av membran, gulv, skillevegger. Rehabilitering av veggfasade, rekkverk, sluk og gesimsbeslag.

2018 - 2018:
Vinduer, fasade, balkonger - Utskiftning av samtlige vinduer, rehabilitering av utvendig fasade og etablering av balkonger og tilhørende dører.

2014:
Overgang fra oljefyr til fjernvarme.

2010 - 2010:
Installert nye avfallsbrønner - Nedfelling av tre søppelbrønner i samarbeid med Sannergata 5, Øvrefoss 6 og 10

2008 - 2009:
Total rehabilitering soilrør og baderom - Baderomsrehabilitering i samarbeide med Øvre Foss 6.

2006 - 2007:
Forprosjekt rør & baderomsrehabilitering - I samarbeid med Øvre Foss 6.

2006:
Rehabilitering av brannbalkonger - Brannbalkonger ble malt og tekket.

2003:
Totaloppussing av trappeoppgangene - Samtlige inngangsdører til leilighetene, ytterdører og kjellerdører byttet. Oppganger malt.

Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i aksjer. Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. Ingen kan eie flere aksjer enn de som gir borett til en bestemt bolig.

Forkjøpsrett
Det foreligger ikke forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Hund og katt er godtatt i borettslaget uten spesiell tillatelse fra styret. Dersom følgende forutsetninger brytes, kan styret kreve dyret fjernet etter gjeldene regler:

Hundehold forutsetter at:
• Hunden ikke lager sjenerende støy
• Hundeeier sørger for fjerning av ekskrementer på uteområdene
• Skader som en hund måtte forårsake er hundeeiers ansvar

Kattehold forutsetter at:
• Katten ikke oppholder seg i oppgang eller kjeller

Diverse
Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Dette er nødvendig for at boligen og ligningsverdi kommer på selvangivelsen til rett person. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten.

Annet
Løsøre og tilbehør:
-Fastmonterte lamper medfølger, unntatt pendel og vegglampe stue.
-Fastmonterte hyller medfølger, unntatt trehyller (og høyttalere) i stue.
-Persienner og gardinstang medfølger, unntatt elektrisk rullegardin.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


1939/400440-1/105  Erklæring/avtale  
16.01.1939 
Bestemmelse om kloakkledning
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
 
1939/440439-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
16.01.1939 
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
 
1939/401436-1/105  Erklæring/avtale  
15.02.1939 
vedr. felles vaskeri- og tørreanlegg m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1939/401437-1/105  Erklæring/avtale  
15.02.1939 
vedr. felles varme- og varmtsvannanlegg m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere

1939/401438-1/105  Erklæring/avtale  
15.02.1939 
Bestemmelser om felles gårdsplass m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1991/897-1/105  Obl. ny tgl etter fristen  
07.01.1991 
BELØP: NOK 94.000
Panthaver: Våg Regnskapsservice  
Lnr: 20013900
Prioritet etter de til enhver tid nåværende og framtidige heftelser.
 
1991/897-4/105   ** Transport  
07.01.1991 
Fra: Oslo Sparebank  
Lnr: 1092090
Til: Våg Regnskapsservice  
Lnr: 20013900
Uteglemt registrert
Rettet etter tingl. §18
05.04.2019. Arkivref. 19/17243-2
 
2008/736985-1/200  Pantedokument  
11.09.2008 
BELØP: NOK 10.170.000
Panthaver: OBOS BBL  
Org.nr: 937052766
 
2018/1103327-1/200  Pantedokument  
06.08.2018 21:00 
BELØP: NOK 12.000.000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
 
2019/510738-1/200  Pantedokument  
06.05.2019 14:27 
BELØP: NOK 6.700.000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Elektronisk innsendt
 
2021/400879-1/200  Pantedokument  
08.04.2021 11:13 
BELØP: NOK 1.700.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Elektronisk innsendt

Utleie
(1) Aksjeeieren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre.
(2) Med styrets godkjenning kan aksjeeierne overlate bruken av hele boligen dersom:
- aksjeeieren selv eller aksjeeierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Aksjeeieren kan i slike tilfeller overlate bruken av hele boligen for opptil tre år
- aksjeeieren er en juridisk person
- aksjeeieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner
- et medlem av brukerhusstanden er aksjeeierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen
- det gjelder bruksrett til noen som har krav på det etter ekteskapslovens § 68 eller husstandsfellesskapslovens § 3 andre ledd.

Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt aksjeeier.
Har selskapet ikke sendt svar på skriftlig søknad om godkjenning av bruker innen en måned etter at søknaden har kommet fram til selskapet, skal brukeren regnes som godkjent.

(3) Aksjeeier som bor i boligen selv, kan overlate bruken av deler av den til andre uten godkjenning.

(4) Overlating av bruken reduserer ikke aksjeeierens plikter overfor selskapet.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Aksjelaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:

Saksnummer 201605862: Sannergata/Thorvald Meyers gate/Øvrefoss - Etablering av sykkelfelt.

Saksnummer 202212306: Sannergata 2 og 4 - Bruksendring, tilbygg, fasadeendring og påbygg.

Saksnummer 200608619: Waldemar Thranes gate 75 - 77 og Darres gate 6 - Riving - Waldemars hage, Nordkvartalet.

Saksnummer 202315257: Vogts gate - Toftes gate - Fremkommelighetstiltak for trikk.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 000 000,- (Prisantydning)
kr 323 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 323 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 4 000,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 9 688,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 688,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 336 688,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Urådighet selger (Kr.4 000)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Noteringsgebyr aksje (Kr.4 000)
Oppgjør (Kr.6 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.79 475)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0071

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Øvrefoss 8D
For mer om objektet
Øvrefoss 8D

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: