Bilde 1 av Sofies gate 7 - Andel 8Bilde 2 av Sofies gate 7 - Andel 8
Digital salgsoppgave
Sofies gate 7 - Andel 8

0170 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

OPPUSSINGSOBJEKT - Lys 2 (3) roms med ettertraktet beliggenhet mot indre gårdsrom. Oppvarming og varmtvann inkl.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Eierseksjon
8
Antall soverom
1 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
39 m²
Bruksareal (BRA)
39 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Fellesutgifter
kr 3 802 / Mnd
Prisantydning
kr 3 700 000
Omkostninger
kr 75 200
Totalpris
kr 3 775 200
Byggeår
1962
Tomt
Eiet tomt 1321 m²
Oppdragsnummer
74240013
card-default

Edvard Ingebrigtsen

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Edvard
Prisantydningkr 3 700 000,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Omkostning kjøper - 2% av kjøpesumkr 74 000,-
  
Totalpris kr 3 775 200
Eiendom
Sofies gate 7 - Andel 8, 0170 Oslo, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 8 Orgnr. 931411470 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 41 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 39 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm

Areal
Bruksareal: 39 kvm, BRA-i:39 kvm , BRA-e: 2 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1 sovealkove.

Byggeår
1962

Tomt
Eiet tomt 1321 kvm

Prisantydning
3 700 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Geir Csisar
Takstdato: 31.01.2024

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Stipulert andel fellesgjeld kr. 146 250,- pr. 31.12.2023.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 700 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 74 000,- (Omkostning kjøper - 2% av kjøpesum)
--------------------------------------------------------
kr 75 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 775 200,- (Totalpris inkl omkostninger)




*Transaksjonskostnader angis til 2% for delvis dekning av dokumentavgift for borettslagets erverv av
eiendommen, samt stiftelse og opprettelse av borettslaget m.v.

Felleskostnad
Stipulerte felleskostnader kr. 3 802,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
A konto oppvarming og varmtvann, kommunale avgifter, forretningsførsel, andel renter fellesgjeld, strøm fellesarealer, felles forsikring, avsetning til drift og mindre vedlikehold.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har ikke sikringsordning.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Nautfall as v. Roger Folkenborg Vodal

Parkering
Mulig å leie garasjeplass i bygget fra kr 1.875 per mnd. Konferer megler for mer info.

Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Sentral beliggenhet på Bislett / St.Hanshaugen med nærhet til det meste byen har å by på. Flere hyggelige kafeer, restauranter og nisjebutikker som f.eks. populære Gutta på Haugen Sofies mat og vinhus eller Kolonialen. Nærmeste matbutikker er Bunnpris som for øvrig er søndagsåpen. Coop Mega ligger i Dalsbergstien med et rikt utvalg.

Oslo Met ligger kun 5-6 minutters gangavstand fra boligen.

Flotte rekreasjonsområdet i området med Bislett, St.Hanshaugen og Stensparken like ved, og Akerselva en spasertur unna. Flere treningssentre i området med Sats Bislett og Fresh Fitness St. Hanshaugen senter som gode alternativer.

Gode kollektivforbindelser i nærområdet med både buss og trikk. Kort vei til Nationatheateret med T-bane, tog, buss, trikk og flytog.

Bebyggelse
Hovedsakelig kvartalbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 1321 kvm

Adkomst
Enkel adkomst fra Sofies gate.

Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Byggemåte
Bærende konstruksjoner i betong. Fasader i teglstein og betong. Flatt tak antatt tekket med takpapp/membran. Vinduer med koblet glass. Finért entrédør. Brann- og lydklassifisert. Kjellerbod på ca. 2 m². Heis.

Primærrom
Primærrom: kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:
Entré, Bad/WC, Sovealkove , Kjøkken, Stue

Bruksareal
Bruksareal: 39 kvm

Boder
Kjellerbod på ca. 2 m²

Standard
Følgende har fått TG3:
Utvendig > Vinduer
Eldre vinduer. Stuevindu lar seg ikke låse.

Bad/WC > Generell
Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.

Følgende har fått TG2:
Innvendig > Radon
Boligen ligger i et område klassifisert som "moderat til lav" mht. radon ihht. kart fra Norges geologiske undersøkelse (NGU). Ingen ytterligere
opplysninger er mottatt.

Kjøkken > Avtrekk
Noe redusert effekt av ventilator. Ukjent årsak.

Tekniske installasjoner > Vannledninger
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.

Tekniske installasjoner > Avløpsrør
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.

Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme.

Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Sikringsskap med automatsikringer og strømmåler plassert i fellesgang rett utenfor leiligheten. 25 A hovedsikring med noe begrenset kapasitet.

Utvendig > Dører
Noe bruksmerker.

Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Ved tilfeldige stikkprøver i stue ble det målt totalt helningsavvik på ca. 2 cm, og helningsavvik på opp mot 2 cm over en avstand på under 2 m i kjøkken.

Innvendig > Innvendige dører
Eldre dører. Noe bruksslitasje/bruksmerker.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Boligens hvitevarer er ikke funksjonstestet og er av eldre dato. Hvitevarene medfølger, men uten ansvar for selger.

I tillegg til utarbeidet tilstandsrapport for leiligheten, foreligger det tilstandsrapport for eiendommens fellesareal. Det er viktig å være klar over at tilstandsrapporten for fellesareal også omfatter Krumgata 7 som pr. i dag har en annen eier enn Sofies gate 7 og Krumgata 5. Videre omfatter også rapporten garasjeanlegget og dagligvarebutikken som er snr. 82 og 83 i sameiet, ref. redegjørelse for borettslagets organisering. Flere av de forhold som er omtalt i rapporten er såldes ikke relevante for borettslagets eiendom som utgjør snr. 1-81 i Sofies gate 7/Krumgata 5.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger Ferdigattest - Krumgata 5 A-C datert 12.09.2016, omhandler søknaden om ferdigattest for bruksendring av kjeller og underetasje fra næring til bolig mottatt 10.08.2016.

Det foreligger ferdigattest omhandler Sofies gate 7 datert 03.07.1968 omhandler ventilasjonsanlegg.

Det foreligger diverse ekspedisjondoksumenter, pipeattester, gateattester og rørleggerattestert fra byggeår.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Sentralfyring tilkoblet fjernvarmeanlegg. Oppvarming via radiatorer.

Energimerking
Energiattest med energimerke

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Stipulerte felleskostnader kr 3 802,- pr.mnd.
A konto oppvarming og varmtvann, kommunale avgifter, forretningsførsel, andel renter fellesgjeld, strøm fellesarealer, felles forsikring, avsetning til drift og mindre vedlikehold.

Herav:
Oppvarming/varmtvann kr. 1330,-
Renter fellesgjeld kr. 549,-
Øvrige felleskostnader kr. 2028

Felleskostnadene er stipulert etter oppsatt budjsett og avvik kan forekomme dersom de reelle kostnadene avviker fra de budsjetterte.

Angivelsen av felleskostnader er beregnet uten avdrag idet borettslagets lån vil omsøkes med avdragsfrihet de første 5 årene og deretter 15 års nedbetalingstid. Beregnet som serielån, dvs. like avdrag hele nedbetalingsperioden vil avdrag på fellesgjelden utgjøre NOK (FG/15/12) (med f.eks. 146 250 i FG blir det 146250/15/12= 812,5 pr. mnd.).

Faste løpende kostnader
Mye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring etc.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har felles lån på totalt kr 8 362 500,-

Stipulert andel fellesgjeld pr. 31.12.2023 kr. 146 250,-

Borettslaget er i ferd med å søke om 5 års avdragsfrihet på lånet.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget er nyopprettet.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring ASA Polisenummer: 77384779

Formuesverdi
Primærbolig: 1 125 935 kroner. Formuesverdi er hentet fra boligkalkulator på Skatteetaten
Sekundærbolig: 4 278 551 kroner. Formuesverdi er hentet fra boligkalkulator på Skatteetaten

Borettslag
Borettslag: Krumgata brl, Orgnr: 931411470

Krumgata Brl. er nyopprettet og er et selvstendig borettslag der styret består av minst 3 medlemmer og maksimalt 4. Borettslaget har vedtektsfestet adgang til utleie.

Borettslagets eiendom består av 81 boligseksjoner i Sofies gate 7/Krumgata 5 sameiet. I tillegg til de 81 boligseksjonene borettslaget er eier av, har sameiet 2 næringsseksjoner som utgjør dagligvareforretningen i Sofies gate 7, samt parkeringsanlegget i Sofies gate 7. Borettslaget er således ikke eier av disse to seksjonene, men har flertall i sameiet gjennom at borettslaget har 81 av 83 stemmer i sameiet. De to næringsseksjonene er imidlertid beskyttet av vedtektsfestede minoritetsrettigheter som ikke kan endres uten næringsseksjonenes tilslutning. Vedtektene for sameiet er vedlagt prospektet. Det normale er at styreleder i borettslaget, alternativt borettslagets styre, stiller i sameiermøter og stemmer for borettslagets 81 stemmer i sameiermøter.

Forretningsfører
Agio Forvaltning

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det praktiseres ikke forkjøpsrett.

Tekniske installasjoner
Røropplegg med kobberrør. Stoppekraner på bad. Observerte avløpsrør av støpejern. Mekanisk ventilasjon. Tilluft via vindusventil i stue. Felles varmtvann. Sentralfyring tilkoblet fjernvarmeanlegg. Oppvarming via radiatorer. Sikringsskap med automatsikringer og strømmåler plassert i fellesgang rett utenfor leiligheten. 25 A hovedsikring med noe begrenset
kapasitet. Røykvarslere/brannvarslere. Brannslukkingsapparat.

Dyrehold
Det er ingen bestemmelser rundt dyrehold i borettsalget pt.

Diverse
Byggeteknisk
Bygningsmassen er oppført på begynnelsen av 1960-tallet etter de tekniske krav som den gang var gjeldende. Som det fremkommer av utarbeidet tilstandsrapport for andelen, samt av teknisk rapport for fellesarealer m.v., oppfyller ikke bygningsmassen kravene etter någjeldende forskrifter, veiledere m.v. Dette innebærer at eiendommen ikke oppfyller dagens tekniske krav til ventilasjon, VVS-installasjoner, elektro m.v. Samme gjelder tekniske krav knyttet til lydgjennomgang, isolasjonsverdier, brannforskrifter m.v. som alle er skjerpet gjennom bl.a. Teknisk forskrift TEK10 og TEK17. 

Som det fremgår av de tekniske rapporter vil det for en bygningsmasse med en alder på mer enn 60 år være et større vedlikeholdsbehov, herunder utskifting og forbedring av tekniske installasjoner, herunder, men ikke begrenset til VVS, elektro m.v., enn hva tilfellet vil være for nyere bebyggelse. Det må derfor påberegnes høyre vedlikeholdskostnader for en eldre bygningsmasse som den foreliggende enn for nyere bygningsmasse.  Samtidig slår de tekniske vurderinger fast at byggene generelt fremstår å være solid konstruksjonsmessig bygget og at byggene primært er oppført med konstruksjoner i plasstøpt betong uten synlig konstruksjonsmessige avvik. Byggene er således mer solide enn hva tilfellet er for den 1890-bebyggelse området for øvrig er preget av.

Følgende ble vedtatt på eks. generalforsamling mai 2023 i borettslaget:

Bytting av vinduer:
Borettslagets andeler har vinduer av svært varierende kvalitet fra helt nye til fra bygningen ble oppført første halvdel på 1960-tallet. Idet vinduenes kvalitet variere så vidt mye, er det foreslått at bytting av vinduer er den enkelte andelseiers ansvar. Vinduer som byttes må være så lik dagens vinduer som mulig og det må bestilles samme type vindu og farge.

Styret har innhentet flere tilbud på vinduer og man benytter det beste tilbudet som er vinduer fra H-vinduet Fjerdingstad. Vinduer til en standard leilighet koster ca. NOK 25 000 pr. mai 2023.

Oppussing av bad:
Borettslagets andeler har baderom av svært varierende kvalitet fra helt nyoppussede til fra bygningene ble oppført første halvdel på 1960 taller. Idet baderommenes kvalitet variere så vidt mye, er det foreslått at oppussing av baderom er den enkelte seksjonseier ansvar.

For å lette prosessen knyttet til oppussing av baderom, engasjerer Krumgata Brl. en ansvarlig søker som søker plan- og bygningsetaten for nødvendig tillatelse for utbedring av samtlige baderom i form av rehabilitering av gårdens røropplegg. Ansvarlig utførende for bytting av rør bli Uni Rørservice AS. Den enkelte andelseier kan også selv søke om egen byggetillatelse for rehabilitering av sitt bad om man ikke ønsker å benytte Uni Rørservice AS til jobben eller man kommer til en enighet med Uni Rørservice AS som ivaretar ansvaret knyttet til ansvarsretten.

Dersom en seksjon skal få nytt bad hvor rørene skiftets slik at man berører underliggende seksjon, skal den som rehabiliterer sitt bad etablere himling i underliggende bad før arbeidet starter. Himlingen skal monteres slik at takhøyden i underliggende bad reduseres minst mulig og bekostes av den som rehabiliterer sitt baderom. Arbeidene i taket i underliggende leilighet kan etter etableringen av himlingen skje uten store ulemper og bruk av underliggende bad.

Annet
Boligen vil ikke bli ytterligere vasket til overtakelse.

Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Utleie
Borettslaget har vedtektsfestet adgang til utleie.

Utleie må meldes til styret for orientering.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Glückstads gate 5 - Oppføring av balkonger
Saksnummer: 202218493
Siste bevegelse: 26.04.2023

Sofies gate 15 - Utskifting av vinduer
Saksnummer: 202301803
Siste bevegelse: 16.03.2023

Sofies gate 6 C og D - Oppføring av fire balkonger
Saksnummer: 202213001
Siste bevegelse: 19.05.2023

Falbes gate 9 - Oppføring av balkonger mot indre gård
Saksnummer: 201014432
Siste bevegelse: 11.05.2023

Sofies gate 16 A - Bruksendring fra forretning til servering og utvidelse av restaurant
Saksnummer: 202300278
Siste bevegelse:  21.04.2023

Sofies gate 16 - Bruksendring - Breakfast at Tiffanys
Saksnummer: 201714368
Siste bevegelse: 03.05.2023

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 700 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 74 000,- (Omkostning kjøper - 2% av kjøpesum)
--------------------------------------------------------
kr 75 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 775 200,- (Totalpris inkl omkostninger)




*Transaksjonskostnader angis til 2% for delvis dekning av dokumentavgift for borettslagets erverv av
eiendommen, samt stiftelse og opprettelse av borettslaget m.v.

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
74-24-0013

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Torshov Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 982409101
Torshovgata 5H
0476 Oslo
Tlf: 21 01 68 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Edvard Ingebrigtsen

Saksbehandlere
Edvard Ingebrigtsen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 95 21 19 22 / E-post: ei@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Sofies gate 7 - Andel 8
For mer om objektet
Sofies gate 7 - Andel 8

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: