Bilde 1 av Stavangergata 43Bilde 2 av Stavangergata 43
Digital salgsoppgave
Stavangergata 43

0467 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

SOLGT - Visning avlyst
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
3 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
78 m²
Bruksareal (BRA)
83 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Fellesutgifter
kr 5 579 / Mnd
Prisantydning
kr 8 100 000
Omkostninger
kr 8 150
Fellesgjeld
kr 260 201
Totalpris
kr 8 368 351
Fellesformue
kr 65 430
Byggeår
1924
Tomt
Festet tomt 698 m²
Oppdragsnummer
15240263
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Prisantydningkr 8 100 000,-
Fellesgjeldkr 260 201,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperforsikringkr 7 150,-
  
Totalpris kr 8 368 351
Eiendom
Stavangergata 43, 0467 Oslo, Etasje: 1

Matrikkel
Andelsnr. 101 Orgnr. 954489434 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 83 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 78 kvm

Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
- 1. etasje: Entré, baderom, kjøkken, stue med trapp til kjeller og soverom med hems.
- Kjeller: Gjesterom og oppholdsrom.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

Areal
Primærrom: 78 kvm, Bruksareal: 83 kvm, BRA-i: 78 kvm , BRA-e: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1924

Tomt
Festet tomt 698 kvm

Eiendommen er på festet tomt. Bortfester er Oslo Kommune. Festekontrakten mellom Bjølsen Borettslaget  og Oslo kommune for gnr./bnr. 222/32 m.fl. i Oslo kommune ble inngått med virkning fra den 28.12.54 med 70 års festetid. Festekontrakten ble forlenget i 2021. Årlig festeavgift per 09.10.2024 er på kr. 137 796. Reguleringer av festeavgiften vil skje på samme vilkår som tidligere, dvs. i samsvar med festekontraktens og gjeldende tomtefestelovs bestemmelser. Etter dagens tomtefestelov betyr dette at festeavgiften reguleres i samsvar med endringen i konsumprisindeksen hvert 10. år.


Prisantydning
8 100 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn, datert 14.10.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 260 201,- pr. 09.10.2024.
Andel fellesformue: kr. 65 430,- pr. 31.12.2023.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 8 100 000,- (Prisantydning)
kr 260 201,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 360 201,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring)
--------------------------------------------------------
kr 8 150,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 368 351,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 579,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Kabel-TV, bredbånd, vedlikeholdstillegg, trappevask, dugnadsbidrag, renter og avdrag, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter og drift og vedlikehold.

Totale felleskostnader per mnd er på kr. 5 579 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 3 298,-
- Renter og avdrag: kr. 1 520,-
- Kabel-TV-avgift og bredbånd: kr. 435,-
- Trappevasktillegg: kr. 139,-
- Dugnadsbidrag: kr. 129,-
- Vedlikeholdstillegg: kr. 58,-

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er ikke tilknyttet en sikringsordning mot tap av felleskostnader.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Fredrik Raaholt Strømme Ingvild Jakobsen

Beskrivelse
Velkommen til et hjem med stor "H"!

Dette er den perfekte leiligheten for deg som planlegger neste fase av livet med samboeren, eller allerede har barn. Bjølsen borettslag er nemlig det ideelle stedet for unge og voksne. Her er det grønne bakgårdsrom, felles sommerfester og barnebursdager. Masse hjerterom! Og det samme gjelder for selve leiligheten: I 2018 ble kjellerarelaet under boligen bygget ut, og det ble etablert to nye oppholdsrom. Det foreligger naturligvis ferdigattest på arbeidene. Boligen tjener i dag formålet som familiebolig, men er også ypperlig for de som kun trenger litt ekstra plass. I kjelleren er det største oppholdsrommet brukt som hovedsoverom, men er jo et ypperlig sted å ha kjellerstue. Peis her nede også, i tillegg til den i spisestuen i hovedetasjen.

Denne må du se!

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Med Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
 
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
 
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
 
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka, Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner, skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg vinterstid. Bentsebrua Skole er planlagt åpning høsten 2024, dette blir en egen ungdomsskole for 8. til 10. trinn med plass til 540 elever. Bentsebrua skole er et nytt skolebygg som skal gjenspeile områdets historie, og skolens uteområder skal oppleves som en del av miljøparken langs Akerselva.
 
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.
 
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Festet tomt, 698 kvm

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Bjølsen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 37 (Nydalen/Helsfyr), 54 (Kjelsås/Kværnerbyen) rett utenfor. Ellers går linje 20 (Galgeberg/Skøyen) fra Arendalsgata og 34 (Ekeberg/Tåsen) fra Sagene. Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og Torshovparken.


Inneholder
Leiligheten strekker seg over to plan, første etasje og kjeller. Kjelleren ble bygget ut i 2018. Rommene i kjeller benyttes begge til soverom. Rommene er angitt som "Oppholdsrom" og "Gjesterom" på arkitekttegninger. Hovedsoverommet er søkt og godkjent som oppholdsrom hos Plan og bygningsetaten.

GENERELL INFORMASJON
Det er rømning fra kjeller til felles kjeller og opp intern trapp i leiligheten. Eier opplyser: Det er kun i gjesterom det er installert rømningsvindu, i oppholdsrom er det ikke installert rømningsvindu fordi det har to godkjente rømningsveier opp trappen og ut av døra.

Rømningsvindu på gjesterom: Lysåpning: Bredde: 111cm, høyde: 61cm.

TEK17:
"§ 11-13. Preaksepterte ytelser. 6. Rømningsvindu må ha høyde minimum 0,6 meter og bredde minimum 0,5 meter. Summen av høyde og bredde må være minimum 1,5 meter, jf. figur 5. Svingvinduer med dreieakse, må ha tilsvarende effektiv åpning."
"§ 11-13. Preaksepterte ytelser. 7. Avstanden fra gulv til underkant av vindusåpningen må være maksimalt 1,0 meter med mindre det er truffet tiltak for å lette rømning."

AVVIK
Takhøyde:
a) Rom for varig opphold skal ha høyde minimum 2,4 m.
b) Rom som ikke er for varig opphold skal ha høyde minimum 2,2 m.
c) Fritidsbolig med én boenhet skal ha høyde minimum 2,2 m.
d) Deler av et rom kan ha lavere høyde der dette ikke påvirker rommets tiltenkte funksjon.

AVVIK
Dagslysflate:
Rommenes dagslysflater i kjelleren utgjør mindre enn minimum 10 % av bruksarealet.

AVVIK
Vinduer i kjeller tilfredstiller ikke krav til rømning.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 2 boder:
- Kjellerbod på ca. 3 kvm i felles kjeller
- Loftsbod på ca. 2 kvm

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG2.

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK:
Innvendige dører
Tredører.
Vurdering av avvik:
- Dørblad subber mot terskel.
Konsekvens/tiltak:
- Justere dører der dørblad subber mot terskel/karm.

Overflater, vegger og himling - Baderom
Flislagte vegger. Malte plater i himling. Himling er fra 2016. Vindu på baderommet er fuktutsatt. Årstall: 2021.
Vurdering av avvik:
- Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet.
Konsekvens/tiltak:
- Uegnede materialer må fuktbeskyttes/utskiftes. Vinduet bør males i en mer fuktbestandig maling som tåler fuktbelastningen fra rommet/dusjområdet.

Vannledninger
Stoppekran: I fordelerskapet på baderom. Tilknyttet baderommet.  Det foreligger dokumentasjon fra VVS Spesialisten AS. "Montering av vanntilførsel og avløp til bad": Datert 23.01.2016.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2016.
Vurdering av avvik:
- Stoppekran til kjøkken ble ikke lokalisert. Det mangler røranvisning inni fordelerskapet.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over avvikene.

TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK:
Overflater
Gulvflater består av: Parkett, fliser og tregulv.
Veggflater består av: Malt mur og fliser på baderom.
Himlinger består av: Malt pusshimling, malte plater og originale trebjelker.
Vurdering av avvik:
- Sprekker i original pusshimling 1.etg. av varierende grad.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig, men vær klar over avviket. Slik sprekkdannelse skyldes som oftest bevegelse i bygningen. På sikt anbefales det å legger armeringsduk på pusshimlingen. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Radon
Eier opplyser at det ble målt radon i bygningen og at tiltak ble utført. Dokumentasjon for radonmålingen fra 2022 er fremvist dvs. før installasjon av radonsug. Det ble installert radonsug i fellesareal i kjelleren for hele blokken i 2023 av Radonmannen.
Vurdering av avvik:
- Det ble målt 110 Bq/m3 18.02.2022 i 1.etasje og 66 Bq/m3 i kjeller (annet oppholdsrom). Tiltaksgrense på 100 Bq/m3.
Konsekvens/tiltak:
- Det anbefales ny radonmåling. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Innvendige trapper
Heltre trapp mellom 1.etg. og kjeller. Tette trinn. Rekkverk i treverk med spiler og håndløper. Fra utbyggingsperioden.
Vurdering av avvik:
- Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ventilasjon - baderom
Naturlig oppdriftsventilasjon. Avtrekksventil i himling. Luftespalte i vindu. Årstall: 2016.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Avtrekksventilen i himling er noe løs. Ikke luftespalte under dørbladet. Ingen merkbart avtrekkseffekt fra avtrekksventilen.
Konsekvens/tiltak:
- Utbedre avvikene. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Avtrekk - kjøkken
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Vurdering av avvik:
- Kjøkkenet har ventilator med omluft (kullfilter).
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak. Vær klar over at avtrekksluften fra kullfiltervifte ikke blir ført til yttervegg eller annen avtrekkskanal men tilbake til rommet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ventilasjon
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i boligen. Luftespalter i vinduer. Kullfiltervifte på kjøkken. Avtrekksluften føres tilbake til rommet.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist begrenset ventilering/luftgjennomstrømning. Det er ikke lufteluker i yttervegger. Kondens på innside av vinduglass i kjeller indikerer begrenset ventilasjon.
Konsekvens/tiltak:
- Bedre ventilering må etableres. Dersom mulig og tillatt anbefales det å etablere ventilasjon. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Varmtvannstank
Bereder er plassert i egen bod i kjeller. Effekt: 2kW. Det er ikke sluk eller lekkasjestopper i rommet. Årstall: 1995.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år.
- Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank.
- Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker.
- Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank.
- Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1923.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det foreligger ferdigattest for bruksendring av kjeller og fasadeendringer, datert 04.04.2018.

Det er påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate og takhøyde.
Takhøyde målt til 2,76m i stue 1.etg.
Takhøyde målt til 2,29m oppunder himlingsplater og ca. 2,19m oppunder originale trebjelker.

Det er rømning fra kjeller til felles kjeller og opp intern trapp i leiligheten.

Eier opplyser: Det er kun i gjesterom det er installert rømningsvindu, i oppholdsrom er det ikke installert rømningsvindu fordi det har to godkjente rømningsveier opp trappen og ut av døra.
Rømningsvindu på gjesterom: Lysåpning: Bredde: 111cm, høyde: 61cm.

TEK17
"§ 11-13. Preaksepterte ytelser. 6. Rømningsvindu må ha høyde minimum 0,6 meter og bredde minimum 0,5 meter. Summen av høyde og bredde må være minimum 1,5 meter, jf. figur 5. Svingvinduer med dreieakse, må ha tilsvarende effektiv åpning."
"§ 11-13. Preaksepterte ytelser. 7. Avstanden fra gulv til underkant av vindusåpningen må være maksimalt 1,0 meter med mindre det er truffet tiltak for å lette rømning."

AVVIK
Takhøyde:
a) Rom for varig opphold skal ha høyde minimum 2,4 m.
b) Rom som ikke er for varig opphold skal ha høyde minimum 2,2 m.
c) Fritidsbolig med én boenhet skal ha høyde minimum 2,2 m.
d) Deler av et rom kan ha lavere høyde der dette ikke påvirker rommets tiltenkte funksjon.

AVVIK
Dagslysflate:
- Rommenes dagslysflater i kjelleren utgjør mindre enn minimum 10 % av bruksarealet.

AVVIK
- Vinduer i kjeller tilfredstiller ikke krav til rømning.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet med ildsted, varmekabler på baderom, entré og kjeller.

Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 16 000 kwh. Faktisk forbruk varierer fra husstand til hustand.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 579,- pr.mnd.
Kabel-TV, bredbånd, vedlikeholdstillegg, trappevask, dugnadsbidrag, renter og avdrag, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter og drift og vedlikehold.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har følgende lån:

Lånenummer: 94927018688, Handelsbanken
Type: Annuitet
Terminer pr år: 12
Rentesats per 09.10.2024: 5.85%
Saldo per 09.10.2024: kr. 1 980 757
Siste termin: 15.03.2033

Lånenummer: 94927029701, Handelsbanken
Type: Annuitet
Terminer pr år: 12
Rentesats per 09.10.2024: 5.85%
Saldo per 09.10.2024: kr. 13 817 356
Siste termin: 15.10.2048

Lånenummer: 94927046142, Handelsbanken
Type: Annuitet
Terminer pr år: 12
Rentesats per 09.10.2024: 5.85%
Saldo per 09.10.2024: kr.  7 176 130
Siste termin: 15.09.2047

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr. 5 846 440,- og driftskostnadene i 2023 var til sammen kr 5 824 625,-.  Årets resultat på kr. - 742 031,- fremkommer i resultatregnskapet.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring ASA Polisenummer: 88266742

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 333 082,- Som sekundærbolig Kr. 5 065 712,-

Borettslag
Borettslag: Bjølsen borettslag, Orgnr: 954489434

Bjølsen Borettslag er er registrert i Enhetsregisteret og /eller Foretaksregisteret med organisasjonsnummer 954489434. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune og har 102 andelsleiligheter og én utleieleilighet, totalt 103 leiligheter. Borettslaget er fordelt på 5 lavblokker.

KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes på e-post: kontakt@bbor.no

HJEMMESIDE
Borettslaget har egen hjemmeside: http://www.bbor.no

DUGNAD
Andelene yter dugnadsbidrag på kr. 129,-/mnd over felleskostnadene. Bidraget refunderes til andeler som bidrar på pliktige dugnader. Ved omsetning følger refusjonen andelen.

VAKTMESTER & RENHOLD
Borettslaget benytter Vaktmester Andersen til vaktmestertjenester. Se oppslag i oppgangene og informasjon på borettslagets nettside. Vaktmester ivaretar oppgavene knyttet til rydding, plenklipping, snømåking, daglig drift og løpende vedlikehold.
Borettslaget har avtale om rengjøringstjeneste med Renholdsbyrået AS. Rengjøringen skjer hver onsdag i oppganger og annet fellesareal.

NØKLER & SKILT
- Nøkler til inngangsdør bestilles skriftlig pr. epost til: kontakt@bbor.no.
- Navn på ringeklokken byttes ut fortløpende. Send epost til styret med adresse, gammelt og nytt navn, og skiltet vil bli byttet.
- Nøkkel til egen dør fra trapperom gjøres individuelt.
- Skilt til postkassen gjøres individuelt.

SKORSTEIN OG PEISUTSKIFTNING
Borettslaget har utfort en omfattende piperehabilitering og pipeløpene er trukket innvendig med metallrør. Imidlertid er ikke alle piper rehabilitert - kun de som var i bruk da pipene ble rehabilitert.
Skal man skifte ut eller bytte peis MÅ man kontakte styret, slik at fagkyndige kan utføre tilslutningen av røykrøret på en riktig fagmessig måte.

SKADEDYRKONTROLL
Borettslaget har avtale med Pelias for forebyggende skadedyrkontroll. Det er satt ut feller og kontroller gjennomføres jevnlig. Beboere bes ikke mate fugler da dette tiltrekker seg skadedyr.

FELLESVASKERI
Borettslaget har eget fellesvaskeri som er lokalisert i Stavangergata 37. Dette kan benyttes i henhold til oppsatte regler, som henger i gangen inn til vaskeriet. Vi har tre maskiner og én tørketrommel. Kontaktperson for vaskeriet står på hjemmesiden og oppslag i vaskeriet. Vi benytter for tiden en tillitsbasert ordning med betaling via Vipps, men vil evaluere denne og vurdere dyrere ordninger hvis man ikke kan ha tillit til at folk betaler lojalt.

STYRETS ARBEID I 2023
Siden forrige ordinær generalforsamling har styret avholdt 13 møter.
Styret har i perioden hatt fokus på: Brannvarslingsanlegg (inkl. batteribytter og feilmeldinger), oppfølging branntilsyn, dugnader, reparasjon påvist vannlekkasje Bergensgata 18, fullføring rørfornying med TT- teknikk, diverse vannlekkasjer i leiligheter, tetting vannlekkasjer i tak, rasfare fra tak, vaskeri, utleieleilighet, nye retningslinjer for større oppussing/ombygging/fasadeendringer, oppfølging av Radonmannen.

Styret opplyser til beboerne på årsmøte avholdt den 28.05.2024 følgende:
Orientering fra styret vedrørende rasfare
En utfordrende vinter med store snøfall og stor variasjon i temperaturene skapte en rekke episoder hvor beboere var redd for takras av is og snø. Styret forsøkte ved flere anledninger å selv få ryddet unna is/snø, ved å hakke/koste fra vinduer, takvinduer og verandaer.

Ved to anledninger bestilte vi ekstern hjelp med lift, og tommelfingerregelen er at dette koster rundt 20.000 kroner hver gang. Resultatene sto ikke helt i stil med kostnaden, for også fra lift slet innleid hjelp med å få bort det man ønsket, særlig snø bak snøfangere over dører, som smelter, fryser til is, og smelter igjen med fare for isflak som kan gli ut.

Siden dette handler om sikkerhet, ønsker styret å informere om utfordringen. Vi tar gjerne innspill om vi skal øke kostnadene for å øke (opplevd) trygghet, eller om linjen vi la oss på i vinter var ok.

Defekte varmekabler i takrenner over Bergensgata 20 og 24 ble reparert mens frosten var på sitt verste. Det ble ytterst kostbart siden det krevde bla. omfattende ishakking. Kostnaden ble nærmere 100.000 kroner, men avveiningen til styret var at det ikke fantes alternativer til å gjøre jobben der og da.

Orientering om hagekomité og beskjæring av syriner
Borettslaget har en hagekomité, bestående av tre medlemmer som representerer hver sin bakgård. I 2023/24 var de tre Hilde Voie (Paviljongbakgården), Andrew Janczak (Klokkegården) og Paal Uvaag (Barnehagebakgården). Alle tre har meldt sin interesse for å fortsette i 2024/25. Hagekomiteen gjør en strålende innsats og har oversikt over beplantning i bakgårdene. De har også et ekstra ansvar som arbeidsledere under dugnader.

Andrew Janczak er også vår lokale arborist, og beskjærer alle syriner og frukttrær i borettslaget med kyndig hånd. Det er viktig at ingen andre beskjærer syriner eller frukttrær, verken på dugnad eller utenom. Våre gamle syriner er en del av våre bevaringsverdige bakgårder med høy kulturminneverdi og er kommunalt listeført av Byantikvaren på Gul liste.

Følgende ble vedtatt på årsmøte avholdt den 28.05.2024.
Forslag fra styret om nye retningslinjer for større oppussing, ombygging og fasadeendring
Styrets begrunnelse: I borettslaget i dag finnes kun retningslinjer tilpasset utbygging av loft og kjeller. I praksis har disse vært benyttet ved mange andre tiltak enn utbygging. Styret ser et behov for bedre tilpassede retningslinjer ved andre prosjekter, som større oppussing, ombygging av enheter, sammenslåing av leiligheter og ved fasadeendring. De supplerende retningslinjene følger mange av de samme punktene som retningslinjer for utbyggingssaker, men uten all loft- og kjeller-spesifikk informasjon. Retningslinjene er dermed bedre tilpasset sitt formål og mer praktiske i bruk, mener styret.

Retningslinjene er en veiledning for ansvarlig beboer, for å sikre korrekt og profesjonell utførelse av arbeidet, innhenting av nødvendige godkjenninger fra faglige instanser, samt sikre at beboer ivaretar fellesarealer, bygg og tomt, følger ordensreglene og tar hensyn til naboer. Styret mener retningslinjene også vil gjøre det lettere for styret å følge opp beboere under oppussing, til beste for naboer og borettslaget.

Retningslinjene vil gjelde ved større prosjekter som oppussing av bad/våtrom, endring av romløsning og flytting av vegger, endring eller flytting av bærende konstruksjoner, sammenslåing av leiligheter, bytte eller flytting av ildsted, brannsikringsarbeider, samt ved alle typer fasadeendringer (inkl. innsetting av nye eller større vinduer), m.m. Prosjektene kan være både søkepliktige og ikke søkepliktige hos PBE og Byantikvaren.
Retningslinjene kan leses vedlagt.
Vedtak: Enstemmig vedtatt med følgende tilleggsetninger: Begrepet søknad erstattes med begrepet varsling hva gjelder større oppussing og ombygging og alle punkter som gjelder søknad omformuleres.

Tydeliggjøre krav til fasadeendring i vedtektene punkt 4.4.
Styret opplever nåværende paragraf 4.4. i vedtektene som noe uklar, og ønsker å presisere at alle fasadeendringer – inkludert forstørring av vinduer eller innsetting av helt nye vinduer i takkonstruksjonen – alltid må godkjennes i generalforsamling. Borettslagsloven er tydelig på dette, men styret mener at nåværende formulering under punkt 4.4. kan skape tvil om gjeldende praksis.
Styret ønsker også å vedtektsfeste noen sentrale krav i saksgangen ved fasadeendring, som godkjenning hos Byantikvaren og Plan- og bygningsetaten, igangsettingstillatelse, kontraktinngåelse med styret, samt at arbeidet må utføres iht. gjeldende lover og forskrifter og iht. borettslagets nye Retningslinjer for større oppussing, ombygging og fasadeendring.

Styret mener fasadeendringer i tillegg bør følge noen generelle prinsipper for lofts- og kjellerutbygging, herunder vedtektenes punkt 8.3. (Ansvar for mangler ved det utbygde areal) og punkt. 8.8. (Vedtakets gyldighet). Dette for å sikre økonomisk ansvarsforhold i etterkant, samt sikre at fasadeendringer ikke kan settes i verk mange år etter at generalforsamlingen ga sitt samtykke. Med et vedtak gyldig i maksimalt 2 år, unngår man en slik uoversiktlig fremtidig situasjon.
Borettslagsloven setter strenge krav til fasadeendringer, da disse ikke anses som vanlig forvaltning eller vedlikehold, og dermed ikke som nødvendige tiltak. Styret mener de foreslåtte endringene i punkt 4.4. bedre gjenspeiler hensikten med lovverket ved disse sakene. Terskelen skal være høy for å endre fasaden, og styret ønsker å sikre tydelig, lovmessig og sikker praksis ved fasadeendring i fremtiden, til borettslagets felles beste. Vedtak:
Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Endring i retningslinjer for lofts-/kjellerutb. vedr. stillas, vern av fellesareal og husordensregl.
Styrets begrunnelse: Styret ønsker en streng, men pragmatisk tilnærming til bruk av stillas, ved for eksempel utskifting av loftsvinduer, slik at dette kan gjennomføres på en effektiv måte og på et tidspunkt som hensyntar både øvrige beboere og andelseier som skal utføre arbeidet.

Styret ønsker også å spesifisere at andelseier plikter å sørge for at det tas særlig hensyn til beplantning i bakgårdene, spesielt syriner, og at andelseier plikter å tilbakesette fellesarealet i samme stand dersom arbeidet fører til skade på plen, trær eller annen beplantning. Styret ønsker også å understreke i retningslinjene at andelseier plikter å følge borettslagets ordensregler. Styret foreslår derfor tydeliggjøring i form av noen mindre endringer i Retningslinjer for loftsutbygging, pkt. 37.
Vedtak: Forslaget ble enstemmig vedtatt.

REHABILITERING OG STØRRE VEDLIKEHOLD
- 2024: Reparasjon av varmekabler i takrenner
- 2023: Bytte av batterier i alle røykvarslere 2022-2023 Rørfornying av soil og bunnledninger 2022-2023 Installasjon av radonvifter i flere kjellere 2021 Nye håndslukkere i alle andeler
- 2021: Flere lyspunkter på loft
- 2021: Branntetting i kjellere
- 2021: Oppgradering av kabeltv-anlegget til Docsis 3.1
- 2020: Utbedring av takrenner
- 2020: Bytte av batterier i brannvarslingsanlegget
- 2020: Brannkontroll
- 2020: EL-anlegg oppgradert i uteområde
- 2019: Ny oppmurt grill i Paviljonggården
- 2019: Tilstandsanalyse drenering og fukt kjellere
- 2019: Tilstandsanalyse EL-anlegg felles
- 2019: Nye sykkelskur i klokkegården og paviljonggården
- 2018-2019: Rehabilitering av fasade og utskifting av vinduer
- 2018: Nytt sykkelskur i barnehagegården
- 2016: Rens av ventilasjonsanlegg
- 2016: Kamerainspeksjon og spyling av soilrør og bunnledninger
- 2012: Nedgravde søppelcontainere
- 2012: Oppgradering av vaskekjeller (2 nye vaskemaskiner, bet.system) 2012 Montering av snøfangere på utsiden av klokkegården
- 2012: Ferdigstillelse av piperehabilitering
- 2012: Barnevognskinner i samtlige kjelleroppganger
- 2011: Piperehabilitering utført av PEWI
- 2011: Nye hovedstrøminntak fra 130 Amp til 260 Amp
- 2011: Nye kummer i bakgårdene
- 2011: Ny tørketrommel i vaskerommet
- 2010: Utskifting av postkasseanlegg
- 2010: Oppussing av portner-/ vaktmesterboligen for utleie
- 2010: Montert varmekabler i takrenner (HMS-arbeider)
- 2010: Montering av nytt callinganlegg
- 2010: Utskifting av dører til hovedinngang
- 2009: Installasjon av seriekoblet brannvarslingsanlegg (HMS-arbeider)

Forretningsfører
Oslo og Omegn Boligforvaltning AS

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett!

Tekniske installasjoner
Bjølsen Borettslag har avtale med Telia for leveranse av bredbånd, kabel-tv, telefoni og digital-tv. Kabelnettet ble oppgradert til Docsis 3.1 i 2021, og beboerne kan velge mellom tre ulike modeller inkludert i felleskostnadene:

1. 50 Mbps internett og TV & Strømming 30 poeng
2. 500 Mbps internett og ingen TV & Strømming
3. Ingen internett, TV & Strømming 110 poeng

Dyrehold
Husdyrhold tillates med forhåndsgodkjenning av styret. Godkjenning er avhengig av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre brukere av eiendommen.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Ribbevegg på barnerom og kjøleskap i kjellerbod medfølger ikke salget.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Selger opplyser at det ble lagt inn radonsug i bygården i 2023. Det ble også lagt radonduk under kjellerarealet vi bygget ut i 2018.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1951/303070-20/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,341
BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
GJELDER FESTE
1964/506633-9/105 NYE VILKÅR

2013/554636-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 4.000.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
GJELDER FESTE

2018/1344354-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 16.000.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
GJELDER FESTE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT

2020/3047742-1/200 MASSETRANSPORT 
FRA:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
TIL:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
ELEKTRONISK INNSENDT

2022/1065984-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 4.500.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
GJELDER FESTE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT

Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.


Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255 kan sees hos megler.

Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Pågående saker:
* Moldegata 3-5 - Utskifting av vinduer. Saksnummer202457847. Moldegata 9-11-15 - Utskifting av vinduer. Saksnummer 202457848. Det foreligger tillatelse til tiltaket datert 15.07.2024. Søknaden omfatter utskifting av vinduer på Bjølsen Studentby i Moldegata 3 og 5 og Moldegata 9, 11 og 15.. Alle glassvegger, vinduer og glassdører på bygningene skal skiftes ut grunnet alder og behov for vedlikehold, og det skal ikke utføres andre endringer på fasadene. Størrelser, profiler, materialer og farger på vinduene skal være tilsvarende eksisterende, i den grad det er mulig.

* Bergensgata 41 - 43 - Etablering av fortau. Saksnummer: 202013759. Søknaden gjelder etablering av fortau langs Bergensgata og Moldegata på Bjølsen i bydel Sagene. Det er gitt rammetillatelse datert 19.01.2021 og igangsettingstillatelse datert 18.02.2021.

* Moldegata 10 - Oppføring av leilighetsbygg. Saksnummer: 202214935. Rammetillatelse ble gitt den 15.12.2023. Søknaden omfatter oppføring av leilighetsbygg og opparbeidelse av vei i Moldegata, bydel Sagene. Det etableres 13 boenheter med private uteoppholdsarealer fordelt over fem etasjer. Bygningen får felles takterrasse og utearealer på bakken, samt innvendig sykkelparkering og avfallshåndtering på bakkeplan. Det er gitt rammetillatelse datert 15.12.2023.

* Sarpsborggata 3 B-D - Riving av bakgårdsbygg og oppføring av rekkehus. Saksnummer 202101504. Rammetillatelse ble gitt den 12.07.2021. Det søkes om riving av eksisterende verksted i bakgården, og oppføring av 3 nye boliger i rekke. Tiltaket må sees som en forlengelse av allerede godkjent prosjekt i Sarpsborggata 1. Boligene oppføres i pusset mur, med ulike farger. Bilkjøring og parkering i bakgården avvikles, og bakgården oppgraderes med beplantning og leke- og oppholdsareal.

* Stavangergata 41 - Loftsutbygging i bevaringsverdig bebyggelse. Saksnummer: 202315953. Tiltaket omfatter utvidelse av eksisterende boenhet opp på loft og innsetting av takvinduer og glugger. Tiltaket er lokalisert i bydel Sagene. Det er gitt rammetillatelse datert 08.01.2024.

Advokat Dehlis plass består i dag av parkeringsplass og rundkjøring. Nå ønsker bydelen og lokalpolitikerne å stenge av og lage en hyggelig nabolagspark. Sommeren 2019 presenterte bydelsdirektøren et forslag til plan for videre arbeid med saken i sak 19/35 "Status for arbeidet med bilfritt byliv ved Advokat Dehlis plass". Bydelsutvalget vedtok den 13.6.19 å støtte administrasjonens plan. Videre fremdrift for planleggingen og eventuell oppstart er ikke kjent for megler, da de er i et tidlig stadie.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 8 100 000,- (Prisantydning)
kr 260 201,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 360 201,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring)
--------------------------------------------------------
kr 8 150,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 368 351,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (Kr.67 600)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.164)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.480)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.21 801)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.7 200)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 300)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 567)
Markedsføring - inkl. EIE Look og Blink med Finn (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.4 750)
Totalt kr. (Kr.152 047)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0263

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Stavangergata 43
For mer om objektet
Stavangergata 43

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: