EiendomUranienborgveien 7A, 0351 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 214 Bnr. 392 Snr. 19 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 78 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 74 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 74 kvm, Bruksareal: 78 kvm, BRA-i: 74 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1938
TomtEiet tomt 1191 kvm
Prisantydning7 950 000
TilstandsrapportTakstmann: Pål Henry Tronsen
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 37 482,- pr. 21.10.2024
Andel fellesformue kr. 0,- 31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 7 950 000,- (Prisantydning)
kr 37 482,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 987 482,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 500,- (Flyttegebyr)
kr 199 670,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 7 987 482,-))
--------------------------------------------------------
kr 202 370,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 189 852,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 199 802,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 821,- pr. mnd.
Herav:
Bredbåndsavgift kr. 236,-
Felleskostnader kr. 4 348,-
Kabel-TV-avgift kr. 237,-
I tillegg kommer garasjeplass-leie kr. 1000,-
Ved benyttelse av EL-billader kommer strømtillegg på kr. 500,-
Dersom man ikke ønsker å overta leie av garasjeplass vil felleskostnadene utgjøre kr. 4821,- pr. mnd
Fra 01.01.2025 er det bestemt at felleskostnader vil øke med 10%.
Felleskostnad inkludererOppvarming via vannbåren varme, TV- og internett-tilgang, kommunale avgifter, forretningsførsel, nedbetaling andel fellesgjeld, felles forsikring, parkeringsleie, avsetning til drift og mindre vedlikehold.
EierBastian Poppe
Ingvild Hylland Poppe
BeskrivelseVelkommen til Uranienborgveien 7A. Denne stilfulle boligen har gjennomgående romslig planløsning og
høy standard, med bl.a. vannbåren gulvvarme, påkostede og spesialtilpassede detaljer, arkitektoniske
finesser, to elegante bad, skjult vaskekott, samt romslig og sosialt kjøkken med HTH-innredning.
Leiligheten som ligger i byggets 4. etasje med heisadkomst, utstråler stil og raffinement.
Med en ettertraktet beliggenhet på Uranienborg, rett bak Slottet, får du likevel en usjenert beliggenhet
samtidig som du er midt i hjertet av Oslo. Nyt roen i en stille gate, med byens pulserende liv kun et
steinkast unna.
•Garasjeleie med lademulighet
•Omfattende oppusset i 2016
•Solrik balkong
•2 boder
•Vannbåren varme
•Skjermet og stille beliggenhet
•Slottsparken som nabo
•Bogstadveien og Hegdehaugsveien i umiddelbar nærhet.
ParkeringSameiet har 48 parkeringsplasser i felles garasjekjeller som leies ut av sameiet. Selger leier
garasjeplass med lademulighet for kr. 1000 pr. mnd. Strøm kommer i tillegg og koster 500,- pr.mnd.
Ved overdragelse av boligseksjon kan leiekontrakt på garasjeplass overføres til ny seksjonseier, såfremt
tidligere eier har gyldig leiekontrakt ved overdragelsestidspunkt. Kjøper kan overta leieforhold av plass.
Styret leier ut parkeringsplasser på sameiets fellesareal til boligseksjonseierne, men kan også leies ut til
andre utenfor sameiet. Sameierne har fortrinnsrett. Den enkelte leier av parkeringsplass kan ikke
fremleie parkeringsplassen til andre.
Ellers parkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år
El-bil : 2000 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetUranienborgveien 7 ligger like bak slottet og er en av byens mest attraktive og veletablert strøk med
representative bygårder, ambassader og byvillaer med flotte velstelte forhager i nabolaget. Dette er en
stille og rolig gate, med alt av servicetilbud like utenfor inngangsporten.
Dagligvarehandelen kan du f.eks. gjøre på Rema 1000 i Parkveien, Kiwi Hegdehaugsveien eller
søndagsåpne Joker i Parkveien.
Et steinkast fra leiligheten ligger populære Hegdehaugsveien og Bogstadveien med kjente kjedebutikker,
eksklusive spesialforretninger samt spisesteder og utesteder. Videre finner man Frognerveien med
tilstøtende gate med noen av byens beste spisesteder, nisjeforretninger og utesteder. Det er kort vei til St.
Hanshaugen, Bislett, Solli plass, Bygdøy Allé, Vika, Aker Brygge og Oslo sentrum.
Fra boligen er det gangavstand til flere flotte og frodige parker. Slottsparken ligger i tøffelavstand fra
boligen, samt gangavstand til Uranienborgparken og Frognerparken.
Det er også fine tur- og sykkelmuligheter i nærområdet, for eksempel langs Frognerkilen og ut til Bygdøy.
For den treningsglade finnes EVO i Oscars gate, Summit i Skovveien 11 og Sats på Solli plass.
I kort gangavstand fra leiligheten kan en ta trikk både fra Homansbyen, Welhavens gate og fra
Riddervolds plass til ulike retninger i byen, eller buss fra Uranienborgveien. Nationaltheatret stasjon
ligger 10 minutter unna med et servicetilbud bestående av tog, flytog samt t-bane.
Det er korte avstander til lekeplasser, skøytebane, tennisanlegg, svømmehall, treningssenter og kino
m.m
BebyggelseOmrådet består hovedsaklige av kvartals- og byvillabebyggelse.
TomtEiet tomt, 1191 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonKort vei til off. kommunikasjon. Trikkestopp i Homansbyen, Welhavens gate og fra Riddervolds plass tar
deg til ulike retninger i byen. Gangavstand til Nationalteatheret som er knutepunkt i Oslo med en rekke
tog-, T-bane-, trikk- og buss-forbindelser til alle døgnets tider.
InneholderBoligen ligger i bygget 4. etasje og inneholder entré, gang/hall, 2 bad/wc, 2 soverom, vaskekott, kjøkken
og stue. Stuen kan også innredes som soverom 3.
Fra stue er det utgang til brannbalkong på ca. 3 kvm.
I tillegg medfølger 2 boder i kjeller.
ByggemåteBolig-/næringsbygg, oppført i 1938. Gulvflater i kjeller og etasjeskillere i betong. Yttervegger og bærende
konstruksjoner i stål-/betongkonstruksjoner. Utvendige fasader er forblendet med teglstein samt
pussede og malte overflater. Tilnærmet flatt tak, tekket med papp/membran. Støpt gulv mot grunn og
etasjeskillere i betongkonstruksjon. Heis over alle plan.
Vinduer:
Vinduer med isolerglass i tre ramme og karm.
Vinduer i leilighetens østside er fra 1986 (TG2) og leilighetens vestside har vinduer og balkongdør med 2
& 3 lag glass fra 2016 (TG1).
Det foreligger planer om utskifting av byggets vinduer i sameiet, men dette gjelder kun de eldre vinduene
ut mot Uranienborgveien.
Dører:
Leilighetsdør med brann-/lydmotstand, sikkerhetslås og kikkhull.
Balkongdør med isolerglass.
Balkong:
Vestvendt brannbalkong på 3 kvm. med utgang fra stue.
BoderDet medfølger to boder i kjeller med denne leilighet.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Eiere av seksjoner på 30 kvm disponerer vederlagsfritt en kjellerbod, eiere av seksjoner på 74, 82 og 88
kvm to kjellerboder og eiere av seksjoner på 100 og 120 kvm. disponerer tre kjellerboder. Eiendommens
øvrige kjellerareal eies og disponeres i fellesskap av boligseksjonseierne (etter bruttoareal av hver
seksjon). Inntekter av dette arealet fordeles etter bruttoareal av hver boligseksjon.
StandardKjøkken:
Kjøkkeninnredning fra kvalitetsmerket HTH med laminerte skrog og slette fronter med integrerte håndtak.
Helstøpt benkeplate med oppvaskkum i betong tilkoblet ettgreps blandebatteri. Betongen er impregnert
med SurfaPore M, en olje- og vannavvisende impregnering til betong. Betonkummen er nylig pusset ned
og malt på nytt. Svært gode arbeidsflater. Integrerte hvitevarer er platetopp, stekeovn i arbeids- og
barnevennlig høyde, oppvaskmaskin, vinskap og kjøl-/fryseskap. Nyere ventilator(2023) med kullfilter over
platetopp. Komfyrvakt og waterguard. Medfølgende hylle for ytterligere oppbevaring. Lekker peisovn på
kjøkken.
Baderom 1:
Delikat flislagt bad med varmekabler i gulv og LED-downlights i himling.
Vegghengt plassbesparende servant med ettgreps blandebatteri og stort vegghengt speil. Dusjnisje med
plasstilpassende glassdører i 8 mm herdet glass med foldedør som slår begge veier. Dusjgarnityr med
regnfallsdusj og hånddusj fra Grohe. Vegghengt Duravit toalett med skjult sisterne. Elektrisk styrt
avtrekksvifte. Bad fra 2016 i følge tidligere eier.
Baderom 2:
Flott bad med flislagte gulv og vegger. Varmekabler i gulv, og malt himling med LED-downlights.
Baderomsinnredning med flislagt servantseksjon porselensservant fra Villeroy & Boch og skuffer for
oppbevaring. Vegghengt toalett med skjult sisterne. Romslig og luksuriøst dusjhjørne med glassdører i
herdet glass som slår begge veier og to Grohe armatur og garnityr med regnfallsdusj og hånddusj. Pyrus
designsluk. Stilrent frittstående badekar fra Grohe med dusjarmatur og hånddusj. Elektrisk styrt
avtrekksvifte. Bad fra 2016 i følge tidligere eier. Glassdør i frostet glass.
Vaskekott - Spesialrom:
Praktisk vaskekott i entré med avløpssøyle og opplegg for vaskemaskin.
Fordelerskap til rør-i-rør system. Diverse oppbevaringshyller.
Finns`s Bygg & Interiørservice AS er ansvarlig entreprenør av to baderom og vaskerom gjennomført i 2016
ihht. tidligere salgsoppgave.
Innvendige overflater:
Gulvene: hovedsakelig énstavs parkett og fliser.
Veggene har malte flater, betong og fliser.
Himling er malte flater.
Ildsted:
Peisovn fra Jøtul F373 kjøkkenovn med glass på tre sider som sprer lyset montert på kjøkkenbenk.
Rentbrennende Jøtul F373 etablert november 2016. Montert på kjøkkenbenk i samråd med Oslo
Kommune, brann og feiervesen ifølge tidligere eier.
Innvendige dører:
Dører til vaskekott i trevirke.
Øvrige innerdører i glass med tre og metallrammer.
Følgende registrerte avvik ihht. tilstandsrapporten:
TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak:
Våtrom/baderom 2 > Sanitærutstyr og innredning:
Det mangler drenering fra innebygget sisterne.
Det må foretas lokal utbedring.
Kostnadsestimat: Under 10 000
TG 2 (lys gul) - Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak:
Utvendig > Balkonger:
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Rekkverkshøyde er målt til 84 cm, mot dagens krav på 100 cm.
Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav.
Innvendig > Overflater:
Bruksmerker, riper, hull etter bildeinnfesting, tv og møbler er påregnelig på alle overflater.
Om kjøper har andre krav til estetikk eller ønsker andre overflater kan det være påregnelig med
utbedringer.
Tekniske installasjoner > Vannledninger:
Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket.
Rørkurser på rør-i-rør system bør merkes.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
Ja. Tilbakeslag ved ett tilfelle da naboen pusset opp. Tett sluk på hovedbad ved ett tilfelle da
undertegnede flyttet inn, og tidligere eier ikke hadde bodd i leiligheten på lenge og ikke renset slukene.
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
Ja. Ved ekstremnedbør har det ved to tilfeller kommet overvann inn i garasjeanlegget og deler av kjeller.
Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Overvann kommet inn i garasjeanlegget ved ekstremnedbør. Nye grunnvannspgumper er installert.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Gjennomført eltilsyn i sameiet juni 2023. Ingen avvik avdekket i boligen.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja. Seksjonseiere kan leie garasjeplasser i garasjen fra sameiet. Parkeringsplass med el-bil lader kan
overtas av ny eier.
Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak
som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?
Ja. Det foreligger en detaljregulering for kvartalet "lille Uranienborg". Se saksinnsyn hos Plan- og
bygningsetaten i Oslo kommune- 201900078 - Reguleringssak.
Kjenner du til om sameie/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag?
Ja. Ene næringsseksjonen har en ulovlighetssak mot seg. Manglende bruksendring fra Kiosk til
Serveringslokale.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. Det vil mest sannsynlig bli gjennomført en kapitalinnhenting fra seksjonseierne i løpet av de neste
månedene for å rehabilitere garasjeanlegget. Hvor mye dette utgjør for den enkelte seksjonseier er ikke
endelig avgjort.
Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks.
rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Det var faraomaur i minst en seksjon i den andre oppgangen i 2023. Skadedyrfirma ble hyret inn for å
ta seg av problemet som nå er løst.
Tilleggskommentarer:
- Satt inn plassbygget TV-benk og vegghyller i stue, samt høyskap og kommode i gang. Utført i mai -21 av
SnekkerLars.
- Skiftet ventilator på kjøkkenet mai -23. Utført av Elkjøp. - Satt inn skinne med lamper over spisestue
august -20. Utført av brødrene Kolstad installasjon.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument fra 1938. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest.
Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på
(oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen
tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50.
Byggetegninger:
Det foreligger byggetegninger med det er avvik fra disse og dagens bruk.
Det som er betegnet som kjøkken og pikeværelse er i dag innredet som stue og bad.
Veggene mellom entreen, kott og garderobe er fjernet og et stor åpen løsning med entré, gang/hall og
kjøkken/allrom er etablert. Det som er betegn et som stue er idag kjøkken/allrom samt at det er etablert et
soverom i enden. Det som er opprinnelig betegnet som bad er idag fortsatt bad, men utvidet litt slik at
opprinnelige soverom er blitt litt mindre. Det som var et lite rom på 1,5 kvm på soverommet er innlemmet
på badet som dusjsone. Se vedlagte opprinnelige byggetegninger.
Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning.
Elektrisk anleggEl-anlegg med automatsikringer fra 2016.
Sikringsskap i oppgang nærmest heis i 4. etg.
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingOppvarming via vannbåren varme og peisovn.
Vannbåren varme i gulv på kjøkken, i entré og i stue.
Varmen er tilknyttet byggets felles fyringsanlegg og inkludert i felleskostnadene.
Varmekabler på bad.
Det er synlige radiatorrør i stuen, slik at man kan monter vegghengt radiator om ønskelig.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til kr. for 2024.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 821,-
pr.mnd.
Oppvarming via vannbåren varme, TV- og internett-tilgang, kommunale avgifter, forretningsførsel, nedbetaling andel fellesgjeld, felles forsikring, parkeringsleie, avsetning til drift og mindre vedlikehold.
Herav:
Bredbåndsavgift kr. 236,-
Felleskostnader kr. 4 348,-
Kabel-TV-avgift kr. 237,-
I tillegg kommer garasjeplass-leie kr. 1000,-
Ved benyttelse av EL-billader kommer strømtillegg på kr. 500,-
Dersom man ikke ønsker å overta leie av garasjeplass vil felleskostnadene utgjøre kr. 4821,- pr. mnd
Fra 01.01.2025 er det bestemt at felleskostnader vil øke med 10%.
Styret opplyser at det vil komme en kapitalinnkreving trolig i løpet av 2025 ifm. rehabilitering av
garasjeanlegg.
Faste løpende kostnaderMye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring etc.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 5173 kwh pr. år. Utgiftene er basert på nåværende
eiers forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har ett lån pr. 21.10.2024:
Lånenummer: 16368931571, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 21.10.2024: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 79
Saldo per 21.10.2024: 1 130 000
Andel av saldo: 37 482
Neste termin/avdrag: 30.12.2024 ( siste termin 30.06.2044 )
Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.12.2024 utgjøre ca. kr 73,00
per måned for denne boligen.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP4005324.2.1
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig: kr 1 816 977
Som sekundærbolig: kr 6 904 513
SameieSameie: SAMEIET URANIENBORGVEIEN 7, Orgnr: 983554555
Sameiet er et kombinert sameie som består av 39 seksjoner derav 34 boligseksjoner og 5
næringsseksjoner på gnr. 214, bnr. 392 i Oslo kommune.
Sameiet har avtale om vaktmestertjenester med Rene Bygårder AS.
kollektiv avtale med Telia Norge AS om kabel-tv og bredbånd.
Sykkebod i 1. etg. og sykkelparkering i garasjen.
Det er pt. ikke tillatt å grille på balkongen. Det er planlagt å rehabilitere dagens brannbalkonger og
erstatte disse med ordentlige balkonger. Det antas at det da kan bli tillatt etter sameiets planer for
vedlikehold.
Kommende vedlikehold:
Sameiet har flere større vedlikeholdsplaner på sikt.Det er per dags dato ikke satt noen dato for oppstart av
noen av disse prosjektene.
Sameiet har en prioriteringsliste for større vedlikehold som ser slik ut:
1. Garasjerehabilitering
2. Brannbalkonger, byttes ut og erstattes med nye større balkonger
3. Vindusutskifting av eldre vinduer
4. Rør-rehabilitering
Nåværende styre har tenkt at disse fire vedlikeholdsprosjektene skal/bør skje innen fem til ti år.
Styret har innhentet flere tilbud med ulik differanse og pris, men det er per idag ikke avklart hvordan de
ulike prosjektene skal finansieres. Styret opplyser at det forventes kapitalinnkreving og låneopptak trolig
iløpet av 2025, tidligst mars, men beløp og innkreving og eventuell fordeling er ikke satt per i dag. I første
omgang vurderer styret ca. 15 millioner.
Styreleder opplyser at det er bestemt å øke fellesutgifter fra 1 januar med 10 %.
Det kan også bli aktuelt med låneopptak som da vil medføre økning i andel fellesgjeld og felleskostnader
etterhvert som prosjektene blir satt i gang.
Det vil heller ikke være mer enn et prosjekt som gjennomføres om gangen.
Sameiet har også planer om å bytte ut heisen.
Styret har arbeidet med følgende i 2023/24:
- Økonomi:
Styret besluttet økning av felleskostnadene på generalformsaling i 2024. Bakgrunnen for dette er generell
prisøkning og en anstrengt økonomi i sameiet.
- Styret har siden siste årsmøte brukt mye tid på å skaffe en helhetlig oversikt over vedlikeholdsbehovet i
gården. Samt satt opp en prioriteringsliste for hvilke tiltak styret mener er viktigst å få gjennomført først
(ref. ovenfor).
- Styret har ryddet opp, reforhandlet og sagt opp avtaler.
- Byttet forretningsførsel med Oslo og omegn boligforvaltning (OBF), og da sagt opp avtalen med OBOS
fra og med 01.07.2024.
- Felles dugnad ble avholdt 25.10.2023 og 13.05.2024.
- Styret har jobbet intenst for å inngå kontrakter for utleie av garasjeplasser. På nåværende tidspunkt er
alle plasser det er mulig å parkere biler på utleid.
- Styret har laget forslag til innhenting av egenkapital/finansiering av vedlikeholdsarbeidene som må
gjennomføres.
- Fellesvaskeriet vil bli avviklet da for få benytter vaskeriet.
- Etter en brannteknisk tilstandsvurdering i 2022, ble det anbefalt installasjon av heldekkende
brannvarsling. Det er innhentet flere tilbud av forrige styret. Nåværende styret valgte heller å innhente
egne tilbud, og det ble installert brannvarslingsanlegg fra SFTY høsten 2023.
- Styret har behandlet klager på støy fra seksjoner i strid husordensregler. Klagene formidles til eierne og
registreres. Vi ønsker å minne om at husordensreglene i sameiet skal følges.
- Det har vært mye løpende vedlikeholdsbehov. Spesielt i forbindelse med heiser, radiatorer og
fjernvarmeanlegget det siste året. Styret gjennomførte strengt nødvendige reparasjoner og vedlikehold,
men ønsker å gjennomføre en mer helhetlig utskiftning av radiatorer, sprinkelanlegg og rør i garasjen i
2024. I 2023 ble det også gjennomført et lovpålagt eltilsyn. Alle pålegg har blitt fulgt opp og utbedret.
Styret har også hatt en tilstandsvurdering av felles elanlegg. Forslag til oppgraderinger blir fulgt opp.
- Det er installert kameraovervåkning ved innkjøringen til garasjen og i garasjen. En inngjerding av
området ved søppelbøttene er også snart sluttført.
- Heisene i sameiet begynner å bli gamle og elektronikken er delvis utdatert. Da er det ekstra viktig at alle
beboere passer på og ikke overbelaster heisene. Heisstans alene kostet sameiet over 130 000 kroner i
2023 og hittil i 2024. Om en heisstans skyldes feil benyttelse av heisene fra enkelte beboere vil styret
fakturere seksjonseierne for kostnaden tilknyttet dette.
- Styret har måttet sette seg inn i en sak som gjelder en av næringsseksjonene.
- Styret har fulgt opp reguleringssaken for "Lille Uranienborg". Det vil si utbyggingen som vil starte opp
mot bakgården en eller annen gang i fremtiden
Vedlikeholdshistorikk:
2018: Sameiet gjorde rør-rehabilitering sommeren 2018. Prosjektet var strømpeløsning
2013: Maling og asfaltering
2011: Ombygging til fjernvarme
2009: Generell oppussing av garasje
2009: Oppussing av oppganger
2008: Byttet lamper i garasje og oppganger
2007: Rehabilitering av takterrassene
2007: Bytte av garasjeport
2005: Asfaltering av nedkjørsel til garasjeanlegg
2004: Fasade/bakgård samt maling av vinduer/bakgård
2004: Ny pumpe, samt yttervegg er drenert på nytt.
2003: Utbedringer i fyrrommet / Rep.varmtvann
ForretningsførerOBF - Oslo og omegn boligforvaltning
StyregodkjenningNy seksjonseier skal godkjennes av sameiet ved styret. Godkjenning kan bare nektes dersom det
foreligger saklig grunn.
Nekter sameiet å godkjenne erververen som seksjonseier, må melding om dette komme fram til
erververen senest 20 dager etter at søknaden om godkjenning kom fram til sameiet. I motsatt fall skal
godkjenning regnes som gitt.
Erververen har ikke rett til å bruke seksjonen før godkjenning er gitt eller det er rettskraftig avgjort at
erververen har rett til å erverve seksjonen.
Ved eierskifte vil kjøper faktureres kr. 1500,- fra sameiet for flyttegebyr.
Tekniske installasjonerKollektiv avtale med Telia Norge AS om kabel-tv og bredbånd. Avtalen kan ikke sies opp individuelt.
Rør-i-rør system.
Fordelerskap er plassert på vaskekott.
Avløpsrør i plast.
Naturlig ventilasjon.
Varmtvann fra fellesanlegg.
Vannbåren varme i gulv på kjøkken, i entré og i stue.
Varmen er tilknyttet byggets felles fyringsanlegg.
Elanlegg med automatsikringer.
Varmekabler i gulv på begge bad.
Brann- og røykvarslere.
Pulver slokkingsapparat.
DyreholdDyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de
øvrige brukerne av eiendommen.
DiverseFølgende medfølger:
Spisebord, benk og stoler.
Lamper over spisebordet og lampe i hjørnet på kjøkkenet kan medfølge.
Hylle på kjøkkenet kan medfølge om ønskelig.
RadonmålingLeiligheten ligger i 4. etasje og radonmålinger er ikke relevant.
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1937/300370-1/105 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
25.01.1937
vedr. drenering
OVERFØRT FRA: 0301-214/392
Gjelder denne registerenheten med flere
1937/300371-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN. TINGLYST
25.01.1937
OVERFØRT FRA: 0301-214/392
Gjelder denne registerenheten med flere
1937/302523-1/105 ERKLÆRING/AVTALE TINGLYST
03.06.1937
Bestemmelse om kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
OVERFØRT FRA: 0301-214/392
Gjelder denne registerenheten med flere
1974/524313-59/105 PANTSETTELSESERKLÆRING TINGLYST
31.12.1974
BELØP: NOK 5.000
PANTHAVER:Sameiet
Lnr: 1111027
PANTSETTELSESERKLÆRING
UTEN OPPTRINNSRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
2020/2595934-1/200 PANTEDOKUMENT TINGLYST
15.06.2020 21:00
BELØP: NOK 6.700.000
PANTHAVER:DANSKE BANK
Org.nr: 977074010
Grunndata
________________________________________
1974/524313-58/105 SEKSJONERING TINGLYST
31.12.1974
SNR: 19
FORMÅL: Bolig
1986/31681-30/105 RESEK/ENDRING FORMÅL/BRØK/TILLEGGSDEL TINGLYST
28.05.1986
SNR: 19
FORMÅL: Bolig
SAMEIEBRØK: 88/2653
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 39 SEKSJONER
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
UtleieUtleie er tillatt.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende.
En seksjonseier har rett til å leie ut sin seksjon, men leier må godkjennes av sameiet ved styret.
Godkjenning kan bare nektes dersom det foreligger saklig grunn.
2) Nekter sameiet å godkjenne leier, må melding om dette komme fram til seksjonseier senest 20 dager
etter at søknaden om godkjenning kom fram til sameiet. I motsatt fall skal godkjenning regnes som gitt.
(3) Leier har ikke rett til å bruke seksjonen før godkjenning er gitt.
(4) Ved utleie skal seksjonseier oppgi navnet på leietakeren og alle som skal bebo seksjonen, samt
innflyttingsdato. I tillegg er seksjonseier forpliktet til å dokumentere at leietakeren har akseptert sameiets
husordensregler som en del av leiekontrakten. Seksjonseier er ansvarlig for skader som leietakeren
måtte påføre fellesarealet både i forbindelse med inn- og fraflytting og i leieperioden. Seksjonseier er
også ansvarlig for å videreformidle relevant informasjon fra styret og forretningsfører til leietakeren.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringBoligen er regulert for kombinert bebyggelse og anleggsformål etter S-5183.
Eiendommen er oppført på Byantikvarens Gule liste.
Byggesaker i området:
Uranienborgveien 3 - Ombygging og nye loftsleiligheter
Saksnr. 202452227 - Byggesak
Mottatt sak: 18.02.2024
Status: Rammetillatelse gitt
Siste bevegelse: 03.10.2024: Rettet rammetillatelse. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om
oppdeling av boenheter i 1. - 4. etasje, bruksendring til bolig for etablering av tre leiligheter på loft med
tilhørende takarker, takvinduer og takterrasser, som vi mottok 18.02.2024.
Oscars gate 30 - Utskifting av vinduer i 2.-6. etasje, unntak fra MFT
Saksnr. 202307753 - Byggesak
Mottatt sak: 12.05.2023
Status: Igangsettingstillatelse gitt
Siste bevegelse: 09.02.2024, ny tiltakshaver
Hegdehaugsveien 24 - Bruksendring og ombygging av lokale til restaurant
Saksnr. 202454271 - Byggesak
Mottatt sak: 26.03.2024
Status: Søknad under behandling
Siste bevegelse 03.10.2024: Behov for tilleggsdokumentasjon.
Det er søkt om å bygge om tidligere Horgan´s i 1. etasje i Hegdehaugsveien 24 til å bli Mc Donald´s
Les mer i saksinnsyn:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454271
Hegdehaugsveien 23 - Utskifting av vinduer
Saksnr. 202313765 - Byggesak
Mottatt sak: 16.09.2023
Status: Tillatelse gitt
Siste bevegelse 26.08.2024, midlertidig stanset. Prosjektet er nå i gang igjen.
Les mer i saksinnsyn:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202313765
Reguleringssak:
Hegdehaugsveien 28 - Detaljregulering - Utvikling av kvartalet og kulturminneverdier - Lille Uranienborg -
S-5183
Saksnr. 201900078 - Reguleringssak
Mottatt sak: 31.12.2018
Status: Saken er avsluttet
Planen gjelder regulering av planområdet til bolig og ulike typer næringsformål. Hensikten med planen er
å tilrettelegge for en kombinasjon av vern og utvikling av kvartalet gjennom en helhetlig plan. Det skal bli
et flerfunksjonelt område der det legges til rette for økt byliv, flere boliger og andre formål som ikke
kommer i konflikt med kulturminneinteresser. I felt 1 foreslås mulighet for utbygging av bebyggelse på ca.
5000 m2 BRA i 5-7 etasjer.
Oslo bystyre vedtar med hjemmel i plan- og bygningslovens § 12-12 forslag til detaljregulering med
konsekvensutredning og med reguleringsbestemmelser for Hegdehaugsveien 28 m.fl., som reguleres til
Bebyggelse og anlegg:
• Felt 1-3: Bolig/forretning/undervisning/kulturinstitusjon/annen offentlig eller privat tjenesteyting
(konferanse, nabolagsfunksjoner)/kontor/hotell/overnatting/ bevertning/annen næring
(håndverksvirksomhet og produksjonsvirksomhet/verksted).
• Felt 4-7: Bolig/forretning/administrasjon/annen offentlig eller privat tjenesteyting (helse- og
velværerelatert virksomhet, konsulentvirksomhet, kultur og galleri)/kontor/hotell/overnatting/ bevertning.
Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur
• Fortau
Utvalget legger vekt på at prosjektet er utarbeidet i nært samarbeid mellom Byantikvaren og tiltakshaver.
Utvalget mener prosjektet tar godt vare på natur- og bevaringshensyn og at kvartalet vil gi området et løft
ved at asfalterte parkeringsflater blir erstattet med boliger og flotte fellesområder som vil bli offentlig
tilgjengelig.
Utvalget erkjenner at slike fortettingsprosjekter i indre by kan ha uheldig påvirkning på naboeiendommer.
Det ligger i sakens natur at i indre by vil bygg ofte ligge så tett at utsyn og lys vil kunne bli negativt påvirket.
Det bemerkes at avstand mellom de nye byggene og naboen i nord er 12 meter som er en akseptabel
avstand i indre by. Utvalget ser at PBE skriver: «Det er i planforslaget vist at foreslåtte høyder og
byggegrenser ivaretar preakseptert løsning for lysinnslipp til nye boliger i teknisk forskrift»
Les mer i saksinnsyn:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201900078
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 7 950 000,- (Prisantydning)
kr 37 482,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 987 482,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 500,- (Flyttegebyr)
kr 199 670,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 7 987 482,-))
--------------------------------------------------------
kr 202 370,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 189 852,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 199 802,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
Det er søkt om å dele opp den eksisterende boenheten i første etasje i to boenheter på henholdsvis 40
m2 og 35 m2. Det er også søkt om å dele opp de eksisterende boenhetene i 2. til 4. etasje slik at det blir
fire boenheter per etasje. Videre er det søkt om bruksendring av loftet til tre nye boenheter i tillegg til tre
takarker og fire takvinduer mot gata samt tre takterrasser og
fire takvinduer mot bakgården. Det etableres også to løfteplattformer og det er satt av plass til syv sykler i
portrommet. Les mer i saksinnsyn:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202452227
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon av salgssum (1,5%)
Tilrettelegging (Kr.19 900)
Markedspakke Premium (Kr. 23 900)
Visningshonorar/overtakelse (Kr. 3 500 pr. stk. )
Oppgjør (Kr. 7 500)
Tilstandsrapport (Kr. 9 700)
Fotopakke (Kr. 10 750)
Innhente lovpålagt boliginfo fra forretningsfører ca. (Kr. 4 500)
Innhente lovpålagt info fra bygningsetaten ca. (Kr. 2 313)
Eierskiftegebyr (Kr. 6 385)
Innhenting av grunnbok (Kr. 808)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr. 500)
Elektronisk kommunikasjon (Kr. 490)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0593
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Erlend Opheim
SaksbehandlereErlend Opheim
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler
Mob: 41 40 20 30 / E-post: eo@eie.no