EiendomHaugerudveien 78, 0674 OSLO, Etasje: 7
MatrikkelAndelsnr. 345 Orgnr. 948515660 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 47 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 45 kvm
Følgende inngår i innvendig bruksareal:
Entré, baderom, stue, kjøkken og soverom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 kvm
ArealPrimærrom: 45 kvm, Bruksareal: 47 kvm, BRA-i: 45 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1967
TomtEiet tomt 60300 kvm
Prisantydning3 800 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 18.12.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 184 000,- pr. 01.12.2024.
Andel fellesformue: kr. 14 225,- pr. 31.12.2023.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 800 000,- (Prisantydning)
kr 184 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 984 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 992 981,- (Totalpris inkl omkostninger)
I tillegg kommer valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
FelleskostnadKr. 3 920,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, fyring, kabel-tv, trappevask, nedbetaling av andel fellesgjeld, kommunale avgifter, drift- og
vedlikeholdskostnader, forretningsfører, felles bygningsforsikring og kommunale avgifter.
Totale felleskostnader per måned er på kr. 3 920 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 3 036
- Kapitalkost. lån 1 OBOS01: kr. 884
Det er mulighet til å betale deler av fellesgjelden for denne leiligheten (IN-ordning). Kapitalkostnaden på
lånet OBOS01 utgjør kr. 884,-/mnd. Nedbetales IN-lånet (pr. 16.12.24 kr. 146 717,-) i sin helhet, vil
leiligheten ha månedlige utgifter på ca. kr. 3 036,-.
Fellesgjelden kan innbetales to ganger i året, ved låneforfall 30.05 og 30.11. Andelseier må i så tilfelle gi
beskjed en måned før terminforfall dersom man ønsker å nedbetale fellesgjeld. Minimumsbeløpet for
innbetaling er kr 60 000 pr. gang.
I dialog med styret per e-post den 24.12.2024 informerer styreleder at felleskostnadene vil øke med 5% i
januar på grunn av prisstigning.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierVictoria C Hildebrandt
ParkeringBorettslaget leier ut 530 parkerings- og garasjeplasser etter annsientiet, ved å ta kontakt med styret. Det
påløper administrasjonskostnader til forretningsfører ved tildeling av plass. Alle biler med gyldig plass
må ha parkeringsoblat i vinduet på bilen. Dette fås ved å kontakte driftskontoret i Haugerudveien 80 ved
framvisning av kontrakt og vognkort. For uteplasser er leie pr. plass pr. måned kr. 345.- og kr 575 pr.
måned i parkeringshuset fra og med 1. januar 2023.
Styret informerer i e-post den 24.12.2024 at borettslaget har ledige parkeringsplasser både i
parkeringshus og utendørs.
Ellers er det gateparkering langs hele veien, som per nå er gratis.
BeliggenhetBoligen ligger i et populær og barnevennlig boligområde på Haugerud. Perfekt for deg som ønsker å bo i
byen utenfor bykjernen, men samtidig i nærheten av offentlig kommunikasjon. Her bor du i grønne
omgivelser, samtidig som du har kort vei til alt du trenger i hverdagen.
Med Østmarka bare noen minutter unna, har du direkte tilgang til et fantastisk rekreasjonsområde. Om
vinteren kan du glede deg over milevis med nypreparerte skiløyper, mens sommeren byr på flotte tur- og
sykkelstier, idylliske vann og vakker natur. Perfekt for både store og små som ønsker å være aktive
utendørs.
Daglige innkjøp kan gjøres på Kiwi eller Rema 1000, begge i umiddelbar nærhet. I tillegg ligger
Haugerud senter like ved med et variert utvalg av butikker og servicetilbud. Ønsker du et større utvalg, er
både Tveita Senter, Trosterud Senter, Alna Senter, Bryn Senter og Ikea lett tilgjengelig med bil eller
kollektivtransport.
Det er spennende planer under utvikling for Haugerud-området, inkludert oppgraderinger av Haugerud
senter, skole og idrettsanlegg. Dette vil bidra til å gjøre området enda mer attraktivt i fremtiden. Mer
informasjon om disse planene finner du på Oslo kommunes nettsider: Planprogram for Trosterud og
Haugerud.
Med denne beliggenheten får du et trygt, praktisk og naturnært hjem – en perfekt kombinasjon for både
småbarnsfamilier, aktive par og alle som setter pris på et godt nabolag.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 60300 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonHaugerud T-banestasjon ligger i kort gangavstand, med hyppige avganger som tar deg raskt til Oslo
sentrum på under 15 minutter. Det finnes også gode bussforbindelser i området, som gjør det enkelt å
komme seg rundt i byen.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tilleggs til leilighetens arealer, disponerer boligen 1 kjellerbod på 2 kvm.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Det er ingen TG3.
Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak.
Vinduer
Isolérglass i treramme.
Årstall: 1991
Vurdering av avvik:
- Trege håndtak, noe harde å betjene. Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Det må påregnes utskifting av vinduer innen kort tid. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Verandadør
Verandadør med isolérglass.
Vurdering av avvik:
- Slarkete håndtak. Bruksslitt dør.
Konsekvens/tiltak:
- Trege håndtak, noe harde å betjene. Generell elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad.
Veranda
Veranda med adkomst fra stuen. Bygget med støpt dekke og rekkverk i metall og plater. Evt. sluk i gulvet
under tregulvet er ikke observert, det krever fjerning av tregulvet i så fall.
Rekkverk høyde: 114,5 m2
Det er over 10m til bakken.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Original verandakonstruksjon med den
elde og slitasje det medfører.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Vær klar over for lavt
rekkverk mht. dagens krav. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - kjøkken
Ventilator med kullfilter. Avtrekkskanalen er ført nærme avtrekksventil i kjøkkenveggen (med mekanisk
avtrekk). Det er positivt med mekanisk avtrekk i veggen bak ventilatoren men ettersom avtrekkskanalen
ikke er tilknyttet avtrekksventilen i veggen ansees løsningen som en kullfiltervifte.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannbåren varme
Vannbåren radiatorer.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Noe rust på
termostatbrytere.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest på boligblokken datert 1972.
Det foreligger ferdigattest på utvidelse av brannalarmanlegg datert 2010 og rehabilitering av baderom
datert 2014.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med radiatorvarme og varmekabler.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 2 000 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter D
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 920,-
pr.mnd.
Varmtvann, fyring, kabel-tv, trappevask, vaktmestertjenester, nedbetaling av andel fellesgjeld, kommunale avgifter, drift- og vedlikehold, forretningsførsel, felles bygningsforsikring og kommunale avgifter.
Faste løpende kostnaderInnboforsikring, felleskostnader og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslaget har følgende lån:
Lånenummer: OBBK01-98207732001
Type: Annuitet
Restsaldo: 31.482.938,-
Restløpetid: 23 år 11 mnd.
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 16.12.2024: 5,45%
Lånenummer: OBOS01-98208077554
Type: Annuitet
Restsaldo: 124.237.709,-
Restløpetid: 25 år 10 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 16.12.2024: 5,45%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 46 890 990,- og driftskostnader på kr. 28
627 161,-. Dette gir et årsresultat med overskudd på kr. 18 486 511,-.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: 3294037
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 153 688,-
Som sekundærbolig Kr. 4 614 753,-
BorettslagBorettslag: Solfjellet Borettslag,
Borettslaget består av 647 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Solfjellet Borettslag er
registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjons- nummer 948515660, og ligger i bydel
Alna i Oslo kommune.
HJEMMESIDE
Borettslaget har egen hjemmeside med nytt informasjon: www.solfjellet.no.
FELLESVASKERI
Det er fellesvaskeri i borettslaget, hvor beboerne kan vaske og tørke klær. Hver andel får får disponere ett
vaskerikort hver. Kjøp av vaskekort og opplading av vaskekort får man gjort på driftskontoret i
Haugerudveien 80. Opplading av vaskekort kan også gjøres via www.vasketid.no. Reservasjon av
vasketider kan enten gjøres i vaskeriene på automaten eller via www.vasketid.no.
PLANLAGTE VEDLIKEHOLD
Borettslaget har et prøveprosjekt på gjenvinning av avtrekksluft. Dersom prøveprosjektet er vellykket, kan
det bli aktuelt å utvide dette.
Borettslaget har godkjent tilbud på prosjekt- og byggeledelse fra OBOS Prosjekt vedr. utskiftning av
avløpsstammer som går gjennom kott i små 2-roms leiligheter.
I dialog med styret per e-post den 24.12.2024 informerer styreleder at styret skal bytte stamrør i noen
blokker, men dette skal ikke påvirke felleskostnader. Det skal i årsmøtet/generalforsamlingen bli besluttet
om borettslaget skal investere i gjenbruk av energi/varme fra avtrekksluft i samtlige blokker. Dette vil
estimert påvirke felleskostnaden med 300-500 kr per leilighet.
STYRETS ARBEID
Styret har engasjert OBOS Prosjekt til utredning av energisparende tiltak for Solfjellet borettslag. Dette
omhandler følgende kategorier:
- Energi reduksjonstiltak
- Effekt reduksjonstiltak
- Lokal energiproduksjon
- Klimasmart rehabilitering
Omfang:
- Befaring av bygningsmassen
- Utredning av ulike energitiltak som er aktuelle for boligselskapet ? Muligheten for solceller
- Muligheten for bergvarmepumper
- Kostnadsberegninger og nedbetalingstid på tiltak
- Rapport med anbefaling av tiltak
Borettslaget har fått tildelt støtte fra ENOVA oppad til kr. 700 000 i forbindelse med utredningen. I tillegg
har OBOS tildelt borettslaget pr. dato 997 208 til borettslaget miljøkonto, som eksempelvis kan benyttes til
Effekt reduksjonstiltak. I sammenheng med ovenstående har styret arbeidet med energisparende tiltak
som gjenvinning av varme fra avtrekksluft med tilførsel til varmt tappevann og radiatorvarme. Det er
installert et prøveprosjekt i Haugerudveien 80. Dersom prøveprosjektet er vellykket, kan det bli aktuelt å
utvide dette.Resultatet / besparelsen har blitt månedlig informert overfor beboerne via Infotavler i alle
inngangspartier. Den fremtidige fremdrift vil være avholdelse av et fysisk informasjonsmøte med
andelseierne og deretter innkalling til generalforsamling hvor andelseierne stemmer i saksforholdet.
Budsjett - likviditet - felleskostnaden
Ved ekstraordinær generalforsamling i Solfjellet Borettslag godkjente generalforsamlingen kjøp av
eiendommen AS Haugerud Varmesentral innenfor en kostnad sramme på kr. 5,2 millioner til 10 millioner.
Videre framdrift i saken som gjelder salg av eie ndommen eller overførsel av aksjene/salg til Solfjellet
Borettslag innenfor kostnadsrammen, ble utført av styret i AS Haugerud
Varmesentral
Haugerud Varmesentral ble solgt til høyeste bud som var 12,5 millioner kroner. Dette innebærer at
Solfjellet Borettslag ikke benyttet sin forkjøpsrett. Inntekten fra salget fordeles mell om Solfjellet og
Haugerud Borettslag med 50 % på hver av lagene. Informasjon om dette ble delt ut til samtlige andelseier
og informert om på borettslagets nettside. Det vises til resultatregnskapet og oppstilling over disponible
midler med merknader til disse, budsjett og påfølgende diagram.
GRØNTUTVALGET I 2023
Grøntutvalget startet sitt arbeid 19. april med rydding av bed og fortsatte videre med sine oppgaver. Det
ble ryddet og plantet både ved steinbedet ved nr. 74, ved buss- holdeplass en, små bed ulike steder i
borettslaget, langs fjellet ved grillplassen, samt påfyll på plante fatet vår og høst.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
- 2020: Forberedelser overgang til fjernvarme.
- 2019: Oppgradert Solfjellet parkeringshus med elbil-ladere til hver parkeringsplass.
- 2017-2018: Heiser, inngangsparti, nøkkelfri adkomst. Utskiftning av 18 heiser, 18 inngangspartier, nytt
nøkkelfri adkomst i inngangspartiene og nye porttelefoner.
- 2016: Undersentral, nye heiser, portlf, heishus. Utskiftning av undersentraler, tak over heishus, nytt
porttelefoner, nye inngangsdører og nøkkelfri adkomst, oppstart utskiftning av heisene.
- 2015: Tak over heishus.
- 2014: Kjøp av Solfjellet Parkeringshus 1.11.14. Dette har en kostnadsramme på kr 54 000 000. Tildeling
av p-plass skjer etter ansiennitet.
- 2014: Asfaltering av uteområdene.
- 2014: Oppgradering av fellesvaskeriene. Antallet vaskerier redusert fra 18 til 9 vaskerier. Alle vaskeriene
ble pusset opp og fikk 2 nye vaskemaskiner og tørketromler. Innføring av betaling på vaskeriene.
- 2012: Nye postkasser.
- 2011-2014: Våtromsrehabilitering. Samtlige bad i borettslaget gjennomgikk våtromsrehabilitering iht.
våtromsnormen.
- 2009: Tak. Tekket om alle tak med ny takpapp, nye beslag og nye piper for utlufting av soilrør.
- 2008: Skifting av avtrekksvifter og rensing av avtrekkskanaler.
- 2008: Oppgradering lekeplass.
- 2008: Lampeutskiftning alle etasjevestibyler og vaskerier.
- 2006-2007: Brannsikring. - Skiftet dører til branntrapp og hovedtrapp til samtlige vestibyler, startet
utskiftning av lysarmaturer til bevegelsesstyrte armaturer, skiftet dører til samtlige fellesrom i
underetasjer.
- 2004-2006: Startet undersøkelser av fasadeelementer. Sikring og fuging rundt elementene.
- 2003: Utbedring av betongskader (armeringskorrosjon) på bakkenivå.
- 2001-2002: Skiftet trinser på innerdører - samtlige 18 heiser.
- 2000: Samtlige dør/inngangspartier til underetasjene ble skiftet ut.
- 2000: Skiftet vinduer i underetasjene.
- 2000: Oppgradering av tørkerom ble utført.
- 2000: Ventilasjonshatter og heishus. Det er utført omfattende rehabiliteringsarbeider på samtlige
ventilasjonshatter og heishus. Videre er samtlige taksluk skiftet ut.
- 1999: Bredbånd. Det interne kabel-TV anlegget ble oppgradert til bredbånd og kan overføre
telefontjeneste, data samt fremtidens digitale TV-overføringer.
- 1997: Samtlige vaskerier pusset opp.
- 1997-2001: Heismaskineri og styresystemer utskiftet.
- 1994: Oppgradering av innredning i samtlige heiskupèer.
- 1990-1991: Skiftet vinduer i samtlige leiligheter.
- 1990: Oppgradering av samtlige undersentraler for radiatorvarme og varmt tappevann ferdigstilt.
- 1987-1995: Foretatt utskiftning av gulvbelegg i samtlige av blokkenes underetasjer og heiskupèer i 1987
og i 1995 med unntak av blokk 84 som fikk nytt belegg i underetasjen i 2001.
- 1985-2000: Utearealene er opprustet med:
- Ny planter, busker og trær. Videre er gangveibelysningen forbedret over hele borettslaget med nye
lyktestolper og utvendig veggbelysning.
- Lekeplasser og lekeutstyr er oppgradert flere ganger på bakgrunn av stadig nye forskriftsendringer.
- Det er også utført landskapsmessige endringer ved blokkene 82 og 84 og standardplasser for
papiravfall/glass er oppført etter krav fra Oslo renholdsverk.
- Det er foretatt kontinuerlig vedlikehold av asfalterte områder.
- Lysarmaturene i samtlige etasjevestibyler er skiftet ut til armatur for sparepærer.
- Porttelefonanlegg med nytt ringetablå montert.
- Brannvarslingsanlegg montert.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettMedlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt
en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar
kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS
innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i
OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at
fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av
forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår.
Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer
som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget
boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten,
blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.
Tekniske installasjonerBorettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av internett.
Du kan velge mellom følgende inkluderte tjenester:
1) TV og internett:
- TV & Strømmin med 30 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold
- 1 stk. TV-boks Mikro
- Bredbåndshastighet 50 Mbps
- Trådløst bredbåndsmodem
2) Kun internett:
- Bredbåndshastighet 500 Mbps
- Trådløst bredbåndsmodem
3) Kun TV
- TV med 110 poeng som du kan bruke til å velge TV-innhold
- 1stk. TV-boks Mikro.
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdAlle dyreeiere er forpliktet til å la sitt dyr registrere i dyreklubben Hund Og Katt. Det er kun tillatt med et dyr
pr. leilighet. Det er for øvrig ikke tillatt å anskaffe valp eller kattunge i den hensikt av at de skal være til
tilvenning/opplæring inntil andelseiers godkjente hund/katt frafaller.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1971/3967-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
1973/4910-1/105 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
BELØP: NOK 11.938.500
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN
SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
1981/24672-1/105 NYE VILKÅR
1987/46925-1/105 TRANSPORT AV PANTHAVER
FRA:Christiania Bank Og Kredittkasse As
Lnr: 1086585
TIL:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
2001/52704-1/105 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 1991/43643-1/105
1986/43002-2/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Bestemmelse om veg
Med flere bestemmelser
2007/545422-2/200 BESTEMMELSE OM GJERDE
OVERFØRT FRA: 0301-141/380
2007/545422-3/200 BESTEMMELSE IFLG. SKJØTE
RETTIGHETSHAVER:OSLO KOMMUNE
Org.nr: 958935420
Bestemmelse om vann og kloakkledning
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om bebyggelse
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: 0301-141/380
2009/521268-1/200 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
BELØP: NOK 22.900
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av FELLESOBL. FOR BOR.INNSK. 4910/1973
2010/725573-1/200 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK.
BELØP: NOK 22.900
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av FELLESOBL. FOR BOR.INNSK. 4910/1973
2015/822069-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 155.000.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
2023/230806-1/200 TRANSPORT
FRA:EIKA BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 885621252
TIL:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
2018/1320764-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 36.750.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-1226, S-1695. S-1809, S-2082 og S- 5142 kan sees hos megler.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Vernestatus for Haugerudveien 80: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
*Haugerudveien 84 - Oppgradering av antenner. Saksnummer 202306538. Tillatelse til tiltaket ble gitt den
05.05.2023. Søknaden gjelder oppgradering av eksisterende basestasjon på taket i Haugerudveien 84.
To antenner skal skiftes ut med nye.
*Haugerudveien 77 - Boliger - Bestilling av oppstartsmøte. Saksnummer 202313411. Det foreslås å
regulere en boligbebyggelse i 6-8 etasjer med et stort volum og fotavtrykk på en relativt liten tomt.
Planområdet er 700 m unna Haugerud t-banestasjon og regulert til eksisterende byggeområde i
kommuneplanen. PBE mener at planinitiativet ikke er i tråd med overordnede planer og føringer, og vil
kunne gi vesentlig økt trafikk i lokalområdet. Bebyggelsen som foreslås regulert er ikke tilpasset
eksisterende struktur med bevaringsverdige punkthus og marka.
*Ved Haugerudveien 77 - Riving og utvidelse av eksisterende portal og adkomsttunell - Driving av kort
tverrtunnel - Oppføring av tekniske anlegg inne i tunnelanlegget. Saksnummer 202213342 - Byggesak.
Det foreligger rammetillatelse datert 06.01.2023 og igangsettingstillatelser datert 10.02.2023, 26.09.2023
og 15.02.2024. Søknaden omfatter tillatelse til riving og utvidelse av eksisterende portal og
adkomsttunnel ved Haugerudveien 77, bydel Alna. Søknaden omfatter også driving av tverrtunnel fra
påhugg frem til tunnel innenfor planområdet S-5142 mot øst, og oppføring av midlertidig riggområde.
Tiltaket gjennomføres i forbindelse med Oslo kommunes Nytt Stamnett-prosjekt innenfor
bestemmelsesområde [13 i reguleringsplan S-5142. Søknaden omfatter alle nødvendige
anleggsarbeider og installasjoner i og ved portalanlegget, og frem til tunnelen mot øst. I forbindelse med
ferdigstillingen av anlegget vil terreng og utearealer bli tilbakeført og istandsatt.
*Haugerudsenteret 45 m.fl. - Planforslag til offentlig ettersyn - bolig, næring og barnehage. Saksnummer
202003040 - Reguleringssak. Hovedsakelig omhandler søknaden sentrumsutvikling, bolig, tjenesteyting,
barnehage mm. Det er per 15.04.2024 sendt inn planforslag til plan og bygningsetaten, men
planforslaget er for lang og lite presis. Derfor har plan og bygningsetaten etterspurt en ny planbeskrivelse.
Du kan lese og følge saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202003040
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 800 000,- (Prisantydning)
kr 184 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 984 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 992 981,- (Totalpris inkl omkostninger)
I tillegg kommer valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Visningshonorar (Kr.3 500)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke (Kr.9 940)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 984 000,-) (Kr.57 000)
Totalt kr. (Kr.129 525)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0308
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no