1476 RASTA • Lørenskog kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
Objektet er solgt!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Andel
- Andelsnummer
- 135
- Antall soverom
- 1 soverom
- Etasje
- 2
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 52 m²
- Bruksareal (BRA)
- 57 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 5 m²
- Balkong/Terrasse (TBA)
- 6 m²
- Fellesutgifter
- kr 4 403 / Mnd
- Prisantydning
- kr 3 500 000
- Omkostninger
- kr 19 171
- Fellesgjeld
- kr 245 000
- Totalpris
- kr 3 764 171
- Fellesformue
- kr 10 264
- Byggeår
- 1983
- Tomt
- Eiet tomt 17787 m²
- Matrikkel
- knr. 3222, gnr. 99, bnr. 407
- Oppdragsnummer
- 32240350
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 3 500 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 245 000,- |
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) | kr 7 981,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr BRL-skjøte | kr 500,- |
Tingl.gebyr pantedokument BRL | kr 500,- |
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) | kr 9 950,- |
Totalpris | kr 3 764 171 |
Entré:
Leiligheten ligger i byggets 2. etasje, og har adkomst via felles trapp. Her er det god plass til å henge fra seg sko og yttertøy!
Stue:
Lys og luftig stue som lar seg enkelt møblere. Den åpne løsningen mellom stue og kjøkken gir gode rammer for det sosiale og hverdagslige. Rommet får masse naturlig lysinnslipp via de store vindusflater, og har god plass til både tv-møblement, spise- og sofagruppe. Det har blitt satt opp en lekker glasskyvedør som gir rommet et naturlig skille. Fra stuen er det utgang til en balkong på ca. 6 m² med markise og god plass til sittegruppe med tilhørende møblement.
Kjøkken:
Videre har leiligheten et stilrent kjøkken med integrerte hvitevarer. Kjøkkeninnredning slette fronter og benkeplate av laminat med fliser på vegg over benk. Videre er kjøkkenet innredet med integrerte hvitevarer bestående av platetopp, varmeovn og mikrobølgeovn i høyskap, oppvaskmaskin og kjøl/fryser. Aquastop koblet til varmtvannsbereder og oppvaskmaskin. Komfyrvakt over platetopp.
Bad/wc/vaskerom:
Flislagt og romslig baderom med downlights og elektrisk gulvvarme. Ny baderomsinnredning fra 2022 med slette fronter og heldekkende servant med 1-greps blandebatteri og avløpsrør av plast. Videre er baderommet innredet med dusjhjørne med 2 stk svingbare glassdører og 2- greps blandebatteri. Videre er badet innredet med dushjørne med 2 stk svingbare glassdører, vegghengt toalett og opplegg for vaskemaskin.
Soverom:
Leiligheten har et romslig soverom med god plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Videre er det god plass til kommode og garderobeskap ved behov. Videre har leiligheten et praktisk walk-in-closet med god plass til tøy og diverse eiendeler.
Lagringsplass:
Utvendig bod utenfor inngangen.
Sammendrag fra selgers egenerklæring:
23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tidligere tilstandsvurderinger/rapporter eller målinger?
-Ja, kommentar: Tilstandsrapport fra salg i 2023
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Anticimex, datert 11.12.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Oppsummering av avvik med tilstandsgrad 2 (TG2) og tilstandsgrad 3 (TG3) fra vedlagt tilstandsrapport:
Følgende bygningsdeler har fått TG2 (vesentlig avvik) i tilstandsrapporten:
Våtrom:
- Fallforhold (gulv): Nivåforskjell fra døråpning på topp overflate gulv og til hovedsluk er på tilfeldig sted målt til ca 19 mm. Dette er vurdert til å ikke være tilfredsstillende mht lekkasjesikkerhet.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk.: Utførelsen med hensyn til bruk av slukmansjett og tettesjikt er uoversiktlig, og det kan derfor ikke verifiseres at løsningen er fullgod og sikker mot lekkasjer. Fornying av slukmansjett og tettesjikt kan påregnes.
- Slukets tilkomstmulighet for rengjøring: TG2 satt for hovedsluk utenfor dusjsonen. Rør er i veien for å kunne ta ut vannlås for rens og inspeksjon. Vanskeliggjør renhold og vedlikehold.
- Ventilasjon: Tilluftsspalte er ikke etablert. Forholdet fører til redusert ventilering av rommet når døren er lukket. Tilluftsspalte bør etableres.
- Sanitærutstyr / innredning: Lyslist over speil er løst og henger. Bør utbedres. Tiltak kan iverksettes ved behov.
Kjøkken:
- Innredning: Det registreres svelleskader på benkeplater. Utskifting kan vurderes.
Etasjeskiller - 2 etasje:
- Skjevhetsmåling: Kryssmåling i stue/kjøkken viser at forskjellen mellom høyeste og laveste punkt er på tilfeldige plasser målt til 17 mm. Årsaken til skjevhetene er ikke vurdert.
Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på det elektriske anlegget (tilstandsgrad settes i henhold til NS3600). Med bakgrunn i ovennevnte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
Balkonger, terrasser, veranda etc:
- Utkragede eller understøttede konstruksjoner (balkonger, verandaer): Rekkverkshøyden er under 1,0 meter. Avvik fra dagens byggteknisk forskrift. Tiltak anbefales.
Følgende bygningsdeler har fått TG3 (store eller alvorlige avvik) i tilstandsrapporten:
Det ble ikke funnet noen punkter med denne tilstandsgraden i rapporten.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 57,0 m²
- BRA-i: 52,0 m²
- BRA-e: 5,0 m²
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 6,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 57m²
- BRA-i 52 m²: Entré, gang, bad, walk-in closet, soverom, spisestue/kjøkken, stue.
- BRA-e 5 m²: Utvendig bod.
Leiligheten disponerer en utvendig bod. Utvendig bod er oppmålt til 6 m² (BRA-E).
Sydvestvendt balkong er oppmålt til 6 m² (TBA).
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Leiligheten varmes opp elektrisk. Det er varmefolie under gulv på stue og kjøkken, og elektriske varmekabler på bad. Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Rød D er vedlagt salgsoppgaven.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
17787,00 m² eiet. Felleseiendommen er pent opparbeidet med asfalterte internveier, plen, busker og trær. I tillegg er det sittegrupper og lekeplass som innbyr til sosialt naboskap.
Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere. Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av dagens praksis og kan ikke dokumenteres.
Parkering
Andelen disponerer en garasjeplass med installert elbil-lader.
Gateparkering etter områdets bestemmelser.
Diverse
IN-ordning:
IN (individualisert fellesgjeld) In-lån kan innfris 2 ganger i året: mai og november- Kontrakt må undertegnes og gebyr må innbetales før innbetaling kan finne sted. Ekstraordinær innbetaling må være på klientkonto 10 dager før forfall.Dersom kjøper ønsker å nedbetale sin andel fellesgjeld (eventuelt deler av gjelden), bes selskapets rådgiver kontaktes for nærmere opplysninger.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Morkelveien 33 B har en særdeles flott beliggenhet på Vallerud/Rasta i Lørenskog kommune. Stille og rolig med trygge omgivelser!
Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og tog. Nærmeste bussholdeplass er Vallerudlia, som ligger ca. 6 min fra leiligheten. Det er ca. 11 min med bil til Lørenskog togstasjon, og herfra tar toget deg til Oslo på ca. 18 min. Lørenskog sentrum har bussterminal, og fremstår som et kollektivt knutepunkt med hyppige avganger mot Oslo Bussterminal og Lillestrøm. Med bil fra Rasta tar det ca. 8 min til Strømmen Storsenter, 8 min til Lillestrøm, 14 min til Oslo S og 26 min til Oslo Lufthavn.
Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Meny Rasta og Rema 1000. Ønsker du ytterligere servicetilbud er det kort vei til Lørenskog Storsenter. Triaden og Metro, samt Strømmen Storsenter med over 200 butikker og tilknyttede virksomheter. Lillestrøm og Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde.
Det tar deg ca. 5 minutter å ankomme marka, og videre ut i lysløypenett mot Mariholtet, og fra Sørlihavna går det lysløype mot Losby. Østmarka byr i tillegg på flere bade-/fiskevann og flott turterreng. Lørenskog kommune driver Losby besøksgård og kafe, hvor de besøkende kan oppleve ulike husdyr på nært hold. Losby Golfklubb har et meget flott golfanlegg med blant annet 9 og 18-hulls golfbane, driving range, putting green og nærspillsområder.
I 2020 fikk området ved Lørenskog stasjon verdens råeste helårsarena for snøopplevelser på SNØ. Parken har et areal på totalt 50 000 kvm, fire alpine nedfarter, stolheis, koppheis og bånd, blåpark med bigjump, samt langrennspor på rundt 2 km og et fantastisk lekeområde. Anlegget er åpent hver dag, hele året, alltid nypreppet, alltid gøy!
Eiendomsskatt
Det er ikke innført eiendomsskatt i kommunen.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 4 403,- pr. mnd. og inkluderer:
Kabel-TV, bredbånd, renter og avdrag (lån 1 OBOS01), forretningsførsel, kommunale avgifter, revisjon, drift- og vedlikehold m.m.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Felleskostnader kr. 2.668,-
Kabel-tv/nettleie kr. 564,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS01 kr. 1.171,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer: 56818421
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2023:
Som primærbolig kr. 1 148 253,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 4 593 012,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Borettslaget
Vallerudlia Borettslag, Orgnr: 947 853 449
Forretningsfører: Obos Eiendomsforvaltning AS
Borettslaget består av 169 leiligheter.
Dyrehold er tillatt.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler.
Følgende ble vedtatt på årsmøte 2024:
7. Vedtektsendring - tillegg til 4-3 (3) Bygningsmessige arbeider
Følgende legges til som nytt avsnitt til vedtektenes 4-3 (3): "Renovering av bad/kjøkken og elektrisk arbeid. Presisert forslag fra styret: "Når andelseier ønsker å renovere bad/kjøkken og gjøre omfattende endringer på elektriske anlegg i leiligheten, skal styret før oppstart varsles skriftlig med opplysninger om håndverker. Det skal når renovering er ferdig oversendes skriftlig dokumentasjon med samsvarserklæring fra håndverker."
Status: Vedtatt
Styrets arbeid i perioden 2023 - 2024, hentet fra årsmøte 2024:
Lading av elbiler:
Styret har mottatt en rekke henvendelser som gjelder ladning av privatbiler. Generalforsamling godkjente i sin tid den løsning som gjelder i dag. Lader og kostnader ved denne samt strøm er et privatrettslig forhold mellom den enkelte andelseiere og firma som leverer ladere. Det er registrert misnøye med kundebehandlingen fra firma i forbindelse med vedlikehold og bestilling av nye ladere. Styret har sendt brev til firma og påpekt dette og bedt om at dette bedres. Vi har også hatt kontakt på telefon en rekke ganger og påpekt dette. Firma har lovet å bedre dette og opplyst at de har ansatt en person til å håndtere henvendelser. Styret har videre vurdert å bytte firma, men har konkludert at det vil påføre den enkelte beboer store kostnader ved å kjøpe nye ladere. Styret har også erfart at de aller fleste ikke har problemer med laderne.
Feieavgiften:
Lørenskog kommune har vedtatt at de som ikke har ildsteder slippe å betale feieavgift. Styret har derfor registret de som ikke har ildsted. Disse vil få ettergitt feieavgiften.
Vedlikehold:
Styret har i løpet av året befart både leiligheter og uteområder. Det er stadig behov for vedlikehold og reparasjon av vifteanleggene. Vinteren var preget av mye snø og mange klager vedrørende brøyting. Med de snømengdene som var i vinter har dette vært en utfordring både for styret og brøytefirma. Styret har også mottatt klager på bygningsmassen der hvor husene er bygd ut. Dette understreker behovet for at alle som ønsker å bygge ut bruker godkjente firma og at dette utfører i tråd med forskriftene. Dette gjelder også renovering av våtrom og kjøkken. Styret har vedtatt og skifte ut lys i garasjene. Dette vil bli utført trinnvis og nedre garasje i Brunskrubbveien skiftes først. Dette fordi det er påvist jordfeil og dårlig armatur.
Parkering:
Styret mottar mange søknader om ekstra parkeringsplass. Styret vil derfor oppfordre de som ikke har to biler om å si opp sin plass.
Trefelling, dugnad og vedlikehold av fellesarealer:
Det gjennomføres en vårdugnad og en høstdugnad i borettslagets regi. Styret har i disse tider med høye renter og levekostnader prioritert å holde kostnadene nede. Dette gjør at vi ønsker at flere deltar på dugnader slik at vi kan spare penger på vedlikehold av uteområder og fellesareal. Styret vil i år felle noen trær innenfor borettslaget. De senere å med ekstremvær har gjort at styret vil prioritere trær som står nærme husveggene og utgjør en fare for bygninger og personer hvis de skulle falle ned. Vi har rådført oss med profesjonelle, som sammen med styret har vurdert de trær som kan utgjøre en risiko. Vi vil oppfordre alle beboere om selv å fjerne små busker og tre som gror inntil husveggene. Dette for å slippe store kostnader for den enkelte beboer ved felling av trær.
Styret opplyser følgende per e-post datert 12.12.2024:
- Har dere noen planlagte prosjekter for borettslaget fremover? Svar: Ingen større prosjekter planlagt. Kun daglig vedlikehold.
- Er det planlagt noen økning i felleskostnader og/eller fellesgjeld i 2025? Svar: Budsjettet for 2025 er ikke klart. Kommunale avgifter går ikke opp. Renten har vi kunnskap om.
- Eventuelle tvister som bør informeres om i salgsoppgaven? Svar: Ingen tvister kjente for styret
- Hva er inkludert i de månedlige felleskostnadene? Svar: Internett, 1 parkeringsplass i parkeringshus, Tv og internett fra Telia.
Sikringsordning
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Fellesgjeld
Boligselskapet har en total gjeld på kr. 56 417 444,- pr. 01.12.2024.
Andel fellesgjeld er kr. 245 000,- pr. 01.12.2024.
Andel fellesformue er kr. 10 264,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Fellesgjelden har følgende betingelser:
Bank: OBOS Banken
Type lån: Annuitetslån
Rentesats: 5,59%
Restgjeld: kr 10.125.071,-
Andel av saldo: kr 43.459,-
Bank: OBOS Banken
Type lån: Annuitetslån
Rentesats: 5,59%
Restgjeld: kr 46.292.373,-
Andel av saldo: kr 201.241,-
Årsregnskap
Borettslaget hadde regnskapsåret 2023 inntekter på kr. 10 910 699, utgifter på kr. 6 927 625 og et årsresultat på kr. 1 440 041. Regnskapet og øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse hos megler.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.
Forkjøpsretten er sendt for utlysning for boligbyggelagets medlemmer med meldefrist 06.01.2025. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et gebyr til den som benytter forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger ferdigattest datert 09.10.1987 som omhandler nyoppført rekkehus.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen.
Det foreligger godkjente byggetegninger datert 03.03.1983. Det er blitt bygget walk-in i opprinnelig bod og det er blitt satt opp glasskyvedør mot stuedelen. For øvrig samsvarer de godkjente byggetegningene med dagens planløsning. Kjøper overtar ansvaret for nevnte forhold.
Regulering
Eiendommen er regulert til boligbebyggelse iht. reguleringsplan Søndre Vallerud og Rasta skog , datert 19.03.1980 For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til boligbebyggelse i kommuneplanens arealdel, datert 15.03.2023.
Kommunen er for tiden ikke kjent med reguleringsmessige forhold som tilsier at det kan bli vesentlige endringer for området og eiendommens eksisterende kvaliteter.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Rettigheter og heftelser
Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20 har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 3276, tgl. 22.04.1987 - Bestemmelse om vannledn.
Med flere bestemmelser
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Beskrivelse: Servitutten omhandler en erklæring vedrørende Lørenskog kommunes rett til å anlegge og ha liggende offentlig vann-, spillvann- og overvannsledning med nødvendige kummer på eiendommen.
Dnr. 6515, tgl. 28.04.2000 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Med flere bestemmelser
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Beskrivelse: Servitutten omhandler en erklæring vedrørende drifts- og vedlikeholdsansvar for kommunal overvanns- og spillvannsledning i forbindelse med bygging av bod som tilbygg til Morkelvn. 43.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Med samtykke fra styret kan andelseier overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål. Det gjøres oppmerksom på at det er krav om forsvarlige radonverdier ved utleie.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 3 500 000,-
Andel fellesgjeld kr 245 000,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 981,00,-
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 764 171,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 245 000,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 45 000 inkl. mva
Tilrettelegging: 14 900,00
Visningspakke, alle visninger ink: 5 000,00
Markedspakke Premium +: 19 900,00
Oppgjørsgebyr aksje/borettslag/sameie: 7 500,00
Gebyr for utsatt betaling: 3 512,00
Grunnpakke Borettslag: 20 655,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 32240350
Ansvarlig megler: Ellen Celine Heireth
EIE Lørenskog
Lørenskogmegleren AS
NO 929 031 334 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.