EiendomKolstadflata 37D, 7098 Saupstad, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 385 Orgnr. 948719711 i Trondheim kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 109 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 80 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 11 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 18 kvm
ArealPrimærrom: 78 kvm, Bruksareal: 109 kvm, BRA-i:80 kvm , BRA-e: 18 kvm , BRA-b: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1971
TomtFellestomt, eid av borettslaget.
Prisantydning2 650 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten fra takstmann er bygd opp slik at det er flere sjekkpunkter på hvert rom. Alle
sjekkpunktene blir klassifisert med en egen tilstandsgrad. Denne boligen har TG1 på de fleste
bygningsdeler. Se Sjekkpunktene som har fått TG 2 er listet opp nedenfor.
Bygningsdeler med TG2
Bad
- Vannrør: Se punkt "Vannrør" under avsnitt om tekniske anlegg.
- Fallforhold (gulv): Lokalfall i sluksonen er mindre enn hva som ideelt anbefales. Tiltak bør iverksettes
ved behov. Til informasjon: Høydeforskjeller med tanke på lekkasjesikkerhet er mindre enn hva som
ideelt anbefales. Basert på en skjønnsvurdering er likevel forholdet vurdert til å gi tilfredsstillende
lekkasjesikkerhet, selv om fallforhold/oppkant ved dørterskel er mindre enn anbefalt.
- Avløpsrør (ink. sluk): Se punkt "Avløpsrør" under avsnitt om tekniske anlegg. Selv om det er gjort
oppgraderinger på våtrommet, er sluket ikke skiftet. Erfaringsmessig er dette en løsning som medfører
økt fare for lekkasje/utettheter rundt sluket. TG2 er valgt for å belyse risiko, selv om synlige skader ikke er
observert.
Vaskerom
- Helhetsvurdering: Det er valgt å vurdere våtrommet med en samlet helhetsvurdering. Følgende
hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen: På bakgrunn av alderen til røropplegg er det grunn til å
varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles
over tid, men ikke lar seg observere direkte. Det er ingen sluk i rommet, noe som gjør at gjeldende krav
for våtrom ikke er oppfylt. Gulvbelegg er ikke lagt under varmtvannsbereder. Basert på alle ovennevnte
forhold bør det gjennomføres jevnlig ettersyn av våtrommet, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes.
Eksakt tilstand på bygningsdeler som ikke lar seg inspisere er ikke kartlagt. Våtrommets eventuelle
restlevetid er ikke kjent. Til informasjon: Det er foretatt hulltaking og utført fuktmåling med egnet
instrument i tilstøtende rom til våtsone. Målingen gir kun et øyeblikksbilde av forholdene og kan for
eksempel endre seg med årstider, fukt- og temperaturforhold. Det ble ikke registrert forhøyede verdier
eller andre avvik.
Relativ fuktighet ble målt til 24,2 prosent, ved 24,5 celsius.
Kjøkken
- Vannrør: Se punkt "Vannrør" under avsnitt om teknisk anlegg. Det er ikke montert automatisk
lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer fra vanninstallasjoner. Tiltak anbefales.
- Avløpsrør: Se punkt "Avløpsrør" under avsnitt om teknisk anlegg.
Toalettrom
- Vannrør: Se punkt "Vannrør" under avsnitt om teknisk anlegg.
- Avløpsrør: Se punkt "Avløpsrør" under avsnitt om teknisk anlegg.
Øvrige rom
- Overflater gulv: Det registreres stedvise gliper i gulvets overflatemateriale på soverom. Eksakt årsak er
ukjent. Tiltak kan iverksettes ved behov.
- Innedører: Enkelte innerdører bærer preg av slitasje. Forholdet er av estetisk karakter.
Tekniske anlegg, VVS anlegg
- Vannrør: Vannrør av kobber som er fra boligens opprinnelige byggeår er vurdert til å ha en alder som
tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte
avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Avløpsrør: Avløpsrør av støpejern er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På
bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker
restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
Elektrisk anlegg
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegg: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på utførte arbeider
på det elektriske anlegget. Det er ikke fremlagt dokumentasjon på at avvik i brannforebyggende elkontroll
er utbedret. Med bakgrunn i TG2 bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig
person.
Balkonger, terrasser, veranda etc.
- Utkragede eller understøttede konstruksjoner: Gulvets overflatemateriale er slitt/aldringspreget.
Forholdet er av estetisk karakter.
Se også Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med
denne.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 226 316,- pr. 05.03.24
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 05.03.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 650 000,- (Prisantydning)
kr 226 316,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 876 316,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 885 497,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 893 747,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 903,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Klare Finans
AS.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierFrank Robert Jensen
ParkeringDet er privat parkering i Kolstadflaten BRL. Alle beboere/andelseiere blir registrert med sine biler. Alle nye
beboere må kontakte borettslagets administrasjon for utlevering av parkeringstillatelse. Beboere uten bil
skal også registreres pga besøk.
Kolstadflaten Borettslaget har 95 frittstående garasjer i rekke. Ledige garasjer tildeles av TOBB etter
oppsigelse og innlevering av nøkkel og portåpnere. Tildelingen skjer etter sammenhengende
boansiennitet.
I tillegg har borettslaget 36 parkeringsplasser med strømuttak til elbil og motorvarmere. Når man har fått
tildelt garasje eller elbil-plass/motorvarmer-plass, plikter man å bruke denne og ikke oppta borettslagets
øvrige parkeringsplasser.
Ved tildeling av garasje betales også omkostninger til TOBB.
Søknadsskjema fåes ved henvendelse til TOBB eller på www.tobb.no
Borettslaget har også en liten privat parkering hvor man kan parkere campingvogn og tilhenger, som er
låst.
BeliggenhetKolstad er et populært boligområde som ligger ca. 20 minutters kjøring fra Trondheim sentrum.
Leiligheten ligger i et rolig og etablert område på Kolstad. Området er pent opparbeidet med lekeplass og
plenareal. Bare noen minutter unna har man Dalen aktivitetspark og Huseby idrettspark.
Det er kort vei til barnehager, skoler og kollektivtransport. Dagligvarebutikkene Extra Kolstad og Rema
1000 Saupstad ligger kort vei fra leilighet. Det er også flere fine turmuligheter i nærheten, blant annet
Bymarka som er et meget attraktivt turområde. Her kan man på vinterstid finne maskinpreparerte
skiløyper, og om sommeren finner man fine turstier og badeplasser.
Saupstadsenteret ligger også kort vei fra boligen. Her finner man blant annet dagligvarebutikker, apotek,
spisesteder og treningssentre.
TomtFelles tomt for Borettslaget opparbeidet med asfaltert vei, diverse beplantninger, plenareal,
biloppstillingsplasser og sittegrupper. Felles trappeoppgang med callinganlegg.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 3. etasje.
Adkomst til leiligheten via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg.
Leiligheten består av: Entre/gang, tre soverom, bad, toalettrom, vaskerom, bod (på balkong), stue og
kjøkken.
Utgang fra stue til innglasset balkong.
ByggemåteLeilighetsbygg oppført i 1971. Grunnmur av betong. Fundamentert på ukjent byggegrunn. Bygget er
oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av betong/trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med
liggende trekledning og fasadeplater. Etasjeskillere av betong. Flatt tak (ikke besiktiget). Leiligheten har
entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer i forskjellig utførelse, fra forskjellige årstall.
Balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
BruksarealBruksareal: 109 kvm
StandardBad: Baderom oppgradert i 2024 (ifølge huseier). Flislagt gulv med gulvvarme. Baderomsplater på
vegger. Malte flater i himling. Vegghengt servantinnredning. Ovenpåliggende servant med armatur. Speil
med lys. Dusjhjørne med dør. Vegghengt dusjarmatur (hånddusj og regndusj). Vannrør av kobber.
Synlige avløpsrør av plast og støpejern. Mekanisk avtrekk med ventil i vegg.
Vaskerom: Vaskerom fra byggeår med enkelte oppgraderinger utført i 2023. Gulvflate belagt med
gulvbelegg. Malte veggflater. Malte flater i himling. Vegghengt servant med ett-greps armatur. Vannrør av
kobber. Synlige avløpsrør av plast og støpejern. Mekanisk avtrekk med ventil i himling. Opplegg for
vaskemaskin. Varmtvannsbereder plassert i hjørne.
Kjøkken: Innredningen er fra 2023. Innredning med glatte fronter. Benkeplate av laminat. Nedfelt
oppvaskkum med ett-greps kjøkkenarmatur. Stikkontakt over kjøkkenbenk. Integrert stekeovn, platetopp,
oppvaskmaskin og kjøleskap med fryser. Ventilator i overskap. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av
plast og støpejern. Gulvflater belagt med laminat. Vegg og himlingsflater i malte flater. Glassplate montert
mellom kjøkkenbenk og overskap bak oppvaskkum.
Toalettrom: Gulvflate belagt med gulvbelegg. Malte veggflater og veggflate med laminat. Malte flater i
himling. Vegghengt servantinnredning med dører. Ovenpåliggende servant med ett-greps armatur.
Gulvstående toalett. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av plast. Mekanisk avtrekk med ventil i himling.
Øvrige rom: Gulvflater belagt med laminat. Vegg- og himlingsflater i malte flater. Glatte innerdører.
Mekanisk og naturlig ventilasjon. Elektrisk oppvarming.
Tekniske anlegg, VVS anlegg: Vannrør av kobber. Vanninntaksrør i kobber. Leilighetens stoppekran er
plassert på toalettrom. Synlige avløpsrør i plast og støpejern. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller
ikke undersøkt. Det er ikke kjent om stakeluke er etablert. Varmtvannsbereder på 198L (fra 2005) plassert
på vaskerom. Mekanisk avtrekk på kjøkken, toalettrom og våtrom. Motor for mekanisk ventilasjon er
plassert i bod på balkong.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger en midlertidig innflyttingstillatelse datert 23.02.71 for Casper Lundes Veg 3, oppgang A, B,
C,D og E. Attesten viser til daværende adresse; det vil si at eiendommen i nyere tid har blitt tildelt dagens
adresse.
Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven.
Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke
være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke
lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 01.03.1969. Disse endringene er i hovedsak i tråd
med bruken av boligen i dag. Det eneste unntaket er at det har blitt satt opp en vegg mellom kjøkkenet og
vaskerommet, noe som betyr at vaskerommet nå bare kan nås fra gangen. Dette er en endring som ikke
krever søknadsgodkjenning.
Megler har også mottatt rammetillatelse for utvidelse av balkonger og nye tekniske installasjoner, datert
10.07.2003. Det ble senere gitt igangsettingstillatelse, men det er ikke mottatt noen ferdigattest.
Tegningene som følger vedlagt av balkongen stemmer mot dagens løsning. Kjøper overtar ansvar for
nevnte forhold. Dersom dokumentet vedrørende balkongen ønskes tilsendt, konferer megler.
Elektrisk anleggDet er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakyndige ikke er
elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og eiers informasjon. På generelt
grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Sikringsskap med automatsikringer plassert i gang utenfor leilighet. Boligen har delvis skjult og delvis
åpent elektrisk anlegg.
Følgende spørsmål er stilt til eier/selger:
Foreligger det eltilsynsrapport fra de siste fem år: Nei
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Anlegget er fra byggeår med
enkelte oppgraderinger i senere tid.
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Har byttet stikkontakt selv,
elektriker har kontrollert.
Fungerer hvitevarer som følger boligen som tiltenkt: Ja
Forenklet vurdering:
Er det synlige tegn til merker på kontakt (plugg) til varmtvannsbereder: Nei
Er det synlige tegn på varmeskader (termiske skader): Nei
Er det synlige tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming. Ventilasjon med naturlig tilluft kombinert med stedvis mekanisk avtrekk.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 903,-
pr.mnd.
Renter, avdrag, drift, vedlikehold, elektroniske fellesavtaler, vasking, forsikring og kommunale avgifter.
Herav:
Felleskostnad renter: 956,-
Felleskostnad driftsdel: 3 351,-
Felleskostnad avdrag: 873,-
Tillegg elektroniske fellesavtaler: 550,-
Tillegg vasking: 173,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 14628705, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 05.03.2024: 4.49% pa.
Antall terminer til innfrielse: 25
Saldo per 05.03.2024: 20 716 296
Andel av saldo: 42 678
Første termin/første avdrag: 31.12.2006 ( siste termin 30.06.2036 )
Flytende rente
Lånenummer: 14628705-7, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 05.03.2024: 4.49% pa.
Antall terminer til innfrielse: 26
Saldo per 05.03.2024: 32 970 236
Andel av saldo: 67 922
Første termin/første avdrag: 30.12.2007 ( siste termin 30.12.2036 )
Flytende rente
Lånenummer: 14628705-, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 05.03.2024: 4.49% pa.
Antall terminer til innfrielse: 30
Saldo per 05.03.2024: 23 811 574
Andel av saldo: 49 054
Første termin/første avdrag: 31.12.2008 ( siste termin 31.12.2038 )
Flytende rente
Lånenummer: 90517193347, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 05.03.2024: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 30.6
Saldo per 05.03.2024: 13 816 735
Andel av saldo: 28 464
Første termin/første avdrag: 30.12.2009 ( siste termin 30.03.2039 )
Flytende rente
Lånenummer: 90517221677, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 05.03.2024: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 38
Saldo per 05.03.2024: 8 590 784
Andel av saldo: 17 698
Første termin/første avdrag: 30.06.2013 ( siste termin 31.12.2042 )
Flytende rente
Lånenummer: 90517280045, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 05.03.2024: 6.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 51
Saldo per 05.03.2024: 9 951 489
Andel av saldo: 20 501
Første termin/første avdrag: 30.12.2019 ( siste termin 30.06.2049 )
Flytende rente
Det tas forbehold om at nylig varslede renteendringer er registrert. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag
er passert, betyr dette at det betales løpende avdrag på lånet. Datoen er ikke nødvendigvis tidspunktet for
1. avdrag. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag er fram i tid tilsvarer dette tidspunktet for 1. avdrag etter
en avdragsfri periode. Endringen i månedlige felleskostnader etter avdragsfri periode er beregnet med
utgangspunkt i dagens rentenivå og nedbetalingsordning. Vi gjør oppmerksom på at økning av
felleskostnadene pga av oppstart avdrag vanligvis starter noen mnd før forfall på avdraget så pengene er
på konto når avdraget skal betales. Vi viser for øvrig til vedlagte regnskap for laget.
Styret har fullmakt til å forhandle avtale med långiver om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2023 var tilsammen 32 944 510,-
Driftskostnader i 2023 var tilsammen 29 621 487,-
Årsresultatet i 2023 gikk med underskudd på tilsammen 698 651,-
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
8399700
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 779 177,-
Som sekundærbolig Kr. 2 960 873,-
BorettslagBorettslag: Kolstadflaten borettslag, Orgnr: 948719711
Styrets arbeid i siste periode:
Denne årsmeldingen er en omtale av virksomheten i Kolstadflaten Borettslag for 2023.
Styret har i 2023 avholdt 24 styremøter og behandlet 137 saker.
Arbeidet med å bytte vinduer har fortsatt gjennom året. Første runde med vindusbytte ble fullført, og vi
startet med andre runde. Det ble og igangsatt asfalt arbeid ved vaktmestergarasjen. Arbeid med dette vil
fortsette i 2024.
Garasjene ble malt av ett håndballag fra Kolstad IL.
Det ble utført reparasjoner av løse fasader i KF13, 21 & 29 og noen trapper på parkeringen ble fjernet da
de var ødelagte.
Aalmo AS Elektriker har gjennomført en El-Sjekk i borettslaget fordi vi har hatt branntilfeller i tilknytning til
elanlegget.
I 2024, første kvartal, vil det bli igangsatt ett pilotprosjekt med Doorbell, ett nytt porttelefonsystem, i tun F.
I slutten av 2024 så vil det komme ett nytt selskap for å vaske oppgangene hos oss. Vi har byttet tilbake til
Gjensidige forsikring 01.01.2024, da Tryg forsikring ikke klarte å levere som forventet. TIV-kurset vil
fortsette som tidligere.
ForretningsførerTOBB
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdHold av husdyr er ikke tillatt uten styrets godkjenning. Unntatt fra dette er husdyr som innekatter,
smågnagere, små akvarier og små fugler o.l. som holdes innendørs og ikke er til sjenanse for naboene.
Hundehold og hold av utekatt skal søkes til styret. Det skal søkes skriftlig. Det skal kun være lov å ha 2
hunder pr. leilighet. Det skal søkes om både hund nummer en og to.
Søknader som gjelder oppganger der det allerede er dyr av samme type blir innvilget uten spesiell
saksbehandling. Dersom det ikke er dyr av samme type i oppgangen må søknaden legges fram for
beboerne i tilfelle styret må ta særlige hensyn til allergier eller andre grunner til at dyreholdet ikke kan
innvilges. Det er ikke tillatt å lufte husdyr i området bestemt som lekeplass for barn. Eier plikter å fjerne
ekskrementer etter husdyr. Dyreholdet skal ikke være til sjenanse for naboene. Det vil i tilfelle ansees
som brudd på husordensreglene.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Utdrag fra selgers Egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Varmekabler. Firmanavn: Bravida.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
- Ny membran rundt gulv, vegger og rundt sluk. Gjort av egeninnsats.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Ja, bilder.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
- Byttet rør kjøkken benk.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Byttet innmat sikringsskap. Utbedret feil etter tilsyn. Firmanavn: Bravida.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja, 02.24.
Se også Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent
med denne.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen befinner seg i et området avsatt til boligbebyggelse-nåværende, samt
grønnstruktur-framtidig. Deler av eiendommen befinner seg i et område avsatt til bevaring
kultur-/naturmiljø.
Eiendommen befinner seg i et område regulert til blokkbebyggelse, parkering og felles avkjørsel, privat
tomteareal, garasje m.m. etter reguleringsplan r1126. Deler av borettslagets eiendom omfattes av
reguleringsplan r1126g. Deler av eiendommen (interne veier) er regulert etter r1126a. De er skravert som
"parkering og felles avkjørsel" i tilhørende kart. Området rundt er i denne planen markert som privat
tomteareal, areal for gangtrafikk og garasje. Deler av eiendommen er regulert etter r1126i. En liten del av
eiendommen (mot busstopp ved hovedvei, retning Tonstad bro) er regulert etter r1084b. I kartet fremgår
det at delen av eiendommen er regulert til bebyggelse nåværende og gangtrafikk.
Vi gjør oppmerksom på at det er det igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører
eiendommen. Dette gjelder planprogram for Flatåsen lokalsenter.
Kopi av mottatte situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer
interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 650 000,- (Prisantydning)
kr 226 316,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 876 316,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 885 497,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 893 747,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (forutsatt salgssum: 2 750 000,-) (Kr.30 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Visningshonorar (Kr.2 690)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer97-24-0012
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNidaros-Eiendomsmegling AS
EIE Heimdal
Org. nr: 930815551
Heimdalsvegen 4
7080 Heimdal
Tlf: 73 20 02 10
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Yasin Unal