EiendomLillian Byes veg 14, 7036 Trondheim, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 85 Bnr. 386 Snr. 27 i Trondheim kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 71 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 18 kvm
ArealPrimærrom: 71 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 71 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 18 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2007
TomtFellestomt, eid av sameiet.
Prisantydning3 490 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten fra takstmann er bygd opp slik at det er flere sjekkpunkter på hvert rom. Alle
sjekkpunktene blir klassifisert med en egen tilstandsgrad. Denne boligen har TG1 på de fleste
bygningsdeler. Se Sjekkpunktene som har fått TG 2 er listet opp nedenfor.
Bygningsdeler tildelt TG2:
Bad
- Overflate vegger: Det observeres riss og sprekker i flisfuger i dusjsonen. Forholdet kan være en
indikasjon på utettheter i våtrommets tettesjikt. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved
behov.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk: På bakgrunn av alderen til tettesjiktet er det grunn til å varsle om
risiko for svekket tettefunksjon eller lignende forhold som utvikles over tid. Tettesjiktets eksakte
tilstand/eventuelle restlevetid er ikke kjent.
Se også Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med
denne.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 42 108,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 3 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 86 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 87 450,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 577 450,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 586 700,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 433,- pr. mnd.
Kommunale avgifterKr. 14 540 pr. år
Kr. 3 635,- pr. termin nr. 4 av 4 i 2023.
EierParastu Isazada
Javad Sakhizadeh
ParkeringDet følger med p-plass.
BeliggenhetEiendommen ligger i et rolig, veletablert og barnevennlig boligområde på Utleira i Trondheim kommune.
Fra eiendommen er det kun en liten rusletur til Utleira barneskole og gangavstand til Hoeggen
ungdomsskole. Det ligger flere videregående skoler i nærliggende områder, samt et godt utvalg av
barnehager. Kollektivtilbudet på Utleira består av buss.
Nærmeste bussholdeplass er Risvollan senter. Det er umiddelbar nærhet til lekeplass og fotballbaner
ved Utleirahallen. I tillegg er det kort vei til flotte tur- og friluftsområder i Estenstadmarka, noe som gir
gode rekreasjonsmuligheter hele året. Marka er et eldorado for friluftsmennesker. Her finnes et mylder av
turstier, skiløyper og den koselige Estenstadhytta med servering i helgene.
Coop Extra og Bunnpris er nærmeste dagligvare. Risvollan Senter ligger i gangavstand med bl.a. post i
butikk og legesenter. Det er ca. 2,5 km til Nardocenteret, som har et rikt og variert utvalg. Her finnes
dagligvareforretning, kiosk, apotek, bakeri, solsenter, frisør, restaurant, og blomsterforretning. Senteret
huser også helsetjenester.
Trondheim sentrum ligger også godt innen rekkevidde via bil og offentlig kommunikasjon, med alt av
bymessige fasiliteter og servicetilbud.
TomtFelles tomt for sameiet opparbeidet med asfaltert vei, asfalt, diverse beplantninger, plenareal, støpte veier
og trapper og biloppstillingsplass.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeiligheten består av: Entre/gang, 2 soverom, garderobe, stue, bad og kjøkken.
ByggemåteLeilighetsbygg oppført i 2007. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert
på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av
betong/trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med fasadeplater. Etasjeskillere av betong. Entrédør med
sikkerhetslås og glassfelter. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass.
BruksarealBruksareal: 76 kvm
BoderEkstern bod på 5 kvm.
StandardBad - våtrom:
Baderom fra byggeår. Flislagt gulv med gulvvarme. Flislagte vegger. Vegghengt servantinnredning. Speil
med overlys og stikkontakt over servant. Vegghengt skap ved speil. Dusjhjørne med dører. Vegghengt
toalett. Vannrør av typen rør-i-rør system. Synlige avløpsrør av plast. Ventil i himling. Opplegg for
vaskemaskin. Fordelerskap for rør-i-rør system.
Kjøkken:
Åpen kjøkkenløsning. Innredningen er fra byggeår. Innredning med profilerte fronter. Benkeplate av
laminat. Nedfelt oppvaskkum med ett-greps kjøkkenarmatur. Benkeskapsbelysning og stikkontakter over
kjøkkenbenk. Integrert stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap med fryser. Ventilator i overskap.
Vannrør av typen rør-i-rør system. Synlige avløpsrør av plast. Gulvflater belagt med parkett. Vegg og
himlingsflater i malte flater. Fliser mellom kjøkkenbenk og overskap.
Øvrige rom:
Gulvflater belagt med parkett. Vegg- og himlingsflater i malte flater. Glatte innerdører. Mekanisk balansert
ventilasjon. Oppvarming med radiatorer tilkoblet varmesentral kombinert med elektrisk oppvarming.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
Vannrør med rør-i-rør system. Vanninntaksrør i plast. Hovedstoppekran er plassert på vanninntaksrør.
Synlige avløpsrør i plast. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om
stakeluke er etablert. Fordelerskap for rør-i-rør system er plassert på bad. Leiligheten er tilknyttet felles
varmtvann. Leiligheten er oppvarmet med radiatorer tilkoblet varmesentral. Balansert ventilasjon (fra
byggeår) med ventilasjonsaggregat plassert i garderobe.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 27.09.2007 som omhandler Nybygg boliger - hus B1.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 07.02.2006. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Elektrisk anleggDet er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakyndige ikke er
elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og eiers informasjon. På generelt
grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Erklæring om samsvar for det elektriske anlegget:
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 03.04.2007 arbeidene gjelder: Opplegg til lys og stikk i leilighet.
Varmekabler i støp på bad.
Sikringsskap med automatsikringer plassert i gang.
Boligen har hovedsakelig skjult elektrisk anlegg.
Følgende spørsmål er stilt til eier/selger:
Foreligger det eltilsynsrapport fra de siste fem år: Nei
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Byggeår
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei
Fungerer hvitevarer som følger boligen som tiltenkt: Ja
Forenklet vurdering:
Er det synlige tegn til merker på kontakt (plugg) til varmtvannsbereder: Ikke relevant
Er det synlige tegn på varmeskader (termiske skader): Nei
Er det synlige tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei
Informasjon hentet fra tilstandsrapport.
OppvarmingOppvarming med radiatorer tilkoblet varmesentral kombinert med elektrisk oppvarming. Mekanisk
balansert ventilasjon.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D
Kommunale avgifterKr. 14 540 pr. år
Kr. 3 635,- pr. termin nr. 4 av 4 i 2023.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 433,-
pr.mnd.
A-konto fjernvarme, kontigent velforening, felleskostnader, brannsentral, forsikring og kabel-tv.
Herav:
A konto fjernvarme kr. 700,-
Kontingent kr. 440,-
Felleskostnader kr. 958,-
Fellesk. lik ford.. kr. 633,-
Brannsentral kr. 45,-
Kabel-tv kr. 657,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
ÅrsregnskapSameiet Birkebane:
Driftsinntekter i 2023 var tilsammen kr. 982 333,-
Driftskostnader i 2023 var tilsammen kr. 950 548,-
Årsresultatet i 2023 gikk med overskudd på tilsammen kr. 52 674,-
Utleir velforening:
Driftsinntekter i 2022 var tilsammen kr. 1 741 032,-
Driftskostnader i 2022 var tilsammen kr. 1 686 872,-
Årsresultatet i 2022 gikk med overskudd på tilsammen kr. 69 408,-
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6680685
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 919 537,-
Som sekundærbolig Kr. 3 494 240,-
SameieSameie: Sameiet Birkebane, Orgnr: 891739222
Sameierne har pliktig medlemskap i Utleir Velforening, jfr. vedtekter for Utleir Velforening. Velforeningens
formål skal være å ivareta vedlikehold og drift av fellesarealer og anlegg for beboerne innen planområdet
etter reguleringsplanen. For øvrig kan velforeningen gjennomføre tiltak av felles trivselsmessig karakter.
Med grunnlag i dette har velforeningen eiendomsrett til, eller disponerer i henhold til tinglyst erklæring,
alle nærmere definerte innendørs og utendørs arealer knyttet til parkering.
ForretningsførerOBOS
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene.
DiverseSe Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med
denne.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 x
folketrygdens grunnbeløp, jfr. lov om eierseksjoner § 31.
2007/420598-1/200 BESTEMMELSE OM PARKERING TINGLYST
24.05.2007
RETTIGHETSHAVER:Utleir Velforening
Lnr: 10008810
Kan ikke slettes eller endres uten samtykke fra Trondheim kommune eller Heimdal Utbyggingsselskap
AS
OVERFØRT FRA: 5001-85/386
Gjelder denne registerenheten med flere
2007/420598-2/200 BEST. OM ADKOMSTRETT TINGLYST
24.05.2007
RETTIGHETSHAVER:Utleir Velforening
Lnr: 10008811
Kan ikke slettes eller endres uten samtykke fra Trondheim kommune eller Heimdal Utbyggingsselskap
AS
OVERFØRT FRA: 5001-85/386
Gjelder denne registerenheten med flere
2007/471668-1/200 SEKSJONERING TINGLYST
13.06.2007
SNR: 27
FORMÅL: Bolig
SAMEIEBRØK: 70/1833
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan r0437 - Utleir Østre.
Eiendommen er i kommuneplanens arealdel 2012-2024 avsatt til boligbebyggelse - nåværende.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 86 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 87 450,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 577 450,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 586 700,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (forutsatt salgssum: 3 500 000,-) (Kr.35 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Visningshonorar (Kr.2 690)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer97-24-0037
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNidaros-Eiendomsmegling AS
EIE Heimdal
Org. nr: 930815551
Heimdalsvegen 4
7080 Heimdal
Tlf: 73 20 02 10
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Yasin Unal