Bilde 1 av Lillian Byes veg 14Bilde 2 av Lillian Byes veg 14
Digital salgsoppgave
Lillian Byes veg 14

7036 Trondheim • Trondheim kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Tiltalende & romslig 3-roms selveierleilighet fra 2007 med fast p-plass. Overbygd balkong på 18 kvm og fjernvarme.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
27
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
71 m²
Bruksareal (BRA)
76 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
18 m²
Fellesutgifter
kr 3 433 / Mnd
Kommunale avgifter
kr 1 212 / Mnd
Prisantydning
kr 3 490 000
Omkostninger
kr 96 700
Totalpris
kr 3 586 700
Fellesformue
kr 42 108
Byggeår
2007
Tomt
Fellestomt m²
Oppdragsnummer
97240037
card-default

Yasin Unal

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Yasin
Prisantydningkr 3 490 000,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Dokumentavgiftkr 86 250,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
  
Totalpris kr 3 586 700
Eiendom
Lillian Byes veg 14, 7036 Trondheim, Etasje: 2

Matrikkel
Gnr. 85 Bnr. 386 Snr. 27 i Trondheim kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 76 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 71 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 18 kvm

Areal
Primærrom: 71 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 71 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 18 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
2007

Tomt
Fellestomt, eid av sameiet.

Prisantydning
3 490 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten fra takstmann er bygd opp slik at det er flere sjekkpunkter på hvert rom. Alle sjekkpunktene blir klassifisert med en egen tilstandsgrad. Denne boligen har TG1 på de fleste bygningsdeler. Se  Sjekkpunktene som har fått TG 2 er listet opp nedenfor.

Bygningsdeler tildelt TG2:

Bad
- Overflate vegger: Det observeres riss og sprekker i flisfuger i dusjsonen. Forholdet kan være en indikasjon på utettheter i våtrommets tettesjikt. Jevnlig ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.

- Membran, tettesjikt og overgang til sluk: På bakgrunn av alderen til tettesjiktet er det grunn til å varsle om risiko for svekket tettefunksjon eller lignende forhold som utvikles over tid. Tettesjiktets eksakte tilstand/eventuelle restlevetid er ikke kjent.

Se også Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 42 108,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 3 490 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 86 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 87 450,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 577 450,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 586 700,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 433,- pr. mnd.

Kommunale avgifter
Kr. 14 540 pr. år Kr. 3 635,- pr. termin nr. 4 av 4 i 2023.

Eier
Parastu Isazada Javad Sakhizadeh

Parkering
Det følger med p-plass.

Beliggenhet
Eiendommen ligger i et rolig, veletablert og barnevennlig boligområde på Utleira i Trondheim kommune. Fra eiendommen er det kun en liten rusletur til Utleira barneskole og gangavstand til Hoeggen ungdomsskole. Det ligger flere videregående skoler i nærliggende områder, samt et godt utvalg av barnehager. Kollektivtilbudet på Utleira består av buss.

Nærmeste bussholdeplass er Risvollan senter. Det er umiddelbar nærhet til lekeplass og fotballbaner ved Utleirahallen. I tillegg er det kort vei til flotte tur- og friluftsområder i Estenstadmarka, noe som gir gode rekreasjonsmuligheter hele året. Marka er et eldorado for friluftsmennesker. Her finnes et mylder av turstier, skiløyper og den koselige Estenstadhytta med servering i helgene.

Coop Extra og Bunnpris er nærmeste dagligvare. Risvollan Senter ligger i gangavstand med bl.a. post i butikk og legesenter. Det er ca. 2,5 km til Nardocenteret, som har et rikt og variert utvalg. Her finnes dagligvareforretning, kiosk, apotek, bakeri, solsenter, frisør, restaurant, og blomsterforretning. Senteret huser også helsetjenester.

Trondheim sentrum ligger også godt innen rekkevidde via bil og offentlig kommunikasjon, med alt av bymessige fasiliteter og servicetilbud.

Tomt
Felles tomt for sameiet opparbeidet med asfaltert vei, asfalt, diverse beplantninger, plenareal, støpte veier og trapper og biloppstillingsplass.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Leiligheten består av: Entre/gang, 2 soverom, garderobe, stue, bad og kjøkken.

Byggemåte
Leilighetsbygg oppført i 2007. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av  betong/trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med fasadeplater. Etasjeskillere av betong. Entrédør med sikkerhetslås og glassfelter. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass.

Bruksareal
Bruksareal: 76 kvm

Boder
Ekstern bod på 5 kvm.

Standard
Bad - våtrom:
Baderom fra byggeår. Flislagt gulv med gulvvarme. Flislagte vegger. Vegghengt servantinnredning. Speil med overlys og stikkontakt over servant. Vegghengt skap ved speil. Dusjhjørne med dører. Vegghengt toalett. Vannrør av typen rør-i-rør system. Synlige avløpsrør av plast. Ventil i himling. Opplegg for vaskemaskin. Fordelerskap for rør-i-rør system.

Kjøkken:
Åpen kjøkkenløsning. Innredningen er fra byggeår. Innredning med profilerte fronter. Benkeplate av laminat. Nedfelt oppvaskkum med ett-greps kjøkkenarmatur. Benkeskapsbelysning og stikkontakter over kjøkkenbenk. Integrert stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap med fryser. Ventilator i overskap. Vannrør av typen rør-i-rør system. Synlige avløpsrør av plast. Gulvflater belagt med parkett. Vegg og himlingsflater i malte flater. Fliser mellom kjøkkenbenk og overskap.

Øvrige rom:
Gulvflater belagt med parkett. Vegg- og himlingsflater i malte flater. Glatte innerdører. Mekanisk balansert ventilasjon. Oppvarming med radiatorer tilkoblet varmesentral kombinert med elektrisk oppvarming.

Tekniske anlegg, VVS anlegg:
Vannrør med rør-i-rør system. Vanninntaksrør i plast. Hovedstoppekran er plassert på vanninntaksrør. Synlige avløpsrør i plast. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om  stakeluke er etablert. Fordelerskap for rør-i-rør system er plassert på bad. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann. Leiligheten er oppvarmet med radiatorer tilkoblet varmesentral. Balansert ventilasjon (fra byggeår) med ventilasjonsaggregat plassert i garderobe.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 27.09.2007 som omhandler Nybygg boliger - hus B1.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 07.02.2006. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.

Elektrisk anlegg
Det er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakyndige ikke er elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og eiers informasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.

Erklæring om samsvar for det elektriske anlegget:
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 03.04.2007 arbeidene gjelder: Opplegg til lys og stikk i leilighet. Varmekabler i støp på bad.

Sikringsskap med automatsikringer plassert i gang.
Boligen har hovedsakelig skjult elektrisk anlegg.

Følgende spørsmål er stilt til eier/selger:
Foreligger det eltilsynsrapport fra de siste fem år: Nei
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Byggeår
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei
Fungerer hvitevarer som følger boligen som tiltenkt: Ja

Forenklet vurdering:
Er det synlige tegn til merker på kontakt (plugg) til varmtvannsbereder: Ikke relevant
Er det synlige tegn på varmeskader (termiske skader): Nei
Er det synlige tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei

Informasjon hentet fra tilstandsrapport.

Oppvarming
Oppvarming med radiatorer tilkoblet varmesentral kombinert med elektrisk oppvarming. Mekanisk balansert ventilasjon.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D

Kommunale avgifter
Kr. 14 540 pr. år Kr. 3 635,- pr. termin nr. 4 av 4 i 2023.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 433,- pr.mnd.
A-konto fjernvarme, kontigent velforening, felleskostnader, brannsentral, forsikring og kabel-tv.

Herav:
A konto fjernvarme kr. 700,-
Kontingent kr. 440,-
Felleskostnader kr. 958,-
Fellesk. lik ford.. kr. 633,-
Brannsentral kr. 45,-
Kabel-tv kr. 657,-

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Årsregnskap
Sameiet Birkebane:
Driftsinntekter i 2023 var tilsammen kr. 982 333,-
Driftskostnader i 2023 var tilsammen kr. 950 548,-
Årsresultatet i 2023 gikk med overskudd på tilsammen kr. 52 674,-

Utleir velforening:
Driftsinntekter i 2022 var tilsammen kr. 1 741 032,-
Driftskostnader i 2022 var tilsammen kr. 1 686 872,-
Årsresultatet i 2022 gikk med overskudd på tilsammen kr. 69 408,-

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6680685

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 919 537,- Som sekundærbolig Kr. 3 494 240,-

Sameie
Sameie: Sameiet Birkebane, Orgnr: 891739222

Sameierne har pliktig medlemskap i Utleir Velforening, jfr. vedtekter for Utleir Velforening. Velforeningens formål skal være å ivareta vedlikehold og drift av fellesarealer og anlegg for beboerne innen planområdet etter reguleringsplanen. For øvrig kan velforeningen gjennomføre tiltak av felles trivselsmessig karakter. Med grunnlag i dette har velforeningen eiendomsrett til, eller disponerer i henhold til tinglyst erklæring, alle nærmere definerte innendørs og utendørs arealer knyttet til parkering.

Forretningsfører
OBOS

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt iht. husordensreglene.

Diverse
Se Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.

Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 x folketrygdens grunnbeløp, jfr. lov om eierseksjoner § 31.

2007/420598-1/200 BESTEMMELSE OM PARKERING TINGLYST
24.05.2007
RETTIGHETSHAVER:Utleir Velforening
Lnr: 10008810
Kan ikke slettes eller endres uten samtykke fra Trondheim kommune eller Heimdal Utbyggingsselskap AS
OVERFØRT FRA: 5001-85/386
Gjelder denne registerenheten med flere

2007/420598-2/200 BEST. OM ADKOMSTRETT TINGLYST
24.05.2007
RETTIGHETSHAVER:Utleir Velforening
Lnr: 10008811
Kan ikke slettes eller endres uten samtykke fra Trondheim kommune eller Heimdal Utbyggingsselskap AS
OVERFØRT FRA: 5001-85/386
Gjelder denne registerenheten med flere

2007/471668-1/200 SEKSJONERING TINGLYST
13.06.2007
SNR: 27
FORMÅL: Bolig
SAMEIEBRØK: 70/1833

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan r0437 - Utleir Østre.
Eiendommen er i kommuneplanens arealdel 2012-2024 avsatt til boligbebyggelse - nåværende.
 
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 490 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 86 250,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 87 450,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 577 450,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 586 700,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (forutsatt salgssum: 3 500 000,-) (Kr.35 000)

Tilrettelegging (Kr.15 000)

Visningshonorar (Kr.2 690)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
97-24-0037

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Nidaros-Eiendomsmegling AS
EIE Heimdal
Org. nr: 930815551
Heimdalsvegen 4
7080 Heimdal
Tlf: 73 20 02 10

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Yasin Unal

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Lillian Byes veg 14
For mer om objektet
Lillian Byes veg 14

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: