Bilde 1 av Olav Engelbrektssons Alle 43Bilde 2 av Olav Engelbrektssons Alle 43
Digital salgsoppgave
Olav Engelbrektssons Alle 43

7040 Trondheim • Trondheim kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Attraktiv 2-roms leilighet på Lade - Lave felleskostnader - Solrik balkong - Kort vei til tur- og rekreasjonsmuligheter
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Aksje
Antall soverom
1 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
58 m²
Bruksareal (BRA)
69 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
11 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
7 m²
Fellesutgifter
kr 3 961 / Mnd
Prisantydning
kr 2 790 000
Omkostninger
kr 14 131
Fellesgjeld
kr 143 412
Totalpris
kr 2 947 543
Fellesformue
kr 16 895
Byggeår
1956
Tomt
Fellestomt m²
Oppdragsnummer
133240063
Prisantydningkr 2 790 000,-
Fellesgjeldkr 143 412,-
Besittelseserklæring forretningsførerkr 3 193,-
Transportgebyrkr 2 688,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 2 947 543
Eiendom
Olav Engelbrektssons Alle 43, 7040 Trondheim, Etasje: 3

Matrikkel
Aksjebrevnr. 19 Orgnr. 930256064 i Trondheim kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Aksje

Arealer
Totalt BRA 69 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 58 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 11 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm

Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1956

Tomt
Fellestomt, eid av aksjelaget.

Prisantydning
2 790 000

Tilstandsrapport
Bygningsdeler med TG2

Bad
- Helhetsvurdering: Det er valgt å vurdere våtrommet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet helhetsvurdering. Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen:

På bakgrunn av alderen til for eksempel røropplegg, tekniske installasjoner, tettesjikt og lignende er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid, men ikke lar seg observere direkte. Det er hull etter tidligere innfestinger i dusjsonen(hull er tettet med tettemasse). Baderomsplater er ikke montert iht. monteringsanvisning. Det
observeres at rørgjennomføringer ikke er tettet med tettemasse. Fallforhold i sluksonen og høydeforskjeller med tanke på lekkasjesikkerhet vurderes til å ikke være tilstrekkelig. Det observeres manglende tettesjikt under toalettsisterne som medfører risiko for lekkasje/utettheter.

Det gjøres oppmerksom på at våtrommets anbefalte brukstid er passert. Basert på alle ovennevnte forhold bør det gjennomføres jevnlig ettersyn og ytterligere undersøkelser for å kartlegge eksakt tilstand og hvilke tiltak som eventuelt skulle være nødvendig. Eksakt tilstand på bygningsdeler som lar seg inspisere er ikke kartlagt. Våtrommets eventuelle restlevetid er ikke kjent, og det må påregnes tiltak. Videre bruk av dusjkabinett må påregnes for at forholdet ikke skal medføre fuktrisiko.

Til informasjon:
Det er foretatt hulltaking og utført fuktmåling med egnet instrument i tilstøtende rom til våtsone. Målingen gir kun et øyeblikksbilde av forholdene og kan for eksempel endre seg med årstider, fukt- og temperaturforhold. Det ble ikke registrert forhøyede verdier eller andre avvik. Relativ fuktighet ble målt til 26,4 prosent, ved 24 celsius.

Kjøkken
- Vannrør: Se punkt "Vannrør" under avsnitt om teknisk anlegg.
- Avløpsrør: Se punkt "Avløpsrør" under avsnitt om teknisk anlegg.

Etajseskiller
- Skjevhetsmåling: Det er registrert skjevheter på soverom, hvor forskjellen mellom høyeste og laveste punkt er målt til 15 mm. Eksakt årsak til skjevhetene er ikke kjent.

Tekniske anlegg, VVS anlegg
- Varmtvannsbereder: Varmtvannsbereder står i skap som mangler understøttelse av skapbunn. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Hovedstoppekran: Innvendig stoppekran er ikke funksjonstestet grunnet høy alder/tilstand. Konsekvens er usikker restlevetid/funksjon.
- Avløpsrør: Avløpsrør av støpejern er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.

Elekrisk anlegg
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på det elektriske anlegget. Med bakgrunn i TG2 bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.

Balkonger, terrasser, veranda etc.
- Utkragede eller understøttede konstruksjoner: Rekkverkshøyden er under 1,0 meter. Basert på ovennevnte forhold oppfyller ikke terrassen dagens krav til sikkerhet. Om terrassen vil oppfylle kravene som var gjeldene på oppføringstidspunktet eller ikke, er ikke videre undersøkt.

Se også Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 143 412,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 16 895,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 2 790 000,- (Prisantydning)
kr 143 412,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 933 412,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 2 688,- (Transportgebyr)
kr 3 193,- (Besittelseserklæring forretningsfører)
--------------------------------------------------------
kr 5 881,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 939 293,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 947 543,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 961,- pr. mnd.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i akjselaget.

Eier
Kaja Sofie Lamvik

Parkering
Det følger ikke med fast parkeringssplass.

Styret disponerer parkeringsplassene og tildeler disse etter søknad fra den enkelte akskjeeier. Det kan tildeles kun 1 plass pr aksjeleilighet. Beboere som har behov for 2 plasser kan få midlertidig tildelt plass, som igjen må vike plassen dersom ny aksjeeier søker parkeringsplass. Styret prøver, i den grad det er mulig, å ta hensyn til at parkering skjer nære egen oppgang. Søkere/andelseiere som har eller bytter til EL-bil kan få byttet parkeringsplass slik at lading blir mulig. En forutsetning er da at de selv MÅ bestille ladeboks fra Ohmia for bruk på parkeringsplassen. Det er ikke tillatt å lade bil fra egen leilighet!

Beliggenhet
Servicefunksjoner:
På Lade er ikke servicetilbud en mangelvare. Her har du et rikt tilbud på alt fra store kjøpesentre og bransjeforretninger til restauranter, kafeer og dagligvare. Av kjøpesentre har du City Lade og Lade Arena med et utvidet tilbud på detaljhandel. I tillegg har du Ladetorget med bla. dagligvare, apotek og frisør. Det som er så ekstra fint er at alt du trenger i hverdagen er innen gangavstand.

Offentlig kommunikasjon:
Det er her et godt utbredt busstilbud med hyppige avganger. Buss nr. 13 og 20 går rett utenfor døren. Du vil også ha kort avstand til Lilleby togstasjon.

Skole og barnehage:
Lade skole har lenge hatt et godt omdømme for dyktige lærere og godt tilrettelagte dager for barna. Dette er per tidspunkt en grunnskole med 1.-10 trinn. Nye Lade skole er nå ferdig og skal være en barneskole for 750 elever, samt avdeling for 40 minoritetsspråklige elever og idrettshall. I første omgang skal det være skole for 1.-10. trinn, med endring til 1.-7.trinn når ny ungdomsskole på Lilleby står ferdig.

På Lade har du et utbredt tilbud av barnehager. Lade barnehager består av Korsvika, Østmarkneset og Stabburet barnehage. Her får du et barnehagetilbud som ønsker å få til en helhetlig oppvekst til det beste for de små. Det betyr at de 3 barnehagene jobber sammen om et felles pedagogisk grunnsyn. Ladestien barnehager består av Ladesletta og Tiriltoppen barnehage. Ladestien barnehager er grønt flagg-sertifisert, og begge barnehagene har relasjonsarbeid, vennskap og felleskap som viktigste fokus.

Treningstilbud:
Lade idrettsanlegg er byens største arena for fotballaktivitet. Her arrangeres årlig Scandia Cup, og er året rundt et populært mål for trening og gøyale aktiviteter. Idrettsanlegget har over tid blitt videreutviklet og forbedret, og holder nå bane for flere ballaktiviteter, som bla. basketball og volleyball. Ladestien er en ypperlig destinasjon for fine joggeturer. Om du foretrekker å trene innendørs har du flere gode treningssentre å velge mellom, som Impulse, 3T Leangen, Flex Gym, Fresh Fitness og CrossFit. Er du ikke redd høyder kan du prøve deg i klatreveggen på klatresenteret UTE.

Turmuligheter - Ladestien:
Langs sjøen kan du spasere langs idylliske Ladestien, som er et av de mest populære utfartsområdene i Trondheim. Ladestien passer utmerket til gå- og joggeturer, samt at deler av stien er velegnet til sykkel og barnevogner. Det finnes mange gode muligheter for rasteplasser, enten du besøker Sponhuset, Ladekaia Kafé eller setter deg på en av de mange bordene langs stien. Her finner du de fleste av Trondheims strender, som bla. Ringvebukta, Djupvika og Korsvika, og er ypperlige til bading. Det er også flere flotte gressområder for soling og rekreasjon, sandvolleyballbane, ballplasser og lekeplasser. Du kan også se flere krigsminner langs stien; rester etter underjordiske huler, fundament for kanonoppstillinger og løpeganger. Ladestien byr på den aller tidligste våropplevelsen i Trondheim. Dette er en utrolig fin turdestinasjon og byr på fine opplevelser og vakker natur med fantastisk utsikt utover fjorden - må oppleves!

Tomt
Felles tomt for Borettslaget opparbeidet med asfaltert vei, diverse beplantninger, støpte veier og trapper, diverse støttemurer og biloppstillingsplass. Felles trappeoppgang med callinganlegg.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Leilighet beliggende i byggets 3. etasje.

Adkomst til leiligheten via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg.

Leiligheten består av: Entre/gang, soverom, bad. stue og kjøkken. Utgang fra stue til terrasse.

Byggemåte
Boligbygg oppført i 1956. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av betong/trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med fasadeplater. Etasjeskillere av betong. Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og tre-lags glass.

Bruksareal
Bruksareal: 69 kvm

Boder
Leiligheten disponerer bod i kjeller og loftetasje.

Standard
Bad: Baderom fra byggeår oppgraderinger 2016 (ikke membran og sluk). Gulvflate belagt med gulvbelegg med gulvvarme. Baderomsplater på vegger. Malte flater i himling. Vegghengt servantinnredning.
Ovenpåliggende servant med armatur. Speilskap med overlys. Dusjkabinett med dusjarmatur (2019). Vegghengt toalett. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av plast og støpejern. Mekanisk avtrekk med ventil i vegg. Opplegg for vaskemaskin.

Kjøkken: Epoq kjøkkeninnredning. Innredningen er fra 2016. Innredning med glatte fronter. Benkeplate av laminat. Nedfelt oppvaskkum med ett-greps kjøkkenarmatur. Benkeskapsbelysning og stikkontakter over kjøkkenbenk. Integrert stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap med fryser. Ventilator i overskap. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av plast og støpejern. Varmtvannsbereder plassert under kjøkkenbenk. Gulvflater belagt med laminat. Vegg og himlingsflater i malte flater. Glassplate montert mellom kjøkkenbenk og overskap.

Øvrige rom: Gulvflater belagt med laminat. Vegg- og himlingsflater i malte flater. Profilerte innerdører. Naturlig ventilasjon via ventiler. Elektrisk oppvarming.

Tekniske alegg, VVS anlegg: Tekniske anlegg fra varierende årstall. Vannrør av kobber. Vanninntaksrør i kobber. Hovedstoppekran er plassert på bad. Synlige avløpsrør i plast og støpejern. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om stakeluke er etablert. Automatisk vannstopper med fuktsensor på kjøkken. Varmtvannsbereder på 100L (fra 2016) plassert under kjøkkenbenk.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse datert 20.12.1955 (oppgang 4), 19.03.1956 (oppgang 1), 17.02.1956 (oppgang 3).

Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven. Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 02.07.1954. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming. Ventilasjon med naturlig tilluft kombinert med stedvis mekanisk avtrekk.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 961,- pr.mnd.
Renter, drift, renhold fellesarealer, vedlikehold, elektroniske fellesavtaler, kommunale avgifter og forsikring.

Herav:
Felleskostnad renter: kr. 743,-
Felleskostnad driftsdel: kr. 2 606,-
Renhold fellesarealer: kr. 193,-
Tillegg elektroniske fellesavtaler: kr. 419,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av aksjelaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Boligselskapet er ikke med i sikringsordning.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenummer: 90517343926, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 20.03.2024: 6.2% pa.
Antall terminer til innfrielse: 64
Saldo per 20.03.2024: 6 238 364
Andel av saldo: 143 412
Neste termin: 30.06.2024Neste avdrag: 30.06.2027 ( siste termin 31.12.2055 )
Flytende rente. Avdragsfrihet frem til 30.06.27
Ut i fra dagens lånebetingelser vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.06.2027 utgjøre ca kr 152,00 per måned for denne boligen

Det tas forbehold om at nylig varslede renteendringer er registrert. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag er passert, betyr dette at det betales løpende avdrag på lånet. Datoen er ikke nødvendigvis tidspunktet for 1. avdrag. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag er fram i tid tilsvarer dette tidspunktet for 1. avdrag etter en avdragsfri periode. Endringen i månedlige felleskostnader etter avdragsfri periode er beregnet med utgangspunkt i dagens rentenivå og nedbetalingsordning. Vi gjør oppmerksom på at økning av felleskostnadene pga av oppstart avdrag vanligvis starter noen mnd før forfall på avdraget så pengene er på konto når avdraget skal betales. Vi viser for øvrig til vedlagte regnskap for laget.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Driftsinntekter i 2022 var tilsammen 1 864 608,-
Driftskostnader i 2022 var tilsammen 1 437 438,-
Årsresultatet i 2022 gikk med overskudd/underskudd på tilsammen 271 751,-

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 92695684

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 864 464,- Som sekundærbolig Kr. 864 464,-

Aksjelag
Aksjelag: AS Olav Engelbrektssons Alle 41-47, Orgnr: 930256064

Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken. Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.

Forretningsfører
TOBB

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det praktiseres ikke forkjøpsrett i aksjelaget.

Dyrehold
Andelseiere som ønsker husdyr må søke Styret om det. Eier må få godkjenning fra de øvrige leiligheter i oppgangen og bekreftelse må fremlegges Styret FØR anskaffelsen av husdyr foretas. Skulle noen eventuelt ikke samtykke til dyrehold pga allergi må vedkommende dokumentere dette ved legeerklæring.

Dyreeier må selv påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på borettslagets område. Dyreeier pålegges ekstra renhold der vær/føre krever det i forhold til utegående dyr.
Forbud mot enkelte typer dyr må respekteres.

Diverse
Utdrag fra selgers Egenerklæringsskjema:

Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, både faglært og ufaglært / egeninnsats. Bad totalrenovert i 2016. Rørarbeid dusj, toalett og servant gjort høst 2016 av Trondheim VVS.  Baderomsvifte montert og varmekabler tilkoblet av Elektriker 1. Våtromsbelegg lagt av Osvald Gjetø AS. Baderomsplater på vegg er fra Fibo Trespo og  er lagt selv. Firmanavn: Trondheim VVS, Osvald Gjetø AS, Elektriker 1 Trondheim.

Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
- Nei, piperehabilitering i hele borettslaget utført i 2023. I leiligheten er det lagt til rette for å koble på en peis.

Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
- Nei. Jeg har ikke parkeringsplass, men borettslaget har, med og uten ladere for elbil.

Se også Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.

Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Annet
Informasjon fra styret datert 01.2024:

RØRFORNYING
Rørinspeksjon ble gjennomført av firma Gjøvaag AS og Styret har mottatt tilstandsrapport som har klare anbefalinger om rørfornying.

Rent teknisk kan dette kort oppsummeres med at hver oppgang består av 3 "stammer" (1 til hver av leilighetene på hhv høyre og venstre side samt de i midten) Hver leilighet igjen har 3 "grener" som går fra hhv kjøkken, WC og sluk på bad og som kobles på sin stamme. Stammene går fra tak/loft til kjeller hvor "bunnledning" går under blokka frem til grunnmur. Fra grunnmur går "avløpsrør" som kobles på kommunalt rør i gata nedover Olav Engelbrektssons allè bak blokka.  Kommunalt rør er allerede rørfornyet.

Det er 3 stammer i hver oppgang, 3 grener inn til hver leilighet, bunnledning og avløpsrør i kjeller som skal fornyes fra innsiden. Fornyingen inn til hver leilighet gjøres fra stammen.
Vi har vært i dialog med firma Olimb AS som har vært på befaring hos oss, samt deltatt på vårt styremøte 13.2.24. Den orienteringen vi fikk virket meget tillittsvekkende for å ivareta utføringen hva kvalitet, gjennomføring, seriøsitet og ivaretakelse av beboerne i et slikt prosjekt angår. Styret har besluttet at ønsket oppstart er 1.4.25.

Ved en slik oppstart vil prosjektet ha behov for adkomst til alle leilighetene. I tillegg står det stammer i 2 boder i hver kjeller, den 3. står i vaskerom, samt 3 boder på hvert loft. De dette berører vil bli kontaktet direkte. All adkomst løses med fullmaktsskjema når tiden er klar. Det vil bli gitt informasjon på forhånd og underveis.

Vi venter nå på et tilbud fra Olimb AS. Utføring av et slikt prosjekt betyr at 1 oppgang vil være uten tilgang til vann og wc i egen leilighet i 3 uker, før de går til neste oppgang. Det blir satt opp ei "vaskebrakke" med tilgang til wc, vann og dusj Denne må benyttes i sin helhet i perioden uten vann og tilgang til vannrør i egen leilighet. Erfaring fra andre borettslag er at noen velger å reise bort mens arbeidet berører sin leilighet. Nye rør er satt opp med ei levetid på 50 år.

Dersom noen har planer om utbedring av egne bad fra nå av, som innbefatter rør/sluk, ta kontakt med Styret før du starter. Vi videreformidler kontakt til entreprenøren som skal foreta rørfornying slik at dere ikke gjør noe som i ettertid viser seg å ikke være OK ift kommende rørfornying.

SKIFTE AV TAK / ETTERISOLERING
I 2025 er taket 40 år og eventuelle skader/hendelser fra tak dekkes ikke i henhold til forsikringsvilkår. Vi har hatt en takinspeksjon som viser at det ikke er en "overhengende fare" for at "noe skal skje" de neste 5 år.

Taket må skiftes og i lys av kommende krav til gamle borettslag må vi se på løsninger til etterisolering og de følger det innebærer.  Vindu/verandadører ble byttet i 2016, de kan vi beholde.

Vi har bestilt tilstandsvurdering fra Karl Knutsen og regner med å ha rapporten innen en måneds tid. Deretter blir det en prosess videre, avhengig av hva Styret og generalforsamling beslutter. Dette er derfor å betrakte som informasjon om hva Styret jobber med for tiden og vi vil holde dere orientert når vi har mere å melde.

FELLESKOSTNADER
Styret ser på hvilke kostnader vi har, både faste og variable. Vi har vært gjennom TV/Internet, forsikring, matteleie og Bank/lån. Kostnadene er redusert på de TV/Internet, forsikring og matteleie. Vi har besluttet og fått innvilget avdragsfrihet på lånet for 2024, 2025 og 2026 mens renten er som høyest. Det er ikke alt vi skal gjøre noe med eller får gjort noe med. Ønsket er likevel å se hva som ligger i alle kostnader for å se hvor mulighetene ligger. Akkurat nå ser vi på felleskostnadene på strøm. Der trenger vi hjelp fra beboerne siden disse i hovedsak er knyttet til kjeller/loft.

Med bakgrunn i de endringer vi står overfor vil det naturlig påvirke felleskostnadene etter hvert. Dette vil vi gjøre i samarbeid med bank og vår økonom i TOBB.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Aksjelaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker aksjelagets krav på felleskostnader og andre krav aksjelaget kan knytte til andelseieren.

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Aksjelaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen ligger i et regulert område med planID: R0517, R0556, R1113 og plannavn:
- Østmarka, Ringve, Fagerheim, Devle m.fl. (18.12.1952)
- Reguleringsplan for Ringve gård (17.2.1972)
- Mellomveien - Nidarholms gate - Jarleveien - Olav Engelbrektssons alle´ (24.9.1957)

Eiendommen er i kommuneplanens arealdel 2012 - 2024 avsatt til boligbebyggelse - nåværende.

Kopi av situasjonskart er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 790 000,- (Prisantydning)
kr 143 412,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 933 412,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 2 688,- (Transportgebyr)
kr 3 193,- (Besittelseserklæring forretningsfører)
--------------------------------------------------------
kr 5 881,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 939 293,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 947 543,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:




Tilrettelegging (Kr.19 900)

Visningshonorar (Kr.2 690)

Provisjon - 1,61% av salgssum (Kr.45 000)

Foto (Kr. 4 500)

Markedspakke (Kr. 18 400)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
133-24-0063

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Nidaros- Eiendomsmegling Sentrum AS
EIE Trondheim sentrum
Org. nr: 831699132
Nedre Bakklandet 58 C
7014 Trondheim
Tlf:

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Daniel Lanto

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Olav Engelbrektssons Alle 43
For mer om objektet
Olav Engelbrektssons Alle 43

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: