EiendomBergensgata 15A, 0468 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 17 Orgnr. 963150393 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 72 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 61 kvm
Følgende rom inngår i innvendig areal:
Entré/gang, bad, soverom 1, soverom 2, stue og kjøkken
- BRA-e (eksternt bruksareal): 11 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 kvm
ArealPrimærrom: 61 kvm, Bruksareal: 72 kvm, BRA-i: 61 kvm , BRA-e: 11 kvm , TBA: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1932
TomtFestet tomt 1698 kvm.
Prisantydning5 800 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 11.04.2024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 150 000,- pr. 01.03.2024.
Andel fellesformue: kr. 33 846,- pr. 31.12.2024
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 800 000,- (Prisantydning)
kr 150 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 950 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 951 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 959 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 892,- pr. mnd.
I dialog med styret den 11.04.2024 opplyser de om økning av felleskostnader med kr. 700 fra juni.
Felleskostnad inkludererFibernett, felles bygningsforsikring, fellesvaskeri, forretningsførsel, betjening av fellesgjeld, festeavgift,
kommunale avgifter, drift og vedlikehold.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 4 892 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader 3.329,-
- Lån/Renter 1.148,-
- Bredbånd 340,-
- Vaskeri 75,-
I dialog med styret den 11.04.2024 opplyser de om økning av felleskostnader med kr. 700 fra juni.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet til noe sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierLinn Victoria Kågström Torhaug
David S Bleken Torhaug
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av
lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet tomt, 1698 kvm.
Grunneier: Studentsamskipnaden Oslo (SIO)
Festeavgift kr: 28 000
Borettslaget fester tomten gnr. 222, bnr. 30. Opprinnelig var Oslo Sporveier bortfester, men festeforholdet
er etterfølgende overtatt av Studentsamskipnaden i Oslo (SIO). Festekontrakten er imidlertid ikke
transportert. Festekontrakten og festeforholdet ble forlenget i 1981 med 40 år. Bortfester SiO varslet at SiO
med hjemmel i tomtefesteloven § 15, 4 ledd hadde beregnet ny årlig festeavgift til kr 206.000 fra 01.08.21.
Borettslaget varslet tilbake at Borettslaget er av den oppfatning at festeavgiften ikke kan forhøyes med mer
enn det såkalte engangsløftet; altså med kr. 9000,- pr dekar tomt justert med endringene i pengeverdien
fra 1. januar 2002 som lovteksten foreskriver.
Borettslaget vant festeavgiftssaken mot SiO og endte på en festeavgift på litt over kr 28.000 pr år. SiO
måtte betale alle omkostninger.
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 61 kvm
BruksarealBruksareal: 72 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder:
- 1 bod på ca. 3 m² + gulvareal (skråtak i boden) på loftet.
- 2 boder på hhv. ca. 6 m² og ca. 2 m² i kjelleren
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Avløpsrør
Eldre/originalt avløpsrør.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Etasjeskille
Trebjelkelag som etasjeskille. Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG KJØKKEN.
Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 9 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt
med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 18 mm. Tilfeldig valgte
målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik. Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Pipe og ildsted
2017 Utskifting av alle brann- og feieluker og videokontroll av alle pipeløp. 2018: Piper er rehabilitert. Dette
gis TG1. Ildsted: Peisovn. Ikke brennbar plate på gulv: Ja. Synlige sider av pipeløp: 3 sider. Avstand til
brennbart materiale: Tilfredstillende.
Årsprotokoll fra 2019 opplyser:
"Høsten 2017 ble alle brann- og feieluker skiftet ut av Gardermoen Ingeniørbygg AS Høsten 2017 ble alle
brann- og feieluker skiftet ut av Gardermoen Ingeniørbygg AS. Det ble utført en videokontroll av alle
pipeløpene og det er oppdaget flere forhold som bør repareres. Bl.a. flere kratere i pipeløpene og løse
murstein som tette pipeløpene etter dårlig utført arbeid ved bytte av peiser/ildsted i leilighetene. Høsten
2018 utført Gardermoen Ingeniørbygg AS rehabilitering av pipeløpene i form av grundig feiing og
utbedring av kraterne og åpning av de tette pipeløpene. Det er viktig at framtidige utskiftninger av peiser
etc må gjøres av fagfolk, og unngå å lage nye kraterekratere da dette er en brannrisiko. "
Det anbefales på generelt grunnlag en kontroll av pipeløp og ildsted utført av Brann- og Redningsetaten i
Oslo kommune mht. sikkerhet.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist sprekker og/eller riss i pipe. Litt sprekkdannelse i pipeløpet bak ildstedet.
Tiltak:
- Vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Originale innerdører i treverk.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Overflater gulv - Bad
Flislagt gulv. Fall rundt sluk på rom: BADEROM. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller)
ble gjort i rommet: Fra gulvflis ved dørterskel til topp slukrist: 29 mm, tilfredstillende mht. dagens forskrift.
Målt med krysslaser. Det er fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder. Det er fall på gulvet
for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder. Membranoppkant: 0mm (ikke mulig å konstatere evt.
membranoppkant visuelt). Nedsenket dusjgrube < 10mm. Fall < 1:100 på gulvet utenfor dusj. Fall > 1:50
målt 50cm ut fra senter sluk. Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er
gjort ved tilfeldig valgte steder på baderomsgulvet. Det blir lagt silikonfuge langs dørterskel etter
takstbefaring. Årstall: 2023.
Vurdering av avvik:
- Det er svakt motfall på gulv ved dørterskel i retning sluk. Det kan ikke dokumenteres membranoppkant
ved dørterskel på 15mm.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig. Baderommet fungerer med avvikene. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Ventilasjon - bad
Naturlig oppdriftsventilasjon. Luftespalte under baderomsdøren. Årstall: 2023
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Tiltak
- Dersom tillatt og teknisk mulig anbefales det montering av elektrisk avtrekksvifte på baderommet.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - Kjøkken
Ventilator med kullfilter.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger - originalt
Det skal byttes hovedvannrør i huset innom 3-5 år.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1932.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger ferdigattest på oppføring av balkonger datert 14.06.2012.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Opprinnelig planløsning er
ombygget og dagens planløsning avviker dermed fra original arkitekttegning.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med panelovner, ildsted og varmekabler på baderomsgulvet.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 12 000 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 892,-
pr.mnd.
Fibernett, felles bygningsforsikring, fellesvaskeri, forretningsførsel, betjening av fellesgjeld, festeavgift, kommunale avgifter, drift og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: HANBAN-94927014712
Type: Annuitet
Restsaldo: 3.528.696,-
Restløpetid: 18 år
Term pr.år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 21.03.2024: 6,34%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 1 443 046 ,- og driftskostnader på kr 971
422,-. Dette ga et årsresultat på kr 369 017,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 53594557
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 436 175,-
Som sekundærbolig Kr. 5 457 464,-
BorettslagBorettslag: Bergensgata 15 Borettslag,
Borettslaget Bergensgt 15 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
963150393, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune med følgende adresse: Bergensgata 15 A - D.
Borettslaget består av 24 andelsleiligheter.
Borettslaget er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets
eiendom (borett), og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon. I tillegg er det en enkel kanal for å
kunne kommunisere med styret.
VASKERI OG TØRKELOFT
Borettslaget har eget fellesvaskeri i kjeller med nyere maskiner. Vaskeavgift på kr 75 pr. måned betales
gjennom fellesutgifter. Det er også tørkeloft.
FELLESAREALER
I kjeller er det felles treningsrom, snekkerbod og øl-bryggerom for den interesserte.
STYRETS ARBEID
Styrets arbeid i 2022 har i hovedsak dreid seg om å få utarbeidet en tilstandsrapport av borettslaget og
begynne å utbedre noe av det som ble påpekt samt lage en plan for de viktigste sakene som bør
utbedres de neste årene. Vi hadde en befaring 28. januar 2022 med Atle Johnsrud fra OBOS prosjekt AS.
Det ble utarbeidet en rapport hvor behov for utbedring ble gradert i viktighetsgrad. En av de største tingene
som ble påpekt er behov for å bytte ut stigeledningene i borettslaget («vann inn i bygget»). Det vil være et
stort prosjekt da det vil bety at man må inn i alle badene i borettslaget. Styret har begynt prosjektering av
dette prosjektet for bl.a. å få en ide om hva det vil koste og hvor lang tid det vil ta å utføre. I tillegg er
skaden på endeveggen i sør blitt utbedret, det er blitt renset takrenner og det er blitt satt opp elektriske
vifter på 3 pipeløp i C og D for å bedre trekken i pipene ved fyring. Det har vært gjennomfør
el-gjennomgang av bygget med 30.01.23 inkl termografering av firmaet A/S Elektrisk produksjon. Det ble
utarbeidet en rapport med gradering av det som bør utbedres. Det ble ikke funnet noen graverende feil
eller mangler, men kun enkelte småting som bør utbedres. Utbedringen er planlagt gjennnomført våren
2023. Det er planlagt en årlig elektrisk gjennomgang av bygget i henhold til lovverket. Styret har innhentet
tilbud på nye porttelefonløsninger samt brannvarsling i fellesarealene. I september 2022 hadde vi et
tilfelle av oversvømmelse med kloakk i kjelleren. Områdene som hadde vært dekket av kloakkvann ble
renset og tørket, og rørene ble filmet. Det er muligens en skade på strømpen som er trukket inne i røret
eller en epoksikloss som er årsaken til at det skjedde. Det er vurdert av to firmaer at det ikke er behov for
å gjøre noe med røret, og det har ikke vært noe problem med kloakkvann i kjelleren i etterkant. Vi fikk
dekket alt av forsikringen. Styret er i jevnlig dialog med Balco i forhold til å utbedre problemene med flere
av vinduene i borettslaget. Det er flere forskjellige grunner til at saken står på stedet hvil, bl.a. hvem som
har ansvaret og skal ta kostnadene, samt problemer med å forstå årsaken til problemene og få tak i
reservedeler. Vindussaken har pågått i flere år og Styret er fortvilet over at det er så vanskelig å få løst
problemet.
Styret informerer beboerne den 19. mars gjennom Vibbo:
Vi har originale rør fra 30-tallet på det vi kaller "baderomssiden", og det har fremkommet på rapporter at
rørene bør byttes. Det som har vært gjort tidligere er å bytte rør på "kjøkkensiden"/mot bakgården, inkludert
avløp. Dette ble gjort i 2010.
I 2023 har vi hatt 2 leverandører på befaring og begge har konstatert at vi må bytte rørene innen 5 år.
Vi jobber nå med å lage en plan på hvordan dette skal gjennomføres billigs mulig, og ser på flere
muligheter, innen et tidsperspektiv innen 5 år.
Jobben vil være kostbar for borettslaget og vi må på sikt ta opp et lån, som vil medføre økte kostnader og
vi vil prøve å ta dette gradvis.
Derfor vil vi øke felleskostnadene med kr. 700 fra juni 2024.
Referer med megler for mer informasjon.
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
- 2020: Nytt låsesystem på dører til fellesareal.
- 2019: Oppussing av oppgangene med gulv, vegger, tak og belysning.
- 2018: Rehabilitering av piper.
- 2018: Nye pulverapparater til alle leilighetene.
- 2017/2018: Rehabilitering / rørfornying av soilrør og bunnledninger.
- 2017: Alle brann- og feieluker skiftet.
- 2017: Oppført et huskestativ i bakgården samt satt opp et bambusgjerde for skjerming for innsyn
- 2016: Oppgradert el.anlegg i kjeller og loft med bevegelsessensor.
- 2016: Oppføring av sykkelskur med redskapsbod samt bod for barnevogner i bakgård.
- 2015: Tre av fellesrommene i kjeller ble omgjort til hhv treningsrom, snekkerbod samt øl-bryggerom.
- 2015: HMS-runde for brannvern ble foretatt. 8 pipeløp ble feiet. Reparert noen brannluker i 2016.
- 2014: Innkjøp av brannslukkingsapparat til fellesarealer på loft og i kjeller.
- 2014: Oppført bålhus i bakgård til sosialt bruk for grilling for beboerne.
- 2012: Vindusutskiftning, påbygg av balkonger og nye balkongdører i hele borettslaget.
- 2010: Soilrør på kjøkken ble skiftet ut. Soilrør på baderom ble rehabilitert med strømpeløsning.
- 2005: Oppgradert fasade.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett!
Tekniske installasjonerGlobalConnect er leverandør av Tv og internett.
DyreholdHusdyrhold tillates med forhåndsgodkjenning av styret, og eier må aksepterer boligselskapets regler for
dyrehold.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1931/900793-2/105FESTEKONTRAKT - VILKÅR
FESTETID: 50 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 738
BESTEMMELSER OM FORLENGELSE
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
BEST. OM BRUKS- OG DISPOSISJONSRETT
KONTRAKTEN KAN IKKE OVREDRAS/UTLEIES UTEN SAMTYKKE FRA
HJEMMELSHAVER/UTLEIER
1932/990847-1/105BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
vedr. vinduer m.v.
FesteavtaleAreal: 1 698 kvm, Eierform: Festet tomt.
Grunneier: Studentsamskipnaden Oslo (SIO)
Festeavgift kr: 28 000
Borettslaget fester tomten gnr. 222, bnr. 30. Opprinnelig var Oslo Sporveier bortfester, men festeforholdet
er etterfølgende overtatt av Studentsamskipnaden i Oslo (SIO). Festekontrakten er imidlertid ikke
transportert. Festekontrakten og festeforholdet ble forlenget i 1981 med 40 år. Bortfester SiO varslet at SiO
med hjemmel i tomtefesteloven § 15, 4 ledd hadde beregnet ny årlig festeavgift til kr 206.000 fra 01.08.21.
Borettslaget varslet tilbake at Borettslaget er av den oppfatning at festeavgiften ikke kan forhøyes med mer
enn det såkalte engangsløftet; altså med kr. 9000,- pr dekar tomt justert med endringene i pengeverdien
fra 1. januar 2002 som lovteksten foreskriver.
Borettslaget vant festeavgiftssaken mot SiO og endte på en festeavgift på litt over kr 28.000 pr år. SiO
måtte betale alle omkostninger.
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Unntaket er korttidsutleie (opptil 30 døgn i løpet av året) eller dersom andelseier bor i boligen selv.
Søknadsskjema for utleie/bruksoverlating finnes på Vibbo.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 og S-3826.
(Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak
23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny
kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.)
Pågående saker:
* Bergensgata 24 C - Utbygging av loft og innsetting av takvinduer i tilknytning til underliggende leilighet
H0302. Saksnummer: 202202606. Søknad til ferdigattest ble sendt inn den 27.02.2024.
* Bergensgata 41 - 43 - Etablering av fortau. Saksnummer: 202013759. Søknaden gjelder etablering av
fortau langs Bergensgata og Moldegata på Bjølsen i bydel Sagene. Det er gitt rammetillatelse datert
19.01.2021 og igangsettingstillatelse datert 18.02.2021.
* Moldegata 10 - Oppføring av leilighetsbygg. Saksnummer: 202214935. Rammetillatelse ble gitt den
15.12.2023. Søknaden omfatter oppføring av leilighetsbygg og opparbeidelse av vei i Moldegata, bydel
Sagene. Det etableres 13 boenheter med private uteoppholdsarealer fordelt over fem etasjer. Bygningen
får felles takterrasse og utearealer på bakken, samt innvendig sykkelparkering og avfallshåndtering på
bakkeplan. Det er gitt rammetillatelse datert 15.12.2023.
* Sarpsborggata 3 B-D - Riving av bakgårdsbygg og oppføring av rekkehus. Saksnummer 202101504.
Rammetillatelse ble gitt den 12.07.2021. Det søkes om riving av eksisterende verksted i bakgården, og
oppføring av 3 nye boliger i rekke. Tiltaket må sees som en forlengelse av allerede godkjent prosjekt i
Sarpsborggata 1. Boligene oppføres i pusset mur, med ulike farger. Bilkjøring og parkering i bakgården
avvikles, og bakgården oppgraderes med beplantning og leke- og oppholdsareal.
* Stavangergata 41 - Loftsutbygging i bevaringsverdig bebyggelse. Saksnummer: 202315953. Tiltaket
omfatter utvidelse av eksisterende boenhet opp på loft og innsetting av takvinduer og glugger. Tiltaket er
lokalisert i bydel Sagene. Det er gitt rammetillatelse datert 08.01.2024.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 800 000,- (Prisantydning)
kr 150 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 950 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 951 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 959 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.63 000)
Visninger 2 stk. (Kr.6 500)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Foto (Kr.6 400)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 600)
Innhenting av offentlige opplysninger + søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.2 890)
Tinglysing av urådighet + kopi av tinglyst dokument (pr. stk) (Kr.612)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.130 687)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0060
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no