EiendomGrenseveien 24, 0571 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 226 Bnr. 21 Snr. 69 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 87 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 73 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 14 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 71 kvm, Bruksareal: 73 kvm, BRA-i: 73 kvm , BRA-e: 14 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1933
TomtEiet tomt kvm
Prisantydning5 490 000
TilstandsrapportTakstmann: Trond-Robert Wilhelmsen
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 161 807,- pr.
Andel fellesformue: kr. 30 774,- pr.
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 490 000,- (Prisantydning)
kr 161 807,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 651 807,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 141 270,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 651 807,-))
--------------------------------------------------------
kr 142 770,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 794 577,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 803 827,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 895,- pr. mnd.
EierVirk Group AS v. Harpal Singh
Virk Group AS v. Shamsher Singh
BeskrivelseLys og romslig 3-roms hjørne/endeleilighet, beliggende attraktivt og sentralt til på Carl Berner. I
umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m
Leiligheten består av: entré med god plass til oppbevaring, eldre kjøkkeninnredning, romslig stue, to
soverom og bad i regi av sameiet.
Leiligheten er et oppussingsobjekt med stort potensial. Her kan du skape din egen drømmeleilighet!
- Sentral 3-roms
- Godt utleieobjekt
- Piperehabilitering utført i 2016
- Baderom rehabilitert i regi av sameiet i 2001
- Kjellerbod 14 kvm
- Sameiets hjemmeside: www.grenseveien.no
- Varmtvann og bredbånd (fiber) inkl.
- Sameie med god vedlikeholdshistorikk
- Mulighet for leie av P-plass med EL lader (pt. ledig)
- Svært sentral beliggenhet, servicetilbud og kollektiv rett utenfor leiligheten
ParkeringSameiet har 30 parkeringsplasser til utleie etter venteliste (pr i 20.07.24 er det ledige parkeringsplasser
ifølge styret).
Månedsleien parkeringsplass til bil er kr 500 (kr 650 for eksterne) og kr 150 for MC-sykler.
Alle sameiets p-plasser i bakgården er tilrettelagt for el-billading. Kontakt styret per e-post
parkering@grenseveien.no. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører etter gjeldende
priser.
Sameiet er eier av laderne og laderen er inkludert i p-leien og driftes av https://elaway.io/no P-leietakere
må tegne et kundeforhold hos Elaway og det tilkommer et driftsgebyr på kr 59,- per mnd til Elaway.
Ladepris per kwh faktureres etter spotpris til p-leietaker av Elaway og er en del av strømstøtte ordningen.
Parkeringsvedtekter følger vedlagt i prospekt.
Sameiet har avtale med Hertz BilPool om utleie av 2 stk. p-plasser ved innkjøringen. Som en del av
avtalen har alle beboere i sameiet gratis innmelding og månedsavgift til Hertz BilPool, ved innmelding får
beboere tilgang til alle Hertz sine Bilpool biler i hele landet.
For øvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetLeiligheten ligger svært sentralt til på Carl Berner. Rett utenfor boligen har du et rikt utvalg av kollektivtilbud
som T-bane, buss og trikk. I tillegg til at du allerede vil bo meget sentralt er det få minutters gange ned til
den indre sentrumskjernen og kort avstand til det meste av uteliv, serveringer og forretninger.
Rett i nærheten finner du det nyåpnede senteret Carl Berner Passasjen, med Vinmonopolet utsalg, en
moderne KIWI dagligvarebutikk, Apotek1 og veldig fin blomsterbutikk. Området kan by på flere
serveringssteder og restauranter med blant annet asiatisk, indisk, pizza, kebab, sushi, m.m. Nyåpnede
Carls (Carl Berners nye storstue) har allerede blitt en stor suksess, og tilbyr blant annet kafé & bar,
restaurant, uteservering, vinbar og to store arrangementsrom.
Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner eller
Sinsen som er tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum. 31 bussen går for
øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og
inngangsportalen til frilufts paradiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to
ganger i timen.
BebyggelseBebyggelsen består i all hovedsak av lavblokkbebyggelse i teglstein fra rundt 1940- tallet. Området er
bygget i funkisstil. Da man bygget området var et av hovedmålene å få luft mellom blokkene og sollys inn i
leilighetene.
TomtEiet tomt, kvm
Tomten er pent opparbeidet med blant annet asfaltert med parkeringsplasser, utebelysning, plenarealer,
busker og annen beplantning, samt sittebenker. Sameiet har en veldig hyggelig felles terrasse med grill.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
1 etasje:
BRA 87 m²
- BRA-i 73 m²: Entré/gang, bad/vaskerom, 2 soverom, stue, kjøkken og kott
- BRA-e 14 m²: Kjellerbod, merket med nr. 69.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i teglstein. Valmet tak i treverk tekket med takstein.
Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med isolerglass og trekarmer.
Felles trappegang med betongtrapp.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål. Informasjon om byggemåte er
hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG3) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år. 1
kabelinnføring i sikringsskap er ikke tett. Oppgitt avvik gis TG-3 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll. Utbedre overnevnt avvik tilknyttet sikringsskap.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av ventilasjon:
Mekanisk avtrekksvifte er tilkoblet felles ventilasjonssjakt. Oppgitt avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak ventilasjon:
Frakoble/demontere mekanisk avtrekk.
Øvrig: Elvarme - Oppsummering:
Gulvvarme på bad/vaskerom med manglende funksjon. Antatt brudd på kabler.
Anbefalte tiltak:
Nærmere undersøkelser.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering:
Vinduene er datert 1982. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som
følge av vanlig slitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger må påregnes.
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering:
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 17 mm. Oppgitte
skjevheter gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget,
må tiltak påregnes.
Kjøkken - Oppsummering av overflater og innredning:
Kjøkkeninnredning med malte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk,
belysning under overskap og opplegg for oppvaskmaskin. Eldre kjøkkeninnredning, oppgradert med
overflatebehandlinger. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Oppsummering av avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Avløpsrør - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det
er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. TG-2 gis
grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.
Varmtvannsbereder - Oppsummering:
Varmtvannsbereder er frakoblet og ikke i bruk. For fullverdig kontroll av varmtvannsbereder, må dette
utføres av en autorisert rørlegger. Normalt vil fabrikkår indikere tilstanden og samtidig forventet levetid ut
ifra en gjennomsnittsbetraktning. TG-2 gis grunnet alder.
Ventilasjon - Oppsummering:
Ventilasjon er ikke tilfredsstillende. TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak:
Bedring av ventilasjon.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater:
Veggfuger og silikonfuger med svertesopp. Liten skade i himling. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
overflater:
Rengjøring av overflater, samt utskifting av silikonfuger.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Manglende mulighet for kontroll av klemring/membran i sluk grunnet overdekning. Oppgitt avvik gis TG-2.
TG-2 er satt med bakgrunn i alder på tettesjikt og derav økt risiko for lekkasjer.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann
Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Øvrig: Gulv - Oppsummering:
Bruksslitasje i flere rom. TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Gulv gis TG-1 og TG-2.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering:
Eldre innerdører med bruksslitasje. Oppgradert med overflatebehandlinger. TG-2 gis grunnet elde og
slitasje.
Øvrig: Radon - Oppsummering:
Det er ikke utført radonmålinger i boligen. Oppgitt avvik gis TG-2 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak:
Det anbefales å utføre målinger for å kartlegge radonkonsentrasjon i boligen.
Øvrig: Downlights - Oppsummering:
Installasjonene er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom en
ytterligere gjennomgang ønskes, anbefales en eltakst. Løs pære på bad/vaskerom grunnet manglende
innsats. Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Utskifting av downlights må påregnes.
Følgende har fått tilstandsgrad IKKE UNDERSØKT (TG-IU) i tilstandsrapport:
Ildsted/Skorstein innvendig i boligen - Oppsummering:
Pipeløpet er formelt ikke vurdert av takstmann, og det forutsettes at de branntekniske krav er kontrollert og
godkjent av det stedlige brann- og feievesen vedrørende funksjonalitet/kvalitet. Eldre parafinkamin fra
byggeår er antatt frakoblet og ikke i bruk.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Oppusset i regi sameiet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Oppusset i regi sameiet.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Oppusset i regi sameiet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Oppusset i regi sameiet.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja, antar det, oppusset i regi sameiet.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Ja, antar det.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Ja. Eldre bygård, normalt med noe skjevhet i gulv.
23. Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Vet ikke.
Tilleggskommentar:
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være
skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å
foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.
StandardLeiligheten har følgende standard:
Vegger: Malt strie og malte glatte flater og fliser.
Himling: Malte flater.
Gulvflater: Malt tregulv, parkett, laminat og fliser.
Entré:
Lys og praktisk entré med god plass til oppbevaring av sko og yttertøy. I tillegg er det praktisk kott med god
oppbevaringsmuligheter. Malt entredør (B30/40db) med kikkehull, sikkerhetslås og dørpumpe.
Stue:
Romslig stue med god plass til spisebord, salong, TV-løsning og spisestue. God takhøyde og store
vindusflater som slipper inn behagelig og naturlig lys. Eldre parafinkamin fra byggeår er antatt frakoblet
og ikke i bruk, piperehabilitering ble utført i 2016 i sameiet.
Kjøkken:
Separat kjøkken med eldre kjøkkeninnredning med god benk- og lagringsplass. Kjøkkeninnredningen er
utført med malte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, belysning under
overskap og opplegg for oppvaskmaskin. Kjøkkeninnredningen er moden for utskifting.
Bad:
Baderommet er innredet med downlights, opplegg for vaskemaskin, toalett, dusjdører i herdet glass,
speilskap,
baderomsinnredning med høyglans fronter og heldekkende servant. Baderommet ble oppgradert i 2001, i
regi av sameiet.
Soverom:
Boligens hovedsoverom er av god størrelse med god plass til dobbeltseng og garderobeløsning.
Soverom II
Soverom II er også av god størrelse, med plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Rommet egner seg
ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ikke ferdigattest. Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 1932 som omhandler
Grenseveien 8-26 - Vaaningshus. Normalt sett er ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest.
Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på
(oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen
tilfeller er det bare registrert dato for bygge anmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50.
Det foreligger godkjente og bygge meldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Den
opprinnelige planløsningen er endret ved at ekstra soverom er etablert
Det foreligger ferdigattest for balkonger, datert 1988.
Det foreligger ferdigattest for oppføring av leiligheter på loft, datert 2015.
Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av våtrom, datert 2002.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingVarmtvann er inkludert i felleskostnadene. Fyring er ikke inkludert.
Selger har ikke bebodd leiligheten og har dermed ikke kjennskap til strømforbruk, men dette er en
kostnad kjøper må påregne. Energiforbruket avhenger av bl.a. strømleverandør, forbruk, og strømprisene.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 895,- pr.mnd. Inkluderer: bredbånd (OpenNet), varmtvann, nedbetaling av fellesgjeld,
kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold, styrehonorar, forretningsførsel og
revisjonshonorar.
Herav:
Felleskostnader drift kr. 3 271
Vedlikeholds lån kr. 295
Baderomslån kr. 477
Baderomslån kr. 282
Vedlikeholds lån kr. 450
Tilleggsytelser: Bredbånd kr. 120
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Styreleder opplyser at det pr. dags dato ikke er noen planer i sameiet for vedlikehold som medfører økte
felleskostnader/fellesgjeld for seksjonseierne. Styre opplyser videre at sameiet i løpet av sommeren vil
male vinduene utvendig og at dette er en kostnad som vil bli viderefakturert den enkelte seksjonseier som
ikke allerede har gjort dette selv. Ny eier må derfor måtte kunne regne med å få tilsendt faktura for dette.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av lån:
Lånenummer: 83987200351, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 01.08.2024: 6.95% pa.
Antall terminer til innfrielse: 188
Saldo per 01.08.2024: 2 356 576
Andel av saldo: 0
Første termin/første avdrag: 30.09.2021 ( siste termin 31.03.2040 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 83987200335, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 01.08.2024: 6.95% pa.
Antall terminer til innfrielse: 174
Saldo per 01.08.2024: 5 908 532
Andel av saldo: 82 930
Første termin/første avdrag: 30.10.2022 ( siste termin 30.01.2039 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 83987200343, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 01.08.2024: 6.95% pa.
Antall terminer til innfrielse: 163
Saldo per 01.08.2024: 6 522 942
Andel av saldo: 78 298
Første termin/første avdrag: 30.09.2021 ( siste termin 28.02.2038 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Sum andel fellesgjeld kr. 161.227,- følger seksjonen.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 1 060 689.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring Asa
Polisenummer: 2415051
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 125 000,-
Som sekundærbolig Kr. 4 275 000,-
SameieSameie: Sameiet Grenseveien 8-26, Orgnr: 971277963
Sameiet består av 90 seksjoner fordelt på 88 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner.
-Sameiets hjemmeside: www.grenseveien.no
-Nøkler til oppganger og sikringsskap kan bestilles hos styret.
-Postkasseskilt og navnendring på porttelefon bestilles hos styret.
-Beboere plikter å merke tydelig hvem som bor her. Det gjelder dørskilt, postkasse samt ringeklokke
nede ved inngangen. Slike merkelapper fåes ved henvendelse til styret - epost: styret@grenseveien.no
-Det er kun tillatt å bruke elektrisk eller gassgrill.
-Det ble på årsmøte i 2020 besluttet at sameiet kun skal ha kollektiv avtale for bredbånd. Kabel-tv må den
enkelte seksjonseier selv inngå avtale på.
Styreleder opplyser:
Vinduene skal males utvendig ila sommeren, for de seksjonseiere som har gamle vinduer som behøver
og males så vil de få tilsendt faktura for denne jobben.
Styrets arbeid
Etter sist ordinære årsmøte har styret gjennomført 6 styremøter, 5 befaringer vedrørende takterrasser,
vindusleverandør og brannvern. Styret har også gjennomført 4 HMS-runder.
Styret har i perioden hatt fokus på oppfølging av avtaler for å redusere sameiets faste utgifter, samt å følge
opp reklamasjoner og skadeforebyggende tiltak i sameiet. Styret har gått fra å låne penger til
vedlikeholdsprosjekter til og spare før vedlikeholdene blir gjennomført. Sameiet har derfor i 2023 spart
opp midler til fremtidig vedlikehold og vil fortsette å spare i 2024. Utskifting av bakdører og nye felles
sikringsskap nederst i oppganger er planlagt i løpet av de kommende årene. Dette vil bli betalt av
oppsparte midler.
Loftsleiligheter:
Det har i år vært flere tilfeller med at vannrør til loftsleiligheter har fryst, slik at noen leiligheter har vært uten
vann i flere dager. Styret har forsøkt å få tak i tegninger for sanitæranlegget, uten hell. Det vil derfor bli
behov for å åpne vegg/tak i en loftsleilighet for å få kartlagt rørene, for videre utbedring.
Kontaktinformasjon:
Vi minner om viktigheten av å holde styret oppdatert ved endringer i din kontaktinformasjon. Dette gjøres
av den enkelte seksjonseier på bonabo (www.usbl.no). Her skal også kontaktinformasjon til leietakere
registreres med fullt navn, e-post adresse og mobil nr.
Tilstand på vinduer:
Seksjoner med eldre vinduer med behov for utskifting eller vedlikehold har blitt fulgt opp av Glassmester 1
AS. Nye vinduer ble levert med tre lag energiglas og 0,7 i U-verdi. Utvendig maling av gamle vinduer vil bli
gjennomført vår/sommer 2024.
Reklamevegg:
Styret har reforhandlet avtalen om utleie av reklamevegg, og inngått ny kontrakt med FC Carls Berner AS.
Utleie:
Styret har også i år hatt fokus på å følge opp seksjoner som er leid ut uten å være registrert med utleie.
Ca. 30 av sameiets 90 seksjoner er pr. 01.01.24 registrert utleid. For en god informasjonsflyt mellom
beboere og sameiet er det viktig at alle utleide seksjoner er registrert med riktig informasjon.
Søppel i fellesareal:
Forsøpling av sameiets fellesarealer skaper ekstra kostnader for sameiet. Styret har også i år hatt ekstra
fokus på å spore opp beboere som setter fra seg søppel og gjenstander i fellesarealer. Styret vil fortsette
også i 2024 med å spore opp og viderefakturere utgifter for fjerning av søppel til ansvarlige
seksjonseiere.
ForretningsførerBoligbyggelaget Usbl.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdAll anskaffelse av større dyr (dvs. hunder og katter) må forhånds godkjennes av styret.
Ved gjentatte klager på et dyr, kan styret beslutte å forby angjeldende dyr. Styret beslutning kan påklages
til årsmøtet.
DiverseLøsøre og tilbehør:
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner.
- Bare fysiske personer kan erverve boligseksjoner i sameiet.
- Leiligheten vil ikke bli ytterligere rengjort i forbindelse med overlevering til ny eier.
- Det gjøres oppmerksom på at boden ikke vil bli tømt i forbindelse med overlevering til ny eier.
AnnetUtført vedlikehold og rehabilitering:
2022:
- Utbygging av el-bil ladere til alle p-plasser i bakgården
- Radon måling
- Tilstandskontroll på alle vinduer av eldre årgang og felles vindus utskifting prosjekt for alle seksjoner
som ønsket nye vinduer
- Maling av trapper i felles trappeoppganger
- Ny vedlikeholdsplan til sameiet levert av Usbl prosjekt
2021:
- Utbygging av nytt skrur til sykkel og barnevogns parkering
2020:
- Utbygging av nye balkonger for Grenseveien 12 - 26
- Rehabilitering av eksisterende balkonger Grenseveien 8 - 10
- Oppgradering fiber nett til seksjonsjoner
- Utbygging ny felles grillplass over bomberom Grenseveien 26
- Installasjon av varmekabler i takrenner mot Grenseveien og bakgården
- Installasjon av luftavfukter kjeller Grenseveien 22
2019:
- Oppsamling vindusprosjekt
- Kum skiftet ut nederst i bakgården og asfalt reparert i bakgården
- Bilde prosjekt fra nærområdet i oppganger
2018:
- Avløpsrør i hele sameiet er blitt rehabilitert
- Ny hekk opp Hekkveien er blitt plantet
- Gjennomført fasadevask
- Tilstandskontroll på alle vinduer og felles vindusutskifting prosjekt for alle seksjoner som ønsket nye
vinduer
- Fasaden mot Grenseveien 12-26 har fått plantet klatreplanter
2017:
- Gjerdet mot Hekkveien er skiftet og ny port til kjørende og gående er satt opp
- Nytt fibernett til alle seksjoner fra Canal digital er bygget ut, det gamle kloakknettet avvikles
- Ventilasjonsprosjekt for seksjon 1-80 med kjerneborring av 2 nye lufteluker mot Grenseveien
- Alle seksjoner har fått automatiske strømmålere
- Frontpartiet foran inngang 12 -22 har fått nytt gjerde
- Utvendig belysning skiftet i deler av sameiet
- Frontpartiet foran inngang 24 - 26 beplanting sluttført, flaggstang er blitt satt opp
2016:
- Nytt rest og papiravfall system i brønner er blitt satt opp ved innkjøring
- Frontpartiet foran innganger 12 - 22 er blitt beplantet med hekk og trær og asfaltert på nytt med
varmekabler
- Frontpartiet foran innganger 24 - 26 er blitt beplantet med hekk og trær og asfaltert på nytt med
varmekabler
- Alle piper er blitt rehabilitert i regi av Oslo Pipesenter.
- Hovedinngangsdører til oppganger er skiftet ut
2015:
- Loftene er blitt bygget ut til leiligheter (BONUM AS) og sameiet har fått 10 nye seksjoner 80-90.
- Det er lagt nytt tak med ny takstein.
- Alle oppganger er blitt pusset opp og fått nye postkasser
- Alle innganger og leiligheter har fått nye porttelefoner med mulighet for video.
- Taket på alle blokker er blitt rehabilitert
- Alle vinduer i sameiet er blitt nymalt med ny fargekode
- Oppgradering av sameiets koaks nettverk til TV og Internett
2012:
- Alle bad og rør i sameiet er blitt rehabilitert. Sameiet har fått felles varmtvann
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterPå eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge
vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og
adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Servitutter i grunn:
1934/910745-1/105 Erklæring/avtale
08.05.1934
Bestemmelser om felles gårdsplass m.v.
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om bruksrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
1934/910746-1/105 Erklæring/avtale
08.05.1934
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
1952/311297-1/105 Skjønn
08.09.1952
Overført fra gnr 226 bnr 29
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
1964/501912-1/105 Erklæring/avtale
07.02.1964
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra gnr 226 bnr 26
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
1968/522800-1/105 Skjønn
14.12.1968
Bestemmelse om adkomstrett
Overført fra gnr 226 bnr 28
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
1985/49717-3/105 Erklæring/avtale
16.08.1985
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
En seksjonseier har rett til å leie ut sin seksjon, men leier må godkjennes av sameiet ved styret.
Godkjenning kan bare nektes dersom det foreligger saklig grunn. Leier har ikke rett til å bruke seksjonen
før godkjenning er gitt.
Ved vurderingen av hva som anses som saklig grunn kan styret legge vekt på hensynet til stabile
boforhold. Dette innebærer at heller ikke kortidsutleie av et visst omfang er tillatt uten styrets godkjenning.
Momenter som vil være avgjørende for hvorvidt korttidsutleievirksomhet er søknadspliktig er følgende:
- I hvilken utstrekning seksjonseier selv bor i seksjonen
- Hvor hyppig kortidsutleie forekommer
- Om hele eller deler av seksjonen leies ut
- Antall leietakere som faktisk bruker seksjonen ved de enkelte utleieforhold
- I hvilken utstrekning leietakerne er til ulempe for de øvrige seksjonseierne
- Om utleievirksomheten innebærer utleie på døgnbasis og/eller for øvrig bærer preg av
hotell-/pensjonatvirksomhet
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Pågående saker i området:
Saksnummer 202018759: Trondheimsveien 119-125, Sinsenveien 1 og Hasleveien 4-8 - Bestilling av
oppstartsmøte - Boligbebyggelse.
Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av
sak 202113718.
Tiltakshaver ønsker å transformere eiendommene fra dagens lukkede næringsvirksomhet til et åpent og
tilgjengelig nabolag. Prosjekt innebærer utvikling av boliger, utadrettede funksjoner, arbeidsplasser,
grønne utearealer, torg, mulig flerbrukshall, samt styrking av de urbane rommene.
Saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr.
201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og
bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca. 185 kontorplasser og
bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere «Sorgenfri» -bygningen for fremtidig
bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368
Saksnummer 200808281: Olaf Schous vei 2 - 6 - Fasadeendringer.
Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles
oppholdsområde og fasadeendringer.
202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring
kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et
helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål
Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte
utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø
med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring
kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt
grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768
Det bygges, rives og endres nye bygg i nærområdet. Carl Berner er i rask utvikling og det er mange gode
krefter i sving.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 490 000,- (Prisantydning)
kr 161 807,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 651 807,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 141 270,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 651 807,-))
--------------------------------------------------------
kr 142 770,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 794 577,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 803 827,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.5 000)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.14 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Markedspakke (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 651 807,-) (Kr.40 000)
Totalt kr. (Kr.108 685)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0075
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza
SaksbehandlereVincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no