EiendomHans Nielsen Hauges gate 24, 0481 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelOrgnr. 933773183 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 74 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 62 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, baderom, to soverom, stue, kjøkken og åpen
garderobe.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 12 kvm
ArealPrimærrom: 65 kvm, Bruksareal: 74 kvm, BRA-i: 62 kvm , BRA-e: 12 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1933
TomtEiet tomt 6597 kvm
Det er felles bakgårdsanlegg som er pent opparbeidet med gressplener, beplantning, trær, lekeapparater
og sittegrupper. Det er også fastmonterte felles kullgriller i begge bakgårder.
Prisantydning5 250 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Anders Jørgen Bryhn, datert 17.06.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 180 948,- pr. 11.06.24
Andel fellesformue: kr. 50 082,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 250 000,- (Prisantydning)
kr 180 948,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 430 948,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 579,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 440 527,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 448 777,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 487,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, fyring, internett (fibernett 1000/1000), vaktmestertjenester, trappevask, kommunale avgifter,
forretningsførsel, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.
Totale felleskostnader per med er på kr. 4 487 og er fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 4.283,-
- Bredbånd: 204,-
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjelaget.
EierErlend Løfald
Lovise Sverdrup
ParkeringVed ledighet er det mulig å leie garasjeplass i anlegget under Frederik Glads gate 1 / 2, med inngang fra
Brettevilles gate. Garasjeplass leies av Amtmann Meinichs gate ANS. De som ønsker leie av garasje,
eller har andre spørsmål til anlegget, kan ta kontakt på telefon: 90733437. Leie for én plass er pr.
01.01.24 på ca. kr. 1800,- pr. mnd. Det er pr. 27.06.2024 én parkeringsplass ledig, uten lading og fra den
01.07 er det én parkeringsplass med el-lading som vil bli ledig. Det vil også bli noen ledige i september.
Videre informeres det at garasjeanlegget er i gang med å legge infrastruktur for el-biler. Det vil mulig øke
leieprisene og etterspørselen
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka
og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt boligområde på Sandaker / Øvre Torshov i Oslo, med kort gangavstand til
handlegater, kafeer, et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon. Selv om området er meget
sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig.
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken, Bjølsendumpa
og Muselunden. Det er få minutter å gå til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra sentrum,
opp til marka og Maridalsvannet. Ta et forfriskende bad på Nydalen badeplass eller Nydalsdammen. Ta
gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og mange kilometer med tur- og skiløyper innover
marka. Det er også fine tur- og skimuligheter fra Kjelsås, Solemskogen og Linderudkollen. Buss, tog og
trikk tar deg enkelt til disse stedene og lenger ut i Nordmarka.
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og
sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom parken
kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf. På
Muselunden er det kunstgressbane og Frisbeegolfbane.
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en
kort spasertur unna. Det samme er Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol.
Lenger ned på Torshov finner du kanskje byens beste slakter, Strøm Larsen, vinbarer og restauranter,
samt klesbutikker. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod
klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler (Nordpolen Skole 1-10
trinn) og Fernanda Nissen barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og
utdanningsinstitusjoner i fin gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen,
Arkitekthøgskolen, Westerdals og OsloMet.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 6597 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en
liten spasertur unna. Rett utenfor døren, på holdeplassen Nordpolen skole, finner vi busslinjene 30
(Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita).
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 12 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Plastsluk med uttagbar vannlås for inspeksjon og rengjøring.
Type membran: Membran på vegger og gulv og evt. membranoppkant under/ved dørterskel er ikke mulig
å konstatere visuelt. Det vises til evt. dokumentasjon for å konstatere hvilken løsning som er valgt.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Årstall: 2003.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Manglende dokumentasjon for sluk og membran.
Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga. tilliggende konstruksjoner.
Vurdering av avvik:
- Protimeter fuktapparat gjorde utslag langs sokkel i dusj. Forholdet ansees som ikke skadelig forutsatt
korrekt utførte membranarbeider. Manglende dokumentasjon for membranarbeider.
Tiltak:
- Ingen tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avviket.
Avtrekk - kjøkken
Ventilator med kullfilter. Det er to lufteluker i henholdsvis yttervegg og opprinnelig kanal (til høyre) på
kjøkkenet, det er positivt.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
Vannledninger - originale
Type rør: Kobberrør, originale.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Overflater
Gulvflater består av: Originale tregulv, slipt i nyere tid, gis TG2 pga. elde og slitasje. Fliser på bad.
Veggflater består av: Malt mur, malte plater og fliser på bad.
Himlinger består av: Malt betong.
Normal bruksslitasje alder og bruk tatt i betraktning.
Vurdering av avvik:
- Gjelder kun originale tregulv: Generell elde og slitasje.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Støpt etasjeskille. Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG SOVEROM 2.
Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 18 mm på 2m avstand.
Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet:
Størst avvik: 29 mm. Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon - våtrom
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i baderommet. Det er en luftespalte under dørbladet men det kan godt
være noe større for å gi rommet mer tilluft.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Tiltak:
- Dersom borettslaget tillater det anbefales det montering av elektrisk avtrekksvifte på baderommet.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Plastrør.
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller
tilsvarende løsning.
Røranvisning: Nei.
Hovedstoppekran for leiligheten: I felles kjeller. Det er kuleventiler i underskap på kjøkken, ikke testet pga.
vanskelig tilgang.
Lekkasjestopper: Ja, på kjøkken.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon for rørarbeider.
Tiltak:
- Vær klar over avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avløpsrør
Originalt avløpsrør/soilrør.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon
Naturlig oppdriftsventilasjon i boligen. Det er luftespalter over vinduer og lufteluke i yttervegg på kjøkken.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke luftespalte over vindu på soverommet ved siden av bad.
Tiltak:
- Det anbefales å montere luftespalte her. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Oppvarming
Varmekabler på baderom. Radiatorvarme.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke radiator på soverommet nærmest bad.
Tiltak:
- Ved behov må det monteres en varmekilde (evt. radiator krever rørleggerarbeid). Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1936.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble
lovlig satt opp.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med vannbåren radiatorer og varmekabler på baderomsgulvet.
Selger kan informere om et årlig strømforbruk på ca. 3500 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 487,-
pr.mnd.
Varmtvann, fyring, internett (fibernett 1000/1000), vaktmestertjenester, trappevask, kommunale avgifter, forretningsførsel, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm
Spesifikasjon av fellesgjeldAksjelaget har følgende lån:
Lånenummer: 8398.71.33816, Handelsbanken.
Restsaldo: 1 781 290,-
Type: Annuitet
Lånet innfris: 2030
Nominell rente pr. 11.06.24: 5,95%
Effektiv rente pr. 11.06.24: 6,10%
Lånenummer: 8398.72.16681, Handelsbanken.
Restsaldo: 10 058 149,-
Type: Annuitet
Lånet innfris: 2045
Nominell rente pr. 11.06.24: 5,95%
Effektiv rente pr. 11.06.24: 6,09%
Lånenummer: 8398.72.16673, Handelsbanken.
Restsaldo: 20 977 561,-
Type: Annuitet
Lånet innfris: 2045
Nominell rente pr. 11.06.24: 5,95%
Effektiv rente pr. 11.06.24: 6,09%
Lånenummer: 8398.71.89528, Handelsbanken.
Restsaldo: 12 504 543,-
Type: Annuitet
Lånet innfris: 2040
Nominell rente pr. 11.06.24: 5,95%
Effektiv rente pr. 11.06.24: 6,09%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 13 568 543,- og driftskostnader på kr 11
982 010,-. Dette gir da et årsresultat på kr -609 044,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 81666967
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 453 074,-
Som sekundærbolig Kr. 5 521 682,-
AksjelagAksjelag: Folkvang Boligselskap AS, Orgnr: 933773183
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
Folkvang Boligselskap AS er registrert i foretaksregisteret med organisasjonsnummer 933773183.
Boligaksjeselskapet består av 3 aksjeleiligheter der det drives næring, 285 aksjeleiligheter som har
boligformål og 1 aksjeleilighet som brukes til kontor aksjeselskapets 2 vaktmestere. Selskapet eier
tomten gnr. 224, bnr. 68 i Oslo kommune.
Kontaktinformasjon:
Styret kan kontaktes på mailen styret@folkvangboligselskap.no
Hjemmeside:
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold gjennom aksjelagets hjemmeside;.
http://www.folkvangboligselskap.no/
Planlagt vedlikehold (ikke nødvendigvis vedtatt):
2024 - Maling til trappene i oppgangene + vegger. Sist malt i 2013
2025 - Nytt låssystem
2025 - Nye vinduer kjeller
2025 - Rehabilitering av balkonger
2029 - Ny takpapp, takrenner og nedløp + varmekabler (Omtekking ble sist utført i 2006) antatt levetid ca.
25 år
2031 - Stigerør til forbruksvann+ radiatorrør. Fra kjeller opp til leiligheter. Eventuelle hoved stoppekraner
inne i leilighetene.
Gjesteleilighet:
Aksjelaget har egen gjesteleilighet som kan leies av beboerne. Perfekt dersom man får besøk utenbys
fra, eller om man ikke har soveplasser hos seg selv. Her kan man enkelt sjekke kalenderen for hvilke
tidspunkter som er ledige. Prisen er kr 200 pr. natt og det tilkommer et engangsbeløp på kr 300 pr.
reservasjon. Ved spørsmål kan du sende epost til folkvang.boligselskap@gmail.com eller ringe 920 88
655. Les mer om gjesteleiligheten på aksjelagets hjemmesider:
http://www.folkvangboligselskap.no/?page_id=852
Fellesvaskeri:
Folkvang har 9 fellesvaskerier med vaskemaskin og tørketrommel. Vaskeriene kan benyttes i mandag til
søndag mellom kl. 07:00 og kl. 22:00. Beboerne kan booke maskiner i AirWallet Appen, som man laster
ned til sin telefon. Les mer om fellesvaskeriene på aksjelagets hjemmesider:
http://www.folkvangboligselskap.no/?page_id=14.
Barnevognskur:
Folkvang har 2 barnevognskur som kan lånes av beboerne for plassering av barnevogn. Etter
generalforsamling 2013 ble det forbudt å plassere barnevogner i oppgangene, og på grunn av dette så
må barnevogner nå enten plasseres i egen leilighet/bod eller i barnevognskur. Beboerne kan låne plass i
barnevognskur på årsbasis (1-2 år). Det er elektronisk låsing på dørene, og kun de med tilgang til hvert
enkelt skur kan derfor komme inn. Det er mulighet å ha flere nøkler per leieforhold/leilighet, men det er
kun tillatt å plassere barnevogn tilhørende den aktuelle leiligheten i barnevognskuret.
Varmtvannsbereder:
Felles varmtvann er inkludert i de månedlige felleskostnadene. Berederne står i egne fyrrom. Berederne
er fra 2019.
Varmesentralen:
Oppgradert i 2019 med bergvarme. Oljetanker finnes da Folkvang har en spesialavtale. Selskapet kan
fyre med oljefyring ved omprioritering av kraft. (Dette styres fra Elvia). Tankene er ikke gravd ned, men
befinner seg i lukket rom hvor nødvendig vedlikehold kan utføres.
Ventilasjonsanlegg:
Ventilasjonsanlegget er fra byggets opprinnelse, 1933. Ventilasjonsanlegget ble inspisert og renset av
ventilasjonsfirma høsten 2021.
Soilrør / avløpsrør:
Rørfornying ble utført av Proline i 2012. Garanti på 30 År.
Sykkelboder:
Det er en sykkelbod i hver av de ytre bakhagene, dørene låses opp med nøkkelen til oppgangen.
Trapp-/gulvvask:
Trappeoppgangene vaskes, og vinduskarmer støvtørkes, én gang pr. mnd. Kjellerne vaskes 2 ganger i
året. Fellesvaskeriene vaskes 2 ganger i året, og etter behov.
Styrets arbeid:
Styret utfører den daglige ledelsen av selskapet, som består av økonomistyring, kontroll, behandling av
eierskifte og henvendelser fra beboere i samarbeid med forretningsfører. Det gjennomføres også
driftsmøter med vaktmester for både løpende og planlagte vedlikehold for å ivareta og sikre
bygningsmasse. Det er avholdt 8 styremøter i 2023. hvor henvendelser fra beboere, innhenting av priser i
forbindelse med vedlikeholdsplan og planlegging av aktiviteter blir gjennomgått. Arbeidet fra 2022 med å
redusere kostnader har også vært i fokus i 2023. Det ble blant annet opprettet dialog og innhenting av
pristilbud på internett fra nåværende og andre leverandører for å reforhandle avtalen. Vi startet også med
innhenting av pristilbud på oppgradering av midtre bakgård, Men, i dagens dyrtid med økte renter,
kommunale avgifter og inflasjon besluttet styret at en slik prosjekt skal ikke gå på bekostning av økte
felleskostnader for beboere i forbindelse med prosjektet. Vi ønsker dermed å legge opp en fremdriftsplan
og sette av penger som er øremerket til oppgradering av midte bakgård.
Det har ikke vært noe større vedlikeholdsarbeid i 2023. I forbindelse ed et sprukket avløpsrør under
vaktmesters kontor, valgte vi samtidig som utbedringen av skaden. pågikk å pusse opp kontoret. Det har
blitt etablert et tekjøkken, nytt gulvbelegg og nye lys er montert. Videre har vi arbeidet med nødvendige
vedlikehold som oppfølging av takpapp, rørspyling og montert ny branntavlefor fyrrommet.
Utført vedlikehold:
- 2021: Rens av luftekanaler fra kjøkken og bad
- 2021: Oppgradering av gårdsrom
- 2021: Nye lekeapparater
- 2021: Nye hagemøbler
- 2020: Pulverapparatene må til service eller byttes til samtlige aksjonærer innen 18/3-2020
- 2020: Reparasjon av teglesten på tak.
- 2020: Utskifting av gamle sluk fra bygges opprinnelse på bad. Dette har blitt utført samtidig med
oppussing på bad. Mellom 1999-2021
- 2020: Nytt betalingssystem i vaskeriene
- 2017: Utskifting av alle vinduer i gården
- 2017: Bergvarme prosjekt
- 2014: Fasaden ble malt
- 2013: Utskifting av armatur ledlys i kjellerbodene.
- 2013: Reperasjon / utskifting av vindu i oppgangene.
- 2013: Nye hovedører inkl. nytt callinganlegg
- 2013: Maling av trapper
- 2013: Maling av søppelrommet
- 2012: Maling / reperasjon av vinduer med lift
- 2012: Dører mot bakgarden med ny systemlas
- 2009: Soilrør
- 2009: Reperasjon av utvendig tak (taktekking) med nytt beslag og takrenner
- 2008: Utskifing av radiatorer
- 2008: Rep. og maling av gulv pa brannbalkonger i bakgården
- 2007: Nytt belegg / Maling på balkonggulv
- 2007: En del nye varmekabler til taknedløp
- 2006: Utskifting av vaskemaskin og tørketrommel 9 stk.vaskerier
- 2005: Utelamper med fotoceller (en del gammelt skiftes.)
- 2005: Oppussing av vaktmesterboligen 2005
- 2005: Internkontroll el. (sjekk av alle strømskap.)
ForretningsførerEnqvist Boligforvaltning AS
StyregodkjenningDet foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i aksjelagets vedtekter. Kun fysiske personer kan
eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig.
Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen
uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av aksjelaget som ny andelseier.
Risikoen for å bli godkjent som ny eier påhviler kjøper.
Dersom aksjelaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny aksjeeier i det aktuelle aksjelaget. Det
gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettIngen forkjøpsrett.
Tekniske installasjonerAksjelaget har en avtale med GlobalConnect som er leverandør av internett med fibernett (1000/1000).
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdBeboere kan eie en stk. hund eller en stk. innekatt, så lenge det ikke er en støybelastning, ulempe eller
sjenanse for andre beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger ikke:
- Hangboard over dør på kjøkken
- Hvite trådhyller på kontor
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1896/900804-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om vannledning
1932/991102-1/105 URÅDIGHET
Begrenset adgang til salg
1933/942405-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
1933/942406-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om felles gårdsplass
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Kan ikke slettes uten samtykke fra formannskapet
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
1933/942464-1/105 BEST. OM ADKOMSTRETT
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/171
1933/942467-1/105 BEST. OM ADKOMSTRETT
best. om felles gårdsplass
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/172
1933/900530-1/105 URÅDIGHET
BEGRENSING I RÅDERETT
BEST. OM BEGRENSNING I RÅDERETT M. V.
SALG KAN IKKE FINNE STED UTEN AT OSLO VANN- OG KLOAKK-
VESEN HAR TGL. NÆDVENDIGE ERKLÆRINGER ELLER FÅTT
LEDNINGENE OMLAGT SÅ FELLESSKAP IKKE FINNER STED.
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
2009/730456-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 20.000.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2011/344354-2/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 14.000.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2017/926950-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 26.000.000
PANTHAVER:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
2020/3046291-1/200 MASSETRANSPORT
FRA:HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
TIL:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-5142, S-178GO og S-4537 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no
Vernestatus for Hans Nielsen Hauges gate 24: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer. Saksnummer 202454127. Det er sendt inn søknad om
rammetillatelse, søknaden ble mottatt den 27.03.2024. Se mer her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454127
* Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende
bolig. Saksnr: 202456118, mottatt 08.05.2024. Status: Søknad mottatt.
Kort beskrivelse av tiltaket: To nye boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksisterende parkeringskjeller.
Tilbygg/ombygging av fasade i eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse
på eksisterende boligblokk og oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo.
Se mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456118
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 250 000,- (Prisantydning)
kr 180 948,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 430 948,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 579,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 440 527,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 448 777,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.54 000)
Gjeldsbrev med urådighet til forretningsfører (Kr.3 925)
Visninger 2 stk. (Kr.6 000)
Tilrettelegging (Kr.10 900)
Kopi av tinglyst dokument (pris pr. dok.) (Kr.172)
Panteattest (Kr.300)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.13 932)
Fotograf (Kr.6 400)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 600)
Søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.1 750)
Markedspakke - Inkluderer både EIE Look og BLINK med Finn (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.128 379)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0151
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no