EiendomBrettevilles gate 9, 0481 OSLO
MatrikkelOrgnr. 933773183 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 57 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 50 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
- Entré, kott, baderom, soverom, stue og kjøkken.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 50 kvm, Bruksareal: 57 kvm, BRA-i: 50 kvm , BRA-e: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1933
TomtEiet tomt 6597 kvm
Prisantydning4 250 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders Jørgen Bryhn datert 04.10.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 143 260,- pr. 24.09.2024
Andel fellesformue: kr. 40 299,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 143 260,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 393 260,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 3 538,- (Transportgebyr)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 117,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 406 377,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 414 627,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 664,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, fyring, internett (fibernett 1000/1000), vaktmestertjenester, trappevask, kommunale avgifter,
forretningsførsel, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 664 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 3 449,-
- Bredbånd: 215,-
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjelaget.
EierIngeborg Haflan
ParkeringVed ledighet er det mulig å leie garasjeplass i anlegget under Frederik Glads gate 1 / 2, med inngang fra
Brettevilles gate. Garasjeplass leies av Amtmann Meinichs gate ANS. De som ønsker leie av garasje,
eller har andre spørsmål til anlegget, kan ta kontakt på telefon: 90733437. Leie for én plass er pr.
01.01.24 på ca. kr. 1800,- pr. mnd. Videre informeres det at garasjeanlegget er i gang med å legge
infrastruktur for el-biler. Det vil mulig øke leieprisene og etterspørselen
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka
og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt boligområde på Sandaker/ Øvre Torshov i Oslo, med kort gangavstand til
handlegater, kafeer, et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon. Selv om området er meget
sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig.
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og
Muselunden. Det er få min å gå til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra sentrum, opp til
marka og Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og mange kilometer
med tur- og skiløyper innover marka.
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og
sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom parken
kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf.
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en
kort spasertur unna. Det samme er Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol. Like
ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser
hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler og Fernanda Nissen
barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin
gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals
og OsloMet.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 6597 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en
liten spasertur unna. Rett utenfor døren, på holdeplassen Nordpolen skole, finner vi busslinjene 30
(Bygdøy - Nydalen) og 58 (Nydalen - Tveita).
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod: Kjellerbod på ca. 7 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2:
TG 3 STORE ELLER ALVROLIGE AVVIK:
Sluk, membran og tettesjikt - baderom
Type sluk: Originalt støpejernssluk iflg. forrige takst. Sluk ble ikke besiktiget av undertegnede pga. ikke
tilgang da dusjkabinettet var plassert over. Type membran: Ingen tilfredstillende membranløsninger kan
konstateres.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Ingen membran på gulv eller
vegger.
Konsekvens/tiltak
- Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. Det må påregnes utskifting av sluk og membran på gulv og
vegger. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
TG 2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK:
Overflater vegger og himling - baderom
Dels flislagte vegger (bak dusj). For øvrig malt mur.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over alder, slitasje og utidsmessighet. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Overflater Gulv - baderom
Malte fliser på gulv.
Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
Fra gulvflis ved dørterskel til kanten av dusjkabinettet så nærme topp slukrist som mulig: 24 mm,ikke
tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser.
Det er / ikke lokalt fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder.
Det er / ikke lokalt fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
Det er / ikke lokalt fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder.
Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder
på baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Det er mulighet for at det kan forekomme vannlekkasje på våtrommet hvor vann ikke vil gå til sluk.
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
Konsekvens/tiltak:
- Vær klar over ikke tilfredstillende fallforhold ved en evt. lekkasjesituasjon. Kostnadsestimat: 50 000 - 100
000.
Ventilasjon - baderom
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i baderommet. Det er en opprinnelig lufteluke i veggen over
baderomsdøren tilknyttet bygningens originale sjakt.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Konsekvens/tiltak
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Dersom tillatt og teknisk mulig anbefales det
montering av elektrisk avtrekksvifte på baderommet.
TG 2 AVVIK SOM IKKE KAN KREVE UMIDDELBARE TILTAK:
Innvendige dører
Originale innerdører (slagdører) i treverk. Malte dører.
Vurdering av avvik:
- Innerdører med generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak er nødvendig men vær klar over elde og slitasje. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Sanitærutstyr og innredning - baderom
Toalett. Servantskap med blandebatteri. Dusjkabinett.
Vurdering av avvik:
- Eldre toalett.
Konsekvens/tiltak:
- Toalett bør vurderes å bytte. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - kjøkken
Ventilator med kullfilter gis automatisk TG2 pga. ventilasjonsprinsippet. Årstall: 2019
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Konsekvens/tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
- Dersom tillatt og teknisk mulig anbefales det montering av avtrekksvifte ført til kanal eller yttervegg.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger - nyere
Det er gjort rørarbeider på kjøkken i forbindelse med oppgradering av kjøkken. Det er synlige kobberrør
med plastkappe og lekkasjestopper (blå kobling på rørene).
Vurdering av avvik:
- Manglende dokumentasjon.
Konsekvens/tiltak:
- Det anbefales å kontrollere eksisterende røropplegg da det mangler dokumentasjon. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Originale kobberrør.
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller
tilsvarende løsning. Hovedstoppekran for leiligheten: I felles kjeller, dette gis TG2 automatisk da den er
plassert i fellesområde.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avløpsrør
Originale avløpsrør i støpejern. Alle soilrør rehabilitert med strømpeløsning 2012-2014.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Originale
støpejernsrør.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg. • I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med
utskiftning av rør. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over alder.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1936.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med vannbåren radiatorer.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 1100 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 664,-
pr.mnd.
Varmtvann, fyring, internett (fibernett 1000/1000), vaktmestertjenester, trappevask, kommunale avgifter, forretningsførsel, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldBoligselskapet har følgende lån:
Bank: Handelsbanken
Lånenr: 8398 71 33816
Type: Annuitetslån
Nominell rente: 5,950%
Effektiv rente: 6,100 % p.a.
Restsaldo pr. 24.09.24: 1 655 733,-.
Lånet innfris: 2030
Bank: Handelsbanken
Lånenr: 8398.72.16681
Type: Anniutetslån
Nominell rente: 5,950%
Effektiv rente: 6,090 % p.a.
Restsaldo pr. 24.09.24: 9 942 012,-.
Lånet innfris: 2045
Bank: Handelsbanken
Lånenr: 8398 72 16673
Type: Annuitetslån
Nominell rente: 5,950%
Effektiv rente: 6,090 % p.a
Restsaldo pr. 24.09.24: 20 735 346,-.
Lånet innfris: 2045
Bank: Handelsbanken
Lånenr: 8398 71 89528
Type: Annuitetslån
Nominell rente: 5,950 %
Effektiv rente: 6,090 % p.a.
Restsaldo pr. 24.09.24: 12 260 325,-.
Lånet innfris: 2040
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 13 568 543,- og driftskostnader på kr 11
982 010,-. Årsresultatet er 609 044,- i underskudd.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 81666967
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 244 738,-
Som sekundærbolig Kr. 4 730 004,-
AksjelagAksjelag: Folkvang Boligselskap AS, Orgnr: 933773183
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
Folkvang Boligselskap AS er registrert i foretaksregisteret med organisasjonsnummer 933773183.
Boligaksjeselskapet består av 3 aksjeleiligheter der det drives næring, 285 aksjeleiligheter som har
boligformål og 1 aksjeleilighet som brukes til kontor aksjeselskapets 2 vaktmestere. Selskapet eier
tomten gnr. 224, bnr. 68 i Oslo kommune.
Kontaktinformasjon:
Styret kan kontaktes på mailen styret@folkvangboligselskap.no
Hjemmeside:
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold gjennom aksjelagets hjemmeside;.
http://www.folkvangboligselskap.no/
Planlagt vedlikehold (ikke nødvendigvis vedtatt):
2024 - Maling til trappene i oppgangene + vegger. Sist malt i 2013
2025 - Nytt låssystem
2025 - Nye vinduer kjeller
2025 - Rehabilitering av balkonger
2029 - Ny takpapp, takrenner og nedløp + varmekabler (Omtekking ble sist utført i 2006) antatt levetid ca.
25 år
2031 - Stigerør til forbruksvann+ radiatorrør. Fra kjeller opp til leiligheter. Eventuelle hoved stoppekraner
inne i leilighetene.
Gjesteleilighet:
Aksjelaget har egen gjesteleilighet som kan leies av beboerne. Perfekt dersom man får besøk utenbys
fra, eller om man ikke har soveplasser hos seg selv. Her kan man enkelt sjekke kalenderen for hvilke
tidspunkter som er ledige. Prisen er kr 200 pr. natt og det tilkommer et engangsbeløp på kr 300 pr.
reservasjon. Ved spørsmål kan du sende epost til folkvang.boligselskap@gmail.com eller ringe 920 88
655. Les mer om gjesteleiligheten på aksjelagets hjemmesider:
http://www.folkvangboligselskap.no/?page_id=852
Fellesvaskeri:
Folkvang har 9 fellesvaskerier med vaskemaskin og tørketrommel. Vaskeriene kan benyttes i mandag til
søndag mellom kl. 07:00 og kl. 22:00. Beboerne kan booke maskiner i AirWallet Appen, som man laster
ned til sin telefon. Les mer om fellesvaskeriene på aksjelagets hjemmesider:
http://www.folkvangboligselskap.no/?page_id=14.
Barnevognskur:
Folkvang har 2 barnevognskur som kan lånes av beboerne for plassering av barnevogn. Etter
generalforsamling 2013 ble det forbudt å plassere barnevogner i oppgangene, og på grunn av dette så
må barnevogner nå enten plasseres i egen leilighet/bod eller i barnevognskur. Beboerne kan låne plass i
barnevognskur på årsbasis (1-2 år). Det er elektronisk låsing på dørene, og kun de med tilgang til hvert
enkelt skur kan derfor komme inn. Det er mulighet å ha flere nøkler per leieforhold/leilighet, men det er
kun tillatt å plassere barnevogn tilhørende den aktuelle leiligheten i barnevognskuret.
Varmtvannsbereder:
Felles varmtvann er inkludert i de månedlige felleskostnadene. Berederne står i egne fyrrom. Berederne
er fra 2019.
Varmesentralen:
Oppgradert i 2019 med bergvarme. Oljetanker finnes da Folkvang har en spesialavtale. Selskapet kan
fyre med oljefyring ved omprioritering av kraft. (Dette styres fra Elvia). Tankene er ikke gravd ned, men
befinner seg i lukket rom hvor nødvendig vedlikehold kan utføres.
Ventilasjonsanlegg:
Ventilasjonsanlegget er fra byggets opprinnelse, 1933. Ventilasjonsanlegget ble inspisert og renset av
ventilasjonsfirma høsten 2021.
Soilrør / avløpsrør:
Rørfornying ble utført av Proline i 2012. Garanti på 30 År.
Sykkelboder:
Det er en sykkelbod i hver av de ytre bakhagene, dørene låses opp med nøkkelen til oppgangen.
Trapp-/gulvvask:
Trappeoppgangene vaskes, og vinduskarmer støvtørkes, én gang pr. mnd. Kjellerne vaskes 2 ganger i
året. Fellesvaskeriene vaskes 2 ganger i året, og etter behov.
Styrets arbeid:
Styret utfører den daglige ledelsen av selskapet, som består av økonomistyring, kontroll, behandling av
eierskifte og henvendelser fra beboere i samarbeid med forretningsfører. Det gjennomføres også
driftsmøter med vaktmester for både løpende og planlagte vedlikehold for å ivareta og sikre
bygningsmasse. Det er avholdt 8 styremøter i 2023 hvor henvendelser fra beboere, innhenting av priser i
forbindelse med vedlikeholdsplan og planlegging av aktiviteter blir gjennomgått. Arbeidet fra 2022 med å
redusere kostnader har også vært i fokus i 2023. Det ble blant annet opprettet dialog og innhenting av
pristilbud på internett fra nåværende og andre leverandører for å reforhandle avtalen. Vi startet også med
innhenting av pristilbud på oppgradering av midtre bakgård, Men, i dagens dyrtid med økte renter,
kommunale avgifter og inflasjon besluttet styret at en slik prosjekt skal ikke gå på bekostning av økte
felleskostnader for beboere i forbindelse med prosjektet. Vi ønsker dermed å legge opp en fremdriftsplan
og sette av penger som er øremerket til oppgradering av midtre bakgård.
Det har ikke vært noe større vedlikeholdsarbeid i 2023. I forbindelse med et sprukket avløpsrør under
vaktmesters kontor, valgte vi samtidig som utbedringen av skaden pågikk å pusse opp kontoret. Det har
blitt etablert et tekjøkken, nytt gulvbelegg og nye lys er montert. Videre har vi arbeidet med nødvendige
vedlikehold som oppfølging av takpapp, rørspyling og montert ny branntavlefor fyrrommet.
Utført vedlikehold:
- 2021: Rens av luftekanaler fra kjøkken og bad
- 2021: Oppgradering av gårdsrom
- 2021: Nye lekeapparater
- 2021: Nye hagemøbler
- 2020: Pulverapparatene må til service eller byttes til samtlige aksjonærer innen 18/3-2020
- 2020: Reparasjon av teglesten på tak.
- 2020: Utskifting av gamle sluk fra bygges opprinnelse på bad. Dette har blitt utført samtidig med
oppussing på bad. Mellom 1999-2021
- 2020: Nytt betalingssystem i vaskeriene
- 2017: Utskifting av alle vinduer i gården
- 2017: Bergvarme prosjekt
- 2014: Fasaden ble malt
- 2013: Utskifting av armatur ledlys i kjellerbodene.
- 2013: Reperasjon / utskifting av vindu i oppgangene.
- 2013: Nye hovedører inkl. nytt callinganlegg
- 2013: Maling av trapper
- 2013: Maling av søppelrommet
- 2012: Maling / reperasjon av vinduer med lift
- 2012: Dører mot bakgarden med ny systemlas
- 2009: Soilrør
- 2009: Reperasjon av utvendig tak (taktekking) med nytt beslag og takrenner
- 2008: Utskifing av radiatorer
- 2008: Rep. og maling av gulv pa brannbalkonger i bakgården
- 2007: Nytt belegg / Maling på balkonggulv
- 2007: En del nye varmekabler til taknedløp
- 2006: Utskifting av vaskemaskin og tørketrommel 9 stk.vaskerier
- 2005: Utelamper med fotoceller (en del gammelt skiftes.)
- 2005: Oppussing av vaktmesterboligen 2005
- 2005: Internkontroll el. (sjekk av alle strømskap.)
StyregodkjenningDet foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i aksjelagets vedtekter. Kun fysiske personer kan
eie aksje. Kjøper skal godkjennes av aksjetlagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse
kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper
på overtakelsestidspunktet er godkjent av aksjelaget som ny aksjeeier. Risikoen for å bli godkjent som ny
eier påhviler kjøper.
Dersom aksjelaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny aksjeeier i det aktuelle aksjelaget. Det
gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Tekniske installasjonerAksjelaget har en avtale med GlobalConnect som er leverandør av internett med fibernett (1000/1000).
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdBeboere kan eie en stk hund eller en stk innekatt, så lenge det ikke er en støybelastning, ulempe eller
sjenanse for andre beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Hvit lampe over spisebord medfølger ikke salget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1896/900804-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om vannledning
1932/991102-1/105 URÅDIGHET
Begrenset adgang til salg
1933/942405-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
1933/942406-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om felles gårdsplass
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Kan ikke slettes uten samtykke fra formannskapet
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
1933/942464-1/105 BEST. OM ADKOMSTRETT
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/171
1933/942467-1/105 BEST. OM ADKOMSTRETT
best. om felles gårdsplass
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/172
1933/900530-1/105 URÅDIGHET
BEGRENSING I RÅDERETT
BEST. OM BEGRENSNING I RÅDERETT M. V.
SALG KAN IKKE FINNE STED UTEN AT OSLO VANN- OG KLOAKK-VESEN HAR TGL. NÆDVENDIGE
ERKLÆRINGER ELLER FÅTT LEDNINGENE OMLAGT SÅ FELLESSKAP IKKE FINNER STED.
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-5142, S-178GO og S-4537 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no
Vernestatus for Brettevilles gate 9: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer. Saksnummer 202454127. Det foreligger rammetillatelse
datert den 12.08.2024. Det er søkt om fasadeendringer, herunder nedforing av himlingsløsninger under
karnapper slik at det blir en kontinuerlig himling, endringer av dør- og vindusfelter og nye
aluminiumsprofiler, etablering av pussede og malte overflater på søyler/pilastre, oppføring av
fasadebelysning og utvendig solavskjerming i form av screens foran vinduer i andre næringsetasje. Se
mer her:https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454127
* Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende
bolig. Saksnr: 202456118, mottatt 08.05.2024. Status: Søknad mottatt. Kort beskrivelse av tiltaket: To nye
boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksisterende parkeringskjeller. Tilbygg/ombygging av fasade i
eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse på eksisterende boligblokk og
oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo.
Se mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456118
Kabeltunnel Sogn-Ulven
Statnett bygger ny kabelforbindelse mellom Sogn og Ulven transformatorstasjoner. Tunnelen bygges i
berg via to tverrslag ved Ulven og Tåsen (Rektorhaugen). Tunnelarbeidene starter opp sommeren 2023,
og prosjektet skal ferdigstilles innen mars 2029. De to jordkabelforbindelsene som i dag går mellom
Sogn og Ulven er fra 1950- og 60-tallet, og må derfor erstattes for å sikre trygg strømforsyning i og rundt
Oslo i fremtiden. De som bor i nærheten av tunnelen vil merke arbeidene mest. Arbeidet vil flytte på seg,
slik at den enkelte husstand ikke vil oppleve samme nivå gjennom hele anleggsperioden. Støy og
vibrasjoner i forbindelse med sprengningsarbeidet vil kunne merkes mest, men også hammer- og
borelyd vil kunne høres. For mer informasjon henvises det til Statnetts nettsider:
https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-ost/sogn-ulven/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 143 260,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 393 260,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 3 538,- (Transportgebyr)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 13 117,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 406 377,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 414 627,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.2 900)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 393 260,-) (Kr.51 000)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Grunnpakke (Kr.10 940)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.117 540)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0250
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no