EiendomHovinveien 43F, 0576 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 122 Bnr. 241 Snr. 56 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 91 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 85 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 85 kvm, Bruksareal: 91 kvm, BRA-i: 85 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår2013
TomtEiet tomt 4653 kvm
Prisantydning7 200 000
TilstandsrapportTakstmann: Nils Fosberg
Takstdato: 18.03.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 34 672,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 7 200 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 825,- (Administrasjonsgebyr - garasje)
kr 180 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 7 200 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 182 025,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 382 025,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 391 275,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 705,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererA-konto varmtvann og fyring, kabel-TV, bredbånd, trappevask, vaktmestertjenester, garasje, felles
byggforsikring, drift og vedlikehold, strøm til fellesarealer, kommunale avgifter, forretningsførsel,
revisjonskostnader og styrehonorar.
Felleskostnadene fordeles på følgende måte:
A konto fjernvarme: Kr. 683,-
Felleskostnader: Kr. 1 195,-
Felleskostnader alle: Kr. 2.329,-
Bredbånd: Kr. 498,-
Garasje: Kr. 205,-
Avregning fra ISTA gjøres en gang i året. Selger betaler et a-kontobeløp i felleskostnadene og
avregningsoppgjør foretas i forbindelse med årlig avregning fra ISTA. Definisjonen av a-konto er en
delbetaling basert på en forventet kostnad.
Boligens estimerte varmtvanns-forbruk legges til grunn for a-konto beløpet sammen med en forventet
strømpris for oppvarming av fyring og v.vannet. På slutten av måleperioden gjøres regnskapet opp med
faktisk forbruk og prisen det har kostet å varme det vannet dere har benyttet i husstanden. Er forbruk
lavere en estimert tilbakebetales penger og i motsatt fall innkreves penger.
EierTherese Stella Hagen
BeskrivelseTiltalende 4-roms selveierleil. med sentral og attraktiv beliggenhet på Hasle.
Stue med utgang til solrik sydvendt balkong vendt mot store flotte bilfrie fellesarealer. Kjøkken med åpen
løsning mot stuen, tre gode soverom, delikat baderom, separat toalettrom og entré.
Gjennomgående leilighet med god planløsning, samt gode lys- og solforhold. Bygården er fra 2013 og
holder en gjennomgående god standard. Leiligheten har en svært god intern beliggenhet i sameiet.
Det medfølger en parkeringsplass med lader i lukket og oppvarmet garasjeanlegg. Tilgang via heis eller
trapper.
Fyring, varmtvann, kabel-TV, bredbånd og garasje er inkludert i felleskostnadene.
Skole, barnehager (fortrinnsrett, Espiria Marienfryd), off. kommunikasjon og et komplett servicetilbud i
umiddelbar nærhet.
Velkommen på visning!
ParkeringSameiet har 84 garasjeplasser, tilleggsdeler som følger boligen ved salg. Det påløper
administrasjonskostnader til forretningsfører ved tildeling av plass etter gjeldende priser.
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering.
Priser for 2024:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner
Elbil: 2000 kroner
Motorsykkel og moped: 2975 kroner
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetSentral og attraktiv beliggenhet på Hasle, nærmere bestemt mellom Lille Tøyen Hageby, Hovin og Ensjø.
Idylliske og ærverdige Lille Tøyen Hageby er nærmeste nabo. Nærområdet er betydelig oppgradert de
senere år, både med hensyn til uterom og moderne bebyggelse. Sameiet har et pent opparbeidet
fellesareal med beplantning, grønne plener, gangveier og sittegrupper. Idylliske Hovinbekken renner
også forbi. Denne kan man følge opp til Hasle Torg eller nedover til Ensjø Torg - begge nærsentre med
flere gode servicetilbud og T-bane like ved siden av.
Området er i stadig utvikling med utbygging av boliger, servicefunksjoner, friarealer og infrastruktur. På
den gamle Teglverkstomta ved Hasle Torg er det oppført skole med flerbrukshall. Tomten har fått flotte
grøntområder med vannanlegg, gang- og sykkelvei, kunstgressbane samt broer med belysning.
Umiddelbar nærhet til Hasle T-bane (linje 5), buss og flybuss med kort vei til knutepunktene Carl Berner,
Helsfyr og gangavstand til Ensjø og Tøyen T-bane (linje 1-4). Det er bysykkelstativ rett ved siden av porten
til sameiet. Busslinje 21, 28 og flybussen stopper "rett utenfor døren".
Hoved tur- og sykkelvei mot sentrum fra Groruddalen, Grefsenkollen og Østmarka passerer rett utenfor
med svært gode turmuligheter. Store flotte grøntområder og rekreasjonsmuligheter med bl.a. Valle Hovin
med andedammen, Hasleparken ved Hasle kirke, Tøyenparken, Kampen Park og Botanisk hage.
Gangavstand til sentrum samt kort avstand med sykkel, bil eller offentlig kommunikasjon til Oslos parker,
kafeer, restauranter, forretninger m.m.
Kort vei til Hasle Torg og Ensjø med treningssentre, butikker, vinmonopol, matforretninger, kaféer og
annet nyttig. Rema 1000 og Kiwi-butikk i umiddelbar nærhet med mulighet for å gå tørrskodd til sistnevnte
via felles kjelleranlegg med heisadkomst. Det er også kort avstand til flere idretts-/fritidstilbud som
fotballbane, svømmehall, skøytebane m.m. På Tøyen skal det nye Tøyenbadet bygges og ferdigstilles
etter planen i 2024. Dette skal bli et moderne badeanlegg med fire bassenger innendørs og et stort
utendørs badeanlegg.
På Oslos tak ligger bydelen Hasle, og på Hasle ligger Vinslottet. Vinslottet, et ikonisk bygg og landemerke
som tidligere huset Vinmonopolets tapperi. Det historiske bygget er bygget om og igjen fullt av liv. Det er
ikke et ekte slott, men et sted du stikker innom for å gjøre unna ukeshandelen, shoppe litt, klippe håret og
få legetime når du trenger det. Det er også stedet kolleger, venner og naboer samles til store og små
happenings , over en kaffe latte eller til en uhøytidelig søndagsmiddag!
Her finner du et inkluderende og engasjert lokalmiljø som gjør områdets kafeer og spisesteder til trivelige
møteplasser. I høyhuset på Marienfryd er det sushi restaurant, take away restaurant (pizza og grill) og
frisør/make up. I området ved eiendommen finnes Petersborgkvartalet som har kafé og bakeri
Boulangerie med pizzaservering på kveldstid samt søndagsåpen Joker-butikk.
BebyggelseOmråde hovedsakelig bestående av blokkbebyggelse.
TomtEiet tomt, 4653 kvm
Tomten er fellesareal i eierseksjonssameiet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle seksjonseiere.
Tomten er beplantet med trær, busker, blomster og plen. Asfalterte internveier. Lekeplass. Sittegrupper.
Sykkelparkering. Utebelysning.
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageBoligen sokner til Hasle barneskole. Elever går videre til Fyrstikkalléen skole og Teglverket skole.
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA: 91 m²
- BRA-i: 85 m²: (Entré, bad/vaskerom, toalettrom, stue/kjøkken og tre soverom)
- BRA-e: 6 m²: (Kjellerbod)
- TBA: 7 m²: (Balkong)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er
beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den
faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteBoligblokk over 6 etasjer samt kjeller oppført i 2013. Yttervegger i betongkonstruksjoner utvendig med
pussete og malte overflater. Teglsteins
forblending på gavlvegger. Flatt tak tekket med folie/membran e.l
Gjennomgående 4-roms leilighet i 2 etasje med adkomst via heis og felles trappeoppgang. Boligen
består av entré, bad/vaskerom, toalettrom, åpen
stue/kjøkken-løsning og 3 soverom. Fra stue er det utgang til balkong. Leiligheten ble etablert i 2013 og
holder god bruksstandard med slitasje som forventet i forhold til alder.
Følgende har fått TG2:
Innvendig > Overflater:
Det er slitt parkett i entré og stue/kjøkken. Stedvis merker og skruehull i vegger. Parketten kan slipes og
overflater ellers lokalt utbedres. Det er ikke mye i omfang.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 85 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, bad/vaskerom, toalettrom, stue/kjøkken og tre soverom.
BruksarealBruksareal: 91 kvm
StandardInnvendige gulv:
3-stavs parkett. Flislagt gulv med varme på baderom.
Innvendige vegger:
Malte plater og mur. Flislagt vegger på baderommet.
Innvendige himlinger:
Malte flater.
Kjøkken:
Moderne og pent kjøkken som består av profilerte fronter og benkeplate i laminat. Rikelig med skap- og
benkeplass. Hvitevarene består av kjøleskap, oppvaskmaskin, komfyr og keramisk platetopp. Nedfelt
vaskekum i rustfritt stål og ventilator (avtrekk via balansert anlegg) over kokesone. Kjøkkenet er fra 2013.
Baderom:
Delikat, flislagt baderom som består av vegghengt toalett, servant over innredning, speil, badekar og
dusjhjørne. Varme i gulv og god belysning. Baderommet er fra 2013.
Spesialrom:
Toalettrom som består av vegghengt toalett, servant over innredning og speil.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingDet er sentralanlegg for varmt vann. Radiatorer tilknyttet fellesanlegg. Varmekabler i baderomsgulv.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter C
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatten er beregnet til kr. 2 929,- per 2024. Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8
promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 705,-
pr.mnd.
A-konto varmtvann og fyring, kabel-TV, bredbånd, trappevask, vaktmestertjenester, garasje, felles byggforsikring, drift og vedlikehold, strøm til fellesarealer, kommunale avgifter, forretningsførsel, revisjonskostnader og styrehonorar.
Faste løpende kostnaderDet meste er inkludert i de månedlige felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm etter eget forbruk,
innboforsikring og ev. fjernvarme/varmtvann utover estimert forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldIngen lån registrert for selskap.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerStorebrand Skadeforsikring
Polisenummer: 6733897
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 2 052 248,-
Som sekundærbolig Kr. 7 798 541,-
SameieSameie: Sameiet Hovinbekken 1, Orgnr: 914214327
Sameiet består av 117 seksjoner. Sameiet Hovinbekken 1 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund
med organisasjonsnummer 914214327, og ligger i bydel Grünerløkka i Oslo kommune. Gårds- og
bruksnummer: 122/241.
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert
regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Tor-Sigve Bjørndal. Sameiets revisor er BDO AS.
ForretningsførerObos Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene. Dyret må ikke være til sjenanse for andre beboere.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør).
Det er besiktiget i rørskap.
Balansert ventilasjon med avtrekk fra bad og kjøkken og tilførsel av friskluft gjennom ventiler i
oppholdsrom.
Det er sentralanlegg for varmt vann.
Radiatorer tilknyttet fellesanlegg.
Sikringsskap i entré.
Hovedbryter på 40 ampere.
Overspenningsvern.
9 kurser sikret med jordfeilautomater.
Kursfortegnelse.
Sentralt brannvarslingssystem i gården med seriekoblede røykvarslere montert.
Sprinkleranlegg og husbrannslange montert under kjøkkenbenk.
Det er malte trevinduer med 3-lags glass.
Aluminiumsbelagt utside.
Leiligheten har malt brann- og lydklassifisert entrédør. Kikkehull og kodelås montert.
Malt balkongdør i tre med glassfelt.
Overbygget balkong på ca. 7m2 med utgang fra stue.
Støpt dekke og stålkonstruksjon med glass som brystning.
2 manuelle markiser montert.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1967/3701-1/105 Best om garasje/parkering
14.03.1967 Midlertidig dispensasjon fra bygningsloven
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-122/241
Gjelder denne registerenheten med flere
1986/42990-2/105 Erklæring/avtale
16.07.1986 Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra: 0301-122/241
Gjelder denne registerenheten med flere
2010/490514-1/200 Erklæring/avtale
02.07.2010 Bestemmelse om felles atkomstvei.
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-122/241
Gjelder denne registerenheten med flere
2012/288073-1/200 ** Diverse påtegning
13.04.2012 Nye vilkår
Gjelder også for senere utskilte parseller
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune ved plan og bygningsetaten
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private
stikkledninger.
ReguleringOmrådet er regulert til bolig-, industri, offentlig og næringsformål. Reguleringskart med bestemmelser
ligger vedlagt i salgsoppgaven. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med
megler.
Ensjø - Offentlig ettersyn - Sentral tverrforbindelse vest
Saksnummer: 202111365 - Reguleringssak. Mottatt sak: 02.07.2021
Eiendoms- og byfornyelsesetaten foreslår å omregulere en gangsti mellom Hovinveien og turvei 2D fra
offentlig kjørebane/veigrunn og isolasjonsbelte til turvei og friområde. Hensikten med planforslaget er å
forbedre gangveinettet på Ensjø i tråd med overordnet plan. Arealet som foreslås regulert er en del av
«Sentral tverrforbindelse», som i Veiledende plan for offentlig rom Ensjø, skal strekke seg fra Grønvold
park i øst, via Petersborgaksen og til Hovinveien i vest. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202111365
Ensjøveien 8 - Detaljregulering - Boliger - S-5209
Saksnummer: 202103851 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.03.2021
OBOS Nye Hjem AS foreslår å omregulere Ensjøveien 8 fra industri til bolig. Planforslaget åpner for å rive
eksisterende industribebyggelse, og oppføre et nytt boligbygg i 5 etasjer med ca. 45 boenheter.
Planforslaget sikrer også en allmenn tilgjengelig og universelt utformet forbindelse gjennom
planområdet fra turvei D2 til Ensjøveien, i tråd med Veiledende plan for det offentlige rom, (VPOR) for
Ensjø. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202103851
Ensjøveien 3-15 - NRK - Normannsløkka - Avklaringsfase før offentlig ettersyn
Saksnummer: 202202903 - Reguleringssak. Mottatt sak: 22.02.2022
NRK på Marienlyst har vært et landemerke i byen. Både i kraft av å være en viktig samfunnsinstitusjon og
byggets store arkitektoniske kvaliteter. Gjennom om- og tilbygg har arealene blitt søkt tilpasset økende
arealbehov og endret produksjon. Medielandskapet og teknologien vil fortsatt gi nye utfordringer og krav til
omstilling for NRK. Etter at det var gjennomført et forprosjekt ble konklusjonen at dette er vanskelig å
ivareta ved videre ombygging av eksisterende bygningsmasse, men bør løses gjennom nybygg. En rekke
mulige lokaliseringer i Oslo, og i flere nabokommuner, er blitt undersøkt og vurdert gjennom flere faser.
På grunnlag av NRKs kriterier, resulterte evalueringen av de nesten 30 ulike alternativene i en liten
finalegruppe. Etter en grundig vurdering av disse, var det en klar anbefaling om å velge en tomt i den nye
bydelen på Ensjø, Ensjøveien 3-7. Etableringen av NRKs nye hovedkontor skal skape best mulige
rammer for å utvikle NRK. I dette ligger det også at et nytt bygg skal bidra til at organisasjonen har de
beste forutsetningene for å utvikle seg og samarbeide på tvers. Det nye hovedkontoret skal realiseres i
samspill med omgivelsene. Slik oppnås et godt og attraktivt bymiljø for både nabolaget, besøkende og
ansatte. NRK har som ambisjon å ta miljøhensyn i alle beslutninger, og vil drive smartere og grønnere,
for på den måten å redusere negative påvirkninger på klima og miljø. Tomta på Ensjø er et svært godt
utgangspunkt for å kunne reise et bygg med høye miljøambisjoner. I tillegg vil den sentrale
beliggenheten, samt reduksjonen i antall parkeringsplasser, bidra til at flere ansatte og gjester vil sykle,
gå og reise kollektivt til og fra NRK. Bygget skal fremstå åpent og tilgjengelig, samtidig som det
tilfredsstiller krav og forventninger til sikkerhet og beredskap. Deler av NRKs virksomhet er underlagt
sikkerhetsloven.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202202903
Grenseveien 73, 91 og 95 - Dialogfase - Regulering til barneskole og park
Saksnummer: 202118619 - Reguleringssak. Mottatt sak: 26.11.2021
Ensjø er et nytt byutviklingsområde og det er viktig å se på skolens funksjon som samlingspunkt for idrett,
kultur og fritidsaktiviteter. I forbindelse med utarbeidelse av KVU ble det utført en interessentanalyse for å
avdekke behov i området. Det ble konkludert med at barnehageplasser og idrettsarena er det viktigste
kommunale behovet som kan kyttes til skoleanlegget. Andre behov som kulturaktivitetert og lokale
samlingsteder kan eventuelt innarbeides i senere fase gjennom brukermedvirkning. Byrådsavdeling for
kunnskap og utdanning er overordnet bestiller av skolekapasitet i Oslo kommune. I brev av 04.06.2018
fikk Utdanningsetaten oppdrag om å igangsette regulering av ny skole og barnehage på Ensjø. Hensikten
med planen er å etablere:
- Ny B4 skole med spesialavdeling for 16 elever.
- Ny flerbrukshall/Idrettshall med aktivitetssal
- 8 avdelings barnehage.
- Etablere Grønvold park og styrke stedet som lokal møteplass.
Utredningen er en videreutvikling av tidligere plansak 201500974 fra 2015 utført av Hille og Melbye
arkitekter AS. Bruksformål er endret og
tomtearealet økt ved at Grenseveien 73 er ervervet.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202118619
Grenseveien 71 - Planforslag til politisk behandling - Boliger
Saksnummer: 201906491 - Reguleringssak. Mottatt sak: 25.04.2019
Eiendommen ønskes omregulert fra industri til boligbebyggelse i tråd med overordnede planer for ønsket
transformasjon av Ensjø fra bilby og industriområde til boligby med bymessig struktur og høy tetthet.
Planforslaget foreslår en tetthet på 190% BRA, med grunnlag i nyere føringer for byens utviklingsområder
i henhold til kommuneplanen. Det er i henhold til kommuneplan foreslått gesimshøyder tilsvarende
tilliggende prosjekters dominerende høyder.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201906491
Grenseveien 65 - Bestilling av oppstartsmøte - Oppføring av ny ungdomsskole på Ensjø
Saksnummer: 202214130 - Reguleringssak. Mottatt sak: 27.09.2022
Formålet med reguleringen er å legge til rette for ny 8 parallell ungdomsskole på Lilleberg.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214130
Gladengveien 18 - Bestilling av oppstartsmøte - Åpning av vestre bekkedrag - Ensjø
Saksnummer: 202008625 - Reguleringssak. Mottatt sak: 29.05.2020
Hensikt en med prosjekt et er gjenåpning av Hovinbekken gjennom planområdet i t råd med VPOR for
Ensjø.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202008625
Hjørnetomta Grenseveien/Økernveien - Detaljregulering til begrenset høring - Utbygging av boliger,
næring og hotell
Saksnummer: 201609079 - Reguleringssak. Mottatt sak: 15.06.2016
Hensikten med planen er å etablere boliger, utadrettet virksomhet og hotell rundt et nytt offentlig torg ved
Hasle T-bane. Maksimal høyde på bebyggelsen er 48,5 meter, tilsvarende 14 etasjer. Plan- og
bygningsetaten mener at grepet med et nytt torg med bebyggelse rundt er godt, men at bebyggelsen er for
høy og massiv til å danne en god ramme rundt det nye torget, spesielt mot T-banen og Teglverket skole.
Gangforbindelsene må utformes tydeligere og ha bedre sammenhenger til omgivelsene. Plan- og
bygningsetaten anbefaler ikke
planforslaget eller alternativ 2.
For mer informasjon, se:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201609079
Tvetenveien 11 - Dialogfase før offentlig ettersyn - Detaljregulering - Boliger
Saksnummer: 202107507 - Reguleringssak. Mottatt sak: 30.04.2021
Formålet er å legge til rette for et prosjekt med høy bo- og materialkvalitet, og det vises til innsendt
materiale som vi mener løser utfordringene ved eiendommen på en optimal måte der utformingen bl. a.
spiller på tomtens smale og langstrakte form, eiendommens historiske kontekst som reperbane og
videreføring av eksisterende Spinneribygning. Prosjektets øvrige kvaliteter er bl.a.:
- høyder som vil bidra til en god overgang mellom boligbebyggelsen i nordøst og Østre Gravlund
- siktlinjer på tvers av planområdet
- gangforbindelser på langs av planområdet
- parkering i kjeller som gir minimalt med biltrafikk og parkering på terreng/planområdets interne vei
- en leilighetsfordeling i tråd med leilighetsfordlingsnormen som sikrer en heterogen
beboersammensetning innenfor planområdet
- torg/møteplass i tilknytning til eksisterende spinneribygning
- store, solrike felles utearealer som tilrettelegges for variert bruk av ulike aldersgrupper
- private utearealer i tilknytning til det enkelte rekkehus (markterrasser /forhager og takterrasser)
- private utearealer i tilknytning til den enkelte leilighet (innglassede balkonger med støyavskjerming, og
markterrasser til leilighetene på 1. etasje-plan), og
- utstrakt bruk av høykvalitets-materialer vil sikre prosjektet varige kvaliteter.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202107507
Økernveien 97 - Planforslag på offentlig ettersyn - Omregulering til boligformål
Saksnummer: 201801786 - Reguleringssak. Mottatt sak: 05.02.2018
Økernveien Eiendom AS ved Stor-Oslo Eiendom AS foreslår å omregulere Økernveien 97-99, «Hasle
Stasjon» fra kontor/forretning (Bilforretning) til boliger med næringslokaler i de nederste etasjene mot
Økernveien og T-baneperrongen, nye gater og torg. Det foreslås 21 000 m2 over terreng hvorav 17 100
m2 til boliger. Det tilsvarer ca. 215 boliger og høyder på 3 -12 etasjer, tilsvarende ca. 15 - 44 meter.
Forslaget innebærer en ny gang- og sykkelbro fra Haslevangen og over T-banesporet og et torg. Plan- og
bygningsetaten mener planforslaget i stor grad bidrar til ønsket utvikling på Hasle til et mer bymessig
område med flere funksjoner, men anbefaler likevel ikke planforslaget da det overlapper med ny
opparbeidelse av Økernveien, ikke sikrer ny gang- og sykkelbro oppført, viser en for høy andel leiligheter
som utsettes for støy og enkelte steder viser for store høyder.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201801786
Økernveien 115 - Planforslag til offentlig ettersyn - Oppføring av boliger
Saksnummer: 201615880 - Reguleringssak. Mottatt sak: 24.10.2016
I samfunnsdelen beskrives arealstrategi for Oslo mot 2040. Hasle er definert som et utviklingsområde i
ytre by. Det er beskrevet som en del av Hovinbyen, med godt sentrumsrettet kollektivtilbud, der
hovedtyngden av arealutviklingen kan skje frem til 2030. Transporttiltak som støtter opp mot ønsket
byutvikling er etablering av flere tverrgående trikker (trikk Carl Berner - Bryn) som vil utløse arealpotensial
og gi økt bykvalitet i Hovinbyen. Ombygging av hovedveier og gatenett vil gi trafikkreduksjon,
nærmiljøforbedring og forbindelser internt, og samtidig utløse arealpotensial. Planområdet er vist som
«område for etablering av torg/møteplass/park ved byutvikling». Området er også markert med overordnet
forbindelse. Den grønne ringen går igjennom planområdet i tråd i Strategisk plan for Hovinbyen, og
Prinsipplan for Den grønne ringen. Overordnet strategi for håndtering av overvann viser åpning av
Hovinbekken som hovedstrategi for overvannshåndtering.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201615880
Økernveien 119 - 121 - Eikenga 31 - 33 - Bestilling av oppstartsmøte - Næringsutbygging
Saksnummer: 201906192 - Reguleringssak. Mottatt sak: 16.04.2019
Tomten ligger ved siden av Hovinbyens viktigste tyngdepunkt - Økern, og et stort næringsareal som nå er
under utvikling - Hasle linje, og Hovinbyens grønne hjerte og samlede sted for aktivitet og idrett - Valle
Hovin. Økern generelt er preget av storskalabebyggelse for kontor, næring og industri som i liten grad
henvender seg til gater og byrom. Dette gir et fravær av bykvaliteter, noe som ønskes for re-designet av
området. Visjonen for planområdet er å skape et miljøvennlig, fremtidsrettede og levende næringskvartal.
Prosjektet satser på høykvalitets bygg og uterom for å sikre at næringsbyggene blir en attraktiv
arbeidsdestinasjon for årene fremover. Arkitektene la derfor til grunn strategier som tar spesielle hensyn
til hvordan funksjoner kan blandes for å sikre et levende miljø både dag og natt, og hvordan feltene og
førsteetasjene kan utformes slik at området for øvrig bindes bedre sammen.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201906192
Selma Ellefsens vei 15 med flere - Planforslag til offentlig ettersyn - Utvikling av Økern S
Saksnummer: 201618936 - Reguleringssak. Mottatt sak: 14.12.2016
Forslagsstiller KLP Eiendom, Bane NOR Eiendom og Skanska Eiendomsutvikling AS foreslår å
omregulere Selma Ellefsens vei 8-10, 15-23 m-fl., også kalt «Økern S» eller «Økern syd» fra industri med
tilhørende anlegg til sentrumsformål. Planen foreslår å rive industribyggene som står der i dag og bygge
omtrent 650 nye boliger, og kontor- og næringsbygg med omtrent 4000 nye arbeidsplasser. Boligbyggene
foreslås å være mellom 6 og 20 et. Alle næringsbyggene foreslås å være mellom 40 og 80 meter høye.
Det foreslås også å åpne Hovinbekken gjennom området, etablere torg, vannspeil, gågater og park. Det
foreslås ny gangbro over Ring 3 og ny undergang for gående under Alnabanen mot Økern T. Plan- og
bygningsetaten mener at plangrepet med plassering av bygg og offentlige rom er godt, men at
planforslaget har for høy utnyttelse og for mange høye bygg, at parken er for liten, at bokvaliteten ikke er
god nok særlig med tanke på støyforholdene, og at infrastrukturtiltakene som skal knytte planområdet til
omkringliggende byområder ikke er sikret godt nok. PBE anbefaler derfor ikke planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201618936
Selma Ellefsens vei 2 - 6 - Bestilling av oppstartsmøte - Boliger
Saksnummer: 201916403 - Reguleringssak. Mottatt sak: 08.10.2019
Området mellom Ring 3 og Alnabanen består av nærings- og industribebyggelse som er i
transformasjon til boliger og
sentrumsformål i nærheten av Økern knutepunkt. Området ligger kort vei fra Økern knutepunkt (250-400
meter). Øst for planområdet/SE vei er Ulven-planen (S-4832, vedtatt 20.05.2015) under gjennomføring
(boliger og sentrumsformål). Nordvest for planområdet pågår det reguleringsarbeid for resterende del av
området mellom Alnabanen og Ring 3. Det planlegges næringsbebyggelse mot Ring 3 og boliger, hotell
osv. innover. Ring 3 og Alnabanen er to hoved barrierer og forurensningskilder (støy og luft) i området.
Disse sammen med høyspent, turvei D2 og Hovinbekken er premissgivere for utvikling av området til
boliger. Det er terrengsprang mellom SE6 og 2/4. Det er derfor naturlig å plassere ny trase for SE vei slik
foreslått.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201916403
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 7 200 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 825,- (Administrasjonsgebyr - garasje)
kr 180 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 7 200 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 182 025,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 382 025,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 391 275,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: 0,7%
Tilrettelegging: Kr. 12 900,-
Visningshonorar: Kr. 2 750,- per visning.
Oppdragsnummer125-24-0053
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Morten Melsom
SaksbehandlereMorten Melsom
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 03 71 16 / E-post: mme@eie.no
Mikkel Johnsen
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 90 14 27 45
[/ E-post: mj@eie.no