Bilde 1 av Silurveien 55Bilde 2 av Silurveien 55
Digital salgsoppgave
Silurveien 55

0380 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Innbydende, lys og romslig 2-roms | Solrik balkong på 14 m² med flott utsikt | Heis | Garasjeplass |
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
40
Antall soverom
1 soverom
Etasje
5
Internt bruksareal (BRA-i)
53 m²
Bruksareal (BRA)
57 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
14 m²
Fellesutgifter
kr 2 986 / Mnd
Prisantydning
kr 4 800 000
Omkostninger
kr 134 000
Totalpris
kr 4 934 000
Fellesformue
kr 7 830
Byggeår
2006
Tomt
Eiet tomt 9256 m²
Oppdragsnummer
92240041
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Prisantydningkr 4 800 000,-
Flyttegebyrkr 2 000,-
Dokumentavgiftkr 120 000,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 4 934 000
Eiendom
Silurveien 55, 0380 OSLO, Etasje: 5

Matrikkel
Gnr. 28 Bnr. 1229 Snr. 40 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 57 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 14 kvm

Areal
Primærrom: 47 kvm, Bruksareal: 57 kvm, BRA-i: 53 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 14 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
2006

Tomt
Eiet tomt 9256 kvm

Prisantydning
4 800 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 10.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 7 830,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 800 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 250,- (Flyttegebyr)
kr 2 000,- (Flyttegebyr)
kr 120 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 124 750,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 924 750,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 934 000,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 986,- pr. mnd.

Eier
Jacob Glømmen Bostad

Beskrivelse
En romslig og flott 2-roms selveier på populære Ullernåsen. Leiligheten ligger på et høydedrag med flott utsikt over Oslo by og fjorden. Boligen ligger i byggets 5. etasje og byr på en optimal planløsning med store vindusflater og gode lysforhold. Åpen stue-kjøkkenløsning med god plass til sofa- og spisegruppe. Fra stuen er det utgang til stor solrik balkong på 14 m² med flott utsikt, uten innsyn fra andre. Egen garasjeplass med direkte heisadkomst til boligetasjen. Fra leiligheten er det ca. 100 meter til Ullernåsen T-bane.

HIGHLIGHTS
•2-roms selveier fra 2006
•Heis
•Solrik balkong på 14 m²
•Garasjeplass med mulighet for el-bil lader
•Lave felleskostnader
•Innvendig bod/Walk-in
•Kjellerbod
•100 m til Ullernåsen T-bane

Parkering
Det følger bruksrett til en garasjeplass med hver boligseksjon ved salg.
I tillegg er det tre ekstra parkeringsplasser som tildeles av styret.

Parkeringsplass kan bare selges til andre seksjonseiere i sameiet. Seksjonseier må sørge for reseksjonering.

Utleie kan bare skje til andre sameiere/beboere i sameiet. Styret kan gi dispensasjon hvis det foreligger særlige grunner.

Har en seksjonseier, leietaker eller en i husstanden nedsatt funksjonsevne, kan denne forlange at styret pålegger en annen seksjonseier å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare hvis den som krever bytte, allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Styret bør tilstrebe at bytteplassen ligger i nærheten av søkers seksjon. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede.

Retten gjelder bare parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er forlangt opparbeidet til bruk av personer med nedsatt funksjonsevne.

Garasjene skal kun brukes til parkering av biler, evt. motorsykler. De skal ikke brukes som lager for dekk, ski og andre løse gjenstander.

Kun seksjonseiere/leieboere med adresse i Silurveien Boligsameie kan legges inn i systemet for å få adgang til garasjeportene i Park og Panorama.

Gjesteparkering:
I Park er det 6 gjesteparkeringsplasser. Disse er ment for gjester og ikke for bil nr. to eller andre kjøretøy/tilhengere. Har man gjester, legges en lapp lett synlig i bilen som viser vert og telefonnummer. Av hensyn til øvrige sameiere kan en gjesteparkeringsplass kun brukes i 48 timer. Skulle man ha behov for å la gjestebilen stå lenger, skal Styret kontaktes.

Beliggenhet
Leiligheten har nærhet til både natur og ulike servicetilbud. Dagligvareinnkjøp kan gjøres på nærliggende Ullern Dagligvare, Rema1000 eller Coop Prix. Røa senter tilbyr et godt utvalg av butikker, kafeer, vinmonopol, apotek, blomsterbutikk, Meny og mer. For et bredere utvalg av tjenester er det kort vei til populære CC-vest, som har et variert utvalg av kjede- og uavhengige butikker.

For de som ønsker en aktiv livsstil, finnes turstier langs Makrellbekken og Smestaddammen i nærheten. Husebybakken Skipark ligger også i nærheten. Mærradalen har flotte turstier som fører deg til Bogstad og videre inn i Nordmarka med preparerte skiløyper om vinteren. På Bogstad finner du en populær badeplass, golfbane og Bogstad gård med kafé. En kort biltur unna finner du Wyllerløypa og Tryvann skisenter. Det er også nærhet til Sats og Njårdhallen, som tilbyr aktiviteter som turn, tennis, håndball, fekting og mer.

Området har flere offentlige transportmuligheter, både via t-bane og bussforbindelser.

Tomt
Eiet tomt, 9256 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 57 m²
- BRA-i 53 m²: (Entré/gang, bad, soverom, innvendig bod og stue/kjøkken.)
- BRA-e 4 m²: (En bod i naboblokk)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Betongkonstruksjon med innfelte fasader i trebindingsverk. Fasader med liggende kledning og teglstein. Flatt tak tekket med papp/membran. Felles trappegang med betongtrapp. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Personheis i oppgang.

Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av sanitærutstyr
TG-2 er satt pga manglende drensåpning fra innebygget sisterne for synliggjøring av eventuelle lekkasjer.
Fronter tilknyttet baderomsinnredningen har svellet i nedkant. Oppgitte avvik gis TG-3.

Anbefalte tiltak sanitærutstyr:
Utskifting av dørfronter tilknyttet baderomsinnredningen.

Utbedringskostnader sanitærutstyr:
Under 10 000

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Balkong, terrasse, platting - Oppsummering
Vannansamling i dreneringsrenne i fremkant av balkongen. Eier opplyser at avviket skal utbedres i regi av sameiet. Oppgitt avvik gis TG-2. For øvrig er det ikke registrert skader eller forhold med behov for tiltak.

Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduer og dører fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Entredør med skjevheter.
Dørblad tetter i tillegg dårlig mot karm.
TG-2 gis grunnet alder og oppgitte avvik.

Anbefalte tiltak:
Justering av entredør.

Etasjeskille og gulv på grunn Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 17 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.

Avløpsrør Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.

Vannledninger Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Adkomst til fordelerskap på bad/vaskerom. Innvendige vannrør fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.

Elektrisk Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
2024: montering av nye downlights i gang og bad. Kablet om mellom downlights i gang. Festet løs stikk på soverom. Dokumentasjon på utførte arbeider foreligger.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på deler av el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.

Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Overflater med normal elde og slitasje. Noe svertesopp tilknyttet silikonfuger i dusjsone. Oppgitt avvik gis
TG-2.

Anbefalte tiltak overflater:
Utskifting av flere silikonfuger. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Utførelsen av klemring og membran lar seg ikke påvise på denne type sluk. Rørføringer til dusjbatteri er ikke synlig for inspeksjon (skjult bak deksel).
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av ventilasjon:
Avtrekk fungerte ved enkel test. Aggregat med støy.
Aggregat gis TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Anbefalte tiltak ventilasjon:
Utskifting av aggregat må påregnes.

Øvrig: Gulv - Oppsummering
Gulvoverflater med bruksslitasje, samt hakk/merker.
Oppgitte avvik gis TG-2.

Øvrig: Vegger - Oppsummering
Flere vegger med bruksslitasje, samt riss/sprekker ved overgang vegg/tak.
Oppgitte avvik gis TG-2. Vegger gis TG-1 og TG-2.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.

Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Innerdører med tilknyttet bad/vaskerom med slitasje.
Oppgitt avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.

Øvrig: Utvendig solavskjerming - Oppsummering
Utvendig persienne med værslitasje.
Oppgitt avvik gis TG-2.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Ja. Noe setningsskader i tak soverom.

11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Sameiet har hatt noe vanngjennomtrenging i garasjeanlegg.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Røa elektriske.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Det ble installert downlights med LED Januar 2024.

13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæring foreligger fra Røa elektriske.

18. Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?
Ja. Det er vedtatt bygging på tomter foran t- banelinjen, samt i Silurveien andre steder.

24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
Ja. Tilstandsrapport ifm boligsalg.

25. Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)?
Ja. Det er noe sjenerende støy fra t- banen. Ventilasjonsanlegget på kjøkkenet har utlevd sin levetid og bør skiftes ut. På terrassen er det problem med vannansamling i renna, som det har vært foreslått i styret at man freser ut.

28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Møllsanering ble gjort i boder i 57, i fjor sommer.

Bruksareal
Bruksareal: 57 kvm

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse datert 07.03.2006.
Følgende er anmerket:
Det må bekreftes at sluttdokumentasjon til Vann- og avløpsetaten er innsendt.
Sluttrapport for avfallshåndtering må innsendes til behandling.
Ved nybygg med egen adresse må sort-hvitt husnummerskilt og eventuelt henvisningsskilt monteres på godt synlig sted.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovner. Gulvvarme på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 986,- pr.mnd.
Varmtvann, grunnpakke kabel-tv og internett, drift, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel mm.

Herav:
Felleskostnader 2.844,-
Vedlikeholdsfond 142,

Varmtvann er inkludert i Avdeling Park (snr.1-64).

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det foreligger planer om økning i kostnadene grunnet planlagt vedlikehold i sameiet. Det er foreligger pt. ingen konkrete planer om når og hvor mye økningen vil være. Se informasjon om planlagt vedlikehold under "sameiet" i salgsoppgaven.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Ingen lån registrert for selskapet.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et negativt årsresultat for 2023 på kr. -341 477.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6648164

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 345 432,- Som sekundærbolig Kr. 5 112 642,-

Sameie
Sameie: Silurveien Boligsameie, Orgnr: 989582135

Sameiet er delt i to. Seksjon nr 1 til 64 kalles Park (avd.AV-B15982) Silurvn. 53-59 og fra seksjon nr 65 til 99 Panorama (avd. AV-B25982) Silurvn. 47 og 49.

Grill:
Det er kun anledning til å benytte elektrisk - eller gassgrill på balkong og terrasse. Men beboerne må ta hensyn til naboer ved grilling.

Dugnad:
Det avholdes inntil 2 dugnader pr år. Dugnadskomiteen vil kunne tildele arbeidsoppgaver for dem som ikke kan møte til dugnad. Beboere som av ulike grunner er forhindret fra å delta, anmodes om et dugnadsbidrag på kr 250.

Styrets arbeid:
Sameiets økonomi utfordres av utbyggers valg av mange "billige" tekniske løsninger og generell slitasje. Bygningsmassen nærmer seg 20 år og vedlikeholdsbehovet øker. Vi vil redegjøre nærmere for hva som er utført i 2023 og hva vi ser kommer i Park og i Panorama de nærmeste årene.

Som informert om i informasjonsbrev ble avtalen om lovpålagt intern kontroll av elektriske anlegg sagt opp i 2019. Ny avtale er nå inngått. De vesentligste feil og mangler er utbedret i 2024 og har påført Park og Panorama vesentlige kostnader.

I vårt arbeid har vi kommet over at serviceavtaler er inngått samlet for Park og Panorama. Dette vanskeliggjør fordeling av kostnader mellom avdelingene og er nå rettet opp i. Det er foretatt ettersyn av alle tekniske anlegg og nødvendig vedlikehold er gjennomført.

Vi har hatt kontroll fra El-Tilsynet i Park. Dette avdekket at det var mangler når det gjaldt installasjon av nytt el-bil anlegg i 2021. Av denne grunn ble det også foretatt kontroll i Panorama og samme feil ble avdekket. Feilene er utbedret og det har påført sameiet ekstra kostnader. Det viste seg at leverandøren av anlegget ikke er autorisert til å utføre denne type installasjoner.

Vaktmester Companiet AS har ansvar for drift av ute området. Bruken av området har endret seg de siste årene. Området langs nr. 53, 55, 57 og 59 hadde blitt et "hundejorde" og turområde for alle og enhver. Sameiet har store kostnader med å vedlikeholde området. Vi ønsker å begrense slitasjen for å redusere våre kostnader. Det har derfor blitt satt opp skilt for å formidle at området ikke er til alles benyttelse.

Vedlikehold Park:
Styret har jobbet med følgende saker i Park i tillegg til daglig drift:
-Skifte av brannalarm-anlegg i alle 4 bygg, garasjen og fellesområder.
-Installasjon av nye varmekabler i nedkjørselen til garasjen.
-Skifte av motor og div. deler i ventilasjonsanlegget i garasjen.
-Intern-kontroll av alle tekniske installasjoner og påfølgende utbedringer.
-Kontroll fra El-Tilsynet av elbil-anlegget i garasjen og påfølgende utbedringer.
-Oppdatering av adgangs-systemet til garasjen, ca 70 stk. ble tatt ut da de ikke lenger bor i Park.
-Nytt fundament på bommen på gangveien etter at denne ble kjørt ned av kommunens måkebiler.
-Div. reparasjoner etter skader i fellesområdene, f.eks. knuste lamper, defekte dørpumper og fjerning av gjensatte eiendeler.

Vedlikehold Panorama:
Styret har jobbet med følgende saker i Panorama i tillegg til daglig drift:
-Nødlysanlegget i Panorama var defekt og måtte byttes ut da det ikke lenger er mulig å få tak i reservedeler.
-Det er byttet til LED-lys i garasjen i Panorama og satt inn sensorer. Dette måtte gjøres da lysrør har gått ut av produksjon. Investeringen vil føre til reduserte strømkostnader.
-Intern-kontroll av alle tekniske installasjoner og påfølgende utbedringer.
-Brannalarmanlegget i Panorama er oppgradert til lovlig bruk.
-Kontroll fra El-Tilsynet av elbil-anlegget i garasjen og påfølgende utbedringer.
-Oppdatering av adgangs-systemet til garasjen, ca 60 stk. ble tatt ut da de ikke lenger bor i Panorama.
-Div. reparasjoner etter skader i fellesområdene, f.eks. knuste lamper, defekte dørpumper og fjerning av gjensatte eiendeler.

Fremtidig vedlikehold Park:
Styret har hatt en gjennomgang av alle tekniske anlegg i Park, delvis fordi byggene snart er 20 år gamle og delvis fordi vedlikeholdet de siste årene ikke har vært tilstrekkelig.
Følgende utskiftinger må påregnes:
-Skifte av inngangsdør/vegg til enkelte seksjoner - pågående.
-Nødlysanlegg, garasjen bør byttes snarest mulig.
-Kameraanlegget bør byttes snarest mulig.
-Varmtvannsberedere (5 stk.) må byttes innen 3-5 år.
-Ventilasjonsanlegg, garasjen må byttes innen 3-5 år.
-Heiser (4 stk.) må byttes innen 5 år.
-Vannlekkasjer i garasjen - under vurdering.

Fremtidig vedlikehold Panorama:
-Rekvalifiseringskontroll av gassanlegget da det nærmer seg 18 år.
-Kameraanlegget bør byttes snarest mulig.
-Utvendig vedlikehold av begge bygg - under vurdering.
-Led-lys oppkjørsel garasje - under vurdering.
-Heiser (2 stk.) må byttes innen 5 år.
-Videre vedlikehold brannvarslingsanlegg.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen.
Det forutsettes at husdyr holdes uten sjenanse for andre. På sameiets fellesarealer gjelder båndtvang hele året, ihht. husordensregler.

Diverse
Kjøper og selger blir fakturert kr 2000,- for flyttegebyr (jfr. vedtektene) samt administrasjonskostnader f.t. kr 94,- pr. faktura til OBOS. Ved utleie likeledes kr. 2000,- for innflytting og kr. 2000,- for utflytning. Gebyret må betales en uke før overtakelsesdato for nye eiere eller ny leietagers garasjetilgang (mobil nr oppgis).
OBOS fakturerer avgiften.

Møll i oppgang nr. 57 (bodområde for denne leiligheten):
Det ble i 2023 observert møll i oppgang nr. 57. Det ble gjort tiltak ved å tømme og spraye bodene.
Det er igjen i april 2024 observert møll i oppgangen i nr. 57, hvor denne leiligheten disponerer bod.
Styret er informert, og skal se på løsninger for bekjempelse.

Annet
-Alle hvitevarer medfølger.
-Fastmonterte lamper i tak medfølger.
-Skap i bod medfølger.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner.

Utleie
De som leier ut sin leilighet MÅ opplyse styret om leietagers navn og kontaktdata, samt egen adresse man bor på.

Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:

Saksnummer 202206545: Øvre Ullern terrasse 17 - Bruksendring fra bolig til næring.

Saksnummer 202208438: Silurveien 18 - 20 - Oppføring av tre bolighus med parkeringskjeller.
Omfatter oppføring av tre bolighus med parkeringskjeller og tilhørende utomhusareal i Silurveien 18-20, bydel Ullern. Silurveien skal opparbeides med nytt fortau, dette søkes om i egen søknad. Eiendommene Silurveien 18 A-B, 20 og 20 B har i dag fire eksisterende bygninger, hvorav tre skal rives, dette søkes om i egen søknad.

Saksnummer 202305299: Ullernkammen 8 - Oppføring av fire eneboliger.
Eiendommen ligger i Ullernåsen i bydel Ullern, og tiltaket omfatter oppføring av fire eneboliger og parkeringskjeller. Det er gitt rammetillatelse.

Saksnummer 202007578: Silurveien 41 - Bestilling av oppstartsmøte - Boliger og friområde.
I medhold av plan- og bygningsloven § 12 -8 varsles utvidelse av planområde for privat detaljregulering for Silurveien 41 (gbnr. 28/456, 28/538, 28/608, 28/617, 28/647, 28/726, 28/729, 28/730, 28/832, 28/833, 28/834, 28/835, 28/836, 28/837, 28/1229, 999/674), saksnr. 202007578. Planforslaget utarbeides av Lund+Slaatto Arkitekter AS, på vegne av forslagsstiller Silurveien Utvikling AS.
Hensikten med utvidelsen av planområdet er å innlemme areal mellom boligblokkene i Silurveien 42-46 for etablering av lekeareal og bevaring av hul eik. Eiendommen som omfattes av utvidelsen er i dag regulert til boligformål. Den nye planavgrensningen fremgår av kartutsnittet. Utvidelsen av planområdet er på ca. 1,5 daa, og er markert på kartet med sort skravur. Friområde på eiendom 28/1 er tatt ut av planen da dette er sikret i nylig vedtatt plan (S-5212).

Saksnummer 202016424: Bystyret vedtok 31. januar 2024 å regulere Silurveien 45 fra telesentral til boliger. Hensikten er å transformere og bygge på telesentralen med 2 til 3 etasjer, med plass til rundt. 20 leiligheter. Friområdet skal reguleres til bevaring med skånsom tilretteleggelse av tursti.


Det gjøres oppmerksom på at eiendommen ligger tett opp mot t-banelinjen.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Området og Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 800 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 250,- (Flyttegebyr)
kr 2 000,- (Flyttegebyr)
kr 120 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 124 750,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 924 750,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 934 000,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.7 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.3 000)
Direkteutlegg for selger - delstyling (Kr.16 150)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.2 890)
Provisjon (Kr.49 000)
Tilrettelegging (Kr.19 500)
Grunnpakke brl/sameie (Kr.13 500)
Foto (Kr.5 000)
Totalt kr. (Kr.143 440)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0041

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Silurveien 55
For mer om objektet
Silurveien 55

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: