EiendomMogata 8C, 0464 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 42 Orgnr. 948472813 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 81 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 73 kvm
Følgende rom inngår i innvendig areal: Entré, baderom, to soverom, stue og kjøkken.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 73 kvm, Bruksareal: 81 kvm, BRA-i: 73 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1958
TomtEiet tomt 2977 kvm
Prisantydning7 200 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Jan-Petter Vie, datert 14.02.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 77 000,- pr. 01.03.2024
Andel fellesformue: kr. 90 834,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 7 200 000,- (Prisantydning)
kr 77 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 277 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 278 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 286 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 640,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererKabel-TV, internett, trappevask, vaktmestertjenester, betjening av andel fellesgjeld, felles forsikring, drift
og vedlikehold, forretningsførsel og kommunale avgifter.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierMartin Sjuls
ParkeringBorettslaget har 38 private parkeringsplasser med el-billadere som kan leies etter venteliste ved
henvendelse til styret. Parkeringsplassene ligger langs Mogata og er alle nummererte. Plassene er kun
til bruk for de som har fått tildelt parkeringsplass. Leie av parkeringsplass er kr. 250,- pr. mnd. Pr.
22.03.24 er det 8 stk. på venteliste og det tar ca. 1 1/2 år før man får tilbud om å leie plass, men dette
avhenger av hvor mange som evt. flytter og sier opp plassen.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetMed Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige
butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!
Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har
alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria
basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl
bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags
håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av
blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i
nærområdet og er absolutt verdt et besøk.
Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra
tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved
samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv
handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av
lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.
En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I
tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka,
Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner,
skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg
vinterstid.
Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus,
Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i
nærheten.
Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man
tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 2977 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonBydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54
(Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra
Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og
Torshovparken.
ByggemåteBygning fundamentert med støpt mur, yttervegger i mur med malte pussede fasader, etasjeskiller med
støpt dekke, malte dører, vinduer med 3-lags glass og flatt tak antatt tekket med papp eller membran.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 73 kvm
BruksarealBruksareal: 81 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder på tilsammen ca. 8 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2:
TG 3: STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Pipe og ildsted
Original teglsteinspipe, tilkoblet peisovn fra 2013 i stue.
Vurdering av avvik:
- Pipevanger er ikke synlige. Pipen er delvis kledd igjen med plater.
Tiltak:
- Pipevanger må gjøres tilgjengelig. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 kr.
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Overflater
Gulv med enstavsparkett, laminat og fliser. Vegger med malte flater og fliser. Malte himlinger.
Vurdering av avvik:
- Det er stedvis noe misfarging på parkettgulv.
Avtrekk
Ventilator med kullfilter fra 2013. Årstall: 2013.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Vinduer med 3-lags glass og trekarmer fra 1986.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at enkelte vinduer er vanskelig å åpne/lukke. Det er noe synlig slitasje på vinduer.
Tiltak:
- Vinduer må justeres. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Dører
Glatt lyd/brannklassifisert entredør. Balkongdør med glass fra 1986.
Vurdering av avvik:
- Balkongdør er treg og må justeres.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Innvendige malte dører fra 2013.
Vurdering av avvik:
- Dør til soverom må justeres. Dør til bad har noe fuktsvelling.
Tiltak:
- Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sluk, membran og tettesjikt
Det er 2 plastsluk i gulv med udokumentert utførelse på membran. Det er synlig membran klemt til sluk.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Det er udokumentert
utførelse på membran.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Sanitærutstyr og innredning
Det er montert glatt innredning og speil med lys i rommet. Det er innredning med skuffer som har
fliselagte fronter. Dusjdører er i glass og det er montert regnfallsdusj. Årstall: 2013.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det er
sprekk i flis på fliselagt skuffefront.
Tiltak:
- Det må gjøres tiltak for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater og innredning - Kjøkken
Kjøkkeninnredning fra 2013 med malte fronter, heltre benkeplater og ventilator. Kjøkkenet har integrert
komfyr, induksjonstopp, oppvaskmaskin og kjøl/frys.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert lekkasjevarsler eller komfyrvakt på kjøkkenet.
Tiltak:
- Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger en ferdigattest på bygget datert 1962 og ferdigattest på søppelskur og bod datert 1996.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med elektrisk oppvarming, vedfyring og varmekabler på baderomsgulvet.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 4 500 kWh.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 640,-
pr.mnd.
Grunnpakke kabel-tv, internett, trappevask, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, driftskostnader, nedbetaling av fellesgjeld.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: OBOS01-98208004174
Type: Annuitet
Restsaldo: 5.372.678,-
Restløpetid: 14 år
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente pr. 05.03.2024: 6,10%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 2 837 274,- og driftskostnader på kr 3 110
473,-. Dette gir da et årsresultat på kr -448 910,-.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 91167319
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 634 246,-
Som sekundærbolig Kr. 6 210 135,-
BorettslagBorettslag: MOGATEN BORETTSLAG, Orgnr: 948472813
Borettslaget består av 76 andelsleiligheter. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Mogaten Borettslag er
registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948472813, og ligger i bydel
Sagene i Oslo kommune
Kontaktinformasjon
Styret kan kontaktes på mogt@styrerommet.no.
Vibbo
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
Barnevognsgarasjer
Styret har gått til anskaffelse av barnevogngarasjer, ta kontakt med styret for ytterligere informasjon. Det er
2 ledige per 22.03.2024.
Sykkelparkering
Det er utendørs sykkelparkering i bakgården og utenfor inngangen
Fellesvaskeri
Det er fellesvaskeri lokalisert i kjelleren i oppgang 16A, men man må ut og rundt. Det koster 5kr per
vask/tørk. Her booker du tid gjennom bookingsystemet
Styrets arbeid
I dialog med styret per e-post den 22.03.2024 opplyser de følgende: Det er planlagt vindusutskifting, men
ikke fastsatt eksakt tidspunkt ennå. Videre jobbes det med planer om å bygge om et næringslokale til to
nye leiligheter, samt bygging av ny sykkelbod utenfor Mogata 16 -18.
Hvis det blir bygging av to nye leiligheter som vil bli lagt ut for salg i boligmarkedet, er tanken at det
kanskje skal bli noe til overs etter et salg, slik at man ikke trenger å låne så mye til vindusutskifting, og
dermed ikke trenger å øke fellesutgifter mer enn normal årlig regulering. Men dette gjenstår å se.
Større vedlikehold og rehabilitering
- 2022: Bytte vannrørledning i 8. Utskifting av en vaskemaskin og en tørketrommel i fellesvaskeriet,
Utskifting av hagemøbler.
- 2021: Rørspyling i alle leiligheter. Ny hekk langs Mogata. Ettersyn med brannsikringsutstyr i alle
leiligheter.
- 201: Ladeanlegg for elbil på 38 plasser.
- 2017: Rehabilitering av fasade. Kontrollert brannsikringsutstyr i alle leiligheter.
- 2016 - 2016: Kontrollert brannsikringsutstyr i alle leiligheter; røykvarslere og husbrannslanger. Renset
ventilasjonskanaler. Fjernet gamle TVsignalkabler over tak mellom bygningene. Byttet styringsenheter på
stor vaskemaskin i fellesvaskeri. Malt vaskerigolv. Påmontert innbruddsbeslag på hovedinngangsdører.
Påbegynt vedlikeholdsplan.
- 2015: Maling av vaskeri. Spyling og inspeksjon av avløpsrør. Ny avtale med Canal Digital, utlevering av
nye dekodere.
- 2014: Maling av oppganger Asfaltering av oppstillingsplasser (ca. 10 plasser). Byttet og fuget glass i
overlys i oppganger.
- 2013: Overflatebehandling av vinduer og dører samt vask av balkonger, montert innbruddsbeslag på
ytterdører, utbedringer i vaskeri: Utbedret rundt sluk pga. utvasking av betong og underbygging under
kjellergulv, byttet 3 stk. ovner samt byttet tidsbryter til tørkeromsvifte og byttet låskasse på dør til vaskeriet.
Utvendig: Tømt sandfang- og drenskummer for sand og grus, foretatt TV-kontroll av drensledninger, kjøpt
inn 1 stk barnevogngarasje.
- 2011: Nytt brannvernutsyr i alle leiligheter.
- 2010: Oppussing/lydisolering av fellesvaskeri.
- 2008/2009: Utenomhusareal, samt drenering av vasker.
- 2003/2004: Calling anlegg/dører/gjerde Nytt calling-anlegg, nye hovedinngangsdører og kjellerdører, nytt
gjerde.
- 2000/2001: El anlegg/balkonger/fasade/tak. Skifting av elektrisk anlegg, nytt tak, oppussing av balkonger
samt. oppussing av fasade.
- 1998: Skifting av utvendig vann og kloakk
- 1995: Nye entredører
- 1995: Nytt søppelhus
- 1986: Nye vinduer og balkongdører
Ekstraordinært årsmøte
Under ekstraordinært årsmøte som ble avholdt den 27.09.2022 kom det følgende forslag.
Bruksendring fra næringsarealer til boliger i underetasje i Mogata 16.
Forslag til vedtak: Det søkes om rammetillatelse for ombygging av næringsarealer i Mogata 16 til boliger.
Ved tillatelse, gjennomføres ombyggingen til nye andelsleiligheter som selges til nye andelseiere.
Benkeforslag: Det søkes om rammetillatelse for ombygging av næringsarealer i Mogata 16 til boliger. Ved
tillatelse presenteres forslaget igjen på generalforsamling neste år.
Vedtak: Benkeforslag er vedtatt. 31 stemmer for. 1 stemme mot. Benkeforslag er vedtatt. Det originalt
forslag til vedtak faller.
Etablering av sykkelbod
Saksfremstilling:
Basert på ønske fra flere beboere om å bygge sykkelboder, er det utarbeidet et forslag om å bygge
sykkelboder utenfor Mogata 16. I disse planene inngår riving av eksisterende søppel- og redskapsbod, og
å bygge dette sammen med ny sykkelbod. Se vedlagte tegninger. Klimaetaten i Oslo kan gi tilskudd som
dekker 20 prosent av utgiftene ved bygging av sykkelboder, maksimalt kr 100 000,- kroner per borettslag
eller sameie.
Forslag til vedtak: Det bygges sykkelbod utenfor Mogata 16.
Vedtak: 28 stemmer for. 1 stemme mot. Forslag til vedtak er vedtatt.
Betalingsløsning i fellesvaskeri
Saksfremstilling:
Mogaten borettslag sitt fellesvaskeri brukes jevnlig av omtrent ¼ av beboerne. Samtidig dekkes i dag
strømkostnadene i fellesvaskeriet av alle beboerne. Styret har innhentet tilbud på en appbasert betalings-
og bestillingsløsning, som vil gjøre det mulig å sette pris per vask som er i tråd med strømprisene. En
innføring av en slik løsning vil bety at en større del av strømforbruket i fellesvaskeriet dekkes av brukerne
av fellesvaskeriet. Eksempelvis så trekker en vask på 40 grader mellom 1-2 kwt. En time i tørketrommel
trekker opp mot 7 kwt. Det er da tenkt at dette er forbruk som ganges opp med en gjennomsnittspris for
strømkostnader. Styret vil gi mer detaljerte estimater under generalforsamlingen.
Forslag til vedtak: Det innføres en betalingsløsning i fellesvaskeriet slik at strømforbruket i fellesvaskeriet
i større grad belastes brukerne av fellesvaskeriet.
Vedtak: 29 stemmer for. 1 stemme mot. Forslag til vedtak er vedtatt.
Utskiftning av vinduer
Saksfremstilling:
Styret mottok i 2021 et pristilbud på utskiftning av vinduer og balkongdører, på ca. kr 5,7 mill. Oppjustert
med prisstigning, antar vi at kostnadene for dette arbeidet i dag vil ligge på ca. kr 6 mill. Med en rente på
3,6 % og en nedbetalingstid på 30 år, så vil dette innebære en økning av felleskostnadene på ca. kr 350,-
– 400,- pr. mnd. pr. boenhet. Ved en eventuell realisering av leilighetsprosjektet i næringslokalet, vil
felleskostnadene kunne reduseres igjen på et senere tidspunkt.
Forslag til vedtak: Styret arbeider videre med innhenting av tilbud, med sikte på å komme i gang med
utskifting av vinduer og balkongdører i borettslaget i løpet av 2023. Protokolltilførsel: Det er et ønske at
vinduene ikke går innover. Vedtak: 31 stemme for. 1 stemme mot. Forslag til vedtak er vedtatt
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningAndelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal
godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten
saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på
overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny
andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny
andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan
gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget.
Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligbyggelagets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
Borettslaget har en avtale med Telenor som er leverandør av TV og internett.
DyreholdI henhold til borettslagets vedtekter og husordensregler inneholder det ingen begrensninger for dyrehold.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger:
- Alle hvitevarer
- Vaskemaskin og tørketrommel på bad
AnnetEtter aksept av bud, vil eiendommens salgssum bli meddelt de som ev. måtte etterspørre denne.
Eiendommens salgssum vil bli offentlig tilgjengelig ved overføring av hjemmel.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1930/902706-1/105BESTEMMELSE OM GJERDE
Overført fra Mogata 16.
1959/511720-1/105BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1970/516495-1/105OBLIGASJON
BELØP: NOK 691.300
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1987/47094-1/105TRANSPORT AV PANTHAVER
FRA:Christiania Bank Og Kredittkasse As
Lnr: 1086585
TIL:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
1995/31913-1/105NEDKVITTERING
20.06.1995
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 641.300
2001/12774-1/105PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 2001/12711-1/105
1986/43064-2/105BESTEMMELSE OM VEG
16.07.1986
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
2017/1361510-1/200PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 6.500.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-173GO og S-763 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-173GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Vernestatus for Mogata 16A: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående byggesaker:
*Mogata 16 A - Bruksendring av postkontor til to leiligheter, fasadeendring og oppføring av sykkelbod.
Saksnr. 202300636. Det er gitt rammetillatelse den 21.09.2023. Det er søkt om bruksendring av
opprinnelig postkontor i del av 1. etasje mot Mogata til to boenheter på henholdsvis 90 og 110 m2,
fasadeendringer, samt riving av eksisterende utebod for avfallsbeholdere og oppføring av ny utebod for
sykler og avfallsbeholdere.
*Grimstadgata 30 P - Oppføring av tre sykkelboder. Saksnr. 202450338. Søknad om rammetillatelse ble
mottatt den 11.01.2024.
*Grimstadgata 28 - Fasadeendring. Saksnr. 202452695. Søknad om tillatelse ble mottatt den 29.02.2024.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 7 200 000,- (Prisantydning)
kr 77 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 7 277 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 278 500,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 7 286 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset
oppad til kr. 14.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.5 995)
Provisjon (Kr.76 300)
Visningshonorar (Kr.2 900)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 981)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Foto (Kr.10 000)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 750)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Look (Kr.3 600)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.164 611)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0050
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler I Partner Sverre Tandberg
SaksbehandlereSverre Tandberg
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 00 / E-post: st@eie.no
Ane Line Plassen Nordbak
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 99 23 16 30
[/ E-post: aln@eie.no