EiendomPaulus' Plass 3C, 0554 Oslo, Etasje: 5
MatrikkelGnr. 228 Bnr. 260 Snr. 21 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 75 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 72 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 72 kvm, Bruksareal: 75 kvm, Grunnflate: 88 kvm, BRA-i: 72 kvm , BRA-e: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1896
TomtEiet tomt
Prisantydning5 790 000
TilstandsrapportTakstmann: Pål Henry Tronsen
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 42 413,- pr. 04.11.24
Andel fellesformue: kr. 30 175,- pr. 04.11.24
Totalpris inkl. omkostningerkr 6 200 000,- (Prisantydning)
kr 42 413,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 242 413,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 156 050,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 242 413,-))
--------------------------------------------------------
kr 157 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 399 663,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 409 613,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 551,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, Tv/bredbånd, forretningsførsel, felles forsikring, kommunale avgifter.
Kommunale avgifterInkludert i felleskostnader.
EierDag Markus Eide
ParkeringDet medfølger ikke parkeringsplass med leiligheten.
BeliggenhetLeiligheten har en svært attraktiv, rolig og tilbaketrukket beliggenhet sentralt på Grünerløkka, med nærhet
til alt av kulturelle begivenheter, parker og utesteder. Rett utenfor døren er det yrende byliv, kafeer,
restauranter og grønne parker.
Grünerløkka er en av de mest populære og attraktive bydelene i sentrale Oslo. Området er i dag mest
kjent for sitt pulserende uteliv, hyggelige gatekafeer, markeder og små nisjeforretninger.
Leiligheten ligger i kort avstand til matvareforretninger som Joker, Rema 1000 Birkelunden, KIWI
Markveien, Meny Ringnes park og flere andre. Kun få minutter unna finner du dessuten flere av løkkas
mest populære spisesteder. På Trattoria Popolare får du fantastisk italiensk mat, Ostebutikken på
Birkelunden er en intim og autentisk fransk Bistro, på Villa Paradiso finner du pizza som er beskrevet som
Oslos beste, meksikansk mat på Tijuana, tapas på Txotx og burger på Munchies. I tillegg må vi trekke
frem matbaren Skaal. Dette er bare noen av mange alternativer!
En kort spasertur unna ligger Vulkan, som er Oslos populære kultur- og kreative næringslivsenter. Her
finner man Mathallen med spesialbutikker, kafeer og spisesteder. Vulkanområdet er en spennende
møteplass med et mangfold av tilbud og opplevelser rett utenfor døren; Dansens Hus med bar og
uteservering, BAR Vulkan, BLÅ og flere andre serveringssteder. I tillegg har man Westerdals School of
Communications, treningssenter og Kolsås klatreklubbs klatrevegg, en dagligvareforretning og flere
nærsenter-tilbud i Nordre kvartal. Det er derfor Vulkan kalles "den lille byen i byen".
På Grünerløkka finnes også mange andre parker som Kubaparken, Olaf Ryes plass, Birkelunden og
Sofienbergparken. Her kan man gjøre alt fra å gå på loppemarked, leke, ake, sole seg eller bare slappe
helt av alene med en god bok.
For de treningsglade finnes i tillegg til parkene, idylliske turstier langs Akerselva ned mot byen eller opp
mot Maridalsvannet. Flere treningssentre er også i nærheten, som for eksempel SIO Vulkan og SATS
Ringnes Park. Det finnes også flere fotballbaner i området.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av bolig og næring.
TomtEiet tomt, 720 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger. Se vedlagt kartskisse i annonsen.
InneholderEntré, stue med kjøkken, to soverom og bad.
I tillegg disponerer leiligheten to boder - en på loft og en i kjeller.
ByggemåteKlassisk bygård, oppført i 1896. Støpt gulv mot grunn og etasjeskillere i trebjelkelag. Yttervegger og
bærende konstruksjoner i tegl-/mur- og trekonstruksjoner. Utvendige fasader er med pussede og malte
overflater. Tilnærmet flatt tak, tekket med papp/membran.
Vinduer
Vinduer med isolerglass i tre ramme og karm, av ulik dato.
Takvinduene er fra 1985 og har punkterte glass.
Viinduer i stue/kjøkken er utskiftet i 2015 (TG1).
Dører
Leilighetsdør med brann-/lydmotstand, sikkerhetslås og dørpumpe.
Se vedlagte tilstandsrapport for ytterligere informasjon om eiendommen.
StandardKjøkken
Kjøkkeninnredning fra 2012 med laminerte skrog, slette fronter og heltre benkeplater. Det er fliser på vegg
over benkeplate. Oppvaskkum i sink. Videre er det integrert platetopp og stekeovn. Nisjer for
kjøl-/fryseskap og oppvaskmaskin.
Baderom
Dels flislagt bad med vinyl på gulv, vegger med malt panel og dels flislagt, samt himling med malt panel.
Badet er utstyrt med servantseksjon med skap, vegghengt toalett, flislagt dusjnisje og opplegg for
vaskemaskin. Rommet har naturlig ventilasjon.
Innvendige overflater
Gulv med laminat, parkett og linoleum.
Vegger med malte flater, malt panel og fliser.
Himling med malte flater og malt panel.
Innvendige dører
Innvendig dører med profilert overflate.
Registrerte avvik iht. tilstandsrapporten
TG 3 - Store eller alvorlige avvik
Våtrom > Loft > Bad > Overflater vegger og himling
Det er påvist indikasjoner på fukt/råteskader inne i konstruksjonen.
Det er en lekkasje ved pipeløp som av og til avgir vann ifølge eier.
TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak
Utvendig > Vinduer
Det er påvist noen glassruter som er punktert eller sprukne.
Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket.
Innvendig > Overflater
Overflater bærer preg av alder og generell slitasje.
Våtrom > Loft > Bad > Sanitærutstyr og innredning
Alder og generell slitasje gir TG2.
Kjøkken > Loft > Stue/kjøkken > Overflater og innredning
Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder.
Kjøkken > Loft > Stue/kjøkken > Avtrekk
Det er manglende forsert mekanisk avtrekk fra kokesone i kjøkkenet.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Det anbefales gjennomgang/kontroll av det elektriske anlegget ved eierskifte - dette grunnet endret bruk.
TG 2 - Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Innvendig > Innvendige dører
Det er observert noe slitasjesår på karmer og dørblader.
Våtrom > Loft > Bad > Overflater Gulv
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm. Det er registrert knirk i gulvet.
Våtrom > Loft > Bad > Ventilasjon
Rommet har kun naturlig ventilasjon.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et ekspedisjonsdokument på eiendommen datert 1895.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.).
Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for
byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller
uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer i
hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.
Det foreligger ferdigattest for innvendige og utvendige forandringer (rehabilitering) av Paulus' Plass 3.
Dette innebærer blant annet innredning av 2 leiligheter på loft. Denne leiligheten er en av disse. Det
foreligger byggetegninger som stemmer med dagens planløsning, ref. byggesak 198100736.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler
samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingVarmtvann fra felles anlegg.
Elektrisk oppvarming.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 551,- pr.mnd.
Fordeles slik:
Kapitalkostnader avdrag 347
Felleskostnader 3 950
Kapitalkostnader renter 254
Faste løpende kostnaderI tillegg til felleskostnader påløper kostnader som strøm, innboforsikring, abonnementer og diverse.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 12123615164, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 04.11.2024: 7.35% pa.
Antall terminer til innfrielse: 31
Saldo per 04.11.2024: 540 369
Andel av saldo: 42 413
Første termin/første avdrag: 30.12.2018 ( siste termin 30.06.2032 )
Ingen avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld på lånet.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige
Polisenummer: 79046838
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 494 279,-
Som sekundærbolig Kr. 5 678 260,-
SameieSameie: Sameiet Paulus Plass 3, Orgnr: 977293561
Sameiet Paulus Plass 3 består av 1 næringsseksjon (snr 1) og 21 boligseksjoner (snr 2-22) i
eiendommen Paulus Plass 3, gnr 228 bnr 260 i Oslo.
Sameiet engasjerte Usbl til å utarbeide et forprosjekt for rehabilitering av fasader, vinduer og balkonger.
Prosjektet ble kalt "Forprosjekt 2020". Sameiets oppfølgning av 2020-rapporten:
Årsmelding 2020
Utskiftning av vinduer:
Vinduene i gården er fra 80-tallet og bør byttes om ti år. Økningen i felleskostnader nevnt under "styrets
arbeid for fremtida" tar høyde for en langsiktig spareplan som kan være med på å dekke utgiftene knyttet
til dette.
Årsmelding 2021
Oppgradert brannvarslingssystemet:
Kostnadene for personlig oppmøte for service var høyere i 2020 enn å oppgradere anlegget. Det ble
derfor vurdert som kostnadsbesparende å skifte ut anlegget, som ble gjennomført like etter nytt styre tok
over i 2021. Siden har det vært minimalt med problemer knyttet til systemet.
Rehabilitering av pipeløpene
I 2020 ble sameiet pålagt av Oslos Brann- og redningsetaten å utbedre pipene siden de ikke var i
henhold til brannforskrifter. Styret har kartlagt hvilke piper som er i bruk og hvilke leiligheter som har en
ovn/peis tilkoblet pipene. Kartleggingen viste at 5 av pipene er i bruk og måtte rehabiliteres. Det ble
innhentet tre tilbud fra entreprenører, og ble avtalt med Mur og Pipeservice AS om å utføre arbeidet som
ble gjennomført i januar
2022 og ble godkjent av Brann- og redningsetaten.
Årsmelding 2022
Inspeksjon av taket, fasade og kjeller:
Vi har hatt flere befaringer for å følge opp vedlikeholdsrapporten som ble utarbeidet et par år siden.
Taket: Taket er i bedre stand enn forventet, og vi kan vente med å legge nytt tak noen år til (ca. 10 år).
Under ettersynet av taket ble det gjort utbedringer der det trengtes: takstein, fuging av overganger, rensing
takrenner osv. Vi kommer til å ha ettersyn hvert tredje år for å følge opp.
Sameiet gjennomførte i 2022 en inspeksjon og småreparasjoner av taket, og kommer til å ha ettersyn
hvert
tredje år for å følge opp (Årsmelding 2022). Firmaet som gjorde jobben, vurderte at taket ikke trengte
hel-renovering før om ca 10 år. Styret er gjort oppmerksom på at lekkasjen i vår leilighet kan kreve tiltak før
den tid.
Fasade: Vi hadde befaring av fasaden og vi fikk beskjed at det ikke var noe særskilt behov for vedlikehold
for øyeblikket.
Fukt i kjeller: Det er manglende drenering rundt bygget som skaper vannskader og fukt i kjelleren. Vi skal
innhente tilbud om å drenere i bakgården.
Ventilasjon: Det er dårlig ventilasjon i bygget, som bør utbedres ved å rense luftekanalene.
ForretningsførerUSBL
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er ikke kjent at det foreligger hinder for dyrehold.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Sammendrag fra selgers egenerklæring:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Ja, 2011 lekkasje rundt sluk.
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. Tak i etasje under tatt ned og stubbleire fjernet av
forsikringsselskapets firma (ukjent for meg). 2012: badegulv og stubleire i etasjeskiller fjernet
(egeninnsats), røropplegg inkludert vegghengt toalett lagt inn. (Franssons), glava og nytt gulv av 22mm
sponplater (egeninnsats), dusjhjørne med 12mm våtromsplater og flis (Tim Robinson, murer).
Vinylbelegg lagt iht standard (gulvlegger Teppeabo).
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Gulvlegger la gulv og koblet til sluk lagt opp av rørlegger. Gulvlegger engasjert gjennom Teppeabo
(kvittering eksisterer)
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
KUN KVITTERINGER, ingen ferdigstillingsmelding eller liknende.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Kontrollert avløp ned til kjeller og ut til samlerør, og gitt råd til sameiet. Sammen med
mange
andre byggtekniske råd. USBL forprosjektering fra 2020.
Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Stålrør- innlegg i mange pipeløp i sameiet, men gjelder ikke pipeløpene i stue og bad i denne
leilighetene. Kun lagt inn i pipeløp i store soverom. Installasjon av ildsted i stue/kjøkken vil kreve innlegg
av stålrørspipe. Uvisst om det vil dekkes av sameiet.
Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader i boligen?
KONTROLLERES JEVNLIG av Anticimex, hussopp ikke påvist i gården, ingen typer sopp påvist i
leiligheten.
Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Rotter påvist ca 2016, disse gikk ikke i de permanente åtestasjonene, men alle (2-3 stk) gikk
i feller satt opp i samarbeid med Anticimex.
Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, i fremspring over min leilighet, ca 2016.
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Fjernet tak og takstein, lagt papp, nye vinduer. Firmanavn: Drogseth as.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun av ufaglært / egeninnsats. Knuste veggkontakter i stue erstattet med nye 4-delte veggkontakter.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Inspisert av kontrollperson engasjert av sameiet, ingen skriftlig godkjenning, men en tekstmelding
melding om at inspeksjonen ikke fant feil, men det innebar ingen godkjenning av anlegget.
Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det
som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Sameiet bruker kun faglært arbeidskraft.
Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak
som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?
Gården har vernestatus iflg byantikvaren. Det har ingen betydning for denne leiligheten, men innebærer
krav til vedlikehold av fasade og oppganger.
Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen?
Foreligger ikke, selv om HMS krav ikke er 100% gjennomført.
Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare,
tinglyste forhold eller private avtaler)?
1/ To store Velux vinduer, og et lite på baderom, har punkterte dobbelutglass (er fra 1985). Utskifting av
vinduene er sameiets ansvar (ytre fasade). Tilsvarende utskifting ble foretatt i den andre loftsleiligheten
på sameiets bekostning i ca 2015, mens mine vinduer ble satt på vent fordi det ikke var fuktskader i karm.
2/ en lekkasje fra tak inn i baderom ved pipeløp ble bemerket i taksten fra 2003, men er aldri rettet opp.
Små mengder vann kommer inn og lager dam på gulvet 1-2 ganger i året ved spesielle vind/regn forhold.
Sameiet er varslet om dette. Sameiet vil være ansvarlig for reparasjon.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Sameiets har ønsket å bygge opp egenkapital til oppussingsprosjekter gjennom felleskostnadene. Disse
er vedtatt økt med 10% årlig inntil annet vedtak vedtas på generalforsamling.
Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks.
rotter, mus, maur eller lignende?
Rotter og sopp i andre leiligheter nevnt tidligere, og alt er rettet opp av sameiet med faglært arbeidskraft.
Sameiet har abonnement på Anticimex åtestasjoner og årlige inspeksjoner, og gir råd ved behov.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1895/992967-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
06.08.1895
Bestemmelse om benyttelse
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-228/260
Gjelder denne registerenheten med flere
1926/912516-1/105 Best om garasje/parkering
21.10.1926
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-228/260
Gjelder denne registerenheten med flere
1995/34897-2/105 Pantsettelseserklæring
03.07.1995
BELØP: NOK 25.000
Panthaver:Sameiet Paulus Plass 3
Lnr: 1145425
Prioritet etter obligasjoner til Den norske Stats Husbank.
Gjelder denne registerenheten med flere
1995/49994-2/105 Erklæring/avtale
13.09.1995
Reseksjonering uten endringer i grunnboken
Gjelder denne registerenheten med flere
2006/248875-1/200 Fredningsvedtak
24.05.2006
Kongelig resolusjon om fredning av Birkelunden kulturmiljø, Oslo kommune. vedtatt av Riksantikvaren 21.
August 1997
Gjelder denne registerenheten med flere
Grunndata
1995/34897-1/105 Seksjonering
03.07.1995
opprettet seksjoner:
snr: 21
formål: Bolig
sameiebrøk: 707/13609
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieUtleie er tillatt iht. vedtekter.
Seksjonseiere som leier ut sin eierseksjon, skal umiddelbart ved utleie, og endring i leietagere
underrette styret om navn og kontaktinfo på samtlige leietagere.
Vei/vann/kloakkOffentlig tilknyttet.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig iht. reguleringsplan S-2255, datert 28.07.77. Planen er helt eller delvis
opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.9.15. Kommuneplan 2015. Se også S-2937,1.10.87
endr.reg.best.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 200 000,- (Prisantydning)
kr 42 413,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 242 413,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 156 050,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 242 413,-))
--------------------------------------------------------
kr 157 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 399 663,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 409 613,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
cj - Tilstandsrapport (Kr.8 200)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visningshonorar (Kr.3 290)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 832 413,-) (Kr.57 900)
cj - Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.2 579)
Foto (Kr.5 000)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
cj - Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.3 474)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Look (Kr.6 000)
Markedspakke 1 (Kr.17 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.129 421)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0620
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Fagansvarlig Martine Mjåland
SaksbehandlereTor Inge Polden
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 95 06 99 80 / E-post: tip@eie.no