Bilde 1 av Peter Møllers vei 6BBilde 2 av Peter Møllers vei 6B
Digital salgsoppgave
Peter Møllers vei 6B

0585 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Sjelden 3-roms toppleilighet med privat takterrasse på 31 m². Utsikt & flotte solforhold. Garasje m/EL. Heis.
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
221
Antall soverom
2 soverom
Etasje
8
Internt bruksareal (BRA-i)
68 m²
Bruksareal (BRA)
73 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
31 m²
Fellesutgifter
kr 4 593 / Mnd
Prisantydning
kr 7 700 000
Omkostninger
kr 202 338
Totalpris
kr 7 902 338
Byggeår
2008
Tomt
Eiet tomt 9082 m²
Oppdragsnummer
92230181
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Prisantydningkr 7 700 000,-
Omkostning garasjekr 838,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 200 000,-
  
Totalpris kr 7 902 338
Eiendom
Peter Møllers vei 6B, 0585 OSLO, Etasje: 8

Matrikkel
Gnr. 124 Bnr. 210 Snr. 221 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 73 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 68 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 31 kvm

Areal
Primærrom: 65 kvm, Bruksareal: 73 kvm, BRA-i: 68 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 31 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
2008

Tomt
Eiet tomt 9082 kvm

Prisantydning
7 700 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 21.03.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 0,-
Andel fellesformue kr. 0,-

Totalpris inkl. omkostninger
kr 7 700 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 838,- (Omkostning garasje)
kr 200 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 202 338,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 902 338,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 593,- pr. mnd.

Eier
Harald Grande

Parkering
Det medfølger bruksrett til en garasjeplass i felles garasjeanlegg (nr. 164). El-bil lader er montert.

EL-bil lading: Nye brukere melder inn til www.smartly.no, som administrerer bruk av ladestasjonene og løpende fakturering av forbruk.

Bruksrettshaver og leietaker plikter å rette seg etter de ordensregler som til enhver tid gjelder. Det er ikke tillatt å parkere avskiltede biler eller andre uregistrerte motoriserte kjøretøy i garasjeanlegget. Slike biler/kjøretøy vil bli fjernet for eiers regning uten varsel.

Parkeringsanlegg driftes av Løren Garasjelage (www.lorengarasjelag.no), og styret her er sammensatt av personer fra Sameiet Lørenplatået og Sameiet Lørenkvartalet. Flere seksjoner i Sameiet Lørenplatået har parkering som tinglyst bruksrett på gnr 424, bnr 2 i Oslo Kommune (tinglyst som heftelse). Rettigheten kan ikke overdras pa° annen måte enn sammen med seksjon, jfr grunnbok. Se også garasjelagets vedtekter §11 som sier at rettigheter tinglyst pa° garasjeanlegget ikke kan overdras pa° annen måte enn sammen med seksjonen. Det er ikke tillat å leie ut/fremleie rettigheter til garasjeplasser til andre enn medlemmer i Løren velforening. Fellesutgifter for bruksrett i Løren Garasjelag faktureres kvartalsvis, for tiden kr 788,- pr kvartal. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører i forbindelse med eierskifte etter gjeldende priser.

Beliggenhet
Eiendommen ligger fint til midt på Løren i Oslo, et hyggelig boområde hvor du finner stort sett alt du trenger i hverdagen i kort gangavstand. Løren har de senere årene hatt en enorm utvikling og er nå et moderne boområde, med store grønne lunger og et variert utvalg av servicetilbud.

Her er det kort gangavstand til et rikt servicetilbud og flotte grøntområder. Både Løren og Økern T-banestasjoner er i gangavstand fra boligen og tar deg begge retninger inn mot byen, i tillegg til busslinjer. Det er gangavstand til Hasle via nyåpnet gangbro like i nærheten. Her finner man Vinslottet med flere servicetilbud deriblant privat legevakt, gastropub, butikker og flere spisesteder med uteservering om sommeren. I tilknytning til Peer Gynt parken har Nasjonalteateret teater i Kanonhallen.

Parker
Like ved ligger skulpturparken Peer Gynt, "Lørenparken". Parken er et naturlig samlingspunkt i nærområdet, og er tilrettelagt med lekeapparater, skulpturer, sittegrupper, og en ballplass som om vinteren omgjøres til skøytebane. I nærheten finner du også andre store grøntområder som Sinsenparken, Lørenbanen, Muselunden, Torshovdalen, Tøyenparken, Valle Hovin og Bjerkedalen park.

Dagligvarehandel og servicetilbud
Dagligvarehandel kan gjøres på nærbutikkene Rema 1000, Meny, All in one og Joker som alle ligger i gangavstand fra boligen. På Løren Torg finner du i tillegg til dagligvarer også en rekke servicetilbud som apotek, bokhandel og frisør.

Det er et godt utvalg av flere restaurant- og take away-tilbud i umiddelbar nærhet. Tiffany's, Dominos Pizza, Sanjay's, Umai Sushi, Peppes Pizza, Eat Thai, Hy's Street food & juice bar og Fryd gastropub. For en hyggelig kopp kaffe er Kaffebrenneriet, Baker Norby og Baker Hansen populære kafeer i området, samt Samson på Vinslottet.

På Løren er det også en hyggelig handlegate med ytterligere tilbud som blomsterbutikk, dyrlege, legesenter, Lørenklinikken, Min hudklinikk, Sterk trening og Zaga hårstudio, Europris City og massasjetjenesten Squeeze. Den populære butikken Greenkids med klær til og utstyr til barn finner du i Lørenveien.

Det er gangavstand til Økern som er i sterk utvikling med planer om å bli sentrum for nye Hovinbyen. Økern Portal sto ferdig høsten 2021 og er et kombinert kontorlokale med næringsvirksomhet. Det foreligger planer fra Steen & Strøm og Storebrand om å bygge ut et urbant, bærekraftig og levende bysentrum med torg, parker og møteplasser. Det er i tillegg bygd flere nye kontorbygg i nærområdet og to nyoppførte hoteller.

Les mer på: Les mer på www.loren.no.

Tomt
Eiet tomt, 9082 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 73 m²
- BRA-i 68 m²: (Entrè/gang, bad, 2 soverom, stue/kjøkken, bod)
- BRA-e 5 m²: (Kjellerbod)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Fundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Betongkonstruksjon med innfelte fasader i trebindingsverk. Fasader med liggende kledning, tegl, malte og pussede flater. Flatt tak tekket med papp/membran. Felles trappegang med betongtrapp. Vinduer og balkongdører med isolerglass og trekarmer. Felles trappegang med betongtrapp. Personheis i oppgang.

Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører
Vinduer og dører fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje. Flere innvendige bunnforinger tilknyttet vinduer er skadet i overflate.
Terrassedør med skjevheter. Dørblad "subber" i terskel. Utvendig tetting er ikke tilfredsstillende og det er fare for fuktinnsig. Skjulte feil mangler er derfor påregnelig. Innvendige utforinger har svellet i nedkant. Det er ikke mulig å konkludere årsak til avvik. Måling med fuktindikator i nedkant av utforinger påviste ingen unormale verdier på befaringsdagen.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Oppgitte avvik tilknyttet terrassedør gis TG-3.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.
Terrassedør: utbedre avvik tilknyttet mangelfull tetting ved utvendige overganger. Utskifting av innvendige utforinger må påregnes. Justering av karm/dørblad.

Utbedringskostnader: Kr. 10.000 - 50.000,-

Yttervegger
Skade i fasade/puss i nedkant av vindu ved takterrasse. Skjulte feil/mangler er påregnelig. Oppgitt avvik gis TG-3.
Eier opplyser at vedlikehold av fasader er sameiets ansvar.

Anbefalte tiltak:
Utbedring av overnevnt avvik.

Utbedringskostnader: Kr. 10.000 - 50.000,-

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Balkong, terrasse, platting
Det ble ikke observert synlige skader. Det gjøres oppmerksom på fall på dekke mot yttervegg. Valgt løsning er uheldig. Betongheller med vekst av mose. TG-2 gis grunnet alder på membrantekking, samt oppgitte avvik.
Normal tid før reparasjon av membraner på terrasser og balkonger er 2-8 år. Normal tid før omlegging av membraner på terrasser og balkonger er 15-35 år.

Anbefalte tiltak:
Rengjøring av sluk og overflater.

Avløpsrør
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Avløpsanlegg fra byggeåret har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. TG-2 gis grunnet alder

Anbefalte tiltak:
Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.

Vannledninger
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Adkomst til fordelerskap via luke i himling på bad/vaskerom. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. Vannrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader/lekkasjer. TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken.

Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.

Anbefalte tiltak:
Det anbefales det en utvidet el-kontroll av en elektrofaglig person og nødvendige tiltak vurderes deretter.

Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble observert/registrert på befaringsdagen. TG-2 gis grunnet alder.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Veggfuger i dusjsone med riss/sprekker. Flere veggfliser er misfarget i overflate i dusjsone og utenfor i samme område. Lekkasjevann vil ikke ledes til sluk da dusjprofil danner sperre. Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater:
Etablere lekkasjespalte ved dusjprofil nede ved gulv. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Det var ikke mulig å kontrollere membran i sluk grunnet overdekning. Rørføringer til dusjbatteri er ikke synlig for inspeksjon (skjult bak deksel). Tettesjikt gis TG-2 grunnet alder.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje. TG-2 gis grunnet alder.

Oppsummering av fukt:
Hulltaking er ikke mulig å utføre da baderommet er en prefabrikkert baderomskabin. Måling med fuktindikator påviste forhøyede verdier ved nedre del av vegger i dusjsone. Dette antas å ikke være noe problem så lenge gulv/vegg er riktig oppbygd med membran. Forhøyede fuktverdier gis TG-2.

Anbefalte tiltak fukt:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.

Øvrig: Vegger
Flere vegger med bruksslitasje. Riss/sprekk over terrassedør. Oppgitte avvik gis TG-2. Vegger gis TG-1 og TG-2.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.

Øvrig: Innerdører
Innerdører med normal elde og slitasje. TG-1. Terskel tilknyttet 1 soverom med manglende understøtting gis TG-2.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger. Utbedre overnevnt avvik.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Ventilasjon
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen negative avvik ble observert på befaringsdagen.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
10. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?
Ja. Det var noen antydninger for noen år siden, men tror det var sølvkre. Ingen funn de siste år.

11. Kjenner du til om det er/har vært utettheter i terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja. Det har vært noe fukt/ vann fra sluk på tak eller terrasse ned til bolig under og ned til bodrom. Dette kommer ikke fra denne boligen, det er og har vært en sak for sameiet.

12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Sjekk med sameiet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Noe utbedringer under vinduene på østsiden av bygget.

15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja. Ladeboks på egen parkering i felles garasjeanlegg.

29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Ja. Det var en runde med skadedyrbekjempelse for endel leiligheter, usikker på om det var skjeggkre eller sølvkre. Har ikke hørt om noe de seneste årene.

Tilleggskommentar:
Litt skade på fasade under vindu ute på egen terrasse. Dette er meldt inn til styret i sameiet da jeg anser det som fasaden til sameiet.

Bruksareal
Bruksareal: 73 kvm

Boder
Med leiligheten medfølger en kjellerbod på 5 m2 (BRA-e). Nr. 221.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse vedrørende Peter Møllers vei 6 B (Hus 8) - Boligblokk. Følgende er anmerket:
-Det må bekreftes at sluttdokumentasjon til vann- og avløpsetaten er innsendt.
-Sluttrapport for avfallshåndtering må innsendes til behandling.
-Ved nybygg med egen adresse må sort-hvitt husnummerskilt og eventuelt henvisningsskilt monteres på godt synlig sted.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Fjernvarmeanlegg med radiatorer. Gasspeis i stue/kjøkken.
Gulvvarme på bad.

Strøm, gass, varmtvann og varme:
Sameiet er bygget opp med et fellesmålt anlegg for infrastruktur. Det innebærer at det finnes to hovedmålere for sameiet, én for strøm og én for varmtvann og varme (fjernvarme). I hver seksjon finnes det i tillegg tre undermålere med fjernavlesning:

• Strømmåler
• Varmemåler
• Varmtvannsmåler

I tillegg har seksjonen gasspeis med egen gassmåler som ikke fjernavleses, men som avleses sammen med årlig kontroll av gasspeis. Gasspeisene er knyttet til felles gasstank for flere av boligselskapene på Løren. Det er Løren Velforening som eier og administrerer denne felles infrastrukturen.

Kjøp av energi gjøres via hovedmålerne, noe som medfører at alle sparer egen, årlig fastavgift som man ville måtte betalt ved innkjøp på hver enkelt måler, samt at vi har bedre forhandlingskort grunnet stort volum. Sameiets energileverandører er for tiden:
• Strøm: Innkjøpssamarbeidet Entelios gjennom OBOS
• Nettleie strøm. Elvia (tidligere Hafslund Nett AS)
• Fjernvarme: Fortum Oslo Fjernvarme
• Gass: Flogass Norge AS leverer gass til Løren Velforening

Alle tre målerne som er knyttet til det fellesmålte anlegget blir fjernavlest, og danner grunnlaget for årlig avregning av faktisk forbruk. Fjernavlesing gjøres av Techem AS. I forbindelse med ombygging av varmeanlegget i 2016, ble alle målere for varmtvann og varme byttet ut. De nye målerne avleverer kontinuerlig forbruksinformasjon, og man kan selv følge med på løpende forbruk via beboerportal på Techems hjemmeside. Bruk av strøm og gass avleses fortsatt kun én gang pr. år, og fremkommer på årlig avregning.

Når det gjelder gass har Løren Velforening inngått en løpende vedlikeholdsavtale på hele infrastrukturen, inklusive gasstank og utvendig røropplegg. Dette betyr månedlig søk etter mulige gasslekkasjer og årlig kontroll av hele anlegget, inklusive gasspeis i seksjoner.
Skjema for avlesning av strøm, varmtvann, varme og gass finnes på sameiets nettsider:
https://lorenplataet.no/nyttig_informasjon/energi_fjernvarme_varmtvann_gasspeis/avlesningsskjema/.
Avlesningsskjema må sendes sameiets leverandør Techem Norge AS ved overtagelse.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 593,- pr.mnd.
A-konto energi og varmtvann, kabel-TV, trappevask, kommunale avgifter, felles forsikring m.m.

Herav:
A-konto energi 1.427,-
Felleskostnader 2.747,-
Kabel-tv 419,-

I tillegg til ovennevnte faktureres fellesutgifter for bruksrett i Løren Garasjelag kvartalsvis, for tiden kr 788,- pr kvartal.

I tillegg har seksjonen gasspeis  med egen gassmåler som ikke fjernavleses, men som avleses sammen med årlig kontroll av gasspeis. Gasspeisene er knyttet til felles gasstank for flere av boligselskapene på Løren. Det er Løren Velforening som eier og administrerer denne felles infrastrukturen.

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at styret jobber med en langsiktig vedlikeholdsplan for sameiet som vil bli lagt frem på årsmøte 2024. Det vil i den sammenheng kunne bli vedtatt vedlikehold som vil kunne medføre økning i felleskostnader og fellesgjeld. Årsmøte 2024 er planlagt 14.mai 2024.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Ingen lån registrert for selskap.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et positivt årsresultat for xxxx på kr. 1 715 595.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 8545408

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 652 984,- Som sekundærbolig Kr. 6 281 339,-

Sameie
Sameie: Sameiet Lørenplatået, Orgnr: 992104104

Sameiet Lørenplatået består av 9 blokker med til sammen 244 seksjoner.

-Hjemmeside: www.lorenplataet.no
-Styret benytter e-post adresse: lorenplataet@gmail.com
-Sameiets hjemmeside er styrets primære kommunikasjonskanal, og styret legger ned mye arbeid i sameiets hjemmeside.
- Sameiet Lørenplatået kjøper vaktmestertjenester hos Bygårdsservice AS. Tjenestene er fortrinnsvis for å forvalte sameiets eiendom og bygninger, og all kontakt går via styret. Vaktmester har 24/7 vakttelefon som kan kontaktes ved fare for stor skade på bygninger.
-Sameiet har drifts- og serviceavtale med OTIS, samt lagt opp til en systematisk og proaktiv vedlikeholdsplan for heisene i årene fremover.
-Sameiet er tilknyttet bomiljøvakt fra Securitas, gjennom avtale med Løren Velforening.
-Navneskilt på inngangsdør, ringetablå og postkasser skal være ensartet, av den typen styret bestemmer.
-Oppdatering av postkasseskilt gjøres av styret, etter henvendelse via innmeldt skjema fra sameiets nettsider.
-Oppdatering av elektronisk ringetablå gjøres av beboer selv, gjennom egen bruker på elektronisk adgangssystem Defigo.
-Det er tillatt å benytte elektrisk og gassgrill på terrassene. Kullgrill er ikke tillatt.
-Sameiet har forlenget avtalen med Alibox. Oppstart for ny avtale var 14.04.2024 og varighet er 36 måneder.
-Alle seksjoner i sameiet er obligatorisk medlem i Løren Velforening.

Det ble på årsmøte 2023 vedr. oppgradering av uteområdene vedtatt følgende: Styret tar opp saken med Løren Velforening. Det legges fram en plan for gjennomføring til årsmøte 2024 for tiltak som tas gjennom Sameiet Lørenplatået.

Vedlikeholdsplan:
Styret i sameiet jobber sammen med OPAK for å utarbeide en tilstands- og vedlikeholdsrapport for sameiet. Dersom rapporten er ferdigstilt før årsmøtet vil styret presentere utdrag av denne på møtet. Er rapporten ikke ferdig, vil styret vurdere hvordan informasjon knyttet til rapporten best kan gis til seksjonseierne. Rapporten danner grunnlaget for en vedlikeholdsplan for sameiet.
Styreleder opplyser at styret jobber med en langsiktig vedlikeholdsplan for sameiet som vil bli lagt frem på årsmøte 2024. Det vil i den sammenheng kunne bli vedtatt vedlikehold som vil kunne medføre økning i felleskostnader og fellesgjeld. Årsmøte 2024 er planlagt 14.mai 2024.

Vedlikehold og prosjekter 2022/23
Av vesentlige vedlikeholdstiltak og prosjekter gjennomført siste året, nevnes følgende i årsberetning 2023:

Fasade- og vindusarbeider:
Det har vært problemer med vannlekkasjer fra vinduer på østre fasade på bygning Peter Møllers vei 6A. Sameiet har gjennomført reparasjon av vindusomramminger og skiftet sålebenkbeslag. Innvendige vinduskarmer er skiftet der det var vannskader. Kostnadene ble ca. 280 000 kroner, som er innenfor vedtatt budsjett.

Elektronisk nøkkelsystem - service låssystem:
Som mange beboere har fått oppleve, har det i løpet av 2022 vært gjentagende problemer med det elektroniske nøkkelsystemet vårt. Problemene vi har opplev har vært knyttet til flere forskjellige feilkilder, og som Defigo tidligere har informert om. Disse feilkildene skal nå være rettet.

Fjernvarme:
Som tidligere har vi også i år utfordringer med fjernvarme. Det ble sent i forårets sesong installert ett nytt filter og vi har bestilt en oppgradering av vakuumutskiller. Videre vurderes det nå å starte en rens fra sentralanlegget, som vil være en rens som beboer ikke merker noe til mens den pågår. 
Det er viktig at man ikke lufter radiatorer lenger, dette fordi vi nå endrer vakuumutskiller og ved å lufte kan man tilføre oksygen i systemet som igjen kan skape urenheter i form av korrosjon/erosjon i rør og radiator. Unntaket er hvis man har byttet radiator/eller annet i systemet, men dette utfører Bravida. Seksjonseier skal altså ikke lufte per nå.
For at termostat på bad og radiator skal fungere er det helt nødvendig å mosjonere termostaten, det gjøres ved å bevege den fra stengt til fullt et par ganger per måned, termostat kan settes tilbake til ønsket posisjon straks man har skrudd den opp og ned. Dersom man ikke gjør dette vil nålen i termostatventilen sette seg fast og man får ikke virkning i termostaten.

Fukt i boder:
På grunn av kondens har luftekanalen i seks boder blitt isolert, da kondensen skapte mye fuktighet som kunne skade det som var lagret i bodene. Arbeidet med dette ble ferdigstilt i slutten av november.
Videre har vi tettet for vanninntrenging i to av bodene ved å injisere en polyuretanmasse i støpeskjøtene mellom vegg og gulv.

Fukt tavlerom:
Sameiet har hatt problem med fukt i tavlerom Kruttveien 2-10. Fuktig luft kom trolig fra grunnvannet, og trekker opp fra kabelgrøft gjennom rist i gulvet. Det er fylt sandmasser i grøften. Det er gjennomført vask og rensing av rom og vegger.

Vannlekkasje ved store mengder nedbør:
Sameiet har opplevd kraftig vannlekkasjer i kjeller etter store mengder nedbør, sist nå i høst.
Rørleggere har jobbet med å utbedre problemet. Problematikken følges nøye og nye tiltak blir iverksatt dersom lekkasjen fortsetter.

Støy - Løren Botanisk Hage:
Styret har hatt flere møter med utbygger, helseetaten og kommune om støy fra byggeplass. Dette har medført restriksjoner på når utbygger kan bråke og vi mener det har blitt en bedring. Videre har vi også fått med oss utbygger på å legge press på Oslo kommune om å endre planene for Børsteveien slik at den forblir så bilfri som mulig. Dette punktet er ikke avklart ennå.

Støv etter utbygging Sinsenveien:
I vår og sommer var det store problemer med kraftig støvskyer fra arbeider på tomten langs Sinsenveien, som førte til mye skitt på de nærmeste bygningen i vårt sameie. Utbygger har i høst gjennomført vask av fasader på bygninger Kanonhallveien 66 og Børsteveien 6, og verandaer til alle som la til rette for det. I tillegg er det gjennomført innvendig vask av alle oppganger.

Avvikling av fellesmåler - strøm:
Styret i Lørenplatået jobbet aktivt over lengre tid med å søke fritak fra krav om fellesmåling. Sameiet fikk vedtak om fritak i sommer, noe som betyr kostnader spart for beboere og sameiet. Styret mener vi har fordeler ved lavere pris pr kWh når vi har felles måling, og i tillegg slipper hver enkelt beboer fast avgift på ca. 1000 kroner pr år.

Digitale målere i underliggende strømnett i sameiet:
Strømmålerne vi har pr seksjon har en beregnet levetid på ca. 10 år, som betyr at våre målere fungerer på overtid. På grunn av punktet om fellesmåling har vi ventet med å iverksette tiltak i forhold til dette. Sameiet har opplevd at noen målere har sluttet å fungere og styret jobber nå med å finne en løsning der strømmålerne byttes ut. Dette må gjøres i samarbeid med Lørenkvartalet, som betyr at sameiene må være enig i tiltaket. De målerne vi har nå har blitt nedbetalt og gått inn i energiregnskapet, noe som også kan være en løsning for nye målere. Det vil i så fall kunne bety en estimert kostnad på ca.kr 45 eks mva. pr måned pr seksjon. Samme type målere på fjernvarme og varmtvann ble erstattet i 2016. Målebytte er bestilt februar 2023 og planlagt byttet i løpet av året.

Bytte av forsikringsselskap:
Sameiet innhentet tilbud på forsikring fra tre forsikringsselskap og valgte å bytte fra Gjensidige til Tryg etter dette. Sameiet sparte ca.kr. 150.000 kroner pr år på dette. Vilkårene er tilsvarende som før.

Andre oppgaver som har vært viktig for styret, samt løpende drift:
• Boning av oppgangene.
• Vaktmester har i høst malt over flekker i oppgangene.
• Sameiet har hatt el- og branntilsyn, og internkontrollen er oppdatert. Avvik er registrert og kvittert ut.
• Daglig løpende oppfølging av e-posthenvendelser og telefoner fra beboere, forretningsfører og leverandører. Styret får i snitt ca. 400 e-poster per måned.
• Løpende proaktivt vedlikehold av heiser, iht. oppsatt vedlikeholdsplan.
• Løpende oppfølging og service på varmeanlegg.
• Løpende oppfølging og service på ventilasjonsanlegg.
• Nødvendig vedlikehold og kontroll av bygningsmasse og fellesarealer.
• Løpende vurdering av vedlikeholdsbehov for sameiet nå og fremover.
• Løpende vurdering av leverandøravtaler, befaringer, tilbud, avtaleforslag, etter befaringer.
• Oppfølging og tilsvar til pågående byggesaker som påvirker vårt sameie.
• Gasspeiskontroll og oppfølging etter kontroll.
• Energiavregning.
• Forsikringssaker for sameiets fellesarealer og saker fra beboere.
• Økonomisk forvaltning.
• Oppfølging forretningsfører.
• Løpende oppdatering av postkasseskilt, beboerlister og e-post-grupper.
• Løpende oppfølging av Renovasjonsetaten og Envac i forbindelse med propper i avfallsanlegget.
• Løpende oppfølging av infrastruktur for brannsikkerhet i fellesområder og for beboere, samt test og kontroll av denne infrastrukturen.
• Løpende vurdering av tiltak for å styrke miljøet i sameiet/bygningsmassen.
• Styret har arbeidet med å gjennomgå nettsidene til sameiet for å fjerne gammel info, oppdatere lenker og tydeliggjøre språk. Nettsidene blir fortløpende oppdatert med viktig info og vi håper at flest mulig følger holder seg informert via disse.
• Tett samarbeid med Løren Garasjelag og Sameiet Lørenkvartalet/Lørenkvartalet Borettslag.
• Aktiv deltakelse i drift av Løren Velforening.
• Fakturering av tjenester vi deler med Lørenkvartalet og Garasjelaget.
• Vedlikeholdsplan.
• Løpende oppfølging og service på låssystem.
• Administrering og løpende oppfølging av utleie av plass i sykkelboder.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.

Dyrehold
Husdyr er tillatt, men ikke dyr som er til ulempe for andre beboere. Lufting av hund skal skje i bånd og under kontroll. Hundeekskrementer må fjernes. Hunder må ikke bindes ute slik at de kan være til fare for andre.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

2007/528792-1/200  Erklæring/avtale  
02.07.2007 
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:424 Bnr:2  
Bestemmelse om adkomstrett
Kan ikke slettes uten samtykke
fra Oslo kommune v/Plan-og bygningsetaten
Overført fra: 0301-124/210
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2007/528792-3/200  Erklæring/avtale  
02.07.2007 
Bestemmelse om gjensidig bruksrett av utearealer og regulerte fellesområder
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan-og bygningsetaten
Overført fra: 0301-124/210
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2007/528792-4/200  Erklæring/avtale  
02.07.2007 
Gjensidig rett til bruk av nødvendig grunn for reparasjon og vedlikehold av bygninger/garasjeanlegg
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan-og bygningsetaten
Overført fra: 0301-124/210
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Tillatt. Erverver av seksjon og leietaker ved utleie av bruksenhet må meldes til Sameiets styre og forretningsfører for registrering.

Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig/forretning/kontor i reguleringsplan.

Pågående saker i området:

Saksnummer 201509417: Lørenvangen 22 - Peter Møllers vei 13 - Planforslag til politisk behandling - Detaljregulering for boliger. Selvaag Bolig ASA og Orkla ASA foreslår å omregulere den eksisterende industribebyggelsen fra kontor og industri til boligbebyggelse i 4-8 etasjer, barnehage, næring, park og offentlig torg. Det er foreslått ca. 320 boliger.

Saksnummer 202101480: Det er pågående byggesak i Sinsenveien 51-53 for oppføring av boliger med barnehage, uteoppholdsarealer, parkeringskjeller og felles torg - Borgen med

Saksnummer 201909046: Det er pågående reguleringssak i Lørenvangen 25 vedrørende oppføring av boligblokker. Det er planforslag til politisk behandling.

Saksnummer 201900844: Det er pågående reguleringssak i Sinsenveien mellom Lørenveien og Dag Hammarskjölds vei. Detaljregulering for oppgradering til gate med bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister og fotgjengere.

Saksnummer 202308000: Børsteveien - Etablering av gatetun og torg. Det er gitt rammetilltelse og igangsettelsestillatelse. Tiltaket omfatter etablering av gatetun i Børsteveien, torg (Torg_2)og hovedledninger for vann, avløp og overvann.

Saksnummer 202302839: Økern torgvei 2 - Bestilling av oppstartsmøte - Bolig, næring og kultur - Økern syd.

Saksnummer 201908559: Økernveien 145 med flere (Økern sentrum) - Flerfunksjonelt bysentrum med høy andel bolig.
Forslagsstiller Økern Sentrum ANS ønsker å endre reguleringsplanen for sentrale deler av Økern til et nytt bysentrum, men opprettholder hovedsakelig arealbruk fra gjeldende plan, herunder bolig, kontor, forretning, allmennyttig formål (kultur, helse), bevertning og samferdselsareal. I tillegg avsettes 8900 m2 til blågrønn struktur med gjenåpnet Hovinbekken og Refstadbekken gjennom område. I planforslaget legges det opp til 274 300 m2 BRA ny bebyggelse, hvorav 152 000 m2BRA bolig (opp til 1500 boliger), maksimalt 16 000 m2BRA forretninger hovedsakelig i form av utadrettede første etasjer og byggehøyder over 70 m.

Det er en pågående byggesak i Sinsenveien 45-49 der Nordr og Selvaag Bolig skal bygge tilsammen 348 boliger høyt på Løren, inntil en ny bypark. Som del av utbyggingen planlegges det barnehage og grønn, bilfri gårdshage. For mer info om prosjektet se: https://www.selvaagbolig.no/oslo/lillelorenpark/

Resten av prosjektet " Løren Botaniske" utvikles og det totalt vil bli oppført 390 nye leiligheter. Det omhandler oppføring av boliger med parkeringskjeller, noen næringslokaler, opparbeidelse av uteareal, opparbeidelse av offentlige arealer og opparbeidelse av uteområde for barnehage. Støy i forbindelse med byggearbeidet må påregnes. Se link til prosjektet her: https://nye.obos.no/ny-bolig/boligprosjekter/oslo/grunerlokka/loren-botanisk

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 7 700 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 838,- (Omkostning garasje)
kr 200 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 202 338,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 7 902 338,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Grunnpakke brl/sameie (Kr.13 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar (2 visninger x 3.000) (Kr.6 000)
Provisjon 1 % av 8 mill - 10 000 = 70.000 (Kr.70 000)
Tilrettelegging (Kr.9 000)
Foto (Kr.5 500)
Markedspakke (Kr.17 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.135 900)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-23-0181

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Peter Møllers vei 6B
For mer om objektet
Peter Møllers vei 6B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: