EiendomSt. Jørgens vei 12, 0662 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 212 Orgnr. 950142898 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 57 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 52 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 52 kvm, Bruksareal: 57 kvm, BRA-i: 52 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1957
TomtEiet tomt 61435 kvm
Prisantydning4 500 000
TilstandsrapportTakstmann: Stigen Boligtakst AS
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 278 000,- pr.
Andel fellesformue: kr. 17 990,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 278 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 778 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 787 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 401,- pr. mnd.
Det ble en økning av felleskostander 8 % fra 1 mars.
Borettslaget har nylig regabilitert tak med en kostnadsramme på 110 millioner. Se innkallingen fra
ekstraordinær generalforsamling desember 2020 for mer informasjon. Ifm takrehabilliteringen skal også
piper rehabiliteres til en kostnadsramme på 20 millioner.
Sikringsordning fellesgjeld"Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av 'X'. "
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierHåkon Andersen
Celina B Inglingstad
Beskrivelse
Kvaliteter ved boligen:
- Romslig 2-roms
- Yppelig førstegangskjøp
- Bad fra 2015
- Nymalt soverom fra 2024
- Lys og luftig
- God planløsning
- Store vindusflater
- Herlig balkong på 7 kvm med utgang fra stuen
- Pent og arbeidsvennlig kjøkken
- Åpen stue og kjøkken løsning
- Balkong rehab i 22
- 2 boder
- 2 etasje
- Ingen dokument avgift
- Stille og rolig beliggenhet med lite innsyn
- •Sentral beliggenhet på Valle Hovin
- Kort vei til Hasle T-bane
- Joker med søndagsåpent midt i borettslaget
- Hasle Torg rett ved med bl.a. Coop, Sats, Vinmopolet og caféer
ParkeringBoligen følger ikke med garasje. Både garasjer og parkeringsplasser kan leies gjennom vaktmester.
Videre er det gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
For mer info se:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/priser-for-beboerparkeringstillatelse/[gref
BeliggenhetLeiligheten har en sentral og attraktiv beliggenhet i et veletablert boligområde på spennende Hasle/Hovin.
Boligen ligger i grønne omgivelser med hovedtur- og sykkelvei mot sentrum fra Groruddalen,
Grefsenkollen og Østmarka som passerer rett utenfor. Store flotte grøntområder og
rekreasjonsmuligheter med bl.a. Valle Hovin med andedammen, Hasleparken ved Hasle kirke,
Tøyenparken, Tøyenbadet med forventet nyåpning sommeren 2024, Kampen Park og Botanisk hage.
Gangavstand til Tøyen og Grünerløkka samt kort avstand med sykkel, bil eller offentlig kommunikasjon til
Oslos parker, kafeer, restauranter, forretninger m.m.
Nærbutikk (Joker) midt i borettslaget. Andre fasiliteter i borettslaget er "Vaskeriet." Dette er Hovin
borettslags kultur- og forsamlingshus. Borettslagets beboere kan leie Vaskeriet til private arrangementer
for 100 kr timen, minimum 3 timer. Vaskeriet er flittig brukt av beboerne til ulike anledninger, spesielt til
feiringer av alle slag. Vaskeriet brukes også til åpne arrangementer for hele borettslaget, og da er det
gratis. Det har vært arrangert ulike fellestilbud på vaskeriet i 2015, som leketreff, barseltreff, sykvelder og
bruktmarked. Våren 2016 ble det også satt opp et fast sosialt dansetreff.
Området er under omfattende utvikling med utbygging av boliger, servicefunksjoner, friarealer og
infrastruktur. På den gamle Teglverkstomta ved Hasle Torg er det oppført skole med flerbrukshall. Tomten
har fått flotte grøntområder med vannanlegg, gang- og sykkelvei, kunstgressbane, samt broer med
belysning. Grøntområdene og vannanlegget ligger som nærmeste nabo til borettslaget.
Hasle Torg er like ved borettslaget med blant annet Coop Mega, Baker Hansen, Vitus Apotek,
Vinmonopolet, Nille, Floriss blomster, treningssenterkjeden SATS m.m. Det er også Kiwi
dagligvarehandel med Rema1000 like bak kun en kort spasertur unna. For øvrig mange dagligvare- og
servicetilbud i nærområdet. Gangavstand til hyggelige spisesteder på forholdvis nyåpnede Vinslottet. Det
er heller ikke langt ned til servicetilbud på Ensjø.
Gangavstand til Hasle T-bane (linje 5) med kort vei til knutepunktet Carl Berner og gangavstand til Ensjø
og Tøyen t-bane (linje 1-4). Det er heller ikke langt til knutepunktet på Helsfyr i tillegg til flere bussruter
samt flybuss.
Dette er en leilighet for deg som vil bo sentralt, men likevel litt utenfor den indre bykjerne.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av blokk- og rekkehusbebyggelse.
TomtEiet tomt, 61435 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderPetter Eia Haavi v/EIE eiendomsmegling har gleden av å presentere St. Jørgens vei 12.
Innbydende 2-roms andelsleilighet i et veldrevet borettslag på Valle Hovin. Leiligheten ligger i byggets 2.
etasje og består av et pent bad, en flott og åpen stue/kjøkken løsning med gode møbleringsmuligheter,
entré og et romslig soverom.
Fra stuen er det utgang til en romslig balkong på ca. 7 kvm.
Boligen ligger i byggets 2 etasje og består av: bad, kjøkken/stue, entré og soverom
Leiligheten ligger i et meget barnevennlig til i populære og attraktive omgivelser på Valle Hovin med ''alt'' i
nærheten.
Kvaliteter ved boligen:
- Romslig 2-roms
- Yppelig førstegangskjøp
- Bad fra 2015
- Nymalt soverom fra 2024
- 2 etasje
- Herlig balkong på 7 kvm
- Balkong rehab i 22
- Stille og rolig beliggenhet med lite innsyn
- Kort vei til Hasle T-bane
- Joker med søndagsåpent midt i borettslaget
- Hasle Torg rett ved med bl.a. Coop, Sats, Vinmopolet og caféer
ByggemåteBoligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur,
Valmet takkonstruksjon i tre tekket med takstein. Yttertak er ikke besiktiget. Leilighetene har adkomst via
felles oppgang. Grunnforhold kan som regel ikke fastslås med sikkerhet ved visuell kontroll. Det er grunn
til å tro at bygningen er antatt fundamentert på faste og komprimerte masser med betong såler samt
grunnmur av betong og eventuell fungerende drenering antas fra angjeldende byggeår. Yttervegger over
grunnmur som utvendig er forblendet med tegl. Vinduer med 3 lags isoler glass med produksjonsår
2017. En B-30 og db-35 ytterdør med ekstra sikkerhetslås og med kikkehull. 3 lags isolerglass
terrassedør fra 2017 Utgang fra stue/kjøkken til en balkong på ca. 7m2.
Følgende punkter har fått TG-2:
Vinduer:
Persienne på stuevindu gjør sånn at vinduet ikke kan åpnes. Opp til ny eier og fjerne denne.
Balkonger, terrasser og rom under balkonger:
Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Rekkverk er målt til 97,5cm.
Byggeforskrift foreskriver at et rekkverk skal ha en høyde på 100 cm.) TG 2 er gitt med bakgrunn i dagens
forskriftskrav som skal legges til grunn for denne rapport.
Balkonger, terrasser, tribuner, passasjer og lignende skal ha rekkverk med høyde
a) minimum 1,2 m der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m
b) minimum 1,0 m der nivåforskjellen er inntil 10,0 m.
Overflater:
Det er noe stedvis bruksslitasje på parkettgulv, det ble registrert bom i enkelte fliser i entre. Ingen
umiddelbare kostnader. Ny eier vurderer selv behovet for innvendige oppgraderinger.
Etasjeskille/gulv mot grunn:
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik. Det er registrert noen skjevheter.
Det er flere rom som er nivilert, ikke alle rom med avvik blir nevnt
Kjøkken/stue: Det er registrert avvik på 1,5cm igjennom rommet
Med bakgrunn i at bygningen har "satt" seg etter oppføringen, må enkelte mindre skjevheter dog
påregnes.
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Bad:
Overflater vegger og himling:
Det er registrert hull i flis i dusjsonen etter tidligere festeanordning. Mulig punktert membran som er er
fuktsikret med antatt silikon. Det er antydninger til krakelering i enkelte fliser. Det anbefales montering av
dusjkabinett.
Overflater Gulv:
Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Det er ikke behov for utbedringstiltak.
Sluk, membran og tettesjikt:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten av
forventet brukstid er passert på slukløsningen. Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. Overvåk tilstanden
jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også
membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er
nødvendig.
Sanitærutstyr og innredning:
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det må gjøres
tiltak for å lukke avviket.
Ventilasjon:
Rommet har kun naturlig ventilasjon. Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Kunde opplyser at borettslag har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet.
Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom
f.eks. luftespalte ved dør e.l.
Kjøkken:
Overflater og innredning:
Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder. Det er ikke påvist
tegn på at det er montert lekkasjedeteksjon ved oppvaskmaskin/oppvaskkum, dette er et krav på
kjøkkenet ut ifra alder. Boliger som er bygget etter 2010 skal ha lekkasjestopper i rom som kjøkken, egne
toalettrom og bod med varmtvannsbereder. Kravet gjelder for rom som har vanninstallasjoner, men
mangler sluk eller vanntett gulv. - Kravet gjelder også ved rehabilitering av eldre boliger. Det er krav til
fastmontert komfyrvakt i alle nye boliger fra 2010 i henhold til NEK 400. Denne skal monteres av
elektroinstallatør. Ved oppussing gjelder kravet om fastmontert komfyrvakt dersom det legges opp ny kurs
til platetopp/komfyr.
Komfyrvakt må monteres. Det bør monteres lekkasjedeteksjon ved oppvaskmaskin/oppvaskkum.
Avtrekk:
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Kunde opplyser at borettslag har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet.
Det er vanskelig å etablere andre løsninger.
Varmtvannstank:
Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. Kravet da VVB ble montert er dekket
med nåværende løsning. Iflg. dagens krav er det er pålagt med direkte tilkobling til det elektriske anlegget.
Varmtvannsberedere (med effekt på 1500 W eller mer) som installeres må være fast tilkoblet. Det er ikke
lenger lov å koble til vanlig stikkontakt.
Elektrisk anlegg har fått TG-2.
Følgende punkter fremkommer i selgers egenerklæringsskjema:
x
x
x
x
x
x
x
PrimærromPrimærrom: 52 kvm
Bad , Kjøkken/stue , Entré , Soverom
BruksarealBruksareal: 57 kvm
BoderBoligen disponerer to boder.
StandardEntré
Når du kommer inn i boligen blir du møtt av en hyggelig entré med god plass for oppbevaringsmøbler.
Her er det god plass til oppbevaring av ytterklær og sko.
Stue
Stuen har store vindusflater, hvilket gjør leiligheten lys og luftig. Videre har stuen god plass for sofagruppe
med tilhørende stuemøblement samt medievegg. Stuen lett å møblere, og har en rekke
møbleringsmuligheter. Fra stuen har man utgang til en romslig balkong.
Bad
Bad med fliser på gulv og vegger. Innredningen består av et underskap, servant, speil, stikk og en
dusjsone med dusjing direkte på gulv og vegg. Det er nivilert fra terskel til sluk og det ble målt 2,6cm og
1cm fall. Opplegg for vaskemaskin og det er tilkoblet et
vannklosett. Naturlig ventilasjon.
Kjøkken
Kjøkkeninnredning med laminert benkeplate med nedfelt oppvaskkum med 1-greps blandebatteri.
Glassplate mellom over og underskap. Det er montert en integrert oppvaskmaskin, integrert komfyr,
mikrobølgeovn og nedfelt platetopp og det er tilkoblet en ventilator over kokeplass. Integrert kombiskap.
Det ble foretatt enkelt fuktsøk med MMS søkeinstrument, det ble ikke registrert noe
forskjellige verdier på kjøkkengulv.
Soverom
Soverommet er av god størrelse med god plass for seng og annet møblement. Videre har rommet plass
for oppbevarings- og øvrige soveromsmøbler.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFølgende dokumenter foreligger i saksinnsyn Oslo kommune:
- Ferdigattest datert 22.okt.1993 Fasadeendring - Ne balkonger
- Ferdigattest datert 21.des.1997 Fasaderehab
- Ferdigattest dater 28.09.2016 Fasadeendring
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming med enkelte panelovner, gulvvarme på badet og entre.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 401,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderStrøm, forsikring etc.
Denne listen er ikke uttømmende.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBBK01-98207575976
Restgjeld: 24.853.927,-
Restløpetid: 23 år
Rentekostnader: Flyt 5,45%
Lånenr.: OBOS02-98207933333
Restgjeld: 13.685.528,-
Restløpetid: 3 år 9 md.
Rentekostnader: Flyt 5,45%
Lånenr.: OBOS03-98207933325
Restgjeld: 105.701.414,-
Restløpetid:28 år
Rentekostnader:Flyt 5,45%
Lånenr.: OBOS04-98208025872
Restgjeld: 16.085.402,-
Restløpetid: 28 år 7 md.
Rentekostnader: Flyt 5,45%
Fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
Lånenummer: OBBK01-98207575976
Restsaldo: 42.959,-
Kapitalkostnader: 273,-
Lånenummer: OBOS02-98207933333
Restsaldo: 23.652,-
Kapitalkostnader: 594,-
Lånenummer: OBOS03-98207933325
Restsaldo: 182.679,-
Kapitalkostnader: 1.062,-
Lånenummer: OBOS04-98208025872
Restsaldo: 27.801,-
Kapitalkostnader: 160,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapKOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2022
Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og
resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt
om
budsjett for 2023.
Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2022 er satt opp under denne
forutsetning.
Borettslaget har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet
under noten for udekket tap.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt
avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Disponible midler
Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De
disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6610222
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 232 012,-
Som sekundærbolig Kr. 4 681 644,-
BorettslagBorettslag: Hovin Borettslag,
Borettslaget består av 540 andelsleiligheter.
Hovin Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 950142898,
og ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune
ForretningsførerOBOS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne.
DiverseProtokoll fra ordinær generalforsamling i Hovin Borettslag:
Ny pris for utkjøp av fellesareal
Saksframstilling:
Salg av fellesareal til utbygging/utvidelse av leiligheter er et tilbud som slår an hos beboere. Vi har flere
som allerede er ferdigstilt og styret har høstet verdifulle erfaringer i dette arbeidet, som blant annet
resulterte i at vi bestilte en utbyggingsveileder. Vi ser at merkostander for fellesskapet tar en
uforholdsmessig stor andel av den fastsatte summen, i tillegg til at den i utgangspunktet har vært lavt
priset i forhold til markedet. Styret foreslår derfor å øke engangsbeløp til kr. 200.000 ink. Mva + takst, samt
en årlig indeksjustering for å kunne forsvare ressursbruken og bortfall av fellesarealer.
Det er styrets generelle innstilling at det kun er ubenyttet fellesareal som kan vurderes for salg. Områder
som pr. nå opptas av boder etc. vil ikke være tilgjengelig for salg med mindre annet vedtas på
generalforsamling. Styret ønsker å beholde/sikre at et minimum av fellesareal er tilgjengelig i samtlige
blokker til felles utnyttelse.
Forslag til vedtak:
Det foreslås å øke engangsbeløpet ved kjøp av fellesarealet til kr 200 000,- og denne summen
indeksreguleres hvert år
Vedtak: Styrets forslag vedtatt mot 6 stemmer
Vedlikeholdsplan
Styret har bestilt en ny vedlikeholdsplan fra OBOS, da den forrige gikk frem til 2023. Denne har vi ikke
mottatt enda, men vi vil avholde et beboermøte når den er klar. Ved opprettelse av vedlikeholdsplanen
gjennomgår OBOS, i samråd med vaktmesterne våre, borettslaget. De ser på hva som et vårt
vedlikeholdsbehov og setter deretter opp en femårs-plan på hva som bør gjøres når. Planen rangerer hva
som må tas akutt og hva som evt. kan vente. Dette er et nyttig dokument som vi i styret bruker aktivt i
planleggingen fremtidige vedlikeholdsprosjekter.
Tak og balkongprosjektet
Desember 2022 pakket OSEB endelig ned det siste av ustyr og forlot åstedet. Styret ønsker å takke alle
beboere for den fantastiske tålmodigheten dere har utvist. Vi har selv fått kjenne på hva konstant borring
og drilling, kombinert med hjemmekontor, gjør for humøret. Det er enkelte balkonger som skal besøkes
på nytt i forbindelse med reklamasjon og et er gledelig å se på tallene fra Obos Prosjekt at det ikke er
flere enn hva som er å fovente i prosjekt av denne størrelsen. Har du ikke hørt noe fra oss når du leser
dette, men venter, kan du med fordel sende en mail med kort oppsummering og bilde av hva som skal
ordnes så kommer de til deg. Ellers vil vi gjenta at det er rehabiliterte og ikke nye blkonger vi har fått. Det
vil dermed ikke se helt nytt ut, men betydelig freshere enn det var.
Kostnadsbesparende tiltak
Som de fleste har fått med seg så blir ting dyrere. Det har vært en sterk prisvekst på varer og tjenester og
lånerenten stiger. Nå når borettslaget også har fått mere fellesgjeld etter rehabilitering så har styret i 2022
vært bevisst på hva man bruker penger på og hva man skal prioritere. I løpet av 2022 har styret vært i
kontakt med ulike banker vedrørende fellesgjelden, men man har ikke fått
noe bedre tilbud enn det ban i dag har gjennom OBOS banken. Sett opp mot andre boligselskap har man
en rente som ligger i det nedre sjiktet av hav som tilbys. Styret har også en anbudsrunde på
boligselskapet forsikring. Denne er enda ikke ferdig, men tilbud som er kommet inn så langt ligger over
dagens premie. Styret går jevnlig gjennom de andre avtalene i boligselskapet for å se på om det går ann
å spare noe. Det er fortsatt viktig for styret at det er gode og trygge tjenester som leveres til beboere ikke
bare at de er billig. Styret venter nå på vedlikeholdsplanen som er bestilt for videre å prioritere fremtidige
vedlikeholdsprosjekter. Styrets viktigste oppgave er at de forvalter og vedlikeholder boligselskapet godt
slik at verdiene som er beboernes kanskje største enkeltinnvestering blir ivaretatt på en god måte.
Større vedlikehold og rehabilitering
2022 Rehabilitert tak og piper
2020 Rehabilitert bunnledningene.
2018 Branntettet samtlige sluk i boligselskapet.
2017 Vindu- og balkongdørutskifting. Selve utskiftingen ble igangsatt i januar 2017 og bleferdigstilt på
våren
2018.
2016 Takbryggene på ytterpunktene av bygningene i St. Jørgens vei 1-7, 9-13, 15-21, 23-29, 31-37, 41-47
og
49-55 hadde ikke tilstrekkelig sikring. Disse fikk nye takbrygger med rekkverk.
2016 Oppgangene i St. Jørgens vei 9, 10, 11, 12, 13, 14, 23, 25, 27 og 29 manglet
takutspring, disse ble ferdigstilt februar 2016.
2015 Utskiftning av alle avfallsbrønnene i borettslaget
2014 Bytte av tak i nr. 67-69 og 71-73. Utbygging av fibernett.
2013 Utskiftning av ytterdører. Branntiltak i nr 32. Tilstandsvurdering av tak.
2012 Utskiftning av inngangsdører til leilighetene. Ny varmepumpe til fyren i nr. 32.
Oppgradering av flaggstangplass og lekeplass.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkOffentlig
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg ihht. reguleringskart fra Oslo kommune datert
22.02.2024 med tilhørende bestemmelser i reguleringsplan S-2864 vedtatt 14.05.1986. Videre er
området regulert etter bestemmelsene i kommunedelplanen KDP-17, samt Strategisk plan for
Hovinbyen.
Strategisk plan for Hovinbyen ble vedtatt 20.06.2018 og gir rammer for byutvikling avHovinbyområdet de
neste tiårene. Planen viser et overordnet grep, samt strategier og tiltak for videre utvikling. Hovinbyen
transformeres fra å være et område preget av store lager- og industriarealer, til å bli et attraktivt byområde
med mange nye boliger og arbeidsplasser. Planen er retningsgivende, men ikke juridisk bindende.
Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får
betydning for en rekke av de vedtatte
reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos
sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon
finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/
politikk/kommuneplan/
Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle
interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for
eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av
nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for
området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
Pågående plansaker:
•Saksnr. 201609079: Saken gjelder Hjørnetomta Grenseveien/Økernveien - Detaljregulering til offentlig
ettersyn - Utbygging av boliger, næring og hotell.
NG COMMERCE AS foreslår å omregulere Hjørnetomta i krysset Økernveien/ Grenseveien fra
bolig/kontor/forretning/bevertning, gangvei, gang-/ sykkelvei, tunnelbane, og sporvei til
bolig/kontor/forretning/bevertning/ annen offentlig eller privat tjenesteyting (bydelsarealer, helse,
velvære)/hotell/overnatting, felles kjørevei, torg, gang-/sykkelvei, sykkelanlegg, bane, annen banegrunn -
grøntareal og annen veggrunn - grøntareal. Hensikten med planen er å etablere boliger, utadrettet
virksomhet og hotell rundt et nytt offentlig torg ved Hasle T-bane.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201609079
•Saksnr. 201801786: Saken gjelder Økernveien 97 - Planforslag til offentlig ettersyn - Omregulering til
boligformål.
Økernveien Eiendom AS v/ Stor-Oslo Eiendom AS foreslår å omregulere Økernveien 97-99, "Hasle
Stasjon" fra Byggeområde for kontor/forretning (Bilforretning) til Bebyggelse og anlegg - Bolig/Forretning/
Offentlig eller privat tjenesteyting - annen offentlig eller privat tjenesteyting (fysioterapi, kiropraktor, frisør,
hudpleie, fotpleie o.l., servering/bevertning/kafe/restaurant/pub o.l.)/ Næringsbebyggelse - Kontor, hotell/
overnatting.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201801786
•Saksnr. 201615880: Saken gjelder Økernveien 115 - Planforslag til offentlig ettersyn - Oppføring av
boliger.
Økernveien 115 ønsker å omregulere tomta fra industri (bilforretning) til hovedsakelig bolig og noe
næring. Området har krav om felles planlegging, og planarbeidet må avvente og koordineres med det
igangsatte arbeidet med Planprogram med VPOR for Hasle. Ved regulering av eiendommen bør
Isberg/Bilia - bygget bevares og integreres i prosjektet. Plangrepet må sikre en aktiv henvendelse ut mot
Økernveien og en bedre ivaretagelse av den Grønne Ringen . Støy - og miljøforholdene vil være et sentralt
tema.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201615880
•Saksnr. 201906192: Saken gjelder Økernveien 119 - 121 - Eikenga 31 - 33 - Bestilling av oppstartsmøte -
Næringsutbygging.
Nordea Liv Eiendom AS ønsker å transformere planområdet fra eldre industri-og lagerbygg til et
næringskvartal, med høy utnyttelse og med lokk/broer over T-banesporene. Planinitiativets intensjon er at
plasser og torg inne på planområdet kan binde næringsarealet sammen med nærliggende
boligfunksjoner. Det foreslåtte konseptet bryter med overordnede planer for området, men Plan-og
bygningsetaten (PBE) mener at konseptet likevel vil kunne tilføre ønskede kvaliteter for området. PBE
anbefaler primært et konsept i tråd med overordna planer, men ber samtidig forslagsstiller om å vurdere
sitt plangrep videre for å se hvilke muligheter det gir.
Les mer om saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201906192
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 500 000,- (Prisantydning)
kr 278 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 778 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 787 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto dag og kveld (Kr.8 200)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 000)
Provisjon (Kr.53 350)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Tilstandsrapport (Kr.9 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.12 513)
Henvendelse til finansinstitusjon (Kr.1 000)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.146 363)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0050
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerDaglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi
SaksbehandlerePetter Eia Haavi
EIE Stovner
Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 90 79 19 94 / E-post: peh@eie.no