EiendomStockfleths gate 52B, 0462 Oslo, Etasje: 3
MatrikkelGnr. 221 Bnr. 101 Snr. 151 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 63 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 47 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 16 kvm
ArealPrimærrom: 47 kvm, Bruksareal: 63 kvm, BRA-i:47 kvm , BRA-e: 16 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1916
TomtEiet tomt 29591 kvm
Pent opparbeidet tomt med asfalterte gangveier, busker, trær og beplantning og flere plantekasser
mellom blokkene. Felles sykkelparkering, barnevognsoppbevaring og moderne avfallssystem. Hyggelig
lekeplass og skjermet bakgård innerst på sameiets tomt med gressplen, sittebenker og lekeapparater.
Prisantydning4 600 000
TilstandsrapportTakstmann: Tony André Andersen
Takstdato: 20.02.24 09:00
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 135 947,- pr. 31.12.23 20:19
Andel fellesformue: kr. 9 742,- pr. 31.12.23 20:19
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 600 000,- (Prisantydning)
kr 135 947,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 735 947,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 132 120,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 133 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 869 567,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 878 517,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 064,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererTotale felleskostnader pr. d.d. kr 3.064,- pr. md.
Herav:
Felleskostnader 2.575,-
Trappevask 85,-
Kabel-tv 404,-
Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 3.322,-
EierEdmund William Ellingsen
Ingrid Hole Svoren
BeskrivelseDelikat toppleilighet (3. etg.) Gjennomgående selveier beliggende i en vakker, klassisk bygård. Perfekt
førstegangskjøp, eller utleieobjekt. Boligen kan bygges om til 3-roms. Det er også mulig å sette inn dør til
stuen på ca. 13 kvm, som da gir mulighet for å leie ut et rom og benytte kjøkkenet på ca. 13 kvm som
fellesrom. Soverommet er ca. 12 kvm.
Verdt å nevne:
•Felleskost. inkl. bl.a kabel-TV/fiber
•Ny peis i stuen, renovert pipeløp
•Takhøyde i de fleste rom på ca. 2.80
•Mulighet å omgjøre til 3-roms, ta kontakt med for informasjon
•Utleie og dyrehold er tillatt
•Kjøkken fra 2012
•Badet er oppusset i regi av Kristiania byggeselskap i -06.
•Disponerer 2 stk. boder på ca. 16 kvm.
•Veldrevet sameie med høy trivselsfaktor og god vedlikeholdshistorikk
•Ca. 950 bussavganger, døgnet rundt, i umiddelbar nærhet
ParkeringDet er beboerparkering i området.
Med beboerkort kan man parkere døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal
parkeringstid, ytterlig informasjon på www.oslo.kommune.no/beboerparkering.
Priser indre by 2023:
Motorsykkel og moped: kr 2 850 pr. år
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr 5700 pr. år.
Motorsykkel og moped: kr 2 850 pr. år
El-bil : kr 1 920 pr. år
El-motorsykkel og el-moped: kr 960 pr år.
BeliggenhetButikker og servicetilbud:
Det er flere koselige kafeer og restauranter som Sagene lunsjbar, Helt rått, Kaffegram, Kaffebrenneriet
m.v. i nærmiljøet. Nærmeste dagligvarebutikk er Coop Extra (rett over gaten). På Sagene Torg finner man
det meste av frukt og grønt. Ellers er Rema 1000 og Joker i umiddelbar nærhet, Joker har åpent hele
døgnet! Det finnes også klesbutikker, hudpleier, apotek m.m. i området. Nærmeste kjøpesenter er Storo
Storsenter som pr. i dag huser 130 butikker.
Utdanning:
Universitetet på Blindern, BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Sykepleierskolen på
Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er i nærhet. Ullevål Universitetssykehus ligger noen minutters gange
unna.
Treningstilbud:
SATS ligger midt i Sagene Ring et par minutter fra leiligheten. SATS er også på Storo storsenter. Myrens
Sportssenter på Torshov er et flott senter med lyse og luftige lokaler i Myrens Verksted. Her har man
tilgang til treningssenteret, OsloSquash, Klatreverket og Golfsenteret.
Rekreasjonsmuligheter og parker:
Akerselva er like ved, og her går det en hyggelig tursti langs elvebredden, ned til sentrum og til
Maridalen/Nordmarka med sine mange turmuligheter, sommer som vinter. Bydelen kan by på flere
fantastiske grøntområder som Akerselva Miljøpark, Myraløkka, Gråbeinsletta, Torshovparken,
Bjølsenparken og Voldsløkka. Ved Bjølsenparken ligger idylliske Bjølsen Kolonihage.
BebyggelseEiendommen ligger i et område regulert til boligbebyggelse.
Skole/barnehageSkoler:
Bjølsen skole (1-10 kl.) 6 min. gange, 0.5 km.
Lilleborg skole (1-7 kl.) 13 min. gange, 1 km.
Sagene skole (1-10 kl.) 12 min gange, 1 km
Vestre Aker skole (8-10 kl.) 18 min. gange, 1.5 km.
Fagerborg skole (8-10 kl.) 22 min gange.
Foss videregående skole 18 min. gange, 1.5 km.
Nydalen videregående skole 24 min. gange, 1.9 km.
Boligen sogner til Sagene Barneskole.
https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skolekrets/skolekrets-barneskole/
Barnehager:
Pontoppidan barnehage (0-6 år) 1 min. gange.
Dronning Louises barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
Maridalsveien barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
I henhold til nabolagsprofil.
Offentlig kommunikasjonMeget god offentlig kommunikasjon (ca. 900 bussavganger i døgnet) rett ved leiligheten. Som bl.a.
busslinje nr. 20 (Galgeberg - Skøyen), 34 (Ekeberg - Tåsen), 37 (Nydalen - Helsfyr) og 54 (Aker Brygge -
Kjelsås). Trikk fra Torshov. Busslinje 54 har også avganger natt til lørdag og søndag. Busslinje 37 med
avganger hele døgnet! Flybussen til Gardermoen fra Arkitekt Rivertz' plass. Se rutetider på: "ruter.no"
FritidstilbudVøyenvollen balløkke, Ballspill. 3 min. gange
Myraløkka, Ballspill. 5 min. gange
SATS Sagene 2 min. gange.
Myrens Sportssenter 9 min. gange.
I henhold til nabolagsprofil.
InneholderLeiligheten ligger i bygårdens topp etg. (3. etg.). og inneholder: Entrè. kjøkken, stue, soverom og bad/wc.
Disponererer i tillegg en loftsbod med skråtak på 5 kvm. i gulvareal og en kjellerbod på 11 kvm.
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 63 m²
- BRA-i 47 m²: (Entré, bad, kjøkken, soverom, stue)
- BRA-e 16 m²: (Leiligheten disponerer en loftsbod på 8m² gulvflate (boden har skråtak og har et
måleverdig areal på ca. 5m²) og en kjellerbod på 11m².)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteKlassisk bygård over 3 etasjer samt kjeller og loft, oppført i 1913 i kvartalsbebyggelse. Grunnmur i
naturstein/tegl. Yttervegger i murverk/tegl, fasader er pusset og malt. Saltak i trekonstruksjon tekket med
ny takstein. Etasjeskillere er av trebjelkelag.
Ingen TG3
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Utvendig > Vinduer
Det er påvist tegn på innvendig kondensering av enkelte vindusglass.
Ved befaringen ble det ikke foretatt kontroll på åpne- og lukkemekanismer av alle vinduer.
Det påpekes at de fleste vinduer er over 20 år gamle og har oversteget halvparten av forventet levetid.
Likevel oppfyller bygningsdelene tiltenkt funksjon.
TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder
Oppgradering/utskifting må påberegnes på sikt.
(Vinduet på bad er fra 2016)
Våtrom > 3.etasje > Bad > Sanitærutstyr og innredning
Servanten har krakkelering i borselen. Servanten er funksjonstestet og det er ingen tegn til lekkasje.
Det er registrert noe svelling i servantskapet. Dette skyldes oftest vannsøl som blir stående i bunnen av
skroget.
Konsekvens/tiltak:
Lokal utbedring må utføres. Oppgradering av utstyr på baderommet må påberegnes.
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Det ble utført målinger for å sjekke evt. planavvik (i stue og på kjøkkenet).
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak:
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Rommene fungerer med det avvik som er beskrevet.
Våtrom > 3.etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).
Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende konstruksjonene.
Konsekvens/tiltak:
Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig
for å vurdere utvikling.
Bygningsdelen fungerer med dette avviket.
Oppgradering vil være naturlig ved modernisering av baderommet.
Våtrom > 3.etasje > Bad > Overflater Gulv
.
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
Konsekvens/tiltak:
Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig
for å vurdere utvikling.
Å endre tilstandsgrad krever forbedring av fallforholdene. Likevel opprettholder baderommet sin tiltenkte
funksjonalitet på tross av dette avviket.
Våtrom > 3.etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Vurdering basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid
for membran/tettesjikt er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær
oppmerksom på at dette er en utsatt bygningsdel.
Konsekvens/tiltak:
Oppgradering vil være naturlig ved evt. modernisering.
Det anbefales at det dusjes i dusjkabinett med kontrollert rørføring til sluk, inntil baderommet
moderniseres.
Våtrom > 3.etasje > Bad > Ventilasjon
Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Konsekvens/tiltak:
Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l.
Det bør etableres tilluftspalte ved terskel, evt. luftehull i dørblad.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Våtrom > 3.etasje > Bad > Fukt i tilliggende konstruksjoner
Det er ikke utført hulltaking da dusjsonen
grenser til murvegg/yttervegg og fast innredning.
Dette er i henhold til gjeldende forskrift.
Det ble rutinemessig søkt etter fukt i dusjsonens vegger med fuktindikator (Protimeter SM) på befaringen,
og det var ingen indikasjoner på fukt. Fuktsøk gir kun en indikasjon og må ikke oppfattes som en garanti
for baderommet. Gulv måles ikke.
Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone
Konsekvens/tiltak:
TGIU gitt ut ifra manglende mulighet for hulltaking.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Elvia AS utførte kontroll i 2022.
PrimærromPrimærrom: 47 kvm
BruksarealBruksareal: 63 kvm
BoderLeiligheten disponerer en loftsbod på 8m² gulvflate (boden har skråtak og har et måleverdig areal på ca.
5m²)
En kjellerbod på 11m².
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk. Vedovn i stuen.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterinkl. i felleskostnadene.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 064,-
pr.mnd.
Tv-kabel/fiber, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, drift, vedlikehold og betjening av kapitalkostnader
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBOS05-98208093096
Restgjeld for sameiet: 51.807.046,-
Restgjeld for denne leiligheten: 135.947,-
Restløpetid: 29 år 2 md.
Rentekostnader: 6,95% (04.03.24)
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerGjensidige
Polisenummer: 76464003
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. ,-
Som sekundærbolig Kr. ,-
SameieSameie: Det Rivertzske Sameie, Orgnr: 993529346
Sameie: Det Rivertzske Sameie, Orgnr: 993529346
I 2009 ble det Rivertzske Sameiet opprettet og består av 311 boligseksjoner og 7 næringsseksjoner.
Sameiet har egen hjemmeside med masse nyttig informasjon: www.rivern.no. Sameiet har egen
driftsleder: Espen Bergan, kontoret hans ligger på enden av bygget i Stockfleths gate 54, og han kan
kontaktes på post@rivern.no.
River´n har en imponerende vedlikehold og rehabiliteringshistorikk. Se hjemmesiden for informasjon.
www.rivern.no
Drift:
Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige
driften av Det Rivertzske Sameiet. Han planlegger, igangsetter og koordinerer prosjekter i sameiet, han
følger opp eksterne leverandører, og besvarer henvendelser fra seksjonseiere og beboere. Han kan
kontaktes på: post@rivern.no
Sameiet benytter seg av forskjellige spesialiserte leverandører av tjenester. Vi presiserer at
seksjonseiere ikke skal kontakte disse leverandørene selv, og anmoder om at alle henvendelser skal gå
til driftsleder.
Rudolfsen vaktmestertjenester tar seg av enkelte vedlikeholdsoppgaver ved behov. De tar seg også av
bortkjøring av hensatte gjenstander på sameiets område. Dessverre er dette tidvis en stor utgiftspost for
fellesskapet.
Gårdreform står for snømåking og strøing.
En hjelpende Hånd er en ny leverandør i sameiet, og skal stå for plenklipping, beskjæring av busker og
trær, samt fjerning av løv.
Absolutt Rent er også en ny leverandør, og blir ansvarlig for trappevask og matter i oppgangene.
Sameiet har nylig inngått rammeavtale med henholdsvis rørlegger og elektriker, med rabatterte priser
som også skal komme seksjonseiere til gode ved privat oppussing. Mer informasjon om dette vil komme
på hjemmesidene våre.
Dyrkingskassene på fellesområdet:
Dersom man ønsker å være med i dyrkingsgruppa og kanskje sikre seg en kasse på sikt, finner man
informasjon her: www.facebook.com/groups/riverndyrking
Barnevognsoppbevaring:
Styret mener det er viktig å kunne tilrettelegge for at de som får barn kan bli boende i River'n.
Barnevognskurene har blitt tatt godt imot av flere, og ønsker du tilgang til skuret kan du kontakte
driftsleder.
Inngangsdører:
Individuell utskifting av inngangsdører til leilighetene: Styret opplyser at ingenting kan gjøres med
inngangsdørene til leilighetene uten at det er forhåndsgodkjent av styret. I utgangspunktet er det lagt til
rette for at alle dørene skal være like / har samme utforming. Der enkelte sameiere opplever problem
tilknyttet sin dør, må det sendes en søknad til styret, hvis eventuell utskifting ønskes.
Ta kontakt med driftsleder vedrørende utskiftning av vinduer, arbeider som påvirker ventilasjonsanlegget
og en del oppussingsarbeid. Husk at du må gjøre deg kjent med sameiets vedtekter og ordensregler.
Driftsleder har fullmakt fra styret til å godkjenne søknader fortløpende. Mer info finnes på
www.rivern.no/soknader/
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene. Søknad sendes styret
AnnetAlle integrerte og løse hvitevarer medfølger. Vaskemaskin kan kjøpes hvis ønskelig
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Vei/vann/kloakkAdkomst vei : Offentlig, interne gang- og stikkveier.
Tilknytning vann : Offentlig.
Tilknytning avløp : Offentlig
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 600 000,- (Prisantydning)
kr 135 947,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 735 947,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 132 120,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 133 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 869 567,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 878 517,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.585)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 2 950 pr. stk. (Kr.5 900)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.22 763)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.2 890)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.5 300)
Foto (Kr.3 300)
Markedspakke (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.45 000)
Totalt kr. (Kr.140 231)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0026
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen
SaksbehandlereLiv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no
Aida Rajic
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 93 02 56 90
[/ E-post: ara@eie.no