EiendomTollbugata 13, 0152 OSLO, Etasje: 5
MatrikkelGnr. 207 Bnr. 39 Snr. 166 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 45 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 38 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
Kun deler av arealet på hems er måleverdig som bruksareal. Arealet har et totalt gulvareal (GUA) på 14
m2, men grunnet lav takhøyde er kun 6 m2 av arealet måleverdig som bruksareal. De delene av arealene
som har lav himlingshøyde (ALH) utgjør 8 m2.
Byggeår1916
TomtEiet tomt 4897 kvm i henhold til arealbekreftelse fra Oslo kommune,
Prisantydning4 250 000
TilstandsrapportTakstmann: Hans-Kristian Brekkås
Takstdato: 26.02.2024
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 102 121,- pr. 25.02.24
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 102 121,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 352 121,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 115 050,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 116 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 468 371,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 477 621,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 615,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at sameiet sannsynligvis vil måtte øke felleskostnadene med
mellom 5-10% for andre halvår av 2024.
Felleskostnad inkludererForretningsførsel, felles bygningsforsikringer, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, vedlikeholdsfond,
vaktmestertjenester og renhold for felles arealer, nedbetaling av felleslån, kabel-TV (Altibox), ventilasjon
og internett (Vikenfiber), varmtvann og fjernvarme.
EierSindre Klavestad
ParkeringLeiligheten disponerer ikke egen parkeringsplass.
Sameiet har tinglyst prioritert rett til leie av 45 parkeringsplasser på Bankplassen P-hus og 45
parkeringsplasser på Galleriet P-hus. Styret forvalter sameiets rett og fører evt. venteliste. Leieavtale
inngås direkte mellom seksjonseier og parkeringsselskap Q-park. Leie skjer til markedspris.
Sameiet har egen Scooter/MC-parkering i felles bakgård. Næringsdelen disponerer 3 plasser, mens
boligdelen disponerer 7 plasser. Parkeringen må søkes om til Styret hvert år (april-mai) da det er
begrenset antall plasser. Scooter/MC-parkeringen for 2023 sesongen (01.april - 30.november) koster en
symbolsk sum på kr 1.550,- som betales via PayPal. Plassene tildeles etter "førstemann til mølla
prinsippet".
For mer info se;
https://www.quadraturen.no/parkering
BeliggenhetLeiligheten har en sentral beliggenhet midt i Oslo sentrum med umiddelbar nærhet til alt man trenger i
hverdagen. Fra leiligheten er det gangavstand til et mangfold av fasiliteter og servicetilbud, og du har
enkelt tilgang på mye av det beste Oslo har å tilby!
Det er kort avstand til sentralstasjonen, Karl Johan og Bjørvika, der man blant annet finner Operaen og
Oslos nye finansdistrikt Barcode samt en rekke trendy restauranter og forretninger. Ute ved
havnpromenaden kan man kose seg på Sukkerbiten, en hyggelig sommerrestaurant med uteservering
og arrangerte konserter. Sørenga sjøbad finner du ikke langt fra leiligheten. Her kan du enkelt ta deg en
spontan badetur.
For den treningsglade finner du Muskelklinikken en heistur ned i kjelleren med godt treningstilbud til
beboere i sameiet. Ellers er det et stort utvalg av treningsfasiliteter med SATS Akersgata, SATS Spektrum
og 24Fitness gangavstand fra leiligheten.
Dagligvarehandelen kan du enkelt gjøre på Joker eller Kiwi som bare ligger noen få minutters gange
unna leiligheten. I tillegg ligger både Meny og Rema 1000 bare noen få ekstra minutter unna. Hvis du vil
spise ute er det et hav av muligheter i gangavstand fra leiligheten.
Karl Johan er rett ved leiligheten som er Oslos hovedgate med et stort valg av shoppingmuligheter. Karl
Johan med dens sidegater byr også på et bredt utvalg av kafeer og restauranter.
Her kommer du deg enkelt rundt med kollektivtransport. Fra leiligheten har man kort gangavstand til Oslo
Sentralstasjon med et bredt kollektivtilbud, togtilbud og flytoget til Gardemoen samt flere busslinjer. Du
har i tillegg trikken rett utenfor døren i Prinsens gate. Oslo Sentralbanestasjon er landets største stasjon
og inneholder også en rekke servicetilbud, butikker og spisesteder.
BebyggelseNærområdet består i hovedsak av bolig- og næringsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 4897 kvm i henhold til arealbekreftelse fra Oslo kommune.
AdkomstAdkomst via felles trappegang med callinganlegg og heis.
Callinganlegget blir styrt med videoanrop tilknyttet mobilapp. Alle leiligheter kan registrere opptil 4
mobiltelefoner som mottaker til dørtelefonen (callinganlegget), og åpne hovedinngangsdøren for gjester
som benytter callinganlegget.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderAreal og fordeling pr etasje
5.etg: 38 kvm BRA-i
Leiligheten går over 1 plan og følgende rom er inkludert i BRA-i:
5.etg: Entré, stue/kjøkken, bad, vaskerom og hems.
I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på 7 kvm markert 557.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Hans-Kristian Brekkås:
Boligblokk over 8. etasjer.
Grunn og fundamenter: Grunnmur, skillende dekker og bærende konstruksjoner i hovedsak av pusset
mur
Takkonstruksjoner: Yttertak av saltaksform som er utvendig tekket med takstein/takplater (ikke besiktiget).
Dører og vinduer: Leiligheten har slett entredør med brannklasse B30 og lydklasse 35 dB. Vinduer med
rammer/karmer av tre, og to-lags glass fra 2023.
Tilstandsgradene definerer tilstanden på diverse ting og rom i boligen etter dagens standardkrav.
Tilstandsgrad 0: Ingen symptomer
Tilstandsgrad 1: Svake symptomer
Tilstandsgrad 2: Middels kraftige symptomer
Tilstandsgrad 3: Kraftige symptomer (også sammenbrudd og total funksjonssvikt)
Følgende er beskrevet av takstmann:
Deler av boligen som har mottatt tilstandsgrad 2:
Våtrom - Bad:
- Ventilasjon: Ventilasjonsspalte dør/terskel er ikke etablert. Fører til redusert avtrekkseffekt når
døren er lukket.
- Overflater vegger: Riss/sprekker i flisfuger observert i dusjsonen. Kan være en indikasjon på utettheter i
våtrommets tettesjikt. Skade bør utbedres
- Overfalter gulv: Misfarging/svertesopp påvist på flisfuger. Fuger bør rengjøres/fornyes.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker.
Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres. Utførelsen
med hensyn til bruk av slukmansjett og tettesjikt er uoversiktlig, og det kan derfor ikke verifiseres at
løsningen er fullgod og sikker mot lekkasjer. Fornying av
slukmansjett og tettesjikt bør påregnes.
Kjøkken:
- Overflater gulv: Gulvets overflate bærer preg av slitasje.
Øvrige rom:
- Overflater gulv. Gulvets overflate bærer preg av slitasje, mest i entré.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
- Hovedstoppekran: Stoppekran er ikke lokalisert. Stoppekran må lokaliseres og tilkomst etableres. Det er
ikke observert lekkasjer, men kan ikke utelukkes. TG2 er valgt for å belyse
skaderisiko/behov for tiltak.
Elektrisl anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på elektrisk
arbeid/anlegg montert etter 1999. Med bakgrunn i de registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet
el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.
Øvrige bygningsdeler har mottatt tilstandsgrad 1.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt salgsoppgaven.
StandardLeiligheten lligger i 5. etasje og inneholder entre, stue/kjøkken, bad, vaskerom og hems. I tillegg
disponerer leilligheten en kjellerbod på 7 kvm.
Entré |
Du blir ønsket velkommen inn i lys og praktisk entré med god plass til oppheng av yttertøy og oppbevaring
av sko. Leilighetens gulvflater belagt med parkett.
Bad |
Helfliset baderom fra 2006 med gulvvarme. Badet er utstyrt med vegghengt servantinnredning med dører
og ovenpåliggende servant. Det er speil med overlys, vegghengt toalett og dusjhjørne med dører og
vegghengt dusjarmatur. Badet har avtrekksventil i himling.
Kjøkken |
Leiligheten har en praktisk planløsning med åpen kjøkkeninnredning mot stue. Kjøkkeninnredning med
slette fronter og benkeplater av heltre med nedfelt oppvaskkum. Det er malte flater mellom kjøkkenbenk
og overskap samt benkeskapsbelysning og stikkontakter under overskap. Kjøkkenet har integrerte
hvitevarer.
Stue |
Leiligheten har store vindusflater som slipper inn mye naturlig lys. Stuen er lys og luftig med god takhøyde
målt til 3,97 meter samt romslig plass for både sofa- og spiseseksjon.
Hems |
Leiligheten har en praktisk hems som har god plass til stor dobbeltseng og en kontorløsning.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ekspedisjonsdokument datert 16.09.1925 vedrørende posthus.
Det foreligger ekspedisjonsdokument fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til
ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på
(oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen
tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ekspedisjonsdokument kommer i hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 22.09.2006 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 20.06.2007 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 07.09.2007 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 06.11.2007 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 28.01.2008 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 15.02.2008 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 17.03.2008 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 19.05.2008 vedrørende bruksendring.
Det foreligger midlertidig brukstillatelse datert 21.06.2008 vedrørende bruksendring.
Det foreligger brukstillatelse datert 12.01.2010 vedrørende bruksendring.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingOppvarming med vannbåren varme tilkoblet radiatorer. Oppvarming er inkludert i felleskostnadene.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatten er beregnet til kr. 0,- pr.år i 2023 ifølge Oslo kommune.
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på 4,7 millioner kroner for bolig og
fritidsboliger. Skattesatsen i 2024 er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 615,-
pr.mnd.
Forretningsførsel, felles bygningsforsikringer, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, vedlikeholdsfond, vaktmestertjenester og renhold for felles arealer, nedbetaling av felleslån, kabel-TV, ventilasjon og internett, varmtvann og fyring.
Herav:
Nøkkel og callinganlegg: kr. 35,-
Vedlikeholdsfond: kr. 50,-
Lånekostnader: kr. 1.206,-
Fjernvarme: kr. 558,-
Internett: kr. 519,-
Felleskostnader: kr. 2.247,-
Sameiet har vedlikeholdsfond med årlig beløp kr. 126.600,- fordeles etter eierbrøk.
Sameiet varmes opp med vannbåren fjernvarme, og radiatorer finnes i alle leilighetene. Anlegget skrus av
på våren når været tillater det, og på igjen om høsten når det er behov.
For mer info se;
https://www.quadraturen.no/radiatorvarme
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at sameiet sannsynligvis vil måtte øke felleskostnadene med
mellom 5-10% for andre halvår av 2024.
Faste løpende kostnaderFor aktuell leilighet vil dette blant annet være strøm etter forbruk, forsikringer etc.
Spesifikasjon av fellesgjeldBank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208212745
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,95%
Restsaldo: kr. 31.872.407,-
Innfrielsesdato: 30.10.2033
Type rente: Flytende
Andel fellesgjeld: kr. 102.121,-
Kapitalkostnader: kr. 1.206,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapIfølge regnskap pr 31.12.2022 hadde sameiet følgende tall:
- Overskudd: kr. 161.618,-
For ytterligere informasjon se årsberetning og regnskap som følger i salgsoppgaven. Vi oppfordrer
interessenter til å sette seg grundig inn i disse.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 87413449
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 019 304,-
Som sekundærbolig Kr. 3 873 354,-
SameieSameie: Quadraturen Eierseksjonssameie, Orgnr: 989976478
Gjeldende sameiebrøk for denne seksjonen: 49/15293
Generelt om sameiet:
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS.
Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Tor-Sigve Bjørndal.
Sameiets revisor er BDO AS.
Sameiet har felles fullverdigforsikring i Gjensidige Forsikring.
Vaktmestertjenester for felles arealer blir utført av vaktmester Jan Aarskog.
Sameiet har en avtale med Securitas om en miljøvakttjeneste.
Sameiet har felles sykkelparkering kjelleren med videoovervåking og søppelrom bak Postrommet i 1.
etasje.
Sameiet har et eget tilbud til eksklusive helsestudio "Posthallen Trening", og er åpent fra kl 06.00 til kl
23.30 hver dag, året rundt. Alle beboere med abonnement får egen tilgangsbrikke. Medlemskapet koster
kr. 790/måned med binding i minst 5 måneder. Se mer info;
https://www.quadraturen.no/muskelklinikken-1
Sameiet har egen hjemmeside: www.quadraturen.no.
Seksjonseiere og deres leietakere er pliktige til å følge med Sameiets hjemmeside for informasjon.
Hjemmesiden oppdateres flere ganger i uken.
Sameiet har felles vaskeri. Vaskeriene er kun til privat bruk for beboere i Quadraturen. Se vedlagt
husordensregler pkt. nr. 6 for mer informasjon. For mer info se; https://www.quadraturen.no/vaskeri
Takterrasser og parsellhage:
Sameiet har 3 felles takterrasser med fantastisk utsikt over byen. På takterrassen i 5. etasje skal det bli
en frodig parsellhage. Det er mulig å leie plass til kr. 1600,- per. år som inkluderer to bokser ferdig
montert med jord. Terrassen blir forbeholdt parselholdere.
Det er totalt 10 hageparseller, der 1 parsell består av 2 jordkasser hver. Én beboer har fått rollen som
administrator av urban farming prosjektet. For de som har lyst å melde seg og reservere hageparsell
gjelder det "førstemann til mølla prinsippet". Se mer informasjon på sameiets hjemmeside.
Vedlikeholdsprosjekt:
Det gjøres oppmerksom på at sameie har tatt opp et rammelån til kr. 30.000.000,- for vindusprosjekt.
Sameiet hadde oppstart av vindusprosjektet den 27.02.2023, og er nå inne i fase 2 av prosjektet. Arbeidet
er forventet å være ferdig innen mai. Denne seksjonen har allerede byttet vinduer.
Rehabilitering og større vedlikehold i 2022:
- 2 viftemotorer i fellesventilasjonsaggregater i boligdelen ble skiftet ut.
- Maling av flekker i enkelte korridorer ved behov.
- Gulvet i korridorene ble bonet 2 ganger.
- Mellomdører fra trapp til korridor er utsatt for mye slitasje til alle døgnets tider, og ble sjekket av
spesialsnekker, også i 2022. De fleste dører måtte justeres og 3 dørpumper ble skiftet ut.
- Ytterligere tiltak mot skadedyr i kjelleren. Dessverre har flere bodseksjoner gjentagende møllangrepp
som følge av feil lagring av tekstiler. Eksponerte tekstiler spiser av møll og brukes til å legge egg. Styret
oppfordrer alle til å pakke tekstiler inne i plast eller plastbokser. Det ble oppdaget en mindre rotteinvasjon
sommer 2022 i deler av første etasje og kjeller. Sameiet måtte bruke et saneringsfirma for å tette og
sanere inngangsveiene. I den forbindelse ber vi alle om å ikke mate fuglene ute, da dette tiltrekker rotter.
- Utskifting av 4 takstein.
- Trykkspilling av svalgangene (to ganger).
- Reparasjon av 1 dørbrikkeleser ved inngang til lilleheisen, som ble utsatt for hærverk.
- Styret mottok også i 2022 flere bekymringsmeldinger om uvedkommende i korridorer og fellesområder.
Meldingene går ut på at uvedkommende gikk rundt og sjekker om leilighetsdørene er låst. Det er viktig at
alle påser at inngangsdørene til bygget er lukket og låst, samt at ingen uvedkommende slippes inn.
- Flere beboere har opplevd at pakkeleveranser levert utenfor døren har blitt stjålet av uvedkommende.
Vennligst påse at du er hjemme hvis du venter på en leveranse, slik at du unngår at varene forsvinner.
- 1 pumpe i fjernvarmeanlegget til næringsdelen ble skiftet ut.
- Begge sidedører i passasjene til bakgården ble sikret med ekstra netting på innsiden, som et
forebyggende tiltak mot sabotasje av dørpumpene.
- Pumpesystemet til fontenen ble åpnet og rengjort i henhold til vedlikeholdsplanen.
- Alle pumpene i fjernvarmeanlegget til boligdelen ble kontrollert og kalibrert, for å forebygge unødvendig
slitasje.
- Planter og blomsterjord ble skiftet ut i alle blomsterkassene i takterrassen i 5. etasje og takterrassen i 7,
etasje nærmest slottet. Også kassene i bakgården fikk ny beplanting.
- Flere tagginger på fasaden har blitt fjernet umiddelbart.
- Det ble oppdaget en større kloakklekkasje i en av avløpskummene i kjelleren. Tiltettingen skyldtes
gjenstander som ikke skal kastes i toalettet.
- En kloakkpumpe ble skiftet i henhold til vedlikeholdsplanen (sameiet har 8 hovedkloakkpumper).
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerVVS:
- Vannrør av typen rør-i-rør
- Avløpsrør av plast.
- Ventilasjon med tilluftsventiler i innevegger samt avtrekk på bad og kjøkken.
- Oppvarming med vannbåren varme tilkoblet radiatorer.
- Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann
Elektrisk anlegg:
- Sikringsskap med automatsikringer er plassert i entrè.
- Leiligheten har delvis skjult og delvis åpent elektrisk anlegg
Brann:
- Leiligheten har røykvarsler og brannslukningsutstyr.
Utstyr:
- Sameiet har avtale med Viken FiberNett og Altibox for kabel-TV og internett.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensregelene. Dyrehold er tillatt for inntil to hunder og/eller katter per. seksjon.
Beboere som ønsker å holde flere dyr må sende søknad om dette til styret i hvert enkelt tilfelle. Se vedlagt
husordensregler pkt. nr. 8 for mer informasjon.
DiverseAlle innvendige og utvendige arealangivelser er hentet fra vedlagte takstdokumenter og er ikke
kontrollmålt av megler.
I internettannonsen, salgsoppgaven og eventuell avisannonse er det bruken av boligens rom som er
opplyst, selv om denne kan være i strid med dagens krav for tilsvarende bruk.
AnnetVi i Eie Eiendomsmegling Frogner & Aker brygge etterstreber å ha de beste boligannonsene i Norge og vi
er stolte av å ha tilknyttet oss det som etter vår mening er de beste på styling og bilder i landet.
Interiørarkitekt Cathrine Bækken og fotograf Daniel Bergsagel jobber eksklusivt for vårt kontor. Slik kan vi
love det beste resultatet for våre kunder.
Rett til fritt å velge megler:
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag
om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn
eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterDe andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av
sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2
ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om
eierseksjoner § 31 første ledd.
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og
eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket /
avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta
kontakt med megler for mer informasjon.
Gjeldende sameiebrøk for denne seksjonen: 49/15293
Det gjøres oppmerksom på at det er tinglyst en urådighet på eiendommen datert 05.04.2016 med forbud
mot salg og pantsetting fra rettighetshavere. Prosessen med sletting av urådigheten er igangsatt, og den
vil bli slettet før overtagelse. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Erklæring tinglyst 12.03.1965 vedrørende åpning i branvegg.
Erklæring tinglyst 28.08.2007 vedrørende reseksjonering.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i
samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd.
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte
kommunale skatte- og avgiftskrav.
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp ifølge Oslo kommune.
Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er
der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
ReguleringOmrådet er regulert til bolig/forretning/kontor, jf. reguleringsplan S-4012 ifølge Oslo kommune.
Pågående byggesaker:
Saksnummer: 202218257. Tollbugata 15 - Mindre fasadeendring.
Saksnummer: 202315561. Tollbugata 17 - Fasadeendring.
Saksnummer: 202315405. Kirkegata 20 - Oppgradering av bebyggelse - Fasadeendringer og
bruksendring.
Saksnummer: 202114165. Kirkegata 20 - Påbygg, bruks- og fasadeendring.
Saksnummer: 201911789. Kirkegata 20 - Endring av inngangsparti.
Saksnummer: 201214889. Kirkegata 18 - Oppføring av stålgjerder på gesims.
Saksnummer: 201312128. Kirkegata 15 - Oppføring av gjerde.
Saksnummer: 202216476. Kirkegata 24 - 26 og Prinsens gate 11 - Ombygging, bruks- og fasadeendring,
dispensasjon fra plan.
Saksnummer: 202114181. Kirkegata 36 - Etablering av takterrasse.
Saksnummer: 202109201. Dronningens gate 28 - Oppgradering og rehabilitering av fasade i 1. etasje.
Saksnummer: 202311011. Rådhusgata 7 B - Rehabilitering, bruksendring, endring av tekniske
installasjoner og fasadeendring - Thon Hotel Panorama.
Pågående plansaker:
Saksnummer: 202205032 - Reguleringssak. Sadelmakerhullet - Bjørvika felt A5 (A5A, A5B og A40) -
Avklaringsfase.
- HAV Eiendom ønsker å utvikle felt A5 i Bjørvika til næring på 5 etasjer og park. Forslagsstiller ønsker å
detaljregulere for å samle bebyggelse i ett større bygningsvolum i stedet for to mindre, slik det er regulert i
S-4099.
(Oppstartsmøte bestilit: 30.03.2022)
Saksnummer: 201510215 - Reguleringssak. Jernbanetorget 1 - Nye Oslo S - Ny stasjon med mer
(Christian Frederiks plass, Nordisk lys hotell/næring) - Detaljregulering.
- Med bakgrunn i Områdeprogram Oslo S (bystyrevedtak 26.09.2012) og anbefalinger fra
Plansamarbeidet kollektivknutepunkt Oslo S (hovedrapport august 2013) utarbeides felles
planprogram og KU for planforslag om ny bussterminal over sporområdet Oslo S, utvikling av Biskop
Gunnerus gt. 14b, og ny jernbanestasjon/stasjonshall Oslo S, for å sikre tilstrekkelig samordning.
(Beslutning om offentlig ettersyn: 30.06.2024)
Saksnummer: 201900074 - Reguleringssak. Myntgata 2 - Planforslag - Videregående skole.
- Oslobygg KF foreslår å omregulere Myntgata 2 og Rådhusgata 30 B fra spesialområde
bevaring, fortau og trafikkområde til blant annet undervisning, idrett, kontor og forretning.
Myntgata 2 foreslås regulert med båndleggingssone etter lov om kulturminner og hensynssone
naturmiljø og Rådhusgata 30B reguleres med hensynssone kulturmiljø.
Hensikten med forslaget er å legge til rette for en skole i Myntgata 2 med ca 870 elever, en
flerbrukshall under terreng og økt byliv i kvartalet. Forslaget innebærer at Tyskerbrakka
rives og at ny bebyggelse oppføres med en høyde som tilsvarer 3-4 etasjer med flerbrukshall under
terreng. Ny bebyggelse utgjør til sammen 8.320m2.
(Sendt til Byrådsavd.: 01.04.2023)
Eiendommen er oppført på byantikvarens "Gule liste". Ettersom eiendommen er registrert i Gul liste skal
Byantikvaren gi en rådgivende uttalelse i eventuelle byggesaker som berører eiendommen. For ytterligere
informasjon: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/kulturminner-og-bevaring/gul-liste
Kopi av reguleringskart med tegnforklaring er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre
seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 102 121,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 352 121,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 115 050,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 116 250,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 468 371,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 477 621,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: 1%
Tilrettelegging: kr. 14.900,-
Grunnpakke: kr. 15.000,-
Markedspakke: 14.990,-
Meglerbrev: kr. 5.150,-
Oppgjørshonorar: kr. 7.990,-
Factoring: kr. 3.890,-
Eierskiftegebyr: kr. 6.385,-
Visning/overtagelse: kr. 3.500,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp er det avtalt intet salg - ingen regning.
Oppdragsnummer99-24-0063
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingMekleriet Frogner AS
EIE Frogner & Aker Brygge
Org. nr: 924606134
Kristinelundveien 2
0268 Oslo
Tlf: 22 12 06 62
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Jurist | Partner Susanna Hjelset
SaksbehandlereSusanna Hjelset
EIE Frogner & Aker Brygge
Eiendomsmegler | Jurist | Partner
Mob: 47 02 55 66 / E-post: suh@eie.no