EiendomWaldemar Aunes veg 11C, 7027 Trondheim, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 344 Orgnr. 948720175 i Trondheim kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 53 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 46 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 7 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 17 kvm
ArealPrimærrom: 43 kvm, Bruksareal: 53 kvm, BRA-i: 46 kvm , BRA-e: 7 kvm , TBA: 17 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1965
TomtFellestomt, eid av borettslaget.
Prisantydning2 650 000
TilstandsrapportUtdrag fra tilstandsrapport:
Følgende bygningsdeler er tildelt TG2:
VÅTROM
- Helhetsvurdering: Det er valgt å vurdere våtrommet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet
helhetsvurdering. Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen: På bakgrunn av alderen til
for eksempel røropplegg, tekniske installasjoner, tettesjikt og lignende er det grunn til å varsle om risiko
for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid, men ikke
lar seg observere direkte. Det observeres sprekker/hull i enkelte veggfliser. Det er hull etter tidligere
innfestinger i dusjsonen. Sluket er uoversiktlig, noe som medfører at det ikke kan verifiseres at utførelsen
er korrekt, eller at lekkasjesikkerheten er ivaretatt. Sluket er isolert inne i dusjsonen, noe som medfører at
vannsøl eller lekkasjevann utenfor sluksonen ikke kan ledes til sluk. Våtrommet har kun naturlig
ventilasjon. Naturlig ventilasjon gir som regel mindre effektiv luftutskifting enn mekanisk ventilasjon, noe
som kan medføre økt fuktpåkjenning i våtrommet. Det gjøres oppmerksom på at våtrommets anbefalte
brukstid er passert. Basert på alle ovennevnte forhold bør det gjennomføres jevnlig ettersyn av våtrommet,
slik at nødvendige tiltak kan iverksettes. Eksakt tilstand på bygningsdeler som ikke lar seg inspisere er
ikke kartlagt. Våtrommets eventuelle restlevetid er ikke kjent, og det må påregnes tiltak i fremtiden.
KJØKKEN
- Ventilasjon og avtrekk: Ukjent om ventilatoren gir tilstrekkelig avtrekk. Ved funksjonstest registreres liten
effekt. Ytterligere undersøkelser anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
- Vannrør: Se punkt "Vannrør" under avsnitt om teknisk anlegg.
- Innredning: Tegn til svelleskader på benkeplate. Vannsprut vurderes som en sannsynlig årsak. Jevnlig
ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
ØVRIGE ROM
- Overflater himling: Himlingsflater har enkelte synlige skader. Eksakt årsak er ukjent. Tiltak kan
iverksettes ved behov.
- Overflater gulv: Gulvets overflatemateriale har tegn til svelleskader. Eksakt årsak er ukjent. Jevnlig
ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
TEKNSIKE ANLEGG, VVS ANLEGG
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På
bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker
restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
ELEKTRISK ANLEGG
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er kun fremlagt samsvarserklæring på deler av utførte
arbeider på det elektriske anlegget. Det er ikke fremlagt dokumentasjon på at avvik i tilsynsrapport er
utbedret. Kursoversikt er ikke oppdatert. Med bakgrunn i TG2 bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll
av en kvalifisert elektrofaglig person.
DØRER OG VINDUER
- Vinduer: Enkelte vinduer bærer preg av slitasje og elde. Det er ikke observert synlige skader av større
betydning, men basert på tilstanden er restlevetiden usikker.
- Dører: Balkongdør bærer preg av slitasje og elde. Det er ikke observert synlige skader av større
betydning, men basert på tilstanden er restlevetiden usikker.
BALKONGER, TERASSER ETC
- Terrasser/inntrukket balkong over innvendige rom: Balkongen er ikke inspisert pga. snø/isforhold.
Ytterligere undersøkelser anbefales. Rekkverkshøyden er under 1,0 meter. Basert på ovennevnte forhold
oppfyller ikke balkongen dagens krav til sikkerhet. Om balkongen vil oppfylle kravene som var gjeldene på
oppføringstidspunktet eller ikke, er ikke videre undersøkt. Se også Tilstandsrapporten vedlagt
salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 213 775,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 24 500,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 650 000,- (Prisantydning)
kr 213 775,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 863 775,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 872 956,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 882 906,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 167,- pr. mnd.
Det har blitt gjennomført rørfornying i blokk 14 og 15 i regi av borettslaget. Styreleder opplyser at resten av
borettslaget står for tur. Arbeidet som er gjort så langt er finansiert ved låneopptak og det opplyses i
årsberetningen at det er planen for hele prosjektet.
Vi gjør oppmerksom på at styret arbeider med en sak tilknyttet rehabilitering og mulig utvidelse av
borettslaget. Dette er ikke vedtatt hva som skal gjennomføres enda, men ved et vedtak vil dette påvirke
både felleskostnader og fellesgjeld. Det er ikke gitt endelig informasjon om tiltak eller kostnad, men
informasjon med prognoser og estimater finnes under punktet borettslaget. Dette er også vedlagt i
salgsoppgaven.
Det ble vedtatt på årsmøtet i 2022 at det skulle gjennomføres en årlig økning av felleskostnader på 5% i
forbindelse med oppretting av rehabiliteringsfond. Styreleder bekrefter at denne økningen skal fastholdes,
men at det er en risiko for at denne blir opptil 8%. Dette avhenger av råvarekostnader og fremtidige
renteøkninger.
Se punkt "borettslag" for mer informasjon.
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene inkluderer kommunal info, felleskostnad renter, avdrag, driftsdel, tilegg for vakthold,
renhold av fellesareal og tillegg elektroniske fellesavtaler.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Klare Finans
AS.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierKent Andre Heldahl
Renate Dahling Kvarme
ParkeringBorettslaget har 113 frittstående garasjer i rekke og ca 250 parkeringsplasser. For nærmere info se
borettslagets hjemmeside og facebookside.
Styret tildeler parkeringsplass og garasje. Styret kan også leie ut p-plass til campingvogner.
For tildeling av av parkeringsplass kan andelseiere kontakte grendahuset i borettslaget (Selsbakkvegen
44) på torsdager mellom 18:00 - 19:00
Ved tildeling av garasje og parkeringsplasser betales også omkostninger til TOBB.
Borettslaget benytter Trondheim Parkering.
SmartOblat benyttes til parkering i soner (faste plasser) samt tilgang til 3 gjesteplasser.
Gjesteplassene er med 48 timers intervall.
Ta kontakt pr epost til styret for å få tilgang til innlogging.
BeliggenhetSkoler og barnehager i nærområdet:
I området finner du Hallset barneskole og Selsbakk ungdomsskole, samt Byåsen barneskole som ligger
på Munkvoll. Ungdomsskolen har kantine som serverer sunn lunsj hver dag - et fantastisk initiativ. Det er
kort vei til Byåsen videregående skole. Barnehager i nærområdet er Solvangen barnehage, Byåsen kirkes
barnehage, Hallsetreina FUS barnehage, Skjermvegen Barnehage og Selsbakkhøgda barnehage.
Variert idrettsglede for alle:
Området har et godt og variert idrettstilbud som favner bredt. I området finner du Hallset idrettsplass,
Nationalbanen og Selsbakk idrettsanlegg. Selsbakk IF er en av Trondheims eldste klubber og har et godt
tilbud innen friidrett, håndball, ski, turn og rytmisk sportsgymnastikk. Det er ellers kort avstand til
Munkvollhallen, samt fotballøkke og skøytebane ved Rognheim. Golfentusiaster kan slå seg løs på
Havstein golfbane med par 3-bane og 9 hull. Det er også kort vei til 3T, et senter med et bredt utvalg
aktiviteter.
Daglige innkjøp og flere kjøpesentre:
Fra Selsbakk og Hallset kan du legge dagligvarehandelen til Coop Prix på Rognheim, Bunnpris på
Rydningen eller Coop Extra på Migosenteret. Sistnevnte har også legekontor, apotek, post,
dagligvarehandel, frisør og restaurant. 7-Eleven på Munkvoll har åpen fra 7-24. Rema 1000 har også
åpnet splitter ny butikk på Hallset nylig. Med kort vei til Byåsen senter med et rikt utvalg og nye Sverresborg
butikksenter med både apotek og vinmonopol, har du nærhet til alt du trenger og mer til. Skulle du likevel
ønske et enda bredere utvalg er det kun 10-15 min med bil til både Trondheim sentrum og City Syd på
Tiller.
Ett av byens beste kollektivtilbud:
Kollektivtilbudet i området er eksepsjonelt godt med hyppige avganger via buss og trikk. Nærmeste
trikkestopp er på Munkvoll, og herfra går trikken hvert 15. minutt frem til klokken 18 på hverdager og
lørdager, samt med halvtimes avganger på søndager. Metrobussen går fra Hallset med jevne
mellomrom.
Hverdag, underholdning og kultur:
I nærområdet finner du Byåsen kirke, Munkvoll hjemmetjeneste, Heimdal Trafikkskole, MECA bilverksted,
Boreal Transport Bane As og Trondheim folkebibliotek Byåsen. Det er kort vei til moderne treningsstudio -
3T-Byåsen, og ikke minst Granåsen skisenter med hoppbakke og herlige skiløyper. Granåsen er også en
av byens største konsertarenaer hvor verdenskjente artister opptrer. Hyggelige spisesteder i nærområdet
er Palermo på Munkvoll som tilbyr italienske gleder, nyetablerte Kompis på Munkvoll med restaurant og
foodtruck, samt kinesiske Szechuan take-away og trivelige Go2 Bistro. Det finnes Uno-x på Munkvoll og
betjent Circle-K på Byåsen.
Nærhet til Bymarka:
På fritiden innbyr Bymarka til gode naturopplevelser for store og små, sommer som vinter. Bymarka er
Trondheims største utfartssted med et areal på 80 kvadratkilometer og kan by på en menge aktiviteter i
tillegg til ren rekreasjon. Marka er egnet for absolutt alle - mosjonister, syklister, skigåere og barnefamilier
med flere. Kyvatnet er nærmeste vann hvor du kan ta deg et forfriskende bad.
Lianvatnet ligger også rett i nærheten, mens andre vann i marka er Baklidammen, Haukvatnet,
Theisendammen og Kobberdammen som alle er ren idyll og ekte sommerlykke. Rundt Theisendammen
og Haukvatnet er det godt tilrettelagt tursti for barnevogner og rullestolbrukere. Lengre innover i marka
finnes det flere andre vann med fiskemuligheter og fjelltopper med vid utsikt.
TomtFelles tomt for borettslaget opparbeidet med asfalt, diverse beplantninger, plenareal og lekeplass.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeiligheten består av: Entre, bod, bad, soverom, stue og kjøkken.
ByggemåteLeilighetsbygg oppført i 1965. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert
på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av
betong/trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med fasadeplater. Etasjeskillere av betong. Flatt tak (ikke
besiktiget). Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer og balkongdør
med karmer av tre, og to-lags glass. Elektrisk oppvarming. Naturlig ventilasjon.
StandardVÅTROM
Baderom fra ukjent eksakt årstall. Flislagt gulv med gulvvarme. Flislagte vegger. Malte flater i himling.
Vegghengt servantinnredning. Ovenpåliggende servant med armatur. Speil med lys og stikkontakt over
servant. Dusjhjørne med dører. Vegghengt dusjarmatur (hånddusj og regndusj). Gulvstående toalett.
Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av plast. Ventil på vegg. Opplegg for vaskemaskin.
KJØKKEN
Åpen kjøkkenløsning. Innredning med glatte fronter. Benkeplate av laminat. Nedfelt oppvaskkum med
ett-greps kjøkkenarmatur. Benkeskapsbelysning og stikkontakter over kjøkkenbenk. Integrert stekeovn,
platetopp og oppvaskmaskin. Frittstående kjøleskap med fryser. Ventilator i overskap. Vannrør av kobber.
Fuktsensor til automatisk vannstopper synlig under oppvaskkum. Synlige avløpsrør av plast.
Varmtvannsbereder plassert under kjøkkenbenk. Gulvflater belagt med fliser. Vegg og himlingsflater i
malte flater. Laminert plate mellom kjøkkenbenk og overskap.
ØVRIGE ROM
Gulvflater belagt med laminat. Vegg- og himlingsflater i malte flater. Glatte innerdører. Naturlig ventilasjon
via ventiler. Elektrisk oppvarming.
TEKNSIKE ANLEGG, VVS ANLEGG
Vannrør av kobber. Leilighetens stoppekran er plassert under kjøkkenbenk. Synlige avløpsrør i plast.
Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om stakeluke er etablert.
Automatisk vannstopper med fuktsensor på kjøkken. Varmtvannsbereder (ukjent alder, størrelse og
tilstand) plassert under kjøkkenbenk.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 26.10.1965. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven.
Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke
være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke
lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Elektrisk anleggDet er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakyndige ikke er
elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og eiers informasjon. På generelt
grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Sikringsskap med automatsikringer plassert i gang utenfor leilighet.
Leiligheten har delvis skjult og delvis åpent elektrisk anlegg.
Erklæring om samsvar for det elektriske anlegget:
- Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 23.10.2024, arbeidene gjelder: Utskifting av innmat i
sikringsskap. Mont belysning kjøkken. Mont 4 veis stue. Mont 6 veis bod. Mont stikk sov. Mont speil bad.
Følgende spørsmål er stilt til eier/selger:
Foreligger det eltilsynsrapport fra de siste fem år: Fra 2022, men har ikke disse rapportene
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Byggeår, med oppgraderinger i
2024
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Nei
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei
Fungerer hvitevarer som følger boligen som tiltenkt: Ja
Forenklet vurdering:
Er det synlige tegn til merker på kontakt (plugg) til varmtvannsbereder: Ikke relevant
Er det synlige tegn på varmeskader (termiske skader): Nei
Er det synlige tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 23.10.2024, arbeidene gjelder: Utskifting av innmat i
sikringsskap. Mont belysning kjøkken. Mont 4 veis stue. Mont 6 veis bod. Mont stikk sov. Mont speil bad.
OppvarmingElektrisk oppvarming.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 167,-
pr.mnd.
Felleskostnadene inkluderer kommunal info,felleskostnad renter, avdrag, driftsdel, tilegg for vakthold, renhold av fellesareal og tillegg elektroniske fellesavtaler.
Herav:
Felleskostnad renter Kr. 949,-
Felleskostnad avdrag Kr. 40,-
Felleskostnad driftsdel Kr. 2 619,-
Tillegg for vakthold Kr. 25,-
Renhold av fellesareal Kr. 135,-
Tillegg elektroniske fellesavtaler Kr. 399,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Overnevnte fordeling er hentet fra forretningsfører.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 00146188693, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 26.11.2024: 4.71% pa.
Antall terminer til innfrielse: 3
Saldo per 26.11.2024: 470 548
Andel av saldo: 732
Første termin/første avdrag: 01.10.2007 ( siste termin 01.04.2026 )
Flytende rente
Lånenummer: 67143939048, Nordea Bank Norge ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 26.11.2024: 5.32% pa.
Antall terminer til innfrielse: 8
Saldo per 26.11.2024: 137 000 000
Andel av saldo: 213 044
Neste termin: 06.12.2024Neste avdrag: 06.12.2026 ( siste termin 06.09.2026 )
3 mnd nibor + 0,6% margin
Det tas forbehold om at nylig varslede renteendringer er registrert. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag
er passert, betyr dette at det betales løpende avdrag på lånet. Datoen er ikke nødvendigvis tidspunktet for
1. avdrag. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag er fram i tid tilsvarer dette tidspunktet for 1. avdrag etter
en avdragsfri periode. Endringen i månedlige felleskostnader etter avdragsfri periode er beregnet med
utgangspunkt i dagens rentenivå og nedbetalingsordning. Vi gjør oppmerksom på at økning av
felleskostnadene pga av oppstart avdrag vanligvis starter noen mnd før forfall på avdraget så pengene er
på konto når avdraget skal betales. Vi viser for øvrig til vedlagte regnskap for laget.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2023 var tilsammen 31 069 788,-
Driftskostnader i 2023 var tilsammen 38 617 963,-
Årsresultatet i 2023 gikk med underskudd på tilsammen 11 519 704,-
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring Nuf
Polisenummer: SP0005422950
FormuesverdiFormuesverdi er ikke fastsatt, men fastsettes av Likningskontoret etter en beregningsmodell om
hensyntar om boligen er en såkalt "primærbolig" (der boligeier er bosatt iht. Folkeregisteret) eller
"sekundærbolig" (andre boliger man eier). Formuesverdi for primærbolig vil normalt utgjøre ca. 25 % av
den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For sekundærboliger vil likningsverdi
normalt utgjøre ca. 90 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For mer
informasjon, se www.skatteetaten.no.
BorettslagBorettslag: Selsbakkhøgda Borettslag, Orgnr: 948720175
Borettslag: Selsbakkhøgda Borettslag, Orgnr: 948720175
Borettslaget har egen hjemmeside: www.selsbakkhogda.no, de har også en egen facebookside som
man kan være medlem av. Borettslaget har renhold av fellesarealer, dette utføres av innleid hjelp. De har
også ansatt egen vaktmester. Det er startet opp rørfornying februar 2023, som finansiering ved
låneopptak. Evt økning av felleskostnader i forbindelse med dette er pr d.d. ukjent.
Informasjon fra årsmøtet i 2022:
Det ble vedtatt å opprette et rehabiliteringsfond i borettslaget. Felleskostnadene skal øke med 5% per år.
Informasjon fra årsmøtet i 2023:
Det ble foreslått å bygge ny vaktmestergarasje i Selsbakkhøgda BL. Dette for å blant annet møte krav til
HMS.
Vedtak: Styret presenterer en detaljert fremdriftsplan på beboermøtet i oktober, der bla. plassering på
tomt, byggestart og budsjett blir fremlagt.
I 2022 ble det benyttet innleide ressurser i forbindelse med:
- Prosjekt nedgravde avfallscontainere
- Nye lekeplasser
- Prosjekt rørfornying
- Utvidelse av ladeanlegg, el-bil
- Sommerhjelp, avlastning vaktmester-tjenester
- Service av maskiner og utstyr
- Oppgradering av fasader for å tilfredsstille gitt standard
- Forsikrings-saker
- Utleie
Prosjekt nye lekeplasser ble avsluttet senhøsten 2022. Prosjekt nedgravde avfallscontainere ble avsluttet
vår 2023. Det gjenstår såing av plen mm og forskjønnelse av tomteareal berørt av denne prosessen.
Ventes ferdigstilt tidlig sommer 2023. Det ble skiftet leverandør av vakt -og sikkerhetstjenester fra
Securitas til Avarn. Med denne inngåelsen har man samme tjenestegrad, men en betydelig økonomisk
innsparing for borettslaget.
Det har vært jobbet lenge og grundig med kartlegging av hvilken leverandør som kan gi borettslaget den
beste service og avtale ved leveranse av el-ladeanlegg og utvidelse av denne. Målet er tilgang til
lademuligheter på alle parkeringsplasser, inkludert garasjer, bortsett fra garasjer som befinner seg på
gjesteparkering ved vaktmester-servicebygg.
TOBB-nøkkel, Unlock app, ble tatt i bruk i 2022.
Det er tilrettelagt for ekstra gjesteparkering på areal som er frigitt etter avfalls-containere har blitt
nedgravde. Disse jobbes videre med utover sommer/høst 2023.
RØRFORNYINGSPROSJEKT:
Styret har sammen med TOBB gjennomført anbudsrunde for rørfornying av blokk 14 og 15 i Waldemar
Aunes vei. Valget falt på Ohlimb som hovedleverandør og entreprenør. Arbeidet er nå godt i gang og går
så langt etter planen. Styret vil etter hvert se hva slags utfordringer entreprenøren har støtt på før de går i
gang med planlegging og utbedring i alle resterende blokker i borettslaget. Videre arbeide og fremgang
med rørfornying vil bli informert om så fort de har klarhet i dette. Arbeidet finansieres med låneopptak.
UTVIDELSE AV BORETTSLAG / TOMTEPARSELL:
Selsbakkhøgda eier en stor tomteparsell som i dag benyttes til parkering og vaktmestergarasje. Denne
tomten er i årrekke vurdert solgt og det er sett på muligheter for å utvide borettslaget. Sittende styrer har
jobbet med denne saker i flere år og prosessen har tatt svært lang tid. I en slik prosess er det helt
avgjørende at alle ledd i utredningen utføres på en korrekt måte. Her er det avgjørende at inntektene for
borettslaget blir helt i toppsjiktet av potensialet. Styret har nå landet på en mulighets-studie som vil gi
borettslaget opp mot 100.000.000, - i inntekt i samarbeid med Trym Bolig, som er byggherre og
eiendomsutvikler.
Avtalen med Trym Bolig baserer seg på at borettslaget får betalt pr bebygde kvadratmeter bruksareal som
oppføres på tomten. En slik avtale legger alt ansvar over på utvikler og byggherre, borettslaget får betalt
underveis etter hvert som eiendommer selges.
Dette vil gi borettslaget et svært nødvendig økonomisk løft og bidrar til store og kostnadskrevende
utbedringer og vedlikehold av eksisterende bygningsmasse. Nye parkeringsplasser vil bli etablert for å
supplere de som forsvinner og ny og utbedret vaktmastergarasje vil etterhvert bli bygget på egnet
tomteareal et annet sted i borettslaget.
Det fremgår av tekst til informasjonsmøte i årsberetningen, at borettslaget har et rehabiliteringsbehov.
Rehabilitering av tak og fasader er under utredning. Boligmassen har et stort behov ifølge styrets
dokumenter, ettersom nødvendig vedlikehold ikke har blitt gjennomført etter dagens standarder.
Borettslaget har utfordringer med finansiering av nødvendig vedlikehold, da det igjennom flere år ikke er
blitt satt av midler til dette.
I dokumenter fra årsmøtet 2023 er følgende informasjon vedlagt om saken:
Rehabilitering:
Styret har over tid og sammen med TOBB vurdert hva som er nødvendig å gjøre for at bygningene ivaretas
på best mulig måte. Det er skissert følgende tiltak som helt nødvendige:
- Rørfornying
- Rehabilitering Tak / Fasade
- Bygging av vaktmestergarasje
Utvidelse av borettslag:
Istedenfor å selge tomten til utbygger (som vil utløse en personlig skatt for beboerne samlet sett i
størrelsesorden 20-30 MNOK), vil styret foreslå for ekstraordinær generalforsamling at borettslaget
utvides med nye andelshavere da dette kan gjennomføres uten skattemessig konsekvenser. Styret er i
dialog med utbygger Trym Bolig AS som ønsker å erverve disse andelene.
Under forutsetning av at ekstraordinær generalforsamling stemmer for forslag om utvidelse, vil det bli
inngått avtale mellom borettslaget og utbygger ifht. utstedelse av inntil 160 nye andeler og utbyggers
forpliktelser knyttet til dette. Utbygger skal svare vederlag for andelene som tilfaller borettslaget. I
forbindelse med både utvidelsen og rehabiliteringen vil det måtte beregnes nye satser for
felleskostnader/husleie for årene fremover. Imidlertid vil fellesgjeld være separat for ny og gammel
bebyggelse.
Økonomisk konsekvens av overnevnte forslag fra styret:
Basert på en stipulert gjeld etter gjennomført utvidelse med inntil 160 nye andeler og rehabilitering på
blokkene, vil den nye fellesgjelden fordele i henhold til gjeldende eierbrøker for de ulike leilighetene.
Oversikt over estimater ligger ved i salgsoppgaven.
For en 2-roms er det lagd følgende prognose ved utvidelse:
Felleskostnad 2024: Kr 3 428,-
Fellesgjeld 2024: Kr 200 900,-
Felleskostnad 2035: Kr 6 821,-
Fellesgjeld 2035: Kr 762 400,-
Prognose ved å ikke utvide borettslag:
Felleskostnad 2024: Kr 3 475,-
Fellesgjeld 2024: Kr 200 900,-
Felleskostnad 2035: Kr 8 039,-
Fellesgjeld 2035: Kr 841 200,-
Overnevnte satser vil gradvis øke gjennom flere år. Satser for øvrige enheter finnes vedlagt i
salgsoppgaven. Vi gjør igjen oppmerksom på at dette er oppgitte estimater og prognoser; ikke endelige
tall. Tiltaket vil bli stemt over i løpet av høsten ifølge forretningsfører. Det har enn så lenge kun vært
gjennomført et informasjonsmøte.
Vi gjør oppmerksom på følgende saker fra Generalforsamling:
Det er uenigheter i borettslaget rundt opptak av lån og økning i fellesgjeld, noe som har resultert i et
mistilitsforslag mot styret den 28.10.2024. Ved spørsmål konferer megler.
ForretningsførerTOBB
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene. Søknad om dyrehold skal sendes/ leveres til styret.
DiverseUtdrag fra selgers Egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
-Ja. Sprekk i flis på bad, sprekken har vært der siden tidligere eiere har bodd
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
-Ja, kun faglært. Kobling av strøm til speil. Firmanavn: Aalmo AS Elektriker.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
-Ja. Fått arbeidsrapport fra firmaet.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
-Ja, kun faglært. Borettslag har startet med rørfornying, ble gjort ferdig før innflyttingen. Firmanavn: Olimb
Rørfornying.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
-Ja, kun faglært. Skifting av sikring i sikringsskap. Firmanavn: Aalmo As Elektriker.
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om
lavspenningsanlegg)?
-Ja. Ligger i teknisk dokument fra firmaet.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
-Ja. Utført funksjons test av sikringsskap.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
-Ja. Tilhører borettslaget.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tidligere tilstandsvurderinger/rapporter eller målinger?
-Ja, Tilstandsrapport fra tidligere eier.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt felles gjeld?
-Ja. Snakket om rehabilitering av fasade, men ikke blitt vedtatt.
Se også Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent
med denne.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til boligbebyggelse - nåværende etter reguleringsplan r0134h, r0134i, r0134k og
r20200026. Eiendommen er i kommuneplanens arealdel avsatt til Boligbebyggelse - nåværende.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 650 000,- (Prisantydning)
kr 213 775,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 863 775,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 872 956,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 882 906,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Styling (Kr.2.500)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Visningshonorar (Kr.2 990)
Foto (Kr.4 500)
Provisjon (Kr.25 000)
Markedspakke 1 (Kr.16 500)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer133-24-0272
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingNidaros- Eiendomsmegling Sentrum AS
EIE Trondheim sentrum
Org. nr: 831699132
Nedre Bakklandet 58 C
7014 Trondheim
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Daniel Bruce Beadle