Bilde 1 av Pontoppidansgate 13CBilde 2 av Pontoppidansgate 13C
Digital salgsoppgave
Pontoppidansgate 13C

0462 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 4 900 000

Fellesgjeld: kr 172 428Omkostninger: kr 137 550Totalpris: kr 5 209 978
Gjennomgående 3-r. selveier søker handyman/kvinne. Pipeløp. Bodplass ca.25 kvm. Skap drømmeboligen!
Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
96
Antall soverom
2 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
60 m²
Bruksareal (BRA)
80 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
20 m²
Fellesutgifter
kr 4 208 / Mnd
Prisantydning
kr 4 900 000
Omkostninger
kr 137 550
Fellesgjeld
kr 172 428
Totalpris
kr 5 209 978
Fellesformue
kr 12 748
Byggeår
1911
Tomt
Fellestomt 29591 m²
Oppdragsnummer
92240212
card-default

Liv Else Mikkelsen

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Liv
Visninger
Torsdag 28. nov.
16:30 - 17:15
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 4 900 000,-
Fellesgjeldkr 172 428,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 072 428,-)kr 126 800,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 5 209 978
Eiendom
Pontoppidansgate 13C, 0462 Oslo

Matrikkel
Gnr. 221 Bnr. 101 Snr. 96 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 80 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 60 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 20 kvm

Areal
Primærrom: 60 kvm, Bruksareal: 80 kvm, BRA-i: 60 kvm , BRA-e: 20 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1911

Tomt
Fellestomt 29591 kvm
Pent opparbeidet tomt med asfalterte gangveier, busker, trær og beplantning og flere plantekasser mellom blokkene. Felles sykkelparkering, barnevognsoppbevaring og moderne avfallssystem. Hyggelig lekeplass og skjermet bakgård innerst på sameiets tomt med gressplen, sittebenker og lekeapparater

Prisantydning
4 900 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Tony André Andersen Takstdato: 20.09.24 16:13

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 172 428,- pr. 08.10.24
Andel fellesformue: kr. 12 748,- pr. 08.10.24

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 900 000,- (Prisantydning)
kr 172 428,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 072 428,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 126 800,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 072 428,-))
--------------------------------------------------------
kr 128 300,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 200 728,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 209 978,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 208,- pr. mnd.

Felleskostnader 08.10:
Felleskostnad: 3.804 ,--
Kabel-Tv: 404, -
Totalt: 4.208,-

Felleskostnad inkluderer
Tv-kabel/fiber, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, drift, vedlikehold og betjening av kapitalkostnader

Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnader

Eier
Kristiania byggeselskap for smaaleiligheter v. Bendik Hoff Hjort

Beskrivelse
Gjennomgående selveier belligende i en vakker klassisk bygård på Sagene.

Arkitekt Kristen Rivertzs ønsket at folk skulle oppleve «lys, luft og skjønnhet» der de bodde. Han hadde revolusjonerende ideer om hvordan dette gjøres og tegnet opp 15 frittstående bygninger på begynnelsen av 1900-tallet.

Verdt å nevne:
•Badet og kjøkken er oppusset i regi av Kristiania byggeselskap i 2005 m/nye soilrør, sluk, membran m.m. Mekanisk ventilasjon over tak.
•Veldrevet sameie med høy trivselsfaktor og imponerende vedlikeholdshistorikk -se www.rivern.no
•Lave felleskost. inkl. bl.a kabel-TV/fiber
•Pipeløp i stuen (Renovert pipeløp i 2015)
•God lagring i 4 stk. boder på ca. 25 kvm.
•Ca. 950 bussavganger, rett ved boligen
•Utleie og dyrehold er tillatt


HISTORIEN BAK RIVER`N:
På begynnelsen av 1900-tallet ønsket man at folk skulle oppleve "lys, luft og skjønnhet" der de bodde. Arkitekt Kristen Rivertz hadde revolusjonerende ideer om hvordan dette skulle gjøres og tegnet opp 15 frittstående bygninger på Sagene.

Han la dem nord-sør for at de skulle få maksimalt med lys og luft mellom gårdene.
De 15 blokkene sto ferdig i 1912. Siden slike frittstående gårder var nytt i Europa, ankom busslaster med arkitekter byggeplassen ved Sagene kirke for å se hvordan lys, luft og skjønnhet grodde fram i det som offisielt ble kalt Det Rivertzke kompleks, men som på folkemunne ble kjent som River'n.
Bygningenes fasader er oppført på Byantikvarens "gule liste", hvilket innebærer at bl.a. fasadeendringer eller inngrep i bygningenes nære omgivelser ikke kan gjennomføres.

Historien om "River'n" skal være at både Oslo kommune og de fleste arkitekter mente tidlig på 1900-tallet at det var best å bygge eneboliger og hagebyer, også i storbyen. Rivertz, som var sosialt engasjert, skjønte at de aldri ville klare å løse boligproblemet i Oslo på den måten, så han etablerte et aksjeselskap som bygget tre-etasjes blokker med til sammen 469 leiligheter, de fleste ettroms eller toroms, noen med eget WC, andre med WC i gangen, det Rivertz'ske kompleks. Målet var å bygge rimelige og funksjonelle boliger for arbeiderklassen, og selv om Oslo kommune måtte overta selskapet, ble prosjektet fullført rundt 1912.

Parkering
Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år

Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Butikker og servicetilbud:
Det er flere koselige kafeer og restauranter som Sagene lunsjbar, Helt rått, Kaffegram, Kaffebrenneriet m.v. i nærmiljøet. Nærmeste dagligvarebutikk er Coop Extra (rett over gaten). På Sagene Torg finner man det meste av frukt og grønt. Ellers er Rema 1000 og Joker i umiddelbar nærhet, Joker har åpent hele døgnet! Det finnes også klesbutikker, hudpleier, apotek m.m. i området. Nærmeste kjøpesenter er Storo Storsenter som pr. i dag huser 130 butikker.

Utdanning:
Universitetet på Blindern, BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er i nærhet. Ullevål Universitetssykehus ligger noen minutters gange unna.

Treningstilbud:
SATS ligger midt i Sagene Ring et par minutter fra leiligheten. SATS er også på Storo storsenter. Myrens Sportssenter på Torshov er et flott senter med lyse og luftige lokaler i Myrens Verksted. Her har man tilgang til treningssenteret, OsloSquash, Klatreverket og Golfsenteret.

Rekreasjonsmuligheter og parker:
Akerselva er like ved, og her går det en hyggelig tursti langs elvebredden, ned til sentrum og til Maridalen/Nordmarka med sine mange turmuligheter, sommer som vinter. Bydelen kan by på flere fantastiske grøntområder som Akerselva Miljøpark, Myraløkka, Gråbeinsletta, Torshovparken, Bjølsenparken og Voldsløkka. Ved Bjølsenparken ligger idylliske Bjølsen Kolonihage.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Skoler:
Bjølsen skole (1-10 kl.) 6 min. gange, 0.5 km.
Lilleborg skole (1-7 kl.) 13 min. gange, 1 km.
Sagene skole (1-10 kl.) 12 min gange, 1 km
Vestre Aker skole (8-10 kl.) 18 min. gange, 1.5 km.
Fagerborg skole (8-10 kl.) 22 min gange.
Foss videregående skole 18 min. gange, 1.5 km.
Nydalen videregående skole 24 min. gange, 1.9 km.
Boligen sogner til Sagene Barneskole.

https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skolekrets/skolekrets-barneskole/

Barnehager:
Pontoppidan barnehage (0-6 år) 1 min. gange.
Dronning Louises barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
Maridalsveien barnehage (1-5 år) 3 min. gange.

I henhold til nabolagsprofil.

Offentlig kommunikasjon
Meget god offentlig kommunikasjon (ca. 950 bussavganger i døgnet) rett ved leiligheten. Som bl.a. busslinje nr. 20 (Galgeberg - Skøyen), 34 (Ekeberg - Tåsen), 37 (Nydalen - Helsfyr) og 54 (Kværnerbyen - Kjelsås). Trikk fra Torshov. Busslinje 54 har også avganger natt til lørdag og søndag. Busslinje 37 med avganger hele døgnet! Flybussen til Gardermoen fra Arkitekt Rivertz' plass. Se rutetider på: ruter.no

Inneholder
Leiligheten ligger i høy 1. etg.,og inneholder: Entrè. kjøkken, stue, 2 soverom og bad/wc. Boligen disponererer i tillegg 2 stk. loftsboder og 2 stk. kjellerboder

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 80 m²
- BRA-i 60 m²: (Entré, bad, kjøkken, soverom, stue )
- BRA-e 20 m² gulvareal: (2 stk. kjellerboder og 2 stk. loftsboder, den ene er ikke oppmålt.)

Leiligheten disponerer også en loftsbod. Boden er ikke målt grunnet manglende tilgang på befaring

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Klassisk bygård over 3 etasjer samt kjeller og loft, oppført i 1913 i kvartalsbebyggelse. Grunnmur i naturstein/tegl. Yttervegger i murverk/tegl, fasader er pusset og malt. Saltak i trekonstruksjon tekket med ny takstein.

Bygningsdeler med TG3:

Elektrisk anlegg:
Det anbefales at det gjennomføres en EL-kontroll i boligen, av
anlegget i sin helhet eller deler av det.
EL-kontroll er en grundigere og omfattende kontroll av EL-anlegg
enn kun tilsyn.
I henhold til gjeldende forskrift og standard må alle eventuelle
avvik, store og små, utbedres for å oppnå TG1 på det elektriske
anlegget.
Det påpekes at dette kun er en anbefaling da takstmann ikke har
kompetanse eller lov til å utføre full vurdering av det elektriske
anlegget.
Kostnadsestimat: Under 10 000

Branntekniske forhold:
Det er ikke installert røykvarslere i boligen.
Kostnadsestimat: Under 10 000

Bygningsdeler med TG2:

Vinduer:
Det er påvist kondensering imellom glassene.
Flass av malinginnvendig på kjøkkenvinduet og på baderommet.
Ved befaringen ble det ikke foretatt kontroll på åpne- og
lukkemekanismer av alle vinduer.
Det påpekes at de fleste vinduer er over 20 år gamle og har oversteget halvparten av forventet levetid.
TG 2 er gitt som en påpekelse da vinduer har høy alder med høyere
sannsynlighet for punktering samt noe redusert isoleringsevne
sammenlignet med dagens/nye vinduer.
Andre tiltak:
Bygningsdelene oppfyller tiltenkt funksjon men utskiftning må påregnes på sikt.
Det er ikke behov for utbedringstiltak da dette anses som et fellesansvar i sameiet.

Overflater:
Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente.
Det påpekes nor horisontale sprekker I veggen i Entreen, Samt noe løs murpuss.
Stedvis hakk og riper i furu gulv.
Overflatene i boligen viser tegn på slitasje som er typisk for alderen og kan derfor betraktes som "gått ut på dato" eller i behov av
modernisering. Normal slitasje er forventet etter en viss tidsperiode, og det kan være nødvendig å oppgradere eller modernisere overflatene for å gi boligen et oppdatert utseende og funksjonalitet.
Andre tiltak:
Oppussing eller modernisering av overflatene i boligen må påberegnes.

Innvendige dører:
Døren til soverommet og baderommet tar i karm og har behov for
justering.
Det påpekes slitte terskler og eldre dører/kamer.
Det bør foretas tiltak på enkelte dører.
Utskifting av de innvendige dørene kan ikke utelukkes.
Oppgradering vil være naturlig ved modernisering av overflatene i
boligen.

Bad - Overflater vegger og himling:
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.
Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende
konstruksjonene.
Fuger bør skiftes ut.
Bygningsdelen fungerer med dette avviket.
Oppgradering vil være naturlig ved modernisering av baderommet.

Bad - Overflater gulv:
Svertesopp er registrert
Tilstandsgrad er i tillegg satt ut ifra alder på de underliggende
konstruksjonene.
Det må foretaes lokal utbedring
Utskifting av fug i dusjsone må påberegnes.

Etasjeskille/gulv mot grunn:
Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente
måleavvik.
For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.
Rommene fungerer med det avvik som er beskrevet.

Radon:
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Radon målinger blir anbefalt de fleste plasser for å danne seg et bilde av situasjonen angående risiko knyttet til eventuelt radon eksponering. Det kan ikke utelukkes at det kan finnes forhøyede verdier. Målinger er eneste reelle mulighet for påvisninger.
I borettslag og sameier pleier dette å gjøres som et felles tiltak.

Bad - Sluk, membran og tettesjikt:
Det er ingen synlig membran i sluket. Dette utelukker ikke at det benyttet membran, men sier at det ikke er mulig å fastslå hvordan en evt. membranløsning er.
Vurderingen er i tillegg basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en utsatt bygningsdel.
Oppgradering vil være naturlig ved evt. modernisering.
Det anbefales at det dusjes i dusjkabinett med kontrollert rørføring til sluk, inntil baderommet moderniseres.

Vannledninger:
Det er påvist ufagmessig utførelse av vannledninger. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Tilstandsgrad er satt ut fra bygningsdelenes og overflatenes alder samt underliggende konstruksjoner.
Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

Avløpsrør:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tilstandsgrad er satt ut fra bygningsdelenes og overflatenes alder samt underliggende konstruksjoner.
Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

Ventilasjon:
Naturlig ventilasjon vurderes generelt til å ha tilstandsgrad 2, ettersom det ikke oppfyller dagens strenge krav til ventilasjon. Dette gjelder selv om løsningen er i tråd med standarden for boliger oppført i denne tidsperioden. Det er pr. idag ikke behov for tiltak da løsningen fungerer som tiltenkt.
Endret bruk kan endre behovet for endring av ventilasjonsløsningen.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæring:

Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Svar: Ja
Kommentar: Det Rivertzske Sameiet vedtok på årsmøte 2024 å nedbetale 50% av sameiets fellesgjeld. Dette vil skje gjennom 8 like store faktureringer fra februar 2025 ut 2026. Se protokoll fra årsmøte for mer informasjon.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovner.

Energimerking
Rød G

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 208,- pr.mnd.
Inkl. bl.a. Kabel-TV/Fiber, vaktmestertjenester, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld og rentekostnader. m.m

Herav:
Felleskostnader: 3 804,-
Kabel-tv: 404,-

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208093096
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,95%
Restsaldo 51 473 394,00
Innfrielsesdato: 30.03.2053
Type rente: Flytende rente

· En seksjon på 60 kvm har en fellesgjeld på 171.784 kr. (Fellesgjeld estimert pr. 31.01.2025)

Det foreslås at beløpet som skal nedbetales er 85.892 kr, slik at de 8 terminbeløpene hver vil bli på 10 736 kr..

Til seksjonseiere i sameiet - nedbetaling av fellesgjeld:
Vi viser til tidligere korrespondanse angående årsmøtevedtaket om nedbetaling av sameiets fellesgjeld. Flere seksjonseiere har uttrykt ønske om å nedbetale hele beløpet i én betaling. Vi informerer om at faktura vil bli sendt ut samtidig med øvrige fakturaer i februar 2025. For beløp henviser vi til tidligere utsendt oversikt. Seksjonsnummer for den enkelte leilighet fremgår av salgsprospektet eller kan finnes i grunnboken hos Kartverket.

Det har oppstått noe forvirring rundt løsningen, så her kommer noen presiseringer:

1.
Lånet: Lånet som skal nedbetales er ikke knyttet til en administrasjonsordning. Dette betyr at når sameiet betaler inn ekstraordinært på lånet, vil reduksjonen i fellesgjelden fordeles på hele sameiet etter brøken. Sameiet vil derfor betale inn på lånet i like store beløp for hver betaling, slik at reduksjonen i fellesgjeld blir rettferdig hver gang.

2.
Betaling: Dersom en seksjon velger å betale hele beløpet i februar, vil ikke seksjonen ha halvert sin fellesgjeld med det samme. Det er således ingen besparelser ved å betale alt i én omgang. Rådgiver i OBOS vil føre en oversikt over hvem som har betalt alt i én omgang, og pengene vil holdes på sameiets konto og betales inn ved hver av de åtte terminene. Vi tilbyr løsningen fordi vi har forståelse for at det kan være lettere å betale inn alt i én omgang.

3.
Eierskifter: Ved eierskifter i perioden før alle betalinger er gjennomført, må det opplyses i prospektet dersom hele beløpet er betalt, og det må foretas et oppgjør mellom kjøper og selger av seksjonen.

Med vennlig hilsen,

Bendik Hjort OBOS Eiendomsforvaltningr.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 76464003

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. ,- Som sekundærbolig Kr. ,-

Sameie
Sameie: Det Rivertzske Sameiet, Orgnr: 993529346

Sameie: Det Rivertzske Sameie, Orgnr: 993529346
I 2009 ble det Rivertzske Sameiet opprettet og består av 311 boligseksjoner og 7 næringsseksjoner.
www.rivern.no
Sameiet har egen driftsleder: Espen Bergan, post@rivern.no.
Sameiet benytter Vibbo.
Dugnad må påregnes.

Drift:
Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige driften av Det Rivertzske Sameiet. Han planlegger, igangsetter og koordinerer prosjekter i sameiet, han følger opp eksterne leverandører, og besvarer henvendelser fra seksjonseiere og beboere. Han kan kontaktes på: post@rivern.no

Sameiet benytter seg av forskjellige spesialiserte leverandører av tjenester. Vi presiserer at seksjonseiere ikke skal kontakte disse leverandørene selv, og anmoder om at alle henvendelser skal gå til driftsleder.

Rudolfsen vaktmestertjenester tar seg av enkelte vedlikeholdsoppgaver ved behov. De tar seg også av bortkjøring av hensatte gjenstander på sameiets område. Dessverre er dette tidvis en stor utgiftspost for fellesskapet.

Gårdreform står for snømåking og strøing.

En hjelpende Hånd er en ny leverandør i sameiet, og skal stå for plenklipping, beskjæring av busker og trær, samt fjerning av løv.

Absolutt Rent er også en ny leverandør, og blir ansvarlig for trappevask og matter i oppgangene.

Sameiet har nylig inngått rammeavtale med henholdsvis rørlegger og elektriker, med rabatterte priser som også skal komme seksjonseiere til gode ved privat oppussing. Mer informasjon om dette vil komme på hjemmesidene våre.

Dyrkingskassene på fellesområde t:
Dersom man ønsker å være med i dyrkingsgruppa og kanskje sikre seg en kasse på sikt, finner man informasjon her: www.facebook.com/groups/riverndyrking

Barnevognsoppbevaring:
Styret mener det er viktig å kunne tilrettelegge for at de som får barn kan bli boende i River'n. Barnevognskurene har blitt tatt godt imot av flere, og ønsker du tilgang til skuret kan du kontakte driftsleder.

Inngangsdører:
Individuell utskifting av inngangsdører til leilighetene: Styret opplyser at ingenting kan gjøres med inngangsdørene til leilighetene uten at det er forhåndsgodkjent av styret. I utgangspunktet er det lagt til rette for at alle dørene skal være like / har samme utforming. Der enkelte sameiere opplever problem tilknyttet sin dør, må det sendes en søknad til styret, hvis eventuell utskifting ønskes.

Vinduer:
Ta kontakt med driftsleder vedrørende utskiftning av vinduer, arbeider som påvirker ventilasjonsanlegget og en del oppussingsarbeid. Husk at du må gjøre deg kjent med sameiets vedtekter og ordensregler. Driftsleder har fullmakt fra styret til å godkjenne søknader fortløpende. Mer info finnes på www.rivern.no/soknader/

Følgende ble vedtatt på årets generalforsamling;
Det ble vedatt på årets generalforsmaling at alle seksjonseiere i Det Rivertzske Sameiet skal i løpet av 2025 og 2026 nedbetale 50% av egen seksjons andel av sameiets felles lån pr. 31.12.2024. Nedbetalingen skal innbetales over 8 like store terminer fordelt jevnt over toårsperioden. Styret krever inn pengene med hjelp av OBOS Eiendomsforvaltning. Manglende eller for sen innbetaling av terminbeløp vil belastes seksjonseier med morarenter fra forfall og til betaling skjer.
 
Omfordeling av kostnader ved trappevask:
Det ble vedtatt at utgifter til trappevask skal fordeles mellom seksjonseierne i tråd med den enkelte seksjonseiers sameiebrøk. Egen post for trappevask fjernes fra husleiegiroene og bakes inn i sameiets felleskostnader på lik linje med  øvrige driftskostnader.Dette vil medføre en liten økning i felleskostnadene. Denne økningen løper fra 1. august og er tatt høyde for i opplyste felleskostnader på seksjonen.

Utearealer:
Vi er stolte over sameiets utearealer, og at de blir finere år for år. Dyrkekassene for 2024 er  fordelt, men man kan stille seg på venteliste på facebook.com/groups/riverndyrking  Denne sommeren setter vi i gang med et lite prøveprosjekt med å anlegge blomstereng på et lite område rett ved Espen sitt kontor. Vi håper det skal kunne være et lite bidrag i jobben med å tilrettelegge for flere insekter.

Oppussing av ganger:
Resterende oppganger har blitt satt på pause grunnet økte kostnader i forbindelse med tak- og piperehabiliteringen. Styret vil i løpet av året vurdere om det er mulig å fortsette oppussingen i 2024, og om det da vil gjøres en ny vurdering i prioriteringen av oppgangene

Internkontroll elektro:
I desember 2022 gjennomførte Elvia tilsyn i 9 av våre 49 oppganger. Det ble totalt avdekket 38 avvik som vi ble pålagt å utbedre. I tillegg ble vi pålagt å etablere et internkontrollsystem. Sofienberg elektro har nå utbedret og lukket alle avvikene, gjennomgått de resterende 40 oppgangene hvor Elvia ikke hadde tilsyn, og etablert et veldig godt system for internkontroll som driftsleder nå benytter seg av.

Utskiftning av varmtvannsberedere
I januar sendte vi ut informasjon om økning i egenandel fra 10 000 til 12 000 ved bruk av  sameiets forsikring hos Gjensidige. Økningen skyldes i hovedsak alle skadene vi har hatt som følge av lekkasje fra varmtvannsbereder, og vi anmodet alle som har varmtvannsbereder i benkeskap på  kjøkkenet om å skifte ut denne. Styret er glade for at 24 seksjoner så langt har benyttet seg av tilbudet vi hentet inn, dette vil bidra til å redusere antallet skadesaker i fremtiden.

Renovering utført før sameiet ble opprettet i 2009:

Innvendig renovering:
I 2005 ble det igangsatt et betydelig prosjekt mht. rehabilitering av bad, etablering av ventilasjon over tak og sammenslåing av 1-roms leiligheter etc. Dette arbeidet ble til dels meget omfattende. Arbeidene ble avsluttet i 2008.

Innvendig renovering er utført på følgende tidspunkter for de enkelte bygningene:
Våren 2005: P14, P15, S52.
Høst 2005: P11, P12 oppgangene A og B, P13 oppg. A                        
Vår 2006: S54, S56                                                                                
Høst 2006: P13 oppg B og C, U65, T14                                                 
Vår 2007: T16, T18, U63                                                                     
Høst 2007: U67, P10                                                                                   
Vår 2008: K7, P12 oppg. C

Fasaderenoveringen av bygningsmassen:
Fasaderenoveringen er godkjent av byantikvaren i det eiendommene står oppført på den "gule liste" som bevaringsverdig.
2006: Arbeidene med fasaderenoveringen ble fullført med de siste 5 bygningene, Stockflethsgate 52, 54, 56 og Pontoppidansgate 10 og 11.            
2005: Fasaderenoveringen ble utført for fire bygninger, Thurmannsgt. 14 og 16, samt Pontoppidansgt. 12 og 13.                                           
2004: Pontoppidansgate 14 fullført.                                                    
2003: Pontoppidansgt. 15 fullført.
2002: Fasaderenoveringen utført for: Kierschowsgate 7, Uelandsgate 63, Uelandsgt.  65, Uelandsgt. 67 og Thurmannsgt. 18.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra styret. Hunder må ikke luftes på selskapets grøntområde. Husdyr skal føres i bånd på selskapets område. iht. husordensreglene. Søknad sendes styret.

Annet
Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.

Boligen vil ikke bli ytterligere vasket til overtagelse

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

1924/993507-1/105  Erklæring/avtale  
11.10.1924 
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1969/522591-1/105  Erklæring/avtale  
01.12.1969 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1969/522595-1/105  Erklæring/avtale  
01.12.1969 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Lysverker.
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2008/794385-1/200  Best. om adkomstrett  
01.10.2008 
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:221 Bnr:230  
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Eier av leilighet skal påse at eventuell leier er kjent med husordensregler og vedtekter før kontrakt for utleie opprettes. Styret skal godkjenne all utleie eller utlån av leiligheten (jfr. selskapets vedtekter).

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Bygningen står på byantikvarens liste over bevaringsverdige bygninger (gul liste)
Pågående saker i området:
Saksnummer 202112293: Kristiansands gate 1 - Oppføring av balkonger.
Saksnummer 202317686: Arkitekt Rivertz Plass - Oppgradering av baner for basketball samt etablering av ny padelbane og lekeplass.
Saksnummer 202112578: Kierschows gate 17 - Oppføring av midlertidig besøksdrivhus - Geitmyra skolehager.
Saksnummer 201711927: Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn - Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl. fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og friområde til sykehus- og omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur- og naturmiljø m.m. Hensikten er åsikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg iet lengre tidsperspektiv. Planforslagets tørrelseog utnyttelse har utløst kravtil planprogram med konsekvensutredning. Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater og strøk.
Saksnummer 201719253: Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster - Detaljregulering. Bymiljøetaten foreslår å oppgradere Stavangergata med bredere fortau og opphøyde sykkelfelt.
Saksnummer 201814722: Voldsløkka idrettspark - Dialogfase - Idrettsanlegg.
Oslobygg KF foreslår å omregulere sørvestre del av Voldsløkka fra friområde til idrettsanlegg med et nytt bygg med tre store haller, en oppgradert 11-erbane og en ny 7- erbane. Forslaget sikrer ikke fullverdig erstatningsareal iht. Rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges interesser i planleggingen (RPR). Det nye bygget kan være inntil 28 m høyt, 116 meter langt og 38 meter bredt. Planen sikrer ikke bevaring av eksisterende trær eller annen vegetasjon.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 900 000,- (Prisantydning)
kr 172 428,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 072 428,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 126 800,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 072 428,-))
--------------------------------------------------------
kr 128 300,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 200 728,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 209 978,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.4 400)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 2.950,- pr. stk. (Kr.2 950)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.3 500)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Markedspakke (Kr.21 500)
Oppgjør (Kr.7 500)
Fastprovisjon (Kr.42 500)
Tilrettelegging (Kr.12 900)
Tilstandsrapport (Kr.9 550)
Totalt kr. (Kr.112 493)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0212

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Liv Else Mikkelsen

Saksbehandlere
Liv Else Mikkelsen
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 94 80 01 30 / E-post: lemi@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Pontoppidansgate 13C
For mer om objektet
Pontoppidansgate 13C

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: