EiendomBrettevilles gate 17, 0481 OSLO, Etasje: 3
MatrikkelOrgnr. 933773183 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 69 kvm
- BRA-i (internt bruksareal): 63 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal:
Entré, kott, baderom, to soverom, TV-stue og åpen stue-kjøkkenløsning.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 62 kvm, Bruksareal: 69 kvm, BRA-i: 63 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1933
TomtEiet tomt 6597 kvm
Prisantydning5 300 000
TilstandsrapportTilstandsrapporten er avholdt av Anders J. Bryhn datert 29.11.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 175 215,- pr. 22.11.2024
Andel fellesformue: kr. 49 293,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 300 000,- (Prisantydning)
kr 175 215,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 475 215,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 579,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 484 794,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 494 744,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 426,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, fyring, fibernett fra GlobalConnect, trappevask, vaktmestertjenester, betjening av andel gjeld,
forretningsførsel, felles byggeforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 4 426 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: 4 211,-
- Bredbånd: 215,-
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i aksjelaget.
EierRakel Gading
Martin Melangen
ParkeringVed ledighet er det mulig å leie garasjeplass i anlegget under Frederik Glads gate 1 / 2, med inngang fra
Brettevilles gate. Pr. 02.12.24 er det 2 ledige plasser i garasjeanlegget. Garasjeplass leies av Amtmann
Meinichs gate ANS. De som ønsker leie av garasje, eller har andre spørsmål til anlegget, kan ta kontakt
på telefon: 90733437. Leie for én plass er pr. 01.11.24 på ca. kr. 2000,- pr. mnd. Videre informeres det at
garasjeanlegget er i gang med å legge infrastruktur for el-biler. Det vil mulig øke leieprisene og
etterspørselen.
Det er også beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet
rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til
beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka
og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
Selger informerer at det er mulig å leie garasje i nabobyggene.
BeliggenhetBoligen ligger i et attraktivt boligområde på Sandaker/Øvre Torshov i Oslo, med kort gangavstand til
handlegater, kafeer, et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon. Selv om området er meget
sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig.
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og
Muselunden. Med få minutters gange kommer du til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra
sentrum, opp til marka og Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og
mange kilometer med tur- og skiløyper innover marka.
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og
sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleybane og basketbane. Går du gjennom parken
kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf.
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en
kort spasertur unna. Det samme gjør Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol.
Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og
huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler og Fernanda Nissen
barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin
gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals
og OsloMet.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 6597 kvm
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonNærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Her har du 11- trikken (Kjelsås -
Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en
liten spasertur unna. På holdeplassen Nordpolen skole finner vi busslinjene 30 (Bygdøy - Nydalen) og 58
(Nydalen - Tveita - Bøler).
Storo T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 2, 4 og 5.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 6 kvm i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2:
TG 3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Sluk, membran og tettesjikt
Det er trolig originalt sluk (gis TG3) men det tas forbehold om sluktype da det ikke ble besiktiget pga. ikke
tilgang (dusjkabinett over).
Type membran: Ikke mulig å konstatere visuelt eller ved dokumentasjon.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Vanskelig tilgang til sluk. Ingen
tilfredstillende membranløsninger er konstatert.
Tiltak:
- Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og ny
membranløsning etableres. Det anbefales utskifting av sluk og membranløsning i gulv og vegger.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
TG 2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Ventilasjon - Baderom
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i baderommet. Det er en luftespalte over vinduet.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist fuktskjolder etc rundt ventiler. Rommet har kun naturlig ventilasjon. Det er kun luftespalte
over vinduet. Ingen synlig lufteluke i yttervegg eller i sjakt/kanal i bygget.
Tiltak:
- Det må etableres bedre ventilasjon i baderommet. Dersom tillatt i boligselskapet og teknisk mulig
anbefales det å montere en elektrisk avtrekksvifte i rommet. Det må også sørges for god tilluft via
luftespalte i eller under dørbladet. For å undersøke om det eksisterer lufteluke i yttervegg eller sjakt/kanal
må himling enten åpnes eller rives. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Oppvarming
Radiatorvarme og varmekabler (baderom) i leiligheten.
Radiator på soverommet til høyre har opprinnelig en radiator i rommet men denne er frakoblet og lagret.
Vurdering av avvik:
- Ingen varmekilde på soverommet til venstre.
Tiltak:
- Det må påregnes montering av en varmekilde på soverommet til venstre. Kostnadsestimat: Under 10
000.
TG 2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Balkong
Balkong med adkomst fra kjøkken (opprinnelig stue). Bygget med støpt dekke og murt rekkverk og
håndløper i metall. Ved nedbør er det avrenning til felles sluk i balkongdekke. Balkonger er fysisk
avgrenset med enkel metallstang i begge ender og balkongkonstruksjonen fortsetter i sin lengde på
begge sider utenfor naboleiligheter Rekkverk høyde: 88 cm.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Originale konstruksjoner med den elde
og slitasje det medfører. Avskalling i murte konstruksjoner. Rust på håndløpet.
Tiltak:
- Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Det må påregnes jevnlig
oppussing. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar
kostnad
Overflater
Gulvflater består av: Laminat, malte fliser på bad.
Veggflater består av: Malt mur, malt glassfiberstrie og fliser på bad.
Himlinger består av: Malt betong og malt panel på baderom.
Samtlige overflater er fullt brukbare.
Vurdering av avvik:
- Enkelte glipper og sår/merker i laminatgulv.
Tiltak:
- Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Støpt etasjeskille.
Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE/KJØKKEN OG ETT SOVEROM
- Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 9 mm på 2m avstand
- Totalt avvik målt med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 18 mm
Tilfeldig valgte målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Overflater vegger og himling - Baderom
Flislagte vegger. Malt panel i himling.
Vurdering av avvik:
- Flisarbeider fremstår ikke fagmessig utført. Noen riss i sementfuger og skruehull.
Tiltak:
- Det anbefales oppussing men det ansees ikke som et umiddelbart behov. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Overflater Gulv - Baderom
Malte gulvfliser. Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort på BADEROMMET:
- Fra gulvflis ved dørterskel til så nærme topp slukrist som mulig (inntil dusjkabinett): 47 mm,
tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser.
- Fall i retning sluk (rundt sluk) er ikke målt.
- Det er fall på gulv ved dørterskel i retning sluk.
- Fall nevnt over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte
steder på baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Noe bom i gulvfliser. Fallforhold er ikke mulig å måle på en hensiktsmessig måte da sluk ikke er
tilgjengelig pga. dusjkabinettets plassering over sluk.
Tiltak:
- Vær klar over avvik. Det anbefales oppussing men det ansees ikke som et umiddelbart behov.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avtrekk - Kjøkken
Ventilator med kullfilter gis automatisk TG2 pga. ventilasjonsprinsippet.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Vannledninger
Type rør: Originale kobberrør. Det er nyere vannrør på kjøkken i forbindelse med flytting av kjøkken (i regi
av tidligere eier) til dagens plassering men evt. dokumentasjon fra rørlegger finnes ikke. Rørlegger byttet
pakning på avløpsrør på bad i regi av dagens eier. Faktura datert 16.10.2024 er fremvist.
Fordelerskap: Nei. Evt. lekkasjevann fra vannrør blir ikke ledet til drensspalte i vegg på baderommet eller
annen sikker løsning.
Hovedstoppekran for leiligheten: I felles kjeller, dette gis automatisk TG2.
Lekkasjestopper: Nei, mulig krav til det mht. rørarbeider gjort i forbindelse med kjøkken, men kan ikke
konstateres pga. ukjent alder/årstall.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK10
Der bygningens vanninstallasjon er uten overløp, må det være montert automatisk lekkasjestopper. Med
automatisk lekkasjestopper menes en fuktføler som gir signal til en ventil som stenger vanntilførselen når
den mottar signal.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
- I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Upraktisk
plassering av stoppekraner for naboens leilighet over. Det må påregnes oppgraderinger i forbindelse
med evt. våtromsrehabilitering. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Avløpsrør
Originalt avløpsrør (soilrør).
Levetidsbetraktning
Levetid | Avløpsrør i plast over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Støpejernsrør. Dominerende rørmateriale mellom 1950 og 1970 = TG 2/3.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dokumentasjon for utførelse foreligger ikke. Dette gis TG2 på bakgrunn av
NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Tiltak:
- I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon
Det er naturlig oppdriftsventilasjon i leiligheten. Det er luftespalter over flere vinduer.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Ikke luftespalte over vindu på innerste
soverom.
Tiltak:
- Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. Kostnadsestimat:
Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1936.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Opprinnelig
planløsning er ombygget og dagens planløsning avviker dermed fra original arkitekttegning. Dvs.
takstmann er ikke kjent med om det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger som stemmer med
dagens bruk.
Det er påvist avvik i forhold til dagslysflate. Soverom til venstre: Dagslysflaten er mindre enn 10% av
bruksarealet av rommet.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten varmes opp med radiator og varmekabler på baderom.
Selger opplyser på et årlig strømforbruk på ca. 1900 kWh i 2023. Faktisk forbruk vil variere fra husstand til
husstand.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter D
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 426,-
pr.mnd.
Varmtvann, fyring, internett (fibernett 1000/1000), vaktmestertjenester, trappevask, kommunale avgifter, forretningsførsel, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldAksjelaget har følgende lån:
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 8398 71 33816
Type lån: Annuitetslån
Nominell rente per 22.11.2024: 5,95%
Effektiv rente per 22.11.2024: 6,1 %.
Restsaldo per 22.11.2024: 1 655 733,-
Lånet innfris: 2030
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 8398.72.16681
Type lån: Anniutetslån
Nominell rente per 22.11.2024: 5,95%
Effektiv rente per 22.11.2024: 6,09 %.
Restsaldo per 22.11.2024: 9 942 012,-.
Lånet innfris: 2045
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 8398 72 16673
Type lån: Annuitetslån
Nominell rente per 22.11.2024: 5,95%
Effektiv rente per 22.11.2024: 6,09 %.
Restsaldo per 22.11.2024: 20 735 346,-.
Lånet innfris: 2045
Bank: Handelsbanken
Lånenr.: 8398 71 89528
Type lån: Annuitetslån
Nominell rente per 22.11.2024: 5,95 %
Effektiv rente per 22.11.2024: 6,09 %.
Restsaldo per 22.11.2024: 12 260 325,-.
Lånet innfris: 2040
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr. 13 568 543,- og driftskostnader på kr. 11
982 010,-. Årsresultatet er på kr. 609 044,- i underskudd.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 81666967
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 432 471,-
Som sekundærbolig Kr. 5 729 883,-
AksjelagAksjelag: Folkvang Boligselskap AS, Orgnr: 933773183
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
Folkvang Boligselskap AS er registrert i foretaksregisteret med organisasjonsnummer 933773183.
Boligaksjeselskapet består av 3 aksjeleiligheter der det drives næring, 285 aksjeleiligheter som har
boligformål og 1 aksjeleilighet som brukes til kontor aksjeselskapets 2 vaktmestere. Selskapet eier
tomten gnr. 224, bnr. 68 i Oslo kommune.
Kontaktinformasjon:
Styret kan kontaktes på mailen styret@folkvangboligselskap.no
Hjemmeside:
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold gjennom aksjelagets hjemmeside;.
http://www.folkvangboligselskap.no/
Planlagt vedlikehold (ikke nødvendigvis vedtatt):
2024 - Maling til trappene i oppgangene + vegger. Sist malt i 2013
2025 - Nytt låssystem
2025 - Nye vinduer kjeller
2025 - Rehabilitering av balkonger
2029 - Ny takpapp, takrenner og nedløp + varmekabler (Omtekking ble sist utført i 2006) antatt levetid ca.
25 år
2031 - Stigerør til forbruksvann+ radiatorrør. Fra kjeller opp til leiligheter. Eventuelle hoved stoppekraner
inne i leilighetene.
Gjesteleilighet:
Aksjelaget har egen gjesteleilighet som kan leies av beboerne. Perfekt dersom man får besøk utenbys
fra, eller om man ikke har soveplasser hos seg selv. Her kan man enkelt sjekke kalenderen for hvilke
tidspunkter som er ledige. Prisen er kr 200 pr. natt og det tilkommer et engangsbeløp på kr 300 pr.
reservasjon. Ved spørsmål kan du sende epost til folkvang.boligselskap@gmail.com eller ringe 920 88
655. Les mer om gjesteleiligheten på aksjelagets hjemmesider:
http://www.folkvangboligselskap.no/?page_id=852
Fellesvaskeri:
Folkvang har 9 fellesvaskerier med vaskemaskin og tørketrommel. Vaskeriene kan benyttes i mandag til
søndag mellom kl. 07:00 og kl. 22:00. Beboerne kan booke maskiner i AirWallet Appen, som man laster
ned til sin telefon. Les mer om fellesvaskeriene på aksjelagets hjemmesider:
http://www.folkvangboligselskap.no/?page_id=14.
Barnevognskur:
Folkvang har 2 barnevognskur som kan lånes av beboerne for plassering av barnevogn. Etter
generalforsamling 2013 ble det forbudt å plassere barnevogner i oppgangene, og på grunn av dette så
må barnevogner nå enten plasseres i egen leilighet/bod eller i barnevognskur. Beboerne kan låne plass i
barnevognskur på årsbasis (1-2 år). Det er elektronisk låsing på dørene, og kun de med tilgang til hvert
enkelt skur kan derfor komme inn. Det er mulighet å ha flere nøkler per leieforhold/leilighet, men det er
kun tillatt å plassere barnevogn tilhørende den aktuelle leiligheten i barnevognskuret.
Varmtvannsbereder:
Felles varmtvann er inkludert i de månedlige felleskostnadene. Berederne står i egne fyrrom. Berederne
er fra 2019.
Varmesentralen:
Oppgradert i 2019 med bergvarme. Oljetanker finnes da Folkvang har en spesialavtale. Selskapet kan
fyre med oljefyring ved omprioritering av kraft. (Dette styres fra Elvia). Tankene er ikke gravd ned, men
befinner seg i lukket rom hvor nødvendig vedlikehold kan utføres.
Ventilasjonsanlegg:
Ventilasjonsanlegget er fra byggets opprinnelse, 1933. Ventilasjonsanlegget ble inspisert og renset av
ventilasjonsfirma høsten 2021.
Soilrør / avløpsrør:
Rørfornying ble utført av Proline i 2012. Garanti på 30 År.
Sykkelboder:
Det er en sykkelbod i hver av de ytre bakhagene, dørene låses opp med nøkkelen til oppgangen.
Trapp-/gulvvask:
Trappeoppgangene vaskes, og vinduskarmer støvtørkes, én gang pr. mnd. Kjellerne vaskes 2 ganger i
året. Fellesvaskeriene vaskes 2 ganger i året, og etter behov.
Styrets arbeid:
Styret utfører den daglige ledelsen av selskapet, som består av økonomistyring, kontroll, behandling av
eierskifte og henvendelser fra beboere i samarbeid med forretningsfører. Det gjennomføres også
driftsmøter med vaktmester for både løpende og planlagte vedlikehold for å ivareta og sikre
bygningsmasse. Det er avholdt 8 styremøter i 2023 hvor henvendelser fra beboere, innhenting av priser i
forbindelse med vedlikeholdsplan og planlegging av aktiviteter blir gjennomgått. Arbeidet fra 2022 med å
redusere kostnader har også vært i fokus i 2023. Det ble blant annet opprettet dialog og innhenting av
pristilbud på internett fra nåværende og andre leverandører for å reforhandle avtalen. Vi startet også med
innhenting av pristilbud på oppgradering av midtre bakgård, Men, i dagens dyrtid med økte renter,
kommunale avgifter og inflasjon besluttet styret at en slik prosjekt skal ikke gå på bekostning av økte
felleskostnader for beboere i forbindelse med prosjektet. Vi ønsker dermed å legge opp en fremdriftsplan
og sette av penger som er øremerket til oppgradering av midtre bakgård.
Det har ikke vært noe større vedlikeholdsarbeid i 2023. I forbindelse med et sprukket avløpsrør under
vaktmesters kontor, valgte vi samtidig som utbedringen av skaden pågikk å pusse opp kontoret. Det har
blitt etablert et tekjøkken, nytt gulvbelegg og nye lys er montert. Videre har vi arbeidet med nødvendige
vedlikehold som oppfølging av takpapp, rørspyling og montert ny branntavlefor fyrrommet.
Utført vedlikehold:
- 2021: Rens av luftekanaler fra kjøkken og bad
- 2021: Oppgradering av gårdsrom
- 2021: Nye lekeapparater
- 2021: Nye hagemøbler
- 2020: Pulverapparatene må til service eller byttes til samtlige aksjonærer innen 18/3-2020
- 2020: Reparasjon av teglesten på tak.
- 2020: Utskifting av gamle sluk fra bygges opprinnelse på bad. Dette har blitt utført samtidig med
oppussing på bad. Mellom 1999-2021
- 2020: Nytt betalingssystem i vaskeriene
- 2017: Utskifting av alle vinduer i gården
- 2017: Bergvarme prosjekt
- 2014: Fasaden ble malt
- 2013: Utskifting av armatur ledlys i kjellerbodene.
- 2013: Reperasjon / utskifting av vindu i oppgangene.
- 2013: Nye hovedører inkl. nytt callinganlegg
- 2013: Maling av trapper
- 2013: Maling av søppelrommet
- 2012: Maling / reperasjon av vinduer med lift
- 2012: Dører mot bakgarden med ny systemlas
- 2009: Soilrør
- 2009: Reperasjon av utvendig tak (taktekking) med nytt beslag og takrenner
- 2008: Utskifing av radiatorer
- 2008: Rep. og maling av gulv pa brannbalkonger i bakgården
- 2007: Nytt belegg / Maling på balkonggulv
- 2007: En del nye varmekabler til taknedløp
- 2006: Utskifting av vaskemaskin og tørketrommel 9 stk.vaskerier
- 2005: Utelamper med fotoceller (en del gammelt skiftes.)
- 2005: Oppussing av vaktmesterboligen 2005
- 2005: Internkontroll el. (sjekk av alle strømskap.)
ForretningsførerEnqvist Boligforvaltning AS
StyregodkjenningDet foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i aksjelagets vedtekter. Kun fysiske personer kan
eie aksje. Kjøper skal godkjennes av aksjetlagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse
kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper
på overtakelsestidspunktet er godkjent av aksjelaget som ny aksjeeier. Risikoen for å bli godkjent som ny
eier påhviler kjøper.
Dersom aksjelaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må
melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny aksjeeier i det aktuelle aksjelaget. Det
gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste
boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt.
Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.
Tekniske installasjonerAksjelaget har en avtale med GlobalConnect som er leverandør av internett med fibernett (1000/1000).
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdBeboere kan eie en stk hund eller en stk innekatt, så lenge det ikke er en støybelastning, ulempe eller
sjenanse for andre beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved
overskjøting til ny hjemmelshaver:
1896/900804-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om vannledning
1932/991102-1/105 URÅDIGHET
Begrenset adgang til salg
1933/942405-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
1933/942406-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelser om felles gårdsplass
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Kan ikke slettes uten samtykke fra formannskapet
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
1933/942464-1/105 BEST. OM ADKOMSTRETT
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/171
1933/942467-1/105 BEST. OM ADKOMSTRETT
best. om felles gårdsplass
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
OVERFØRT FRA: 0301-224/172
1933/900530-1/105 URÅDIGHET
BEGRENSING I RÅDERETT
BEST. OM BEGRENSNING I RÅDERETT M. V.
SALG KAN IKKE FINNE STED UTEN AT OSLO VANN- OG KLOAKK-VESEN HAR TGL. NÆDVENDIGE
ERKLÆRINGER ELLER FÅTT LEDNINGENE OMLAGT SÅ FELLESSKAP IKKE FINNER STED.
OVERFØRT FRA: 0301-224/70
UtleieMed godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i
Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255, S-5142, S-178GO og S-4537 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets
vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon
om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Stamnett
(S-5142). Reguleringsplanen skal legge til rette for bygging og drift av forsterket overordnet infrastruktur
for vannforsyning med tilknytning til eksisterende anlegg. Det meste av arbeidet skal foregå under
bakken, men det må likevel påregnes støyende aktiviteter når rigg og anleggsarbeider starter i
Bjølsendumpa som blir påkoblingspunkt på eksiterende vannforsyningsnett. Eneste synlige installasjon
etter endt anleggsfase blir et mindre bygg på om lag 10 m2.
Vernestatus for Brettevilles gate 17: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Grefsenveien 9 A og B - Fasadeendringer. Saksnummer 202454127. Det foreligger rammetillatelse
datert den 12.08.2024. Det er søkt om fasadeendringer, herunder nedforing av himlingsløsninger under
karnapper slik at det blir en kontinuerlig himling, endringer av dør- og vindusfelter og nye
aluminiumsprofiler, etablering av pussede og malte overflater på søyler/pilastre, oppføring av
fasadebelysning og utvendig solavskjerming i form av screens foran vinduer i andre næringsetasje. Se
mer her:https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202454127
* Grefsenveien 9 A-B og Fredrik Glads gate 8 A-B - Oppføring av boligbygg og ombygging av eksisterende
bolig. Saksnr: 202456118, mottatt 08.05.2024. Status: Søknad mottatt. Kort beskrivelse av tiltaket: To nye
boligbygg i 4 etasjer på lokk over eksisterende parkeringskjeller. Tilbygg/ombygging av fasade i
eksisterende sokkeletasje mot Brettevilles gate. Etablering av takterrasse på eksisterende boligblokk og
oppgradering av utearealer. Ombygging av trafo.
Se mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456118
Pågående plansaker:
* Detaljregulering - Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48. Saksnummer:
202212601.
Kommuneplanen har blant annet mål om en klimavennlig byutvikling der all transportvekst skal tas med
kollektiv, sykkel eller gange og et mål om å styrke og videreutvikle byens blågrønne strukturer.
Planområdet er i kommuneplanens arealdel avsatt til bebyggelse og anlegg, fremtidig (utviklingsområde
ytre by). Formålet skal sikre en bymessig utforming av området, gjennom høy tetthet og arkitektonisk
kvalitet, finmasket gate- og byromsstruktur, variert arealbruk mm. Formålet tilrettelegger også for god
tilgjengelighet, med prioritering av gang- og sykkeltrafikk, samt et vei- og gatesystem som prioriterer
lokalsamfunnet fremfor gjennomgangstrafikk. Storokrysset er markert som knutepunkt. Storo/Lillo og
Nedre Grefsen er vist som områder hvor «Felles planlegging» kreves. Storo/Lillo er foreløpig løst med
Tiltaksliste for offentlige rom Storo og Lillo («TOR Storo/Lillo»). Politikerne har krevd at nedre Grefsen skal
være gjenstand for områderegulering.
Du kan følge saken her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601&wfl=N&Dateparam=11/26/2024&sti=
* Detaljregulering- Hans Nielsen Hauges gate. Saksnummer: 202214970.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Hans Nielsen Hauges gate mellom Sandakerveien og
Nordkappgata fra kjørevei, fortau og annen veigrunn til kjørevei, sykkelfelt, fortau og annen veigrunn.
Hovedhensikten med planforslaget er å tilrettelegge for et høystandard sykkelanlegg i begge retninger.
Planen legger også til rette for bedre siktforhold i krysset Hans Nielsens Hauges gate X Carl Jeppesens
gate og utvidelse av et fortau i Carl Jeppesens gate.
For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214970
Sandakerveien og Nycoveien - oppgradering
Bymiljøetaten bedrer tilretteleggingen for syklende, gående og kollektivreisende i Sandakerveien og
Nycoveien. Prosjektet vil øke trafikksikkerheten, samt tilrettelegge for økt byliv og lokal
overvannshåndtering. Anleggsarbeidet er planlagt fra september 2024 og varer frem til sommeren 2026.
Arbeidstider er planlagt:
- Mandag til torsdag: 07:00 – 19:00
- Fredag: 07:00 – 16:00 (ved behov)
For mer informasjon og oppdateringen kan du følge her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/oppgradering-av-sandakerveien-og-nycoveien/[toc-3
Kabeltunnel
Kabeltunnel Sogn-Ulven
Statnett bygger ny kabelforbindelse mellom Sogn og Ulven transformatorstasjoner. Tunnelen bygges i
berg via to tverrslag ved Ulven og Tåsen (Rektorhaugen). Tunnelarbeidene starter opp sommeren 2023,
og prosjektet skal ferdigstilles innen mars 2029. De to jordkabelforbindelsene som i dag går mellom
Sogn og Ulven er fra 1950- og 60-tallet, og må derfor erstattes for å sikre trygg strømforsyning i og rundt
Oslo i fremtiden. De som bor i nærheten av tunnelen vil merke arbeidene mest. Arbeidet vil flytte på seg,
slik at den enkelte husstand ikke vil oppleve samme nivå gjennom hele anleggsperioden. Støy og
vibrasjoner i forbindelse med sprengningsarbeidet vil kunne merkes mest, men også hammer- og
borelyd vil kunne høres. For mer informasjon henvises det til Statnetts nettsider:
https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-ost/sogn-ulven/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 300 000,- (Prisantydning)
kr 175 215,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 475 215,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 194,- (Noteringsgebyr forretningsfører)
kr 6 385,- (Transportgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 579,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 484 794,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 494 744,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.2 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 475 215,-) (Kr.53 000)
Grunnpakke aksje (Kr.9 940)
Tilrettelegging (Kr.10 900)
Foto (Kr.6 400)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke 1 (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.115 040)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0285
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no