Bilde 1 av Edvard Griegs allé 23Bilde 2 av Edvard Griegs allé 23
Digital salgsoppgave
Edvard Griegs allé 23

0479 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Vakker og arealsmart 1(2)-R selveier - Stort separat kjøkken - Peisovn og koselig balkong - Sentral og god beliggenhet
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
150
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
44 m²
Bruksareal (BRA)
55 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
11 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
2 m²
Fellesutgifter
kr 2 161 / Mnd
Prisantydning
kr 4 300 000
Omkostninger
kr 119 750
Totalpris
kr 4 419 750
Fellesformue
kr 14 806
Byggeår
1932
Tomt
Eiet tomt 7005 m²
Oppdragsnummer
15240203
card-default

Jacob Santiago Salvesen

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Jacob
Prisantydningkr 4 300 000,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 109 000,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 4 419 750
Eiendom
Edvard Griegs allé 23, 0479 Oslo, Etasje: 4

Matrikkel
Gnr. 224 Bnr. 119 Snr. 150 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 55 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 44 kvm

Internt bruksareal består av følgende rom:
Stue, kjøkken, bad og alkove.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 11 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 2 kvm

Areal
Primærrom: 44 kvm, Bruksareal: 55 kvm, BRA-i: 44 kvm , BRA-e: 11 kvm , TBA: 2 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1932

Tomt
Eiet tomt 7005 kvm

Prisantydning
4 300 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapport er avholdt av Kenneth Mortensen, datert 02.08.24.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 14 806,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 300 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 109 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 110 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 410 500,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 419 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 161,- pr. mnd.

Totale felleskostnader per med er på kr. 2 161 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader drift: kr.1 847,-
- A konto varmt vann: kr. 314,-

Felleskostnad inkluderer
Varmtvann - a konto, internett, felles drift og vedlikehold i borettslaget, betjening av andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring og kommunale avgifter.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.

Eier
Mariel I V Sletten

Beskrivelse
Velkommen til denne fine leiligheten!

Dette er en lys og arealsmart leilighet, fint beliggende i byggets 4. etasje. Planløsningen er både praktisk og god, og samtlige rom fremstår som romslige og luftige. Spesielt må det separate spisekjøkkenet trekkes frem, med god plass til spisebord for større middagsselskaper. Leiligheten har en koselig balkong med utgang fra stuen.

Høydepunkter:
- Stor stue med store vindusflater (balkongdør og vinduer nye i 2021)
- Koselig vestvendt balkong
- Stort separat kjøkken vesentlig oppgradert i 2022
- Baderom pusset opp i regi av sameiet i 2009
- Effektiv peisovn i stue
- God lagring i 3 boder, målt til totalt 11 kvm
- Svært lave felleskostnader - Internett og A-kto varmtvann inkl.
- Skjermet og sentral beliggenhet
- Nærhet til Torshovdalen, Torshovparken, dagligvare og kafeer

Velkommen!

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Boligen ligger i et attraktivt boligområde på Øvre Torshov i Oslo, med kort gangavstand til handlegater, kafeer, et variert servicetilbud og god offentlig kommunikasjon. Selv om området er meget sentralt, er det likevel rolig og barnevennlig. Her vil du bo skjermet, rolig og tilbaketrukket i grønne omgivelser helt uten gjennomfartstrafikk.
 
I gangavstand fra boligen er det flotte park- og friområder som blant annet Torshovparken og Muselunden. Det er få min å gå til Akerselva, hvor det er bilfri gang- og sykkelvei helt fra sentrum, opp til marka og Maridalsvannet. Ta gjerne turen til Grefsenkollen, hvor du finner alpinbakke og mange kilometer med tur- og skiløyper innover marka.
 
Området har et godt sports- og aktivitetstilbud. I Torshovparken er det mulighet for aking om vinteren, og sommerstid er det mulighet for ballspill på sandvolleyballbane og basketbane. Går du gjennom parken kommer du til Lilleborgbanen med bl.a. fotballbane, lekeplass, skøytebane, tennisanlegg og minigolf.
 
Storo storsenter med en rekke tilbud av forretninger, matbutikker, servicetilbud og vinmonopol ligger en kort spasertur unna. Det samme er Sandaker senter med bl.a. stor matvareforretning og vinmonopol. Like ved Storo Storsenter er Norges største og første IMAX-kino å finne. Kinoen stod klar i mars 2018 og huser hele 11 saler, hvor det tilrettelegges for en fantastisk filmopplevelse.
 
Fra eiendommen er det kort gangavstand til flere barnehager, ungdomsskoler og Fernanda Nissen barneskole, som ble bygget i 2016. Det finnes flere videregående skoler og utdanningsinstitusjoner i fin gang- og sykkelavstand, som bl.a. Handelshøyskolen BI, Kunsthøgskolen, Arkitekthøgskolen, Westerdals og OsloMet.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.

Tomt
Eiet tomt, 7005 kvm

Adkomst
Det blir satt opp visningskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Nærområdet har et godt kollektivtilbud med både buss, trikk og T-bane. Sinsen T-banestasjon er kun noen minutter unna med linje 4 og 5. I tillegg har du 11- trikken (Kjelsås - Majorstuen), 12-trikken (Kjelsås - Majorstuen) og 18-trikken (Rikshospitalet - Storo - Grefsen stasjon) en liten spasertur unna. Det er også nærhet til busslinjer som nr. 23, 24, 30, 31, samt Flybussen.

Inneholder
Entré:
Entreen er romslig med oppheng for ytterklær, og plass for sko. Her er det også plass til annen garderobeløsning. I tillegg disponerer leiligheten 3 boder: En loftsbod på ca. 5 kvm, en bod i kjeller på ca. 5,4 kvm, samt en vedbod på ca. 0,8 kvm.

Stue:
Stuen er det naturlige oppholdsrommet i boligen og fremstår lyst og innbydende. Her er det plass til både spisebord og større sofagruppe. Store vindusflater slipper inn godt med dagslys, og gir rommet en luftig atmosfære. Det er verdt å nevne at vinduer og balkongdøren ble skiftet i 2021. I hjørnet av stuen er det en herlig peisovn. Denne varmer svært godt på kalde høst- og vinterkvelder. Pipeløpet ble renovert i 2015.

Balkong:
Fra stuen finner vi balkongen. Her ute er det fint å nyte ettermiddags- og kveldssolen på sommeren, da balkongen er vendt mot nordvest. Det er plass til en hyggelig sittebenk og et praktisk bord.

Kjøkken:
Leiligheten har et stort separat kjøkken, med mye skap- og benkeplass. Her er det god plass til ønsket spisebord. Kjøkkenet ble vesentlig oppgradert i 2022, med blant annet nye fronter og overskap.  

Sovealkove:
Fra kjøkkenet finner vi inngangen til sovealkoven. Her er det fin plass til en dobbeltseng, eller en enkeltseng med tilhørende nattbord. Det er også en plassbygget skyvedørsgarderobe for oppbevaring. I garderoben er det vegghengt hyllesystem fra Elfa.

Bad:
Fra entreen finner vi leilighetens pent flislagte bad. Badet ble renovert i regi av sameiet i 2009. Badet er innredet med servant med underskap, dusjhjørne, speilskap over vask og vegghengt toalett. Her er det også varmekabler i gulv og downlights i himling.

Byggemåte
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder:
- 1 loftsbod på ca. 5,1 m² + gulvareal (skråtak i boden) på loftet
- 2 kjellerboder på hhv. ca. 5,4 m² og 0,8 m²

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK:
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler
som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Sikringsskap med automatsikringer lokalisert i entré.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.

Spørsmål til eier:
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent. Eier har ikke kjennskap til arbeider gjort av tidligere eiere.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ja. Foreligger samsvarserklæring fra 2022. Spotter ble fjernet og det ble montert lamper i alle rom. Montert ny termostat og nytt speilskap på bad. Etablert smartstyring av lys. Spotter skiftet på bad. Flyttet stikk på bad og montert nytt stikk på kjøkken. Oppgradering av sikringsskap.

Eksisterer det samsvarserklæring?
- Ja.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk
samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
- Nei.

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

12.  Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. På generelt grunnlag anbefales det el-kontroll av anlegg som enten er av eldre dato eller som ikke kan dokumenteres fullt ut.

Generell kommentar:
Elektrisk anlegg virker generelt å være i bra stand.

TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger
Nord-vest vendt balkong på 1,5 m2 i stålkonstruksjon. Rekkverk i stål.
Vurdering av avvik:
- Rekkverkshøyde målt til 91 cm. Dagens forskrift sier at balkonger skal ha minst 100 cm rekkverkshøyde og minst 120 cm dersom balkong ligger på over 10 m høyde. Balkongen ligger ganske nøyaktig på 10 m høyde.
Tiltak:
- Rekkverkshøyde må heves om man skal tilfredsstille dagens krav. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Etasjeskiller i betong med tilfarere i tre.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt retningsavvik på 18 mm i stue.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Våtrom > 4. etasje > Bad > Overflater vegger og himling
Flislagte vegger. Slett overflate i himling.
Vurdering av avvik:
- Det er bom på nederste flisrad.
Tiltak:
- Bom betyr at det er noe hulrom bakom fliser som bidrar til noe dårligere heft mot underlaget. Anbefales ikke noe isolert tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Våtrom > 4. etasje > Bad > Overflater Gulv
Flislagt gulv med elektriske varmekabler.
Vurdering av avvik:
- Hakk i én flis. Bom på fliser spesielt ved dør.
Tiltak:
- Anbefales ikke noe isolert tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Våtrom > 4. etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Underliggende banemembran synlig klemt i klemring til plastsluk.
Vurdering av avvik:
- Vurdering basert på alder. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er passert. Det er nå ingen symptomer på funksjonssvekkelse, men vær oppmerksom på at dette er en risikokonstruksjon.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Kjøkken > 4. etasje > Kjøkken > Avtrekk
Ventilator med antatt kullfilter.
Vurdering av avvik:
- Mangler forsert avtrekk.
Tiltak:
- Vanskelig å etablere bedre løsning i slike leiligheter. Rommet fungerer med avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

TGIU KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Våtrom > 4. etasje > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking ikke mulig grunnet murvegger.

Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
Felles varmtvannsforsyning.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger uattestert ekspedisjonsdokument for våningshus datert 1931 og ferdigattest for rehabilitering av våtrom datert 2010.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.


Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet via elektiske panelovner, vedovn i stue og varmekabler på bad.

Felleskostnadene inkl. á konto beløp for varmtvann. Det foretas avregning en gang pr. år.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter G

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 161,- pr.mnd.
Varmtvann - a konto, internett, felles drift og vedlikehold i borettslaget, betjening av andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring og kommunale avgifter.

Faste løpende kostnader
Felleskostander, innboforsikring og strøm.

Selger informerer om et årlig strømforbruk på ca. 4 500 kWh.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har to lån i Handelsbanken på hhv. kr 34.781.499,- og kr: 9.950.320,-.

Lånenummer: 83987163103, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 22.07.2024: 6.65% pa.
Saldo per 22.07.2024: kr. 34 781 499
Andel av saldo: kr. 0
Siste termin 31.03.2041

Lånenummer: 83987201463, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 22.07.2024: 6.9% pa.
Saldo per 22.07.2024: kr. 9 950 320
Andel av saldo: kr. 0.
Siste termin 30.06.2041
Ingen avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld på dette lånet

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr. 8 892 258,- og driftskostnadene i 2023 var til sammen kr 5 077 906,-. Årets resultat på kr. 2 176 837,- fremkommer i resultatregnskapet.

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring Asa Polisenummer: 1441750

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 098 001,- Som sekundærbolig Kr. 4 172 402,-

Sameie
Sameie: Sameiet Søndre Åsen Kvartal VI, Orgnr: 993370541

Sameiet Søndre Åsen Kvartal VI består av 188 boliger og 1 næringslokaler, og ligger i Oslo kommune.

Dette er et sameie med god vedlikeholdshistorikk. Nedefor er noevn av tingene utbedret de siste årene. For nærmere informasjon kan protokoll fra årsmøte fås hos megler.

KONTAKTINFORMASJON:
Styret kan kontaktes per e-post på sondreaasenkvartal6@gmail.com.

VEDLIKEHOLDSHISTORIKK:
- Rehabilitering av baderom, rørstammer til kjøkken, elektrisk anlegg på fellesareal, ny calling og oppussing trapperom (2009-2010)
- Rehabilitering av piper ble gjennomført i 2015.
- Utskiftning av vinduer/balkongdører ble gjennomført i 2021.
- Sameiet gjennomførte lovpålagt rens av ventilasjonsanlegget høsten 2022.
- Alle lamper i oppgangene samt kjellere og loft ble skiftet høsten 2023.

VAKTMESTERTJENESTER OG ANDRE SAMARBEIDSPARTNERE:
- Usbl Boservice AS har ansvaret for vaktmestertjenesten, og Absolutt Rent AS har ansvaret for renhold i trappeoppgangene.
- Securitas om formidling av bomiljø- og vektertjenester.
- Anticimex vedrørende skadedyrkontroll.
- Oslo Kranbilservice om parkeringstjenester.
- Alpha Elektro - Elektrikertjenester
- Mester Rør AS - Rørleggertjenester

STYRETS ARBEID I 2023/2024:
Styrets arbeid i perioden har i all hovedsak bestått av daglig drift, pågående prosjekter, samt håndtering av ulike saker, inkludert prioritering av vedlikehold og øyeblikkelige behov.

Nye lamper
Alle lamper i oppgangene samt kjellere og loft ble skiftet høsten 2023. Bytte av lamper var opprinnelig prosjektert inn i oppgradering av oppgangene, men på grunn av gjentatte strømbrudd og mørklagte oppganger måtte styret håndtere kostbare utrykninger til elektriker. De fleste av lampene var gamle og lot seg ikke reparere. Styret besluttet da å skifte ut alle lys og erstatte de gamle med nye bærekraftige og energisparende lamper med lys sensorer, noe som også medfører reduserte strømutgifter. Prosjektet går derfor kostnadsmessig i null innen få år.

Nytt fibernett
Leverandør av TV og internett ble byttet fra Global Connect til OBOS Open Net ble valgt. Installasjonen av nytt fibernett ble påbegynt i februar 2024. Internett vil fortsatt være en del av fellesutgiftene, mens TV-pakke kan kjøpes ved siden av med flere alternativer enn tidligere.

Ødelagte nedløpsrør og utløpsrør
Nedløpsrørene som fører vann fra taket og ned i bakken var gamle og utdaterte. Dette ble sprekker på rørene og førte til lekkasjer rundt nedløpet og under jordoverflaten inntil bygget. I verste fall kan dette føre til vannskader og fukt i kjellerne, og i noen tilfeller kan det bli skader på bygningskonstruksjonen. Det ble derfor besluttet å skifte majoriteten av nedløpene i 2023. I noen tilfeller ble også bakken ved rørene gravd opp, skiftet og drenert.

Brannvern:
Sommeren 23 utarbeidet Firesafe en brannteknisk rapport som kartlegger brannsikkerheten i sameiet. Denne har som som formål å finne svakheter ved byggets brannsikkerhet og foreslå forbedringer med prioritetsoversikt. Mangel på sammenkoblet detektorsystem ble påpekt som den største svakheten og derfor vil dette fortsatt være styrets hovedprioritet i arbeidet med brannvern fremover.

Styret har besluttet å etablere et nytt og helhetlig brannvernsystem og har valg å gå videre med tilbudet fra Firesafe. Prosjektet er foreløpig satt på pause.

Piper
For å sikre at beboerne kan benytte peis i leilighetene gjennomførte Oslo Pipesenter i 2022 en omfattende og kostbar oppgradering av avtrekksviftene for å sikre at beboerne kunne bruke peisen gjennom vinteren. Det har også blitt gjennomført et prøveprosjekt med å dekke pipene med såkalte pipehatter. Dette holder pipene tørre og øker trekkeffekten, prosjektet er vellykket og anbefalt for resten av sameiets piper.

Is- og snøproblematikk
Vinteren 23/24 kom det mye snø og det har bydd på HMS utfordringer i sameiet. Den største bekymringen har vært at snø og is faller fra taket, som kan være livsfarlig om noen blir truffet. Styret har inngått avtale med en entreprenør som rydder taket, og vaktmester markerer farlige områder. Men det har vært en viktig prioritet å informere de som ferdes rundt byggene og følge med på potensielle utfordringer.

USBL har brøyteansvaret i bakgråden og ved portrommene , men også de sliter med å rekke rundt til alle sameieredet kommer så store snøfall som det har gjort denne vinteren.

Ventilasjonsanlegg
Sameiet gjennomførte lovpålagt rens av ventilasjonsanlegget høsten 2022. Det har vært noen få saker på støyende filter som dermed har blitt skiftet. Sameiere som opplever problemer med ventilasjonen bes si fra til styret.

Uteområde og bakgården
I sommeren 2022 investerte styret i nye utemøbler, og det er fremdeles planer om en omfattende oppgradering av bakgården. Styret søkte om støtte fra bomiljøfondet og har mottatt 100 000 kr. for å forbedre bomiljøet.Det ble også innkjøp pallekasser for dyrking, som styret håper vil bidra til en mer aktiv bruk av uteområdet.

Vår/sommeren 24 er det planlagt å bygge et skjul til barnevogner bak det rød utstyrsskjulet. Deretter er prioriteringen et mer helhetlig bakgårdområdet. Det har også vært sett på tilbud til bedre ordning for sykkelparkering.

Forretningsfører
Boligbyggelaget USBL

Styregodkjenning
Det foreligger krav om styregodkjennelse av ny erverver i sameiets vedtekter.
 
Risikoen for å bli godkjent som ny erverver påhviler kjøper og kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om slik godkjennelse foreligger på overtakelsestidspunktet.
 
Kjøper kan gå til søksmål mot sameiet dersom kjøper mener manglende styregodkjennelse ikke er saklig begrunnet, jf. eierseksjonsloven § 24 tredje ledd.

Tekniske installasjoner
Sameiet har en avtale med Obos open net som leverandør av internett - 1000 MBit/s. TV-pakke kjøpes ved siden av.

TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
I henhold til borettslagets/sameiets vedtekter og husordensregler inneholder det ingen begrensninger for dyrehold.
 
Dyrehold kan kun anskaffes etter godkjennelse fra styret dersom det foreligger saklig grunn, det må dog ikke være til sjenanse for andre beboere.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Følgende medfølger ikke:
- Taklampe over kjøkkenbord
- Tv benk og tv
- Speil i gangen
- Fastmonterte knagger i gangen

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Det er ikke kjent at det foreligger regler som er til hinder for at hele eiendommen leies ut.

Seksjonseier skal likevel varsle styret om utleie av sin seksjon da dette også skal registreres, også ved leietakerskifte.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO kan sees hos megler.
 
Reguleringsbestemmelser S-2255 og S-178GO er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
 
Pågående byggesaker:
*Sigurd Lies gate 25-27 - Rehabilitering av bygården. Saksnummer 202307395 og 202307392. Tillatelse til tiltaket ble gitt den 15.06.2023 med endret tillatelse den 21.08.2023. Søknaden omfatter oppgradering av bygningsmassen, herunder utskifting av alle vinduer og dører, nye avkast/inntak på tak, bruksendring av bod til bad og endring av planløsning internt i boenheten, diverse tekniske oppgraderinger og utskifting av alle dører og vinduer i Kvartal VIII. Kvartalet består av fire adresser og 4 bygg: Sigurd Lies gate 25, 27 og 29, og Nordkappgata 38. Denne søknaden er en av 4 like søknader sendt inn for hver adresse. Byggene består av kommunale leiligheter og er sammenhengende gårder med hver sin trappeoppgang. Byggene er i 3 leilighetsetasjer, en kjeller og en loftetasje, 36 leiligheter til sammen.

For mer informasjon, les her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202307395

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 300 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 109 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 110 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 410 500,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 419 750,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (Kr.50 576)
Visninger 2 stk. (Kr.5 800)
Grunnpakke (Kr.14 500)
Tilrettelegging (Kr.10 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.19 271,20)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Totalt kr. (Kr.138 847,20)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0203

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen

Saksbehandlere
Jacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Edvard Griegs allé 23
For mer om objektet
Edvard Griegs allé 23

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: