EiendomGarver Ytteborgs vei 113 - PEP + ID, 0977 OSLO, Etasje: 5
MatrikkelAndelsnr. 594 Orgnr. 948515571 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 74 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 74 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal):
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 70 kvm, Bruksareal: 76 kvm, BRA-i: 74 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1969
TomtEiet tomt kvm
Prisantydning2 890 000
TilstandsrapportTakstmann: Espen H. Amundsen
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 274 000,- pr.
Andel fellesformue: kr. 17 092,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 890 000,- (Prisantydning)
kr 274 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 164 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 173 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 213,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererKr 6 213 pr. mnd.
Felleskostnader inkluderer:
Kabel-TV og internett (Telenor grunnpakke), fyring og varmtvann, nedbetaling av fellesgjeld,
kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift og forretningsførsel.
Fordeling:
Felleskostnader kr 6 093
Trappevask kr 120
Felleskostnader og fellesgjeld vil i løpet av de kommende årene øke som følge av låneopptak til
fasaderehabiliteringen.
Rentenivå, eventuelt nye låneopptak, endret nedbetalingsplan og årsmøtevedtak kan påvirke
felleskostnadenes størrelse. Beløpet er opplyst av forretningsfører, og avhenger av de avtaler
som borettslaget til enhver tid har inngått. Felleskostnadene kan være avhengig av forbruk.
Avdrag, rentekostnader og felleskostnader totalt etter avdragsfri periode
Avdragsfri periode utløper 01.09.2026. Månedlige felleskostnader etter avdragsfri periode vil
med dagens rentesats øke med kr 215. Ta kontakt med forretningsfører for nærmere
opplysninger.
Renter, avdrag og øvrige opplysninger om borettslagets økonomi
Annuitetslån | OBBK01-98207546526
Restsaldo kr 160 000 000 | Flytende rente 5.40 %
12 terminer pr år | Restløpetid 32 år 4 mnd
Avdragsfritt til og med 01.09.2026
Annuitetslån | OBOS01-98208126016
Restsaldo kr 33 225 484 | Flytende rente 5.40 %
12 terminer pr år | Restløpetid 20 år
Annuitetslån | OBOS02-98208125990
Restsaldo kr 5 911 174 | Flytende rente 5.40 %
12 terminer pr år | Restløpetid 29 år 1 mnd
Annuitetslån | OBOS03-98208126008
Restsaldo kr 11 408 859 | Flytende rente 5.40 %
12 terminer pr år | Restløpetid 6 år 2 mnd
For utfyllende informasjon må meglerforetaket kontaktes.
Sikringsordning fellesgjeld"Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Borettslaget har en avtale med OBOS om
garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og
overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om
sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv-
måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierDua Thi Tran
ParkeringDet medfølger ikke parkeringsplass med boforholdet. Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og
355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm.
Eierskifte av parkeringsplasser og garasjer administreres av parkeringsutvalget i borettslaget 9 som har
åpningstid tirsdag kl 1800-1900. De oppdaterer systemet etter melding fra
parkeringsutvalget. Henvendelser fra andelseiere i forbindelse med parkeringsplasser/garasjer
henvises til parkeringsutvalget i borettslaget. Mail: parkering@haugenstua.no Priser for parkering og
garasjeplasser er ulike for inneparkering, uteparkering, HC-plasser, MCplasser, elbilplasser etc.
Parkeringsutvalget har oversikt over priser.
Styret etablerte 32 nye ladestasjoner i Ole Brumms vei våren/sommeren 2022. Årsaken til at det
etableres på dette stedet er for å benytte eksisterende godkjent infrastruktur fra blokk 2 til det
elektriske fordelingsskapet ute på plassen. Syret har etablert nye ladestasjoner hvert år etter behov, og
jobber med å utvide ladeanlegget i hele borettslaget i starten av 2024 med ytterligere
32 stk det er fortsatt noen ledige uteplasser med ladestasjon. Det betales en sum for p-plassen og
energiforbruket betaler bileier direkte til Smartly.
BeliggenhetHaugenstua ligger i Groruddalen, nord i Oslo. Ellers er det gode tur- og rekreasjonsmuligheter i
umiddelbar nærhet. Haugenstua senter ligger i kort avstand fra boligen og her finner du bl.a. Haugenstua
legesenter, Apotek, REMA 1000, JYSK, Europris, blomsterbutikk, tippekiosk, grønnsakhandler, solsenter
og frisør. Kiwi ligger også i området. For den aktivitetslystne kan
området by på fotballbane, kunstgressbane, løpebane, lekeplass, idrettshall, svømmehall, badevann,
hesteridning, golfbane, tennisanlegg og treningssenter som gjør området til et attraktivt sted å bosette
seg. Marka med sine muligheter ligger også i umiddelbar nærhet. Nærmeste kjøpesenter er Stovner
senter, som huser flere klesforretninger, kolonialbutikker,
spiseplasser, frisør, postkontor og bank. Byggingen av nye Stovner Senter er i gang, senteret skal utvides
med 3-4000 nye kvadratmeter og 25 nye butikker samt at det vil satses stort på
spisesteder som tenkes å bli en møteplass og et nytt møtepunkt for bydel Stovners innbyggere. Utenfor
senteret skal Linjeparken opparbeides, her vil det, etter planen, blant annet komme
sitteplasser, vannspeil, sandvolleyballbaner, scene etc. Linjeparken er en av de fire bydelsparkene i
Groruddalssatsingen. På Stovner finner du også nærmeste T-banestasjon (linje 5). Kollektivtilbudet er for
øvrig meget godt med hyppige avganger både med buss og tog. Det tar ca 13 minutter med tog til Oslo
sentrum og ca 15 minutter til Lillestrøm. Stoppestedet Smedstua på Østre Aker Vei betjener flere
linjer fra både Ruter, Time Expressen og Flybuss Expressen. Buss nr 65 går til Stovner senter.
Tidsavstander med bil; Oslo S ca 15 min. Strømmen ca 10 min. Lillestrøm ca 12 min. Gardermoen ca
22 min. Sinsenkrysset ca 10 min. Lørenskog Vinterpark SNØ ligger i kort avstand fra boligen. Dette er et
stort innendørs
vintersportanlegg og er det eneste innendørs skianlegget i verden som har både alpint, freestyle og
langrennsløyper. Les mer om det spennende anlegget her: https://snooslo.no
Fra boligen er det kort avstand til Strømmen sentrum med bredt utvalg av forretninger, servicetilbud og
spisesteder i sentrum og med Strømmen Storsenter som i dag fremstår som landets mest innholdsrike
kjøpesenter med over 200 butikker og tilknyttede virksomheter. Det er også kort vei til Lillestrøm sentrum
med alt av bymessige fasiliteter, senteret Lillestrøm Torv med
et rikt utvalg av butikker.
TomtEiet tomt, kvm
BoderStandardAndelsleilighet tilhørende Haugenstua Borettslag. Borettslaget har felles tomt. Tomtearealet er
opparbeidet med asfalterte internveier, plenarealer, prydbusker, trær og diverse beplantning.
Boligbygg over 7.etasjer. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur, bærende konstruksjoner samt
skillende dekker av betong/murkonkonstruksjoner. Yttervegger av murkonstruksjoner utvendig pusset og
malt. Flatt yttertak utvendig tekket med takpapp/membran. Takkonstruksjonen er ikke besiktiget. Entrédør
av tre med brannklasse B-30 og lydklasse 40dB. Balkongdør og vinduer med karmer av tre med tolags
glass fra 1991. Boligen er oppvarmet elektrisk i kombinasjon med vannbåren varme til radiatorer via
felles varmesentral. Bygningen har felles varmtvann.
Leilighet beliggende i byggets 5.etasje. Adkomst via felles trappeoppgang. Oppgangen har calinganlegg
og heis. Boligen består av entré, to
soverom, wc-rom, bad, stue/kjøkken og bod. Utgang fra stue/kjøkken til balkong.
Boligen disponerer en bod.
Følgende har fått TG2:
Overflater vegger
Innredning
Overflater vegger
Overflater himling
Overflater gulv
Innerdører
Etasjeskiller - 5.etasje Skjevhetsmåling
Tekniske anlegg, VVS
Vannbåren varme
Elektrisk anlegg -
Sikringsskap Forenklet vurdering av det elektriske anlegget
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet er utstedt ferdigattester for boligblokk 1972 og utskifting vinduer mm 1992. At slike tillatelser/attester
eksisterer gir ingen garanti for at det ikke senere er utført arbeider som ikke er byggemeldt/godkjent.
Eiendommen selges slik den fremstår eller krav om omsøking, ileggelse av overtredelsesgebyr mv.
Kommunen kan kreve at dagens
forskrifter og lovverk legges til grunn ved omsøking, disse setter bl. annet krav til takhøyde,
lysflate, ventilasjon, rømningsvei, brannsikring, størrelse på uteareal, antall parkeringsplasser mv.
Uavhengig av reaksjonsform fra kommunen, blir dette kjøpers ansvar og risiko siden boligen
selges slik den fremstår. Arealet er målbart selv om de ikke er godkjent til varig opphold.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingEnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til:
GJELDER OSLO KOMMUNE
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 213,-
pr.mnd.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 6.213, pr. md.
Herav:
Felleskostnader 6.093,-
Trappevask 120,-
Forsikring med polisenummerProtector forsikring
Polisenummer: 2133158-5.3.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 918 087,-
Som sekundærbolig Kr. 3 488 730,-
BorettslagBorettslag: Haugenstua borettslag, Orgnr: 948515571
ForretningsførerOBOS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
Kjølsekap/kombiskap og oppvaskmaskin medfølger ikke boligen ved salg.
Dyrehold Dyrehold
a) Det er tillatt å holde husdyr dersom det registreres hos styret/driftskoordinator.
b) Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året.
c) Det er ikke lov å holde ulovlige dyr.
d) For øvrig gjelder de regler om dyrehold som fremgår av borettslagslovens § 5-
11(4).
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp. Alle eiendommer som er tilknyttet offentlig
vann og avløp har private stikkledninger, som vedlikeholdes for eiers egen regning. For
ytterligere opplysninger om de private stikkledningene tar man kontakt med kommunen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg. Reguleringsplan: 18767.
Bystyret vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Oslo by er stadig
under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å
sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
Pågående byggesak i området:
Saksnr 201908035: Garver Ytteborgs vei 127B - Oppføring av utebod/låve - Stig gård. Siste dok.
28.11.2022.
Det går jernbanelinje ca 100 m syd for blokka.
Bebyggelsen står oppført på Byantikvarens "Gule liste," med status spesial område for bevaring.
Dette innebærer at reguleringsbestemmelsene setter begrensning på endringer av fasade mm.
For mer informasjon se https://byantikvaren.no/gul-liste/.
Info fra styret oppdatert 09.07.24
Styret jobber kontinuerlig med fasadeprosjektet for å redusere totalkostnaden på prosjektet.
Oppfriskning av arbeid hittil i prosjektet
Tilbud etter den aller første anbudsrunden i fasadeprosjektet hadde en pris på over 1 milliard kr. Det
inkluderte utskiftning av vinduer, dører, taktekking og callingsystem. På grunn av denne høye kostnaden
ønsket styret å finne alternative løsninger for å få ned prisen samtidig som krav som ble satt av
styret/byggherre i kravspesifikasjon/konkurransegrunnlaget ble tilfredsstilt. Det var fire hovedfaktorer som
var avgjørende: kvalitet, levetid, krav til vedlikeholdsfritt samt pris.
Valget falt da på fasadeplater fra Steni. Styret hadde flere forhandlingsrunder med Byantikvaren rundt
dette da de opprinnelig ikke ønsket å godkjenne disse på grunn av det ?arkitektoniske uttrykket?. Da
platene endelig ble godkjent av Byantikvaren ble entreprenørene bedt om å revidere tilbudene sine med
den nye fasadeplaten fra Steni.
Totalkostnaden ble da redusert til ca 800 millioner kr. Styret mente at dette fortsatt var en veldig høy
kostnad. Entreprenørene, arkitekten og prosjektleder hadde brukt veldig mye tid på prosjektet, og for at
styret som byggherrerepresentant ikke skulle fremstå som useriøse så styret seg nødt til å presentere
tilbudene på ekstraordinær generalforsamling den 24.04.2024. Styret jobbet parallelt videre med
fasadeprosjektet og har kontinuerlig jobbet med andre alternativer og muligheter for å redusere
kostnadene.
Underskriftskampanje
Etter ekstraordinær generalforsamling 24.04.2024 fikk styret henvendelser og gode tilbakemeldinger fra
et par beboere som ønsket å starte en underskriftskampanje for å stoppe vedtaket som ble fattet.
Underskriftene ble mottatt av styret med åpne armer og vedtaket fra ekstraordinær generalforsamling er
fryst inntil ny generalforsamling blir arrangert i henhold til Lov om borettslag (Borettslagsloven) § 7-5 (1).
Kommunikasjon
De samme beboerne/ildsjelene koblet styret sammen med politikere og et par journalister. Styret tok
dette velkomment imot og innsatsen førte fram til en bedre og bredere dialog med myndighetene og
andre interessenter.
Styret har hatt en god dialog og flere møter med politikere, konsernledelsen i OBOS og Byantikvaren den
siste tiden. Styret går inn i disse møtene og samtalene med ett mål: hvordan redusere kostnadene på
prosjektet.
I slutten av mai ble det sendt inn en ny fasadeendringssøknad til Byantikvaren. I søknaden ble alle krav fra
Byantikvaren fjernet da disse fordyret prosjektet. Det vil si endring fra fasadeplater med stein over til glatte
fasadeplater, fjerning av kravet for avrundede hjørner på fasadeplatene, fjerning av krav for tilbakeføring av
kunst i selve fasadeplaten på gavlveggene, endring fra betong til glass for balkongbrystningene, fjerning
av spilene på balkongene etc.
Den 18.06.2024 var styret, Enerhaugen Arkitektkontor og Millab i et nytt møte med Byantikvaren for å
presentere de nye alternativene. Byantikvaren bestemte da at de skulle se på saken på nytt, og styret følte
i møtet at Byantikvaren hadde forstått at de ikke kan pålegge beboerne disse unødvendige
merkostnadene knyttet til deres krav.
Gode nyheter
Byantikvaren har endelig godkjent glatte fasadeplater som er uten tilslag/stein, de har godkjent
fasadeplater uten avrundede hjørner samt endring av material til betongbrystningene fra betong til
laminert(frostet) glass. Disse to faktorene alene har fordyret prosjektet med ca 90 millioner kr. Nå jobber
Byantikvaren med behandling av saken når det gjelder fjerning av spilene på balkong. Denne faktoren må
behandles på toppledernivå hos Byantikvaren og krever derfor noe lengre behandlingstid. Hvis dette blir
godkjent vil prosjektet reduseres med ytterligere ca 40 millioner kr. I tillegg har entreprenøren estimert et
tilskudd fra ENOVA på ca 25-30 millioner kr dersom prosjektet tilfredsstiller EUs energi og miljøkrav.
Styret var i forkant når det gjelder EU-krav og allerede i 2022 ble dette inkludert i kravspesifikasjon for
prosjektet. Det inkluderer da etterisolering av gavlvegger, vindusfasader og tak, utskifting til trelags
vinduer med en høyere U-verdi enn dagens vinduer, samt utskiftning til hovedinngangsdører for å hindre
unødvendig varmetap. Disse tiltakene er avgjørende for å få høyest mulig ENOVA-tilskudd til prosjektet, og
vil samtidig sikre gode boforhold og hindre unødvendig varmetap med påfølgende energi- og
fyringskostnader. I dag bruker borettslaget rundt 1,3 millioner kr i året på vedlikehold og reparasjon av
vinduer, inngangsdører og balkongdører. Energi- og fyringskostnader ligger årlig på ca 13 millioner kr.
Konsernstyremøte i OBOS
Styreleder og nestleder ble invitert av konsernsjef i OBOS, Daniel Siraj, til å delta på et møte med
konsernstyret i OBOS. Der det ble diskutert hvordan og hvorfor Haugenstua borettslag havnet i det
vedlikeholdsetterslepet borettslaget nå står ovenfor, og hvordan det sittende styret håndterer dette.
Styreleder og nestleder føler møtet var positivt, og at Haugenstua borettslags erfaringer og
tilbakemeldinger kan hjelpe andre borettslag som står ovenfor den samme problematikken.
Konsernsjefen i OBOS gav uttrykk for muligheten for at de kunne dekke kostnader tilknyttet gjenskaping av
kunst på gavlveggene, og styret vil følge opp dette videre i fasadeprosjektet.
Vedlikeholdsetterslepet
Det sittende styrets mening er at prosjektet skulle vært tatt tak i tidligere da det var mer overkommelige
priser på varer og tjenester, og helst før borettslaget ble satt på gul liste hos Byantikvaren. Det er viktig at
styret i Haugenstua Borettslag har kunnskap og kompetanse om drift og vedlikehold av eiendommer
siden bygningsdeler har en begrenset levetid. Dersom styrer ikke innehar slik kompetanse er det viktig å
innhente dette fra eksterne.
Som dere ser ovenfor er det fremdeles mye arbeid som pågår i fasadeprosjektet, og styret vil gjøre sitt
beste for å holde beboerne oppdatert.
For de spesielt interesserte kan innsyn i selve byggesaken sees på Plan- og Bygningsetatens nettsider.
Der ligger all dokumentasjon som er sendt inn til Byantikvaren samt Plan- og Bygningsetaten.
Se også vedlagt forhåndsuttalelse fra Byantikvaren per 04.07.2024.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 890 000,- (Prisantydning)
kr 274 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 164 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 173 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Fastpris 45 900 kr
Tilrettelegging 12 900 kr
Grunnpakke Borettslag/Sameie 20 655 kr
Visning/overtakelse pr stk 3 000 kr
Oppgjørsgebyr 7 500 kr
Gebyr for utsatt betaling 3 515 kr
Markedspakke Premium 14 900 kr
Sum vederlag 108 370 kr
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer77-24-0128
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingRomeriksmegleren AS
EIE Lillestrøm
Org. nr: 976320492
Storgata 29
2000 Lillestrøm
Tlf: 63 80 54 10
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Binh Nguyen
SaksbehandlereBinh Nguyen
EIE Lillestrøm
Eiendomsmegler
Mob: 99 48 88 66 / E-post: binh@eie.no
Chris Jevne Holte
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 47 64 11 80
[/ E-post: cjh@eie.no